
Ogier-Landais es trobaven amb la victòria en els compassos finals del recorregut i perllongaven la mala ratxa entre els locals
Bressol d’una part important dels noms més il·lustres en la història del mundial de ral·lis, Finlàndia, el diumenge 4 d’agost de 2024 s’hi celebrava en la seva vila universitària de Jÿväskylä, la cerimònia de clausura del 73è Ral·li 1000 Llacs. L'edició, en entregar punts en tots i cadascun dels certàmens de l'època, això era pilots, constructors, WRC2, WRC3 i Júnior, copçava l’interès de 81 formacions per a oficializar-hi la seva inscripció, de les que 76 serien presents el dijous 1 d’agost en la seva cerimònia de sortida. Tanmateix en el programa de l’esdeveniment nòrdic hi constaven 20 proves especials de 305,69 km cronometrats de corda, una distància que es disputaria íntegrament i que 55 equips participants aconseguirien completar.
Només el gran número de baixes explica el podi de Neuville-Wydaeghe.
Ritual en pràcticament la totalitat de la darrera dècada, l’edició arrancava amb una nova passada per la cronometrada de Harju, emplaçada pels carrers de Jyväskylä, en la que els belgues de Hyundai Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul hi aconseguien el millor temps per un avenç d’1,1 segons en vers el Toyota de Takamoto Katsuta i Aaron Johnston i d’1,3 segons en relació als seus companys d’equip Ott Tänak i Martin Järveoja. Sébastien Ogier i Vincent Landais restaven a 1 dècima de segon del primer podi provisional i per un marge de 3 dècimes de segon en relació als seus companys, literalment locals, Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen.
En passar 10 minuts de les 7 del matí, la competició es reprenia amb la sortida de la primera parella de participants del parc tancat de Jyväskylä, per davant aquests tenien un bucle de 4 trams, que en disputar-se matí i tarda, així com una nova disputa de l’especial espectacle de Harju al vespre, es generava els 116,33 km cronometrats al llarg de 9 proves especials que constaven en el programa.
Els britànics Elfyn Evans i Scott Martin s’imposaven en la primera prova especial del dia per davant dels seus companys Sébastien Ogier i Vincent Landais, Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen i de Takamoto Katsuta i Aaron Johnston, amb el què al capdavant de la classificació s’establia un quartet de parelles de Toyota, que per a l’ocasió hi lluïen una decoració especial i diferent per a cadascuna de les unitats en pista, amb els francesos per davant de locals i britànics, restant el pilot japonès i el navegant irlandès fora de les posicions de podi.
Esapekka Lappi i Janne Ferm impedien amb el seu tercer millor temps que es tornés a repetir el quartet de Toyotes al terme de la segona prova especial vera del programa, si bé els finlandesos de Hyundai només aconseguien arrabassar la cinquena posició als seus companys Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe, qui hi patien una sortida de pista, menys greu que no la d’Ott Tänak i Martin Järveoja que hi havien d’abandonar.
Tanmateix Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen, amb el millor temps en el seu haver i Elfyn Evans i Scott Martin amb el segon, prenien respectives posicions a la general provisional, enviant a Sébastien Ogier i Vincent Landais fins a la tercera.
Un aigüat enganxava als líders mentre aquests disputaven la recta final de la tercera prova especial del bucle matinal, circumstància que permetia a Elfyn Evans i Scott Martin aconseguir la seva segona victòria parcial de tram i intercanviar-se la posició amb els seus companys locals.
L’escull inaugural finalitzava amb la celebració de la cronometrada de Ruuhimäki, tram bastament famós pels seus constants salts, així com per haver estat en totes i cadascuna de les edicions de la ronda finlandesa, excepte les que es puguin comptar amb els dits d’una mà.
La pluja s’intensificava, però pescava a tots per igual. Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen hi aconseguien el millor temps i els locals recuperaven la primera posició a la provisional, per tal d’accedir al reagrupament de mitja etapa que el seguia amb 2 dècimes de segon sobre els seus companys d’equip britànics i 3,0 segons en relació als francesos Sébastien Ogier i Vincent Landais. Takamoto Katsuta i Aaron Johnston hi patien una sortida de pista i en picar contra un arbre, completaven el tram amb la part posterior del seu Yaris Rally1 força malmesa i una roda totalment trencada, la qual aquests perdrien en el tram d’enllaç.
