Quinzena victòria consecutiva per a Loeb-Elena en asfalt.

Després de vuit edicions celebrades en les immediacions del centenari complex esquiable de Borovets i dins el calendari Europeu de Ral·lis, el diumenge 11 de juliol de 2010 el Ral·li de Bulgària tancava per primer vegada una edició dins el campionat del món de ral·lis, concretament la seva 41ena edició. La ronda búlgara era la setena cita en el calendari del certamen, el qual en estar composat per un total de 13 cites, marcava el pas d’equador del mateix. Entregant punts en els campionats de pilots, constructors i junior, tercera cita en aquest últim cas, el ral·li atreia fins a un total de 49 equips en la seva llista oficial d’inscrits. D’aquests, 42 emprendrien des de la pertinent rampa de sortida ubicada a Dolna Banya el dijous 8 de juliol, el camí  cap a les 14 proves especials cronometrades de 354,10 km de distància que els organitzadors disposaven sobre l’itinerari. Corda competitiva que seria superada per un total de 27 formacions participants.

Amb forta oposició de Solberg-Patterson, Sordo-Martí van aconseguir ser segons.

A les 9 en punt del matí del divendres 9 de juliol, arrancava la primera etapa des de Dolna Banya, la qual estava composada per 2 trams a doble passada amb assistències intermèdies, que totalitzaven les 4 proves especials de la jornada amb 118,68 km cronometrats.

Després de la demostració exercida en el tram de proves per part dels pilots inscrits amb un Citroën, en el què les 5 unitats participants de C4 WRC copaven les 5 primeres posicions en la lluita vers el cronòmetre, aquest domini trobava continuïtat a la competició vera. Sébastien Loeb i Daniel Elena aconseguien la primera victòria de tram de l’edició per davant dels seus companys d’equip Dani Sordo i Marc Martí, mentre que per darrere de les 2 unitats oficials s’hi classificaven a mig segon Sébastien Ogier i Julien Ingrassia, i una mica més avall Petter Solberg i el seu nou copilot Chris Patterson i per últim els finlandesos Kimi Räikkönen i Kaj Lindström.

Sébastien Loeb i Daniel Elena eixamplaven distàncies al capdavant de la taula amb una segona victòria de tram, mentre que els escuders dels campions del món i els seus pretendents s'intercanviaven les posicions al terme de la segona prova especial per tal d’arribar a les assistències intermèdies de Dolna Banya a 16,0 segons i 18,6 segons dels líders i amb Petter Solberg i Chris Patterson apretant per darrere en quarta posició a 1,8 segons dels espanyols i just després d’haver aconseguit el segon millor temps en la segona especial matinal.

A la represa, una sortida de pista de Sébastien Ogier i Julien Ingrassia costava una mica més d’1 minut als provençals vers la nova victòria de tram de Sébastien Loeb i Daniel Elena, amb el que no només la ratxa de quintets per als pilots de la marca dels dos galons es veia interrompuda, sinó que a més a més els provençals baixaven fins la setena posició per darrere dels dos Ford oficials, concretament el de Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila. 

Tanmateix una ratxa triomfal dels pilotats de Citroën que també s’hauria vist aturada en la tercera prova especial cronometrada, primera de la tarda, en quan Kimi Räikkönen i Kaj Lindström aturaven el cronòmetre per darrere dels seus compatriotes oficials a Ford, Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen, i Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila, sense que això però comportés un canvi de posicions per tan sols 4 dècimes de segon.

Sébastien Loeb i Daniel Elena tancaven la primera jornada amb la seva quarta victòria parcial de quatre possibles, mentre que els seus companys d’equip, Dani Sordo i Marc Martí, tornaven a aturar el cronòmetre per darrera seu per tercera vegada. També per quarta vegada consecutiva, els Ford no podien amb els C4 WRC, si bé la galleda d’aigua freda en els elevats ànims de Citroën Sport arribava en coneixe’s la baixa per sortida de pista de Kimi Räikkönen i Kaj Lindström, un accident no gens espectacular però impossible de resoldre satisfactòriament sense la intervenció d’una grua.

