Ben ràpid Ogier-Ingrassia van tenir el camí planer cap a la victòria.
El dissabte 22 de juny de 2013, finalitzava a Olbia el 10è Ral·li de Sardenya, setena ronda en el calendari del campionat del món de ral·lis, la qual, en contra del que era habitual en altres cites de la temporada, es disputava al llarg de només dues jornades. A la prova, que era puntuable pels certàmens de pilots, constructors, WRC-2 i WRC-3, s'hi inscrivien un total de 56 equips, dels que 51 baixaven per la rampa de sortida el dijous 20 de juny, per tal d'afrontar un recorregut composat per 16 especials cronometrades de 304,40 km de distància, una corda que va ser superada per 36 formacions amb més o menys exactitud al concepte superar.
Neuville-Gilsoul maravellaven en el seu primer podi mundialista.
En el tram de qualificació celebrat el dijous al matí, Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila eren els homes més ràpids seguits dels pilots de M-Sport Evgeniy Novikov i Ilka Minor i dels seus companys d'equip Sébastien Ogier i Julien Ingrassia, i els finlandesos escollien afrontar la primera jornada de competició en la posició més endarrerida que els hi era possible per tal d’evitar escombrar les cronometrades que els esperaven l'endemà.
El divendres 21 de juny a 2 quarts de 7 del matí arrancava la primera etapa del ral·li, la qual tenia 147,02 km cronometrats en el seu programa. Una distància que es repartia al llarg de 8 proves especials, que sortien de passar en dues ocasions per un bucle de 3 trams al matí i primera hora de la tarda, més una doble passada per la cronometrada de Gallura al capvespre.
L’esforç realitzat el dijous al matí per la parella finlandesa de Volkswagen resultava ser en va a les primeres de canvi, doncs Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila punxaven una roda del seu Polo R WRC a Monte Lerno, cronometrada inaugural de l’edició i tanmateix la més llarga de tot l’itinerari, i l’incident els hi suposava deixar-s’hi pràcticament 2 minuts així com tota opció a victòria. L’altra cara de la competició, l'amable, era per als seus companys d’equip, Sébastien Ogier i Julien Ingrassia, qui assolien la primera posició en marcar-hi el registre més baix per 5,3 segons de marge vers el Citroën de Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen i 8,5 segons i 12,8 segons vers els respectius Ford d’Evgeniy Novikov i Ilka Minor i de Mads Østberg i Jonas Andersson.
Després d’un petit alt en el camí a Sassari per al proveïment de carburant, la competició es reprenia amb dos trams que es dibuixaven a tocar de la costa central de l’illa. En el primer d’ells, l’altra parella de les més ràpides en el tram de qualificació, la formada per Evgeniy Novikov i Ilka Minor, patien un fort accident que els obligava a abandonar de forma definitiva la prova sarda, doncs el seu Ford Fiesta RS WRC quedava tan malmès, que resultava impossible reacondicionar-lo de cara a la jornada sabatina final.
El contrapunt a la mala notícia per als responsables d’M-Sport era que Mads Østberg i Jonas Andersson passaven a ocupar la vacant que els seus companys deixaven en les posicions de podi, mentre que Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila establien el registre de referència en aquesta segona prova especial per davant dels seus companys d’equip Sébastien Ogier i Julien Ingrassia, canviant-se els papers entre els companys d’equip de la firma germànica en la tercera i última prova especial matinal.
Amb dues victòries de tram i un segon millor temps en les 3 primeres proves especials programades, Sébastien Ogier i Julien Ingrassia ingressaven a les assistències remotes de Sassari amb un avantatge de 20,5 segons vers el Citroën DS3 WRC de Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen i de 24,9 segons en relació al Ford Fiesta RS WRC de Mads Østberg i Jonas Andersson. Un altre Citroën, el de Dani Sordo i Carlos del Barrio, restaven a les portes del podi seguits d’un altre Ford, el de Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul.
