Especificacions tècniques
Motor

4 cilindres en línia de 1994,4 centímetres cúbics (90,80 mm de diàmetre - 77,00 mm de carrera) amb turbo i brida de 40 mm.

Potència

300 CV a 6250 rpm

Canvi

Manual de 5 o 6 velocitats

Transmissió

A les 4 rodes

Longitud

4490 mm

Amplada 1698 mm
Alçada

1369 mm

Distància entre eixos 2625 mm
Pes mínim 1150 kg

Després de gairebé dues temporades intentant-ho amb el Ford Sierra RS Cosworth, els de l’oval es van donar compte que per a guanyar al mundial més enllà de les propicies revirades carreteres corses, calia unir la tracció integral amb la potència. L’any 1990 doncs es produïa el pas en ferm cap les 4 rodes motrius amb la carrosseria de tres volums, coneguda entre els britànics com Sapphire, si bé aquesta mutació tenia un petit cost de potència en relació al model substituit.

L’estrena tenia lloc quan passaven uns quants minuts de dos quarts de set de la tarda del dijous 23 d’agost de 1990, moment en que es donava el tret de sortida al 40è Ral·li dels 1000 Llacs. Ford desplaçava tres unitats del seu nou cotxe de ral·lis al parc tancat de Jyväskylä, una per a Pentti Airikkala i Ronan McNamee, una altra per a Malcolm Wilson i Nicky Grist i una tercera unitat per a Gianfranco Cunico i Stefano Evangelisti, si bé cap dels tres aconseguiria completar el recorregut.

L’any es tancava amb el sisè lloc de Colin McRae i Derek Ringer al RAC Rally, els quals disposaven d’una unitat de l’importador britànic de la marca, com el millor resultat del nou model. I si bé l’any 1991 s’iniciava amb un esperançador Ral·li Monte-Carlo, on François Delecour i Anne-Chantal Pauwels a punt van estar de guanyar la ronda alpina, finalment el cotxe va ser retirat a finals de la temporada de 1992 pel Ford Escort RS Cosworth, model pel qual el Sierra RS Cosowrth 4x4 va ser concebut com a banc de proves, sense aconseguir cap victòria i amb 6 posicions de podi.

Especificacions tècniques
Motor

4 cilindres en línia de 1839,6 centímetres cúbics (83,00 mm de diàmetre - 85,00 mm de carrera) amb turbo i brida de 40 mm.

Potència

300 CV a 7000 rpm

Canvi

Manual de 5 o 6 velocitats

Transmissió

A les 4 rodes

Longitud

4035 mm

Amplada 1675 mm
Alçada

1390 mm

Distància entre eixos 2450 mm
Pes mínim 1150 kg

D'ençà que Mazda va decidir a finals de 1985 abandonar el projecte del RX-7 de Grup B, per centrar-se en el desenvolupament d'un Grup A sota la carrosseria del 323 4WD, la menor cilindrada i per tant la manca de potència va ser un problema crònic en el nou cotxe de competició. L'any 1990, la marca nipona feia una passa endavant amb un increment en el cubicatge dels seus motors per arribar als nivells de potència que entregaven els seus rivals contemporanis. Però aquest no era l'únic canvi realitzat, doncs el motor s'inclinava lleugerament cap endavant per permetre una transmissió més gran i les cotes més grans de la carrosseria, permetrien una major estabilitat en pista.

Mazda desplaçava dues unitats del seu nou 323 GTX al Ral·li dels 1000 Llacs, cita en la que el cotxe hi faria el seu debut oficial el dijous 23 d'agost de 1990, confiant-les en mans de dos ex-campions mundials finlandesos, parlem de Timo Salonen, que per llavors anava navegat per Voitto Silander, i de Hannu Mikkola, qui seguia anant acompanyat del suec Arne Hertz. Els primers es van veure endarrerits per un problema amb el diferencial central quan estaven flirtejant amb les posicions de podi, havent-se de conformar amb la sisena posició final, mentre que els segons es veien obligats a abandonar la prova per una averia de motor en l'equador de la prova.

Els nous 323 GTX no es tornarien a veure en acció fins al RAC Rally que tancava la temporada, on cap de les dues parelles de pilots que s'hi desplaçaven, aconseguirien completar el recorregut programat. L'any 1991 el projecte cobrava més pes, i els nipons estaven presents a la rampa de sortida de més esdeveniments mundials, comptant entre les seves files al Monte-Carlo i al Ral·li de Portugal amb el càntabre Chus Puras, si bé en cap de les participacions realitzades, els seus pilots van ser capaços d'aconseguir ni una plaça de podi, el que va portar a Mazda a abandonar l'oficialitat de la marca al mundial de ral·lis en concloure la temporada.

5è 1000 Llacs consecutiu que guanyava Tommi Mäkinen, si bé el del 96 no tenia puntuabilitat mundial.

Completades les 24 proves especials cronometrades de 384,10 km de distància que figuraven en el recorregut del 48è Ral·li de Finlàndia, el diumenge 23 d'agost de 1998 es celebrava a Jyväskylä la corresponent cerimònia de clausura de l’esdeveniment, que per segon any rebia aquesta denominació oficial. La prova, que era la desena ronda en el calendari del campionat del món de ral·lis, entregava punts en els certàmens de pilots, constructors, producció i FIA 2-L, un ventall que permetia als organitzadors de l'esdeveniment aplegar fins a un total de 116 parelles de noms en la seva llista oficial d'inscrits, les quals totes elles serien presents a la baixada per la rampa de sortida celebrada el divendres 21 d'agost a la mateixa ciutat central finlandesa.

