Després d'una errada al primer dia, a Loeb-Elena no els va quedar altra que l'atac.
El diumenge 29 de maig de 2011 finalitzava a la Villa Carlos Paz el 31è Ral·li d'Argentina, sisena cita en el calendari del campionat del món de ral·lis, que en entregar punts en els campionats de pilots, marques i producció, aplegava fins un total de 52 equips en la seva llista oficial d’inscrits. D'aquests, 33 emprendrien el camí des de la rampa de sortida el dijous 26 de maig cap a les 19 proves especials cronometrades del programa d'una distància total de 378,15 km, una corda competitiva que seria superada pels 27 equips participants que es trobaven presents a la cerimònia de clausura.
Les errades dels Citroën va permetre a Hirvonen-Lehtinen acabar segons.
El ral·li arrancava el dijous a primera hora de la tarda amb una especial espectacle de 3,02 km de distància a les afores de la Villa Carlos Paz, en la que Sébastien Loeb i Daniel Elena aconseguirien aturar-hi el cronòmetre abans que ningú, seguits pel Citroën DS3 WRC privat de Petter Solberg i Chris Patterson a 9 dècimes de segon i per 1 segon exacte dels seus companys d’equip, els francesos Sébastien Ogier i Julien Ingrassia.
Amb aquesta breu activitat cronometrada la jornada es neutralitzava fins a l’endemà divendres, moment en el que les especials campestres i veres d’un ral·li del mundial entrarien en escena. Els organitzadors posaven sobre el programa un bucle de 3 trams cap a l'oest del parc tancat, pel qual en passar-hi matí i tarda, s’assolia la xifra total de 159,46 km cronometrats de la primera etapa al llarg de 7 especials.
Afavorits per una posició de sortida endarrerida, Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila s’imposaven en la primera prova especial del dia i els finlandesos de Ford es feien amb la primera posició provisional, plaça que aquests confirmaven en quan marcaven el registre de referència en les dues següents proves especials del bucle matinal. Petter Solberg i Chris Patterson per la seva banda, amb 3 segons millors temps, es refermaven en la posició assolida el dijous a la tarda a 12,3 segons dels líders, mentre que els provençals Sébastien Ogier i Julien Ingrassia entraven a les assistències de mitja jornada a 16,2 segons dels pilots de Ford.
Per la seva banda, Sébastien Loeb i Daniel Elena erraven l’hora d’entrada al reagrupament per a les assistències, i en avançar-s’hi rebien una penalització d’1 minut, motiu pel qual, si bé conservaven la cinquena posició, els campions mundials en vigència perdien el contacte amb les posicions de podi a 1 minut i 18,9 segons del lideratge.
Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila perllongaven la seva bona ratxa imposant-se en la quarta prova especial del dia, mentre que Petter Solberg i Chris Patterson, que com els finlandesos de l’oval també gaudien d’una bona posició de sortida, marcaven la seva primera victòria de tram en la cronometrada següent i després d’haver encadenat 5 segons milllors temps.
Amb la segona passada per El Condor, la cronometrada més llarga de tot el dia, l’activitat programada arribava al seu punt final, en la que Sébastien Loeb i Daniel Elena hi marcaven el millor temps per davant dels dos primers classificats a la taula provisional, per tal de començar a llimar distàncies amb les formacions que tenien per davant.
Completades doncs les 7 proves especials del programa per la primera etapa, els participants començaven a fer camí cap al parc tancat de Villa Carlos Paz quan passaven 3 minuts de 3 quarts de 6 de la tarda. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila conservaven la primera posició per 18,2 segons de marge amb Petter Solberg i Chris Patterson, mentre que Sébastien Ogier i Julien Ingrassia eren tercers a 28,8 segons dels pilots de Ford. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen restaven a les portes del podi a 43,5 segons dels seus companys d’equip, tot lamentant-se d’un desgast excessiu per part del seu Ford Fiesta RS WRC dels pneumàtics que muntaven. Afligits per la penalització rebuda a mitja jornada, Sébastien Loeb i Daniel Elena eren cinquens a 1 minut i 30,3 segons dels líders.
De cara a la segona etapa l’activitat cronometrada es desplaçava cap al sud de la província, amb un bucle de 4 trams que novament es disputava en dues ocasions per tal d’assolir els 159,66 km cronometrats de l’escull repartits al llarg de 8 especials. Una etapa que s’iniciava amb la sortida del parc tancat a manca de 2 minuts per a 2 quarts de 8 del matí i que finalitzava a 3 quarts i mig de 8 del vespre del mateix dissabte.
