Un cop els Ford van estar fora de combat, el ral·li per Alén-Kivimäki va ser força plàcid.
Amb la ciutat de Jyväskylä com a centre neuràlgic de l’esdeveniment, el diumenge 27 d'agost de 1978 hi finalitzava el 28è Ral·li dels 1000 Llacs, sisena cita en el calendari del campionat del món de ral·lis i novena en el certamen de la Copa FIA per a pilots, una doble puntuabilitat que, unida a la gran cultura automobilística del país nòrdic, copçava l’interès de fins a un total de 109 equips per a formalitzar la seva inscripció a l’edició. D’aquests, 104 emprendrien el camí cap a un recorregut format per 45 proves especials cronometrades de 365,70 km la tarda del divendres 25 d'agost, distància que 55 dels equips participants aconseguirien completar.
Salonen-Nyman aconseguien un fantàstic doblet per a FIAT que si bé no els hi donava el títol, gairebé .
Fidels al seu format més tradicional, la prova s'iniciava el divendres a primera hora de la tarda a Jyväskylä, per perllongar-se fins la matinada del dissabte amb els primers raigs de sol a la mateixa ciutat. Amb un total de 18 proves especials cronometrades de 167,20 km de recorregut en el seu programa, previ reagrupament a Kuhmoinen passada la mitjanit, la primera etapa era sensiblement més curta que la següent.
La pluja acompanyava als participants en el moment d'arrencar el ral·li, inici que amb unes distàncies cronometrades no massa grans, no permetia establir diferències massa rellevants entre els diferents participants. Hannu Mikkola i Arne Hertz s’imposaven consecutivament en els tres primers trams de l’itinerari, el que permetia a la parella oficial de Ford liderar la prova des d'un bon inici per 5 i 6 segons de marge amb els seus companys d’esquadra Kyösti Hämäläinen i Juhani Korhonen i Ari Vatanen i Atso Aho, aquests últims ex-aequo amb els seus compatriotes de FIAT Markku Alén i Ilkka Kivimäki.
Els segons classificats de la provisional, i pilot guanyador de la darrera edició de l’esdeveniment finlandès, establien el registre més baix en la quarta prova especial del programa i la parella restava a només 2 segons del lideratge que encara conservaven els seus caps de files. Alhora, l’equip FIAT rebia finalment les Pirelli que necessitaven per a competir en les condicions en les que s’estaven disputant els compassos inicials del ral·li, i l'equip italià, liderat pels locals Markku Alén i Ilkka Kivimäki i secundat per Timo Salonen i Erkki Nyman es llençaven a l'atac a partir d'aquell moment.
Precisament Markku Alén i Ilkka Kivimäki aconseguien la victòria de tram a Ouninpohja, cinquena prova especial del programa i la més llarga de tota l’etapa amb 24,50 km de corda, distància que superava en escreix l’acumulada fins llavors. Tot i el resultat, els de FIAT restaven en segona posició a 7 segons de Hannu Mikkola i Arne Hertz, mentre que Kyösti Hämäläinen i Juhani Korhonen patien una sortida de pista en punxar una de les seves rodes. Amb el seu Escort RS1800 reposat sobre el sostre, no va ser fins al cap de 15 minuts que els portadors del dorsal número 1 serien capaços de reprendre la competició, enterrant totes les seves opcions de revàlida.
Sense abandonar l’autonomàsic tram d’Ouninpohja, un dels dos FIAT 131 Abarth que l’importador finlandès de la marca torinesa situava en el parc tancat de Jyväskylä, el pilotat per Hannu Valtaharju i Risto Anttila, s’envirollava i hi rebia una pedregada que trencava el seu parabrises, alhora que lesionava la mà del pilot finlandès. Un condicionant que portava a la parella a caure lliurement a la taula, doncs aquest no es podia reparar fins al cap de molta estona, alhora que Risto Anttila hauria de posar-se al volant del cotxe transalpí en els trams d’enllaç.
