Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen aconseguien finalment ser profetes a la seva terra.
Iniciat el dijous 30 de juliol de 2009 a Jyväskylä, el 59è Ral·li de Finlàndia, tradicional i popularment conegut com el Ral·li dels 1000 Llacs, finalitzava el diumenge 2 d'agost a la mateixa ciutat finlandesa. L’edició era la novena cita en el calendari del campionat del món de ral·lis, i amb la possibilitat d’obtenir punts en els certàmens de pilots i constructors, així com en el mundial júnior, la ronda aconseguia aplegar a la rampa de sortida a tots els 90 equips que havien fet oficial la seva inscripció. D’aquests, 60 aconseguien superar un recorregut composat per 23 proves especials cronometrades d’una corda total competitiva de 345,15 km.
Sébastien Loeb i Daniel Elena res van poder fer vers uns inspirats Hirvonen-Lehtinen .
Tal i com manava la tradició, l’especial espectacle de Killeri, celebrada pels carrers de Jyväskylä, iniciava les hostilitats vers el cronòmetre de l’edició el mateix dijous al vespre. Una cronometrada en la que Sébastien Loeb i Daniel Elena, que venien de ser els homes més ràpids al tram de proves, repetien resultat per tal d’anar-se’n a dormir com els primers líders de la prova per 1 dècima de segon de marge vers els seus companys de formació Dani Sordo i Marc Martí i 9 dècimes de segon en relació als grans favorits, els locals Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen.
A partir de les 6 del matí de l’endemà divendres es completava la primera etapa del ral·li, amb l’entrada en escena de les globalment admirades ràpides especials de grava. Un bucle de 4 trams es celebrava en dues ocasions, matí i tarda, així com una segona passada per la cronometrada de Killeri, que tancava l’activitat competitiva, les quals permetien als organitzadors assolir els 130,84 km competititus que aquests havien plasmat sobre el programa.
Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen s’imposaven en la primera prova especial campestre del programa, tanmateix la més llarga i ràpida de la jornada, i els finlandesos de Ford es feien amb el lideratge de la classificació per davant dels francòfons de Citroën així com dels companys d’equip espanyols d’aquests. Els nous líders obrien distàncies en imposar-se en la prova següent, mentre que Petter Solberg i Phil Mills desplaçaven als campions del món fora de les posicions de podi en aturar el cronòmetre per darrere dels pilots de la marca de l’oval blau.
Introduides certes modificacions en els reglatges de la suspensió i dels diferencials del seu Citroën C4 WRC, Sébastien Loeb i Daniel Elena tancaven el bucle matinal amb dues victòries de tram i recuperaven així la segona plaça provisional, entrant així al reagrupament de mitja etapa de Jyväskylä a 3,6 segons de la parella local i amb 8,0 segons de marge en relació als seus companys d’equip Dani Sordo i Marc Martí.
Paral·lelament, Petter Solberg i Phil Mills patien una punxada en el seu Citroën Xsara WRC en el transcurs de la tercera prova especial de la jornada i els pilots decidien no aturar-se a canviar la goma afectada. Com a conseqüència de pilotar amb una roda sense pressió d’aire, el noruec i el britànic perdien el control del seu vell Xsara WRC en un dels diversos salts del tram i punxaven per segona vegada en patir una sortida de pista, pagant l’elevat preu de concedir més de 6 minuts a final de tram i amb ells 53 posicions a la general.
En la repetició del bucle matinal, Mikko Hirvonen, natural de Jyväskylä i en el dia del seu 29è aniversari, i Jarmo Lehtinen s’hi entregaven a fons per tal de repetir els resultats aconseguits hores abans i vèncer així novament en les dues proves especials més ràpides de l’escull, si bé en aquesta ocasió, la recompensa a l'esforç en forma de segons era força menor, uns 4 segons per contra dels 9 aconseguits al matí.
Sébastien Loeb i Daniel Elena també repetien i s'adjudicaven els tres últims trams de la jornada, per tal de deixar les distàncies entre els dos caps de files dels dos principals constructors en 3,3 segons en el moment de retornar al parc tancat de Jyväskylä, els quals eren favorables als finlandesos de Ford. Dani Sordo i Marc Martí fitxaven en tercera posició davant el conservadorisme de Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila, els espanyols de Citroën completaven la jornada a 20,0 segons dels líders i per 10,1 segons de marge vers el temps dels altres finlandesos de Ford. Per darrere dels 4 pilots oficials, els problemes s’acumulaven i la classificació es trencava. Matti Rantanen i Mikko Lukka eren cinquens a 1 minut i 14,1 segons dels seus compatriotes líders i per un marge de només 2,6 segons vers la unitat homologa de Ford Focus RS WRC’08 de l’equip Stobart que pilotaven els noruecs Henning Solberg i Cato Menkerud, qui es lamentaven d'haver danyat les seves suspensions.