A la represa de la competició a primera hora de la tarda, es repetien primer els dos últims trams celebrats al matí, en els que Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul demostraven un nivell de pilotatge molt madur amb dues victòries parcials consecutives i per davant de Sébastien Ogier i Julien Ingrassia, les quals permetien als pilots belgues arrabassar la quarta posició als càntabres Dani Sordo i Carlos del Barrio, alhora que els acostaven al llindar de les posicions de podi marcat per Mads Østberg i Jonas Andersson, mentre que els líders provençals seguien interposant segons vers els seus rivals més directes.
Emplaçats en la segona passada per Monte Lerno, cronometrada reina del programa i que tancava el segon bucle del dia, Sébastien Ogier i Julien Ingrassia hi establien el registre més baix i seguien escapant-se de tota la resta de participants, mentre que Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul en marcar-hi el tercer millor temps per darrere de Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila, aquests aconseguien fer entrada al parc d’assistències d’Olbia en tercera posició a 47,1 segons dels francesos de Volkswagen. Uns desdibuixats Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen es mantenien en la segona posició aconseguida a primera hora del matí, si bé a 42,4 segons dels líders i per tant amb només 4,7 segons de marge vers el Ford Fiesta RS WRC número 11 de la parella belga.
A manca de 5 minuts per a les 7 de la tarda, els participants començaven a sortir del parc d’assistències d’Olbia, per tal d’afrontar les dues passades per l'especial de Gallura, les quals tancaven la jornada. En elles, Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila aconseguien reivindicar-se marcant-hi els dos temps escratx, dos bons resultats que els hi permetien pujar fins la cinquena posició en la general, si bé el seu ascens en la taula era facilitat també per la sortida de pista, i posterior abandonament, dels escandinaus Mads Østberg i Jonas Andersson en la darrera especial del dia.
En la zona més calenta de la taula, la lluita per la segona posició, després d’un estira i arronsa de segons entre Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen amb Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul, els nòrdics veien com els valons els hi aconseguien retallar segon i mig en la classificació, per tal de seguir conservant la segona posició per 3,1 segons de marge.
A 2 quarts d’11 de la nit els primers equips participants arribaven al parc d’assistències d’Olbia, per tal d’ingressar en règim de parc tancat, després d’haver posat les mecàniques a punt, 45 minuts més tard, una maniobra que havia de ser duta a terme abans de 2 quarts de 2 de la matinada. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia lideraven la taula en aquells instants per 46,6 segons de marge vers Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen, mentre que en relació a Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul el marge s’ampliava lleugerament fins als 49,7 segons. Dani Sordo i Carlos del Barrio restaven a les portes de les posicions de podi a 1 minut i 19,4 segons dels líders, mentre que uns incissius Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila tancaven la pinça dels 5 primers classificats a 24,6 segons dels pilots càntabres i per 11,4 segons de marge amb el tercer dels Volkswagen Polo R WRC, el confiat al noruec Andreas Mikkelsen i al seu copilot finlandès Mikko Markkula.
A les 7 en punt del dissabte 22 de juny, s’iniciava la segona i última jornada del ral·li, tanmateix la més llarga del programa en tenir 157,38 km cronometrats en el seu itinerari al llarg de 8 proves especials. Amb un format més compacte que no pas el de la jornada inaugural, aquestes 8 cronometrades resultaven de passar en dues ocasions per un bucle de 4 trams, amb unes úniques assistències intermèdies a Olbia.
Disposats a mantenir la seva segona posició, Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen sortien a l'atac en la primera d’elles, i els finlandesos en anotar-s’hi l’autoria del millor temps, per davant de precisament els belgues Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul, aquests aconseguien ampliar el seu marge en 5,4 segons. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila, tercers per darrere dels dos combatents del duel per la segona plaça, seguien escurçant distàncies amb Dani Sordo i Carlos del Barrio per situar-se a 10,7 segons de la seva posició.