El contra-temps del japonès i de l’irlandès, deixava a Esapekka Lappi i Janne Ferm en quarta posició a 9,7 segons del temps dels seus compatriotes i per 4,4 segons de marge amb Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe.
La pluja es seguia precipitant amb contundència sobre les pistes, mentre els participants feien els ajustos que aquests consideraven necessaris en els seus autos de cara a la represa, i si bé en el moment d’eixir del parc de Jyväskylä aquesta finalitzava, l’aigua acumulada sobre la traçada dificultava l’elecció de per on passar.
Símptoma d’aquesta circumstància era l’accident que patien Esapekka Lappi i Janne Ferm en la primera especial de la tarda i que enviava els pilots de Hyundai a engruixir la llista de baixes de la jornada. En positiu, Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen s’imposaven per davant de Sami Pajari i Enni Mälkönen, que hi debutaven al volant d’un Toyota Yaris Rally1 Hibrid, i d’Elfyn Evans i Scott Martin.
Els dos primers classificats de la taula provisional aturaven el cronòmetre abans que la resta de competidors en la següent prova especial i ratificaven les seves posicions, mentre que Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe escurçaven tímidament les distàncies amb els inquilins de les places de podi amb la victòria de tram de la tercera. Els debutants Sami Pajari i Enni Mälkönen es feien amb el seu primer temps escratx en la segona passada per Ruuhimäki, mentre que a Harju Sébastien Ogier i Vincent Landais tancaven l’etapa amb el registre més baix.
Una activitat que mantenia a Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen en la primera posició, en el moment de retornar al parc tancat de Jyväskylä a quarts de 10 del vespre. El marge entre finlandesos i britànics esdevenia de 8,0 segons, mentre que si la lectura es realitzava en relació al registre de Sébastien Ogier i Vincent Landais, aquest resultava ser de 8,6 segons. Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe eren quarts a 25,5 segons dels finlandesos, mentre que els francesos Adrien Fourmaux i Alex Coria tancaven la pinça dels 5 primers classificats a 48,5 segons, alhora que es lamentaven de la manca de jornades de test prèvies.
En passar 5 minuts d’1 quart de 8 del matí, l’activitat es reprenia amb la sortida de la primera parella participant del parc tancat i així iniciar la segona etapa, tanmateix la més llarga del programa del ral·li. 144,22 km cronometrats es distribuïen al llarg de 6 proves especials, resultants de passar matí i tarda per un bucle de 3 trams, entre els que hi destacava un altre dels imprescindibles de la cita finlandesa, Ouninpohja, amb els seus 32,98 km cronometrats. Una distància a la que hi farien front 70 formacions i que els retornava al punt de sortida a partir d’1 quart de 9 del vespre del mateix dissabte 3 d’agost.
Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen s’imposaven en totes i cadascuna de les cronometrades matinals i els líders eixamplaven les distàncies al capdavant de la classificació provisional, mentre que Elfyn Evans i Scott Martin, després de marcar el segon millor temps en l’especial inaugural, en la següent patien problemes de transmissió i es desplomaven en la taula fins a la divuitena posició, si bé els britànics aconseguien disputar tot el bucle i retornar a Jyväskylä.
El contra-temps dels pilots de Toyota, habilitava a Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe a instal·lar-se en les posicions que donaven dret a pujar en el podi, si bé en ser superats en 2 de les 3 especials de l’escull matinal per Sébastien Ogier i Vincent Landais, aquests ingressaven en el parc equatorial d’assistències a 58,3 segons dels líders i a 36,4 segons dels francesos.
