Un cop McRae-Grist es van veure fora de la lluita per la victòria, el ral·li de Mäkinen-Mannisenmäki va ser plaent.

La provincia de Córdoba es donava cita una vegada més amb el mundial de ral·lis, i ho feia amb ocasió del 18è Ral·li d'Argentina. La cita, que era la setena en el calendari del campionat de món de ral·lis i que per tant suposava l’arribada a l’equador de la temporada, posava punt i final al seus 400,62 km d’itinerari programat al llarg de 23 especials cronometrades el dissabte 23 de maig de 1998. El ral·li en entregar punts en els campionats de pilots, marques, producció i FIA 2-L, aplegava un total de 75 equips en la seva llista d’inscrits, dels que 61 prenien la sortida el dimarts 19 de maig i 30 d’ells, gairebé la meitat, aconseguien completar el recorregut, llur principal inconvenient era l'alçada de diversos trams.

Amb el cotxe més al seu gust, Sainz-Moya van anar remuntant a mida que altres queien per finalitzar en segona posició.

L’edició s’iniciava dimecres al migdia amb una especial espectacle de 4,85 km de distància la qual es celebrava al Camping General San Martin i que tenia la particularitat de ser la primera en disputar-se amb els cotxes sortint de tres en tres enlloc de dos en dos com venia sent habitual a les cites de Portugal o Austràlia, on aquest format d’especial espectacle estava més establert. 

Els britànics Colin McRae i Nicky Grist van ser els més ràpids en aquesta especial el que els va permetre establir-se com els primers líders de la cita per 1,6 segons de marge amb els finlandesos Tommi Mäkinen i Risto Mannisenmäki i 1,7 segons amb Juha Kankkunen i Juha Repo.

L’activitat competitiva es neutralitzava fins l’endemà, moment en el que entraven en escena els trams per la serra que tothom esperava veure a la cita sudamericana. Els organitzadors disposaven sobre el programa un total de 8 proves especials, sent la primera d’elles però una segona passada per l’especial espectacle del dia anterior, amb les que s’assolien els 130,82 km cronometrats de la primera etapa.

Juha Kankkunen i Juha Repo esdevenien els homes més ràpids en la segona passada per l’especial espectacle, amb el què els finlandesos de Ford s’intercanviaven la posició de podi amb els finlandesos de Mitsubishi com a resultat més rellevant. 

Emplaçats ja cap al nord de Córdoba, a la serra, Colin McRae i Nicky Grist perdien el lideratge de la prova a les primeres de canvi, en ser els encarregats d'obrir pista i trobar-se-la plena de públic. Didier Auriol i Denis Giraudet eren els pilots més ràpids a "La Cumbre", primera prova forestal del programa, i els francesos de Toyota es feien amb la primera posició de la provisional per davant de Tommi Mäkinen i Risto Mannisenmäki, qui punxaven una roda, i de Bruno Thiry i Stéphane Prévot, segons i tercers també a final de tram. 

Després de passar per les assistències, i amb una millor posició de sortida al trams, Tommi Mäkinen i Risto Mannisenmäki rellevaven als francesos en el lideratge en aconseguir-hi la seva primera victòria de tram, mentre que Carlos Sainz i Luis Moya, amb un segon millor temps, s’enfilaven fins la quarta posició a només 4 dècimes de segon del registre acumulat per Bruno Thiry i Stéphane Prévot.

Colin McRae i Nicky Grist s’immiscien en les primeres places, tercera concretament, en aconseguir el millor temps en la quarta prova especial del dia, la segona més llarga de la jornada, i cinquena en el còmput global del ral·li, mentre que Carlos Sainz i Luis Moya en no acabar de trobar el ritme al tram, descendien fins a la cinquena posició just per darrere de Juha Kankkunen i Juha Repo, mentre que els companys belgues d'aquests últims a Ford, Bruno Thiry i Stéphane Prévot, es començaven a lamentar d'un problema amb un pistó i s'endarrerien en 3 posicions a la classificació.

La parella britànica de Subaru, Colin McRae i Nicky Grist, repetia victòria de tram en la sisena prova especial del ral·li, mentre que Didier Auriol i Denis Giraudet en completar la cronometrada amb el segon millor temps just per davant de Tommi Mäkinen i Risto Mannisenmäki, facilitaven que les tres posicions de podi s’estrenyessin. Carlos Sainz i Luis Moya per la seva banda trencaven un amortidor frontal del seu Toyota Corolla WRC i els espanyols es despenjaven una mica més de les posicions d’honor.

Una tercera victòria de tram consecutiva per a Colin McRae i Nicky Grist en la sisena especial del dia i l’intercanvi de posicions entre britànics i francesos en les places de podi era una realitat. Alhora en aquesta mateixa prova especial, els problemes per a Bruno Thiry i Stéphane Prévot anaven a l'alça i ara el seu Ford Escort WRC tenia una caiguda de pressió d'oli, motiu pel qual el motor d’aquest s’anava aturant.

La primera etapa es culminava amb un altibaix de cronometrades, doncs el tram més llarg del dia es programava com la penúltima prova especial de la jornada, per després aquesta tancar-se amb una especial espectacle de 3,40 km, la més curta, a la Colonia Caroya. Tommi Mäkinen i Risto Mannisenmäki es refermaven en el lideratge en marcar el registre de referència en l’especial reina del dia, mentre que Didier Auriol i Denis Giraudet, amb el segon millor temps en el seu haver, recuperaven la segona posició que instants abans havien perdut.

Els líders també s’imposaven en l’especial espectacle que tancava l’etapa, amb el què quan passava 1 minut de les 7 de la tarda, els pilots finlandesos de Mitsubishi entraven en el parc tancat de Córdoba amb 12,4 segons de marge en relació a Didier Auriol i Denis Giraudet, i 4,5 segons més amb Colin McRae i Nicky Grist. Juha Kankkunen i Juha Repo restaven a les portes del podi argentí a 20,6 segons dels britànics de Subaru i amb 14,8 segons de coixí amb els qui havien estat els seus companys d’equip un any abans, és a dir els espanyols Carlos Sainz i Luis Moya.