Markku Alén i Ilkka Kivimäki s’imposaven també en els dos següents trams cronometrats, d’uns 13 km cadascun, i la parella grimpava fins a la primera posició per davant dels respectius Ford Escort RS1800 de Hannu Mikkola i Ane Hertz i d’Ari Vatanen i Atso Aho. Plaça que els oficials de FIAT refermerien tímidament amb una nova victòria de tram en la vuitena prova especial, incrementant el seu marge en 1 únic segon.
El marge acumulat però no era massa ampli, 7 segons, i Hannu Mikkola i Arne Hertz en aturar el cronòmetre abans que ningú en el novè tram, retallaven en 4 segons les distàncies amb els líders, mantenint així viva una lluita tancada entre els pilots de les principals marques en lliça que es perllongaria fins arribar al reagrupament de Kuhmoinen.
Compartint la victòria de tram amb Hannu Mikkola i Arne Hertz en la darrera prova especial abans de l’esmentat reagrupament, Markku Alén i Ilkka Kivimäki lideraven la classificació per 9 segons de marge en relació als nòrdics de Ford, mentre que Ari Vatanen i Atso Aho es quedaven en el graó més baix del podi provisional a 26 segons dels seus compatriotes. Timo Salonen i Erkki Neyman eren quarts a 1 minut i 4 segons dels seus companys d’equip, i per l’estret marge de 6 segons amb el Vauxhall Chevette 2300 dels seus compatriotes Pentti Airikkala i Risto Virtanen.
A la represa de la competició de matinada, Markku Alén i Ilkka Kivimäki eixamplaven substancialment les distàncies al capdavant de la classificació amb una nova victòria de tram, assolint un marge màxim de 20 segons en vers els homes de Ford.
Aquests últims, per tal d’intentar revertir la tendència, no els quedava cap altre remei que assumir riscos i esprémer més fortament l’accelerador. En la recepció d’un salt en la segona cronometrada de la represa, Hassi, les seves suspensions es comprimien en excés danyant el motor del seu Escort RS1800. L’abandonament de Hannu Mikkola i Arne Hertz era condició necessària.
Ari Vatanen i Atso Aho heretaven així la segona posició, si bé a 30 segons de Markku Alén i Ilkka Kivimäki, distància que els finlandesos de Ford retallarien, sense arribar a inquietar el lideratge dels de FIAT, en aconseguir 4 victòries parcials, per 1 dels del constructor italià, en les 5 últimes proves especials de la primera etapa.
Una última prova especial en la que Ulf Grönholm i Alf Krogell, al volant d’un dels Opel Kadett GT/E oficials de Grup 2, es veien obligats a abandonar en sobrepassar els límits de l’adherència, després d’haver-hi estat jugant al llarg de tota l’etapa amb un pilotatge molt espectacular, i en colisionar violentament contra els arbres del voral, deixar el seu cotxe pràcticament dividit en 2.
Retornats a Jyväskylä per a la neutralització de la primera etapa, 23 segons separaven els registres de Markku Alén i Ilkka Kivimäki i d’Ari Vatanen i Atso Aho. Per darrera Timo Salonen i Erkki Nyman eren tercers a 1 minut i 46 segons dels seus companys de formació i per tant amb remotes possibilitats d'assaltar el lideratge, alhora que veien la seva plaça de podi amenaçada pel Vauxhall Chevette 2300 de Pentti Airikkala i Risto Virtanen, que tot i acumular problemes mecànics, es trobaven a 18 segons dels pilots de FIAT. Endarrerits per una punxada en els compassos inicials del programa, els suecs Per Eklund i Björn Cederberg eren els primers estrangers de la classificació en cinquena posició a 4 minuts i 13 segons dels líders a bord d’un Porsche 911 SC.
Els 85 equips participants que restaven en actiu, abandonaven el parc tancat de Jyväskylä el migdia del dissabte 26 d’agost per tal d’afrontar les últimes 27 proves especials del programa, amb una corda total cronometrada de 198,50 km. Una activitat que es veuria completada l’endemà diumenge al matí amb el retorn al punt de sortida, previs reagrupaments a Kuopio i de Leppävirta.