En tornar sobre les cronometrades matinals, les distàncies se seguien eixamplant al capdavant de la provisional gràcies a 2 doblets de les 2 parelles de Toyota, amb finlandesos per davant de francesos, un increment menys notori en la segona passada per la cronometrada reina d’Ouninpohja, amb el què el retorn al parc tancat es produïa amb un marge de 44,2 segons entre les dues formacions de Toyota, diferència que esdevenia d’1 minut i 23,8 segons si aquesta es mesurava amb Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe. Amb registres molt similars als dels belgues de Hyundai, Adrien Fourmaux i Alex Coria es mantenien a l’estela dels seus predecessors i els pilots d’M-Sport restaven a les portes de les posicions de podi a 25,9 segons i per un coixí de 29,5 segons amb els debutants Sami Pajari i Enni Mälkönen.
L’etapa dominical comptava amb 2 trams en el seu programa, els quals en disputar-se en 2 ocasions, generaven les 4 proves especials de l’itinerari que suposaven els darrers 41,66 km cronometrats del recorregut. Una distància que els més matiners afrontaven a partir de 3 quarts i 5 minuts de 8 del matí i que finalitzaria amb la protocolària cerimònia del podi a les 3 en punt de la tarda del diumenge 4 d’agost de 2024.
La parella local, líder i campiona mundial en vigència, Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen, seguien exercint la seva superioritat per les pistes de grava dels voltants de Jyväskylä i els pilots de Toyota seguien acumulant victòries de tram per tal de completar la primera passada pel bucle de 2 trams amb 45,8 segons de marge en vers els seus companys d’equip, distància que també s’eixamplava entre segons i tercers en superar sistemàticament els francesos de la firma nipona als belgues de la coreana.
Quan tot semblava estar en disposició de finalitzar amb 7 anys sense una victòria local en l’esdeveniment finlandès, Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen patien un accident en la penúltima prova especial i els de Toyota es veien obligats a abandonar, una adveristat, la de l’accident, amb la que també s’hi topaven els seus companys d’equip Elfyn Evans i Scott Martin.
La baixa dels nòrdics deixava en primera posició a Sébastien Ogier i Vincent Landais, mentre que uns altres francesos, Adrien Fourmaux i Alex Coria, passaven a tancar les posicions d’honor.
Amb els 5 punts extra del Power Stage en el seu punt de mira, Takamoto Katsuta i Aaron Johnston posaven de manifest tot allò que el pilot japonès havia après en els seus anys a l’acadèmia de Tommi Mäkinen i els de Toyota es feien amb el millor temps en la segona passada per Laajavuori, per davant de Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe i d’Esapekka Lappi i Janne Ferm, mentre que Adrien Fourmaux i Alex Coria, amb el quart millor temps, només deixaven sumar 1 punt més als líders Sébastien Ogier i Vincent Landais.
Així doncs, i malgrat lamentar-se de no haver competit en la ràpida, exigent i tècnica prova finlandesa des de 2021, Sébastien Ogier i Vincent Landais tancaven el seu concurs en l’oficialment conegut com 73è Ral·li de Finlàndia en primera posició amb un temps de 2 hores 20 minuts i 26,3 segons, registre que conferia als francesos un marge de 42,5 segons en vers a Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe i d’1 minut i 15,4 segons amb els seus compatriotes d’M-Sport Adrien Fourmaux i Alex Coria.
A la meca del ral·lis, Fourmaux-Coria es feien amb el Cum Laude.
Pels carrers de Jyväskylä Oliver Solberg i Elliott Edmonson es feien a bord del seu Škoda Fabia RS Rally2 amb el millor registre per davant dels Toyota Yaris GR Rally2 de Georg Linnamäe i James Morgan i del de dos vells coneguts del certamen com eren Jari-Matti Latvala i Juho Hänninen.
En trepitjar les cronometradores forestals, el director esportiu de Toyota i l’ex-pilot, campió mundial en categoria SWRC l’any 2011, prenien la segona posició de la classificació reservada als WRC2, tothora que aquests afegien una certa pressió a Oliver Solberg i Elliott Edmonson, en restar a 1,8 segons del registre d’aquests.
