Ari Vatanen i Terry Harryman donaven al Peugeot 205 T16 la seva primera victòria mundial.
Novena ronda en el calendari del campionat del món de ral·lis de la temporada de 1984, el Ral·li dels 1000 Llacs tancava la seva 34ena edició amb la presència de 74 formacions participants en el seu parc tancat el diumenge 26 d'agost a Jyväskylä, regió central de Finlàndia. La prova, considerada per molts com un gran premi sobre terra, oferia la possibilitat d’obtenir punts en els certàmens de pilots i constructors, el que atreia fins a un total de 151 equips per a oficialitzar la seva inscripció, dels que 144 serien presents a la protocolària cerimònia de sortida, celebrada el divendres 24 d'agost en la mateixa ciutat, i des d’on aquests farien camí cap un recorregut composat per 51 especials cronometrades de 460,96 km competitius.
Tot i les millores fetes en les suspensions del 037, Alén-Kivimäki no van poder superar a Vatanen-Harryman.
Acte seguit de celebrar-se la cerimònia de sortida, programada en passar 1 minut de les 6 de la tarda del divendres 24 d’agost per a la primera parella participant, arrancava l’etapa inaugural del ral·li, la qual tenia 11 trams cronometrats en el seu recorregut de 117,34 km de corda. Unes especials que conduïen a la caravana del ral·li fins a Jämsä i que finalitzaven gairebé al cap de 7 hores de prendre la sortida, concretament a 3 quarts i mig d'1 de la matinada de l’endemà dissabte i en el mateix punt d’eixida.
Stig Blomqvist i Björn Cederberg, a bord del seu Audi Quattro A2, aconseguien marcar el millor registre en la primera cronometrada de l’edició 1 segon per davant d’Ari Vatanen i Terry Harryman, el que situava als suecs al capdavant de la general per idèntic marge amb la parella de Peugeot. I es que de fet el pilot suec havia estat l'únic capaç de batre als finlandesos a casa seva, l'any 1971 i a bord d'un Saab 96 quan encara no existia ni el Mundial de Ral·lis. Sense abandonar aquest tram inaugural, Lasse Lampi i Pentti Kuukkala havien de renunciar a la competició en trencar el motor del seu Audi Quattro A2.
La cancel·lació de la segona especial cronometrada a causa de la sortida de pista del Vauxhall Chevette 2300 HSR dels britànics Julian Roderick i David Holmes en un sector amb força públic, perllongava artificialment el lideratge de la parella sueca d’Audi, alhora que desposseïa d’una victòria de tram al Lancia de Markku Alén i Ilkka Kivimäki.
Emperò les millores introduïdes en les suspensions del seu 037 Evo, es constataven en l’agilitat amb la que el prototip menys potent dels tres pesos pesants copiava el terreny finlandès, i la parella encadenaria 4 victòries de tram més en aquest impàs inicial de la jornada, amb les que els pilots oficials de Lancia prenien el relleu als estrangers de la firma bavaresa al terme de la quarta prova especial.
Ari Vatanen i Terry Harryman, amb el petit i lleuger Peugeot 205 Turbo 16, marcaven temps propers als del primer equip de Lancia i aquests arribaven a l’equador de l’etapa inaugural a 16 segons del lideratge i per 9 segons de marge amb l’Audi d’Stig Blomqvist i Björn Cederberg.
Queia la nit en el retorn vers Jyväskylä i Ari Vatanen i Terry Harryman milloraven la posada a punt de les seves suspensions, amb el que la parella finlandeso-britànica de la firma borgonyona retallava distàncies amb els líders de Lancia, gràcies a aconseguir-hi 4 victòries de tram, per 2 per part de Markku Alén i Ilkka Kivimäki, la darrera d’elles ex-aequo entre ambdues formacions. Tanmateix els finlandesos de Lancia patien una lleugera sortida de pista en la penúltima prova especial de l’etapa, en la que la rampa de fars suplementària es despenjava, provocant la pèrdua d’una desena de segons de la parella en vers els de Peugeot.
Més importants eren els problemes dels seus joves companys d’equip Henri Toivonen i Juha Piironen, qui per culpa d’una avaria en el seu compresor, no podien donar caça als potents però poc adaptats Audi Sport Quattro de Hannu Mikkola i Arne Hertz o el Quattro A2 d’Stig Blomqvist i Björn Cederberg, aquests darrers afligits per un problema d’encès.
