Tänak-Järveoja s’imposaven en la ronda belga en quan els seus companys locals van errar.
Ronda clàssica en el certamen europeu, el context de pandèmia brindava una segona oportunitat al Ral·li d’Ypres per tal de figurar dins el calendari mundial l’any 2022. L’esdeveniment belga, que comptava amb 20 proves especials programades en el seu itinerari de 281,56 km cronometrats, s’iniciava el dijous 18 d’agost en passar 10 minuts de les 3 de la tarda i des de la mateixa ciutat que li brindava el nom, per tal de tancar edició, la 58ena, el diumenge 21 d’agost. A la prova, que donava l’opció als seus participants a puntuar en els campionats de pilots, constructors, WRC2 i WRC3, 85 formacions de les 88 que prèviament hi havien oficialitzat la seva inscripció, feien la protocolària baixada per la rampa de sortida, de les que 69 en serien capaces de completar la corda cronometrada amb més i menys grau d’exactitud amb l’afirmació.
Sempre en posicions de podi, una penalització privava als britànics de la victòria.
En passar 5 minuts de 2 quarts de 10 del matí del divendres 19 d’agost, la primera parella participant abandonava el parc tancat per tal d’afrontar-se a la primera etapa, una jornada que estava formada per 4 trams a doble passada que dibuixaven un total de 8 proves especials en sentit antihorari als voltants de l’epicentre de la prova. Una activitat que conclouria a manca de 2 minuts per a 2 quarts d’11 de la nit, si bé l’accès en règim de parc tancat ja estava permès a partir de 2 quarts i mig de 8 del vespre i que suposava els primers 97,02 km cronometrats.
Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen s’imposaven en la primera prova especial del programa per davant dels seus companys d’equip Elfyn Evans i Scott Martin, mentre que els principals favorits i vencedors de la darrera edició de la prova, els locals Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe es passaven de frenada en portar les rodes fredes i s’hi deixaven una desena de segons en l’incident, mentre que Craig Breen i Paul Nagle hi perdien el control del morro del seu Puma Rally1 i havien de fer un donut per corregir la contrarietat.
En la cronometrada següent però eren els líders els qui emprenien la competició amb les rodes fredes, doncs la seva sortida a tram es veia endarrerida en uns 5 minuts, un handicap que els suposava perdre el control del seu Yaris Rally1 en un doble revolt, picar de morro i patir-hi un accident que els enviava precipitadament vers el parc tancat.
L’altra cara de la moneda eren Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe, qui guanyaven el tram per tal d’immiscir-se en les posicions de podi, mentre que el lideratge recalava a mans d’Elfyn Evans i Scott Martin, novament els segons en la lluita parcial vers el cronòmetre.
Per 1 dècima de segon, Ott Tänak i Martin Järveoja privaven als seus companys de formació d’una segona victòria consecutiva, qui hi cometien una nova errada de frenada, mentre que Takamoto Katsuta i Aaron Johnston es quedaven sense el motor de combustió i havien de completar l’especial en mode elèctric cedint-hi prop de 90 segons.
En el moment de tancar l’escull matinal, un aiguat d’elevada intensitat es precipitava sobre la regió flamenca per la que discorria el ral·li i del qual només els 5 primers participants que sortien a tram se n’enlliuraven. Una circumstància que es reflectia directament a la taula de temps, els líders de la provisional, Elfyn Evans i Scott Martin hi aconseguien el millor temps per davant dels Hyundai i20 Rally1 de Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe i d’Ott Tänak i Martin Järveoja. Els companys dels líders Esapekka Lappi i Janne Ferm, així com els irlandesos d’M-Sport Craig Breen i Paul Nagle foren els altres afortunats en cedir no més de 6,5 segons amb els britànics a final de tram, mentre que la resta de participants hi entregaven un mínim de 30 segons.
Així doncs, Elfyn Evans i Scott Martin retornaven a Ypres, o més ben dit Ieper, doncs la localitat es troba emplaçada a Flandes, per a les assistències de mitja etapa amb 2,3 segons de coixí amb Ott Tänak i Martin Järveoja i 8,8 segons en relació als locals Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe. Esapekka Lappi i Janne Ferm, així com Craig Breen i Paul Nagle, treien petroli de la meteorologia en la darrera cronometrada i s’endinsaven dins la pinça dels 5 primers classificats tot fent-ne fora als francesos Adrien Fourmaux i Alex Coria, qui fins aquell instant es trobaven fent un treball molt sòlid.
