Finalment la mecànica respectava Biasion-Siviero i aquests podien guanyar el ral·li grec.
El dimecres 1 de juny de 1988 finalitzava a Atenes el 35è Ral·li Acròpolis, sisena cita en el calendari del campionat del mòn de ral·lis, que gaudia de puntuabilitat per als campionats de pilots, constructors i de producció. El tret de sortida es donava des de la mateixa capital grega el diumenge 29 de maig, on es van donar cita tots els 102 equips que havien formalitzat la seva inscripció. Des d'Atenes doncs, aquests iniciaven el camí cap a les 32 especials cronometrades de 526,10 km que els organitzadors havien disposat en el recorregut, una distància que seria coberta per 45 formacions.
Ericsson-Billstam van pujar per segona vegada a un podi del mundial a l'Acropolis, demostrant fusta de guanyadors.
El ral·li es va inciar el mateix diumenge 29 de maig amb una especial espectacle de 4,47 km al Parc d'Anavyssos, en la que els Lancia Delta Integrale de Markku Alén i Ilkka Kivimäki i Mikael Ericsson i Claes Billstam van empatar a temps, alçant-se com els primers líders de la prova grega, seguits de ben aprop, a 1 segon concretament, del Toyota Celica GT-4 de Björn Waldegård i Fred Gallagher i per 2 segons del Lancia Delta Integrale, debutant per al Jolly Club, confiat a Sandro Fiorio i Luigi Pirollo.
Sense més competició programada, els participants entraven en règim de parc tancat amb aquestes distàncies al complex turístic de Lagonissi a quarts d'1 del migdia, des d'on l'endemà dilluns afrontarien un bucle de 5 trams de 74,02 km cronometrats a partir de les 10 en punt del matí.
Juha Kankkunen i Juha Piironen s'imposaven en la primera prova especial del dia, el que suposava el primer escratx del Toyota Celica ST-165, cotxe que just havia debutat al Tour de Corse un mes enrere, sent a partir de llavors els finlandesos de la formació japonesa els nous líders de la prova. Però el seu lideratge va ser fugaç, doncs en la següent prova especial, els italians Sandro Fiorio i Luigi Pirollo marcaven el registre de referència i els transalpins passaven a liderar la taula per 1 segon de marge amb els Lancia oficials de Miki Biasion i Tiziano Siviero i de Mikael Ericsson i Claes Billstam. Els campions del món en vigència, Juha Kankkunen i Juha Piironen, eren quarts a 2 segons de la posició que minuts abans ocupaven.
Les distàncies doncs eren molt curtes al capdavant de la taula i Sandro Fiorio i Luigi Pirollo rebien el mateix tracte que ells havien dispensat en la cronometrada anterior. Els seus compatriotes Miki Biasion i Tiziano Siviero s'imposaven en la tercera prova especial del dia, tanmateix la més llarga de l'escull, i passaven a ocupar la primera plaça de la classificació, mentre que Mikael Ericsson i Claes Billstam perdien enters a causa d'una punxada.
Els suecs de la firma italiana s'imposaven en la quarta prova especial del dia i es reeixien de la contrarietat anterior, mentre que Miki Biasion i Tiziano Siviero ho feien en la cinquena i última per tal d'obrir les distàncies al capdavant de la classificació. Paral·lelament, i malgrat tenir un perfil més alt que les feia més adequades al pedregar grec, el rendiment de les Pirelli del Lancia de Sandro Fiorio i Luigi Pirollo era inferior al de les Michelin dels cotxes oficials, i els de la formació satèl·lit perdien de l'ordre d'1 minut en aquestes dues darreres proves especials per tal de caure fora de les posicions de podi, mentre que Juha Kankkunen i Juha Piironen es veien afligits per la pols en suspensió que estava afectant el correcte funcionament de la seva transmissió.
Així doncs, a manca d'1 minut per a 3 quarts de 6 de la tarda, els 91 equips participants que havien aconseguit completar aquesta segona etapa, primera més o menys vera, començaven a fer entrada al parc tancat de Lagonissi amb Miki Biasion i Tiziano Siviero en primera posició per 41 segons d'avantatge vers el Toyota Celica GT-4 de Juha Kankkunen i Juha Piironen i amb 46 segons de marge amb els seus companys Mikael Ericsson i Claes Billstam, qui a la seva vegada estaven pressionats per Sandro Fiorio i Luigi Pirollo, classificats a 8 segons del seu registre.
