Massimo Biasion i Tiziano Siviero estrenaven el seu compte particular al Ral·li d'Argentina 1986.

El dissabte 9 d'agost de 1986, finalitzava a Córdoba el 6è Ral·li d'Argentina, vuitena ronda d’un total de 13 en el calendari del campionat del món de ral·lis. La prova, que donava opció a obtenir punts en els certàmens de pilots i constructors, així com en el de pilots de cotxes amb especificacions de Grup A, s’iniciava el dimecres 6 d'agost amb els 150 equips inscrits baixant per la rampa de sortida a Buenos Aires. L’edició, llur epicentre era a Córdoba, comptava amb 27 proves especials cronometrades en el seu programa, d’una distància total competitiva de 624,35 km, corda que va ser superada per 50 equips participants, és a dir una tercera part dels inscrits.

Alén-Kivimäki donaven a Lancia el primer doblet des de l'aconseguit al RAC de 1985.

A partir de les 10 en punt de la nit del dimecres 6 d’agost, la cent-cinquantena llista d’inscrits rebien el protocol·lari cop de bandera que els convertia en participants a peus de la seu de l'Automòbil Club Argentí, l’ACA, des d’on aquests afrontarien un llarg i feixuc tram d’enllaç d’uns 700 km, abans no anessin a trobar el primer tram cronometrat l’endemà al matí al sud de la provincia de Córdoba, concretament a Berrotarán. 

Un cop a Berrotarán, l’ACA dibuixava sobre el territori un conjunt de 8 trams cronometrats de terra de 155,79 km de distància, els quals conduirien fins a Córdoba a la caravana del ral·li, programant-se l’entrada a la capital de província per a la primera tripulació participant, a manca d’1 minut per a les 5 de la tarda del dijous 7 d’agost.

El ral·li s’iniciava amb un clima molt variant, doncs a primera hora de la jornada la boira i la pluja feia acte de presència sobre la regió, per a mesura que avançaven les hores, deixar pas a un sol radiant. En mig de la boira, els italians Massimo “Miki” Biasion i Tiziano Siviero s’imposaven en la primera prova especial de l’itinerari amb una velocitat promig de 126,93 km/ h i per 2 segons de marge vers els seus caps de files Markku Alén i Ilkka Kivimäki i per 6 segons de distància amb Juha Kankkunen i Juha Piironen, amb el què la parella italiana esdevenia la primera formació líder per davant dels dos equips finlandesos.

Precisament els nòrdics de la marca del lleó establien el millor temps en la segona prova especial i aquests passaven a compartir el lideratge amb els transalpins de Lancia. Alhora que una avaria en el turbo del Lancia Delta S4 de Markku Alén i Ilkka Kivimäki, endarreria a la parella finlandesa a les acaballes d’aquest segon repte cronometrat, baixant fins a la cinquena posició per darrera dels argentins de Lancia Jorge Recalde i Jorge del Buono, així com dels suecs, prestats per Ford a Peugeot davant la negativa de Timo Salonen de participar a l’esdeveniment argentí, Stig Blomqvist i Bruno Berglund.

Miki Biasion i Tiziano Siviero sortien com una exhalació en el tercer tram cronometrat del programa, i  assumint un bon grapat de riscos en aquestes condicions un xic adverses per a la disputa dels esports de motor, els italians aconseguien establir una distància d’1 segon per quilòmetre vers la resta de participants, deixant a Juha Kankkunen i Juha Piironen en la segona posició a 30 segons del seu registre, mentre que els seus companys d’equip Markku Alén i Ilkka Kivimäki, amb el segon millor temps a final de tram, aconseguien enfilar-se fins a la tercera posició a 37 segons dels seus companys d’equip i per 3 segons de marge amb Jorge Recalde i Jorge del Buono, així com Stig Blomqvist i Bruno Berglund.

