Segona victòria mundialista per a McRae-Ringer i novament a Nova Zelanda .
El 24è Ral·li de Nova Zelanda entregava punts en els certàmens mundials de pilots, constructors, així com per al de producció; a més a més la setena ronda del calendari també donava punts en el campionat nacional així com en el de l'Àsia-Pacífic, un ampli ventall d’opcions que aplegava fins a 81 equips en la seva llista oficial d’inscrits. D’aquests, 78 parelles es personaven a la rampa de sortida ubicada a Auckland el divendres 29 de juliol de 1994, des d’on farien front a un recorregut programat de 519,31 km cronometrats al llarg de 30 proves especials, una distància que 46 equips participants aconseguirien completar el diumenge 31 de juliol a la mateixa capital de l’illa nord.
Kankkunen-Grist no van poder seguir el ritme dels britànics de Subaru, havent-se de comformar amb el segon lloc.
La primera etapa del ral·li estava formada per 11 proves especials de 155,47 km cronometrats, les quals feien l’habitual desplaçament dels participants des d’Auckland fins a Rotorua, resseguint bàsicament la costa occidental de l’illa, previs reagrupaments a Manu Bay Raglan i Otorohanga. Amb sortida del parc tancat a 2 quarts de 10 del matí, la finalització de les hostilitats vers el cronòmetre es programava a les 10 en punt de la nit.
Un primer bucle de 4 trams, que conduïen fins al reagrupament de Manu Bay Raglan, estava format per proves especials de poca entitat cronometrada, una condició que unida a la pluja que regava la zona, donava lloc a diferències mínimes en la lluita vers el temps a final de tram i amb elles un constant ball de posicions.
La inaugural, celebrada al Parc Totara de les afores de la capital, donava com a guanyadors de tram a aquells qui un any abans hi aconseguien la seva primera victòria mundial, és a dir, els escocesos Colin McRae i Derek Ringer, per 1 segon de marge amb Juha Kankkunen i Nicky Grist i 2 segons de marge amb els seus 3 comanys d’equip, és a dir Carlos Sainz i Luis Moya, Richard Burns i Robert Reid i Possum Bourne i Tony Sircombe, si bé només escocesos i espanyols comptaven amb les darreres evolucions, és a dir amb tots els diferencials actius, en els seus respectius Impreza.
Juha Kankkunen i Nicky Grist aturaven abans que ningú el cronòmetre al terme de la segona prova especial i la parella de Toyota es feia amb el lideratge de la provisional, mentre que els anteriors líders, Colin McRae i Derek Ringer, baixaven fins la tercera posició per darrera de Carlos Sainz i Luis Moya.
Els de Toyota aconseguien una segona victòria de tram consecutiva en la tercera cronometrada del primer bucle i per davant dels seus companys d’equip francesos Didier Auriol i Bernard Occelli, mentre que en la quarta i última del bucle, el millor temps era per als espanyols de Subaru, qui d’aquesta manera es recuperaven de la pèrdua de temps patida en la cronometrada anterior i fer entrada així al primer reagrupament de la jornada compartint el lideratge amb Juha Kankkunen i Nicky Grist. Didier Auriol i Bernard Occelli eren tercers a 2 segons dels seus companys d’equip, tot precedint en 4 segons a Colin McRae i Derek Ringer.
El següent bucle de l’etapa tornava a estar format per 4 trams, si bé en aquest cas la distància a recórrer en cadascun d’ells era molt major, el que donava més opcions als competidors a marcar distàncies entre ells.
El co-lideratge dels espanyols de Subaru va ser efímer, doncs el motor del seu Impreza 555, que ja havia mostrat símptomes de problemes d’encès a la sortida del reagrupament, en l'enllaç vers el pintoresc tram de Whaanga Coast, es va aturar i es va negar a tornar-se a posar en marxa en aquesta cinquena cronometrada, amb el què Carlos Sainz i Luis Moya es veien obligats a abandonar la competició.
