Grönholm-Rautiainen tornaven a guanyar després d'una mica més d'1 any en blanc.
Amb 34 equips participants en la seva cerimònia de clausura, justament la meitat dels que s'hi inscrivien i prenien part al llarg de les seves 22 proves especials del recorregut, el diumenge 8 d'agost de 2004 finalitzava a Jyväskylä el 54è Ral·li de Finlàndia. La prova, que era la novena ronda en el calendari del campionat del món i atorgava punts en els certàmens reservats a pilots, constructors i mundial junior, s'iniciava el divendres 6 d'agost amb 382,71 km cronometrats per endavant.
Markko Märtin, encara amb seqüeles de l'accident patit a l'Argentina, pujava al segon graó del podi.
El programa de la primera jornada tenia en el seu haver 10 proves especials de 119,65 km cronometrats, amb un bucle matinal de 3 especials que es repetia a la tarda, una especial espectacle per concloure la jornada i un bucle al migdia de 3 cronometrades més.
Els finlandesos de Peugeot Harri Rovanperä i Risto Petiläinen iniciaven el seu concurs a l'edició imposant-se consecutivament en les tres especials del bucle matinal, una ratxa que els seus companys d'equip, i compatriotes, Marcus Grönholm i Timo Rautiainen s'encarregaven de trencar en la quarta especial de la jornada, el que donava entrada als 3 Peugeot 307 WRC presents a la cita a les places de podi amb Sebastian Lindholm i Tomi Tuominen en la segona posició.
Els líders perllongaven la seva posició de privilegi imposant-se en la cinquena cronometrada, però en la sisena la parella patia un fort accident que deixava el seu cotxe en molt males condicions, el que obligava als finlandesos a seguir el mateix camí que els campions mundials Petter Solberg i Phil Mills havien pres a la quarta especial, l'abandonament. Marcus Grönholm i Timo Rautiainen s'imposaven en la sisena especial i heretaven així el liderat de la prova, mentre que uns altres finlandesos, Janne Tuohino i Jukka Aho al volant d'un Ford Focus RS WRC'04, tancaven les posicions provisionals de podi.
En la repetició del bucle matinal, Marcus Grönholm i Timo Rautiainen completaven una jornada força positiva, però no perfecta pels responsables de Peugeot amb els tres escratxs possibles, mentre que en l'especial espectacle de Killeri els seus compatriotes de Mitsubishi Kristian Sohlberg i Kaj Lindström hi aconseguien aturar el cronòmetre abans que ningú. D'altra banda l'estonià Markko Märtin i el britànic Michael Park, guanyadors de l'anterior edició de la cita finlandesa, aconseguien el segon millor temps en les 4 últimes proves especials de l'etapa, el que permetia a la parella de Ford superar als seus companys ocasionals en la tercera posició.
Des de Killeri els participants es dirigien cap al parc tancat, al que s'hi feia entrada amb Marcus Grönholm i Timo Rautiainen en la primera posició per 18,3 segons de marge vers els seus companys Sebastian Lindholm i Tomi Tuominen, mentre que Markko Märtin i Michael Park ocupaven la tercera posició a 28,4 segons del liderat i amb 14 segons de coixí vers els seus companys Janne Tuohino i Jukka Aho. Carlos Sainz i Marc Martí, a 8,9 segons dels seus precessors, tenien fermes esperances de guanyar posicions l'endemà, si bé aquests també havien de controlar els moviments dels locals Jani Paasonen i Jani Vainikka, que pilotant un Škoda Fabia WRC oficial es trobaven a poca distància d'ells.
La segona jornada del ral·li era la més llarga de totes les del programa, amb 167,80 km cronometrats al llarg de 8 proves especials, entre les que destacaven les dues passades pel mític tram d'Ouninpohja o el més llarg de tota l'edició, Moksi-Leustu, amb 40,96 km de distància.