Els líders seguien tibant fort i amb dues noves victòries de tram, tercera i quarta en 5 proves especials disputades, aquests elevaven el seu marge al capdavant de la classificació provisional fins als 47 segons en relació a Juha Kankkunen i Juha Piironen. Alhora, l’avaria en el turbo es reproduïa en el Lancia Delta S4 de Markku Alén i Ilkka Kivimäki, durant la quarta prova especial de la jornada, i els pilots retrocedien fins a la sisena posició a 1 minut i 51 segons dels seus companys d'equip líders.

Per la tarda, i amb el seu Lancia Delta S4 en perfectes condicions, reparació que en allargar-se gairebé costa l’exclusió a Markku Alén i Ilkka Kivimäki, els finlandesos de la marca piemontesa recuperaven part del temps concedit al llarg del matí amb dues victòries parcials en la darrera i l'avantpenúltima prova especial, mentre que en la penúltima els pilots hi aconseguien el quart millor temps per darrera dels seus dos companys d’equip a Lancia, així com de Juha Kankkunen i Juha Piironen.

Convalescent d’unes fortes angines, Bruno Saby i Jean-François Fauchille experimentaven una forta caiguda de potència en els compassos finals d’aquesta primera etapa, fins al punt de completar la vuitena prova especial del dia a un ritme molt lent; moment en el que la parella francesa podia certificar que el bloc del motor del seu Peugeot 205 T16 Evo2 s’havia esquerdat i tocava retirar-se.

Amb l’entrada al parc tancat establert a l’Estadi de Córdoba el dijous a la tarda, les hostilitats vers el cronòmetre es prenien una pausa amb Miki Biasion i Tiziano Siviero al capdavant de la classificació per 48 segons de marge amb Juha Kankkunen i Juha Piironen i 1 minut i 26 segons en relació a Jorge Recalde i Jorge del Buono. Markku Alén i Ilkka Kivimäki restaven a les portes de les posicions de podi a 16 segons dels seus companys d’equip argentins i per 6 segons de marge amb Stig Blomqvist i Bruno Berglund. Per darrera dels suecs accidentals de Peugeot, un gran forat de gairebé 10 minuts fins anar a trobar els caps de sèrie entre els Grup A.

La segona etapa del ral·li comptava amb 10 proves especials en el seu programa d’una distància total competitiva de 249,67 km, una corda cronometrada que es dibuixava cap al nord de la província i que comptava amb un reagrupament per a les assistències a Jesús Maria. L’activitat per a la primera parella participant, de les 98 que restaven en actiu, s’iniciava a les 6 del matí del divendres 8 d’agost i aquesta conclouria a 1 quart de 6 de la tarda amb el retorn al punt d’eixida.

Aprofitant el seu excel·lent coneixement del territori, Jorge Recalde i Jorge del Buono s’imposaven en la primera prova especial del dia, Cosquín, mentre que entre Miki Biasion i Tiziano Siviero en relació amb Juha Kankkunen i Juha Piironen, les distàncies s’escurçaven en uns tímids 2 segons, retall que els italians recuperaven en escreix, + 9 segons, en imposar-se en la segona prova especial del programa. Paral·lelament, Markku Alén i Ilkka Kivimäki aprofitaven l’errada de Jorge Recalde i Jorge del Buono en aquest segon tram del dia per restar a només 1 segon de la posició de podi que aquests delimitaven, una plaça d’honor que els finlandesos es feien seva en imposar-se en la tercera prova especial.

Sense abandonar la tercera prova especial, un problema aparegut en la direcció assistida del seu Delta S4, afligia l’avenç dels líders, qui veien com els seus perseguidors els hi començaven a menjar el coixí de segons acumulats al capdavant de la taula. Molt pitjor era el cas de Stig Blomqvist i Bruno Berglund, qui s’endarrerien en més de 2 minuts i mig en trencar-se el diferencial del seu Peugeot; si bé el gran marge que els suecs tenien vers els primers classificats entre els Grup A, era més que suficient com per prevenir d’una hipotètica pèrdua de posició, el cert era que aquests quedaven a mercè de les errades aliennes per tal de guanyar llocs a la general provisional.

