Grönholm-Rautiainen donaven la 60ena victòria a Ford tot i haver d'escombrar pista divendres.
Amb la celebració del 54è Ral·li Acròpolis, el calendari del campionat del món de ral·lis 2007 arribava al seu equador, doncs la cita hel·lènica era la vuitena d'un total de setze. La prova, que atorgava punts en els certàmens reservats a pilots, constructors i mundial de producció, tenia un recorregut format per 21 proves especials cronometrades d'una distància total de 334,44 km, a les que els 64 equips participants dels 72 que hi feien la seva inscripció oficial, hi començarien a fer front a partir del dijous 31 de maig de 2007. Tres dies més tard, diumenge 3 de juny, 49 parelles aconseguien completar la distància programada.
Loeb-Elena haurien d'esperar a terrenys més favorables per retallar distàncies al campionat.
Dins el marc de l'hipòdrom Markopoulo d'Atenes, que havia acollit les proves hípiques en els anteriors jocs olímpics, s'hi celebrava una especial espectacle de 3,20 km de distància que servia per donar el tret de sortida a l'edició davant el nombrós públic grec que s'hi aplegava. En ella les dues parelles oficials de Ford, formades pels finlandesos Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen, i per Marcus Grönholm i Timo Rautiainen aconseguien els dos millors registres i per aquest mateix ordre, trobant-se separats entre ells per tan sols 2 dècimes. 1 dècima de segon més avall s'hi trobava Sébastien Loeb i Daniel Elena precedint en 1 dècima més a Petter Solberg i Phil Mills i en 2 als seus companys de formació, Dani Sordo i Marc Martí.
La primera etapa es complementava l'endemà divendres, amb l'entrada en escena de 3 trams forestals, pels que s'hi passaven en dues ocasions, més una especial espectacle dins els complex Markopoulo que servia per a tancar el bucle matinal; així doncs el primer escull de la grega assolia els 109,42 km cronometrats totals.
Marcus Grönholm i Timo Rautiainen guanyaven la primera especial forestal del ral·li i amb aquesta victòria parcial, els de Ford s'intercanviaven les posicions amb els seus compatriotes que d'aquesta manera baixaven fins al segon lloc. Mentre que per darrera, Sébastien Loeb i Daniel Elena cedien una desena de segons vers els homes de l'oval i baixaven quatre posicions en la provisional.
Els líders però, també ho eren en la provisional del campionat, el que els suposava la feixuga tasca d'haver d'obrir pista i netejar-la de pols i grava, abundant en les pistes gregues, mentre que els seus principals rivals, Sébastien Loeb i Daniel Elena eren segons. Així doncs en la segona prova especial, els dos Subaru oficials, en mans de Chris Atkinson i Stéphane Prévot i de Petter Solberg i Phil Mills, aprofitaven l'avinentesa i en marcar els dos millors temps, el pilot australià i el copilot belga passaven a liderar el ral·li, mentre que el seus companys noruec i britànic es llençaven a sobre de Marcus Grönholm i Timo Rautiainen que restava en segona posició.
Chris Atkinson i Stéphane Prévot repetien autoria de l'escratx en la següent especial, confirmant la seva plaça, mentre que Petter Solberg i Phil Mills aconseguien accedir a la segona plaça alhora que els de Ford queien per darrera dels seus companys Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen. En l'especial espectacle de Markopoulo, els dos Subaru es tornaven a classificar en les dues primeres posicions, si bé ara era Petter Solberg i Phil Mills els qui aconseguien aturar els cronòmetre abans que ningú sense que això suposés un relleu o intercanvi de posicions entre els dos equips de la constel·lació de les Plèiades.
En tornar a passar per les cronometrades del matí, l'efecte obrir pista perdia importància, doncs la pista ja havia estat més o menys escombrada al matí, així Marcus Grönholm i Timo Rautiainen es tornaven a imposar en la primera especial del bucle, ara quarta cronometrada de la jornada, el que permetia als finlandesos entrar en places de podi en detriment dels seus companys d'equip.
En la següent, Dani Sordo i Marc Martí els privaven d'un nou escratx per 1 dècima de segon, però si més no la parella finlandesa s'intercanviava la posició amb Chris Atkinson i Stéphane Prévot amb el que els de Subaru passava a estar en el calaix més baix del podi per darrera dels seus companys de formació.