Quan tocaven les 8 en punt del matí del divendres 22 de maig, la segona etapa del ral·li s’iniciava amb la sortida del parc tancat de Córdoba. Per davant els 41 equips participants que restaven en actiu tenien l’etapa més longeva de tot el programa amb 137,38 km de distància competitiva al llarg de 8 proves especials que es desenvolupaven cap a l'oest de la capital de provincia.

Colin McRae i Nicky Grist es seguien mostrant molt combatius, i els britànics de Subaru en imposar-se en les dues primeres proves especials de l’etapa, accedien de cop al lideratge de la classificació per mig segon de marge amb Tommi Mäkinen i Risto Mannisenmäki i 4,9 segons en relació a Didier Auriol i Denis Giraudet. 

Richard Burns i Robert Reid, molt endarrerits en l’etapa anterior en trencar el radiador del seu Mitsubishi en l’especial espectacle inaugural, privaven als seus compatriotes d’un nou escratx en la tercera prova especial de la jornada per tan sols 1,0 segons de diferència, un premi a la precocitat que els de la Constel·lació de les Plèiades recuperaven en la quarta prova especial del dia. Encara en la quarta prova cronometrada del divendres, el ral·li tenia una baixa important quan Didier Auriol i Denis Giraudet trencaven el motor del seu Toyota. Aquest abandonament situava en posicions de podi a Juha Kankkunen i Juha Repo amb el seu Ford Escort WRC, si bé el coixí dels finlandesos amb Carlos Sainz i Luis Moya s’havia reduit fins a 1,2 segons, a gairebé 1 minut dels dos líders.

Colin McRae i Nicky Grist marcaven el seu quart escratx del dia en la cinquena prova programada, amb el què els britànics entraven al parc d’assistències de Mina Clavero amb 15,0 segons de marge amb Tommi Mäkinen i Risto Mannisenmäki. Per la seva banda Juha Kankkunen i Juha Repo s’esperonaven en veure tan a prop als espanyols de Toyota, i amb un tercer millor temps per darrere de Richard Burns i Robert Reid, aquests feien entrada al reagrupament de mitja jornada amb 6,9 segons de marge amb el pilot madrileny i el copilot gallec.

A la represa, la fogositat del pilot escocès es cobrava el seu peatge en la mítica especial de Guilio Cesare, on els líders hi colisionaven contra unes roques i danyaven la suspensió del tren posterior del seu Impreza S5 WRC. Tommi Mäkinen i Risto Mannisenmäki recuperaven la primera posició per 2,4 segons de diferència, mentre que en haver sortit ja de les assistències, els britànics es veien obligats a fer una reparació d'emergència per tal de poder continuar competint. La intervenció va ser tan llarga que la parella no quedava exclosa de l’edició per 2 segons, però si més no en fer tard al control horari aquests rebien la pertintent penalització de 2 minuts i 30 segons en la penúltima prova especial del dia, una sanció que els enviava fins a la cinquena posició provisional i situava a Carlos Sainz i Luis Moya en les posicions de podi. 

La reparació d’emergència semblava sorgir efecte, doncs Colin McRae i Nicky Grist s’imposaven en les dues últimes proves especials del dia, mentre que en el punt calent que realment li quedava a la cita argentina, la lluita per la segona plaça, després d’un cert estira i arronsa entre finlandesos i espanyols, aquests entraven a Córdoba mantenint l’ordre amb el que n’havien sortit, és a dir amb els de Ford per davant dels de Toyota.

A falta de 5 minuts per a les 6 de la tarda, Tommi Mäkinen i Risto Mannisenmäki fitxaven la seva entrada al parc tancat de Córdoba amb la primera posició en el seu haver per 56,0 segons de marge amb els seus compatriotes Juha Kankkunen i Juha Repo. Carlos Sainz i Luis Moya per la seva banda, completaven la segona etapa a 9,6 segons del temps dels seus predecessors i amb la certa tranquilitat que els hi donaven els 36,5 segons de marge que tenien amb Richard Burns i Robert Reid. Colin McRae i Nicky Grist, molt repercutits per la sanció de 150 segons rebuda, tancaven el grup de 5 primers pilots classificats a 2 minuts i 24,9 segons del lideratge.

L’activitat de la tercera etapa del ral·li es desenvolupava cap al sud de la provincia, concretament al voltant de Santa Rosa de Calamuchita, on els organitzadors hi programaven un bucle de 3 trams a doble passada, matí i migdia, els quals generaven un total de 6 proves especials de 132,42 km cronometrats, la segona distància més llarga per a una etapa de l’edició. 

Si bé els primers pilots abandonaven el parc tancat de Córdoba a 2 quarts de 8 del matí, les hostilitats vers el crono no s’iniciaven fins gairebé dues hores més tard donat que l’enllaç era relativament llarg.

Colin McRae i Nicky Grist mantenien la inercia de les cronometrades anteriors i seguien sent els llebrers del ral·li. Els britànics s’imposaven en cinc de les sis proves especials de la jornada sabatina, escapant-se el complet en la segona prova cronometrada del dia i per tan sols 3 dècimes de segon vers els seus compatriotes de Mitsubishi Richard Burns i Robert Reid.

En el punt més calent de la taula, Carlos Sainz i Luis Moya mantenien el seu pols amb Juha Kankkunen i Juha Repo per la segona plaça, amb un rendiment favorable a la parella de Toyota que arribava a la penúltima prova especial del dia a 1,4 segons dels finlandesos de Ford. En aquesta penúltima cronometrada, Carlos Sainz i Luis Moya superaven a Juha Kankkunen i Juha Repo en 3,2 segons, amb el que la parella espanyola es feia amb la segona posició per 1,8 segons.

