Giraudet debutava a la dreta de Kankkunen amb victòria.
Novena prova en el calendari del campionat del món de ral·lis, el 43è Ral·li dels 1000 Llacs finalitzava a la ciutat de Jyväskylä el diumenge 29 d'agost de 1993. La prova que era puntuable pels certàmens de pilots, constructors i mundial de producció, es veia reduida en el número de jornades, passant de 4 a 3, si bé el número de quilómetres cronometrats i de proves especials romania pràcticament igual, 507,53 km al llarg de 35 trams, el que es traduia en unes jornades molt més exigents pels pilots. Al ral·li s'hi inscribien fins a 116 equips, dels que 113 es van personar a la rampa de sortida el dijous 26 d'agost. D'aquests, 61 van aconseguir completar amb èxit el recorregut i ser presents cerimònia de clausura.
Vatanen-Berglund feien debutar el nou Impreza amb un podi.
Les jornades prèvies de reconeixements, les pluges van estar acompanyant als participants de manera incessant, el que va aixecar certs dubtes sobre en quin estat aquests es trobarien les pistes i si aquestes estarien massa toves. Afortunadament el sol va brillar, i en assecar-les l'estat d'aquestes era correcte, si bé de cara a la celebració de la primera jornada, els núvols i la pluja van tornar a ser presents. Aquesta s'iniciava divendres 27 d'agost a dos quarts de set del matí a Laajavuori, una població de l'extra-radi de Jyväskylä on el parc tancat s'hi ubicava en les instal·lacions de l'Hotel Sandpiper, per finalitzar a les 10 de la nit del mateix dia i a la mateixa ciutat, comptant amb 15 proves especials cronometrades de 179,02 km de distància.
En aquesta ocasió Nicky Grist es trobava exercint les seves obligacions contractuals amb l'equip Mitsubishi assegut a la dreta d'Armin Schwarz, pel que amb Juha Piironen encara convalescent de la seva intervenció feta al cervell, Juha Kankkunen va haver de confiar en un altre copilot. Per a l'ocasió comptava amb els serveis dels francès Denis Giraudet, un copilot jove que per llavors encara no tenia massa experiència al mundial, tot i aixó la parella de Toyota s'imposava en la primera prova cronometrada del dia i esdevenien lògicament en els primers líders del ral·li per 1 segon de marge vers els seus companys d'equip Didier Auriol i Bernard Occelli.
Amb les absències destacables dels equips Ford i Lancia Jolly Club, les mirades es centraven en els tres Toyota i els dos Subaru presents. Per una banda Subaru feia debutar el nou Impreza, confiant-los en les experimentades mans de Markku Alén i Ilkka Kivimäki i d'Ari Vatanen i Bruno Berglund, mentre que Toyota posava a disposició de Hannu Mikkola i Arne Hertz una tercera unitat del Celica Turbo 4WD oficial, doncs el pilot es retirava de la competició en actiu i aquest havia donat la primera victòria al Toyota Team Europe en l'edició del 1975 de la cita finlandesa.
Un dels protagonistes però queia en aquesta primera cronometrada, Markku Alén i Ilkka Kivimäki entraven massa ràpid en un revolt, lliscaven fora de la pista i en colpejar contra una roca, el radiador del seu cotxe es trencava, obligant-los lògicament a abandonar. Mentre que Hannu Mikkola i Arne Hertz, amb un cotxe laboratori, ràpidament van contestatar, que la lluita per la victòria no era assumpte seu.
Juha Kankkunen i Denis Giraudet es tornaven a imposar en la segona prova especial per tal de refermar tímidament el seu liderat, ampliant en tres segons el marge vers Didier Auriol i Bernard Occelli així com els tercers classificats, Ari Vatanen i Bruno Berglund. Precisament la parella nòrdica donava el primer escratx al Subaru Impreza en la tercera especial, si bé les posicions no patien cap canvi. No va ser fins la quarta cronometrada que els francesos Didier Auriol i Bernard Occelli, vencedors de l'anterior edició del ral·li finlandès, no aconseguien el seu primer escratx, el que els permetia situar-se a només 2 segons del liderat que ostentaven els seus companys d'equip.
