Hirvonen i Lehtinen van resultar ser segons en els trams i en el podi, però van guanyar després de tot.

Desena prova en el calendari del campionat del mòn de ral·lis, el diumenge 6 de setembre de 2009 finalitzava a Kingschliff el 20è Ral·li d'Austràlia, cita que amb puntuabilitat per als campionats de pilots, constructors i producció aconseguia elevar la seva llista d'inscrits fins als 44 equips dels que 40 van empendre la sortida des de la rampa el dijous 3 de setembre cap un recorregut composat de 35 especials cronometrades i 344,72 km de distància que serien superats per 25 dels equips participants.

Traient-se la roba mullada de xampany, Loeb-Elena es van assebentar que no havien guanyat el ral·li.

Una especial espectacle que es celebrava a doble passada inaugurava la prova austral el mateix dijous 3 de setembre al vespre, en les que Sébastien Ogier i Julien Ingrassia a bord del Citroën C4 WRC del Citroën Junior Team aconseguien imposar-se i esdevenir així els primers líders del ral·li, amb els dos Citroën oficials enganxats darrera d'ells.

En quan els trams genuins de Nova Gales del Sud van entrar en escena, nou escenari de la prova, Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila, beneficiats per una posició de sortida endarrerida, s'adjudicaven la primera especial cronometrada del dia i esdevenien els líders de la general provisional amb Ogier-Ingrassia enganxats darrera d'ells. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen, tot i que eren els encarregats d'obrir pista en qualitat de líders de la general, encara aconseguien marcar el millor crono en la segona especial cronometrada, però a partir de llavors van anar perdent lleugerament terreny i posicions mentre veien com tan els seus compatriotes i companys d'equip Latvala-Anttila com Ogier-Ingrassia s'anaven repartint els escratxs que restaven per disputar.

Al terme de la primera jornada però res estava decidit, l'avantatge de Latvala-Anttila vers Ogier-Ingrassia era de tan sols 2,2 segons, mentre que el grup perseguidor encapçalat per Sébastien Loeb i Daniel Elena, amb Dani Sordo i Marc Martí en segon terme i tancat per Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen es trobaven a uns 20 segons dels liders i el més emocionant de cara a la segona jornada, del tercer al cinquè no hi havia ni un segon de distància.

Ja immersos en la segona jornada de competició, Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen i Sébastien Loeb i Daniel Elena es van repartir els quatre trams del primer bucle del matí, i no va ser fins a la represa, amb les segones passades pels mateixos trams, fins que es va produir el canvi de lider en la general provisional, Loeb-Elena encandenaven dos escratxs consecutius i els permetia situar-se en primera posició al terme del segon tram del bucle, és a dir el sisè del dia mentre que Hirvonen-Lehtinen restaven a 2,2 segons dels seus companys d'equip en tercera posició per un tram després pendre la segona plaça per 2,8 segons, una punxada en el vuitè tram del dia, quart de la segona passada, arruinava les opcions per a Latvala-Anttila.

La distància que separava llavors Loeb-Elena de Hirvonen-Lehtinen era de tan sols 11,1 segons, i com les especials espectacle no alteraven l'ordre de sortida, els de Citroën van decidir aixecar el peu de l'accelerador en el quart tram del segon bucle per tal que els de Ford fossin els liders de la general provisional i haguessin d'obrir pista el diumenge, a més a més, per a més inri, en les dues passades per l'especial espectacle de Tweed, els finlandesos van perdre el liderat en mans de Dani Sordo i Marc Martí que el diumenge haurien de sortir a pista en segona posició doncs aquesta era la posició que ocupaven en el darrer tram celebrat.

En la jornada dominical de clausura Sébastien Loeb i Daniel Elena treien partit de sortir a pista en tercera posició i ja en el primer tram del dia recuperaven el liderat de la prova per de mica en mica anar-se distanciant dels seus rivals si bé en alguns trams la presència d'humitats obrir pista no era tan desavantajós i permetia a Hirvonen-Lehtinen i Sordo-Martí adjudicar-se algún tram els quals van estar batallant al llarg del dia per la segona posició la qual finalment va ser per a la parella de Ford.

Completats tots els trams Sébastien Loeb i Daniel Elena guanyaven el ral·li per 11,5 segons vers a Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen, mentre que Dani Sordo i Marc Martí ocupaven el tercer graó del podi a 17,1 segons dels seus companys d'equip, però en les verificacions posteriors i amb la cerimònia del xampany acabada, els inspectors FIA van trobar una barra estabilitzadora no homologada en els Citroën el que els va costar una penalització d'1 minut; la parella cantabro-catalana no van veure modificada la seva posició doncs el marge que tenien amb Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila era prou important, però Sébastien Loeb i Daniel Elena veient així com perdien el ral·li per la via burocràtica en mans dels seus màxims rivals en la lluita per la corona del mundial.

Gran ral·li el de Sordo-Martí a Nova Gales del Sud.