Markku Alén i Ilkka Kivimäki, guanyadors de la darrera edició de la ronda grega i al volant del tercer Lancia Delta Integrale oficial, van patir tot un seguit de contratemps que els varen endarrerir fins a la setena posició a 2 minuts i 49 segons dels seus companys en el moment de la neutralització del primer dia. Primer se'ls hi va trencar el cable de l'accelerador, al que va seguir una punxada així com problemes de transmissió en l'eix anterior. Molt pitjor els hi va anar a Björn Waldegård i Fred Gallagher, qui amb el segon dels Toyota oficials, havien d'abandonar amb la transmissió trencada en el transcurs de la tercera prova especial del programa, segona en l'itinerari de la jornada.
El tret de sortida a la tercera etapa es donava a 2 quarts de 8 del matí del dimarts, i aquesta s'inciava amb una segona passada per les 3 primeres proves especials de l'escull anterior, per des d'allà començar a viatjar cap al nord mitjançant 11 proves especials més, que permetirien assolir el total de 14 proves especials de 230,61 km cronometrats que figuraven en el programa.
Els tres inquilins de les posicions de podi aconseguien una victòria de tram en les 3 segones passades per les cronometrades del dilluns, amb el que aquests ratificaven les seves posicions d'honor, si bé Mikael Ericsson i Claes Billstam aconseguien superar en la darrera d'elles al Toyota Celica GT-4 de Juha Kankkunen i Juha Piironen.
Al següent tram, Prodromos de 30,30 km, és on les mecàniques van començar a patir la duresa de les pistes gregues i on dos dels equips cridats a priori a ser protagonistes, el Mazda 323 4WD oficial dels finlandesos Timo Salonen i Seppo Harjanne i els fins llavors líders del Grup N, els argentins Jorge Recalde i Jorge del Buono, havien d'abandonar la competició. Els primers ho feien amb la transmissió del seu cotxe trencada, mentre que els segons ho feien per avaria en el radiador de l'oli.
Amb el pas de les hores, l'increment de la temperatura ambiental era cada cop més palpable i el trencament de llandes, així com les punxades per esgotament dels materials, era una constant, tot i aixó Juha Kankkunen i Juha Piironen aconseguien sumar 4 victòries de tram en la part central de la jornada i els finlandesos protaven les distàncies amb els Lancia que els precedien fins als 8 segons en el cas dels segons classificats provisionals Mikael Ericsson i Claes Billstam, i fins als 33 segons quan la referència es prenia amb els líders Miki Biasion i Tiziano Siviero.
La reacció dels pilots de la firma torinesa era immediata i les dues parelles aconseguien dos doblets consecutius en l'avant-penúltima i penúltima prova especial del dia, si bé en el segon d'ells Juha Kankkunen i Juha Piironen aconseguien el segon millor temps ex-aequo amb Mikael Ericsson i Claes Billstam i aquests en minvaven la sangria de segons.
Malauradament per l'interès de la competició en general, Juha Kankkunen i Juha Piironen es veien obligats a abandonar el ral·li en el transcurs de la darrera prova especial del dia, quan el motor del seu Toyota Celica GT-4 es trencava. A priori aquest incident hauria d'haver donat entrada a les posicions de podi als seus compatriotes Markku Alén i Ilkka Kivimäki, quarts fins aquell moment, però els finlandesos es tornaven a topar amb les punxades i aquests cedien el seu lloc a Sandro Fiorio i Luigi Pirollo.