Ari Vatanen i Bruno Berglund, així com Juha Kankkunen i Denis Giraudet aconseguien l'escratx ex-aequo en la cinquena especial, el que permetia a la parella de Subaru superar a la parella francesa de Toyota, si bé aquesta s'hi tornava en la sisena especial amb un escratx per tal de recuperar la segona posició.
La celebració de la sisena especial deixava pas a un reagrupament, en el que Ari Vatanen i Bruno Berglund decidien muntar un esmortidors més durs en l'eix frontal per tal de controlar el lliscament excessiu del seu Impreza donades les condicions de moll en les que estaven pilotant, mentre que Didier Auriol i Bernard Occelli provaven diferentes opcions sense acabar de donar amb la clau. Aixó es traduia en una tarda dominada pràcticament per Juha Kankkunen i Denis Giraudet així com Ari Vatanen i Bruno Berglund, autors de 5 escratxs cadascun en la segona meitat de l'etapa.
Didier Auriol i Bernard Occelli per la seva part només aconseguien sumar dos millors temps en les vuit proves que restaven del divendres, el que els suposava perdre la segona plaça en mans de la parella de Subaru un altre cop.
Celebrada la quinzena especial cronometrada, era l'hora de dirigir-se cap al parc tancat de Laajavuori, en el que Juha Kankkunen i Denis Giraudet hi feien entrada amb la primera posició provisional per 7 segons de marge vers Ari Vatanen i Bruno Berglund, mentre que Didier Auriol i Bernard Occelli no perdien les seves opcions en fitxar a 10 segons dels seus companys d'equip. Per darrera d'ells es generava un buit considerable, doncs els quarts classificats, els finlandesos Tommi Mäkinen i Seppo Harjanne al volant d'un Lancia Delta HF Integrale de l'equip Astra, es trobaven a 2 minuts i 8 segons dels líders; mentre que els suecs Kenneth Eriksson i Staffan Parmander, amb el primer dels Mitsubishi Lancer oficials, es trobaven en cinquena posició a 27 segons dels seus precursors, després que un accident dels britànics Malcolm Wilson i Bryan Thomas en l'última cronometrada del dia, els hagués permés guanyar aquest lloc.
La segona jornada del ral·li, amb 243,47 km cronometrats al llarg de 13 proves especials, era la més llarga de totes les que formaven el recorregut, i per tant en la que la lluita pel cap de cursa podia esdevenir vibrant o quedar definitivament decidida. Ari Vatanen i Bruno Berglund guanyaven el primer tram sabatí, el que els permetia retallar 2 segons als líders, els quals s'hi retornaven guanyant el segon i afegien 4 segons al gap que separava els dos primers cotxes japonesos, mentre que Didier Auriol i Bernard Occelli, amb una mala elecció de pneumàtics, cedien en aquestes dues primeres especials 15 segons vers els seus companys d'equip.
Els britànics Malcolm Wilson i Bryan Thomas tornaven a volcar el seu Ford Escort RS Cosworth en la segona especial del dia, pero en aquesta ocasió el pilot patia lesions importants en la seva espatlla, obligant-los a abandonar el ral·li.
Un triple escratx ex-aequo entre els tres primers classificats prorrogava la lluita, la qual romandria pràcticament en taules en quan Juha Kankkunen i Denis Giraudet empataven novament a millor temps amb Ari Vatanen i Bruno Berglund en la quarta especial, mentre que Didier Auriol i Bernard Occelli s'imposaven en la cinquena.
En sortir del primer reagrupament del dia Ari Vatanen i Bruno Berglund afegien més emoció a la lluita en guanyar la sisena especial cronometrada de l'etapa, mentre que a continuació Didier Auriol i Bernard Occelli, gràcies a que el sol ja brillava i les pistes s'assecaven, semblaven haver trobat el sisu guanyant les dues següents proves especials per situar-se a només 6 segons de la segona posició que seguien ocupant els nòrdics de Subaru.