Malauradament els tributs per l’assumpció dels riscs es cobraven ben ràpid, doncs Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen patien una sortida de pista en un revolt de 180º en la cronometrada següent i el seu DS3 WRC quedava enganxat al marge. Tot i rebre ajuda dels espectadors per intentar tornar a posar el cotxe a pista, això va resultar impossible i els pilots es veien obligats a abandonar.
La baixa dels seus companys d’equip finlandesos, donava a Dani Sordo i Carlos del Barrio l’oportunitat d’entrar en posicions de podi, si bé Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila seguien escurçant distàncies vers els de Citroën, per situar-se a 8,0 segons dels càntabres en arribar a l’equador de l’escull matinal.
Sébastien Ogier i Julien Ingrassia aconseguien la seva segona victòria de tram consecutiva del dia en la tercera prova especial sabatina, i els provençals portaven el seu marge de confiança vers Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul per sobre del minut. Paral·lelament, Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila aturaven el cronòmetre per darrera dels seus companys de formació i els finlandesos aconseguien entrar en les posicions de podi per 13,2 segons de coixí i en detriment de la parella espanyola de la marca dels dos galons.
Els nòrdics de Volkswagen es refermaven en la posició de podi adquirida en marcar el millor temps en la darrera cronometrada del bucle matinal, mentre que Sébastien Ogier i Julien Ingrassia retornaven a Olbia amb 1 minut i 15,9 segons de marge vers Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul, un marge que s’ampliava fins a 1 minut i 51,4 segons si s’observava des de la posició dels seus companys finlandesos. Totalment superats pel trio que els precedia, Dani Sordo i Carlos del Barrio eren quarts a 20,8 segons de Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila i per 19,9 segons de marge amb el tercer dels Polo R WRC, el d’Andreas Mikkelsen i Mikko Markkula.
Tal i com s’havia desenvolupat el matí doncs, quedava per veure si al llarg de la segona passada pel bucle de 4 trams Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila serien capaços de seguir remuntant posicions a costa d’arrabassar la plaça de Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul i de quin paper portaven a terme els pilots de l’únic Citroën en cursa.
Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila reprenien la competició amb una victòria de tram per davant del cotxe homòleg d’Andreas Mikkelsen i Mikko Markkula, un esforç que en certa manera es veuria neutralitzat amb el tercer millor temps de Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul a 2,1 segons del registre dels finlandesos. En l’altra punt calent de la taula, Dani Sordo i Carlos del Barrio veien reduïda la seva renda de segons fins als 11,5.
Ja en la sisena especial sabatina, un accident posava punt i final a la progressió d’Andreas Mikkelsen i Mikko Markkula a l’esdeveniment sard, i els pilots del segon equip de Volkswagen havien d’abandonar la competició amb les suspensions del seu Polo R WRC inoperatives. L’accident deixava als txecs Martin Prokop i Michal Ernst en la cinquena posició, si bé a més de 5 minuts del temps de Dani Sordo i Carlos del Barrio, amb el que un dels punts calents de la taula es refredava.
L’altre, el que atenia la lluita per la segona plaça, es seguia mantenint ben viu, doncs Sébastien Ogier i Julien Ingrassia establien el millor temps per davant de Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul i de Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila, i els belgues aconseguien recuperar 4 dècimes de segon de les 21 perdudes anteriorment.
Les dues darreres cronometrades del bucle eren tanmateix les més llargues del dia, si bé la primera d’elles exercia les funcions del Power Stage, quelcom prou estimulant com per veure el millor de cada parella participant. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia hi aconseguien el millor temps i s’asseguraven els 3 punts extra, mentre que Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul aturaven el cronòmetre per darrera dels pilots francesos de Volkswagen i per davant dels companys finlandesos dels primers, amb el què els belgues, a part d’aconseguir els corresponents 2 punts de premi, també començaven a certificar la seva segona plaça tot endosant 3,5 segons a Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila.