Així doncs a manca d’1 minut per a les 6 de la tarda, els primers participants retornaven al parc tancat de Dolna Banya, en el què Sébastien Loeb i Daniel Elena hi feien cap amb 28,1 segons de marge vers Dani Sordo i Marc Martí. Petter Solberg i Chris Patterson tancaven les posicions de podi a 9,9 segons per darrera de la parella espanyola, aventatjant a la seva vegada en 32,9 segons el Ford de Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen i en 43,2 segons el de Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia eren sisens a 10,1 segons de la darrera de les parelles de la formació de l’oval blau, tot esperant superar-los l’endemà en vistes de la diferència de rendiments a final de tram. 

La segona jornada de competició s’iniciava a les 7 en punt del matí del dissabte amb 6 proves especials cronometrades en el seu itinerari de 140,90 km competitius, els quals resultaven de passar en dues ocasions, matí i tarda, per un bucle de 3 trams, 2 dels quals repetien alguns metres dels celebrats en la jornada anterior, si bé en direcció contrària. 

El clima s’aixecava molt variable, i en qüestió de minuts tan d’hora plovisquejava com feia boira, el que deixava zones humides en els trencats trams búlgars. En quan van passar les tripulacions de terreny, en francès “ouvreurs”, l’asfalt era ben sec. A més a més tant Citroën com Ford van fer una diferent gestió dels seus meteos, per una banda els francesos en distribuïen uniformement al llarg de tot el tram, mentre que els britànics només en deixaven en les parts més altes de les especials, on no hi havien humitats. 

Arran de la desinformació que tenien els pilots de Ford, aquests decidien muntar pneumàtics durs en el bucle matinal i ja en el primer tram del dia no només eren superats en la lluita vers el cronòmetre pels 5 Citroën C4 WRC presents a la competició, sinó també per l’obsolet Peugeot 307 WRC dels locals Frigyes Turán i Gábor Zsiros. Tanmateix, el minut que aproximadament tant Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen, com Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila entregaven vers els pilots de la casa dels dos galons, permetia a Sébastien Ogier i Julien Ingrassia reestablir el quartet de Citroën.

En quan a resultats, la segona prova especial sabatina esdevenia una repetició de la inaugural, si bé per primera vegada en el que es portava celebrat d’esdeveniment, la victòria de tram no corresponia a Sébastien Loeb i Daniel Elena, sinó als seus companys Dani Sordo i Marc Martí, qui estabilitzaven així les distàncies en relació amb les que s’havia iniciat la jornada. També en aquesta especial equatorial matinal es donava quelcom més diferencial, doncs Kimi Räikkönen i Kaj Lindström aturaven el temps per darrera dels Ford oficials i el dels nouvinguts a l’equip Stobart Per-Gunnar Andersson i Jonas Andersson.

Per a més desgràcia dels pilots de l’oval blau, la tercera prova especial matinal, en la que es donaven unes condicions més idònies per a les gomes dures que muntaven, es cancelava arran del públic mal ubicat, amb el què els pilots es dirigien anticipadament cap a Dolna Banya amb 30,0 segons de marge entre els dos equips oficials de Citroën, mentre que Petter Solberg i Chris Patterson ho feien a 56,8 segons dels campions mundials i precedint en 1 minut i 3,1 segons a Sébastien Ogier i Julien Ingrassia.

A manca de 6 minuts per a l'1 del migdia, es reprenia la competició amb l’eixida de la primera parella participant del parc d’assistències, i si en el matí els Ford erraven la munta, ara era el torn per a l’errada dels pilots oficials de Citroën. Els mapes preveien pluja i aquesta mai va arribar, amb el que Sébastien Loeb i Daniel Elena s’inclinaven per 4 compostos tous, mentre que Dani Sordo i Marc Martí optaven per tous al tren anterior i durs al posterior. Petter Solberg i Chris Patterson feien l’elecció correcta amb 4 pneumàtics durs i el noruec, i el britànic feien un ple de victòries parcials en les 3 cronometrades de l’escull, per tal de retornar al parc tancat a només 4,7 segons de la segona posició. 

Tot i la mala elecció de gomes, ni amb aquestes els Ford pogueren amb els Citroën, amb l’excepció de la primera cronometrada del bucle, la més llarga de la jornada, en la que només Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen batien per 9 dècimes de segon el registre de Dani Sordo i Marc Martí.