L'esforç de Sainz-Moya va ser intens, però res van poder fer per progressar més enllà de la segona plaça.

Amb la cerimònia de sortida programada a la 1 en punt del migdia, la primera etapa es disputava bàsicament al llarg de la tarda del divendres, doncs l’hora de l’ocàs en l’estiu finlandès així ho permetia. Amb 9 proves especials en el seu programa, la jornada totalitzava 90,08 km de lluita contra el cronòmetre, una activitat que es completava amb l’entrada en el parc tancat de Jyväskyla a manca de 2 minuts per a 2 quarts de 10 del vespre i que majoritàriament es desenvolupava cap al nord de l’epicentre del ral·li.

A primera hora de la tarda del divendres 21 d’agost de 1998, el clima era plujós al cor de Finlàndia, el que reduïa enormement l’adherència sobre les especials per les que es disputava el ral·li, a més a més de comprometre la visibilitat. En aquestes condicions dos veterans de la prova posaven a lluir els seus gal·lons, els espanyols de Toyota Carlos Sainz i Luis Moya i els finlandesos de Ford Juha Kankkunen i Juha Repo empataven a la dècima els seus temps en la primera especial cronometrada, i 3,1 segons per davant del Mitsubishi Lancer Evo V de Tommi Mäkinen i Risto Mannisenmäki, pilot que havia aconseguit la victòria en les 4 últimes edicions de la ronda local. 

En el transcurs de la segona prova especial cronometrada, Carlos Sainz i Luis Moya danyaven les suspensions del seu Toyota Corolla WRC en la recepció d'un dels incomptables salts, tot i això els espanyols es mantenien al capdavant de la classificació gràcies a aturar el cronòmetre amb el segon millor temps per darrera dels britànics de Subaru Colin McRae i Nicky Grist. Tommi Mäkinen i Risto Mannisenmäki es tornaven a adjudicar l’autoria del tercer millor temps, si bé en aquest cas aconseguien retallar exactament els 3,1 segons d’avantatge que els hi portaven els seus compatriotes de Ford, amb el què s’establia una nova igualada a la taula en la segona posició.

Colin McRae i Nicky Grist repetien victòria de tram just abans de passar per les assistències remotes de Laukaa i aquests s’enfilaven fins a la segona posició provisional 5 dècimes de segon per davant de Carlos Sainz i Luis Moya, que hi perdien dos llocs a la taula, i 14 dècimes de segon per darrere dels nous líders, els locals de la firma dels tres diamants vermells, Tommi Mäkinen i Risto Mannisenmäki.

A la represa, a quarts de 5 de la tarda, els pilots afrontaven la cronometrada més llarga de tota la jornada, Lankamaa, en la que Colin McRae i Nicky Grist bloquejaven els frens del seu Subaru Impreza S5 WRC i amb la conseqüent derrapada, aquests colpejaven posteriorment contra una roca i deixaven una de les seves rodes posteriors mig arrancada. Unes condicions que els portaven a concedir més de 3 minuts i mig vers el millor temps de Marcus Grönholm i Timo Rautiainen, per abandonar la competició abans d’afrontar el següent repte programat. Tanmateix Tommi Mäkinen i Risto Mannisenmäki es trobaven sobre el tram als britànics en una zona molt estreta, on l'avançament era impossible, el que enlentia el seu progrès, habilitant als seus perseguidors a retallar distàncies en vers als líders.

La baixa dels britànics de la marca de la Constel·lació de les Plèiades, que haurien d’esperar una altra temporada per tal de treure’s de sobre l’etiqueta d’aixafa cotxes en l’esdeveniment finlandès, deixava a Carlos Sainz i Luis Moya en la segona posició a 9 dècimes de segon de Tommi Mäkinen i Risto Mannisenmäki, mentre que Juha Kankkunen i Juha Repo retornaven a les posicions de podi a 6,3 segons dels seus compatriotes de Mitsubishi i per 7,4 segons de marge amb els seus altres compatriotes de Toyota, Marcus Grönholm i Timo Rautiainen.

En les 3 següents proves especials programades, de menor entitat cronometrada i la primera de les quals era una especial urbana pel centre de Jyväskylä, s’establia un ball de segons entre Carlos Sainz i Luis Moya amb Tommi Mäkinen i Risto Mannisenmäki que deixava les distàncies entre els dos primers classificats en 2,1 segons, mentre que entre el Toyota de Marcus Grönholm i Timo Rautiainen i el Ford de Juha Kankkunen i Juha Repo, aquestes s’escurçaven en 8 dècimes de segon.

Tommi Mäkinen i Risto Mannisenmäki estrenaven el seu comptador de victòries de tram en la penúltima prova especial del dia, tanmateix la darrera especial campestre de la jornada, en la que el campió del món en vigència i el seu navegant hi aconseguien engruixir en quelcom més de 6 segons el seu marge amb els espanyols de Toyota, llur temps no era gens bo, facilitant alhora que Juha Kankkunen i Juha Repo escurcessin fins als 2,6 segons les distàncies amb els segons classificats.