Així doncs, de cara als darrers 22,35 km cronometrats del programa, 37,3 segons separaven als dos inquilins de les dues darreres posicions de podi, una distància prou important i a priori insalvable de no aparèixer la desgràcia. Tot i això els finlandesos no defallien, i si bé els contratemps no van fer acte de presència, aquests tancaven la seva participació al 10è Ral·li de Sardenya amb una victòria de tram en la que recuperaven 6,1 segons i 6,4 segons a les dues parelles que els precedien.
Completat tot el recorregut i amb les pertinents darreres assistències realitzades a quarts de 7 de la tarda, els 36 equips participants que restaven en actiu cobrien els 29 km que separaven Olbia de l’epicentre de la Costa Esmeralda, tanmateix alma mater de l’esdeveniment sard, Porto Cervo, per tal de realitzar-hi la cerimònia de clausura a 2 quarts de 8 del vespre. En ella Sébastien Ogier i Julien Ingrassia pujaven al graó més alt en completar els 304,50 km cronometrats del programa en un temps de 3 hores 22 minuts i 57,9 segons, 1 minut i 16,8 segons per davant de Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul, qui per primera vegada pujaven en un podi absolut del mundial. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila s’instal·laven a la dreta dels seus companys, tot ocupant el tercer graó del podi fet de pedres tallades a 1 minut i 48 segons del temps dels vencedors.
Qui sap que hagués passat si Latvala-Anttila no haguessin punxat a la primera cronometrada.
En categoria WRC2, Robert Kubica i Maciej Baran aprofitaven al màxim les altes prestacions del seu Citroën DS3 RRC i els polonesos amb una sortida fulgurant en l’especial inaugural, tanmateix reina del ral·li, aconseguien un marge superior al mig minut vers a la resta de la categoria. Una segona victòria de tram consecutiva i un quart millor temps en la darrera del bucle matinal del divendres, conferien un marge de 50 segons exactes als líders vers els alemanys Sepp Wiegand i Frank Christian i de 51,7 segons amb els italians Lorenzo Bertelli i Mitia Dotta.
En la repetició del bucle matinal però en ordre alterat, Robert Kubica i Maciej Baran repetien victòria de tram a Castelsardo i la parella portava el seu marge vers els segons classificats per sobre del minut, mentre que per darrera Yuriy Protasov i Kuldar Sikk arrabassaven la tercera plaça a Lorenzo Bertelli i Mitia Dotta en aturar el cronòmetre per darrera dels polonesos. En la cronometrada següent, repetició de resultats i l’ucraïnès i l’estoni prenien la segona posició a l’Škoda Fabia S2000 de Sepp Wiegand i Frank Christian per tan sols 3,8 segons.
Tancant el bucle central del dia es trobava la segona passada per la cronometrada reina del programa, en la que Robert Kubica i Maciej Baran tornaven a establir-hi el registre de referència per a la resta de la classe, mentre que Sepp Wiegand i Frank Christian, tal i com ho havien fet hores abans, tornaven a marcar-hi el segon millor temps per tal de recuperar la segona plaça que minuts abans els hi havia estat arrabassada.
Amb 5 victòries de tram de 6 possibles, Robert Kubica i Maciej Baran entraven a les assistències d’Olbia amb 1 minut i 48,5 segons de marge vers Sepp Wiegand i Frank Christian i 1 minut i 54,8 segons amb Yuriy Protasov i Kuldar Sikk.
En les 2 darreres proves especials del dia, el drama s’encarnissava entre aquelles parelles que perseguien la posició dels líders. D’una banda Sepp Wiegand i Frank Christian s’hi deixaven prop de 2 minuts en la primera d’elles per avaria mecànica, la qual obligava als germànics a acollir-se al rally2 de cara a la darrera prova especial del dia per intentar salvaguardar la mecànica de l’auto de la sageta,. Un programa, el de rally2, al que també s’hi acollia Yuriy Protasov i Kuldar Sikk després de que els pilots de l’est córressin pitjor sort i es deixessin més de 36 minuts en la penúltima prova especial.
