Lliures d’obrir pista el dissabte, Tänak-Järveoja volaven cap a la revàlida de la victòria de la temporada anterior.
Novena cita en el calendari del campionat del món de ral·lis, el 69è Ral·li 1000 Llacs, oficialment designat sota l’asèptic nom de Finlàndia, tancava edició el diumenge 4 d’agost de 2019 al seu lloc natural, Jyväskylä. L’esdeveniment finlandès comptava en el seu programa amb 23 proves especials de 307,58 km cronometrats, una distància que els 61 equips participants dels 65 que prèviament hi havien oficialitzat la seva inscripció, començaven a disputar el dijous 1 d’agost des de la mateixa ciutat. L’edició, que entregava punts en els campionats de pilots, constructors, WRC2 i WRC3 així com el certamen junior, era completada en més o menys precisió per 49 formacions participants.
Novament en un esdeveniment nòrdic, Lappi-Ferm trobaven la sintonia amb el seu C3 WRC.
Fidels a la tradició, l’especial espectacle i semi urbana de Harju encetava les hostilitats dels participants vers el cronòmetre. Els belgues Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul eren els més ràpids en completar els seus 2,31 km de corda, i els de Hyundai esdevenien els primers líders de l’edició per 7 dècimes de segon amb Ott Tänak i Martin Järveoja i 1,2 segons amb Kris Meeke i Sebastian Marshall.
Però com ja havia passat en edicions anteriors, el ral·li propiament dit s’iniciava l’endemà divendres amb l’entrada en escena de les especials cronometrades per les ràpides pistes forestals de grava. Els organitzadors programaven un bucle de 4 trams a doble passada, i si bé la jornada era completada amb una segona passada per l’especial de Harju, aquesta etapa s’iniciava amb un altre tram que només es celebrava en una única ocasió al llarg de tot l’esdeveniment. Així doncs, amb un itinerari un tan singular, el 2 d’agost a partir de 3 quarts menys 5 de set del matí es donava el tret de sortida a les 10 proves especials del dia de 126,55 km cronometrats.
Vuitens en pista, Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila partien amb l’avantatge de trobar-se la pista força més neta que, per exemple, els seus companys d’equip Ott Tänak i Martin Järveoja, primers en trepitjar cada tram. Els finlandesos marcaven el millor temps en la primera prova especial del dia i aquests permitien que es dibuixés un triplet provisional per a Toyota.
Kris Meeke i Sebastian Marshall eren els llebrers de la segona cronometrada, mentre que Ott Tänak i Martin Järveoja s’esforçaven de valent per contenir les envestides dels seus companys d’equip, marcant el millor temps en la quarta prova especial, les dues restants, la tercera i la cinquena, el registre de referència tornava a estar marcat per Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila.
Després d’un domini aclaparador dels homes de Toyota, a manca de 4 minuts per a les 2 de la tarda els participants començaven a accedir al parc d’assistències amb els vencedors de la darrera edició, Ott Tänak i Martin Järveoja, en la primera posició per un marge de 5,4 segons amb Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila i per 5,8 segons de coixí amb Kris Meeke i Sebastian Marshall. Esapekka Lappi i Janne Ferm eren quarts a 1,1 segons de la parella britànica i precedint en 2,2 segons a una altra formació a la que se li donaven molt bé els ral·lis ràpids sobre grava, els irlandesos de Hyundai Craig Breen i Paul Nagle.
Tot i que en les segones passades l’ordre de sortida als trams perd una mica el seu pes específic, Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila tornaven a esdevenir els homes més ràpids en 3 de les 4 proves especials campestres del bucle, el que permetia als finlandesos superar als seus companys d’equip Ott Tänak i Martin Järveoja després de la primera d’elles i per tant passar a comandar la taula de temps.
Les distàncies eren mínimes, de dècimes o uns pocs segons, però de mica en mica la parella estonia anava cedint terreny als seus rivals més directes fins al punt de caure fins a la quarta posició.