Sébastien Loeb i Daniel Elena s'anotaven el seu primer millor registre en la darrera cronometrada de l'etapa, el que comprimia la taula provisional a l'entrada al parc tancat d'Atenes, on s'hi arribava amb Marcus Grönholm i Timo Rautiainen en la primera posició provisional per 8,3 segons de marge vers Petter Solberg i Phil Mills. 7 dècimes de segon més avall s'hi trobaven els seus companys a Subaru Chris Atkinson i Stéphane Prévot, i unes altres 7 dècimes més avall s'hi classificava Sébastien Loeb i Daniel Elena. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen i Dani Sordo i Marc Martí a 10,3 i 10,7 segons del liderat respectivament, tancaven el grup d'aspirants a victòria.
La jornada sabatina era la més llarga de totes en quan aquesta etapa tenia en el seu programa el temut Agii Theodori amb 48,88 km de distància. En total l'etapa tenia 8 proves cronometrades, 6 d'elles repartides al llarg de 3 trams pels que s'hi feien dues passades i els 2 restants en dues especials espectacle dins el marc del centre Markopoulo.
El tram d'Agii Theodori era l'encarregat de treure les lleganyes als participants i Marcus Grönholm i Timo Rautiainen eren els qui estaven més desperts a les 9 del matí en quan els líders hi aconseguien el millor temps per tal d'elevar les distàncies amb els seus més immediats perseguidors fins als 20 segons, gràcies també en part a que una punxada soferta per Chris Atkinson i Stéphane Prévot feia perdre uns segons als companys d'aquests a Subaru, Petter Solberg i Phil Mills, els quals havien de pilotar enmig del núvol de pols.
La punxada enviava a Chris Atkinson i Stéphane Prévot a la setena posició provisional, mentre qui entrava al podi provisional era Sébastien Loeb i Daniel Elena, classificant-se a només 3 dècimes de segon de la posició anterior. D'altra banda Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen cedien gairebé 1 minut en aquesta especial en patir-hi una sortida de pista que acabava amb el para-brises trencat, tot plegat facilitava que Dani Sordo i Marc Martí els superessin a la general amb el que els dos Citroën oficials ocupaven la tercera i quarta posició provisional.
Sébastien Loeb i Daniel Elena aconseguien la segona posició amb l'escratx a la segona especial cronometrada, el que provocava la reacció immediata de Petter Solberg i Phil Mills, els quals amb el millor temps del tercer i últim tram del bucle matinal, aconseguien recuperar la plaça perduda just abans, mentre que Marcus Grönholm i Timo Rautiainen vivien en certa manera al marge aquest duel amb dos segons temps escratx consecutius. D'altra banda Dani Sordo i Marc Martí es veien obligats a abandonar l'etapa per una averia en el canvi.
L'especial espectacle del complex Markopoulo donava l'oportunitat a Petter Solberg i Phil Mills de sumar un altre millor temps, el que els hi conferia un marge de 4,7 segons vers Sébastien Loeb i Daniel Elena a l'entrada al re-agrupament de mitja jornada, mentre que el retard acumulat vers els líders era de 15,8 segons.
A la represa, Marcus Grönholm i Timo Rautiainen tornaven a imposar-se a Agii Theodori, el que permetia a la parella líder duplicar el seu marge de confiança, mentre que en les tres últimes especials de la jornada Sébastien Loeb i Daniel Elena s'anotaven 3 escratxs consecutius, els quals coincidien amb un problema en els amortidors del Subaru Impreza S12B WRC de Petter Solberg i Phil Mills que perdien la segona plaça.
Així doncs Sébastien Loeb i Daniel Elena feien entrada al parc tancat de les afores d'Atenes amb 43,3 segons de retard acumulat vers Marcus Grönholm i Timo Rautiainen, mentre que Petter Solberg i Phil Mills ho feien a 1 minut i 7,6 segons de la parella líder. Els problemes aliens permetien a Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen escalar fins la quarta plaça, si bé els més joves a Ford es trobaven ja a 2 minuts i 32,1 segons dels seus companys, pel que les opcions dels finlandesos d'entrar al podi, passava per algun altre incident que es pogués produir al llarg de la tercera i última jornada de competició.
La jornada final dominical tenia en el seu programa un bucle de 2 trams cronometrats pels quals s'hi passaven en dues ocasions, més una tercera i última passada per l'especial de l'hipòdrom, el que generava un total de 5 proves cronometrades de 78,94 km, pràcticament un tràmit per les distàncies que s'havien assolit en aquell moment entre els 4 primers equips classificats. Sébastien Loeb i Daniel Elena es repartien a parts iguals els millors temps del bucle matinal amb Marcus Grönholm i Timo Rautiainen, el que permetia a la parella de Citroën retallar 4 segons, insuficients com per a que els campions del món poguessin pensar amb la victòria.
