Jyväskylä veia per sisena vegada a Grönholm-Rautiainen ocupant el lloc més alt del podi.
Amb encara els motors calents del Ral·li d'Alemanya, el dijous 17 d'agost de 2006, quatre dies després de la finalització de la ronda germànica, arrancava a Jyväskylä el 56è Ral·li de Finlàndia. La cita de les altes velocitats i els salts incomptables pels volts dels 1000 Llacs, era la desena ronda en el calendari del campionat del món de ral·lis, llur gran fama, així com l’entrega de punts en els certàmens de pilots, constructors i mundial júnior, aconseguia elevar la seva llista d'inscrits fins als 107 equips, dels quals 101 baixaven per la protocolària rampa de sortida i iniciaven així un recorregut format per 21 proves especials cronometrades d’una distància competitiva de 351,61 km. A la cerimònia de finalització de la prova, celebrada el diumenge 20 d'agost en el mateix punt de sortida, 68 eren els equips presents.
Una pedra amagada a Ouninpohja est arruinava el ral·li de Loeb-Elena.
Ja en el tram de proves, celebrat el matí previ a la baixada per la rampa de sortida, Sébastien Loeb i Daniel Elena demostraven les ganes que tenien d'inscriure el seu nom per primera vegada en el palmarès del ral·li, doncs els francòfons del matrimoni forçós entre Kronos-Citroën hi anotaven el millor temps. Una dinàmica que trobaria continuïtat en l'especial espectacle inaugural que es celebrava a l'hipòdrom de Killeri a les 8 del vespre del mateix dijous, on l’alsacià i el monegasc s’hi imposaven per 2 dècimes de segon de marge amb Petter Solberg i Phil Mills i 5 i 10 dècimes de segon en relació als seus dos principals rivals, els respectius Ford Focus RS WRC’06 de Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen i de Marcus Grönholm i Timo Rautiainen.
L’endemà divendres, amb l’arribada de les proves especials cronometrades campestres a l’itinerari, el ral·li pròpiament dit arrancava a les 8 en punt del matí amb la sortida del parc tancat de Jyväskylä. 8 cronometrades s’hi programaven al llarg de 6 trams, o el que és el mateix, només els 2 trams de la tarda es disputaven en dues ocasions, per tal d’evitar les habituals queixes dels pilots amb les segones passades sobre la grava finlandesa, mentre que l’hipòdrom de Killeri tornaria a tancar l’activitat a les 8 en punt del vespre, per 27 minuts més tard, començar a concloure qualsevol mena d’activitat amb el retorn al punt de sortida. Un itinerari que suposava els primers 144,43 km de lluita contra el cronòmetre i que majoritàriament es desenvolupaven cap al nord de la ciutat finlandesa.
Les pluges feien acte de presència sobre les pistes forestals en les que es celebrava el ral·li el divendres al matí, i aquestes canviaven radicalment l'escenari. En aquest context, qui millor s'hi trobava eren les dues parelles locals de Ford composades per Marcus Grönholm i Timo Rautiainen i per Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen. Els primers s’imposaven en els 3 trams del bucle matinal, els quals es celebraven a passada única, mentre que els segons es feien amb el segon millor temps en les dues primeres especials cronometrades, per en la tercera i última esdevenir-hi quarts.
Petter Solberg i Phil Mills s’avesaven a la tercera posició en aquest mateix bucle inicial matinal i per tant els de Subaru superaven en els dos primers trams als campions mundials en vigència, Sébastien Loeb i Daniel Elena, mentre que en la tercera i última els de Kronos-Citroën superaven als pilots de l’Impreza S12 WRC per 1 segon.
Així doncs, en el primer pas per les assistències emplaçades en les immediacions del parc tancat de Jyväskylä, 11,7 segons separaven als dos companys d’equip de Ford, mentre que Petter Solberg i Phil Mills restaven a 2,3 segons dels seus predecessors i Sébastien Loeb i Daniel Elena a 2,6 segons del noruec i el britànic.