Tot quedava obert però en la darrera especial del programa, Juha Kankkunen i Juha Repo aturaven el cronòmetre amb el segon millor temps i per 1,1 segons d’avenç sobre Carlos Sainz i Luis Moya, amb el que finalment i per un estret marge els de Toyota pujaven al segon graó del podi.

Per davant, si bé en les assistències de final de la segona jornada s’havia corregit una esquerda en el turbo del Mitsubishi Lancer Evo V de Tommi Mäkinen i Risto Mannisenmäki, la qual provocava una caiguda important de la pressió d’aquest i per tant de la potència del seu propulsor, els líders es van dedicar a pilotar en mode segur al llarg de tota l’etapa, administrant l’avantatge que tenien al capdavant de la taula per tal d'assegurar la victòria. 

A manca de 4 minuts per les 5 de la tarda del dissabte 23 de maig de 1998, Tommi Mäkinen i Risto Mannisenmäki fitxaven a l’entrada del parc tancat de Córdoba per tal d’esdevenir els guanyadors del 18è Ral·li d’Argentina. Els finlandesos completaven els 400,62 km cronometrats del programa amb un temps de 4 hores 22 minuts i 7,4 segons, i els homes de la firma dels tres diamants vermells s’anotaven la victòria per un marge de 26,8 segons amb Carlos Sainz i Luis Moya i de 27,5 segons amb els seus compatriotes de Ford Juha Kankkunen i Juha Repo.

Tot i l'aferrissada lluita de la tercera jornada, Kankkunen-Repo van haver de comformar.se amb la tercera plaça.

En la categoria FIA 2-L, Kenneth Eriksson i Staffan Parmander s’imposaven en l’especial espectacle inaugural del dimecres i els suecs de Hyundai esdevenien en conseqüència els primers líders de la classe per davant d’Alister McRae i Davd Senior. En reprendre l’activitat l’endemà dijous en el mateix circuit del Camping San Martín, Harri Rovanperä i Risto Pietiläinen els rellevaven en la primera posició en marcar-hi el millor temps, una posició que els pilots de SEAT refermaven amb una victòria de tram i un segon millor temps en les dues proves especials següents.

En la quarta prova especial però arribava el final precipitat de ral·li pels finlandesos, quan una fuita d'oli trencava el motor del seu Ibiza KitCar, amb el que el lideratge recalava en mans del Volkswagen Golf KitCar dels britànics Alister McRae i David Senior, qui en guanyar en quatre de les sis últimes proves especials de la primera etapa, entraven al parc tancat de Còrdoba el dijous al vespre amb 46,0 segons de marge vers els catalans Oriol Gómez i Marc Martí, vencedors de les altres dues especials.

Divendres al matí britànics i catalans mantenien el trepidant duel per la primera posició de la classe, però en aquesta ocasió el balanç era més favorable pels de SEAT, els quals es feien amb l’objectiu al terme de la cinquena prova especial de la jornada, just abans d’entrar a les assistències de Mina Clavero. 

A la represa de la competició, els catalans guanyaven l’especial de Giulio Cesare, mentre que Alister McRae i David Senior es lamentaven d’una avaria en la direcció assistida del seu Volkswagen. Com a conseqüència dels dos fets, el marge en el lideratge d’Oriol Gómez i Marc Martí s’incrementava en una vintena de segons i pràcticament es duplicava. 

Sobreposat-se als inconvenients, Alister McRae i Davi Senior marcaven els escratxs per a la categoria en les dues últimes proves especials de la jornada, si bé els catalans amb prou feines concedien 6 segons als britànics i retornaven al parc tancat de Córdoba amb 31,5 segons de marge.

Per segona vegada en l’esdeveniment, el Volkswagen Golf KitCar d’Alister McRae i David Senior es negava a arrancar en la sortida del parc tancat, i si bé en la primera ocasió el contra temps s’havia pogut solventar deixant caure el cotxe per un carrer, en aquesta ocasió la via havia estat blocada i l’operació no es podia portar a terme, amb el que la parella britànica es veia obligada a abandonar el ral·li. 

Amb el Volkswagen Golf KitCar de Kris Rosenberger i Per Carlsson a més de 4 minuts i mig de la parella catalana, la victòria pels pilots de SEAT semblava estar feta tret d’algun incident mecànic o accident. Tot i això, Oriol Gómez i Marc Martí sumaven la victòria de tram en totes i cadascuna de les 6 proves especials del dissabte, amb el que finalment la parella catalana aconseguia guanyar per 6 minuts i 57,3 segons de marge amb Kris Rosenberger i Per Carlsson.

En clau de campionat, SEAT sumava la seva tercera victòria de la temporada i restava a 25 punts dels líders de Peugeot, qui gràcies als locals Federico Villagra i Javier Villagra i al seu obsolet Peugeot 405 Mi16, sumaven 3 punts al seu comptador.

Els catalans Gómez-Martí donaven a SEAT la tercera victória de la temporada.

En la categoria de producció no va existir cap lluita per la victòria, doncs l’uruguaià Gustavo Trelles i l’argentí Martin Christie s’imposaven en totes i cadascuna de la proves especials del programa tret d’una, la setena cronometrada de l’itinerari, en el que l’honor corresponia als locals Jorge Recalde i José Garcia, parella que en la següent cronometrada a l’escratx, es veuria obligada a abandonar per averia en les suspensions.

Amb la baixa dels argentins, Hamed Al-Wahaibi i Terry Harryman esdevenien clarament els segons pilots més ràpids sobre el terreny en la classe, però el ritme tan superior que estaven mostrant Gustavo Trelles i Martin Christie, permetia a la parella sudamericana entrar al parc tancat de Córdoba amb 2 minuts i 48,1 segons de marge amb l’omanita i el britànic al terme de la primera etapa, 5 minuts i 46,8 segons a la conclusió de la segona i 10 minuts i 6,6 segons a la finalització de l’esdeveniment.