Retornats a Jyväskylä a quarts de 1 de la matinada, Markku Alén i Ilkka Kivimäki lideraven la classificació provisional per 2 segons de marge amb Ari Vatanen i Terry Harryman, mentre que Hannu Mikkola i Arne Hertz prenien la tercera plaça a 1 minut i 16 segons dels líders finlandesos. Stig Blomqvist i Björn Cederberg restaven a les portes de les posicions d’honor a 5 segons del seus companys d’equip i per només 3 segons de marge amb el Lancia 037 Evo de Henri Toivonen i Juha Piironen. Rere seu un forat d’1 minut i 17 segons fins anar a trobar el Toyota Celica TCT de Juha Kankkunen i Fred Gallagher.
Passats 10 minuts de les 7 del matí del mateix dissabte, es reprenia la competició amb la sortida del parc tancat de Jyväskylä. Per davant els 122 equips participants que restaven en la cita, tenien 9 proves cronometrades de 76,32 km competitius, una activitat que finalitzaria en passar 5 minuts d'1 quart de 2 del migdia i que discorria en sentit contrari a l’escull anterior, és a dir cap al nord-est de la capital de la regió finlandesa.
Hannu Mikkola i Arne Hertz establien el millor temps en la cronometrada inaugural de la jornada, si bé Ari Vatanen i Terry Harryman s’imposaven consecutivament en les restants 8 proves especials del programa de l’etapa, assolint el lideratge al terme de la primera d’elles, deixant palès que el Peugeot 205 T16 era el cotxe ideal per a la competició en combinar la lleugeresa del Lancia 037 amb la potència i la tracció integral dels Audi, i anar incrementant paulatinament el seu marge al capdavant de la classificació.
Un increment que rebria un impuls extra en la penúltima prova especial de l’etapa, quan a causa d’un problema amb la caixa de canvis en el seu Lancia 037 Evo, Markku Alén i Ilkka Kivimäki patien una sortida de pista.
Paral·lelament, amb l’increment de les temperatures i la presència de més grava solta sobre la traçada, l’Audi Sport Quattro de Hannu Mikkola i Arne Hertz i l’Audi Quattro A2 d’Stig Blomqvist i Björn Cederberg, mantenien a ratlla el Lancia de Henri Toivonen i Juha Piironen en el transcurs de l’etapa matinal, una alegria descompensada quan Michèle Mouton i Fabrizia Pons, que de fet hi pilotaven un muleto decorat, patien un accident en la 14ena especial cronometrada del programa, tercera de l’etapa, deixant el seu cotxe molt malmès i sense el parabrises. Tot i això, les fémines d’Audi completaven el tram, si bé cedint-hi gairebé 20 minuts amb els líders.
Ari Vatanen i Terry Harryman entraven en el reagrupament de Jyväskylä del dissabte al migdia amb 1 minut i 13 segons d’avantatge vers Markku Alén i Ilkka Kivimäki, mentre que Hannu Mikkola i Arne Hertz eren tercers a 2 minuts dels líders. Stig Blomqvist i Björn Cederberg es situaven 12 segons més avall dels seus companys d’equip i per 28 segons de marge amb Henri Toivonen i Juha Piironen. Per Eklund i Dave Whittock prenien la sisena posició a Juha Kankkunen i Fred Gallagher per 1 sol segon de marge, si bé aquests es trobaven ja a gairebé 5 minuts dels líders.
Tanmateix, arribades a final d’etapa, Michèle Mouton i Fabrizia Pons prenien la decisió d’abandonar la competició, doncs les seves probabilitats de puntuar eren del tot nules.
Amb 106 equips participants al parc tancat i 14 proves especials cronometrades de 131,43 km de corda per endavant, la tercera etapa era la més longeva de quantes es programaven en l’itinerari de l’edició, la primera de les quals, Harju, es disputava sobre els carrers asfaltats de la ciutat que acollia l’esdeveniment, Jyväskylä. Amb inici de l’etapa en l’esmentat epicentre en passar 10 minuts de les 3 de la tarda, el punt final de la mateixa s’establia a Kalpalinna a 2 quarts i mig d'11 de la nit.
Hannu Mikkola i Arne Hertz empataven en el temps escratx amb els Lancia 037 Evo de Markku Alén i Ilkka Kivimäki i de Henri Toivonen i Juha Piironen a Harju, restant els pilots d’Audi en solitari com els autors del millor temps en la següent, defensant així amb dents i ungles la seva tercera posició provisional.