Les distàncies no eren massa àmplies i per tant la classificació encara era oberta. Després de passar per les assistències, arribaria la reacció de Sébastien Loeb i Daniel Elena, els pilots de Kronos-Citroën s’imposaven en les dues especials cronometrades del bucle meridional i amb aquests dos excel·lents resultats, els francòfons es feien amb la segona posició provisional en primera instància, per després aconseguir un cert coixí de segons en vers a Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen. Tanmateix, sempre segons, Marcus Grönholm i Timo Rautiainen només concedien 3,6 segons als llebrers del bucle i aquests retornaven a ciutat amb encara 13,0 segons de marge.
Ja per la tarda, els participants tornaven a passar per les 2 proves especials del migdia, així com per l'especial espectacle de Killeri. 3 cronometrades en les que es va poder tornar a veure un altre estira i arronsa entre Marcus Grönholm i Timo Rautiainen amb Sébastien Loeb i Daniel Elena.
Els de Ford, tot i aconseguir vèncer en l'especial més llarga del bucle així com en l'hipòdrom, per una única victòria de tram per part dels portadors del dorsal número 1 en l’especial central del bucle, aquests veien com els de Kronos-Citroën els hi aconseguien retallar en conjunt 1 segon exacte al seu marge de temps al capdavant de la taula.
Totalment incapaços de seguir aquest ritme de vertigen, Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen no podien fer altra cosa que contenir a Petter Solberg i Phil Mills i assegurar-se així el tercer graó provisional del podi. Els finlandesos entraven en el parc tancat de Jyväskylä a 43,5 segons dels seus companys d'equip i a 31,5 segons de la posició que hores abans havien ocupat, mentre que en relació als pilots de la Constel·lació de les Plèiades, el marge era força més curt, 9,4 segons. Un altre Solberg, son germà Henning, tancava la pinça dels 5 primers classificats juntament amb el seu compatriota Cato Menkerud a bord d’un Peugeot 307 WRC a 1 minut i 47,2 segons dels líders provisionals.
La primera de les 86 parelles participants que restaven en actiu, prenia la sortida del parc tancat de Jyväskylä a les 6 en punt del matí del dissabte 19 d’agost, per al cap de 17 hores, i després d'haver completat les 8 proves especials cronometrades del programa de 144,90 km competitius, retornar al punt d’inici; si bé la maniobra podia dur-se a terme a quarts de 9 del vespre, un cop superades les assistències de final d’etapa. Com en l’etapa anterior, només 2 dels trams programats es disputaven en dues ocasions, i aquests no eren altra cosa que la partició en 2 del tram d’Ouninpohja, amb el què l’activitat es celebrava al llarg de 6 trams.
Malgrat que el sol brillava, les pistes per les que es celebrava l’esdeveniment seguien estant encara una mica delicades a primera hora del matí. Sébastien Loeb i Daniel Elena calaven el motor del seu Citroën Xsara WRC en la sortida de la primera prova especial sabatina, una contrarietat que els endarreria en un parell de segons i que per tant els privava d’aconseguir el millor temps, doncs Marcus Grönholm i Timo Rautiainen hi establien el registre de referència per a la resta de participants per un avenç d’1,7 segons vers els campions mundials.
Els australians de Subaru Chris Atkinson i Glenn MacNeall, endarrerits a les acaballes de la primera etapa després d’haver estat consistentment en la cinquena posició, s'enfonsaven en la classificació provisional en quedar-se clavat el seu canvi de velocitats en la tercera relació, mentre que a Juho Häninen i Mikko Markkula, entre d’altres, els hi era retirat el carnet de ruta en incomplir la normativa referent a la roba interior.