El duel entre els dos primers classificats guanyava molts enters en quan a emoció, i en concloure el bucle matinal de 4 trams, tan sols 5 dècimes de segon separaven a ambdues formacions, mentre que els estonians Robert Virves i Aleks Lesk prenien la darrera plaça que permetia ruixar-se amb vi escumós el diumenge a primera hora de la tarda a 10,9 segons del registre del pilot suec i el navegant britànic.
Amb l’increment de les precipitacions el duel es diluïa i Jari-Matti Latvala i Juho Hänninen perdien de cop 18,0 segons en la primera especial post meridional, per tal de retornar al parc tancat de Jyväskylä a 24,1 segons del temps d’Oliver Solberg i Elliott Edmonson, autors de 5 victòries de tram al llarg del dia, 4 d’ells per la tarda. Robert Virves i Aleks Lesk conservaven la tercera posició a 31 ,3 segons dels líders, si bé uns altres locals, Mikko Heikkilä i Kristian Temonen, assetjaven per darrera amb un crono 8,6 segons més lent.
Vencent en la primera prova especial sabatina i esdevenint els tercers més ràpids per darrera dels dos primers classificats, Mikko Heikkilä i Kristian Temonen assolien la tercera posició provisional, emperò aquesta esdevenia fugaç, doncs una virolla a alta velocitat en la primera passada per Ouninpohja, unida a una sanció de 10 segons per retard en el control horari, enviava a la parella local fins a la cinquena posició, restablint a Robert Virves i Aleks Lesk en el darrer graó de podi.
Per la tarda les distàncies semblaven patir canvis poc rellevants fins a la segona passada per la cronometrada reina, quan d’una banda una errada en una frenada en descens, provocava una virolla a Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila, qui completaven l’etapa a 47,6 segons d’Oliver Solberg i Elliott Edmonson. La disputa per segona vegada dels 32,98 km cronometrats d’Ouninpohja, permetia aflorar encara més problemes, doncs a Robert Virves i Aleks Lesk se'ls hi obria el capó del seu Škoda i hi concedien prop de 4 minuts, una gran quantitat de temps que els feia descendre fins a la desena posició, amb el què Lauri Joona i Janni Hussi tancaven les places d’honor a 1 minut i 20,0 segons dels líders i per 12,4 segons de marge en vers a Mikko Heikkilä i Kristian Temonen.
Amb les diferències que s’havien establert al terme de la segona etapa del ral·li, pràcticament només restava un focus d’atenció mediàtic de cara als 41,66 km de la jornada dominical, la lluita per la tercera posició de podi. La tensió s’incrementava en tan en quan Mikko Heikilä i Kristian Temonen retallaven marge als seus predecessors en les 2 primeres passades pel bucle, una d’elles resolta amb una victòria parcial de tram,un bon rendiment que els portava a restar a 8,8 segons del seu objectiu particular.
La parella finlandesa del Toyota Yaris GR Rally2 seguia tibant fort i aquesta es feia amb els 2 millors temps que restaven per adjudicar, si bé aquests quedaven a 2,6 segons del temps de l’Škoda Fabia RS Rally2 de Lauri Joona i Janni Hussi i per tant fora de les places d’honor.
Administrant l’avantatge acumulat, Oliver Solberg i Elliott Edmonson es feien amb la victòria en la classe intermitja per un marge de 39,0 segons en vers a Jari-Matti Latvala i Juho Hänninen, una diferència que assolia 1 minut i 13,9 segons si es mesurava en vers els tercers classificats, Lauri Joona i Janni Hussi.
L’aventura de Sami Pajari al volant del Yaris Rally1 Hibrid, unida amb la victòria d’Oliver Solberg a Finlàndia, suposava un doble premi per al pilot suec, qui eixamplava fins als 28 punts el seu marge en vers al finlandès. Un altre local, Lauri Joona, pujava per segona vegada en un podi de la categoria WRC2 i el pilot nòrdic s’acostava a l’absent Yohan Rossel, si bé l’occità comptava amb 2 ral·lis menys en el seu caseller.

Sense errades, Solberg-Edmonson guanyaven a Finlàndia.