En les immediacions del parc tancat i també pels carrers de la ciutat finlandesa es dibuixava una segona especial urbana, Hippos, en la que els 4 Toyota Corolla WRC de Thomas Rådström i Gunnar Barth, de Didier Auriol i Denis Giraudet, de Marcus Grönholm i Timo Rautiainen i de Carlos Sainz i Luis Moya s’hi feien amb els 4 millors temps, si bé el registre dels espanyols era ex-aequo amb el dels britànics de Mitsubishi Richard Burns i Robert Reid.  

La poca distància competitiva de l’especial, no donava massa opcions als cops de teatre i així els líders Tommi Mäkinen i Risto Mannisenmäki se n’anaven cap al parc tancat de Jyväskylä amb 7,0 segons de marge amb Carlos Sainz i Luis Moya i 10,2 segons en relació a Juha Kankkunen i Juha Repo. Marcus Grönholm i Timo Rautiainen flirtejaven amb les posicions de podi i fitxaven a 16,9 segons dels líders de Mitsubishi i per tant a 6,7 segons dels seus altres compatriotes de Ford, si bé per darrera, i amb la segona unitat oficial, Didier Auriol i Denis Giraudet assetjaven a només 4,9 segons del seu temps.

Sobre la segona etapa requeia bona part del pes de l’edició, doncs amb una corda de 194,58 km cronometrats, aquesta suposava un xic més del 50 % de tota la distància competitiva del ral·li. A les 7 en punt del matí els primers equips participants, dels 86 que restaven en cursa, realitzaven la sortida del parc tancat de Jyväskyä amb un clima plujós, i aquests per davant tenien un total de 9 trams que discorrien cap al sud-oest de l’epicentre de l’edició, el darrer dels quals era una segona passada per la cronometrada urbana d’Hippos. Una activitat que finalitzava amb el retorn al punt de sortida en passar 4 minuts de les 8 del vespre.

Tommi Mäkinen i Risto Mannisenmäki s’entregaven a fons, ajudats per les novetats tècniques introduïdes a posteriori del Ral·li de Nova Zelanda, i s’imposaven en les dues primeres proves especials de l’etapa, establint en la segona d’elles un registre 1 segon més lent que no pas l’aconseguit l’any anterior, malgrat estar-se disputant sobre un terreny mullat, mentre que amb una munta de pneumàtics no del tot encertada, Carlos Sainz i Luis Moya perdien 17,2 segons en relació amb els finlandesos, tot i aconseguir-hi un tercer i un segon millor temps.

Entretant, Marcus Grönholm i Timo Rautiainen aturaven el cronòmetre just per darrere de la parella líder en la cronometrada inaugural de la jornada i els pseudo oficials de Toyota llevaven la tercera posició a Juha Kankkunen i Juha Repo per 1,4 segons. Malauradament, els locals de la firma japonesa establerta a Colònia patien a continuació una lleugera sortida de pista, i en deixar-s’hi una vintena de segons vers el registre de Tommi Mäkinen i Risto Mannisenmäki, aquests retornaven la posició de podi als seus compatriotes de Ford.

Els campions de Finlàndia de ral·lis de les 2 últimes temporades així com del 1994, i ferms candidats a revalidar el títol en la present, Marcus Grönholm i Timo Rautiainen, no llencaven la tovallola però i la parella en establir el millor temps en la tercera prova cronometrada del dia, aquests recuperaven la tercera posició que instants abans havien perdut, mentre que Carlos Sainz i Luis Moya aconseguien revertir la tendència, si bé només retallaven en unes insignificants 6 dècimes de segon les distàncies en vers als líders.

Esperonats, Juha Kankkunen i Juha Repo feien una passa endavant i aquests imitaven als seus joves oponents, si bé sense l’èxit que la parella n’esperava en el quart repte cronometrat del dia. Entretant, en les dues posicions anteriors, s’iniciava un ball de segons de poca volada i que es perllongaria en les següents quatre proves especials, Ouninpohja inclós, on Marcus Grönholm i Timo Rautiainen picaven contra una roca. Si bé en un primer moment semblava que l’incident no tenia majors conseqüències, a uns 4 km per a completar el tram, la roda impactada es trencava i quedava bloquejada sota el seu Corolla WRC, provocant-lis una sortida de pista i la pèrdua de 3 minuts i 45,3 segons en vers el registre guanyador de Carlos Sainz i Luis Moya, un temps que els feia baixar fins a la setena posició.

Tommi Mäkinen i Risto Mannisenmäki també picaven contra una roca del voral, el que en certs instants els va fer aixecar lleugerament el peu de l’accelerador per tal de comprovar que tot estigués en ordre, facilitant així la victòria de tram dels seus rivals en tan icònica prova especial. D’altra banda la vacant en les posicions de podi la tornaven a cobrir Juha Kankkunen i Juha Repo, qui es trobaven a uns 17,8 segons de Carlos Sainz i Luis Moya, alhora que gaudien d’un marge de pràcticament 1 minut amb el Toyota Corolla WRC de Didier Auriol i Denis Giraudet, nous aspirants a entrar al podi.

En la darrera prova especial campestre de la jornada, Surkee, els líders Tommi Mäkinen i Risto Mannisenmäki donaven un cop de gràcia a la taula, doncs els de Mitsubishi hi aconseguien la seva quarta victòria parcial del dia, alhora que engruixaven en més d’una desena de segons les distàncies amb els seus més immediats perseguidors, és a dir Carlos Sainz i Luis Moya i Juha Kankkunen i Juha Repo, tercers i segons al terme d’aquest tram respectivament.