Les dues parelles de Peugeot classificades en les dues primeres posicions, confirmaven les seves places en quan totes dues es classificaven en el mateix lloc a final de tram com el que ocupaven a la general, però en la següent prova especial, la primera passada per Ouninpohja, el doblet de Peugeot es trencava quan Sebastian Lindholm i Tomi Tuominen havien d'abandonar la prova per accident. En l'especial anterior, una errada comesa per part de Janne Tuohino i Jukka Aho, permetia a Carlos Sainz i Marc Martí guanyar una plaça, pel que amb l'abandonament dels finlandesos de Peugeot, els espanyols de Citroën passaven a tancar el podi provisional.
Els reenganxats i fora de concurs Petter Solberg i Phil Mills s'imposaven a la primera passada per Ouninpohja així com en les tres especials del bucle del migdia, on s'hi incloïa la segona passada per tan mític tram, mentre que Marcus Grönholm i Timo Rautiainen optaven per un pilotatge més conservador i Markko Märtin i Michael Park i Carlos Sainz i Marc Martí s'anaven marcant les distàncies.
En el tram més llarg de la jornada Marcus Grönholm i Timo Rautiainen tornaven a aparèixer com els homes més ràpids d'una prova individual, per tal de restaurar les distàncies amb les que els de Peugeot arrancaven la jornada vers els de Ford, mentre que Janne Tuohino i Jukka Aho cometien la seva segona errada de la jornada, el que els costava la quarta plaça en favor de Sébastien Loeb i Daniel Elena. De facto Marcus Grönholm i Timo Rautiainen també s'imposaven en la penúltima cronometrada de la jornada, doncs Petter Solberg i Phil Mills, autors del millor temps en aquesta prova especial, competien sense competir, el que permetia als líders afegir un parell de segons al marge que els separava dels seus més immediats rivals; aquests però reaccionaven a l'especial espectacle de Killeri que tancava la jornada per recuperar aquests pocs segons que els de Peugeot els hi acabaven d'afegir.
Amb la finalització de la segona etapa, la classificació es començava a clarificar, amb Marcus Grönholm i Timo Rautiainen al capdavant de la taula provisional per 35,1 segons de marge vers Markko Märtin i Michael Park, mentre que Carlos Sainz i Marc Martí es trobaven ja a 1 minut i 24,6 segons de la parella líder. Els companys d'equip dels espanyols a Citroën, el francès Sébastien Loeb i el monegasc Daniel Elena, es trobaven a 1 minut i 56,9 segons dels finlandesos de Peugeot i amb 6,9 segons de coixí vers una altra parella finlandesa, la de Ford formada per Janne Tuohino i Jukka Aho.
Dos trams cronometrats celebrats a doble passada formaven les 4 proves especials de la jornada final dominical, llur corda cronometrada assolia els 95,26 km. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen, amb el segon dels Subaru Impreza S10 WRC s'imposaven en l'especial inaugural de la jornada, mentre que els líders es situaven just per darrera seu, obrint així una mica més les distàncies vers els seus predecessors. Com havia passat en bona part de la jornada anterior, els participants fora de concurs Petter Solberg i Phil Mills s'imposaven en les 3 últimes proves especials del programa, mentre que Marcus Grönholm i Timo Rautiainen, amb el segon millor temps en la segona prova especial i última del bucle matinal, seguien obrint distàncies al capdavant de la general.
Amb tot pràcticament decidit, en les dues últimes proves especials del recorregut imperava el sentit comú i la calma entre els pilots capdavanters, el que donava l'oportunitat a equips de segona fila classificar-se en posicions més altes de les que havien ocupat fins llavors.
Entrant al parc tancat de Jyväskylä el diumenge al migdia, el 54è Ral·li dels 1000 Llacs, oficialment Ral·li de Finlàndia, es donava per finalitzat amb la victòria dels locals Marcus Grönholm i Timo Rautiainen, els quals trencaven així una mala ratxa de gairebé 15 mesos sense guanyar. La parella de Peugeot invertia un total de 3 hores 7 minuts i 16,1 segons en completar els 382,71 km cronometrats del recorregut, 34,7 segons menys que els guanyadors de l'anterior edició, l'estonià Markko Märtin, que encara tenia seqüeles en la visió arran de l'accident sofert a l'Argentina, i el britànic Michael Park. Carlos Sainz i Marc Martí tancaven el podi a 1 minut i 44,7 segons dels guanyadors.