Els noruecs Andreas Mikkelsen i Anders Jæger eren els qui trencaven aquest domini aclaparador dels pilots de la marca japonesa en la segona cronometrada del bucle post meridional, mentre que en la segona passada per l’especial de Harju, el millor temps tornava a ser per als seus companys belgues Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul.
Primers en pista, Ott Tänak i Martin Järveoja eren els primers en poder entrar al parc tancat de Jyväskylä, maniobra que es portava a terme a partir d’1 quart de 10 del vespre. Tot i acumular 6 victòries de tram sobre 10 possibles, Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila lideraven l’esdeveniment per només 1,2 segons de marge amb Kris Meeke i Sebastian Marshall, mentre que Esapekka Lappi i Janne Ferm eren tercers a 2,4 segons dels seus compatriotes i per només 2 dècimes de segon de marge amb els estonis de Toyota. Craig Breen i Paul Nagle es despenjaven lleugerament d’aquest grup capdavanter i tancaven la pinça dels 5 primers classificats a 14,2 segons de la parella local líder i amb un gap de 4 dècimes de segon amb els seus companys Andreas Mikkelsen i Anders Jæger i de 9 dècimes de segon amb els campions mundials en vigència, Sébastien Ogier i Julien Ingrassia.
Amb 15,1 segons de diferència entre el primer i el setè classificat, dissabte a 3 quarts menys 5 de 7 del matí del dissabte 3 d’agost, arrancava la segona etapa del ral·li, un escull que es trobava composat per 8 proves especials, bucle de 4 trams a doble passada, de 132,98 km cronometrats als que se’ls hi donaria fi a partir de quan passessin 2 minuts de 2 quarts de 9 del vespre, hora de retorn al parc tancat de Jyväskylä per als primers participants.
Setens en posar les seves rodes sobre les 4 proves especials del bucle matinal, Ott Tänak i Martin Järveoja ja no es veien tan perjudicats com en la jornada anterior vers els seus companys d’equip, i els estonis amb un millor temps en la primera especial del dia, es feien de nou amb el lideratge per mig segon de marge.
Amb unes distàncies tan curtes, la primera posició va canviar de mans finlandeses a estonies en les dues següents proves especials, mentre que Kris Meeke i Sebastian Marshall, després de marcar l’escratx en el segon tram matinal, eren baixa en trencar una roda del seu Yaris WRC en el tercer, desfent-se així el triplet de la marca japonesa.
Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila també cometien una errada en la tercera prova especial matinal i en el mateix punt que els seus companys britànics, quan en anar-se’n llargs en un revolt i picar contra una pedra en el voral, aquests patien una punxada que els portava a concedir una quinzena de segons amb els seus companys.
L’esmena era ràpida, i amb una victòria parcial de Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila, els locals arribaven a la conclusió del bucle matinal a 13,8 segons d’Ott Tänak i Martin Järveoja. Esapekka Lappi i Janne Ferm eren tercers a 2,3 segons dels seus compatriotes, mentre que tant Andreas Mikkelsen i Anders Jæger, com Sébastien Ogier i Julien Ingrassia, donaven compte de la plaça de Craig Breen i Paul Nagle.
A les assistències, Esapekka Lappi i Janne Ferm introduïen canvis en el seu Citroën C3 WRC que funcionaven a la perfecció, doncs els finlandesos marcaven el millor temps en la primera especial del bucle de la tarda i aquests accedien a la segona posició en detriment dels seus compatriotes de Toyota. De fet els de Citroën estaven en ple estat de gràcia, i amb un segon millor temps per darrera d’Ott Tänak i Martin Järveoja i una altra victòria de tram, la parella s’afiançava en la segona posició.
En un altre camp de batalla, el de la lluita per la quarta posició, Andreas Mikkelsen i Anders Jæger guanyaven la darrera prova especial sabatina i aconseguien un subtil marge de segons vers Sébastien Ogier i Julien Ingrassia.