Manfred Stohl i Peter Müller, líders de la provisional del campionat, es veien obligats a abandonar la competició en la quarta prova especial del programa per averia en les seves suspensions, amb el que Gustavo Trelles, campió en vigència del certamen, retallava en 13 punts les distàncies amb el pilot austríac i es situava a només 3 punts d’aquest amb una participació menys.

Victòria sense oposició per a Trelles-Christie.

Carlos Sainz sumava el seu quart podi de la temporada, amb el què el pilot madrileny passava a encapçalar novament la taula provisional del certamen reservat als pilots, quelcom que no era del tot del gust del pilot espanyol, que es veuria obligat a obrir pista a la següent ronda, l’Acròpolis. Qui perdia el lideratge per 2 punts era l’escocès Colin McRae, mentre que Tommi Mäkinen arran de la victòria, pujava des de la sisena plaça fins a la tercera posició a 4 punts del pilot del RACC, deixant unes primeres posicions molt compactes.

Pilot

Punts

Carlos Sainz

28

Colin McRae

26

Tommi Mäkinen

24

En el campionat de constructors, Mitsubishi sortia amb un feix de punts d'Argentina, el que més, doncs a la victòria de Tommi Mäkinen i Risto Mannisenmäki, calia sumar la quarta plaça de Richard Burns i Robert Reid, amb el que la marca dels tres diamants vermells passava a encapçalar la provisional per davant de Subaru, marca que només afegia 3 punts en el seu comptador amb la cinquena i sisena posició de Colin McRae i Nicky Grist, i de Piero Liatti i Fabrizia Pons respectivament. Subaru no només perdia el lideratge, sino que Toyota li empatava a punts malgrat només aconseguir portar un cotxe a meta. Ford per la seva banda, començava a despenjar-se tot i el bon paper de Juha Kankkunen i Juha Repo. 

Constructor
Punts

Mitsubishi

45

Subaru

Toyota

38

38

Ford

29

A remolc dels Hyundai, en quan aquests van caure Evans-Martin s’emportaven la victòria.

Figurant com la quarta ronda en el calendari del campionat del món de ral·lis, el 54è Ral·li de Portugal tancava edició el diumenge 23 de maig de 2021 a Matosinhos. La prova, que entregava punts en els certàmens reservats a pilots, constructors, WRC2 i WRC3, així com el campionat junior, comptava amb 81 parelles de noms en la seva llista d’inscrits, dels que 5 s’abstindrien de prendre la sortida el dijous 20 de maig des de Coimbra. El recorregut, format per 20 proves especials cronometrades de 337,51 km de distància, seria completat per 44 formacions participants.

Borja Rozada s’estrenava a la dreta de Dani Sordo i ho feia amb podi.

El ral·li portuguès arrancava fort, doncs els 122,88 km cronometrats corresponents a la seva primera etapa es disputaven sense assistències intermèdies, habilitant només una assistència remota a Arganil per al canvi de rodes. L’etapa s’iniciava a 3 quarts i 5 minuts de 7 del matí del divendres 21 de maig, amb la sortida del parc tancat de Coimbra. Per davant els participants tenien un bucle de 3 trams, clàssics per a l’esdeveniment ibèric com eren els de Lousã, Góis i Arganil, que es celebrava a primera del matí així com cap al migdia. Per la tarda, una passada per la cronometrada de Mortágua, per tal de començar a enfilar camí cap al Nord, així com l’especial espectacle de Lousada completaven l’escull, totalitzant les 8 proves especials.

Les 3 parelles de Hyundai iniciaven la competició amb molt bon peu, doncs totes 3 formacions oficials aturaven el cronòmetre amb els 3 millors temps al llarg de l’escull matinal. Ott Tänak i Martin Järveoja s’imposaven en la primera prova especial del programa, mentre que Dani Sordo i Borja Rozada ho feien en les dues següents. Tanmateix Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe hi sumaven 3 tercers millors consecutius i per tant les 3 formacions arribaven al reagrupament per al canvi de pneumàtics de mitja etapa al capdavant de la taula, els espanyols en primera posició per 6,7 segons de marge amb els estonis i per 10,0 segons amb els belgues.

En tornar sobre el bucle, Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen trencaven la ratxa dels pilots de la firma coreana, si bé aquests hi tornaven seguidament a les andades amb una victòria de tram per a Dani Sordo i Borja Rozada i una altra per a Ott Tänak i Martin Järveoja.

A Mortágua, tan Sébastien Ogier i Julien Ingrassia com Elfyn Evans i Scott Martin es reivindicaven amb l’escratx ex-aequo, mentre que els líders de la provisional, Dani Sordo i Borja Rozada s’hi deixaven un bon grapat de segons en calar el motor del seu i20 Coupé WRC i en quedar-se banda de rodadura en les rodes. Tant era el temps que els espanyols hi cedien, 21,2 segons per ser més exacte, que aquests baixaven fins a la tercera posició provisional per darrera d’Ott Tänak i Martin Järveoja i d’Elfyn Evans i Scott Martin respectivament.

Molt pitjor els hi anava aquesta passada per Mortágua a Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe, doncs els belgues tenien una nota errònia i en anar-se’n llargs en un revolt, els pilots picaven contra el voral de la pista i rodolaven per la aquesta fins a quedar apoiats sobre el costat de Martijn. Tot i que amb l’ajuda dels espectadors aconseguien posar el cotxe sobre les rodes, aquest tenia la suspensió posterior trencada i completaven l’especial deixant-s’hi més de 3 minuts. La parella intentava reparar el seu cotxe en l’enllaç cap a Lousada, però els esforços resultaven del tot infructuosos i es veien obligats a prendre l’amarga decisió d’abandonar.