El retrobament amb els carrers de Jyväskylä, per tal de celebrar-hi la cronometrada de clausura de la segona etapa d’Hippos, no aportava gairebé res a la classificació general, més enllà de la curiositat que els suecs Thomas Rådström i Gunnar Barth hi repetien la victòria de tram aconseguida unes 22 hores abans i per davant dels Toyota Corolla WRC oficials de Didier Auriol i Denis Giraudet i de Carlos Sainz i Luis Moya.

Fins a 71 parelles participants feien entrada al parc tancat en l’encara solejat vespre finlandès, amb Tommi Mäkinen i Risto Mannisenmäki en la primera posició per 34,4 segons de marge amb Carlos Sainz i Luis Moya i per 50,5 segons amb Juha Kankkunen i Juha Repo. Els companys dels segons classificats, Didier Auriol i Denis Giraudet, restaven a les portes de les posicions d’honor a 1 minut i 59,0 segons del lideratge, és a dir, quelcom més d’1 minut dels finlandesos de Ford i per 38,3 segons i 45,8 segons de marge amb Richard Burns i Robert Reid i Thomas Rådström i Gunnar Barth respectivament.

La tercera i última etapa del ral·li era del tot anòmala amb el que s’havia vist fins llavors, doncs el sol brillava en el cel i en el programa hi constaven fins a 3 segones passades en les 6 proves especials que la conformaven. Amb sortida del parc tancat establert a les 7 en punt del matí per als més matiners, aquests afrontaven primer una segona passada per la cinquena especial de l’itinerari, l’infalible i plena de salts Ruuhimäki, per després dirigir-se cap al sud-est de la regió i afrontar 5 proves especials més al llarg de 3 trams, una activitat que finalitzava amb la pertinent cerimònia de podi en passar 10 minuts de les 4 de la tarda i que suposava els darrers 99,44 km cronometrats del recorregut.

En la repetició del tram de Ruuhimäki els escuders de Mitsubishi, Richard Burns i Robert Reid, hi aconseguien la seva primera victòria de tram a l’edició, si bé el resultat era del tot anecdòtic en quan Didier Auriol i Denis Giraudet hi aconseguien el segon millor temps a 2 dècimes de segons dels britànics.

A partir de llavors, monòleg de Marcus Grönholm i Timo Rautiainen, autors del tercer millor temps en l’especial inaugural dominical, doncs els locals s’imposaven en totes i cadascuna de les proves especials que aquests tenien per davant, uns resultats que si bé no els portava a guanyar cap posició després del temps perdut a Ouninpohja, si que els permetia enviar un missatge als directors esportius dels diferents equips oficials.

En la lluita per les posicions capdavanteres, Juha Kankkunen i Juha Repo aturaven el temps per davant de Carlos Sainz i Luis Moya entre la segona i la quarta prova especial dominical, amb el què els de Ford es situaven a 11,0 segons de la segona plaça dels de Toyota, mentre que Tommi Mäkinen i Risto Mannisenmäki hi administraven esforços i distàncies, veient reduït el seu marge en uns 2 i 7 segons respectivament.

Els espanyols de Toyota però, aconseguien revertir la preocupant tendència en la cinquena prova especial de la jornada, doncs malgrat cedir segon i escaig amb els líders, aquests avantposaven en 4 dècimes de segon el seu temps al registre dels seus ex companys d’equip a Ford, amb el cop de moral que això suposava. Tenaços, Juha Kankkunen i Juha Repo empataven en el tercer millor temps amb Tommi Mäkinen i Risto Mannisenmäki en la darrera cronometrada de la jornada així com de l’edició, un resultat que deixava als de la marca de l’oval blau com els segons més ràpids de l’etapa rere Marcus Grönholm i Timo Rautiainen i immediatament per davant dels líders Tommi Mäkinen i Risto Mannisenmäki, alhora que retallaven en unes insuficients 18 dècimes de segon les distàncies amb els forasters de Toyota.

Sense incidents a lamentar en el camí vers les assistències remotes de Josemora, ni tampoc vers el parc tancat de Jyväskylä, en passar 10 minuts de les 4 de la tarda del diumenge 23 d’agost de 1998, per cinquè any consecutiu Tommi Mäkinen pujava en el graó amb un 1 a sota en el podi del Ral·li 1000 Llacs, si bé en aquesta ocasió no era Seppo Harjanne qui l’acompanyava sinó Risto Mannisenmäki. Els finlandesos de la marca dels tres diamants vermells completaven els 384,10 km cronometrats de l’itinerari en un temps de 3 hores 16 minuts i 56,1 segons, registre que equivalia a una velocitat promig de 117,0 km/h i que els conferia un marge final de 35,6 segons amb Carlos Sainz i Luis Moya i de 45,2 segons amb els seus compatriotes Juha Kankkunen i Juha Repo.

Fent un ral·li conservador, Kankkunen-Repo acabaven en tercera posició la cita de casa.

En el certamen de producció, els locals Jouko Puhakka i Mika Ovaskainen s’imposaven en 2 de les 3 primeres proves especials del programa i aconseguien el segon millor temps en la cronometrada que se’ls hi escapava el registre de referència a 3 dècimes de segon d'aquest, un rendiment que els portava a liderar la classe per 19,8 segons amb els seus compatriotes Juha Kangas i Jani Laaksonen.