A la represa de la competició, les dues parelles a temps complet de Hyundai compartien l'autoria del millor temps i escurçaven en 1,2 segons les distàncies vers els líders, mentre que en la prova següent, els estonians tenien un moment delicat en una fracció molt ràpida del tram i concedien el temps guanyat en la prova anterior vers els britànics de Toyota, mentre que Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe hi aconseguien el millor temps en solitari i els belgues seguien retallant les distàncies amb els dos primers classificats.
Avesats a les victòries de tram, els belgues aconseguien el tercer escratx de la tarda per davant dels seus companys de carpa i els locals es feien amb el lideratge de la provisional, davant la impotència d’Elfyn Evans i Scott Martin, qui després d’haver patit una punxada lenta en la segona prova especial del bucle, es veien obligats a emprar un pneumàtic de pluja, no pas l’ideal per a les circumstàncies de la pista, veient com els segons se’ls hi anaven escapant.
Com que on hi caben 3, n’hi caben 4, Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe feien el ple de victòries parcials post meridionals en imposar-se en la segona passada per Langemark, novament per davant d’Ott Tänak i Martin Järveoja, mentre que Elfyn Evans i Scott Martin feien 1 minut tard al control horari i hi rebien una penalització de 10 segons.
A 1 quart i 3 minuts de 8 del vespre els primers participants començaven a eixir de les assistències de final d’etapa per tal de dirigir-se al parc tancat de Ieper, una maniobra que s'havia de realitzar abans de 2 quarts menys 2 minuts d’11 de la nit. Compàs de la prova en el que Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe comandaven la taula de temps per 2,5 segons de marge amb els seus companys Ott Tänak i Martin Järveoja i per 13,7 segons amb Elfyn Evans i Scott Martin. Esapekka Lappi i Janne Ferm eren quarts a 37,3 segons dels belgues, mentre que Craig Breen i Paul Nagle eren cinquens a 56,1 segons.
En passar 5 minuts de les 9 del matí del dissabte 20 d’agost, es posava en marxa la segona etapa del ral·li, la més llarga de quantes es programaven en tota l’edició amb 133,22 km cronometrats repartits al llarg de 8 proves especials, resultants de competir novament en dues ocasions per un bucle de 4 trams, una activitat que conclouria en quan les manetes dels rellotges centre europeus indicaven que passaven 5 minuts de 3 quarts de 8 del vespre.
Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen sortien a marcar paquet i els finlandesos s’imposaven en la primera prova especial sabatina, mentre que entre aquells que no s’havien acollit a l’adulteració de la competició que suposava el superally, Ott Tänak i Martin Järveoja en resultaven ser els més veloços, així com els nous líders de la general per la mínima distància mesurable, o sigui 1 dècima de segon de marge, vers els seus companys Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe.
Tercers a pista, Adrien Fourmaux i Alex Coria tenien una lleugera sortida de pista en un revolt de la segona prova especial matinal, la qual era salvada per una bala de palla que els retornava a la traçada. Instants més tard, els seus companys Craig Breen i Paul Nagle, que precisament venien marcant els millors parcials, es trobaven davant la mateixa contrarietat en el mateix punt, emperò la bala de palla que havia salvaguardat als pilots francesos, havia estat desplaçada per aquests, i per tant els irlandesos quedaven desproveïts d’aquesta ajuda extra, patint-hi un accident que obligava a neutralitzar la cronometrada per a pràcticament la resta de participants de la classe Rally1. Així doncs, les distàncies entre els principals contendents quedaven completament congelades.
Ott Tänak i Martin Järveoja, que manifestaven tenir problemes de transmissió, no podien contenir gaire més l'envestida dels seus companys belgues, qui en imposar-se en la tercera prova especial matinal, recuperaven el lideratge, per a continuació eixamplar distàncies al capdavant de la taula amb la segona victòria de tram consecutiva del matí.
A 2 quarts de 2 del migdia, els més matiners començaven a enfilar el camí vers el parc d’assistències de Ieper, on Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe hi arribaven amb 16,2 segons de marge vers Ott Tänak i Martin Järveoja i amb 21,5 segons en relació a Elfyn Evans i Scott Martin.
En tornar a reprendre la competició, els líders no volien deixar lloc a les sorpreses i els belgues s’imposaven en la primera cronometrada del bucle, aconseguint així que el seu coixí s'acostés a la vintena de segons.