Stig Blomqvist i Björn Cederberg replicaven als seus companys d’esquadra en el tercer repte cronometrat del dissabte a la tarda, mantenint així viu el pols intern, una lluita que més d’hora que tard acabaria cobrant-se els seus tributs en un terreny tan ràpid com era el finlandès. Dues proves especials més enllà, en la segona passada per Ouninpohja, els campions del món en vigència, Hannu Mikkola i Arne Hertz, hi cometien una petita errada i amb ella hi concedien mig minut als seus companys d’equip, temps més que suficient com per veure’s rellevats en la darrera posició de podi per la parella sueca.
Una cronometrada més enllà, la segona disputa de Paijala, els nòrdics trencaven la caixa de la direcció del seu Sport Quattro en la recepció d’un salt, veient-se obligats a abandonar la competició. Dues proves especials en les que Henri Toivonen i Juha Piironen tenien la possibilitat d’aconseguir 2 victòries parcials més en el seu comptador particular, amb les que començaven a posar setge al darrer graó de podi.
Amb Hannu Mikkola i Arne Hertz fora, Ari Vatanen i Terry Harryman tornaven a exercir el seu domini aclaparador en la lluita contra els cronòmetres i aquests s’avesaven en l’autoria dels millors temps en les 8 últimes proves especials de l’etapa, per tal de seguir ampliant distàncies al capdavant de la classificació. Paral·lelament, i després d’una lluita molt tancada, Henri Toivonen i Juha Piironen prenien momentàniament la tercera posició a Stig Blomqvist i Björn Cederberg a manca de 2 cronometrades per a completar l’etapa, però només la reacció dels pilots d’Audi en la darrera prova especial de l’escull, els permetia recuperar la plaça d’honor per 1 sol segon de marge.
Els joves finlandesos de Lancia doncs entraven al parc tancat de Kalpalinna en quarta posició provisional a 3 minuts i 21 segons d’Ari Vatanen i Terry Harryman, mentre que els seus companys d’equip més veterans, Markku Alén i Ilkka Kivimäki, eren segons a 1 minut i 50 segons dels líders. Per darrera, Per Eklund i Dave Whittock seguien lluitant per la seva plaça, per llavors la cinquena, amb Juha Kankkunen i Fred Gallagher separats per només 10 segons i a 8 minuts i 6 segons dels pilots de Peugeot.
Després d’un breu descans d’hora i escaig, la competició es reprenia a manca de 10 minuts per a les 12 de la nit del dissabte amb la quarta etapa del ral·li, la qual tenia en el seu programa 13 proves cronometrades de 109,89 km competitius, que transportaven als 86 membres de la caravana del ral·li fins a Mänttä, on els primers equips participants hi tenien programat l’ingrés a 1 quart de 8 del diumenge pel matí.
Markku Alén i Ilkka Kivimäki donaven el primer cop en la primera prova especial del bucle, retallant-hi de cop 18 segons a Ari Vatanen i Terry Harryman, els quals en les següents proves especials de l’etapa, no es deixarien sorprendre pels seus rivals de Lancia en la cursa vers la victòria, aturant el cronòmetre amb registres molt similars als de Markku Alén i Ilkka Kivimäki.
Paral·lelament, al terme de la tercera prova especial nocturna, Henri Toivonen i Juha Piironen igualaven el temps total de Stig Blomqvist i Björn Cederberg, per a continuació, encadenar 4 victòries de tram, amb les quals els de Lancia arrabassaven definitivament la tercera posició als suecs d'Audi, alhora que es construïen un cert marge de confort. Situació que també es produïa en la lluita per la cinquena posició. Juha Kankkunen i Fred Gallagher batien regularment l’Audi Quattro A2 de Per Eklund i Dave Whittock i els oficials de Toyota prenien la plaça.
Al terme de l’etapa, quan el sol ja feia hora i mitja que havia sortit per l’horitzó septentrional , 77 equips romanien en competició i 1 minut i 39 segons separaven als líders Ari Vatanen i Terry Harryman de Markku Alén i Ilkka Kivimäki, és a dir, els de Peugeot havien concedit 11 segons als de Lancia, mentre que Henri Toivonen i Juha Piironen tancaven les posicions d'honor a 3 minuts i 47 segons dels líders i per 45 segons de marge amb Stig Blomqvist i Björn Cederberg. Juha Kankkunen i Fred Gallagher tancaven la pinça dels 5 primers classificats a 10 minuts i 6 segons dels líders, amb 27 segons de coixí amb Per Eklund i Dave Whittock.