Completada l’etapa més llarga de l’edició, la classificació provisional mostrava a Ott Tänak i Martin Järveoja en la primera posició per 16,4 segons de marge amb Esapekka Lappi i Janne Ferm i per 28,8 segons de coixí amb els seus companys Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila. Andreas Mikkelsen i Anders Jæger, quarts a 50,5 segons dels estonis líders, havien de vigilar de ben aprop els temps de Sébastien Ogier i Julien Ingrassia, cinquens a 2,6 segons del seu registre.
Els participants abandonaven el parc tancat de Jyväskylä el diumenge a 2 quarts de 8 del matí per tal de disputar la tercera i última etapa del ral·li, la més breu de totes, si es que l’especial espectacle de Harju es pot entendre com a tal, amb 4 proves especials cronometrades en el seu programa d’una distància total competitiva de 45,74 km, corda que com havia passat en edicions anteriors, es disputava sense assistències.
Els líders portaven el seu coixí de confiança fins als 20,0 segons i 30,9 segons respectivament vers els segons i els tercers classificats, gràcies a imposar-se en la primera especial dominical, mentre que Sébastien Ogier i Julien Ingrassia, els segons més ràpids en aquesta primera prova cronometrada, s’acostaven una mica més a la parella noruega de Hyundai que els precedia.
Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila sumaven el seu vuitè escratx al llarg de tot l’esdeveniment en la segona prova especial matinal, mentre que en aquesta ocasió el segon millor temps el marcaven Andreas Mikkelsen i Anders Jæger, qui retornaven així el cop als qui tres temporades abans havien estat els seus companys d’equip.
Els noruecs deixaven clares les seves intencions imposant-se en la penúltima prova especial, mentre que el premi del Power Stage final corresponia als líders Ott Tänak i Martin Järveoja per davant d’un gris Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul, qui rebien el regal de la sisena plaça de mans de Craig Breen i Paul Nagle, i d’Andreas Mikkelsen i Anders Jæger.
A 2 quarts i 1 minut de 3 de la tarda, els 49 equips participants que aconseguien completar, amb més o menys grau de precisió a l’afirmació, els 307,58 km cronometrats del programa, començaven a accedir per última vegada al llarg del cap de setmana al parc tancat de Jyväskylä, des d’on a les 4 de la tarda anirien vers la cerimònia del podi. Ott Tänak i Martin Järveoja pujaven per segon any consecutiu al seu graó més alt, en completar la corda competitiva amb un temps de 2 hores 30 minuts i 40,3 segons, registre que reduïa en 25,6 segons l’aconseguit per Esapekka Lappi i Janne Ferm i en 33,2 segons el dels seus companys d’equip Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila.
Tot i acumular més victòries de tram que ningú, Latvala-Anttila pagaven cares dues errades puntuals.
Entre els pilots oficials de marca en la categoria intermitja, és a dir el WRC2Pro, només s’hi podien trobar 3 parells de noms inscrits, sent els guanyadors de la darrera edició en la categoria, els locals Eerik Pietarinen i Juhana Raitanen, així com els grans favorits de la classe, Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen, els qui defensaven els interessos d’Škoda. Mentre que els francesos Eric Camilli i Benjamin Veillas tornaven a M-Sport per posar-se al volant del flamant Ford Fiesta R5 MkII.
Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen responien a les expectatives i els finlandesos s’imposaven en totes i cadascuna de les proves especials de l’itinerari, pel que sense cap contra temps en els enllaços o en les assistències dels que lamentar-se, els locals ara si es feien amb la victòria. L’altra cara de la moneda eren els seus, puntualment, companys d’equip, els quals s’accidentaven en la primera prova especial campestre del dia i cursaven baixa al ral·li.
A efectes de campionat, aquesta era la quarta victòria consecutiva de Kalle Rovanperä, que davant l’absència dels seus rivals més directes, Mads Østberg i Fergus Greensmith, tenia un benefici doble en quan a enlairar-lo al capdavant de la classificació.
Rovanperä-Halttunen guanyaven totes les especials en no tenir massa oposició.
