Victòria inapelable de Röhrl-Geistdörfer.

El dijous 24 de juliol de 1980 finalitzava a San Miguel de Tucuman el 2n Ral·li Codasur, sisena prova en el calendari del campionat del món de ral·lis i que suposava l'arribada a l'equador del certamen. Amb sortida des de cinc capitals sud-americanes, si bé la majoria optava per fer-ho des de l'argentina, Buenos Aires, el ral·li comptava amb 1223,70 km de recorregut repartits al llarg de tan sols 14 especials cronometrades les quals només van ser superades per 23 equips dels 89 que prenien la sortida el dissabte 19 de juliol. El ral·li, que era puntuable per als campionats de pilots i constructors, comptava amb un total de 97 equips en la seva llista d'inscrits.

El ral·li va començar trabat pels Mercedes-Benz, pero finalment Mikkola-Hertz pujaven al podi.

Un cop reagrupats a San Miguel de Tucuman diumenge al migdia, doncs just 24 hores abans s'havien celebrat 5 cerimònies sortida diferents des de 5 capitals sud-americanes, es donava el tret de sortida al ral·li amb la celebració de la primera etapa, aquesta etapa estava formada per dues passades per un mateix tram de 33,30 km de distància, majoritàriament sobre asfalt si bé en la seva part central hi havia 2 km de terra. En aquesta superficie els FIAT van poder treure la seva essència i al final dels 66,60 km cronometrats del diumenge els 3 FIAT 131 Abarth oficials juntament amb el del local Carlos Reuteman i l'italià Mirko Perisutti, copaven les quatre primeres posicions provisionals.

Els alemanys Walter Röhrl i Christian Geistdörfer eren els autors dels dos escratxs possibles, mentre que el pilot de Fórmula 1 Carlos Reuteman i el seu copilot transalpí Mirco Perisutti sorprenien a bona part del parc tancat amb el segon millor temps en la primera passada per l'especial. En la segona passada pel tram, tot i estar convalescent d'un refredat amb febre, el pilot finlandès oficial Markku Alén i el seu copilot Ilkka Kivimäki, superaven al FIAT privat per situar-se en segona posició provisional a 58 segons dels seus companys d'equip alemanys i amb 6 segons d'avantatge vers els dos tercers classificats provisionals empatats a temps, els italians Attilio Bettega i Arnaldo Bernacchini amb el tercer 131 Abarth oficial i del sorprenent Carlos Reuteman i Mirko Perisutti.

Tot i els pocs quilòmetres celebrats, la competència coneixia ja els primers contra-temps que els allunyaven de les primeres posicions, així doncs els locals de Mercedes-Benz Jorge Recalde i Nestor Straimel, periodista, eren els millors classificats a gairebé 3 minuts i mig dels líders seguits d'un segon 500 SLC en mans de Hannu Mikkola i Arne Hertz els quals patien una punxada en la primera passada pel tram. Björn Waldegård i Hans Thorszelius, amb un tercer Mercedes-Benz 500 SLC, patien també una punxada i a més a més perdien una roda en trencar-se els espàrrecs de subjecció, el que els feia arribar a final d'etapa amb prop de 13 minuts de desavantatge. El pilot britànic Andrew Cowan i el copilot alemany Klaus Kaiser, quarts membres de l'equip oficial Mercedes-Benz al volant d'un 280, eren setens a cinc segons de Hannu Mikkola i Arne Hertz, per davant del FIAT 131 Abarth privat dels argentins Francisco Mayorga i Hector Prado i dels Peugeot 504 V6 Coupé oficials.

Entre els Peugeot, el de Timo Mäkinen i Jean Todt s'emportava la pitjor part, ja que a més a més de punxar en la segona passada per l'especial, cap a la part final del tram patia el trencament del diferencial, poguent acabar la cronometrada a empemtes i rodolons , per després poder reparar l'averia. Els Datsun 160J de Shekhar Mehta i Yvonne Mehta així com Harry Källström i Claes Billstam s'endarrerien per una serie de problemes amb els seus pneumàtics.

Dilluns a les 6 del matí es donava sortida a la segona jornada del ral·li, composada per 4 trams que es celebraven una única vegada i que totalitzaven 386 km de distància. Walter Röhrl i Christian Geistdörfer van continuar deixant patent la seva superioritat en guanyar els dos primers trams per davant dels seus companys d'equip, els finlandesos Markku Alén i Ilkka Kivimäki, mentre que en el tercer tram cronometrat, si bé els alemanys de FIAT tornaven a marcar el millor registre, la parella finlandesa de la marca de torí perdia prop de 17 minuts en entrar pols a la seva bomba de gasolina.

Attilio Bettega i Arnaldo Bernacchini tancaven la festa FIAT en guanyar el quart i últim tram del dia el que situava als italians a la neutralització de l'etapa en segona posició provisional per davant del Mercedes-Benz 500 SLC de Hannu Mikkola i Arne Hertz, els quals treien partit a l'averia soferta per Markku Alén i Ilkka Kivimäki, així com dels problemes que van patir el pilot de Fórmula 1 Carlos Reuteman i el seu copilot italià Mirko Perisutti en creuar un torrent d'aigua i patir una lleugera sortida de pista.

Precisament en aquesta última especial cronometrada que coneixia un millor temps que no fos de la parella germànica de FIAT, el ral·li patia dues baixes importants, d'una banda el Peugeot 504 V6 Coupé de Timo Mäkinen i Jean Todt, llur cotxe perdia una roda i quedava atravessat enmig de la pista, sense possibilitat de reparar l'averia amb els mitjans d'abord i ni que l'helicòpter d'assistència ràpida pogués aterrar donada la poca visibilitat, l'abandonament de la parella finlandeso-francesa era un fet.

