Carlos Sainz i Luis Moya tornaven a guanyar després d'un any i mig i ho feien en l'escenari de la seva primera victòria .
Cinquena prova en el calendari del campionat del món de ral·lis, el dimarts 31 de maig de 1994 finalitzava el 41è Ral·li Acropolis a Pireu. La prova, que arrancava el diumenge 29 de maig a la capital grega, Atenes, era puntuable pels campionats reservats a pilots, marques, mundial de producció i FIA 2-L, el que permetia a la organització acreditar 88 equips inscrits en la seva llista oficial, els quals van estar tots presents a la rampa de sortida per tal d'afrontar un recorregut format per 33 proves especials cronometrades de 503,53 km de distància que 36 equips aconseguirien completar.
Schwarz-Wicha arrancaven la cita helènica amb mal peu, peró les majors desgràcies alienes la van fer bona.
La primera jornada del ral·li, programada pel mateix diumenge 29 de maig, unia les ciutats d'Atenes amb Kamena Vourla mitjançant 10 proves especials de 130,35 km cronometrats. Aprofitant una posició de sortida un tan endarrerida, els escocesos de Subaru Colin McRae i Derek Ringer s'imposaven consecutivament en les 4 primeres cronometrades, si bé un dels escratxs s'aconseguia ex-aequo amb els seus companys d'equip Carlos Sainz i Luis Moya, pilots que posaven final a la ratxa dels britànics a la cinquena prova especial.
Entretant, la competència als Subaru acumulava ja els primers problemes, en quan els alemanys Armin Schwarz i Klaus Wicha es quedaven sense frens en el seu Mitsubishi Lancer Evo II i trencaven un braç de suspensió o els seus companys suecs a l'equip dels tres diamants vermells trencaven una junta de palier, mentre que el ventilador del radiador del Toyota Celica Turbo 4WD de Juha Kankkunen i Nicky Grist perdia algunes de les seves aspes i provocava un sobreescalfament al motor, problema que es solventava ràpidament canviant de ventilador.
Els guanyadors de la darrera edició, els italians de Ford Miki Biasion i Tiziano Siviero, també patien problemes de sobreescalfament en el seu motor, si bé en el seu cas es debia a un problema en la injecció d'aigua al que se l'hi unia una fallada de l'intercomunicador i més endavant vindria un problema amb el nou canvi seqüencial que incorporava la seva unitat d'Escort RS Cosworth, que sovint no entrava la marxa que hauria d'entrar.
Juha Kankkunen i Nicky Grist posaven final al domini blau en la sisena cronometrada, la més llarga de tota la jornada, mentre que els líders provisionals, Colin McRae i Derek Ringer, recuperaven el fil perdut imposant-se en la setena i vuitena especial. Arribats a la recta final de la jornada es va viure una situació un tan curiosa, tan els espanyols Carlos Sainz i Luis Moya com els francesos Didier Auriol i Bernard Ocelli o la parella finlandeso-britànica formada per Juha Kankkunen i Nicky Grist jugaven a perdre posicions per tal de no sortir l'endemà els uns davant dels altres i trobar-se amb la pista més neta de grava, el que va facilitar que per una banda parelles que a priori no hi comptaven massa a les travesses com Ari Vatanen i Fabrizia Pons, dalt del Ford Escort RS Cosworth del recentment creat equip de Schmidt sota el patrocini de RedBull, o els suecs de Mitsubishi Kenneth Eriksson i Staffan Parmander guanyessin les dues darreres cronometrades dominicals, alhora que donaven una glopada d'aire fresc als líders provisionals que veien incrementades les distàncies amb els seus perseguidors.
Entrant al parc tancat de la població costanera de Kamena Vourla, s'hi arribava amb Colin McRae i Derek Ringer en primera posició amb 43 segons de marge vers els seus companys d'equip Carlos Sainz i Luis Moya. Didier Auriol i Bernard Occelli tancaven les places provisionals de podi a 52 segons dels líders mentre que els seus companys d'equip a Toyota, Juha Kankkunen i Nicky Grist, eren quarts a 1 minut i 1 segon dels escocesos de Subaru superant en només 2 segons el millor dels Ford Escort RS Cosworth, el privat en mans d'Ari Vatanen i Fabrizia Pons.
Amb els dos Subaru Impreza oficials obrint les 12 proves especials cronometrades de la segona jornada del ral·li, amb una distància competitiva de 194,21 km, ràpidament els marges van anar reduint-se i així els francesos Didier Auriol i Bernard Occelli superaven als espanyols Carlos Sainz i Luis Moya en la segona plaça, mentre que Kenneth Eriksson i Staffan Parmander, un cop superats els problemes amb les suspensions que els havien estat lacrant al llarg de la jornada dominical, pujaven fins la cinquena plaça gràcies a tres escratxs en les quatre primeres proves del dia així com un petit problema d'encès en el motor del Ford Escort RS Cosworth d'Ari Vatanen i Fabrizia Pons, llur electrónica es confiava a Bosch enlloc de Magneti Marelli com en els oficials.