En passar 1 quart de 7 del matí es donava el tret de sortida a la jornada sabatina, la qual amb 9 proves especials de 166,87 km cronometrats, era la més llarga de totes les que es programaven. Un primer bucle de 3 trams es celebrava matí i migdia, mentre que a primera hora de la tarda es disputava un altre bucle de 3 trams, que permetien així assolir la xifra total de 9 proves especials de l’itinerari per a l’etapa. Una etapa que els primers equips veurien completada a manca de 3 minuts per a 3 quarts de 9 del vespre.
El clima arrancava plujós, el que eliminava l’efecte escombra i donava ales als líders Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen. Els pilots atacaven fort i encadenaven 5 victòries parcials en les 5 primeres proves especials cronometrades de la jornada, alhora que, en el transcurs de la cinquena prova especial sabatina, Sébastien Loeb i Daniel Elena patien una punxada. Si bé la contrarietat només els hi feia perdre 13,5 segons vers el registre dels llebrers matinals, si que pràcticament duplicava el marge que aquests tenien per retallar vers els líders, deixant les distàncies entre els dos equips en 26,0 segons, moment en el que els pentacampions mundials van començar a veure que la victòria no estava feta per a ells.
D'altra banda Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila, afligits per una toxo-infecció alimentària, s’immiscien en un estira i arronsa de segons amb Dani Sordo i Marc Martí al llarg d’aquestes 5 primeres proves especials, aconseguint finalment marcar el millor registre en el sisè tram del dissabte, un resultat individual que els permetia superar als espanyols de Citroën a la taula i retornar així al parc d’assistències de Jyväskylä en tercera posició a 1 minut i 8,8 segons del temps dels seus companys de formació i per 1,4 segons de marge amb el càntabre i el català.
En la represa de l’activitat competitiva, per al darrer escull de la jornada, es perllongava el domini de les dues parelles finlandeses de Ford. Per una banda Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen s’imposaven en la primera prova del bucle, mentre que Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila tancaven l’etapa amb dos millors temps consecutius.
Després d’aquest domini aclaparador dels homes de la terra, Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen retornaven a casa amb 32,0 segons de marge vers Sébastien Loeb i Daniel Elena, mentre que els seus companys eren tercers a 1 minut i 8,3 segons del seu registre i per 10,5 segons de marge vers Dani Sordo i Marc Martí. Matti Rantanen i Mikka Lukko es mantenien en cinquena posició, si bé a més de 4 minuts dels seus compatriotes líders.
La 59ena edició es tancava amb 4 proves especials cronometrades de 47,44 km de corda, a les quals se’ls hi donava inici en mancar 10 minuts per a les 7 del matí del diumenge 2 d’agost de 2009 i el seu punt i final es programava per quan gairebé les manetes indicaven que eren 2 quarts de 2 del mateix dia. Una distància competitiva més aviat curta, que unida amb les distàncies assolides fins aquell moment en el ral·li, minvaven les possibilitats de sorpreses i canvis a la taula.
Ja totalment recuperat del problemes digestius que l’havien afectat al llarg de la jornada anterior, Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila sortien a donar-ho tot i els finlandesos s’imposaven en la primera cronometrada dominical així com en les dues darreres, mentre que Sébastien Loeb i Daniel Elena aturaven el cronòmetre abans que ningú en la segona prova especial del dia. Dani Sordo i Marc Martí només aconseguien batre als seus rivals finlandesos en la mateixa especial que guanyaven els seus companys francòfons, sense que això posés en perill la tercera posició de la segona parella de Ford, pel que el ritme tan elevat que van mantenir al llarg de tota la jornada, que els va portar a ser la segona parella més ràpida del dia, va resultar ser endebades.
Per la seva banda, Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen afrontaven l’etapa dominical amb calma, a controlar la taula i jugant amb el seu coixí de segons, realitzant cronos força discrets per tal d’assegurar-se ser al parc tancat de la seva vila natal de Jyväskylä a quarts de 2 de la tarda i poguer pujar així al graó més alt del podi a les 2 en punt.
Finalment els pilots aconseguien l'escomesa i sumaven la seva desena victòria en el mundial de ral·lis, i el que era més important per a un finlandès, vèncer d'una vegada per totes en el Ral·li dels 1000 Llacs. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen completaven els 345,15 km cronometrats del programa en un temps total de 2 hores 50 minuts i 40,9 segons, registre que reduïa en 25,1 segons l’aconseguit per Sébastien Loeb i Daniel Elena, qui, cosa mai vista des de 2004, no aconseguien una victòria en 4 rondes mundials. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila per la seva banda tancaven el podi a 49,9 segons dels seus companys d'equip.