Al traçat de Lousada els líders Ott Tänak i Martin Järveoja hi establien el temps de referència vers a la resta del participants i els estonis entraven a Matosinhos a les 8 del vespre i en règim de parc tancat amb 6,0 segons de marge en relació a Elfyn Evans i Scott Martin i 9,0 segons amb els seus companys d’equip Dani Sordo i Borja Rozada. Takamoto Katsuta i Daniel Barritt restaven a les portes del podi a 15,4 segons dels líders, mentre que Sébastien Ogier i Julien Ingrassia tancaven la pinça dels 5 primers classificats a 24,0 segons de la parella bàltica i per 4,9 segons de distància amb Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen. Gus Greensmith i Chris Patterson, autors d’un segon millor temps i de dos tercers temps escratx, es trobaven ja a una mica més d’1 minut dels estonis.

AIxí doncs, amb 6 parelles de noms en menys de mig minut de distància, s’iniciava el dissabte 22 de maig a 1 quart de 7 del matí la segona etapa del ral·li, la qual ja tornava a un format més clàssic per l’època. Un bucle de 3 trams es celebrava en dues ocasions, al que el vespre se li afegia una especial espectacle per Porto per tal de tancar la jornada, en total doncs 7 proves especials cronometrades conformaven l’etapa, llur distància total competitiva era de 165,16 km, la més llarga de tot l’itinerari.

Ott Tänak i Martin Järveoja seguien avesats a les victòries de tram al llarg de tot el bucle matinal i els estonis eixamplaven així distàncies al capdavant de la general, mentre que per darrera seu s’establia un interessant intercanvi de posicions entre Takamoto Katsuta i Daniel Barritt amb Sébastien Ogier i Julien Ingrassia, del que en sortien victoriosos per només 5 dècimes de segon el japonés i el britànic.

En tornar sobre les especials, Elfyn Evans i Scott Martin trencaven la ratxa als líders, si bé aquests en prou feines hi entregaven 6 dècimes de segon i en la cronometrada següent tornaven a marcar l’escratx per tal d’imposar 3,8 segons als britànics de Toyota.

La tercera i última prova especial de la tarda, catorzena en el còmput global del ral·li i la segona passada pel tram rei, suposaria un cop de teatre quan Ott Tänak i Martin Järveoja es veien obligats a abandonar la competició en perdre-hi una roda. L’abandonament del estonis donava el lideratge a Elfyn Evans i Scott Martin per 16,4 segons de diferència amb Dani Sordo i Borja Rozada, mentre que Sébastien Ogier i Julien Ingrassia passaven a tancar les posicions de podi, si bé encara amb la pressió de Takamoto Katsuta i Daniel Barritt, que prosseguien amb el seu duel particular amb els pilots francesos.

Acabada la segona passada per Amarante, la catorzena prova especial cronometrada del programa, Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen es veien també obligats a abandonar per avaria mecànica, enfilant camí directament cap al parc tancat de Matosinhos i obviant l’especial espectacle que tancava el programa de la jornada a Porto.

Pels carrers de Porto, Dani Sordo i Borja Rozada hi establien un cronòmetre impossible per a la resta de participants i el càntabre, que feia broma quan deia que les seves hores invertides karting del seu pare havien estat una bona inversió, i el madrileny entraven al parc tancat de Matosinhos a 10,7 segons d’Elfyn Evans i Scott Martin, mentre que Sébastien Ogier i Julien Ingrassia ho feien a 1 minut i 4,2 segons dels seus companys i per 1,5 segons de coixí amb Takamoto Katsuta i Daniel Barritt. Adrien Fourmaux i Renaud Jamoul s’intercanviaven posicions amb Gus Greensmith i Chris Patterson a la conclusió de l’etapa i els francòfons passaven a tancar la pinça dels 5 primers classificats però ja a 4 minuts i 21,8 dels britànics de Toyota i per 6,4 segons de marge amb els seus companys d’equip, britànics també.

Cara a la jornada dominical, els organitzadors recorrien als seus trams més curts, els quals novament es disputaven sense assistències intermèdies per allò de tenir-ho tot llest de cara al migdia. 5 proves especials cronometrades de 49,47 km de corda competitiva dibuixaven la tercera i última etapa, la qual s’iniciava a 3 quarts de 6 del matí i finalitzava en quan passaven 5 minuts d’1 quart de 3 de la tarda.

En la primera d’elles, Felgueiras, Dani Sordo i Borja Rozada volien mantenir la pressió sobre els líders, però tanmateix volien evitar a tot preu cometre qualsevol errada que pogués perjudicar l’equip, doncs era l’únic Hyundai en posicions capdavanteres. Amb aquest dilema, el càntabre i el madrileny cometien petites errades que els feien concedir 9,6 segons a uns inspirats Elfyn Evans i Scott Martin, que hi marcaven el millor temps.

Els britànics repetien victòria de tram en la segona prova especial del dia, si bé en aquesta ocasió els espanyols de Hyundai hi aturaven el cronòmetre just per darrere seu. Havent doblat distàncies a les primeres de canvi, les expectatives defallien, més quan Elfyn Evans i Scott Martin tornaven a establir el temps escratx just abans del Power Stage, que no era altre que una segona passada per la mítica cronometrada de Fafe i el seu espectacular salt a les acaballes del mateix.

Tan Ott Tänak i Martin Järveoja com Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe miraven d’esmenar les seves errades anteriors i estonis i belgues hi aconseguien els dos millors temps per tal de sumar 5 i 4 punts respectivament en el seu comptador del campionat per a pilots.

Quan les manetes dels rellotges lusos indicaven que eren 1 quart i 5 minuts de 3 de la tarda, el 54è Ral·li de Portugal arribava al seu moment de conclusió i l’esdeveniment ibèric ho feia amb la victòria d’Elfyn Evans i Scott Martin. Els britànics cobrien els 337,51 km cronometrats del recorregut en un temps de 3 hores 38 minuts i 26,2 segons, un registre que reduïa en 28,3 segons l’aconseguit per Dani Sordo i Borja Rozada, aquest últim debutant en un podi absolut del mundial. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia tancaven el podi portuguès a 1 minut i 23,6 segons dels seus companys de formació.