En la primera meitat de la mítica cronometrada d’Ouninpohja, l’occidental, Petter Solberg i Phil Mills cursaven baixa del ral·li en patir un fort accident a uns 700 metres de la línia de sortida, camí que també seguirien Xevi Pons i Carlos del Barrio en picar violentament contra una pedra, si bé el rol del de Manlleu i del copilot càntabre distava molt de ser protagonista a l’esdeveniment nòrdic.
Una baixa, la del cotxe blau metàl·lic preparat a les instal·lacions de Prodrive a Banbury, que deslliurava de qualsevol mena de pressió a Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen, alhora que deixava a Henning Solberg i Cato Menkerud en quarta posició i a Dani Sordo i Marc Martí en cinquena, si bé força allunyats dels líders, així com entre si, si bé el pilot càntabre i el copilot de Molins de Rei havien de controlar al Peugeot 307 WRC dels italians Gigi Galli i Giovanni Bernacchini, classificats a 10,7 segons del seu temps.
En la part alta de la classificació, Sébastien Loeb i Daniel Elena recuperaven pràcticament tot el temps que havien concedit en l'especial anterior en establir-hi el millor temps, si bé el desenvolupament de l’edició canviaria radicalment en la part oriental del tram, cronometrada que tancava el bucle matinal.
Una pedra amagada en la traçada es posava en el camí dels dos primers classificats, si bé amb sorts dispars. Marcus Grönholm i Timo Rautiainen aconseguien la victòria de tram de nou en aquesta prova que tancava el primer escull de l’etapa i només havien de lamentar acabar la cronometrada amb el paracops frontal del seu cotxe penjant, mentre que per a Sébastien Loeb i Daniel Elena, la topada amb la pedra els suposava una punxada i perdre de cop una mica més de mig minut vers els líders de la prova. Afortunadament per als campions mundials, Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen no aconseguien un registre gens bo a Ouninpohja Ita i aquests només retallaven una desena de segons als pilots del matrimoni belgo-francès de Kronos-Citroën.
Arribats a l’equador del ral·li, aquest quedava bastant decidit de no aparèixer cap contrarietat o fatalitat. 44,8 segons separaven a Marcus Grönholm i Timo Rautiainen de Sébastien Loeb i Daniel Elena en el primer pas per les assistències de Jyväskylä, mentre que Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen eren tercers a 1 minut i 16,5 segons dels seus companys d’equip i per 1 minut i 25,5 segons de marge amb el Peugeot de Henning Solberg i Cato Menkerud. 57,1 segons més avall s’hi trobaven Dani Sordo i Marc Martí, qui encapçalaven un dels pocs punts calents de la taula en tenir darrere seu, a 7,2 segons, els transalpins Gigi Galli i Giovanni Bernacchini.
Amb un ple de victòries de tram en les cronometrades que restaven en la jornada sabatina, Marcus Grönholm i Timo Rautiainen no feien res més que emplaçar l’anhelada victòria de la parella francòfona que atresorava dos guardons de campions mundials, per una altra edició de la ronda finlandesa. A la seva vegada, Sébastien Loeb i Daniel Elena aconseguien respectius segons millors temps en les 3 cronometrades del bucle central de la jornada, i sempre just per davant de Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen, mentre que en els dos darrers trams de la jornada, aquests només eren superats en una única ocasió pels seus perseguidors de Ford, amb el què les tres primeres posicions no feien res més que ratificar-se.
Entretant, en la segona passada per l’especial occidental d’Ouninpohja, el que era pràcticament l’únic punt calent de la taula, doncs Gigi Galli i Giovanni Bernacchini havien reduït fins a 1,8 segons el gap que tenien vers Dani Sordo i Marc Martí, desapareixia quan aquests perdien el control del seu Citroën Xsara WRC en la recepció d'un salt, i en derrapar, anar a parar contra una roca que sobresortia del marge de la pista i en la que hi havia escrit “Toni”, a raó de l’accident que 5 anys abans hi havien patit a bord del seu SEAT Córdoba WRC Evo2 oficial els finlandesos Toni Gardemeister i Paavo Lukander. La col·lisió afectava la gàbia de seguretat, el que impedia el concurs de la parella espanyola l'endemà diumenge, mentre que a posteriori, el càntabre veuria escrit el seu nom propi just a sota del local.