L'alegria per a David Richards i el seu equip a Prodrive, venia de la mà de Colin McRae i Derek Ringer. Els escocesos marcaven el millor temps en aquesta cinquena prova especial, tanmateix la més llarga de la jornada, i els pilots es feien de nou amb la primera posició per davant dels Toyota de Juha Kankkunen i Nicky Grist i de Didier Auriol i Bernard Occelli, llurs Michelin no rendien tan bé sobre la grava neozelandesa mullada com les Pirelli del seu Subaru.
Els líders s’imposaven també en la sisena i vuitena prova especial de la jornada per tal d’eixamplar distàncies just abans d’entrar al segon reagrupament del divendres, mentre que Didier Auriol i Bernard Occelli marcaven el registre de referència en la setena, i per davant de Colin McRae i Derek Ringer, per tal d’arrabassar la segona posició als seus companys d’equip i vigents campions mundials, Juha Kankkunen i Nicky Grist.
Entretant Subaru perdia un altre dels seus actius, els locals Possum Bourne i Tony Sircombe, quan aquests eren víctimes d’una sortida de pista en el transcurs de la sisena prova especial i en un punt en el que no hi havia espectadors per tal d’ajudar-los a retornar a pista, amb el que el seu impecable Impreza passava a engruixir la llista de baixes.
A la represa Colin McRae i Derek Ringer es feien amb la seva cinquena victòria de tram de la jornada, mentre que Juha Kankkunen i Nicky Grist, que havien llimat les distàncies vers els seus companys d’equip fins a la mínima expressió just abans del segon reagrupament de l’etapa, recuperaven la segona posició gràcies a marcar-hi el segon millor temps per darrere dels escocesos de Subaru.
Els campions del món es feien forts en la segona posició gràcies al millor temps de la penúltima prova especial, mentre que en la darrera l’autoria del registre més baix tornava a ser per a Colin McRae i Derek Ringer.
Completat el programa del primer dia, i amb la pertinent entrada dels participants al parc tancat de Rotorua a les 10 de la nit, la jornada inaugural es començava a donar per conclosa amb Colin McRae i Derek Ringer liderant la taula provisional per 44 segons de marge en relació a Juha Kankkunen Nicky Grist i 51 segons vers Didier Auriol i Bernard Occelli. Ari Vatanen i Fabrizia Pons, que hi competien a bord del Ford Escort RS Cosworth oficial en substitució del lesionat François Delecour, eren quarts a 1 minut i 49 segons dels líders i després d’haver patit problemes amb la bomba d’aigua del seu cotxe, precedint en 21 segons el Mitsubishi Lancer Evo II dels alemanys Armin Schwarz i Klaus Wicha, força incisius en la recta final de la jornada, però sancionats per retard en el darrer control horari, amb 20 segons.
54 equips participants iniciaven la segona etapa del ral·li a les 6 en punt del matí del dissabte 30 de juliol, un bucle amb origen i final a Rotorua que discorria cap a l’est de la ciutat i que estava format per 11 proves especials de 249,66 km cronometrats, la distància més llarga que es programava per a una etapa al llarg de tota l'edició. Després dels reagrupaments de Gisborne i Opotiki, l’etapa finalitzava a 2 quarts de 10 del vespre.
Els líders Colin McRae i Derek Ringer iniciaven l’etapa imposant-se consecutivament en les 5 primeres proves especials cronometrades de la jornada sabatina, si bé la cinquena d’elles s’aconseguia ex-aequo amb Ari Vatanen i Fabrizia Pons.
Entre aquestes victòries de tram, era especialment rellevant l’aconseguida a la cronometrada reina de Motu, de 44,80 km cronometrats, en la que els escocesos de Subaru hi aconseguien llevar 25 segons a Didier Auriol i Bernard Occelli, segons més ràpids a final de tram i qui tanmateix hi prenien la segona plaça als seus companys Juha Kankkunen i Nicky Grist, o 47 segons als seus companys de formació i compatriotes Richard Burns i Robert Reid. Alhora, Miki Biasion i Tiziano Siviero eren baixa per avaria en el motor del seu Ford Escort RS Cosworth.
A Didier Auriol i Bernard Occelli la segona plaça no els va durar massa altra vegada, doncs l’occità i el provençal patien una sortida de pista just després del reagrupament de Grisbone, en el transcurs de la cinquena prova especial, una excursió fora de pistes que els portava a concedir gairebé 3 minuts i amb ells el segon lloc, posició que tornava anar a parar a mans de Juha Kankkunen i Nicky Grist. Alhora, en el seu intent de retornar a pista, la marxa enrere del seu Celica Turbo 4WD quedava inoperativa.