L'altra baixa sonada afectava el Mercedes-Benz 500 SLC de Björn Waldegård i Hans Thorszelius, si bé els pilots suecs ja venien perdent força temps a causa del núvol de pols en suspensió, així com la dificultat d'avançar vehicles més lents en pista, en la última especial cronometrada del dilluns trencaven la transmissió. Si bé durant uns 20 quilòmetres van ser empesos pels seus companys d'equip Jorge Recalde i Nestor Straimel, el cert és que la parella argentina portava ja acumulada força demora a causa d'un palier que es trencava a la segona especial cronometrada del dia i que no es podia reparar fins a la tercera, pel que fregant el temps màxim per a la exclusió, si bé alguns asseguraven que l'havien superat i presentaven una reclamació a la organització, Björn Waldegård i Hans Thorszelius van ser abandonats al voral de la pista i per tant abocats a l'abandonament.

Si bé no es trobaven fent una actuació brillant, els suecs Harry Källström i Claes Billstam abandonaven també el ral·li en aquesta darrera especial cronometrada quan es trencava la caixa de canvis del seu Datsun 160J amb el que el número de participants que arribaven a l'equador de la prova es reduia fins a 40 equips dels 89 que havien sortit dissabte, amb la indiscutible primera posició provisional de Walter Röhrl i Christian Geistdörfer seguits d'Attilio Bettega i Arnaldo Bernacchini a 8 minuts i 44 segons dels seus companys i de Hannu Mikkola i Arne Hertz a 14 minuts i 22 segons.

Dimarts era una jornada de descans, pel que no va ser fins dimecres a les 7 del matí que es reprenia l'activitat a les pistes, 4 trams de 397,80 km de distància formaven la tercera etapa del ral·li, en la que novament Walter Röhrl i Christian Geistdörfer tornaven a ser amos i senyors del cronòmetre, adjudicant-se tots els millors temps de la jornada, el que permetia a la parella germànica de FIAT obrir en uns 5 minuts més el forat que tenien amb el primer dels Mercedes-Benz, el pilotat per Hannu Mikkola i Arne Hertz.

Precisament Hannu Mikkola i Arne Hertz guanyaven una plaça en la provisional quan en la segona cronometrada del dia el FIAT 131 Abarth oficial d'Attilio Bettega i Arnaldo Bernacchini abandonava la prova en trencar el càrter, una especial cronometrada més tard, la mateixa averia afectaria també al cotxe homòleg de Markku Alén i Ilkka Kivimäki, obligant-los a prendre igualment el camí de l'abandonament, pel que els pilots de Mercedes-Benz veien més segura la seva posició de podi ja que els tercers classificats al final de la tercera etapa, eren els privats Carlos Reuteman i Mirko Perissutti a poc més de 23 minuts del seu temps total.

Tanmateix la parella argentino-italiana guanyava places i s'introduia en el podi provisional gràcies també a l'abandonament del Mercedes-Benz 280 d'Andrew Cowan i Klaus Kaiser que trencava el motor en la primera cronometrada de la tercera etapa, així com del Mercedes-Benz 500 SLC de Jorge Recalde i Nestor Straimel, també a la primera cronometrada del dia, però amb un eix de transmissió trencat.

Amb unes distàncies força marcades entre els diferents participants, cap dels equips capdavanters va intentar forçar el ritme més del necessari per tal d'assegurar-se completar els darrers 350,80 km cronometrats de la quarta i última etapa del ral·li repartits en quatre especials cronometrades i així ser a la línia d'arribada. Va ser en aquest context que Hannu Mikkola i Arne Hertz aconseguien guanyar tres especials cronometrades, la primera, segona i quarta del dia, trencant així amb el domini aclaparador dels FIAT, mentre que Walter Röhrl i Christian Geistdörfer, com no, eren els més ràpids a la tercera prova especial de la jornada.

Així doncs sense baixes rellevants es finalitzava el 2n Ral·li Codasur el dimarts per la tarda a San Miguel de Tucuman amb la victòria inconetstable de Walter Röhrl i Christian Geistdörfer, els quals invertien un temps de 12 hores 48 minuts i 36 segons per recòrrer els 1223,70 km cronometrats del programa. Hannu Mikkola i Arne Hertz ho feien a 15 minuts i 59 segons del millor temps classificant-se en segona posició, mentre que Carlos Reuteman i Mirko Perissutti tancaven el podi argentí a 46 minuts i 50 segons dels vencedors.

El pilot de Fórmula 1 Carlos Reuteman pujava al podi acompanyat de Mirko Perissutti.

En el campionat per a pilots, l'alemany Walter Röhrl es feia més fort al capdavant de la provisional gràcies a la seva tercera victòria de la temporada, distanciant-se dels seus més immediats perseguidors suecs, l'absent Anders Kullang i el retirat Björn Waldegård.

Pilot

Punts

Walter Röhrl

68

Anders Kullang

40

Björn Waldegård

35

En el campionat de constructors, Walter Röhrl i Christian Geistdörfer donaven també la tercera victòria de la temporada a FIAT, el que permetia a la marca turinesa obrir forat amb els seus més immediats perseguidors, Ford i Datsun, ara empatats a 20 punts dels italians. Mercedes-Benz tancava el podi provisional a 23 punts dels líders.

Constructor
Punts

FIAT

69

Ford

Datsun

49

49

Mercedes-Benz

46