Tercera victòria per a Mäkinen-Harjanne en la temporada.
El dissabte 24 de maig de 1997 finalitzava a Córdoba el 17è Ral·li d'Argentina, setena cita en el calendari del campionat del món de ral·lis, la qual tot i ser puntuable per als certamens de pilots, constructors, producció i FIA 2-L aplegava un discret total de 51 equips en la seva llista oficial d’inscrits. Tots ells van iniciar la prova des de la pertinent rampa de sortida ubicada a la mateixa ciutat el dijous 22 de maig, des d’on farien via cap a les 23 proves especials cronometrades que els organitzadors havien disposat sobre el programa, amb una longitud competitiva de 413,37 km. Una distància que va ser completada per un total de 24 equips participants.
Pràcticament els únics homes capaços de presentar lluita, McRae-Grist avn haver de conformar-se amb la segona plaça.
La primera etapa tenia un total de 8 proves especials en el seu programa, llur corda cronometrada s’elevava fins als 151,34 km. Un escull que s’iniciava amb la sortida de la Plaza San Martín de Córdoba el dijous a 2 quarts de 9 del matí i que acabaria el recinte firal de la mateixa ciutat argentina quan passava 1 minut de 3 quarts de 6 de la tarda.
La primera prova cronometrada que es trobaven els participants en el recorregut era una especial espectacle al tradicional Camping General San Martín. Els seus 4,10 km cronometrats no deixaven massa marge per a les diferències i així fins a 3 formacions hi empataven al millor temps; Colin McRae i Nicky Grist per part de Subaru, i Carlos Sainz i Luis Moya i Juha Kankkunen i Juha Repo, que s’estrenaven amb la firna de l’oval, per Ford. 2 segons per darrera seu, també es produïa un triple empat entre Tommi Mäkinen i Seppo Harjanne de Mitsubishi, Kenneth Eriksson i Staffan Parmander de Subaru i Didier Auriol i Denis Giraudet amb el Toyota Celica GT-Four de l’equip Grifone.
L’igualada tampoc es desfeia en la següent prova especial de l'itinerari, la primera que es celebrava per la serra cordobesa, doncs sota el millor temps de Richard Burns i Robert Reid, qui en l’especial espectacle inaugural havien aconseguit aturar el cronòmetre a 3 segons del registre de referència, Carlos Sainz i Luis Moya marcaven el segon millor temps a 3 segons dels britànics de Mitsubishi i per tant ambdues formacions passaven a compartir el lideratge.
Per la seva banda Didier Auriol i Denis Giraudet hi trencaven un palier, i els francesos havien d’afrontar la següent especial amb només 2 rodes motrius, amb el que els francesos de l’equip Grifone s’acomiadaven de les primeres posicions, si bé per sort seva a continuació gaudirien de 20 minuts d’assistència a Ischilin.
Mitsubishi havia treballat intensament en fer més robust el seu Lancer Evo IV, i l’esforç es va seguir fent palès quan Tommi Mäkinen i Seppo Harjanne afrontaven amb una convicció i una velocitat superior a la dels seus rivals les dues següents proves especials. Els finlandesos hi marcaven respectius millors temps i passaven a liderar la taula en la primera d’elles, per en la segona ampliar el marge fins als 6 segons amb els seus companys d’equip Richard Burns i Robert Reid. Colin McRae i Nicky Grist eren tercers ex-aequo amb Carlos Sainz i Luis Moya a 12 segons de la parella dels tres diamants vermells.
Carlos Sainz i Luis Moya trencaven la ratxa dels pilots de Mitsubishi en imposar-se en l’especial reina de la jornada i de l’edició, Todos los Santos - La Pampa, si bé els pilots espanyols de Ford no aconseguien desbancar del lideratge a Tommi Mäkinen i Seppo Harjanne, entrant al reagrupament d’Ascochinga a 11 segons de la seva posició. Richard Burns i Robert Reid tancaven les posicions de podi a 14 segons dels seus companys mentre que Colin McRae i Nicky Grist, perjudicats per la poca amplada d’aquestes primeres proves especials, eren quarts a 2 segons dels seus compatriotes de Mitsubishi.