Emperò l’assumpció de riscos passaven peatge en la quarta prova especial, quan els líders es veien obligats a abandonar la competició per accident. Juha Kangas i Jani Laaksonen prenien llavors les regnes de la classe i es mantenien al capdavant de la taula amb un total de 3 victòries parcials, 1 segon i 2 tercers millors temps en les 6 cronometrades que quedaven per davant. Gustavo Trelles i Martin Christie, autors del millor temps en les 3 proves especials que se’ls hi escapaven als líders, s’enfilaven fins a la segona posició, ingressant en règim de parc tancat a 28,5 segons de l’anhelada primera posició.

Després d’un cert estira i arronsa de segons en els compassos inicials de la jornada sabatina, els finlandesos Juha Kangas i Jani Laaksonen aconseguien portar les distàncies amb l’uruguaià Gustavo Trelles i l’argentí Martin Christie fins a 1 minut i 2 dècimes de segon al terme de la cronometrada d’Ouninpohja, per en la darrera prova campestre del dia, Surkee, perdre-ho tot amb les suspensions del seu Mitsubishi Carisma GT Evo IV inoperatives. 

La baixa dels locals deixava al campió del món en vigència i al seu navegant argentí en la primera posició per gairebé 3 minuts i mig de marge amb l’obsolet Mitsubishi Lancer Evo II dels locals Hannu Jokinen i Jouni Lampinen i quelcom més de 6 minuts amb el valencià Luis Climent i el català Àlex Romaní.

La poca corda cronometrada de la segona passada per Hippos, no aportava massa a la taula general més enllà de la primera victòria de tram de la parella dels Països Catalans, qui al llarg del diumenge n’aconseguirien 2 més, amb les que aquests s’enfilarien fins a la segona posició, coincidint amb els problemes mecànics de Hannu Jokinen i Jouni Lampinen. Les sueques Pernilla Walfridsson i Ulrika Mattsson eren unes altres en treure petroli dels problemes dels locals, i les pilots es feien amb el tercer lloc a la classificació provisional, plaça que les escandinaves haurien de batallar fins al darrer metre del programa amb els polonesos Leszek Kuzaj i Andrzej Górski.

Administrant el gran avantatge del que gaudien al llarg de l’etapa final, Gustavo Trelles i Martin Christie es feien amb la victòria per 5 minuts i 4,8 segons amb Luis Climent i Àlex Romaní i per 8 minuts i 24,3 segons amb Pernilla Walfridsson i Ulrika Mattson, una victòria, la cinquena al llarg de la temporada, que deixava a Gustavo Trelles amb 26 punts de marge amb l'austríac Manfred Stohl, absent a la prova.

Un cop Kangas-Laaksonen van ser fora de cursa, el ral·li va ser plàcid per a Trelles-Christie .

En la categoria FIA 2-L, després de 4 canvis en la primera posició en el transcurs de les 4 primeres proves especials del programa, els suecs de Hyundai Kenneth Eriksson i Staffan Parmander semblaven tenir quallat el lideratge en gaudir de més d’una quarantena de segons de marge amb el trio que els perseguia a la taula, fins que en la sisena prova especial, un problema de motor els endarreria per obligar-los a abandonar en l’enllaç vers el setè tram del divendres, una contrarietat que deixava a Toni Gardemeister i Paavo Lukander en primera posició a bord del SEAT Ibiza KitCar preparat a Baporo.

Malgrat que els finlandesos s’imposaven en les tres últimes proves especials campestres i que a Hippos es quedaven a 4 dècimes de segon del registre de referència establert per Alister McRae i David Senior, els líders Toni Gardemeister i Paavo Lukander se n’anaven a descansar amb només 6,4 segons de marge amb els britànics encarregats de defensar els interessos de la casa mare, Volkswagen. Els suecs Jonas Krose i Bruno Berglund eren tercers a 20,8 segons dels líders a bord d’un Renault Mégane Maxi.

La jornada sabatina s’iniciava amb un repartiment de victòries de tram entre els dos primers classificats, si bé els cops que els líders finlandesos donaven en la lluita contra el cronòmetre, eren molt més grans que no pas els dels britànics, aconseguint així elevar fins als 30,0 segons el seu marge al capdavant de la taula.

Emperò tot el temps guanyat es perdia a continuació, en el transcurs de la cinquena prova especial sabatina, quan Toni Gardemeister i Paavo Lukander patien una espectacular volcada i deixaven el seu Ibiza KitCar sense direcció assistida i amb el radiador malmès, si bé completant l’especial tot esperant que els seus mecànics catalans obressin el miracle en el reagrupament d’Orivesi, per tal d’intentar tornar a recuperar la primera plaça. 

Alister McRae i David Senior prenien així les regnes de la categoria a bord del seu Volkswagen Golf GTi KitCar per 39,7 segons de marge amb els finlandesos de SEAT, mentre que els suecs de Renault estaven ja a 56,1 segons dels britànics de la marca de Wolfsburg.

Toni Gardemeister i Paavo Lukander acometien les 4 últimes proves especials amb determinació i malgrat aconseguir 2 victòries de tram en les 2 primeres i retallar una desena de segons als britànics, en les 2 últimes aquests veien com no podien esprémer a fons les revolucions del seu cotxe i acabaven completant la jornada a 48,3 segons del lideratge.

Entretant, a Surkee, darrera especial campestre de l’etapa, els suecs Jonas Krose i Bruno Berglund, així com Jörgen Jonasson i Pecka Svensson, aquests últims amb la marca catalana SEAT, cursaven baixa simultània a l’edició, deixant als australians de Hyundai Wayne Bell i Iain Stewart en la tercera posició a més de 10 minuts dels líders.