Així doncs, després aquests moments per al drama i quan les manetes del rellotge indicaven que era 1 quart i mig de 10 del vespre, els pilots començaven a entrar al parc tancat de Kamena Vourla, donant-se així per conclosa la jornada més llarga de l'itinerari. L'actuació dels dos primers classificats era força similar, Miki Biasion i Tiziano Siviero acumulaven 4 escratxs i 4 segons millors temps al llarg de les 14 proves especials celebrades, mentre que Mikael Ericsson i Claes Billstam hi aconseguien un total de 4 victòries de tram i 6 segons millors temps, amb el què els suecs només aconseguien retallar 1 segon als seus companys d'equip líders i fitxar així a 45 segons del temps d'aquests. Sandro Fiorio i Luigi Pirollo defallien al llarg dels 230,61 km cronometrats del dia i els transalpins feien cap a la neutralització de final d'etapa a 5 minuts i 33 segons dels seus compatriotes, precedint a la seva vegada en 42 segons a Markku Alén i Ilkka Kivimäki.
A part de les baixes abans esmentades de Juha Kankkunen i Juha Piironen, Jorge Recalde i Jorge del Buono o de Timo Salonen i Seppo Harjanne, també calia comptabilitzar la dels companys d'equip d'aquests últims a Mazda, és a dir, Hannu Mikkola i Christian Geistdörfer, i pel mateix motiu que els ex-campions mundials de l'any 1985, avaria en la transmissió del seu 323 4WD, mentre que Yves Loubet i Jean-Bernard Vieu, amb el segon dels Lancia Delta Integrale del Jolly Club, es veien fora de cursa per accident.
Els 52 equips participants que havien aconseguit superar l'etapa del dimarts, començaven a afrontar la quarta i última etapa del ral·li a partir de les 7 en punt del matí del dimecres, moment en el que es donava sortida de Kamena Vourla a la primera parella. La jornada, que es dibuixava una mica més cap al nord del país, suposava els darrers 217,05 km cronometrats de l'edició, una distància que es distribuïa al llarg de 12 proves especials, entre les que s'hi podien trobar la mítica cronometrada de Tarzan just després de la més llongeva de tot el recorregut, Neraida.
Markku Alén i Ilkka Kivimäki sortien del parc tancat a per totes i els finlandesos encadenaven 3 victòries de tram en les 3 primeres proves especials, per tal de situar-se a només 15 segons de Sandro Fiorio i Luigi Pirollo. Mentre que Miki Biasion i Tiziano Siviero, amb dos segons millors temps i un escratx ex-aequo amb els seus companys d'equip finlandesos, obrien lleugerament les distàncies al capdavant de la classificació, per situar-les per sobre del minut vers Mikael Ericsson i Claes Billstam.
Les dues cronometrades més llargues de la jornada resultarien fatals per a les aspiracions de Markku Alén i Ilkka Kivimäki, doncs l'atac que estaven llençant els pilots finlandesos es cobrava el seu tribut. Els nòrdics hi patien dues punxades consecutives, obligant als guanyadors de la darrera edició de la prova grega a aturar-se en el segon d'ells per tal de canviar una roda, el que els portava a perdre-hi una mica més de 5 minuts i acomiadar-se de gairebé qualsevol opció a podi.
Paral·lelament, Mikael Ericsson i Claes Billstam guanyaven la cronometrada reina de Neraida i els suecs retallaven a la meitat el gap que els seprava dels seus companys d'equip líders, qui reaccionaven a Tarzan per restablir 39 segons dels 30 que havien acabat de perdre. Els escandinaus reclamaven el seu rol, alhora que feien visibles les consignes d'equip donades el dimarts al vespre; doncs en imposar-se consecutivament en les dues proves especials següents, aquests deixaven les distàncies entre els dos Lancia oficials en 16 segons a manca de disputar-se 4 trams, en els que aquests aixecaven descaradament el peu de l'accelerador per engruixir el marge de confiança dels seus companys italians.
Sense més contratemps dels que lamentar-se i quan passaven 8 minuts de les 8 del vespre, el 35è Ral·li Acròpolis es començava a donar per conclòs amb l'arribada a Atenes dels primers equips participants, moment en el que Miki Biasion i Tiziano Siviero es podien treure l'espina de les dues últimes edicions, en les que la victòria se'ls hi havia escapat per poc, aconseguint finalment guanyar en un dels ral·lis més durs del calendari amb un temps total de 7 hores i 3 minuts per cobrir els 526,15 km cronometrats. En segona posició hi figuraven a 1 minut i 43 segons els seus companys Mikael Ericsson i Claes Billstam, mentre que el podi el tancaven els italians del Jolly Club Alessandro Fiorio i Luigi Pirollo a 7 minuts i 40 segons.