Elfyn Evans i Scott Martin donaven rèplica al domini que estaven exercint les dues parelles de Hyundai i assumint un bon grapat de riscos, la parella britànica de Toyota aconseguia la seva primera victòria parcial de la jornada, la qual els acostava a la segona posició d’Ott Tänak i Martin Järveoja.
Els estonians responien amb la mateixa moneda a les hostilitats de la parella que vestia la Union Jack sobre la seva finestreta i s’imposaven en la tercera cronometrada de l’escull. Entretant, els líders patien una lleugera sortida de pista i quedaven atrapats en la trampa que era el voral per una mica més de 2 minuts, doncs Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe eren superats en el tram pels pilots que afrontaven la cronometrada rere seu, els francesos Stéphane Lefebvre i Andy Malloy. Si bé els herois locals aconseguien retornar a la traçada, uns metres més enllà aquests se n’adonaven que no tenia sentit seguir amb la competició pels danys comesos al seu Hyundai i decidien abandonar el ral·li.
Així doncs, amb tot aquest cúmul de fets, Ott Tänak i Martin Järveoja recuperaven el lideratge per 6,3 segons de marge amb Elfyn Evans i Scott Martin, una distància que els estonians eixamplarien en imposar-se en la darrera especial sabatina, mentre que Esapekka Lappi i Janne Ferm s’endinsaven en les posicions de podi.
A 3 quarts i 5 minuts de 8 del vespre, l’activitat als trams, així com a les assistències mecàniques de final d’etapa, es començava a donar per conclosa amb la pertinent entrada dels participants al parc tancat de Ieper amb Ott Tänak i Martin Järveoja en primera posició per 8,2 segons de distància vers Elfyn Evans i Scott Martin i 1 minut i 9,8 segons en relació a Esapekka Lappi i i Janne Ferm. Els companys dels líders, Oliver Solberg i Elliot Edmonson restaven a les portes del podi a 2 minuts i 51,6 segons del registre dels líders i per 14,3 segons de marge amb Adrien Fourmaux i Alex Coria.
La tercera etapa de l’edició arrancava motors a 2 quarts i 5 minuts de 8 del matí del diumenge 21 d’agost amb la sortida de la primera parella de les 77 que restaven en competició. A diferència de la temporada anterior, en aquesta ocasió s’abandonava l’experiment d’anar a competir al Circuit d’Spa, a l’altra banda del país, i en el seu lloc un bucle de 2 trams es programava a doble passada, generant així les 4 proves especials de 51,34 km cronometrats amb els que es tancava l’itinerari.
Elfyn Evans i Scott Martin s’imposaven en les dues proves especials del primer bucle dominical, si bé els britànics només podien escurçar en 1,5 segons les distàncies vers els líders, doncs aquests aconseguien ser els segons més ràpids a final de tram d’aquestes dues cronometrades inaugurals.
Rere els dos galls, Adrien Fourmaux i Alex Coria aconseguien retallar molt lleugerament les distàncies vers el Hyundai i20 Rally1 d’Oliver Solberg i Aaron Johnston, i el pilot de la regió veïna dels Alts de França tenia la quarta posició a tan sols una desena de segons.
Superades les assistències equatorials, les dinàmiques s’invertien, d’una banda Ott Tänak i Martin Järveroja s’imposaven en la primera prova especial del bucle i recuperaven 5 dècimes de segon de les 15 perdudes a primera hora del matí, mentre que Adrien Fourmaux i Alex Coria patien un accident que els obligava a abandonar la competició.
Sense res a perdre i amb la vista posada en els 5 punts del Power Stage, Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen afrontaven la segona passada pel darrer escull del programa amb tan sols una roda de recanvi, una estratègia que funcionava a la perfecció en quan els nòrdics de Toyota aconseguien marcar el registre de referència en la darrera prova especial del programa i emportar-se el botí cap al seu comptador de punts.
D’altra banda, els seus companys Elfyn Evans i Scott Martin, que en la cronometrada anterior havien estat quelcom conservadors, marcaven el segon millor temps en l’especial del premi i retallaven 2,2 segons als líders, insuficients com per a modificar la classificació provisional, una taula que resultaria definitiva a partir de mig quart de 3 de la tarda del mateix diumenge 21 d’agost, hora d’entrada a les assistències per a la primera parella participant.