Ni quan van deixar d’obrir pista, Ogier-Ingrasia van mostrar el nivell d’edicions prèvies.

Baixant en un graó en el nivell de preparació dels cotxes, el WRC2, els russos Nikolay Gryazin i Konstantin Aleksandrov donaven el primer cop sobre la taula de temps i s’erigien com els primers líders de la classe, però aquests perdien prou temps en la cronometrada següent com per, sota un escratx d’Esapekka Lappi i Janne Ferm, aquests entreguessin el relleu a Teemu Suninen i Mikko Markkula.

Ambdues parelles finlandeses empataven en el millor temps en la cronometrada d’Arganil que tancava el bucle matinal, mentre que Nikolay Gryazin i Konstantin Aleksandrov restaven a menys de 10 segons dels finlandesos de Ford.

A la represa de la competició, la parella russa repetia victòria de tram a Lousã i els pilots superaven per 7 dècimes de segon el registre d’Esapekka Lappi i Janne Ferm i es feien amb la segona posició provisional a 2,0 segons de Teemu Suninen i Mikko Markkula, però tal i com havia passat en el matí, el següent sector competitiu se’ls hi atravessava i els russos tornaven a concedir segons i la segona posició, mentre que els líders es feien una mica més forts al capdavant de la taula amb el millor temps.

Nikolay Gryazin i Konstantin Aleksandrov es tornaven a imposar en la sisena i setena proves especials cronometrades del dia i la taula de temps es tornava a estrènyer en la seva part més alta. 

Una compressió que prosseguia en el circuit de ral·licross de Lousada, quan Esapekka Lappi i Janne Ferm marcaven el millor temps ex-aequo amb Oliver Solberg i Aaron Johnston i els finlandesos a bord d’un Volkswagen Polo GTi R5 aconseguien igualar el seu temps amb el dels seus compatriotes Teemu Suninen i Mikko Markkula.

Així doncs en entrar al parc tancat de Matosinhos Teemu Suninen i Mikko Markkula compartien el lideratge amb Esapekka Lappi i Janne Ferm, mentre que Nikolay Gryazin i Konstantin Aleksandrov, amb un altre Volkswagen, restaven en la tercera posició a 2,2 segons dels finlandesos. Oliver Solberg i Aaron Johnston, quarts a la taula, ja es trobaven a gairebé 1 minut dels líders.

La trepidancia que se li pressuposava a la jornada sabatina enseguida va perdre força, quan un problema amb el turbo feia perdre terreny a Nikolay Gryazin i Konstantin Aleksandrov, mentre que Esapekka Lappi i Janne Ferm encadenaven 3 victòries de tram per tal de retornar a Matosinhos amb 14,0 segons de marge vers Teemu Suninen i Mikko Markkula, on tanmateix els russos hi feien 8 minuts tard i rebien 80 segons de penalització per caure encara més fons a la taula, just per darrera d’Oliver Solberg i Aaron Johnston i de Mads Østberg i Torstein Eriksen.

Per la tarda, sense un domini clar per part de cap de les parelles participants, les errades marcarien l’avenir del ral·li. En la darrera prova especial vera del dia, per una banda Oliver Solberg i Aaron Johnston patien una sortida de pista que els portava a concedir una mica més d’1 minut vers els pilots més veloços, mentre que Teemu Suninen i Mikko Markkula s’hi envirollaven per restar a una mica més de mig minut dels seus compatriotes líders.

La cronometrada pels carrers de Porto no feia més que agreujar la situació pels perseguidors, doncs els líders marcaven el segon millor temps a 8 dècimes de segon del registre de Mads Østberg i Torstein Eriksen, amb el que Esapekka Lappi i Janne Ferm feien retorn a Matosinhos amb 40,4 segons de marge vers Teemu Suninen i Mikko Markkula. Per darrera de les dues parelles finlandeses s’hi formava un grup relativament compacte, amb els autors del millor temps en l’especial urbana, els noruecs Mads Østberg i Torstein Eriksen, al capdavant a 2 minuts i 25,4 segons dels líders i per 14,5 segons i 17,8 segons d’avantatge vers Nikolay Gryazin i Konstantin Aleksandrov i Oliver Solberg i Aaron Johnston. 

En l’estira i arronsa per la darrera posició de podi, els russos donaven el primer cop en forma de victòria parcial en la primera especial dominical, mentre que els noruecs hi responien amb 3 victòries de tram consecutives que els hi donava un marge bastant comfortable, mentre que per davant seu, en la primera especial del dia, Teemu Suninen i Mikko Markkula tornaven a envirollar-se, concedint més segons als líders.

En la segona passada per Fafe, cronometrada que tancava el programa i que per tant exercia les funcions de Power Stage, Esapekka Lappi i Janne Ferm feien la seva darrera demostració de força per tal de marcar-hi el millor temps i emportar-se cap a Finlàndia els 5 punts extra en el campionat.

Sense haver comès cap errada al llarg de tot el recorregut de l’edició i ni haver patit cap mena de contratemps que els fessin concedir segons o minuts, Esapekka Lappi i Janne Ferm s’imposaven en la seva categoria a l’edició de l’esdeveniment portuguès per 1 minut i 42,8 segons de marge vers Teemu Suninen i Mikko Markkula i per 2 minuts i 24,3 segons en relació a Mads Østberg i Torstein Eriksen.

Dues victòries, l'absoluta i la del Power Stage, que suposaven 30 punts al pilot finlandès, el qual es situava a només 9 punts del per llavors líder indiscutible del certamen, l'absent i noruec Andreas Mikkelsen. Tot i perdre terreny vers Esapekka Lappi, tan Mads Østberg com Teemu Suninen, pujaven posicions a la classificació en detriment de Marco Bulacia, per situar-se en tercera i quarta posició respectivament.