Tanmateix la tercera posició final del pilot finlandès esdevenia victòria en el certamen WRC2 Challenger, mentre que entre aquells que superaven la cinquantena, el guardó que els acreditava com a vencedors era per a Ricardo Triviño i Diego Fuentes.

En categoria WRC3 els francesos Mattéo Chatillon i Maxence Cornuau i els estonians Romet Jürgenson i Siim Oja igualaven cronòmetres al terme dels 3,48 km cronometrats de la primera passada per Harju i ambdues formacions s’endinsaven en el parc tancat de Jyväskylä compartint el lideratge per un marge de 6 dècimes de segon en vers als irlandesos Eamonn Kelly i Conor Mohan.
Emplaçats sobre el bucle de 4 trams forestals, els locals Henri Hokkala i Kimmo Pahkala aconseguien un temps impossible per a la resta de participants de la classe en la primera prova especial matinal, entre els que la podien afrontar, doncs aquesta era cancel·lada en tan en quan Romet Jürgenson i Siim Oja podien completar els seus 17,96 km de distància arran de l’accident del participant número 63, i els finlandesos es feien amb la primera posició provisional per 7,6 segons de marge amb els bàltics, tanmateix líders de la classe júnior.
Els participants de la classe petita tampoc arribaven a disputar la segona prova especial de la jornada, doncs una emergència sanitària aliena a l’esdeveniment així ho obligava, amb el què en arribar a la recta final de l’escull matinal, Henri Hokkala i Kimmo Pahkala gaudien de 2 noves ocasions per a seguir eixamplant distàncies al capdavant de la taula amb 2 victòries de tram més i aquests ingressaven en el parc equatorial de Jyväskylä amb 18,1 segons de coixí amb Romet Jürgenson i Siim Oja i 28,3 segons en relació als australians Taylor Gill i Daniel Brkic.
En tornar al bucle amb la pista mullada, líders i segons classificats s’accidentaven en la segona passada per Laukaa, amb el què el lideratge anava a mans de Taylor Gill i Daniel Brkic per davant dels kazakhs Petr Borodin i Roman Cheprasov, així com dels francesos Mattéo Chatillon i Maxence Cornuau entre d’altres.
Kazakhs i francesos, que ja havien espremut fort els seus autos en la primera cronometrada post meridional, seguien mantenint un ritme molt elevat en la següent, mentre que els líders australians patien un problema de motor que els endarreria en 44,2 segons, temps que els condemnava a descendre fins a la setena plaça i que per tant els feia perdre l’anhelada primera posició a mans de Petr Borodin i Roman Cheprasov.
Inmersos en la recta final de l’etapa, els turcs Ali Türkkan i Burak Erdener presentaven la seva candidatura per liderar amb una victòria parcial de tram i un segon millor temps en la segona passada per Ruuhimäki, uns registres que els permetien arrabassar la segona plaça a Mattéo Chatillon i Maxence Cornuau.
Unes posicions que després de la segona passada per Harju restarien immòbils, amb el què en retornar al punt d’eixida Petr Borodin i Roman Cheprasov lideraven per 15,5 segons de marge en vers a Ali Türkkan i Burak Erdener i per 20,7 segons en relació a Mattéo Chatillon i Maxence Cornuau.
Dissabte al matí Taylor Gill i Daniel Brkic sortien disposats a recuperar el temps entregat la tarda anterior i els australians en imposar-se en l’especial inaugural, s’enfilaven fins la quarta posició a 1,1 segons del darrer graó del podi. Malauradament per a l’interès en general, tot el temps que aquests aconseguien retallar amb la victòria de tram en la primera especial sabatina, es perdia amb una punxada d’aquests en la següent, tothora que aquesta condicionava la munta de pneumàtics de cara a la cronometrada reina d’Ouninpohja.
L’altra cara de la moneda era la constància dels finlandesos Jesse Kallio i Ville Pynnönen, qui en esdevenir segons, tercers i quarts en les tres especials matinals, assolien el lideratge de la classe WRC3 per 1,6 segons de marge amb Petr Borodin i Roman Cheprasov, alhora que Eamonn Kelly i Conor Mohan superaven a Ali Türkkan i Burak Erdener, per tal de passar a tancar les posicions d’honor.