Els contratemps d'Alén-Kivimäki, permetien a Fiorio-Pirollo pujar al podi en el seu debut al volant de l'Integrale.
Entre els cotxes amb homologació de producció, és a dir els Grup N, els argentins Jorge Recalde i Jorge del Buono iniciaven el seu camí al ral·li amb un ritme impossible per als restants. Doncs els pilots es feien amb 5 victòries parcials en les 6 primeres proves especials corresponents al programa de la primera i segona etapa, i aquests entraven al parc tancat de Lagonisi el dilluns a mitja tarda amb 2 minuts i 21 segons de marge amb els uruguians Gustavo Trelles i Daniel Muzio.
La tercera etapa semblava desenvolupar-se com les dues anteriors, o el que era el mateix, amb el domini acalaparador dels líders Jorge Recalde i Jorge del Buono, fins que una avaria en el radiador de l'oli, apareixia en el transcurs de la quarta prova especial del dia en el Lancia Delta Integrale dels argentins, la qual els obligava a abandonar la competició. Gustavo Trelles i Daniel Muzio prenien llavors el relleu al capdavant de la classificació, mentre que el rol dels llebrers de la classe l'assumien els belgues Pascal Gaban i Willy Lux, tots dos al volant de respectius Mazda 323 4WD.
El lideratge dels uruguaians no seria massa llongèvol, doncs durant la disputa de la novena prova especial de la jornada, quinzena en el còmput global de l'esdeveniment, aquests es veurien obligats a anar al parc tancat dalt de la grua, en avariar-se la caixa de velocitats del seu cotxe, recollint el testimoni el sanmarinès Massimo Ercolani i l'italià Albrecht Baruffa.
Avesats a les victòries de tram, Pascal Gaban i Willy Lux seguien escurçant distàncies amb els líders, una tasca facilitada en quan el sanmarinès i l'italià rebien una penalització de 4 minuts a les acaballes de la tercera etapa. Dimecres la progressió dels belgues continuava, fins que, i quan Massimo Ercolani i Albrecht Baruffa tenien a 3 segons el Mazda de Pascal Gaban i Willy Lux, el radiador del seu Lancia Delta Integrale s'avariava i obligava als itàlics a abandonar la competició.
Líders i llebrers, Pascal Gaban i Willy Lux avançaven amb pas ferm cap a la victòria final per 6 minuts i 13 segons de marge amb els locals Notis Giagnissis i Giorgios Kerantzakis i per 13 minuts i 31 segons amb "Simetra" i Apostolos Pallas.
A efectes de campionat, Pascal Gaban era l'únic pilot que combinava dos resultats en el certamen, segon a Portugal i vencedor a Grècia, amb el què el pilot belga passava a encapçalar la classificació per 10 punts de marge vers els guanyadors de les 4 rondes prèvies, a Kenya ningú completava el recorregut, François Chauche, Sören Nilsson, Jorge Recalde i Pierre-Cesar Baroni.
Victòria i lideratge per a Gaban-Lux a Grècia.
Massimo Biasion aconseguia a Grècia la seva tercera victòria en el campionat, el que desmarcava al pilot italià al capdavant de la general del campionat, qui comptava les seves participacions per victòries amb l'excepció del Monte-Carlo. Sandro Fiorio, amb el seu tercer podi de la temporada, es mantenia en segona posició, incrementant en dos punts més la distància que el seprava vers Markku Alén, tercer classificat del campionat.
|
Punts |
Massimo Biasion
|
|
Alessandro Fiorio
|
|
Markku Alén
|
|
En el campionat de marques millor anaven les coses per a Lancia, doncs la firma italiana encadenava la seva cinquena victòria de sis possibles, deixant als de Ford, absents en la cita, a 70 punts ja de distància. Audi, que aconseguia sumar 10 punts gràcies a la cinquena posició dels austríacs Rudi Stohl i Ernst Rohringer, es mantenia en tercera posició per davant de Mazda, que obtenia 9 punts a la cita gràcies a la victòria en Grup N.
Constructor |
Punts |
Lancia
|
|
Ford
|
|
Audi
|
|