Completada la jornada sabatina a quarts de 9 del vespre, 1 minut i 7,8 segons distanciaven a Marcus Grönholm i Timo Rautiainen de Sébastien Loeb i Daniel Elena, mentre que en relació amb els seus companys d’equip, aquesta separació temporal s’eixamplava fins a 1 minut i 42,5 segons. Dos Peugeot 307 WRC perseguien al trio capdavanter, amb els noruecs Henning Solberg i Cato Menkerud en quarta posició a 3 minuts i 37,0 segons dels líders i els italians Gigi Galli i Giovanni Bernacchini en la cinquena a 5 minuts i 5,9 segons dels primers classificats.
A 2 quarts de 9 del matí del diumenge 20 d’agost, arrancava la tercera i última etapa del ral·li, la qual amb dues passades, sense assistències, sobre 2 trams en el programa, suposava les darreres 4 proves especials de 60,22 km cronometrats de l’itinerari. Una activitat que finalitzava a manca de 4 minuts per a 2 quarts de 3 de la tarda amb l’entrada dels participants a les assistències i que tindria el seu esclafit d’alegria amb la cerimònia del podi programada al cap d’uns 3 quarts d’hora.
Sense cap necessitat, ni sentit, d’atacar al llarg d’aquestes 4 proves especials dominicals per part de les 2 primeres parelles classificades, Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen s’erigien com els amos i senyors de l'etapa en aconseguir les 4 victòries de tram possibles. Mentre que entre Marcus Grönholm i Timo Rautiainen amb Sébastien Loeb i Daniel Elena s’establia un ball de segons que finalitzava amb el guany d’1 segon per part dels campions mundials al llarg de tota la jornada.
Sense incidents que lamentar en una etapa de pur tràmit, Marcus Grönholm i Timo Rautiainen guanyaven així per sisena vegada el Ral·li dels 1000 Llacs, en completar els 351,61 km cronometrats del recorregut en un temps de 2 hores 52 minuts i 50,3 segons, 1 minut i 6,7 segons menys que no pas l’acumulat per Sébastien Loeb i Daniel Elena, mentre que Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen tancaven el podi a 1 minut i 34,8 segons dels seus companys d'equip.
Hirvonen-Lehtinen posaven una mica de maquillatge al resultat amb els 4 escratxs del diumenge.
En el campionat júnior, els suecs Per-Gunnar Andersson i Jonas Andersson esdevenien els més ràpids en el primer tastet del dijous al vespre a Killeri, emperò en posar les 2 rodes motrius dels seus cotxes atmosfèrics sobre la grava finlandesa, els britànics Kris Meeke i Glenn Patterson prenien ràpidament les regnes de la categoria i s’aferraven en aquesta anhelada posició, en marcar 4 millors temps en les 5 primeres proves especials del divendres.
Els estonians Urmo Aava i Kuldar Sikk capitanejaven la reacció dels pilots de Suzuki en el darrer bucle de l’etapa i aquests amb 2 victòries parcials per 1 per part dels seus companys d’equip i primers líders de la classe, Per-Gunnar Andersson i Jonas Andersson, feien cap al parc tancat de Jyväskylä cap als volts de les 9 del vespre a 10,8 segons i 23,6 segons de Kris Meeke i Glenn Patterson respectivament. Mentre que uns altres britànics, aquests de Suzuki però, Guy Wilks i Phil Pugh, no restaven gaire distants a la taula, fitxant a 33,3 segons dels seus compatriotes líders.