La cinquena i última etapa del programa era la més curta de totes, amb només 31,98 km cronometrats al llarg de 4 proves especials, un tràmit que s’iniciava amb la sortida del reagrupament de Mänttä en passar 5 minuts de 3 quarts de 8 del matí i que finalitzaria amb la cerimònia de podi a Laajavuori en passar 5 minuts d’1 quart d’11 del matí del mateix diumenge 26 d’agost.
Sense forçar, Ari Vatanen i Terry Harryman aconseguien establir el millor temps en les 4 cronometrades de l’etapa, mentre que una petita sortida de pista de Markku Alén i Ilkka Kivimäki en la segona d’elles, donava un bon feix de segons als pilots de Peugeot, moment en el que els pilots de Lancia dessistien de qualsevol mena d’atac.
Completades les 51 proves especials del programa del 34è Ral·li dels 1000 Llacs, Ari Vatanen i Terry Harryman brindaven al Peugeot 205 Turbo16 la seva primera victòria mundial en recórrer els 457,27 km cronometrats disputats de l’itinerari en un temps de 4 hores 8 minuts i 49 segons, registre que rebaixava en 2 minuts exactes l’aconseguit per Markku Alén i Ilkka Kivimäki. Henri Toivonen i Juha Piironen tancaven el podi finlandès a 2 minuts i 8 segons del temps dels seus companys d’equip i compatriotes.
En la tercera etapa Toivonen-Piironen van aconseguir fer-se amb la tercera plaça.
En la classificació reservada als Grup A, la baixa per accident del Volkswagen Golf GTi de Kalle Grundel i Peter Diekmann a les acaballes de la primera etapa, deixava al capdavant de la classificació el FIAT Ritmo Abarth 130 TC dels locals Mikael Sundström i Voitto Silander per l’estret marge de 9 segons amb l’Audi 80 Quattro dels suecs Mikael Ericsson i Rolf Melleroth.
Gràcies a la tracció integral del seu cotxe, la parella sueca ràpidament retallaria el demèrit vers els líders de la categoria en el transcurs de la segona etapa del ral·li, i aquests prenien les regnes de la classe, completant l’escull amb 47 segons de marge amb Mikael Sundström i Voitto Silander. Una tendència que es perllongaria hores més tard al llarg de la tercera etapa, per tal d’assolir el parc tancat de Hameenlinna amb 3 minuts exactes de marge amb els finlandesos del Ritmo.
Només iniciar-se la quarta etapa la mitjanit del diumenge, totes dues formacions es veien obligades a abandonar per avaria en les seves transmissions, una doble baixa simultània que deixava al capdavant de la categoria l’Opel Ascona i2000 dels locals Timo Metsamäki i Juhani Isotalo, qui amb un marge suficientment gran, es dedicaven a completar el programa, per tal d’arribar al terme del ral·li ocupant la primera posició de la classe amb 1 minut i 57 segons i 3 minuts i 32 segons amb els cotxes homòlegs dels també finlandesos Sakari Vierimaa i Kari Savolainen, i Juha Hämäläinen i Hannu Sarkeala.
En la provisional per a pilots, tot i el quart lloc que al final acabaria aconseguint Stig Blomqvist, el suec era ferm líder de la provisional amb 113 punts per 90 que acabaria sumant Markku Alén gràcies al segon lloc aconseguit a la prova de casa que a més a més permetia al pilot de Lancia superar al seu compatriota d'Audi alhora que campió mundial en vigència Hannu Mikkola. Per la seva banda, Ari Vatanen, a qui el precedien dos abandonaments a Còrsega i Grècia, just aconseguia els seus primers punts en el mundial empatant en novena posició amb Jean Ragnotti.
|
Punts |
Stig Blomqvist |
|
Markku Alén
|
|
Hannu Mikkola
|
|
En el campionat reservat a marques el tot i la desfeta dels Sport Quattro, només Blomqvist-Cederberg van poder acabar la cita a bord d'un antic Quattro A2 en quarta posició, Audi es mantenia al capdavant de la general, gràcies sobretot a la victòria del Peugeot, o el que és el mateix, que el Lancia no guanyés. Renault per la seva banda obtenia 4 punts de la vuitena plaça de Bruno Saby i Jean-François Fauchille, els primers no nòrdics de la classificació, aturant el cop que Toyota venia fent per darrera gràcies al jove pilot finlandès Juha Kankkunen.
Constructor |
Punts |
Audi
|
|
Lancia
|
|
Renault
|
|