Disputats els 281,58 km que s’havien programat en el recorregut del 58è Ral·li d’Ypres, a les 3 en punt de la tarda en l’horari centre-europeu es celebrava la cerimònia del podi a la tan pintoresca ciutat flamenca, en la que Ott Tänak i Martin Järveoja pujaven al seu graó més alt amb un registre total acumulat de 2 hores 25 minuts i 38,9 segons, crono que rebaixava en 5,0 segons l’aconseguit per Elfyn Evans i Scott Martin i en 1 minut i 41,6 segons el dels companys finlandesos dels segons, Esapekka Lappi i Janne Ferm.
A mesura que els rivals s’anaven eliminant, Lappi-Ferm es feien un lloc al podi.
Baixant un nivell en el grau de preparació dels cotxes de competició, el WRC2, els francesos Stéphane Lefebvre i Andy Malfoy, qui tanmateix es trobaven disputant el certamen belga de ral·lis, es feien amb la primera posició de la classe en imposar-se en la cronometrada llarga del primer bucle de l’itinerari i es mantenien en aquesta posició gràcies a aturar el cronòmetre amb el segon i tercer millor temps en la prova especial següent i en l’anterior respectivament, mentre que en la quarta i última, la pluja diluïa el seu rendiment, així com el dels seus principals rivals en la cursa per la primera posició de la categoria.
Els francesos retornaven a Ieper amb 8,2 segons de marge en relació als noruecs de TokSport Andreas Mikkelsen i Tortsein Eriksen i de 9,8 segons amb els seus compatriotes Yohan Rossel i Valentin Sarreaud.
Amb un ple de victòries de tram en la segona passada pel bucle, Stéphane Lefebvre i Andy Malfoy ingressaven en el parc tancat de final d’etapa amb 15,5 segons de coixí amb Andreas Mikkelsen i Torstein Eriksen, fixats en la segona posició en les 4 proves cronometrades de l’escull post meridional, mentre que Yohan Rossel i Valentin Sarreaud perdien sensiblement el contacte amb el seus rivals i fitxaven a 28,6 segons dels líders i per 2,6 segons de marge amb el Hyundai i20 Rally2 que pilotaven el luxemburgués Grégoire Munster i el belga Louis Louka.
Dissabte al matí els líders de la provisional de la categoria, els noruecs Andreas Mikkelsen i Torstein Eriksen, invertien tendenències amb 2 victòries de tram en les dues primeres proves especials del programa, gràcies a les quals les distàncies entre els dos primers classificats s’escurçaven fins als 5,9 segons.
Els líders feien la necessària passa endavant i amb un pilotatge molt més agressiu, els francesos recuperaven el ritme de la tarda anterior i tancaven el bucle amb respectives victòries en els 2 trams que restaven en el programa, per tal de retornar al parc d’assistències de Ieper amb 8,9 segons de marge amb Andreas Mikkelsen i Torstein Eriksen i de 35,1 segons amb Yohan Rossel i Valentin Sarreaud.
Per la tarda els líders francesos s’imposaven en 3 de les 4 cronometrades de l’escull, mentre que els noruecs només hi aconseguien el millor temps en la restant, si bé la fogositat de la parella del campionat local, els costava una reclamació per part dels responsables de TokSport, qui presentaven un expedient a la FIA en el que se’ls podia veure tallant en excés un revolt de la tercera prova especial. La queixa va ser atesa pels comissaris esportius, qui fallaven negativament als interessos de Stéphane Lefebvre i Andy Malfoy, qui en rebre dues penalitzacions, una primera de 5 segons i una següent de 10, els costava un total de 15 segons en el moment de concloure la jornada i que per tant l’entrada al parc tancat de Ieper es produís amb 10,7 segons de marge vers Andreas Mikkelsen i Torstein Eriksen i de 49,7 segons en relació a Yohan Rossel i Valentin Sarreaud. Paral·lelament, si bé era cert que els campions francesos no eren capaços d’assolir el ritme dels dos aspirants a victòria, si que la parella aconseguia eixamplar les distàncies amb Grégoire Munster i Louis Louka fins als 21,2 segons.
La reclamació de TokSport incrementava notablement l'interés sobre els escassos 51,34 km cronometrats d’activitat competitiva dominical, doncs en reduir el marge temporal, la pressió sobre els dos equips es reactivava, amb l'agreujant malestar entre els francesos.