Toni Gardemiester i Paavo Lukander no llencaven la tovallola i lluitaven cada revolt del programa que tenien per davant, i malgrat imposar-se en 5 de les 6 proves especials del programa, aquests finalment es quedaven a 19,8 segons del registre guanyador d’Alister McRae i David Senior, mentre que la baixa per avaria de motor en el Hyundai Coupé KitCar Evo2 de Wayne Bell i Iain Stewart, deixava en tercera posició al Volkswagen Golf GTi 16V de Jorma Laakso i Jaro Jyrkiäinen a més de 28 minuts dels guanyadors.

Per a Volkswagen aquesta era la seva primera victòria en el campionat, un resultat que els valia per sumar 38 punts i situar-se en tercera posició provisional, mentre que SEAT es mantenia liderant la categoria amb 78 punts nets, 23 més que no pas Peugeot.

La sortida de pista de Gardemeister-Lukander va permetre a McRae-Senior pescar una victòria per a VW.

En el campionat reservat per a pilots Carlos Sainz aconseguia mantenir el lideratge de la classificació provisional amb un total de 47 punts, mentre que Tommi Mäkinen, gràcies a la tercera victòria de la temporada, aconseguia empatar amb Colin McRae en la segona posició a 9 punts del pilot madrileny. Juha Kankkunen per la seva banda, desfeia la igualada amb el francès Didier Auriol, gràcies a finalitzar una posició per davant del de Montpeller.

Pilot

Punts
Carlos Sainz

47

Colin McRae

Tommi Mäkinen

38

38

Juha Kankkunen

31

En l'apartat de constructors es mantenia la lluita entre les marques japoneses, Toyota gràcies al 2n i 4t lloc de Carlos Sainz i Luis Moya i de Didier Auriol i Denis Giraudet respectivament, mantenien en certa manera les distàncies vers els seus rival, ara encapçalats per Mitsubishi, els quals a la victòria de Tommi Mäkinen i Risto Mannisenmäki, havien d'afegir els punts del 5è lloc de Richard Burns i Robert Reid. Subaru per la seva banda, amb el zero amb el que sortia de la meca dels ral·lis, no només perdia la segona posició del campionat en favor de Mitsubishi, sino que a més a més es despenjava del campionat.

Constructor
Punts

Toyota

72

Mitsubishi

61

Subaru

52

Finalment Volkswagen guanyava a casa i ho feia amb un triplet.

La 33ena edició del Ral·li d'Alemanya suposava la novena ronda en el calendari del campionat del mòn de ral·lis, la qual finalitzava el diumenge 23 d'agost de 2015 a Trier, seu habitual del ral·li. La cita alemanya era puntuable per als certàmens de pilots, marques, WRC-2, WRC-3, la Copa R-GT i la Copa Drive Dmack, el que elevava la llista d'inscrits fins als 78 equips. D'aquests, 74 iniciaven el divendres 21 d'agost a celebrar les primeres cronometrades d'un total de 21 que composaven el recorregut, el qual tenia una distància de 374,43 km. 56 equips van poder completar la última de les proves especials i ser presents a la cerimònia de finalització de la cita germànica.

Latvala-Anttila van intentar assetjar els líders fins la segona passada pel Panzerplatte.

Volkswagen venia disposada a treure's la gran espina que duien clavada en el ral·li de casa, doncs en les dues últimes edicions en les que el equip havia estat present de manera oficial al màxim nivell, només podien comptar amb un podi, el 3r lloc que havien aconseguit els noruegs Andreas Mikkelsen i Ola Fløene en l'anterior edició de 2014. Ja en el tram de proves el millor temps era pels finlandesos Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila seguits de precisament Andreas Mikkelsen i Ola Fløene mentre que els pilots número 1 de l'equip alemany, els provençals Sébastien Ogier i Julien Ingrassia, decidien no arriscar després de patir un ensurt.

Divendres es van començar a celebrar les primeres proves cronometrades del ral·li entre les vinyes de Mosel, en les que els pilots de Volkswagen van continuar amb la seva demostració de força. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia guanyaven set de les vuit proves especials cronometrades que composaven la primera jornada, mentre que el millor temps en la tercera especial cronometrada del dia, la que s'escapava de les mans dels campions mundials, era obra de Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila. La superioritat dels cotxes alemanys no acabava aquí, doncs els tres Polo R WRC van aconseguir ocupar les tres primeres posicions en totes les especials cronometrades del divendres tret de la última, en la que el Hyundai i20 WRC de Dani Sordo i Marc Martí va aconseguir classificar-se en tercera posició. Si bé també cal destacar que en la quarta prova cronometrada, els pilots de Citroën Kris Meeke i Paul Nagle assolien el tercer temps escratx ex-aequo amb Andreas Mikkelsen i Ola Fløene.

Arribats a la neutralització de la primera etapa doncs els tres Volkswagen Polo R WRC ocupaven les tres primeres posicions provisionals amb Sébastien Ogier i Julien Ingrassia al capdavant seguits de Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila a 9,5 segons i els noruegs Andreas Mikkelsen i Ola Fløene en tercera posició a 34,9 segons dels seus companys d'equip. El primer grup de pilots perseguidors els haviem d'anar a buscar a més d'un minut dels líders, on els Hyundai i20 WRC de Dani Sordo i Marc Martí i dels belgues Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul, guanyadors de les dues últimes edicions del ral·li alemany es trobaven separats per només 1,9 segons.