Només iniciar-se la segona etapa, els estonians Urmo Aava i Kuldar Sikk eren un dels diversos pilots exclosos del ral·li en incomplir la normativa referent a la roba interior, pel que el grup de pretendents a victòria es reduïa a tres. Grup que, després d’un interessant ball de segons en el primer bucle de la jornada, es veuria reduït novament fins a 2 integrants, quan els suecs Per-Gunnar Andersson i Jonas Andersson es quedaven sense frens davanters en el transcurs de la tercera cronometrada sabatina i aquests es despenjaven en un mig minut de la tancada lluita per la victòria.
Mica en mica els anglesos de Suzuki, Guy Wilks i Phil Pugh, anaven atansant-se al temps dels líders nord-irlandesos de Citroën, fins que en arribar a la segona disputa de la meitat oriental d’Ouninpohja que tancava el bucle central de la jornada, Kris Meeke i Glenn Patterson recepcionar malament un dels nombrosos salts de la cronometrada i danyar el seu C2 S1600, havent-se de retirar abans de completar el tram per avaria en el motor.
Guy Wilks i Phil Pugh doncs quedaven al capdavant de la taula per una mica més de 40 segons en vers els seus companys de formació suecs Per-Gunnar Andersson i Jonas Andersson, mentre que amb tanta baixa, els locals Matti Rantanen i Jan Lönegren eren tercers a més de 6 minuts i mig dels britànics, a bord d’un inferior Honda Civic R3, marges que s’eixamplaven amb respectives victòries de tram per part dels líders en les dues últimes cronometrades sabatines, així com una punxada per part de Per-Gunnar Andersson i Jonas Andersson.
Amb sorts dispars, els líders afrontaven els darrers 60,22 km cronometrats de l’edició amb 2 minuts i 41,1 segons de marge vers Per-Gunnar Andersson i Jonas Andersson i amb 7 minuts i 37,3 segons en relació a Matti Rantanen i Jan Lönegren, unes distàncies que convertien la curta etapa dominical en un mer tràmit, però que malgrat tot es resolia amb dues victòries de tram per als líders en les dues passades per la cronometrada curta de la jornada i dues victòries parcials per als segons classificats en les dues disputes de la cronometrada llarga dominical, amb el què Guy Wilks i Phil Pugh vencien en la categoria júnior amb un temps de 3 hores 16 minuts i 5,7 segons, registre que suposava un marge final de 2 minuts i 37,5 segons amb els seus companys d’equip suecs i 8 minuts i 45,9 segons amb els darrers inquilins del podi locals.
A efectes de certamen, Guy Wilks pujava fins la tercera posició de la provisional gràcies a la seva segona victòria de la temporada, restant a 8 punts del seu company Per-Gunnar Andersson. Pilot que gràcies a la segona plaça obtinguda, superava per un punt al seu compatriota Patrik Sandell al capdavant de la taula, autor d’un ral·li per oblidar ple d’incidents.
Wilks-Pugh van ser els únics en trobar el balanç de velocitat i fiabilitat.
En el campionat de pilots, tot i la contundent victòria que aconseguia Marcus Grönholm, el cert era que Sébastien Loeb acumulava una temporada per emmarcar, en la que o bé guanyava un ral·li o l'acabava segon, pel que el vigent campió mundial francès mantenia una diferencia de més de 30 punts vers el doble campió mundial finlandès. Tot i el seu zero, Dani Sordo es mantenia en tercera posició provisional del campionat.
|
Punts |
Sébastien Loeb
|
|
Marcus Grönholm
|
|
Dani Sordo
|
|
En el campionat de marques, Ford gràcies a situar dos dels seus Focus RS WRC en el podi, feia una bona retallada a l'equip líder, per llavors Kronos-Citroën, que només sumava els 8 punts del segon lloc de Sébastien Loeb i Daniel Elena. Subaru, que tenia un ral·li fluix, tancava el podi a força distància dels dos equips que els precedien.
Constructor |
Punts |
Kronos-Citroën
|
|
Ford
|
|
Subaru
|
|