Prèviament al reagrupament de Grisborne, en la disputa de la quarta prova especial cronometrada de l’etapa, Ari Vatanen i Fabrizia Pons patien una sortida de pista i picaven contra un arbre. Pilotant entre la flora neozelandesa per tal de retornar a pista, el finlandès i la italiana danyaven la suspensió anterior esquerra així com el radiador del seu Escort RS Cosworth, el que els portava a perdre quelcom més de 3 minuts, un temps que els suposava entregar la quarta posició provisional als alemanys de Mitsubishi Armin Schwarz i Klaus Wicha. Molt pitjor era el cas de Richard Burns i Robert Reid, qui en patir-hi un accident i destrossar el seu flanc posterior esquerre, es veien obligats a abandonar el ral·li, deixant als líders Colin McRae i Derek Ringer com únics actius de Subaru.
Reparat el seu Ford en les assistències de Grisbone, Ari Vatanen i Fabrizia Pons s’esperonaven per tal d’intentar recuperar la posició perduda i pescar així un hipotètic lloc de podi davant de qualsevol incidència aliena que es pogués produir al llarg de la segona meitat de l’esdeveniment. A la victòria de tram compartida en la cinquena prova especial, el finlandès i la italiana de Ford n’aconseguirien tres més en solitari al llarg de la sisena, setena i vuitena prova especial sabatina, amb les quals els pilots aconseguien retallar 58 segons als alemanys de Mitsubishi i situar-se a 26 segons del seu registre.
Entretant, la caixa de canvis de Didier Auriol i Bernard Occelli cada cop era més sorollosa i molts eren del parer que els francesos no acabarien la jornada. Per acabar-ho d’adobar, la transmissió se’n ressentia al llarg de la setena prova especial i els pilots de Toyota havien d’afrontar el que restava d’etapa amb només dues rodes motrius, les posteriors, doncs la seva intervenció mecànica només estava permesa a la conclusió de la jornada. Una incidència que els portava a un degoteig de segons constant, fins al punt de descendre fins a la sisena posició provisional i amb opcions remotes de recuperar. La incidència afavoria a Armin Schwarz i Klaus Wicha, qui pescaven així la darrera posició de podi, si bé a 3 minuts i 31 segons de Juha Kankkunen i Nicky Grist.
Els líders trencaven la ratxa dels pilots de Ford imposant-se en la novena prova especial, mentre que en les dues darreres el millor temps sempre corresponia a Juha Kankkunen i Nicky Grist i per davant d’Ari Vatanen i Fabrizia Pons, si bé en la darrera cronometrada sabatina, l’honor era compartit amb Armin Schwarz i Klaus Wicha, amb el què entre els dos aspirants a la tercera posició de podi s’establia un interessant estira i arronsa de segons.
Amb només 6 baixes registrades al llarg de tota l’etapa, és a dir amb 48 equips dins del parc tancat de Rotorua, la segona etapa es començava a donar per completada a partir de 2 quarts de 10 del vespre, amb Colin McRae i Derek Ringer havent aconseguit donar un pas important de cara a revalidar la victòria de la temporada passada, fitxant amb 2 minuts i 9 segons de marge vers Juha Kankkunen i Nicky Grist. Armin Schwarz i Klaus Wicha eren tercers a 5 minuts i 41 segons dels líders, precedint en 34 segons a Ari Vatanen i Fabrizia Pons. Els companys d’equip dels alemanys a Mitsubishi, els suecs Kenneth Eriksson i Staffan Parmander, eren cinquens a 9 minuts i 19 segons després d’haver patit problemes amb els diferencials a les acaballes del divendres i haver acumulat una virolla i una sortida de pista en els primers compassos del dissabte.
La tercera i última etapa del ral·li, la dominical, s’iniciava novament a les 6 en punt del matí, amb la sortida de la primera participant del parc tancat de Rotorua, i aquesta tenia en el seu programa un total de 8 proves especials de 114,18 km cronometrats, la primera de les quals ja era cancel·lada abans de l’inici de l’esdeveniment. Una activitat competitiva que majoritàriament discorria en la part més septentrional de l’illa i que finalitzaria el mateix 31 de juliol a partir de 2 quarts de 4 de la tarda.