Just abans d’entrar al reagrupament de Jesús Maria, les dues parelles de Peugeot compartien la victòria de tram en la quarta prova especial del dia, aconseguint-hi així recuperar una quinzena de segons amb els líders, que seguien arrossegant problemes de direcció assistida. Així doncs, en el moment de fer entrada a la pausa que s’hi establia, 23 segons separaven a Juha Kankkunen i Juha Piironen de Miki Biasion i Tiziano Siviero, mentre que en relació a Markku Alén i Ilkka Kivimäki, aquesta diferència s’ampliava fins a 1 minut i 52 segons.

A la represa, Juha Kankkunen i Juha Piironen retallaven 7 segons als líders en aconseguir el segon millor temps rere els seus compatriotes Markku Alén i Ilkka Kivimäki, el que esperonava als italians per tal d’imposar-se en el següent tram i recuperar-ne així 3. Paral·lelament, Jorge Recalde i Jorge del Buono es tornaven a endarrerir, concretament en més de 4 minuts a Ascochinga i a causa d’una punxada, i els locals de Lancia perdien posició en vers a Stig Blomqvist i Bruno Berglund.

La tercera prova especial del segon bucle de la jornada, setena en el còmput de l’etapa i quinzena en el global del ral·li, resultaria fatal per als interessos de la parella finlandesa de Peugeot. Doncs els de la firma borgonyona se n’anaven llargs a la sortida d’un revolt de dretes i no podien evitar l’impacte vers una roca. Com a conseqüència de la topada, la seva suspensió posterior esquerra quedava molt malmesa, però malgrat tot la parella intentava prosseguir amb la competició. Finalment la rótula es trencava i la roda quedava clavada sota el cotxe, enlentint de sobremanera l’avenç dels pilots a tram.

Si bé Juha Kankkunen i Juha Piironen aconseguien completar el tram, els danys que havia sofert el seu cotxe eren excessius com per poder ser reparats a temps, havent d'abandonar el ral·li. Amb dos Peugeot fora de combat i els Lancia ocupant les dues primeres posicions, Cesare Fiorio, director esportiu de la firma piemontesa, ordenava als seus pilots mantenir les posicions, amb el què el ritme de la prova es relaxava.

Amb 3 victòries de tram i un segon millor temps, 1 segon per darrera del registre de referència establert per Jorge Recalde i Jorge del Buono, Markku Alén i Ilkka Kivimäki recuperaven bona part del temps que havien concedit al llarg de l’etapa anterior en aquest context de relaxament, i els finlandesos de Lancia retornaven al parc tancat de Córdoba a 1 minut i 14 segons de Miki Biasion i Tiziano Siviero. Stig Blomqvist i Bruno Berglund, amb l’únic Peugeot que quedava en el parc tancat, eren tercers classificats a 5 minuts i 29 segons dels italians i per 2 minuts i 16 segons de marge vers Jorge Recalde i Jorge del Buono, a qui les ganes els hi podien doncs els estaven portant a cometre diverses errades de pilotatge a bord de tan sofitiscada màquina.

La tercera i última etapa del ral·li es desenvolupava al llarg de 9 proves especials de 218,89 km competitius cap al sud de la província. Amb un reagrupament a Villa Dolores, les hostilitats cronometrades s’iniciaven amb la sortida de Córdoba de la primera de les 60 parelles participants que restaven en actiu a les 5 en punt del matí, mentre que aquestes trobarien el seu punt i final en passar 2 minuts d’1 quart de 4 de la tarda.

La primera de les 9 cronometrades havia de ser cancel·lada davant la presència massiva de públic, emplaçant el primer repte competitiu fins a Taninga, tram que amb 31,09 km de corda, era el més llarg de tot el programa de l’edició. Jorge Recalde i Jorge del Buono sortien disposats a completar el triplet de Lancia i els argentins, en un terreny molt conegut per a ells, s’imposaven en aquest tram per tal de retallar 19 segons a Stig Blomqvist i Bruno Berglund i deixar així les distàncies per sota dels 2 minuts.