Així doncs, en passar 3 minuts d’1 quart de 7 de la tarda, els pilots començaven a ingressar en règim de parc tancat a Dolna Banya, amb Sébastien Loeb i Daniel Elena, autors dels 3 segons millors registres de la tarda, al capdavant de la classificació per 40,5 segons de marge amb Dani Sordo i Marc Martí i 45,2 segons en relació a Petter Solberg i Chris Patterson. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia, quarts, veien dificil entrar en posicions de podi tret de no produir-se avaries en el trio capdavanter, doncs els joves pilots fitxaven a 2 minuts i 5,7 segons dels líders francòfons, però tanmateix els provençals havien aconseguit ampliar fins als 44,7 segons el seu marge amb Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen.

Els 94,52 km cronometrats al llarg de 4 proves especials de la jornada dominical, resultants de passar en dues ocasions per un bucle de 2 trams, tenien doncs com a principal focus d’atenció la lluita per la segona posició. Una etapa que s’iniciava a les 8 en punt del matí amb la sortida del parc tancat i llur conclusió es programava per 6 hores més tard amb el retorn al punt de sortida.

Petter Solberg i Chris Patterson establien el registre de referència en la primera prova especial dominical, si bé el mèrit trobava escassa recompensa, doncs la parella amb prou feines aturava el cronòmetre 9 dècimes de segon abans que no pas Dani Sordo i Marc Martí, segons a final de tram després de la disputa dels 29,39 km competitius de l'especial. 

Precisament la parella espanyola de Citroën s’imposava en la prova següent que tancava el bucle matinal i els pilots oficials afegien 2,7 segons al marge que gaudien amb els privats, per tal d’arribar a les assistències de mitja etapa amb 6,5 segons de distancia. Alhora, en aquesta segona especial dominical,  novament els 5 C4 WRC presents en el parc tancat superaven als Ford.

La segona passada pel bucle oferia poques novetats, doncs Petter Solberg i Chris Patterson es tornaven a imposar en la cronometrada llarga de l’escull i per davant de Dani Sordo i Marc Martí, aconseguint-hi retallar 1 segon exacte al marge. En la següent els de Citroën afegien 1,3 segons al gap que els distanciava, si bé en aquest cas Sébastien Ogier i Julien Ingrassia eren els qui establien el registre de referència per davant de Sébastien Loeb i Daniel Elena.

Completades doncs 13 de les 14 proves especials cronometrades programades de l’itinerari del 41è Ral·li de Bulgària, les 27 formacions participants que aconseguien la fita començaven a endinsar-se al parc tancat de Dolna Banya per última vegada a partir de les 2 de la tarda. Sébastien Loeb i Daniel Elena pujaven al graó més alt del podi un cop que aturaven el cronòmetre en un temps de 3 hores 2 minuts i 39,2 segons, un registre que rebaixava en 29,5 segons l’aconseguit pels seus companys d’esquadra Dani Sordo i Marc Martí. Per la seva banda, Petter Solberg i Chris Patterson precisaven de 36,3 segons més que no pas els campions del món en vigència per completar els 329,24 km disputats, i s’havien de conformar amb el graó més baix.

Amb nou copilot a la seva dreta, Petter Solberg va protagonitzar una bonica lluita per la segona posició .

El domini dels parisencs trobava continuïtat en la categoria júnior, doncs els francesos Mathieu Arzeno i Romain Roche s’imposaven per 5,7 segons de marge en la cronometrada reina inaugural per davant de Thierry Neuville i Nicolas Klinger, i si bé el pilot belga i el navegant francès feien el mateix en les 3 cronometrades següents de la jornada, el cert era que aquests es quedaven a 1,8 segons d'arrabassar la primera primera posició a la parella francesa en l’instant d’immiscir-se en el parc tancat. 

Els protegits de la federació neerlandesa d’automobilisme, Hanjs Weijs i Bjorn Degandt, tancaven les posicions de podi a bord d’una tercera unitat de Citroën C2 S1600 i a 29,1 segons del registre de Mathieu Arzeno i Romain Roche, gaudint a la seva vegada de 20,4 segons de marge amb el Renault Clio S1600 dels canaris Yeray Lemes i Rogelio Peñate.