Superada la cinquena especial cronometrada de la segona jornada, en la que Miki Biasion i Tiziano Siviero hi aconseguien el seu primer escratx al ral·li, els pilots que seguien en actiu tenien un reagrupament d'una hora a Makrakomi, on els comissaris de la FIA decidien inspeccionar els cotxes dels participants.
El Subaru Impreza de Colin McRae i Derek Ringer no va estar exent de la revisió i un cop aquesta es va acabar, els comissaris van abaixar el capó però no van posar correctament els anclatges de seguretat amb el que en quan els escocesos líders es dirigien per afrontar la sisena especial cronometrada, el seu capó s'obria i el para-brises es trencava, un cop retirats els vidres més perillosos de l'interior del seu compartiment, els pilots es van presentar en la línia de sortida de la cronometrada on van solicitar als comissaris que se'ls permetés canviar el para-brises per tal d'afrontar l'especial. Aquests els van oferir un marge de 6 minuts per poder fer la reparació sense incorrer en penalitzacions, un temps que resultava insuficient com per portar-la a terme, amb el que els britànics van instal·lar de tal manera el seu Impreza que impedien el concurs de cap participant en l'especial doncs entenien que el problema que ells tenien al seu cotxe era per culpa del comissaris FIA.
Després de 29 minuts de bloqueig, l'especial es reemprenia amb el Subaru Impreza dels líders obrint pista de nou i en perfectes condicions, el que els permetia imposar-se consecutivament en les dues primeres especials cronometrades de la represa, el segon d'ells ex-aequo amb els britànics de Ford Malcolm Wilson i Bryan Thomas que es trobaven a Grècia en virtut de substituts de l'encara lesionat François Delecour; si bé sobre els pilots de Subaru planava l'amenaça d'una penalització de 14 minuts i mig.
Toyota rebia un important revés en la vuitena especial cronometrada del dilluns, en quan Didier Auriol i Bernard Occelli no podien evitar la colisió amb una pedra que hi havia a la pista, el que provocava que el càrter del seu Celica Turbo 4WD es trenqués i amb ell els francesos es veiessin obligats a abandonar, mentre que Juha Kankkunen i Nicky Grist hi perdien 5 minuts i pràcticament tota opció a victòria en quan les suspensions posteriors del seu cotxe fallaven. En positiu, Malcolm Wilson i Bryan Thomas aconseguien un altre escratx que els acostava a les primeres posicions gràcies a ser l'especial més llarga de tot el ral·li.
Carlos Sainz i Luis Moya s'imposaven consecutivament en les tres darreres cronometrades del dia, amb el que la parella de Subaru superava als seus companys d'equip al capdavant de la provisional del ral·li en la penúltima especial del dia, on simultàniament es recollia l'abandonament de Miki Biasion i Tiziano Siviero en defallir el motor del seu Ford Escort RS Cosworth a conseqüència d'una averia en la bomba d'oli; amb el que la parella espanyola feia l'entrada a Kamena Vourla en primera posició per 7 segons de marge vers Colin McRae i Derek Ringer a l'espera que es reunissin les parts implicades en l'inicident del reagrupament i es decidís quina sanció s'aplicava. Armin Schwarz i Klaus Wicha tancaven les places de podi, si bé aquesta posició la ocupaven gràcies al gran nombre d'incidents recollits, doncs ho feien a 4 minuts i 25 segons de la parella espanyola i amb 30 segons de marge vers el Ford Escort RS Cosworth de Malcolm Wilson i Bryan Thomas.
De nit es reunien les parts implicades en l'afer, és a dir els comissaris esportius amb els directors de Subaru, i els primers decidien unanimament descartar qualsevol mena de penalització a la parella escocesa per llavors líder, doncs aquests estaven exclosos del ral·li per actitut anti-esportiva en haver bloquejat la pista durant 29 minuts.
Amb Colin McRae i Derek Ringer fora de la prova, el marge en el liderat del madrileny Carlos Sainz i el seu copilot gallec Luis Moya era doncs de 4 minuts i 25 segons, un marge més que suficient com per a que la parella de Subaru afrontés amb calma els darrers 178,97 km cronometrats al llarg de les onze proves especials programades per la tercera etapa del ral·li i donar així a l'Impreza la seva primera victòria mundial.
Armin Schwarz i Klaus Wicha iniciaven la darrera etapa amb un fort ensurt quan un tractor creuava davant seu la pista per la qual es celebrava l'especial en un sector que es celebrava a alta velocitat, per sort per a la parella germànica de Misubishi, l'incident no va anar més enllà de l'anecdota. Cas contrari era el dels seus perseguidors, els britànics Malcolm Wilson i Bryan Thomas, els quals hi doblegaven una barra de direcció i completaven el tram amb les rodes esbocades. Sense possibilitat d'assistències, els britànics es van servir del seu gat hidràulic així com d'un arbre per intentar redreçar la direcció, tot plegat els va suposar cedir força temps en la secció cronometrada, al que s'hi afegia una forta penalització per retard al control horari següent, permetent que Juha Kankkunen i Nicky Grist s'introduissin en posicions de podi, precisament els autors del millor crono en l'especial inaugural.