Andreas Mikkelsen i Torstein Eriksen s’aliniaven amb l’equip tècnic i legal del preparador germànic, en quan els noruecs s’imposaven en la primera prova especial del dia per tal de retallar fins a poc més de 4 segons les distàncies amb Stéphane Lefebvre i Andy Malfoy. Un atac que rebia la resposta dels líders francesos, que recuperaven poc més d’1 segon amb el millor temps de la següent cronometrada programada, arribant així a l’equador de l’etapa amb 5,2 segons de distància entre ambdues formacions.
Els líders repetien victòria de tram en la segona passada per la primera cronometrada matinal i el forat entre els pilots dels xevrons i els de la sageta txeca s’ampliava fins als 7,0 segons exactes.
Els noruecs intentaven obrar l’impossible imposant-se en la darrera cronometrada de l’itinerari, el que tanmateix suposava una recompensa de 3 punts en la cursa vers la revàlida del títol mundial que ostentava, però la retallada de segons, davant l’absència de qualsevol incident de la parella francesa que es trobava competint regularment a Bèlgica, era del tot insuficient com per privar-los de la victòria.
Així doncs, completat tot el programa de l’edició a les 3 en punt de la tarda del diumenge 21 d’agost, Stéphane Lefebvre i Andy Malfoy pujaven al graó més alt del podi amb un temps de 2 hores 35 minuts i 39,6 segons, un registre que els hi suposava un marge de final de 3,1 segons vers el crono d’Andreas Mikkelsen i Torstein Eriksen. Espectadors de luxe, Yohan Rossel i Valentin Sarreaud tancaven el podi flamenc a 54,1 segons del temps dels seus compatriotes.
A efectes de campionat, Andreas Mikkelsen es classificava per davant de Yohan Rossel en un esdeveniment que a priori semblava més propici al pilot occità que no pas a l’escandinau, pel que el resultat refermava el lideratge provisional del noruec que ampliava fins als 20 punts el seu marge sobre el francès, si bé a aquest encara li quedava una sortida més al llarg de la temporada.
Lefebvre i Malfoy aconseguien una victòria molt treballada.
Entre els més joves de la categoria, la victòria era per als britànics Chris Ingram i Craig Drew, mentre que entre els més experimentats aquesta era per als alemanys Armin Kremer i Timo Gottschalk.
En categoria WRC3 la competició no va existir, doncs d’entrada només 3 formacions es veien seduïdes per la competició en la regió occidental de Flandes i entre aquestes la formada pel txec Jan Cerny i el britànic Tom Woodburn s’imposaven en totes i cadascuna de les proves especials programades, llevat de la primera del diumenge, en la que els italians Enrico Brazzoli i Manuel Fenoli els hi llevaven l’honor per tan sols 6 dècimes de segon.
Tanmateix, un accident dels transalpins en la primera especial del bucle post meridional de la primera jornada, afiançava als hongaresos Zoltán László i Tamás Kurti a ocupar la segona plaça en el podi el diumenge a la tarda.
A efectes de campionat, Jan Cerny passava a compartir la segona plaça amb el finlandès Lauri Joona i a 19 punts del lideratge de Sami Pajari, qui comptava amb un ral·li més en el seu comptador de punts.
Només la llista d'inscrits demostrava que Cerny-Woodburn no competien sols a Flandes.
La victòria d’Ott Tänak en la novena ronda del calendari, afermava al pilot estonià en la segona posició del certamen, retallant a més a més 22 punts al líder indiscutible Kalle Rovanperä. D’altra banda, el fiasco domèstic de Thierry Neuville permetia a Elfyn Evans arrabassar la tercera posició al pilot belga en la classificació provisional per 10 punts.
|
Punts |
Kalle Rovanperä |
|
Ott Tänak
|
|
Elfyn Evans
|
|
Empat a punts entre Hyundai i Toyota en la cursa pel títol de constructors, doncs a la victòria dels primers sobre sól belga, la resposta dels nipons establerts al cor de Finlàndia es produïa en forma de victòria al Power Stage així com amb 2 cotxes dalt del podi final, amb el què amb una cursa menys per a la conclusió de la temporada, la classificació quedava congelada. En una altra dimensió, la perduda, M-Sport assolia un terç dels punts dels seus principals rivals i seguia aportant color als parcs tancats.
Constructor |
Punts |
Toyota
|
|
Hyundai
|
|
M-Sport
|
|