En sentit negatiu destacaven els polonesos Rubert Kubica i Maciej Szczpaniak, a qui a més d'arrossegar una penalització de cinc minuts per haver canviat el motor del seu Ford Fiesta RS WRC se'ls hi afegia una sortida de pista amb pèrdua de parabrises inclosa en la penúltima especial cronometrada del dia. Tanmateix la parella oficial de Citroën formada pel pilot nor-irlandès Kris Meeke i el seu copilot irlandès Paul Nagle patien una sortida de pista en la sisena especial cronometrada del dia que malmetia les seves suspensions, enfonsant-los en la general provisional quan eren l'equip amb més capacitat de pressionar als tres Volkswagen.

La segona jornada, la més llarga de totes tres del ral·li i que es caracteritzava per emprar pistes encimentades d'entrenament dels tancs alemanys, els Panzer, s'iniciava dissabte a primera hora del matí. Si bé es mantenia el domini dels Volkswagen en quan a l'autoria dels millors temps, altres cotxes aconseguien avantposar-se a algun o dos dels Polo R WRC en certes proves especials cronometrades.

Sébastien Ogier i Julien Ingrassia amb quatre escratxs de les cinc especials cronometrades del bucle del matí, aconseguien estirar una mica les distàncies vers Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila, els quals guanyaven l'especial en la que no ho feien els provençals pel matí i deprés de passar pel reagrupament i assistències de mitja jornada aconseguien escurçar tímidament les distàncies amb dos escratxs consecutius. Arribats a la segona passada per Panzerplatte Lang, de 45,61 km de distància, els líders donaven un cop de gràcia en incrementar en 15,3 segons les distàncies que tenien amb els seus companys d'equip finlandesos, el que pràcticament equivalia a doblar la diferència de temps acumulada. Un últim escratx dels campions mundials deixava als dos equips oficials Volkswagen separats per 33,8 segons en acabar la jornda de competició.

Els noruegs Andreas Mikkelsen i Ola Fløene per la seva banda vivien aliens al duel que mantenien els seus companys d'equip i s'asseguraven de conservar la seva tercera plaça, doncs malgrat perdre més d'1 minut amb Sébastien Ogier i Julien Ingrassia, els pilots de Volkswagen amb prou feines cedien 5 segons vers els quarts classificats, els espanyols Dani Sordo i Marc Martí.

Precisament Dani Sordo i Marc Martí juntament amb Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul formaven un altre dels punts calents del ral·li, els belgues aconseguien superar als seus companys d'equip al terme de la segona prova especial cronometrada del dissabte després de classificar-se en els dos primers trams per davant dels espanyols. Les posicions es van mantenir fins a la celebració de la primera passada per Panzerplatte Lang, la cronometrada reina del ral·li, en la que els espanyols aconseguien recuperar la quarta plaça provisional amb 6,7 segons de marge. Aquesta diferència de temps al llarg de la tarda s'aniria estirant i arronsant per situar-la en els 9,5 segons definitius de la neutralització d'etapa.

L'etapa dominical, amb només dos trams que es celebraven a doble passada i per tant molt poca distància cronometrada que els participants tenien per endavant i unes distàncies entre els primers classificats prou importants, va tenir molt poca història més enllà de l'escratx en la primera especial per part dels britànics de M-Sport Elfyn Evans i Daniel Barritt, el que suposava el primer escratx d'un cotxe diferent a un Volkswagen. L'escratx va ser anecdòtic, doncs els pilots de Volkswagen van tornar a la feina i guanyaven les tres proves cronometrades que tenien per endavant, en les que sense incidents rellevants, l'interés residia en saber qui s'adjudicaria els punts extra del "Power Stage". Sébastien Ogier i Julien Ingrassia van patir un ensurt i van decidir no arriscar en la última especial cronometrada del ral·li, pel que els 3 punts extra van ser per a Jari-Matti Latvala i Miiikka Anttila que rebaixaven el crono marcat per Kris Meeke i Paul Nagle així com el de Dani Sordo i Marc Martí que obtenien 2 i 1 punt extra respectivament.

Completats doncs els 374,43 km cronometrats del 33è Ral·li d'Alemanya sense cap incident important, Volkswagen es podia treure finalment l'espina que tenia clavada en situar els seus tres cotxes en el podi de Trier. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia completaven el recorregut en un temps de 3 hores 35 minuts i 49,5 segons, és a dir, en 23 segons menys que els seus companys d'equip finesos Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila. Andreas Mikkelsen i Ola Fløene repetien el tercer lloc que havien aconseguit l'any passat a 1 minut i 56,6 segons dels seus companys francesos.

Mikkelsen-Fløene tancaven la festa de Volkswagen a casa.

Entre els cotxes de categoria WRC-2 les dues primeres etapes, que pràcticament englobaven el 80 % de la distància cronometrada, eren un passeig marcial dels dos Škoda Fabia R5 oficials, especialment el pilotat pels veterans txecs Jan Kopecký i Pavel Dresler, els quals marcaven consecutivament els 10 primers escratxs del ral·li més el que aconseguien en la primera passada per l'especial reina Panzerplatte Lang. Tot i no atacar tan intensament en la tercera i última etapa, els txecs que feien una de les seves poques aparicions en el mundial aconseguien incrementar la distància vers els segons classificats fins a situar-la per sobre dels 4 minuts.