En tornar sobre les seves roderes després d’haver descansat per una hora a l’epicentre de l’esdeveniment, Taylor Gill i Daniel Brkic aturaven el cronòmetre amb el segon millor temps en totes i cadascuna les especials de l’escull i els australians es feien amb la primera posició de la categoria júnior, tot aprofitant que Petr Borodin i Roman Cheprasov eren els qui ara patien una punxada a les portes d’Ouninpohja.
Per la seva banda Jesse Kallio i Ville Pynnönen perllongaven la seva primera posició en marcar el registre més baix de la classe en la cronometrada equatorial del bucle i retornar així en el parc tancat de Jyväskylä amb 49,6 segons de marge amb la formació australiana i 1 minut i 8,9 segons en vers els turcs Ali Türkkan i Burak Erdener.
Tot i la poca entitat cronometrada de l’etapa dominical, Ali Türkkan i Burak Erdener miraven de fer-se amb el lideratge de la categoria júnior i els turcs, amb 1 temps escratx i 3 segons millors temps, aconseguien batre sistemàticament a la parella australiana que ocupava la posició prèvia, però tot i l’esforç, els de la vessant oriental del Mediterrani es quedaven a 2,1 segons del seu objectiu i finalment la victòria en la categoria WRC3 era per a Jesse Kallio i Ville Pynnönen, mentre que entre els joves talents del certamen global, aquesta era per a Taylor Gill i Daniel Brkic.
La victòria de Jesse Kallio a Finlàndia esdevenia totalment anecdòtica, doncs el pilot local no havia pres la sortida en cap altra ronda del calendari, mentre que els 18 punts que hi sumava Taylor Gill, acostaven a l’australià al capdavant d’una classificació comandada per Diego Dominguez, Mattéo Chatillon i Jan Cerny.
En categoria júnior, tot i veure’s obligat a abandonar el divendres a primera hora de la tarda, Romet Jürgenson compensava el seu resultat amb les 9 victòries de tram que hi aconseguia, les quals li suposaven obtenir d’idèntica puntuació i així mantenir-se en la primera posició de la taula amb 69 punts, 8 més que no pas Taylor Gill. Ali Türkkan feia a Finlàndia una de les seves millors actuacions i amb els 21 punts que hi obtenia, empatava en la tercera posició amb Diego Domínguez.
Després d’un inici discret, la constància sabatina va portar a Kallio-Pynnönen a la victòria.

Per ben poc Gill-Brkic aconseguien vèncer a Finlàndia després d’un esdeveniment ple d’altibaixos.
La baixa de Kalle Rovanperä el darrer matí del programa, permetia a Sébastien Ogier heretar els 18 punts del dissabte i sumar-ne així 24, 1 més que no pas el líder de la provisional, el belga Thierry Neuville. Amb 0 punts en el seu comptador, tan Ott Tänak com Elfyn Evans es veien superats per l’octacampió mundial provençal, qui a partir d’aquell instant es començava a plantejar disputar totes les proves que restaven en el calendari i aspirar així a un novè guardó.
|
Punts |
Thierry Neuville
|
|
Sébastien Ogier
|
|
Ott Tänak
|
|
En el certamen de constructors, tot i la victòria a casa, doncs l’equip Toyota es trobava afincat a Jyväskylä, el cert era que la formació japonesa l’espifiava amb les baixes simultànies dels seus pilots finlandesos i britànics, i el constructor només aconseguia sumar els 25 punts de la primera plaça de la seva parella francesa, 19 menys que no pas el seu principal rival, Hyundai. En un rara avis de manual, M-Sport no era l’equip en obtenir menys punts a Finlàndia, però tot i així el preparador dels cotxes de l’oval blau seguia restant lluny de les 2 formacions asiàtiques.
Constructor |
Punts |
Hyundai
|
|
Toyota
|
|
M-Sport
|
|