Així doncs, amb tot pràcticament dat i beneït, les tres últimes proves especials del recorregut van ser un tràmit que van servir per a que altres parelles participants s'hi anotessin els seus escratxs com eren els finlandesos de Ford Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen, els seus compatriotes de Stobart Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila o els espanyols de Citroën Dani Sordo i Marc Martí, en aquest mateix ordre.
El trasllat des de l'hipòdrom Markopoulo fins al parc tancat era inexistent, pel que tal i com els participants completaven la darrera especial espectacle, aquests entraven al parc tancat certificant així els seus resultats. Marcus Grönholm i Timo Rautiainen doncs s'hi anotaven la victòria, la 60ena per a Ford en el mundial, en completar els 3334,44 km del recorregut en un temps final de 3 hores 49 minuts i 22,6 segons, per la seva banda Sébastien Loeb i Daniel Elena hi invertien 38,6 segons més que els guanyadors i pujaven al segon calaix del podi, mentre que la parella de Subaru formada per Petter Solberg i Phil Mills el tancaven a 1 minut i 34,1 segons dels guanyadors.
Una averia en els amortidors va esgarrar la segona plaça a Solberg-Mills.
En la categoria reservada als vehicles de producció, l'arrancada de la prova grega va ser un tan folla, en quan el liderat va canviar de mans en cinc ocasions en les 5 primeres especials, en les que només l'austríac Andreas Aigner i l'alemany Klaus Wicha van ser capaços de repetir per estret marge sobre el japonès Toshi Arai i el neozelandès Tony Sircombe, un marge que es veuria ampliat amb el seu tercer millor registre en la sisena especial i un segon temps escratx en la setena prova programada. Malauradament pels interessos dels germànics, el seu liderat es volatilitzava en la vuitena i darrera especial cronometrada de la primera etapa, quan una punxada els suposava perdre 3 minuts. L'incident deixava en primera posició a Toshi Arai i Tony Sircombe per 4,6 segons de marge vers Juho Hänninen i Mikko Markkula, guanyadors de les dues últimes proves especials.
Al llarg del dissabte al matí, i després d'empatar a temps en l'especial Agii Theodori, els líders van anar distanciant-se de mica en mica dels seus perseguidors finlandesos després de que aquests notessin la direcció del seu Lancer Evo IX un pèl incomoda arran d'una trobada amb una roca en l'especial inaugural. No va ser fins la segona passada per Agii Theodori en que el ral·li es va començar a encarar per a Toshi Arai i Tony Sircombe, quan una punxada soferta per Juho Hänninen i Mikko Markkula, allunyava als finlandesos de poder guanyar l'esdeveniment pels seus propis mitjans.
Els líders a partir de llavors, que ja eren gats vells al campionat, es dedicaren a completar les especials amb el ritme just i necessari per acabar guanyant la cita per prop de 3 minuts de marge vers Andreas Aigner i Klaus Wicha, després que Juho Hänninen i Mikko Markkula es veiessin forçats a abandonar el diumenge al matí per un problema de frens.
En clau de campionat, Toshi Arai es disparava al capdavant de la taula provisional gràcies a la seva primera victòria de la temporada, el que li conferia un marge de 14 punts vers el segon classificat, el britànic Mark Higgins, si bé el nipó comptava ja amb 4 participacions al llarg de la temporada, mentre que el britànic només 2.
Arai-Sircombe eren gats vells i sabien que per guanyar calia córrer i conservar mecànica a l'Acropolis.
El finlandès Marcus Grönholm aconseguia la seva segona victòria consecutiva a Grècia, tercera de la temporada tenint en compte l‘aconseguida a Suècia, a la que el pilot hi esperava sumar una tercera de consecutiva a la propera prova del calendari, el domèstic 1000 Llacs. Amb el que el pilot aconseguia un marge de 9 punts al capdavant de la taula provisional del certamen vers el francès i campió mundial en vigència, Sébastien Loeb. Mikko Hirvonen per la seva part tenia un ral·li discret, però malgrat tot el jove finlandès de Ford restava a 7 punts de l'alsacià i amb un important marge de 21 punts vers el company d'aquest a Citroën, Dani Sordo.
|
Punts |
Marcus Grönholm
|
|
Sébastien Loeb
|
|
Mikko Hirvonen
|
|
En el campionat de constructors, el trencament de la caixa de velocitats soferta per Dani Sordo i Marc Martí, donava força aire a Ford en la cursa pel títol, doncs els de l'oval aconseguien gairebé el doble de punts que els de Citroën, ampliant-se el marge fins als 28 punts entre ambdues marques. Subaru per la seva banda desfeia la igualada amb l'equip Stobart per 2 punts i restava en tercera posició amb la meitat de punts que els dels dos galons.
Constructor |
Punts |
Ford
|
|
Citroën
|
|
Subaru
|
|