Lappi-Ferm trucaven a les portes de la categoria reina amb la segona victòria de la temporada.

En categoria WRC3, els espanyols Pepe López i Diego Vallejo establien el millor temps en l’especial inaugural del programa per davant d’Emil Lindholm i Reeta Hämäläinen i del català Jan Solans i el madrileny Rodrigo Sanjuán, emperò la parella s’accidentava en la cronometrada següent, Góis, i aquests entregaven el testimoni de la primera posició als seus compatriotes Jan Solans i Rodrigo Sanjuán, tanmateix els més veloçosos en aquesta especial.

El bucle matinal es tancava a Arganil amb el segon millor temps per a la parella líder, que feia cap a la zona destinada al bescanvi de pneumàtics en primera posició per un marge no massa important, 8,7 segons en relació a Nicolas Ciamin i Yannick Roche, els més ràpids en aquesta tercera especial, i 10,3 segons vers Emil Lindholm i Reeta Hämäläinen.

En tornar a passar per les cronometrades matinals, Yohan Rossel i Alexandre Coria s’imposaven en les dues primeres proves especials de l’escull, mentre que Jan Solans i Rodrigo Sanjuán s’accidentaven en la segona d’elles i Emil Lindholm i Reeta Hämäläinen hi patien una punxada. La combinació de tots dos factors, deixava als francesos al capdavant de la taula de temps, en el que era una classificació força compacta des del primer fins al quart, Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak.

Precisament els pilots polonesos empataven a l’escratx amb Chris Ingram i Ross Whittock en la segona passada per Arganil, i els centreeuropeus s’immiscien en les posicions de podi en detriment de Nicolas Ciamin i Thibault de la Haye, mentre que els britànics, segons classificats a la provisional, estrenyien lleugerament el cèrcol sobre els líders, segons en aquest sector cronometrat present en tantes i tantes edicions de l’esdeveniment portuguès.

Els veterans locals Armindo Araújo i Miguel Ramalho marcaven paquet a casa i privaven per 1,7 segons d’una nova victòria de tram a Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak a Mortágua, resultat que els pilots polonesos si aconseguirien al traçat de Lousada, per anar-se’n a dormir a Matosinhos en segona posició a 3,5 segons de Yohan Rossel i Alexandre Coria i per 1,1 segons de marge en relació a Chris Ingram i Ross Whittock. Nicolas Ciamin i Thibault de la Haye eren quarts a 17,7 segons dels seus compatriotes líders, mentre que en cinquè lloc s’hi trobaven Armindo Araújo i Miguel Ramalho capitanejant un segon grup compacte, però ja a més d’1 minut dels líders.

Ja en la jornada sabatina, tot i que Yohan Rossel i Alexandre Coria aconseguien eixamplar distàncies després de la disputa de la primera prova especial cronometrada del dia, el cert era que Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak s’imposaven en les dues següents i els polonesos els arrebassaven la primera posició provisional a la primera d’elles i entraven al reagrupament de mitja etapa amb un marge de 13,4 segons vers els anteriors líders. D’altra banda, Chris Ingram i Ross Whittock erraven la munta de pneumàtics i els britànics s’anaven endarrerint, a més a més, els britànics rebien 10 segons de penalització en fer 1 minut tard al control horari, dos contratemps que els feien perdre la plaça de podi en favor de Nicolas Ciamin i Yannick Roche i restar a gairebé 1 minut d’aquells que a primera hora del matí els tenien a 1,1 segons.

Havent dinat, en tornar a disputar el bucle matinal, els líders Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak reiniciaven la competició de manera excelsa, amb dues victòries de tram consecutives que els hi comportaven un increment de 8,1 segons del seu marge vers Yohan Rossel i Alexandre Coria. Mentre que amb la lliçó apresa del matí, Chris Ingram i Ross Whittock recuperaven la tercera posició amb un segon millor temps.

La segona meitat del bucle post meridional tindria un color totalment oposat, Yohan Rossel i Alexandre Coria eren els qui aturaven el cronòmetre abans que ningú, mentre que Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak s’envirollaven en la sisena prova especial del dia, catorzena en el còmput global de l’esdeveniment, i els polonesos en haver de fer mitja volta, entregaven el testimoni del lideratge als francesos per 2,1 segons i completaven la jornada a 3,0 segons exactes d’aquests. Chris Ingram i Ross Whittock, eren tercers al retorn a Matosinhos, però ja a 54,3 segons dels líders francesos.

Al llarg del primer bucle de 3 trams del diumenge al matí, Chris Ingram i Ross Whittock demostraven maneres amb 2 temps escratx, mentre que Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak, amb una victòria parcial i 2 segons millors temps per darrere dels britànics, recuperaven allò perdut la tarda anterior, la primera posició.

Yohan Rossel i Alexandre Coria reaccionaven en el bucle del migdia, i si bé els francesos aconseguien millorar sempre els temps dels seus rivals polonesos en les 2 cronometrades de l’escull, el cert era que la recompensa a l’esforç i al risc era minça, doncs aquests només aconseguien retallar amb prou feines una mica més d’1 segon als líders.

La segona passada per Fafe premiava als finlandesos Emil Lindholm i Reeta Hämäläinen, qui veien complementat el seu punt per acabar en desena posició el recorregut, amb els 5 punts de guanyar aquesta prova tan especial. Yohan Rossel i Alexandre Coria hi esdevenien segons i Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak tercers.

Entrant a Matosinhos en règim de parc tancat per tercera i última vegada el diumenge a primera hora de la tarda, Kajetan Kajetanowicz certificaven la seva victòria a l’esdeveniment portuguès per 5,6 segons de marge vers Yohan Rossel i Alexandre Coria, mentre que Chris Ingram i Ross Whittock tancaven el podi a 55,3 segons dels líders.