El reglament de la FIA delimitava el marge que els organitzadors tenien per poder variar el recorregut entre edicions en un 20%. Pel que davant de la reducció de 4 jornades de competició de l’any 1993 a 3 en la present edició, aquests no tenien cap altre remei que programar un parell de llargs trams d’enllaç al llarg de la jornada dominical, un primer d’uns 150 km, conduïa als participants fins a la línia de sortida de la primera prova especial, Maramarua Forest, en la que Ari Vatanen i Fabrizia Pons hi aconseguien el millor temps per davant d’Armin Schwarz i Klaus Wicha i els de Ford retallaven en 11 segons les distàncies vers el darrer dels llocs de podi.
Després d’una seixantena de quilòmetres per vies ràpides, els pilots es tornaven a veure-se-les amb l’especial espectacle del Parc Totara, en la que els pilots de Mitsubishi s’intercanviaven els papers amb els de Ford per tal de recuperar 1 dels segons perduts, mentre que Colin McRae i Derek Ringer, tot i gaudir d’un bon feix de segons al capdavant de la taula, seguien mostrant-hi un ritme prou alt amb el segon millor temps ex-aequo amb Ari Vatanen i Fabrizia Pons.
Completat el seu pas per la capital per tal de maquillar un segon llarg tram d’enllaç d’uns 120 km, els pilots per fi arribaven a l’àrea en la que hi tenia lloc la competició dominical. Armin Schwarz i Klaus Wicha havien trobat la posta a punt del seu Lancer Evo II i els alemanys així ho ratificaven marcant el millor temps en la tercera prova especial de la jornada, mentre que la cursa per la tercera posició acabava amb l’accident d’Ari Vatanen i Fabrizia Pons. Els de Ford volaven a la sortida d’un rasant i en picar contra la soca d’un arbre, aquests hi patien una rebolcada que deixava el seu Escort RS Cosworth per a la ferralla.
La baixa dels de Ford permetia a Kenneth Eriksson i Staffan Charmander situar-se per darrere dels seus companys d’equip, si bé a gairebé 4 minuts del seu temps, mentre que Didier Auriol i Bernard Occelli passaven a ser cinquens 2 minuts i 44 segons més avall i per una mica més 4 minuts de marge amb el Subaru Legacy RS dels locals Joe McAndrew i Bob Haldane. És a dir, qualsevol espurna d’emoció quedava morta en no haver cap mena de lluita possible entre les 5 primeres posicions.
Sense cap altre pressió que la d’arribar al parc tancat d’Auckland a primera hora de la tarda, Didier Auriol i Bernard Occelli tancaven la seva participació a l’edició amb 3 de les 4 victòries de tram que restaven, sent el millor temps en la penultima prova especial per als líders Colin McRae i Derek Ringer.
Tocaven 2 quarts de 4 de la tarda a Auckland del diumenge 31 de juliol de 1994, quan el 25è Ral·li de Nova Zelanda es donava per finalitzat amb Colin McRae i Derek Ringer pujant al graó més alt del podi, en el que era la seva segona victòria mundial i tanmateix la seva segona victòria neozelandesa. Els escocesos completaven els 502,70 km cronometrats disputats del programa en un temps de 5 hores 39 minuts i 56 segons, un registre que rebaixava en 2 minuts i 14 segons l’aconseguit per Juha Kankkunen i Nicky Grist. Armin Schwarz i Klaus Wicha tancaven el podi austral a 5 minuts i 31 segons del registre dels vencedors.
Nedant i guardant la roba, Schwarz-Wicha es van trobar dalt del podi.