Les dues següents proves especials eren de les més lentes del programa i en elles els britànics Colin McRae i Nicky Grist hi aconseguien ser els pilots més ràpids del parc tancat, dos escratxs que permetien als de la Constel·lació de les Pléiades accedir a les posicions de podi primer, i després pujar fins a la segona posició provisional a 9 segons de Tommi Mäkinen i Seppo Harjanne, pilots que malgrat envirollar-se en aquesta setena i penúltima prova especial del dia, només concedien 1 segon als pilots de Subaru.
Si l’activitat cronometrada s’iniciava amb una especial espectacle, aquesta també s’acabava de la mateixa forma; si bé en aquesta ocasió la lluita contra el temps tenia lloc a la Colonia Caroya. En els seus 3,40 km de distància fins a 4 equips hi empataven al millor temps, Richard Burns i Robert Reid, Colin McRae i Nicky Grist, Kenneth Eriksson i Staffan Parmander i Marcus Grönholm i Timo Rautiainen aturaven el crono 1 segon per davant de Tommi Mäkinen i Seppo Harjanne, de Carlos Sainz i Luis Moya i de Juha Kankkunen i Juha Repo, amb el que a efectes de la classificació provisional aquesta prova especial era totalment intranscendent.
Passava 1 minut de 3 quarts de 6 de la tarda, quan els primers dels 38 equips participants que aconseguien superar la primera etapa començaven a entrar en el parc tancat, ubicat al recinte firal de Córdoba. En ell Tommi Mäkinen i Seppo Harjanne hi fitxaven com els primers classificats per 8 segons de marge amb Colin McRae i Nicky Grist i per 13 segons en relació amb Carlos Sainz i Luis Moya. Els seus companys d’equip, Richard Burns i Robert Reid, perdien terreny en la recta final de l’etapa en veure com el seu Mitsubishi no superava amb la mateixa solvència el desgast de la competició, i aquests entraven en la neutralització de l’etapa ocupant la quarta posició a 30 segons del temps dels seus companys. Juha Kankkunen i Juha Repo tancaven el grup dels 5 primers classificats a 55 segons dels seus compatriotes líders i per 14 segons de marge amb els suecs Kenneth Eriksson i Staffan Parmander.
La segona etapa del ral·li era la més llarga de totes les programades amb 10 proves especials cronometrades de 180,83 km competitius, als quals se’ls hi donava inici a partir de les 8 en punt del matí del divendres, moment en el que tenia lloc la sortida del parc tancat. La jornada es desenvolupava cap l’oest de Córdoba, amb un reagrupament per a les assistències a Taringa, un altre a Mina Clavero i un darrer a Villa Carlos Paz.
Novament l’especial espectacle del Camping General San Martín tornava a obrir les hostilitats vers el cronòmetre, si bé la lluita per la primera plaça quedava en taules en quan Tommi Mäkinen i Seppo Harjanne hi empataven a l’escratx amb Colin McRae i Nicky Grist i per 1 segon d’avenç amb Kenneth Eriksson i Staffan Parmander i 2 segons amb Carlos Sainz i Luis Moya.
Precisament la parella espanyola de Ford, en previsió d’evitar patir tal i com havien patit a la ronda portuguesa celebrada al mes de març, afrontaven la cita argentina amb una relació curta del canvi de velocitats, motiu pel qual els de l’oval concedien segons en les 3 proves especials següents, de les més ràpides de l’itinerari.
Tommi Mäkinen i Seppo Harjanne s’imposaven en la primera especial campestre del dia, mentre que Colin McRae i Nicky Grist ho feien en les dues següents per situar-se a 5 segons del lideratge que seguia fent gala la parella finlandesa de Mitsubishi a l’entrada del reagrupament de Taringa. Carlos Sainz i Luis Moya encara tancaven el podi, però ja a 38 segons dels líders i per un marge de només 9 segons amb els companys d’aquests, és a dir Richard Burns i Robert Reid.
A la represa, els líders marcaven un temps impossible per a la resta de participants en les dues proves especials que separaven els reagrupaments de Taringa amb el de Mina Clavero, sent molt espectacular l’avantatge que aquests aconseguien en la cinquena prova especial del dia i tretzena en el còmput global del ral·li, endosant 17 segons als segons més ràpids a final de tram, els britànics Colin McRae i Nicky Grist, i 24 segons als pilots de Ford Carlos Sainz i Luis Moya, autors del tercer millor registre.