Johan Kristofferson i Stig-Rune Skjærmoen contentaven pares i esponsors en imposar-se a l’especial espectacle inaugural de Harju i fer cap al parc tancat de Jyväskylä com a líders provisionals per 6 dècimes de segon amb Pierre-Louis Loubet i Vincent Landais i 8 dècimes de segon amb Emil Lindholm i Mikael Korhonen, parella que en quan l’activitat es va desplaçar a les pistes de grava, grimpava fins la primera posició amb el millor temps en la primera d’elles.
Un accident en la prova especial següent, deixava als subcampions finlandesos de ral·li fora de competició, ocasió que era aprofitada per Pierre-Louis Loubet i Vincent Landais per saltar fins a la primera plaça amb una victòria de tram. Els francesos s’avesaven llavors a guanyar trams i aquests marcaven el millor temps en totes i cadascuna de les especials campestres que tenien per davant, tret de la tercera de la tarda, en la que el millor temps era per als russos Nikolay Gryazin i Yaroslav Fedorov.
Tanmateix, la segona passada per Harju que tancava la jornada, brindava una segona oportunitat als escandinaus Johan Kristofferson i Stig-Rune Skjærmoen per imprimir el seu nom al capdavant de la llista de temps individual.
Així doncs, en el moment de concloure l’etapa a quarts de 10 de la nit, i després d’un domini pràcticament aclaparador, Pierre-Louis Loubet i Vincent Landais lideraven la classificació per 49,6 segons de marge amb Nikolay Gryazin i Yaroslav Fedorov i per 49,7 segons amb Takamoto Katsuta i Daniel Barritt. Jari Huttunen i Mikko Lukka eren els primers locals en quarta posició i a 1 minut i 17,0 segons dels líders, després de que aquests perdessin prop d’1 minut en la primera cronometrada de la tarda a causa d’una punxada.
Els reenganxats Emil Lindholm i Mikael Korhonen, així com Jari Huttunen i Mikko Lukka feien una passa endavant en l’escull matinal del dissabte, el que permetia a aquests últims accedir a la segona posició provisional a una mica més d’1 minut de Pierre-Louis Loubet i Vincent Landais.
La progressió però no trobaria continuïtat al llarg de la tarda i els finlandesos eren superats sempre per Pierre-Louis Loubet i Vincent Landais així com per Nikolay Gryazin i Yaroslav Fedorov, els quals els rellevaven de la segona plaça provisional. D’altra banda els francesos, en patir una sortida de pista en la darrera prova especial, tiraven per la borda la bona cursa que estaven portant a terme entregant la primera posició a la parella russa.
Amb 12,1 segons de distància entre Nikolay Gryazin i Yaroslav Fedorov amb Jari Huttunen i Mikko Lukka s’iniciaven els 45,74 km cronometrats de la jornada dominical. La lluita era aferrissada entre els dos equips i el ball de segons una constant, pel que finalment els russos aconseguien la victòria en la classe per 14,0 segons amb Jari Huttunen i Mikko Lukka. Johan Kristoffersson i Stig-Rune Skjærmoen pujaven al graó més baix del podi en completar el programa a 2 minuts i 3,8 segons dels guanyadors, precedint a la seva vegada en la classificació a Pierre-Louis Loubet i Vincent Landais.
En traslladar aquests resultats a la provisional del campionat, Nikolay Gryazin i Pierre-Louis Loubet empataven a 63 punts en la segona posició provisional del certamen i a 6 punts del lideratge del mexicà Benito Guerra, mentre que Jari Huttunen estrenava comptador i Johan Kristofferson repetia el resultat de l’altra ronda nòrdica del calendari, el Ral·li de Suècia, acumulant 30 punts.
Loubet-Landais van dominar bona part del recorregut, però una sortida de pista entregava la victòria a Gryazin-Fedorov.