L'impetu dels francesos de Toyota peró, els va portar a afrontar un dels múltiples salts de la novena prova cronometrada a massa velocitat, el que en fer un aterratge virolent de morro, els suposava trencar el protector del càrter així com els dos esmortidors frontals, perdent tots aquells segons que havien aconseguit retallar als trams anteriors. A més a més, en aturar-se a la línia de meta, es va poder observar un preocupant bassal d'oli, un bassal que per sort seva provenia del radiador de l'oli del canvi. Els mecànics van treballar a destall per deixar el Celica Turbo 4WD tan bé com els hi fos possible en el temps que aquests disposaven abans de la següent especial, en la que Didier Auriol i Bernard Occelli hi van sortir amb la direcció sense alinear, el que els va suposar perdre 21 segons vers Ari Vatanen i Bruno Berglund, els homes més ràpids del tram, i pràcticament acomiadar-se de les seves opcions a reeditar la victòria de la temporada anterior.
Vaheri, l'onzena prova especial cronometrada del dia, era la favorita per Ari Vatanen i Bruno Berglund, els quals hi aconseguien el millor temps per 10 segons de marge vers els recuperats després del reagrupament de Jamsa, Didier Auriol i Bernard Occelli, i per 11 segons en relació a Juha Kankkunen i Denis Giraudet, el que suposava el relleu en el liderat favorable al pilot finlandès i al seu copilot suec.
L'honor peró els va durar ben poc a la parella de la constelació de les Plèiades, doncs la proximitat de l'ocàs solar va obligar als diferents equips a muntar el pont de llums sobre els capots i la pluja va tornar a fer acte de presència; la combinació de tots dos factors va provocar que el para-brises de l'Impreza s'entelés molt sovint, i que Ari Vatanen hagués d'anar constantment eixugant la part interior del vidre amb un guant per tal de tenir una mínima visibilitat, aixó feia perdre 5 segons a la parella nòrdica i la primera posició en favor de Juha Kankkunen i Denis Giraudet, que en tornar a guanyar la darrera especial sabatina pel mateix motiu, aconseguien fer entrada al parc tancat de Laajavuori amb 17 segons de marge vers els seus més immediats perseguidors.
Per la seva banda, Didier Auriol i Bernard Occelli s'acomiadaven de tota opció a victòria en perdre prop de mig minut en aquestes dues últimes especials i classificar-se a 1 minut i 18 segons dels seus companys d'equip, doncs l'oli del canvi que havia anat caient al terme de la darrera especial del bucle matinal, ara amb la pluja aflorava com un esprai sobre el para-brises, minimitzant molt la visibilitat de la parella francesa. De tota manera la seva plaça de podi no semblava còrrer perill ja que els finlandesos Tommi Mäkinen i Seppo Harjanne es trobaven classificats a 2 minuts i 45 segons del seu temps acumulat.
La tercera i última etapa del ral·li podia semblar un mer tràmit, doncs aquesta estava formada per tan sols 7 proves especials de 85,04 km cronometrats, peró la presència de dos equips disputant-se la victòria, contradeia la premisa. Tommi Mäkinen i Seppo Harjanne aconseguien el seu primer escratx al ral·li en la primera especial dominical, mentre que Ari Vatanen i Bruno Berglund retallaven 1 segon als líders.
En la següent prova especial, Ari Vatanen i Bruno Berglund van intentar seguir les roderes que deixava al seu pas Juha Kankkunen i Denis Giraudet, peró els de Subaru patien dues virolles i acabaven cedint 3 segons, més del que havien aconseguit recuperar just abans. Ja en la tercera i quarta especial cronometrada, els líders aconseguien imposar 10 segons en cadascuna d'elles als pilots de Subaru, amb el que el ral·li quedava ja pràcticament decidit en favor dels de Toyota, doncs només restaven 3 especials per celebrar i el gap superava el mig minut.