Thierry Neuville i Nicolas Klinger mantenien inèrcies i amb la victòria de tram en la primera prova especial sabatina, finalment el való i l’alpí es feien amb la primera posició de la classe, un guany de plaça que quedava refermat en la següent especial cronometrada, quan Mathieu Arzeno i Romain Roche s’endarrerien en més de 4 minuts per una punxada, alhora que els nous líders es tornaven a imposar. 

La suspensió de la tercera prova especial matinal, emplaçava als participants a entrar al parc d’assistències de manera precipitada, on Thierry Neuville i Nicolas Klinger hi entraven amb 51,2 segons de marge amb Hans Weijs i Bjorn Degandt i 1 minut i 33,3 segons de distància amb Yeray Lemes i Rogelio Peñate.

La disputa de la segona passada pel bucle matinal no aportava canvis rellevants a la classificació i les distàncies entre els 3 primers equips classificats restaven pràcticament neutres. Thierry Neuville i Nicolas Klinger veien com el seu marge es rebaixava en només 1 dècima de segon amb Hans Weijs i Bjorn Degandt, en quan els líders hi aconseguien 1 victòria de tram per 2 per part dels protegits de la federació neerlandesa, mentre que la parella canaria hi perdia uns 8 segons per tal d’entrar al parc tancat de Dolna Banya a 1 minut i 41,9 segons del belga i del francès.

Tanmateix, en la primera prova especial post meridional sabatina, Mathieu Arzeno i Romain Roche es veien obligats a acollir-se al superal·li en patir una sortida de pista, certificant-se així la baixa definitiva d’un dels contendents de la classe. 

L’exclusió de Yeray Lemes i Rogelio Peñate per assistències il·legals en el seu Clio S1600 era pràcticament l’únic fet rellevant en l’oasi que esdevenia la breu jornada dominical, en la que els locals Todor Slavov i Dobromir Filipov, a part de guanyar una posició al podi de la classe amb la portada a terme de la baixa canaria, també s’hi imposaven en les 2 segones passades per la segona cronometrada del bucle a part de marcar el segon millor temps en la inaugural de la jornada a 1 dècima de segon dels re enganxats Mathieu Arzeno i Romain Roche.

Thierry Neuville i Nicolas Klinger aconseguien així una victòria convincent, llaurada en la primera meitat de ral·li, per 52,5 segons de marge sobre Hans Weijs i Bjorn Degandt i per 6 minuts i 16,6 segons de distància sobre els locals Todor Slavov i Dobromir Filipov.

A efectes de campionat, per a Thierry Neuville la victòria tot just suposava els primers punts al campionat, mentre que en la part alta de la classificació, el neerlandès Kevin Abbring, malgrat patir un problema en l’alternador del seu Renault Clio R3, finalitzava la ronda en setena posició, sumant sis punts que li permetien trencar l'empat amb l'alemany Aaron Burkart al capdavant de la general del campionat. Karl Kruuda, cinquè a l’esdeveniment búlgar, es situava a 4 punts de la posició del germànic si bé amb un esdeveniment més en el seu comptador.

La cirereta al pastís de Citroën, la posaven els júnior amb un doblet encapçalat per Neuville-Klinger.

En la taula del campionat per a pilots, Sébastien Loeb es desmarcava de tothom amb la seva quarta victòria i setè podi de la temporada, ja que el seu màxim perseguidor, el seu compatriota Sébastien Ogier, no passava de la quarta plaça a la prova búlgara. Mikko Hirvonen, cinquè al ral·li, tancava el podi provisional a 14 punts d'Ogier i 65 de Loeb.

Pilot

Punts

Sébastien Loeb

151

Sébastien Ogier

100

Mikko Hirvonen

86

En el campionat de constructors Citroën aconseguia pràcticament doblar la puntuació amb els seus màxims oponents, Ford, gràcies al fantàstic doblet dels homes dels xevrons i el pobre bagatge dels de l'òval a Bulgària, mentre que el Citroën Junior Team, format per Ogier-Ingrassia i Räikkonen-Lindström, seguien distanciant-se de l'equip Stobart-Ford gràcies sobretot al tercer lloc dels francesos en l'apartar de constructors.

Constructor
Punts

Citroën

232

Ford

185

Citroën Junior

125