El rendiment netament superior dels líders es va mantenir en el que restava de jornada, amb l'excepció de la darrera prova especial de l’etapa, en la que Colin McRae i Nicky Grist privaven per 1 segon a Tommi Mäkinen i Seppo Harjanne del seu sisè escratx consecutiu; si bé una avaria anterior en la direcció assistida del seu Impreza S5 WRC, els havia situat a una mica més d’1 minut dels pilots finlandesos de Mitsubishi.
Tanmateix en aquesta fracció de la jornada, el ral·li perdia dos enters. Per una banda Juha Kankkunen i Juha Repo destrossaven les suspensions posteriors del seu Ford Escort WRC en el pedregar en el que l’especial de “El Cóndor - Copina”, vuitena cronometrada del dia, hi acabava, i els finlandesos en deixar-s’hi 14 minuts i 28 segons queien fins la setena posició, just per davant dels Grup N i FIA 2-L. Davant la impossibilitat de continuar competint, Juha Kankkunen i Juha Repo decidien abandonar el ral·li en la següent prova especial, penúltima del segon dia de competició. Sort similar corrien Richard Burns i Robert Reid, els quals arrancaven una roda en el pedregar de final de tram, un pedregar que havia despertat moltes queixes entre els professionals en les jornades prèvies de reconeixement que fins i tot havien arribat a demanar l'eliminació d'aquests últims quilòmetres als organitzadors, i els britànics de la marca dels tres diamants vermells es veien obligats a abandonar la competició.
Com a conseqüència dels dos incidents simultànis, Kenneth Eriksson i Staffan Parmander accedien a la quarta posició provisional, si bé els suecs de Subaru restaven a una mica més d’1 minut del temps de Carlos Sainz i Luis Moya.
Després de tota aquesta activitat competitiva, Tommi Mäkinen i Seppo Harjanne entraven al parc tancat de Córdoba atresorant un marge d’1 minut i 1 segon amb Colin McRae i Nicky Grist, mentre que a manca de 3 minuts per 3 quarts de 7 de la tarda, Carlos Sainz i Luis Moya hi feien accés a 1 minut i 57 segons dels líders. Kenneth Eriksson i Staffan Parmander eren els primers candidats a dutxar-se amb escumós l’endemà, davant de qualsevol eventual incidència que poguessin patir qualsevol dels tres equips que tenien classificats per endavant, entrant a 1 minut i 23 segons dels homes de Ford, o el que era el mateix, a 3 minuts i 20 segons dels líders.
Els 29 equips que aconseguien superar la segona etapa, el dissabte 24 de maig a partir de les 9 del matí es llençaven a la carretera per afrontar la tercera i última etapa del programa. Una jornada que estava formada per tan sols 5 proves especials cronometrades que es desenvolupaven cap al sud de la provincia, concretament en la zona de Santa Rosa de Calamuchita. L’escull suposava un total de 81,20 km cronometrats els quals, com en les dues etapes anteriors, s’iniciaven amb l’especial espectacle del Camping General San Martín.
En la tercera passada per l’especial espectacle, Colin McRae i Nicky Grist tornaven a esdevenir els homes més ràpids, un honor que a diferència de les anteriors ocasions, en aquesta era en solitari, si bé la poca corda cronometrada de la prova, deixava poc marge a les diferències.
De camí cap a Santa Rosa de Calamuchita, la primera prova especial que es disputava per la serra, es cancel·lava davant l’afluència massiva de públic, pel que amb 59 segons de marge en el seu haver i només 3 proves especials cronometrades per endavant, Tommi Mäkinen i Seppo Harjanne podien permetre’s agafar la calculadora.
Colin McRae i Nicky Grist retallaven un altre segon amb els líders, després de marcar el millor temps en la segona cronometrada de facto del dia, mentre que Carlos Sainz i Luis Moya es veien obligats a abandonar la competició, quan el motor del seu Ford Escort WRC deia prou després d’haver estat arrossegant problemes de sobre escalfament.
Com a conseqüència de l’abandonament de la parella espanyola de Ford, la segona parella de Subaru passava a ocupar la darrera posició de podi, una plaça que pràcticament es podia considerar definitiva en quan Kenneth Eriksson i Staffan Parmander es trobaven a 2 minuts i 21 segons dels seus companys britànics i els suecs gaudien de 5 minuts i 42 segons de marge amb el Toyota Celica GT-Four dels finlandesos Marcus Grönholm i Timo Rautiainen.
Tommi Mäkinen i Seppo Harjanne encara serien a temps d’aconseguir el seu desè millor temps al ral·li en la penúltima prova especial, mentre que en la darrera l’honor corresponia per onzena vegada a Colin McRae i Nicky Grist.