Després d'una arrencada discreta, Sainz-Martí aconseguien fer-se un forat al podi finlandès.
En la categoria junior, els britànics Kris Meeke i Chris Patterson aconseguien esdevenir els primers líders de la prova gràcies a imposar-se a bord del seu Opel Corsa S1600 en les dues primeres proves especials del programa amb un marge no massa ampli. Una punxada en la quarta prova especial acabava amb el domini dels britànics, deixant pas als suecs Per-Gunnar Andersson i Jonas Andersson que en imposar-se en 4 de les 7 últimes proves especials aconseguien un petit coixí de segons davant la pressió que exercien els seus companys d'equip i pilots locals Kosti Katajamäki i Timo Alanne, que amb 2 millors registres es classificaven a 10,8 segons dels seus companys de formació.
L'estira i arronsa vist en les dues últimes terceres parts de la primera jornada, es perllongava al llarg de la jornada sabatina, i així amb 3 escratxs per part dels finlandesos i 4 dels suecs, la classificació s'estrenyia entre els dos equips Suzuki, que feien entrada al parc tancat de Jyväskylä separats per tan sols 3,4 segons mentre que per darrera seu, els rivals es situaven a més de 2 minuts.
Donades les condicions, els 95,26 km cronometrats de la jornada final es plantejaven com un duel particular entre els dos companys d'equip i en el que Kosti Katajamäki i Timo Alanne donaven el primer cop per assaltar el liderat, un liderat que tanmateix resultava efímer, doncs l'escratx que a continuació s'anotaven Per-Gunnar Andersson i Jonas Andersson, els hi permetia recuperar el liderat. Els suecs tancaven la seva participació a la ronda finlandesa amb un segon millor temps i un altre escratx, aconseguint finalment la victòria per 13,3 segons de marge.
En clau de campionat el pilot suec sumava la seva segona victòria de la temporada per tal d'estrènyer distàncies amb el francès Nicolas Bernardi, líder des del Monte-Carlo i que amb el tercer lloc aconseguit a Finlàndia, veia com el seu marge es reduïa fins als 3 punts.
Dues parelles de Suzuki van oferir l'espectacle i la victòria va ser finalment per a Andersson-Andersson.
En el campionat reservat a pilots, el francès i líder de la provisional Sébastien Loeb obria una mica de marge al capdavant de la general tot i no trepitjar podi, ja qur el seu més immediat perseguidor, el noruec Petter Solberg, sortia amb les mans buides de Jyväskylä. D'altra banda la victòria que aconseguia Marcus Grönholm a casa, permetia al finlandès situar-se a només 2 punts del campió del món, empatant a punts amb l'estonià Markko Märtin. Carlos Sainz, a només 2 punts dels inquilins de la tercera plaça provisional del campionat, mantenien vives les esperances de pujar posicions.
|
Punts |
Sébastien Loeb
|
|
Petter Solberg
|
|
Markko Märtin
Marcus Grönholm
|
|
En el campionat de constructors només Subaru sortia amb les mans buides de la seva visita a Finlàndia, mentre que els seus principals rivals obtenien una puntuació molt similar. Ford era la marca que més sumava, 12 punts, amb el que els de l'oval es desempallegaven una mica dels de la constel·lació de les Plèiades, mentre que Citroën, amb 11 punts, mantenia distàncies amb els americans establerts al Regne Unit. Peugeot, amb 10 punts, escurçava distàncies amb els nipons, per restar a només 3 punts de la marca gestionada per Prodrive.
Constructor |
Punts |
Citroën
|
|
Ford
|
|
Subaru
|
|