La parella alemanya de Mitsubishi s'imposava consecutivament en les tres especials següents, tot i tornar a manifestar-se els problemes recurrents amb els seus frens, mentre que una averia en la direcció assistida del Ford Escort RS Cosworth d'Ari Vatanen i Fabrizia Pons en la tercera especial del darrer dia, donava pas al Lancia Delta HF Integrale de Sandro Fiorio i Vittorio Brambilla a la quarta posició que en aquell moment ocupaven.
La recta final de la prova va estar marcada per la prudència, doncs les distàncies entre els primers classificats eren importants i assumir riscs no tenia cap mena de sentit doncs les possibilitats de trencar qualsevol element mecànic eren ja altes. Aixó va facilitar que fins a 6 equips diferents s'imposessin en les 7 últimes cronometrades, repetint només en l'autoria de l'escratx els oficials de Toyota Juha Kankkunen i Nicky Grist i els privats de Ford Ari Vatanen i Fabrizia Pons, el segon d'ells ex-aequo amb els oficials de l'oval Malcolm Wilson i Bryan Thomas.
Amb l'entrada a Pireu es donava per conclòs el 41è Ral·li Acropolis en el que es certificava la primera victòria del Subaru Impreza en el mundial de ral·lis i una nova victòria de Carlos Sainz i Luis Moya que no guanyaven des del RAC de 1992 precisament en el marc que va suposar la seva primera victòria mundial. La parella espanyola invertia un temps total de 6 hores 36 minuts i 38 segons, és a dir, 4 minuts i 1 segon menys que els segons classificats, que eren els alemanys de Mitsubishi Armin Schwarz i Klaus Wicha. Tancant el podi, a 5 minuts i 53 segons del millor temps, s'hi trobaven classificats Juha Kankkunen i Nicky Grist.
Kankkunen-Grist acumulaven diverses averies, peró exclusions i abandonaments van permetre als campions mundials pujar al podi.
En el mundial de producció els argentins Carlos Menem i Martin Christie juntament amb l'àrab Mohammed Bin Sulayem i el seu copilot irlandès Ronan Morgan eren els principals favorits a la victòria en quan disposaven dels millors cotxes del parc tancat, un Ford Escort RS Cosworth preparat a les instalacions de Michael Little. El duel peró no va existir durant massa temps, doncs els segons es veien obligats a abandonar la prova en el transcurs de la setena cronometrada del primer dia en quedar-se sense pressió d'oli, facilitant el camí als sud-americans cap a la victòria, tot i que aquests van haver de recuperar una mica de temps a causa d'una punxada.
La victòria donava els primers 13 punts al pilot argentí en el campionat, restant doncs encara força lluny dels 36 que ja acumulava el càntabre Jesús Puras, líder destacat del certàmen i que no prenia part en la cita grega.
Menem-Christie guanyaven en producció sense massa oposició.
En el campionat FIA 2-L la fiabilitat va primar per sobre la potència. Els belgues Grégoire de Mevius i Willy Lux començaren el ral·li dominant la categoria amb el seu Opel Astra GSi, peró en la darrera especial cronometrada del primer dia, el motor del seu cotxe va defallir, obligant als pilots a prendre l'amarg camí de l'abandonament. Nissan per la seva banda posava a disposició de Stratissimo, sobrenom del pilot grec Stratis Hatzipanayiotou, i la seva copilot Tonia Pavli un Sunny GTi oficial portat des del Regne Unit, el qual sovint es mostrava com el cotxe més ràpid crono en mà, peró a qui els 8 minuts perduts en una sortida de pista en la primera jornada els pesaren molt, facilitant que els nous Škoda Favorit 136L, amb un motor d'apenes 1300 cc, aconseguissin un doblet per a la marca txeca al ral·li amb Emil Triner i Jiri Klima per davant dels seus compatriotes Pavel Sibera i Petr Gross.
Els petits Škoda van demostrar que defugir als problemes és clau per guanyar a Grècia.
En el campionat de pilots, la combinació de resultats obtinguts deixava un empat a 57 punts entre el finlandès Juha Kankkunen i el madrileny Carlos Sainz al capdavant de la taula provisional, mentre que el francès Didier Auriol, amb el segon zero de la temporada, perdia la condició de líder per passar a ocupar el segon lloc. Miki Biasion, que tampoc afegia cap punt en el seu compte particular, tancava les places provisionals de podi.
|
Punts |
Juha Kankkunen
Carlos Sainz
|
|
Didier Auriol |
|
Massimo Biasion
|
|
En el certamen reservat als constructors, Subaru escurçava distàncies vers els líders de Toyota arran de la seva primera victòria de la temporada, deixant les distàncies entre les dues marques nipones, però amb programa esportiu afincat a Europa, separades per 13 punts. Ford per la seva banda, sense François Delecour i Daniel Grataloup en les seves files, seguien sumant punts a un altre ritme al desitjat, tancant les places de podi a una distància que començava a ser considerable dels seus principals rivals.
Constructor |
Punts |
Toyota
|
|
Subaru
|
|
Ford
|
|