Latvala-Anttila, afectats per una toxo-infecció alimentària van haver de conformar-se amb el tercer lloc.
En la categoria reservada als joves talents del certamen, el mundial junior, els txecs Martin Prokop i Jan Tománek iniciaven el ral·li comandant la classe amb mà de ferro, imposant-se consecutivament en les 4 primeres proves especials, mentre que els convidats pels organitzadors, Kalle Pinomäki i Matti Kaskinen, a bord d'un Renault Clio R3, trencaven la ratxa dels líders en la cinquena prova especial i després d’haver aconseguit 3 segons millors temps al llarg de les cronometrades prèvies.
A la represa de l’activitat per la tarda, més del mateix, 3 victòries de tram consecutives per als líders Martin Prokop i Jan Tománek i per davant de Kalle Pinomäki i Matti Kaskinen, i un millor temps dels finlandesos en la quarta especial del bucle i última campestre de la jornada, mentre que els polonesos i màxims rivals dels txecs en la cursa pel títol, Michal Kosciuszko i Maciej Szczepaniak, es despenjaven força en deixar-se 1 minut en la setena prova especial, segona de la tarda.
Kevin Abbring i Erwin Mombaerts, vencedors de la ronda prèvia polonesa, s’imposaven pels carrers de Jyväskylä, on Martin Prokop i Jan Tománek hi feien entrada en el seu parc tancat amb 12,4 segons de marge vers Kalle Pinomäki i Matti Kaskinen.
Al llarg del dissabte l’estira i arronsa entre txecs i finlandesos va trobar continuïtat, si bé en aquesta etapa Kalle Pinomäki i Matti Kaskinen es prodigaven més com els vencedors de tram. Paral·lelament, Michal Kosciuszko i Maciej Szczepaniak es recuperaven del temps concedit al llarg del divendres i els polonesos assolien la tercera posició a les acaballes de la jornada.
Tot i aconseguir 5 victòries de tram al llarg de la jornada, per 4 de la parella líder, la vintena de segons concedida en la tercera prova especial sabatina era fatal per als interessos de Kalle Pinomäki i Matti Kaskinen, qui feien retorn al parc tancat de Jyväskylä a 28,7 segons del temps de Martin Prokop i Jan Tománek, però si més no amb 2 minuts i 53,6 segons de marge amb Michal Kosciuszko i Maciej Szczepaniak.
La breu etapa dominical no va aportar pràcticament res a la classificació, més enllà de l’intent de recuperar la tercera posició per part d’Aaron Burkart i Michael Kölbach i finalment Martin Prokop i Jan Tománek es feien amb la victòria per 55,5 segons de marge vers Kalle Pinomäki i Matti Kaskinen i per 3 minuts i 20,9 segons en relació a Michal Kosciuszko i Maciej Szczepaniak.
A efectes de campionat, Martin Prokop esdevenia campió del món a Finlàndia, doncs a la seva tercera victòria de la temporada, s’unia el fet que Michal Kosciuszko ja havia descartat competir en la darrera prova del calendari, el Ral·li Catalunya, mentre que Aaron Burkart, tercer, es trobava a 11 punts del txec, impossibilitant superar els 46 punts que per llavors tenia el pilot de Jihlava.
Martin Prokop i Jan Tománek aconseguien la victòria i el títol de Campió del Mòn Júnior.
Per a Mikko Hirvonen, la victòria domèstica li servia per separar-se tímidament de Sébastien Loeb al capdavant de la general provisional del certamen mundial de pilots, passant del punt que tenien a la sortida del Ral·li de Polònia als 3 punts que gaudien a partir de llavors. Dani Sordo per la seva banda, veia com Jari-Matti Latvala li retallava tan sols 1 punt en la seva lluita particular pel tercer graó del campionat.
|
Punts |
Mikko Hirvonen
|
|
Sébastien Loeb
|
|
Dani Sordo
|
|
En el campionat de constructors, Ford aconseguia escurçar distàncies amb Citroën, ja que els de l'òval aconseguien guanyar tots els duels particulars. Tot i així, els dels dos galons es mantenien al capdavant de la general provisional del campionat de marques. Stobart per la seva banda igualava la puntuació del Citroën Junior Team i es mantenia en tercera posició final.
Constructor |
Punts |
Citroën
|
|
Ford
|
|
Stobart-Ford
|
|