A efectes de campionat, el qatarí Nasser Al-Attiyah, qui estrenava un Fabia R5 a la cita germànica, es situava com a líder de la taula provisional per 2 punts en combinar el seu quart lloc al ral·li amb el zero que s'enduia el per llavors líder Esapekka Lappi, a qui un accident en la segona especial cronometrada l'obligava a acollir-se al rally-2 enfonsat en la provisional.

Kopekcý-Dresler guanyaven els 10 primers trams i el Panzerplatte Lang 1.

En el campionat WRC-3 la cita va tenir molt poca història, doncs els italians Andrea Crugnola i Michele Ferrara eren els únics inscrits al ral·li amb el seu Renault Clio RS R3T. Per tant de completar el recorregut, els transalpins tenien la victòria assegurada. I així va ser, el que donava una forta empempta al pilot en la taula provisional del campionat, en la que pujava fins al tercer lloc provisional peró a 23 punts del primer classificat, el francés Quentin Gilbert.

Crugnola-Ferrara competien totalment sols a Alemanya i així guanyar és bastant més fàcil.

La Copa R-GT combinava proves de l'Europeu de Ral·lis amb algunes del Mundial, sent totes elles sobre asfalt, superficie més adeqüada per aquest tipus de cotxes. Només dues parelles franceses feien acte de presència al ral·li alemany amb els seus respectius Porsche 911 997 GT3, eren Romain Dumas i Denis Giraudet i François Delecour i Dominique Savignoni. Els primers, que pilotaven la versió RS 4.0 del cotxe alemany, guanyaven les 7 primeres especials cronometrades del ral·li, acumulant una distància superior als 2 minuts i mig vers el Cup que pilotaven François Delecour i Dominique Savignoni, als quals una fuita d'aigua en la última cronometrada del divendres, els deixava a l'estacada i amb 10 minuts de penalització en acollir-se al rally-2.

Romain Dumas i Denis Giraudet tot i guadir de més de 12 minuts i mig de marge, van seguir obrint forat, més quan els seus únics rivals es sortien de la traçada en la primera passada pel Panzerplatte Lang, pel que els pilots pràcticament només s'havien de preocupar de dur el seu 911 d'una peça fins a la conclusió del ral·li. Amb pràcticament tot fet quan mancaven dos especials per completar el recorregut, François Delecour i Dominique Savignoni aconseguien finalment marcar els seus primers i únics escratxs al ral·li.

A efectes de campionat però, François Delecour era ferm líder amb la victòria aconseguida al Monte-Carlo i els dos segons llocs d'Ypres i d'Alemanya, el que permetia al veterà pilot acumular 61 punts, mentre que Romain Dumas es situava en segona posició del campionat amb 43 punts recuperant-se així de l'abandonament de Bèlgica.

Dumas-Giraudet quasi bé corrien sols a la R-GT.

A la Drive Dmack Cup el ral·li es va plantejar en les seves primeres especials cronometrades com una lluita tancada entre els belgues Ghislain de Mevius i Johan Jalet i els britànics Tom Cave i Craig Parry. La lluita però va tocar final quan a la cinquena especial cronometrada de la prova els britànics patien un accident, deixant llavors als líders belgues amb un marge bastant comfortable de més de mig minut sobre el neerlandès Mats van den Brand i el belga Martijn Wydaeghe, marge que el fill de l'ex-pilot de ral·lis vencedor del campionat de producció l'any 1992 elevaria fins a fregar al minut amb un temps brutal en la sisena especial cronometrada del recorregut. Tot i el coixí acumulat en el primer quart del ral·li, els belgues aconseguien sumar 12 escratxs més en les 15 proves especials cronometrades que restaven per celebrar-se, amb el que la seva victòria en la categoria era inqüestionable.

En clau de campionat, tot i el fantàstic ral·li de Ghislain de Mévius, aquest només arribava fins la quarta posició provisional, doncs l'abandonament de Portugal pesava molt en un campionat tan curt. Per davant el norueg Marius Aasen es mantenia líder per 5 punts sobre el finlandès, també fill d'ex-campió mundial, Max Vatanen que a Alemanya sumava el seu quart podi en quatre proves. El britànic Tom Cave perdia gas en només poder sumar 2 punts corresponents als 2 escratxs aconseguits en les primeres especials cronometrades.

De Mevius-Jalet van fer una demostració de força a Alemanya.

En el campionat de pilots la sisena victòria de Sébastien Ogier de la temporada, així com el vuitè podi de nou possibles, permetia al campió mundial encarar la revàlida del títol amb força calma en la recta final del calendari doncs el coixí que tenia vers el seu company Jari-Matti Latvala s'acostava als 100 punts. Andreas Mikkelsen per la seva banda, gràcies al sisè podi que sumava al llarg de la temporada, superava al seu comaptriota Mads Østberg per vuit punts.

Pilot

Punts
Sébastien Ogier

207

Jari-Matti Latvala

114

Andreas Mikkelsen

98

En el campionat de constructors, el domini dels pilots de Volkswagen es traduia en el quart doblet de la temporada, el que permetia als de Wolfsburg arribar als 300 punts. Hyundai per la seva banda gràcies a situar els seus dos cotxes just per darrera dels cotxes alemanys, es situava en segona posició del campionat, superant a Citroën que a Alemanya no quallava una bona actuació.

Constructor
Punts

Volkswagen

300

Hyundai

161

Citroën

148