En la classificació reservada pels cotxes de série, els argentins Jorge Recalde i Martin Christie, al volant d’un dels antics Mitsubishi Lancer RS que la filial alemanya de Ralliart desplaçava fins a l’illa, iniciaven el seu concurs a la prova neozelandesa amb fermesa, imposant-se consecutivament en les 6 primeres proves especials del programa, mentre que els per llavors líders del certamen, els càntabres Jesús Puras i Carlos del Barrio, que competien a la ronda gràcies a que Mohammed Bin Sulayem decidia no participar-hi quan ja havia fet enviar el seu Escort RS Cosowrth, eren víctimes de les condicions lliscants del terreny i s’havien de retirar en patir una sortida de pista en, precisament, la sisena prova especial.
La sort dels argentins canviaria en la segona meitat de la jornada inaugural. Després d’haver marcat un registre força discret en la setena prova especial, en la següent els líders es quedaven sense frens i aquests no podien evitar l’accident que els comportava l’abandonament del ral·li.
Els australians Ed Ordynski i Mark Stacey, segons classificats fins aquell moment, es posaven al capdavant de la taula provisional al volant de la versió evolucionada del Lancer RS, és a dir l’Evo II, qui amb una única victòria de tram abans d’entrar al parc tancat de Rotorua, aconseguien un marge final de 36 segons vers Michael Lieu i Hakaru Ichino i d’1 minut i 6 segons amb els locals Recce Jones i Leo Bult, tots dos al volant d’un Lancer RS.
Una punxada a la cronometrada reina de Motu, enviava a la part baixa de la taula a Michael Lieu i Hakaru Ichino, qui amb 5 victòries de tram consecutives en la recta final de la jornada sabatina, aconseguien remuntar fins a la tercera plaça. Malauradament, just després de tornar-se a situar en posicions de podi i arran d’una altra punxada en la darrera especial de la jornada, el pilot de Hong Kong i el navegant japonés tornaven a caure enrere.
Entretant, els líders només atresoraven una segona victòria de tram al llarg de tota l’etapa, si bé és cert que els australians hi acumulaven fins a 6 segons millors temps, un balanç que deixava a Ed Ordynski i Mark Stacey en el moment de retornar a Rotorua al capdavant de la taula amb 3 minuts i 6 segons de marge vers Kiyoshi Inoue i Yoshimasa Nakahara i 4 minuts i 5 segons en relació a Recce Jones i Leo Bult.
El ral·li estava pràcticament decidit, i amb l’excepció d’una certa lluita per la tercera posició en les primeres especials dominicals entre Recce Jones i Leo Bult amb Hikari Teshigawara i Tadayoshi Sato, la resta de l’etapa va ser un tràmit per tal de certificar la victòria d’Ed Ordynski i Mark Stacey per un marge de 3 minuts i 5 segons amb Kiyoshi Inoue i Yoshimasa Nakahara i de 3 minuts i 32 segons amb Recce Jones i Leo Bult.
A efectes del campionat, la victòria dels australians Ed Ordynski i Mark Stacey va ser instrascendent i Jesús Puras seguia comandant la general provisional del certamen gràcies a les victòries prèvies aconseguides a Portugal i Còrsega, així com el segon lloc del Monte-Carlo.
Domini aclaparador de Mitsubishi en la categoria de producció.
Per a Didier Auriol, malgrat acabar el ral·li en cinquena posició, els 8 punts aconseguits li permetien passar a encapçalar la general provisional del campionat de pilots amb 3 punts d'avantatge vers els seu company d'equip, Juha Kankkunen, i de qui era el líder fins a l'arribada a la prova austral, Carlos Sainz. Armin Schwarz per la seva banda, molt despenjat de la lluita pel títol, combinava el seu tercer lloc a la cita amb l'abandonament, el tercer consecutiu, de Miki Biasion, el que permetia a l'alemany superar l'italià en la general provisional.
|
Punts |
Didier Auriol
|
|
Carlos Sainz
Juha Kankkunen
|
|
Armin Schwarz
|
|
En el campionat de constructors Subaru escurçava tímidament les distàncies amb Toyota gràcies a la victòria de Colin McRae i Derek Ringer per davant del Celica de Juha Kankkunen i Nicky Grist, deixant-les a partir de llavors en 13 punts. Ford, tot i el zero es mantenia encara força per davant de Mitsubishi, que sumava uns interessants 14 punts gràcies al podi d'Armin Schwarz i Klaus Wicha.
Constructor |
Punts |
Toyota
|
|
Subaru
|
|
Ford
|
|