Tommi Mäkinen i Seppo Harjanne es tornaven a imposar en la cinquena i setena especial cronometrada, mentre que Ari Vatanen i Bruno Berglund maquillaven una mica el resultat en imposar-se en la sisena i penúltima del recorregut, peró en envirollar-se de nou en la darrera especial del ral·li, els nòrdics perdien alló que havien recuperat amb l'escratx anterior.
Així doncs es completava el ral·li, amb una victòria molt treballada per part de Juha Kankkunen i el seu tercer copilot de la temporada, el francès Denis Giraudet, els quals invertien un temps total de 4 hores 23 minuts i 51 segons en cobrir els 507,53 km cronometrats del recorregut. Pel que fa a Ari Vatanen i Bruno Berglund s'havien de conformar amb la segona plaça a 47 segons dels guanyadors, si bé la carta de presentació de l'Impreza havia estat dipositada molt satisfactòriament, mentre que Didier Auriol i Bernard Occelli tancaven el podi finlandès a 2 minuts i 10 segons dels seus companys d'equip.
En aquesta ocasió Auriol-Occelli no van poder amb els finlandesos.
En la categoria reservada als vehicles de producció, la inscripció era pràcticament exclusiva de pilots finlandesos, i entre aquests ja ben d'hora van destacar tres parelles equipades amb els seus respectius Mitsubishi Galant VR-4, ja que la versió amb volant a l'esquerra del Lancer Evolution encara no estava disponible, aquestes eren Jarmo Kytöletho i Arto Kapanen, Jouko Puhakka i Keijo Eerola, oficials de Mitsubishi Finlàndia, i una tercera parella integrada formada per Juha Hellman i Tapio Järvi, la qual per una punxada en els primers compassos de la primera etapa, es despenjava una mica i els obligava a anar recuperant posicions al llarg de la prova.
Jarmo Kytöletho i Arto Kapanen esdevenien líders de la categoria en imposar-se en la primera especial del recorregut, i gràcies a cinc escratxs més al llarg de les 14 especials restants del primer dia, aquests mantenien la seva primera posició de la categoria a l'entrada al parc tancat per 12 segons de marge vers els seus companys d'equip. Dissabte, en la primera especial cronometrada, els gairebé 4 minuts que perdien Jouko Puhakka i Keijo Eerola, deixaven gairebé en solitari a Jarmo Kytöletho i Arto Kapanen en el liderat provisional, el que els va portar a dedicar-se a controlar la situació, deixant que aquells que havien de recuperar el temps perdut pels incidents, assumissin els riscs.
Finalment els líders aconseguien la victòria per 58 segons de marge vers Juha Hellman i Tapio Järvi, menys del que aquests havien perdut divendres, una victòria que de tota manera resultava pràcticament intrascendent a efectes de campionat, doncs el pilot finlandès no lluitava pel títol a final de temporada i en haver passat l'equador del campionat un parell de mesos ençà, el liderat de l'italià Tony Fassina amb 36 punts no semblava còrrer perill.
Kytöletho-Kapanen guanyaven la categoria liderant des del primer tram.
En el campionat de pilots Juha Kankkunen aconseguia destacar-se al capdavant de la general provisional gràcies a la victòria que sumava a casa seva, mentre que Didier Auriol treia petroli de l'absència del seu compatriota François Delecour així com de la seva posició al podi, per tal de superar al de Ford per 1 sol punt en la segona posició de la taula.
|
Punts |
Juha Kankkunen |
|
Didier Auriol
|
|
François Delecour
|
|
Pel que fa a constructors, Ford pagava cara la seva no inscripció oficial a la cita dels 1000 salts, doncs perdia el co-liderat amb Toyota, que sumava la cinquena victòria de la temporada. D'altra banda el debut de l'Impreza era molt fructífer per a Subaru, doncs els de la Constelació de les Plèiades aconseguien rebassar la posició a Lancia i restar com la tercera marca del campionat amb 6 punts de marge vers els transalpins.
Constructor |
Punts |
Toyota
|
|
Ford
|
|
Subaru
|
|