A efectes de campionat, la segona victòria consecutiva de Kajetan Kajetanowicz al llarg de la temporada, acostava el pilot polonès a la primera plaça, posició que seguia estant ocupada per a Yohan Rossel amb 14 punts d'avantatge, si bé amb una participació més en el certamen. Nicolas Ciamin era tercer a 7 punts del polonès i a 21 punts del francès, igualant tanmateix el número de sortides al llarg de la temporada del seu compatriota.

Kajetanowicz-Szczepaniak aconseguien una victòria de mèrit.

Entre els joves llebrers del campionat, els britànics Jon Armstrong i Philip Hall es llauraven un important marge de 36,4 segons al capdavant de la classe en aconseguir 4 victòries de tram consecutives entre la segona i la cinquena prova especial de la primera jornada. Malauradament, tot se n’aniria en orris quan una roda del seu Ford Fiesta Rally4 es punxava en la sisena prova especial del programa i el gat queia a mitja operació de canvi de rodes, tot plegat els suposava perdre-hi més de 4 minuts i mig i caure fins a la penúltima posició d’entre aquells que no s’havien acollit al superally.

Sami Pajari i Marko Salminen, primers líders de la categoria en imposar-se en l’especial inaugural de l’edició, recollien llavors el testimoni de la primera posició per tal de conservar ja la plaça fins al moment d’entrar al parc tancat de Matosinhos, amb una nova victòria sobre el traçat de Lousada, per 25,7 segons en relació al txec Martin Koci i a l’eslovac Petr Tešínský i per 44,5 segons amb els letons Martinš Sesks i Renars Francis. Jon Armstrong i Philip Hall eren quarts a 3 minuts i 55,9 segons dels finlandesos.

Els compassos inicials de la jornada sabatina brindaven a Martinš Sesks i Renars Francis l’oportunitat d’estrenar-se com a vencedors d’una prova especial cronometrada i rebre així 1 punt extra en el seu concurs al campionat, mentre que l’avaria en la direcció assistida soferta per Sami Pajari i Marko Salminen en els inicis de la cronometrada reina d’Amarante, deixava als letons al capdavant de la classificació.

El terreny va ser molt dur amb les mecàniques dels Ford Fiesta Rally4 de la classe i aquest es cobrava un gran número de víctimes al llarg de la tarda, els primers en caure van ser Martin Koci i Petr Tešínský per avaria en la transmissió, mentre que a Amarante hi queien Lauri Joona i Ari Koponen, autors de 3 temps escratx al llarg del dia, així com Jon Armstrong i Philip Hall, aquests últims impedits de reiniciar la competició l’endemà diumenge, en descobrir que el motor del seu cotxe estava noquejat.

La cara amable de la competició era per a Martinš Sesks i Renars Francis, qui amb dues victòries de tram més al llarg de l’escull post meridional, l’una en la segona passada per la cronometrada reina, l’altra en els carrers de Porto, s’enfortien en la primera posició, situant als segons classificats, Sami Pajari i Marko Salminen, a 3 minuts i 20,2 segons dels seu temps i als estonis Robert Virves i Sander Pruul, en tercera posició a 9 minuts i 29,0 segons.

Les distàncies eren molt importants de cara a la breu jornada dominical, amb el què els tres integrants de les posicions de podi es van privar de flirtejar amb el risc i es dedicaren a completar el recorregut sense sobresalts. Mentre que aquells que havien hagut d’acollir-se al superally, Martin Koci i Petr Tešínský i Lauri Joona i Ari Koponen, es barallaven per obtenir els punts extra amb cada victòria de tram.

La segona passada per Fafe no s’arribava a celebrar entre els junior, doncs el Ford Fiesta Rally2 accidentat de Nikolaus Mayr-Melnhof i Leopold Welsersheimb bloquejava la pista, amb el què amb 19 de les 20 proves especials cronometrades celebrades, els integrants de la categoria junior s’enfilaven cap a Matosinhos per celebrar la victòria de Martinš Sesks i Renars Francis per un marge de 3 minuts i 11,8 segons amb Sami Pajari i Marko Salminen i per 12 minuts i 8,1 segons en relació a Robert Virves i Sander Pruul.

Traspassant la victòria i els 3 punts extra per les 3 victòries de tram a la classificació del campionat, Martinš Sesks es situava en primera posició amb un total de 46 punts, 13 més que no pas l’anterior líder, el nord-irlandès Jon Armstrong. Martin Koci era tercer a 2 punts del pilot britànic.

Portugal esdevenia molt dur pels Fiesta Rally4 i Sesks-Francis eren els únics en no patir cap problema.

Tot i els esforços que Ott Tänak i Thierry Neuville realitzaven en el Power Stage per tal de minvar la sangria de punts, el cert era que tan Sébastien Ogier com Elfyn Evans se’ls hi escapaven al capdavant de la classificació provisional del certamen de pilots, i només el desastre encara major de Kalle Rovanperä, els prevenia de perdre posició a la taula. Tanmateix entre els dos companys d’equip a Toyota, la classificació s’estrenyia, doncs el gal·lès li retallava 8 punts al provençal i es situava a només 2 del campió vigent.

Pilot

Punts

Sébastien Ogier

79

Elfyn Evans

77

Thierry Neuville

57

En el campionat de constructors, per tercer esdeveniment de la temporada, i tot just se n’havien celebrat 4, Toyota situava a dos dels seus cotxes a dalt del podi final, amb el què la marca japonesa es distanciava en encara 10 punts més vers els seus principals rivals de Hyundai. En una altra lluita, Hyundai 2C sortia de Matosinhos sense cap punt, mentre que M-Sport aconseguia amb el 4t i 5è lloc de Gus Greensmith i Chris Patterson i d’Adrien Fourmaux i Renaud Jamoul, el millor resultat de la temporada i començava a salvaguardar la seva tercera posició.

Constructor
Punts

Toyota

183

Hyundai

146

M-Sport

64