Quan les manetes del rellotge indicaven que passaven 5 minuts de 3 quarts de 4 de la tarda del dissabte 24 de maig de 1997, el 17è Ral·li d’Argentina es donava oficialment per conclòs amb l’entrada a l’estadi de futbol de Córdoba dels primers dels 24 equips participants que aconseguien completar l’itinerari celebrat. Tommi Mäkinen i Seppo Harjanne revalidaven la victòria de la temporada anterior en recorrer els 402,58 km cronometrats disputats en un temps de 4 hores 25 minuts i 38 segons, o el que era el mateix, amb un avenç d’1 minut i 1 segon amb Colin McRae i Nicky Grist. Kenneth Eriksson i Staffan Parmander completaven el podi argentí a 4 minuts i 28 segons dels guanyadors.
Les degràcies alienes van permetre a Eriksson-Parmander pujar al tercer calaix del podi.
Entre els cotxes de categoria FIA 2-L els txecs d’Škoda Emil Triner i Karel Jirátko marcaven el millor temps en la primera passada per l’especial del Camping General San Martin per davant dels seus companys i compatriotes Pavel Sibera i Petr Gross, amb el que les dues formacions centre europees encapçalaven la classificació.
En quan l’activitat cronometrada es va desplaçar cap a la serra cordobesa, l’altitud en la que aquesta es desenvolupava, perjudicava als motors de menor cilindrada dels Felicia KitCar, amb el que els finlandesos de SEAT Harri Rovanperä i Voitto Silander es movien fins la primera posició en marcar el registre més baix en la primera especial campestre.
Malauradament per la parella dels de Martorell, el motor del seu Ibiza KitCar Evo I s’aturava després de franquejar un torrent d’aigua en la prova següent, amb el que els líders en concedir 1 minut i 43 segons amb els locals Gabriel Raies i José Maria Volta, entregaven la primera posició provisional als argentins. La tenacitat de Harri Rovanperä i Voitto Silander no coneixia límits i els pilots s’imposaven en totes i cadascuna de les especials campestres que quedaven en la jornada per recuperar així la primera posició al cap de 3 especials i aconseguir alhora un marge proper al mig minut amb els seus principals rivals.
El millor temps en l’especial de la Colonia Caroya que tancava la jornada era per als seus companys d’equip Oriol Gómez i Marc Martí, qui competien per primera vegada en terra des de feia 6 anys, tal i com quedava constància en les llibretes del copilot de Molins de Rei, ben plenes de correccions. Els catalans entraven a Córdoba a 2 minuts i 2 segons dels seus companys d'equip, mentre que Gabriel Raies i José Maria Volta ho feien en segona posició a 30 segons dels finlandesos i amb 25 segons de marge amb els txecs Pavel Sibera i Petr Gross.
El domini dels SEAT es va perllongar en la primera meitat de la segona jornada, just fins el moment d’arribar al reagrupament de Mina Clavero, si bé en aquesta ocasió el protagonisme va estar repartit entre els dos equips de la marca catalana, amb el que Oriol Gómez i Marc Martí tenien a tocar dels dits, concretament a 10 segons, les posicions de podi.
Després d’aquest punt, una virolla i uns problemes de direcció privaven als catalans del seu progrés tan positiu que estaven tenint sobre la superficie, així com la possibilitat d’un doblet per a SEAT, que s’allunyava amb la mateixa velocitat en la que Gabriel Raies i Jose Maria Volta, i Pavel Sibera i Petr Gross anaven afegint segons vers els catalans, especialment els argentins, els llebrers de la categoria en aquesta fracció de l’etapa.
Dissabte, en l’escull final de l’edició i amb els compactes grocs catalans en plenes funcions, Harri Rovanperä i Voitto Silander, però sobretot Oriol Gómez i Marc Martí van seguir deixant constància de la seva superioritat, un resultat que va venir acompanyat de l’abandonament del Renault Clio Williams de Gabriel Raies i Jose Maria Volta quant aquests trencaven el motor del seu cotxe en la segona prova especial del dia. Aquesta incidència facilitava que la parella catalana grimpés de cop des de la quarta fins la segona plaça provisional per davant de Pavel Sibera i Petr Gross.
