Tot i la lesió de Timo Rautiainen, la parella finlandesa aconseguia el seu cinquè Ral·li dels 1000 Llacs

Desena cita en el calendari del campionat del mòn de ral·lis, el 55è Ral·li de Finlàndia, tradicionalment el Ral·li dels 1000 Llacs, finalitzava el 7 d'agost de 2005 a Jyväskylä, capital del centre del país. La prova s'iniciva el dijous 4 d'agost des de la mateixa ciutat amb un recorregut composat per 21 especials cronometrades de 356,67 km de distància a les que els 76 equips dels 84 inscrits que emprenien la sortida havien de superar per tal de completar la prova, objectiu assolit per 49 d'ells. La prova, a més a més de ser puntuable per als campionats de pilots i marques, també ho era per al campionat júnior.

Uns reglatges erronis i una punxada en la segona jornada, van fer dessistir a Loeb-Elena d'intentar guanyar a Finlàndia.

El dijous la superespecial espectacle de Killeri feia els habituals honors de donar el tret de sortida a la prova en la que el pilot norueg Petter Solberg i el seu copilot britànic Phil Mills n'eren els més ràpids a bord del seu Subaru Impreza S11 WRC, però l'endemà, en quan els trams propiament dits van entrar en escena, la lluita es va centrar entre dos cotxes, el Citroën Xsara WRC de Sébastien Loeb i Daniel Elena i el Peugeot 307 WRC de Marcus Grönholm i Timo Rautiainen.

La parella franco-monegasca de Citroën marcaven l'escratx en el segon tram, el primer del dia, el que els portava a liderar la prova amb un estret marge vers els de Peugeot, però els finlandesos volien fer valer la carta de competir a casa, marcant el millor registre en el segon tram de la jornada que els portava a liderar la prova, condició que ja no abandonarien fins a la conclusió de la prova. Un fet destacable es va produir en aquesta primera jornada, quan a la especial de Vellipohja, nova en aquesta edició del ral·li, un salt molt fort va provocar que Daniel Elena perdrés les notes de tres corbes, mentre que Timo Rautiainen patia una important lesió a la seva esquena. Si bé en un moment es va prendre en consideració la opció de l'abandonament, el treball médic i fisioterapéutic realitzat a les assisténcies i un gran esperit de sacrifici de Timo Rautiainen va permetre que els finlandesos seguissin en competició, això si obligant a Marcus Grönholm a prendre els següents salts, que no eren pocs, amb molta més cautela de la que hagués pogut fer-hi front acabant la primera etapa amb tan sols 5,8 segons de distància vers els de Citroën.

Per darrera d'ells, en un segon grup, es vivia un duel interessant pel tercer graó del podi entre el segon Peugeot 307 WRC de Markko Märtin i Michael Park, els quals amb uns esmortidors nous d'un altre proveïdor retornaven al màxim nivell, el Ford Focus RS WRC'05 de Toni Gardemeister i Jakke Honkanen i el Subaru Impreza S11 WRC de Petter Solberg i Phil Mills separats tots ells per tan sols per 4,6 segons a la conclusió de la primera jornada.

Ja en la segona etapa Loeb-Elena canviaven de rodes i reglatges i si bé en primera instància el canvi els servia per marcar el primer dels escratxs de la jornada, en les següents especials el canvi va resultar ser contraproduent provocant que perdessin força temps al llarg de la jornada vers els líders provisionals tot i que la lesió de Timo Rautiainen va tornar a aparèixer després d'un fort salt, Grönholm-Rautiainen encadenaven sis millors registres comfirmant la seva situació de líders. Des de Citroën li demanaren a Sébastien Loeb que mantingués la segona plaça, el que va provocar un fort enuig en el pilot alsacià que volia guanyar de totes, totes, una prova tan mítica com era la finlandesa; finalment una punxada en la última especial cronometrada del dia duplicava les distàncies entre Grönholm-Rautiainen i Loeb-Elena, arribant ara a ser d'una mica més d'un minut.

En l'altre punt calent de la competició, la lluita per la tercera posició, el pilot estoni Markko Märtin i el seu copilot britànic Michael Park es quedaven en solitari després que uns problemes de frens afectessin el Subaru Impreza WRC de Petter Solberg i Phil Mills el que els feien perdre de l'ordre de mig minut vers els de Peugeot, mentre que Toni Gardemeister i Jakke Honkanen patien una punxada a manca de dues especials per concloure la jornada en el seus Michelin que els feia perdre 2 minuts.

La tercera i última etapa, composada només per 4 especials cronometrades, tenia com a punt més interessant una averia en la direcció assisitida del Peugeot 307 WRC de Marcus Grönholm i Timo Rautiainen que finalment els técnics van poder fixar a temps, el que va permetre que tots els integrants del podi provisional, poguessin completar les especials que restaven per celebrar-se mantenint pràcticament neutrals les distàncies entre ells per tal de certificar les seves posicions amb els idols locals de Peugeot Marcus Grönholm i Timo Rautiainen al capdavant, aconseguint d'aquesta manera el seu cinquè Ral·lis dels 1000 Llacs en el mundial gesta que fins ara ningú havia fet, Sébastien Loeb i Daniel Elena finalitzaven el ral·li a 1 minut i 6,7 segons dels guanyadors mentre que els companys d'equip d'aquests, Markko Märtin i Michael Park, completaven el podi a 1 minut i 35,6 segons; podi que resultaria ser l'últim de la parella amb el fatídic Ral·li de Gales que estava per venir.

Amb millor tracció gràcies als nous esmortidors, Märtin-Park retornaven al podi.

En la categoria júnior els suecs Per-Gunnar Andersson i Jonas Andersson, que feien debutar el nou Suzuki Swift S1600, resultaven ser els primers líders de la categoria, fins que un accident en la cinquena especial els feia abandonar la prova amb el seu cotxe molt malmès. Va ser llavors quan els britànics Kris Meeke i Glenn Patterson prenien el liderat de la categoria fortament amençats pel càntabre Dani Sordo i el català Marc Martí que marcaven els tres últims escratxs del primer dia; Meeke-Patterson no van suportar gaire la pressió i ja en la segona especial del segon dia de competició se sortien de la traçada deixant com a líders els pilots espanyols que completaven el recorregut que restava sempre com a líders de la categoria. La victòria era la segona que Dani Sordo aconseguia en la temporada, el que permetia al pilot càntabre empatar amb Per-Gunnar Andersson en la segona posició, quatre punts per darrera del britànic Guy Wilks que ja havia disputat 5 ral·lis per 3 del de Torrelavega.

Dani Sordo i Marc Martí aconseguien una important victòria en el campionat júnior

A Marcus Grönholm la victòria en el seu feu li servia per superar a la general per dos punts al pilot norueg de Subaru Petter Solberg, el qual ara passava a ocupar la tercera posició provisional del campionat, Sébastien Loeb per la seva banda, que venia d'aconseguir sis victòries consecutives, seguia al capdavant de la taula ara amb 28 punts de marge vers Marcus Grönholm.

Pilot

Punts

Sébastien Loeb

83

Marcus Grönholm

55

Petter Solberg

53

En el campionat per a constructors Peugeot va treure un excelent rendiment del 1-3 aconseguit pel seus pilots Grönholm-Rautiainen i Märtin-Park, que permetia als del lleó superar per tan sols un sol punt als seus socis del grup PSA, Citroën en la provisional del campionat. Ford per la seva banda es mantenia com tercer equip en discordia 10 punts per davant de Subaru

Constructor
Punts

Peugeot

106

Citroën

105

Ford

69