Amb tres victòries de tram i un segon millor temps per darrera de Markku Alén i Ilkka Kivimäki en les quatre següents proves especials programades, la lluita per la tercera posició esdevenia pràcticament l’únic punt d'interès de la competició, doncs argentins i suecs passaven a estar separats per 1 minut i 32 segons en el moment d’entrar en el reagrupament de Villa Dolores, i quan encara restaven 75,06 km competitius en el recorregut i aquests es disputaven en les immediacions de Mina Clavero, la vila natal del pilot argentí.

Però la gerra d’aigua freda no es faria esperar, doncs a la represa, en la setena prova especial de la jornada, Stig Blomqvist i Bruno Berglund hi aconseguien la seva segona victòria de tram en tota l’edició, mentre que la parella local de Lancia patia una altra punxada, eixamplant-se les distàncies fins als 2 minuts i 8 segons.

Malgrat el revés, els locals volien seguir impressionant i deixar constància de les seves capacitats al volant i tancaven el programa imposant-se en dos trams mítics que pràcticament podrien fer amb els ulls tancats, Giulio Cesare i El Cóndor, per tal de retallar el forat vers Stig Blomqvist i Bruno Berglund fins als 51 segons. 

Per davant, amb la consigna de Cesare Fiorio de respectar les posicions assolides sobrepassat l’equador de l’etapa anterior, Markku Alén i Ilkka Kivimäki retallaven notablement les distàncies en relació a Miki Biasion i Tiziano Siviero, però sense arribar a posar en perill el lideratge dels italians, qui d’aquesta manera aconseguien la seva primera victòria mundial en arribar al parc tancat de l’Estadi de Córdoba en passar 2 minuts d’1 quart de 4 de la tarda. Els italians completaven els 593,76 km cronometrats disputats dels 624,35 km prèviament programats, en un temps de 6 hores 36 minuts i 26 segons, crono que els hi suposava un marge final de 24 segons en relació amb Markku Alén i Ilkka Kivimäki. Stig Blomqvist i Bruno Berglund, que pràcticament aprenien sobre la marxa el maneig del seu Peugeot 205 T16 Evo2, completaven l’itinerari a 4 minuts i 16 segons dels vencedors i en tercera posició.

Fitxats a última hora, Blomqvist-Berglund salvaven els mobles de Peugeot.

Entre els cotxes amb fitxa d'homologació de Grup A, malgrat no tenir un gran coneixement del territori com els argentins que afrontaven la prova a bord d’un Renault 18 GTX, entre ells els oficials de la marca del rombe al país com Mario Stillo i Fernando Stella, així com Ernesto Soto i i Martin Christie o de la unitat privada de Gabriel Raies i Raul Campaña, ni de disposar d’una tracció total com en el cas dels austríacs Rudolf Stohl i Reinhard Kaufmann o dels xilens José Celsi i Elvio Gutiérrez, el cert era que les dues parelles oficials de Volkswagen, formades per Kenneth Eriksson i Peter Diekmann i per Franz Wittmann i Matthias Feltz, es mostraven molt més ràpides que no pas les seves rivals en la classe, marcant el ritme al llarg de la jornada inaugural.

Suec i alemany completaven la primera etapa en sisena posició absoluta a 11 minuts i 43 segons dels líders italians, però el que realment els importava era el marge d'1 minut i 48 segons en relació als seus companys Franz Wittmann i Matthias Feltz. Rudolf Stohl i Reinhard Kaufmann eren tercers a 3 minuts i 23 segons dels líders de la classe i per 26 segons de marge amb Gabriel Raies i Raul Campaña.