Uns problemes que minimitzaven el minut que es deixaven Robert Kubica i Maciej Baran, en trobar-se molta pols en suspensió pels autos que rodaven més lents davant seu i que es combinaven amb l’ocàs del dia.
Alhora, aquests incidents obrien les portes de les posicions de podi a Abdulaziz Al-Kuwari i Killian Duffy, així com a Lorenzo Bertelli i Mitia Dotta, si bé una punxada d’aquests últims en la darrera prova especial, desfeia l’aferrissada lluita per la segona posició que estaven mantenint ambdues parelles al terme de la primera especial de la segona represa.
Amb millor visibilitat, Robert Kubica i Maciej Baran aconseguien una altra victòria de tram en la darrera prova especial del dia i els líders feien accés al parc tancat d’Olbia amb 1 minut i 11,8 segons de marge vers Abdulaziz Al-Kuwari i Killian Duffy i per 2 minuts i 11,4 segons amb Lorenzo Bertelli i Mitia Dotta.
La jornada sabatina esdevenia una bassa d’oli en quan a emocions es refereix. Doncs d’una banda els líders polonesos s’imposaven en totes i cadascuna de les proves especials que es programaven al llarg de l’etapa, mentre que Abdulaziz Al-Kuwari i Killian Duffy s’asseguraven la segona posició en aconseguir el segon millor temps en la meitat d’elles i només veure’s superats per Lorenzo Bertelli i Mitia Dotta en una d’elles.
Així doncs, després de dur a terme passeig marcial a l’illa en acumular 16 victòries de tram de 18 possibles, Robert Kubica i Maciej Baran aconseguien la victòria per 4 minuts i 17,0 segons de marge amb Abdulaziz Al-Kuwari i Killian Duffy i per 6 minuts i 18,5 segons amb Lorenzo Bertelli i Mitia Dotta.
A efectes de campionat, la contundent victòria de Robert Kubica a l’esdeveniment sard, tot just era la segona consecutiva que el pilot aconseguia en la seva tercera participació al certamen, amb el què el polonès tot just es feia amb la quarta posició, encara lluny dels 93 punts que per llavors atresorava el líder qatarià Abdulaziz Al-Kuwari.
Actuació impecable la de Kubica-Baran a Itàlia
En categoria WRC3, els experimentats Bryan Bouffier i Xavier Panseri s’imposaven en la cronometrada reina i inicial del programa, llevant 32,4 segons a Christian Riedemann i Lara Vanneste, segons a final de tram, i 1 minut i 19,0 segons als seus compatriotes Stéphane Consani i Maxime Vilmot. Emperò el seu devenir a la prova sarda trobaria un final sobtat molt aviat, doncs en la segona prova especial del dia els francesos havien d’abandonar amb les suspensions del seu Citroën DS3 R3T inoperatives. Christian Riedemann i Lara Vanneste heretaven així la primera posició per uns 44,9 segons de marge amb Stéphane Consani i Maxime Vilmot i per 1 minut i 5 dècimes de segon amb Quentin Gilbert i Isabelle Galmiche.
Malgrat que l’alemany i la belga no es van mostrar com els més ràpids en cap de les especials del bucle matinal, l’absència de contratemps els situava com a líders a les assistències de Sassari per 48,1 segons amb Stéphane Consani i Maxime Vilmot i per 56,3 segons amb Quentin Gilbert i Isabelle Galmiche, dues formacions franceses que al llarg del bucle central del dia seguien llimant distàncies per tal de situar-les en 16,2 segons i 31,6 segons respectivament a l’entrada a Olbia.