Sébastien Ogier i Julien Ingrassia s’imposaven en la primera prova especial sabatina per tal de fer-se seva la segona posició provisional, mentre que Sébastien Loeb i Daniel Elena encadenaven 3 victòries de tram en les següents especials del bucle matinal per tal d’entrar a les assistències de mitja jornada a la Villa Carlos Paz a 26,2 segons de la quarta plaça de Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen.
A la represa de l’activitat competitiva, Sébastien Ogier i Julien Ingrassia marcaven l’escratx en els 2 primers trams del bucle, el que permetia als provençals de Citroën arrebatre el lideratge a Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila. Alhora els de Ford hi colpejaven contra una pedra que estava enmig del camí, i en trencar la suspensió del seu Fiesta RS WRC, aquests es veien obligats a abandonar abans d’iniciar la prova següent.
Petter Solberg i Chris Patterson recuperaven així la segona posició, mentre que Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen entraven en posicions de podi. Sébastien Loeb i Daniel Elena, que per llavors estaven a 17,8 segons dels finlandesos de Ford, s’imposaven en les dues últimes proves especials sabatines per tal de retallar les distàncies amb els pilots de l’oval blau fins als 4,0 segons. Paral·lelament, en la darrera prova especial del dia, Petter Solberg i Chris Patterson, patien problemes de direcció i hi cedien poc més d’1 minut així com dues posicions a la taula.
Després de tots aquests moments dramàtics, en el moment d’entrar en el parc tancat de Villa Carlos Paz, Sébastien Ogier i Julien Ingrassia lideraven la taula provisional per 43,7 segons de marge amb Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen, mentre que Sébastien Loeb i Daniel Elena tancaven les posicions de podi a 47,7 segons dels seus companys d’equip i amb un marge de 28,4 segons amb Petter Solberg i Chris Patterson.
La tercera i última jornada estava composada per només quatre especials cronometrades, que sobre el plànol es situaven cap al nord de Villa Carlos Paz. En total l’escull suposava 59,03 km competitius dels que 48,21 km sortien del primer tram dominical, Ascochinga. La sortida del parc tancat es programava a 2 quarts de 7 del matí pels primers participants, mentre que l’arribada es programava quan faltessin 3 minuts per a 2 quarts d’1.
Sébastien Loen i Daniel Elena s’imposaven en l’especial reina del ral·li i amb aquesta victòria de tram els francófons campions mundials prenien la segona plaça a Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen. Paral·lelament, a les acaballes de l’especial, Sébastien Ogier i Julien Ingrassia cometien una errada, quan en tallar massa una corba d'esquerres, hi volcaven el seu Citroën DS3 WRC. Malgrat caure sobre les 4 rodes, la direcció assistida s'havia malmès i sense assistències de per mig, el provençal va haver de pilotar amb aquest handicap pel que restava de jornada.
Amb dos segons millors temps a 8 i 6 dècimes de segon per darrera de Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila i de Petter Solberg i Chris Patterson respectivament, Sébastien Loeb i Daniel Elena es situaven a 3,3 segons de Sébastien Ogier i Julien Ingrassia quan només mancava per celebrar-se el darrer tram del programa, el “Power Stage”.
En entregar punts extra als seus 3 primers classificats, tots els pilots van donar el tot pel tot en aquesta última prova especial, i si bé Sébastien Loeb i Daniel Elena, així com Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen es quedaven a 5 dècimes de segon del millor temps marcat per Petter Solberg i Chris Patterson, els dos equips aconseguien superar a la vegada a Sébastien Ogier i Julien Ingrassia.
Així doncs, quan les manetes del rellotge s’apropaven a 2 quarts d’1 del migdia del diumenge 29 de maig de 2011, el 31è Ral·li d’Argentina es donava oficialment per conclòs. Una edició que era guanyada, com les 5 prèvies, per Sébastien Loeb i Daniel Elena, els quals tot i la penalització rebuda al primer reagrupament del ral·li, completaven el recorregut amb un temps de 4 hores 3 minuts i 56,9 segons, el que els conferia un avantatge final de tan sols 2,4 segons vers Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen i de 7,3 segons en relació als seus companys d'equip Sébastien Ogier i Julien Ingrassia.