En el desenvolupament de la primera meitat de la segona etapa, Rudolf Stohl i Reinhard Kaufmann feien una passa endavant i malgrat disposar d’un menor estocatge de pneumàtics que no pas els oficials de les diferents marques que els acompanyaven, els austríacs aconseguien retallar 10 segons als líders, però sobretot escurçar fins als 13 segons les distàncies amb el seu compatriota Franz Wittmann i l’alemany Matthias Feltz.

Uns problemes amb un palier endarrerien notablement als germànics de la firma de Wolfsburg a la sortida del reagrupament de Jesús Maria, i la parella acabava cedint la segona posició de la classe a Rudolf Stohl i Reinhard Kaufmann. Molt pitjor era la represa per a Gabriel Raies i Raul Campaña, a qui una avaria en la seva caixa de velocitats, els suposava quedar-se fora de combat, problema que també noquejava una especial més tard als oficials Mario Stillo i Fernando Stella. 

En contraposició per als responsables esportius de la marca dels cotxes populars alemanys, els líders tornaven a tibar fort en aquesta segona meitat d’etapa i Kenneth Eriksson i Peter Diekmann eixamplaven notablement les distàncies vers els seus perseguidors, atresorant un coixí de 5 minuts i 11 segons amb els austríacs en el retorn a Córdoba, mentre que els pilots privats de l’Audi Coupé Quattro tenien a la seva vegada 9 minuts i 9 segons de marge amb Franz Wittmann i Matthias Feltz. Per darrera seu, José Celsi i Elvio Olave eren quarts a 21 minuts i 33 segons dels líders de la classe, amb el què la classificació resultava ser pràcticament definitiva.

Buscant evitar incidents de que lamentar-se al llarg de la tercera etapa, els primers classificats es dedicaven a cobrir els 188,30 km competitius que tenien per davant, dels 218,89 km prèviament programats, sense sobresalts i amb uns resultats individuals similars als vistos anteriorment, pel que finalment Kenneth Eriksson i Peter Diekmann es feien amb la victòria amb un registre final de 7 hores 22 minuts i 17 segons, o el que era el mateix, per 7 minuts i 48 segons de marge amb Rudolf Stohl i Reinhard Kauffmann i per 14 minuts i 13 segons amb Franz Wittmann i Matthias Feltz.

En clau de campionat, Kenneth Eriksson i Peter Diekmann aconseguien la seva segona victòria de la temporada, i de manera consecutiva després de l’aconseguida un mes enrere a Nova Zelanda, amb el què el pilot suec responia molt positivament als dividends vinguts des de Wolfsburg i s’acostava a l'objectiu del títol mundial amb 64 punts per 37 del seu màxim oponent, l'austríac Rudolf Stohl.

La victòria aconseguida, segona consecutiva, acostava Eriksson-Diekmann al títol mundial de Grup A.

Tot i el zero de Juha Kankkunen a la cita argentina, el pilot finlandès seguia encapçalant la general provisional del certamen de pilots, si bé el seu marge es reduïa en 15 punts per tal de quedar establert en 19 vers el seu compatriota Markku Alén. Massimo "Miki" Biasion per la seva banda, gràcies al seu tercer podi consecutiu de la temporada, i sobretot a la primera victòria mundial, aconseguia reconduir un mal inici de temporada amb quatre zeros i superar així en la provisional a Bruno Saby, per tal de situar-se en la tercera posició.

Pilot

Punts

Juha Kankkunen

76

Markku Alén

57

Massimo Biasion

47

En el campionat de constructors, els prestats per Ford Stig Blomqvist i Bruno Berglund, salvaven els mobles de Peugeot amb la seva tercera posició final, habilitant a la marca borgonyona del lleó a només perdre 6 punts en la seva lluita amb Lancia cap al títol. Volkswagen per la seva banda, marca dominant en el Grup A, es mantenia en tercera posició del certamen força per davant d'Audi, gràcies a que novament la marca bavaresa no nominés a Rudolf Stohl i Reinhard Kauffmann com a pilots oficials.

Constructor
Punts

Peugeot

121

Lancia

105

Volkswagen

65