Tan Ari Vatanen i Atso Aho, com Markku Alén i Ilkka Kivimäki reprenien la competició amb les espases en alt, amb la victòria de tram compartida en la primera prova especial de l’etapa, si bé els homes de Ford detectaven una fuita d’oli en el seu cotxe. Sense temps per a la intervenció mecànica, aquests afrontaven el següent repte cronometrat, de tan sols 3,90 km, en unes condicions delicades. La fuita d’oli anava a més i els de la marca anglosaxona de l’oval blau es veien obligats a abandonar en clavar-se el motor del seu Escort RS1800.
Com a conseqüència de la baixa d’Ari Vatanen i Atso Aho, Markku Alén i Ilkka Kivimäki gaudien d’un marge d’uns 2 minuts amb els seus companys d’equip Timo Salonen i Erkki Nyman al capdavant de la classificació provisional, qui en la seva lluita amb Pentti Airikkala i Risto Virtanen, esdevindrien el nou focus d’atenció mediàtica.
Amb registres molt similars entre ambdues formacions, el duel es mantindria amb unes distàncies properes a la desena de segons fins al terme del primer terç d’etapa, moment en el què una sortida de pista de Pentti Airikkala i Risto Virtanen els endarreria a final de tram, rebent posteriorment a més a més una penalització d’1 minut per retard en l’enllaç, enterrant així bona part de l’interès per la competició.
Entretant, al terme de la quarta prova especial de la segona etapa, la policia finlandesa posava punt i final a l’agonia de Hannu Valtaharju i Risto Anttila sobre les ràpides pistes de grava, doncs aquests eren caçats pels radars dels agents de l’autoritat excedint els límits de velocitat en un tram d’enllaç, una infracció que segons el reglament particular de l’esdeveniment, suposava l’exclusió automàtica.
Tot i no tenir la necessitat d’assumir riscos, ni esprémer a fons l’accelerador o tallar excessivament els revolts, Markku Alén i Ilkka Kivimäki mantenien un ritme alt, el que els portava a seguir acumulant victòries parcials de tram, amb el què les distàncies fins a la conclusió del programa es mantindrien pràcticament neutres.
Retornats a Jyväskylä el matí del diumenge 27 d’agost, Markku Alén i Ilkka Kivimäki encapçalaven una classificació en la que s’hi podien trobar fins a 55 parelles de noms, és a dir, la disputa de la segona etapa es cobrava la baixa de 30 formacions participants. Els oficials de FIAT cobrien els 365,70 km cronometrats del programa en un temps de 3 hores 30 minuts i 10 segons, registre que els hi suposava la seva segona victòria a l’esdeveniment domèstic, alhora que un marge de 2 minuts i 4 segons amb els seus companys d’equip Timo Salonen i Erkki Nyman. Una tercera formació local, la composada per Pentti Airikkala i Risto Virtanen, tancava el podi finlandès a 2 minuts i 40 segons dels guanyadors.
Tot i lluitar intensament, Airikkala-Virtanen no van poder progressar més enllà del tercer lloc.
En la Copa FIA de pilots, Markku Alén feia una important passa endavant gràcies als 9 punts que rebia amb la victòria a l’esdeveniment, assolint així un nou marge de 10 punts en vers al francès Jean-Pierre Nicolas, qui tanmateix s’absentava a la ronda nòrdica. Hannu Mikkola, que arribava a la cita domèstica havent assolit la victòria en el Ral·li d’Escòcia, veia frenades les seves opcions de picar més alt en la classificació provisional en quan abandonava la matinada del dissabte.
|
Punts |
Markku Alén |
|
Jean-Pierre Nicolas
|
|
Hannu Mikkola
|
|
En l'únic campionat mundial que es celebrava per llavors, el de constructors, tot i aconseguir-hi el doblet, FIAT encara no podia celebrar la consecució del seu segon títol mundial, si bé els transalpins incrementaven substancialment les distàncies amb els seus principals oponents de Ford. Qui només obtenien 6 punts en el seu concurs a Finlàndia, alhora que perdien la segona posició de la taula en mans d'Opel i per només 2 punts de diferència.
Constructor |
Punts |
FIAT
|
|
Opel
|
|
Ford
|
|