Un cop finalitzat el ral·li va haver certa polèmica, ja que en la segona passada pel tram de "El Cóndor" unes tanques que delimitaven una rotonda i que obligaven als pilots a fer-la ja no hi eren, malgrat tot els pilots de Ford van fer la rotonda, mentre que els de Citroën van tirar recte, els comissaris van decidir multar als organitzadors, però no anular el tram, que d'haver-se produit, hagués proclamat guanyador a Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen.
En l'últim tram se'ls va escapar la victòria a Ogier-Ingrassia.
En l'apartat de producció, el xou de Villa Carlos Paz era guanyat pels ucraïnesos Yuriy Protasov i Adrian Aftanaziv, però en quan els cotxes van posar les seves rodes sobre les pistes campestres de l’oest de la vila, la classificació es va veure modificada.
Patrik Flodin i Maria Andersson s’imposaven en la primera especial del divendres i assolien el lideratge de la categoria, mentre que els polonesos Michal Kosciuszko i Maciej Szczpaniak feien el mateix en marcar el registre més baix en la prova següent. La resposta de la parella sueca era immediata i en aturar el cronòmetre abans que ningú en l’última prova especial matinal, els pilots recuperaven la plaça perduda.
Per la tarda dos escratxs més consecutius refermaven a Patrik Flodin i Maria Andersson al capdavant de la classificació, fins que en la setena cronometrada, la darrera prova especial de la primera etapa, suecs i polonesos es veien obligats a completar-la sobre la grua, rebent els pertinents 10 minuts de penalització per tal de poder sortir l’endemà. Aquesta situació deixava com a líders els neozelandesos Hayden Paddon i John Kennard, qui gaudien d’un marge superior als 7 minuts amb els argentins Alejando Javier Levy i Diego Federico Levy.
Patrik Flodin i Maria Andersson, però sobretot Michal Kosciuszko i Maciej Szczpaniak esdevenien els pilots més ràpids al llarg de la segona jornada, i gràcies a aquest elevat ritme, polonesos i suecs completaven l’etapa en la segona i la tercera posició respectivament a 8 minuts i 20,2 segons i 8 minuts i 40 segons de Hayden Paddon i John Kennard, unes distàncies que eren prou importants de cara a la brevetat de la tercera i última etapa del ral·li.
Patrik Flodin i Maria Andersson retallaven pràcticament 1 minut als líders al terme de la prova especial reina, mentre que Michal Kosciuszko i Maciej Szczpaniak patien una sortida de pista i en deixar el seu Mitsubishi Lancer Evo X força malmés, completaven la cronometrada cedint més de 19 minuts.
El que restava de jornada esdevingué pràcticament intranscendent donada la poca corda de les especials de l’itinerari; més quan Hayden Paddon i John Kennard hi aconseguien la seva tercera i quarta victòria de tram a l’edició, amb el que finalment la parella neozelandesa aconseguia la victòria per 7 minuts i 50,4 segons de marge amb Patrik Flodin i Maria Andersson. Dimitriy Tagirov i Anna Zavershinskaya completaven el podi argentí a 13 minuts i 26,9 segons dels vencedors.
A efectes del campionat de producció, la segona victòria de la temporada per a Hayden Paddon, permetia al pilot neozelandès passar a encapçalar ex-aequo la classificació provisional del certamen amb el txec Martin Semerad, si bé aquest últim comptava ja amb 3 participacions per 2 de l’oceànic.
Les errades i averies dels competidors, van deixar el camí planer a Paddon-Kennard .
Tercera victòria de la temporada per a Sébastien Loeb i cinquè podi per a l'alsacià en les sis cites que es portaven celebrades fins al moment, el que permetia al pilot de Citroën incrementar en sis punts més el seu marge vers el segon classificat, el finlandés Mikko Hirvonen. Sébastien Ogier veia com la tercera plaça aconseguida, el deixava en aquesta posició en el campionat, perdent terreny vers els seus rivals en la cursa pel títol de pilots.
|
Punts |
Sébastien Loeb
|
|
Mikko Hirvonen
|
|
Sébastien Ogier
|
|
En el campionat de constructors, tot i que Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila acabaven el ral·li gràcies al "superally", ho feien en la setena posició final, amb el que aquests no contribuïen massa als punts assolits per Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen. Citroën per la seva banda, amb els seus dos cotxes dalt del podi, començava a marcar distàncies amb els de l'oval, mentre que Stobart, amb els Ford privats, seguien en tercera posició gràcies al cinqué lloc de Mads Østberg i Jonas Andersson i el vuité de Matthew Wilson i Scott Martin.
Constructor |
Punts |
Citroën
|
|
Ford
|
|
Stobart
|
|