Completat l’itinerari programat, Harri Rovanperä i Voitto Silander aconseguien la victòria per 3 minuts i 23 segons de marge amb els seus companys Oriol Gómez i Marc Martí, el que suposava un doblet per a SEAT que permetia a la companyia pujar des de la quarta plaça fins la segona a només 10 punts de Peugeot.
Rovanperä-Silander van dominar la categoria, encapçalant així un doblet de SEAT.
En l'apartat dels vehicles de producció el ral·li s’iniciava amb un duel entre els dos companys d’estructura a Ralliart, l’uruguaià Gustavo Trelles i l’argentí Jorge del Buono amb els austríacs Manfred Stohl i Peter Müller. Els sud americans marcaven el millor temps a l’especial espectacle del Camping General San Martin, mentre que els centre europeus ho feien en les dues primeres proves especials de la serra, i aquests últims es movien fins a la primera posició per 19 segons de marge.
El camí s’aplanaria per als campions del món, quan el turbo del Mitsubishi Lancer Evo III que pilotaven Manfred Stohl i Peter Müller defallia en la quarta prova especial del primer dia de competició, i aquests s’endarrerien substancialment. D’altra banda els retrobats en el lideratge, Gustavo Trelles i Jorge del Buono, s’imposaven en les 5 últimes proves especials de la primera etapa per entrar al parc tancat de Córdoba amb 5 minuts i 8 segons de marge amb el Subaru Impreza WRX STi de Roberto Galindo i Edgardo Galindo, pilots que per primera vegada en la seva carrera competien en una cita del mundial, alhora que calçaven també per primer cop el seu cotxe amb pneumàtics Yokohama.
Els resultats individuals de la segona etapa oferien un panorama lleugerament diferent al vist fins llavors, doncs Manfred Stohl i Peter Müller es mostraven regularment com els pilots més ràpids de la classe, seguits pels seus companys de carpa Gustavo Trelles i Jorge del Buono, amb el que els líders s’anaven escapant al capdavant de la classificació per retornar a la capital de provincia amb 9 minuts i 45 segons de marge amb el Subaru de Roberto i Edgardo Galindo.
L’etapa sabatina no va ser altra cosa que una extensió de la segona jornada en quan als resultats dels trams es refereix, amb el que Gustavo Trelles i Jorge del Buono aconseguien finalment la victòria de la categoria per 11 minuts de marge amb el Subaru Impreza WRX Roberto Sanchez i Edgardo Galindo, mentre que Manfred Stohl i Peter Müller aconseguien finalment entrar en posicions de podi a i 14 minuts i 14 segons dels guanyadors.
Traspassant el resultat de la ronda argentina a la classificació del campionat, Gustavo Trelles sumava amb aquesta quatre victòries en el que es portava de temporada, amb el que el campió uruguaià es desengaxava ja en 33 punts de l'únic pilot que seguia seriosament el campionat, l'austríac Manfred Stohl.
Victòria sense oposició per a Trelles-del Buono.
En el campionat de pilots, tot i aconseguir una segona posició final a la cita argentina, l’escocès Colin McRae veia com el campió del món en vigència, el finlandès Tommi Mäkinen, començava a escapar-se al capdavant de la classificació amb la seva tercera victòria just en el moment que s’arribava a l’equador de la temporada. Per darrera dels dos pilots, Carlos Sainz, mantenia la tercera posició empatat a punts amb Piero Liatti, si bé el zero que sumava el pilot madrileny, suposava tenir el lideratge a 20 punts, és a dir a 2 victòries, i que per tant les seves opcions a corona fossin encara més remotes.
|
Punts |
Tommi Mäkinen
|
|
Colin McRae |
|
Carlos Sainz
Piero Liatti
|
|
En el certamen de constructors, Mitsubishi i Subaru sumaven 10 punts a l’Argentina, els uns per la victòria de Tommi Mäkinen i Seppo Harjanne, els altres per aconseguir situar en les dues posicions següents del podi argentí a Colin McRae i Nicky Grist i a Kenneth Eriksson i Staffan Parmander, pel que entre els dos fabricants japonesos es mantenien les diferències a favor dels que estaven gestionats per Prodrive. L’abandonament dels dos Ford, deixava a la firma de l’oval blau força despenjada de la cursa per la lluita del títol, amb menys de la meitat de punts que els de la Constel·lació de les Plèiades.
Constructor |
Punts |
Subaru
|
|
Mitsubishi
|
|
Ford
|
|