Entre les joves promeses del campionat, el resultat de l’especial espectacle de Harju era també una anecdota com en la classificació absoluta així com en el WRC2. Però un cop van arribar les especials veres, els suecs Tom Kristensson i Henrik Appelskog i Dennis Rådström i Johan Johansson donaven el primer cop per assegurar-se les dues primeres places, mentre que en el transcurs de l’escull matinal, el català Jan Solans i el gallec Mauro Barreiro aconseguien fer-se amb la tercera posició.
Per la tarda els resultats individuals diferien ben poc dels matinals, amb l’excepció de que en sumar 2 escratxs més, Jan Solans i Mauro Barreiro aconseguien superar a Dennis Rådström i Johan Johansson en la segona posició per 3,8 segons al terme de la primera etapa, mentre que els tutelats per la RFEdA restaven a 24,2 segons del lideratge de Tom Kristensson i Henrik Appelskog.
Emplaçats a les especials sabatines però, la situació feia un gir de 180 º, en primer lloc Dennis Rådström i Johan Johansson aconseguien l’escratx en el primer tram que es celebrava i els suecs prenien el lloc a la parella espanyola, qui en la següent prova especial tenien un “moment” i tot i salvar el més que possible accident, aquests perdien uns 50 segons i dues posicions a la taula.
Recuperats de l’ensurt, la parella es posava immediatament mans a la feina i amb una victòria de tram en la darrera especial matinal i 2 segons millors temps i 2 tercers millors temps, el català i el gallec aconseguien recuperar el tercer lloc per darrera dels dos grans dominadors del dia, Tom Kristensson i Henrik Appelskog i de Dennis Rådström i Johan Johansson. 25,2 segons separaven a les dues formacions sueques al terme de la segona etapa, mentre que els espanyols restaven a 1 minut i 11,3 segons del lideratge.
La jornada dominical arrancava tal i com havia acabat l’anterior, amb les dues parelles sueques copant les dues primeres posicions de la classificació a final de tram, però en la següent Dennis Rådström i Johan Johansson patien una lleugera sortida de pista i danyaven el radiador del seu Ford Fiesta R2T, el que els obligava a abandonar la competició. Jan Solans i Mauro Barreiro, qui tanmateix marcaven el millor temps en aquesta cronometrada, accedien al segon lloc provisional.
Amb l’únic afany que guanyar punts extra en la cursa pel títol mundial, Tom Kristensson i Johan Johansson sumaven el seu vuitè i últim escratx al ral·li en la penúltima prova especial del programa, certificant-se la victòria final a l’esdeveniment finlandès per 1 minut i 28,0 segons de marge amb Jan Solans i Mauro Barreiro. Afavorits pels aconteixements, els estonis Roland Poom i Ken Järveoja tancaven el podi a 11 minuts i 54,8 segons dels guanyadors.
En la taula del campionat junior, Jan Solans mantenia el seu lideratge a la classificació provisional per 2 punts de marge amb Tom Kristensson, mentre que Dennis Rådström només sumava els 5 punts dels 5 escratxs aconseguits i queia fins al tercer lloc a 21 punts del de Matadepera.
Kristensson-Appelskog aconseguien una segura victòria a Finlàndia.
Ott Tänak aconseguia la màxima puntuació possible en el 69è Ral·li 1000 Llacs, el que permetia al pilot estoni desmercar-se al capdavant de la classificació provisional del campionat de pilots. Per darrera tan Sébastien Ogier com Thierry Neuville sumaven 12 punts i els dos pilots francòfons mantenien les seves distàncies en la cursa pel subcampionat.
|
Punts |
Ott Tänak
|
|
Sébastien Ogier
|
|
Thierry Neuville
|
|
Gràcies a situar dos dels seus Yaris WRC en el podi de Jyväskylä, Toyota guanyava terreny a Hyundai, mentre que Citroën, en un terreny intermig a les dues marques asiàtiques, esperava futurs esdeveniments per poder-se immiscir en posicions més altes.
Constructor |
Punts |
Hyundai
|
|
Toyota
|
|
Citroën
|
|