La reacció dels líders no arribava, i si bé Quentin Gilbert i Isabelle Galmiche cursaven baixa en la primera de les dues passades pel darrer tram del dia per una avaria en la bomba de la benzina, Stéphane Consani i Maxime Vilmot seguien escurçant distàncies fins al punt de situar-se líders en la darrera cronometrada del divendres i per 16,1 segons de marge amb els anterior líders. Uns altres francesos, Sébastien Chardonet i Thibault de la Haye, ocupaven la vacant que els seus compatriotes deixaven en el podi a 26,2 segons del lideratge.
Al llarg del primer bucle del dissabte, els temps dels dos principals pretendents a victòria van ser molt similars, i només dues sancions de 10 segons per retard en el control horari, van acabar inclinant la balança a favor de Christian Riedemann i Lara Vanneste per 7,3 segons de marge en el retorn a Olbia. Malauradament la presumpta lluita a 3 bandes perdia un dels seus contendents, doncs Sébastien Chardonet i Thibault de la Haye queien de la cursa en perdre-hi més de 8 minuts i mig en les dues darreres proves especials del bucle, després de danyar la cremallera de la direcció en topar-se amb un gran roc que es trobava al ben mig de la traçada.
A la represa de l’activitat cronometrada, Stéphane Consani i Maxime Vilmot recuperaven la primera posició, però novament, una altra sanció per retard sobre el control horari, en aquesta ocasió de 2 minuts i 10 segons en quedar-se el seu Citroën DS3 R3T aturat durant una bona estona, retornava el lideratge a Christian Riedemann i Lara Vanneste, qui finalment aconseguien la seva primera victòria de tram en la darrera prova especial cronometrada del programa, per certificar de totes, totes la seva victòria per 5 minuts i 5,4 segons sobre Keith Cronin i Marshall Clarke i per 9 minuts i 19,3 segons sobre els reenganxats Quentin Gilbert i Isabelle Galmiche.
Una quarta sanció de 14 minuts, arran d’haver hagut de fer treballs en el seu Citroën en la zona de sortida, enviava a Stéphane Consani i Maxime Vilmot a la sisena posició a més de 21 minuts dels guanyadors.
A efectes de campionat, Christian Riedemann aconseguia els seus primers punts en el certamen i l’alemany s’enfilava fins a la cinquena posició a 4, 5 i 30 punts del trio de pilots francesos que el precedien, Bryan Bouffier, Quentin Gilbert i Sébastien Chardonnet respectivament, amb la intrusió de l'irlandès Keith Cronin 3 punts per davant del germànic.
Riedemann-Vanneste només foren els més ràpids en la darrera especial, però si que foren els únics en evitar els problemes.
En la taula provisional del campionat per a pilots, el domini de Sébastien Ogier era total, doncs el provençal aconseguia la màxima puntuació possible a la ronda sarda i així la seva quarta victòria de la temporada, li permetia distanciar-se en 12 punts més del seu company d'equip Jari-Matti Latvala. Thierry Neuville per la seva banda, gràcies als 20 punts obtinguts en el seu primer podi mundial, superava a Sébastien Loeb per 2 punts en la classificació i s'introduïa en el podi del campionat.
|
Punts |
Sébastien Ogier
|
|
Jari-Matti Latvala
|
|
Thierry Neuville
|
|
En el campionat de constructors, Volkswagen sumava més punts que ningú en situar els seus dos cotxes en el podi sard, mentre que Citroën havia de conformar-se amb el solitari quart lloc de Dani Sordo i Carlos del Barrio, veient com els alemanys es començaven a escapar. Qatar, equip satèlit de M-Sport, sumava els 18 punts del segon lloc dels seus pilots belgues, el que permetia a l'equip dels emirats igualar la puntuació a l'equip oficial M-Sport, setens gràcies als reenganxats Mads Østberg i Jonas Andersson.
Constructor |
Punts |
Volkswagen
|
|
Citroën
|
|
M-Sport
Qatar
|
|