En la categoria reservada als cotxes de producció, els txecs recentment proclamats campions del mòn júnior Martin Prokop i Jan Tománek recuperaven en la segona especial de la segona etapa el liderat que havien perdut en l'equador de la primera quan algun objecte obturava l'intercooler del seu Mitsubishi Lancer Evo IX, per a partir del moment en que recuperava el liderat anar mantenint a ratlla la legió de pilots del pacífic oest encapçalats pels neozelandesos Richard Mason i Sara Mason-Randall, Cody Crocker i Benjamin Atkinson i Toshi Arai i Glenn MacNeall, els quals en la última especial cronometrada havien d'abandonar la prova per culpa d'un problema en la seva caixa de canvis, permetent als portiguesos Armindo Araújo i Miguel Ramãlho pujar una posició en la general i esdevenir campions del mòn de producció per primera vegada a l'espera que es resolgués la reclamació que el qatarí Nasser Al-Attiyah havia interposat en la seva exclusió a l'Acropolis.

La victòria administrativa de Mikko Hirvonen, permetia al pilot finlandès no només mantenir-se al capdavant de la general provisional del ral·li, sinó que a més a més engruixava en dos punts la curta distància que el separava de Sébastien Loeb, sent ara de 5 punts quan només mancaven dos ral·lis per disputar-se. Dani Sordo seguia còmodament situat en tercera posició, pràcticament sense possibilitats d'inquietar ni de ser inquietat.

Pilot

Punts
Mikko Hirvonen

78

Sébastien Loeb

73

Dani Sordo

50

En el campionat de marques tot i la sanció aplicada als Citroën, pràcticament el ral·li es va resoldre amb un empat tècnic entre la marca dels dos galons i Ford ja que si els francesos sumaven 14 punts, el birtànics en sumaven 15. Per darrera d'ells l'equip Stobart eren els més ben situats ja que gràcies a comptar amb dos cotxes per un del Citroën Junior Team.

Constructor
Punts

Citroën

133

Ford

120

Stobart

69

Tänak-Järveoja es coronaven a casa.

La pandèmia de la Covid-19 va suposar un cop i un gir en el dia a dia per a totes les persones arran del glòbus terraqui, i el mundial de ral·lis, com a part d’aquesta societat humana no en resultaria una excepció, amb esdeveniments cancel·lats des del mes de març i d’altres que hi veien una oportunitat per entrar-hi. Aquest era el cas del 10è Ral·li d’Estònia, que per primera vegada figurava en el calendari del campionat del món de l’especialitat, fent-ho a més a més com la cita número 600 en la história de la competició. La cita, en entregar punts en els certàmens de pilots, constructors, WRC2, WRC3 així com el campionat junior, permetia als organitzadors presentar una llista oficial d’inscrits amb 60 parelles de noms i cognoms. D’aquests, només una parella va faltar a la cerimònia de sortida celebrada a Tartu el divendres 4 de setembre de 2020, des d’on els participants s’afrontaven a un recorregut format per 17 proves especials de 233,40 km competitius, una corda que era superada per 44 formacions.

Breen-Nagle demostraven la seva velocitat al llarg de la primera etapa.

Divendres al matí tenia lloc el tram de proves, de 6,23 km de distància, mentre que el mateix vespre, pràcticament 1 hora després de la pertinent cerimònia de sortida celebrada a les 6 de la tarda, tenia lloc una especial espectacle de tan sols 1,28 km de distància a Tartu, punt d’eixida. La poca corda cronometrada d’aquesta prova deixava poc marge per a les diferències, i així Esapekka Lappi i Janne Ferm compartien el lideratge amb Sébastien Ogier i Julien Ingrassia per la menor distància temporal mesurable, 1 dècima de segon, amb els locals Ott Tänak i Martin Järveoja. Els companys d’aquests a Hyundai, els irlandesos Craig Breen i Paul Nagle, restaven a les portes del podi a 4 dècimes de segon dels dos co-líders.

El ral·li genuí doncs, s’iniciava l’endemà dissabte 5 de setembre amb la sortida del parc tancat de Tartu quan passaven 3 minuts de 2 quarts de 7 del matí, 6 minuts després del trenc d’alba, amb un bucle de 5 trams que es programava a doble passada, generant així les 10 proves especials de 147,18 km competitius.

Quarts en pista, Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen aconseguien el millor temps en la primera prova especial del dia i els finlandesos de Toyota es feien amb la primera posició de la classificació provisional per davant de Craig Breen i Paul Nagle, així com dels seus companys d’equip Elfyn Evans i Scott Martin. Un fet que esdevenia fita, doncs el pilot es convertia en el més jove en ocupar aquesta posició en la història de l’especialitat.

Però una punxada en la segona prova especial matinal, posava punt i final al lideratge dels finlandesos de Toyota, mentre que els herois locals i vigents campions del món, Ott Tänak i Martin Järveoja, passaven a ocupar aquest anhelat rol amb la victòria de tram, mantenint-se les parelles irlandeses i britàniques en les següents posicions de podi. Els estonis refermaven la seva plaça en imposar-se en la tercera prova especial sabatina mentre que Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul superaven a Elfyn Evans i Scott Martin per a joia d’Andrea Adamo, director esportiu de Hyundai.

Sébastien Ogier i Julien Ingrassia aconseguien el seu primer escratx en solitari en la penúltima cronometrada matinal, un resultat que situava als provençals a les portes del podi, mentre que en la darrera especial de l’escull el protagonisme el tornaven a reclamar Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul, qui entraven a les assistències de mitja jornada en tercera posició a 11,1 segons dels seus companys líders estonis i a 4,3 segons dels irlandesos. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia així com Elfyn Evans i Scott Martin pressionaven per darrera a 4,4 segons i 12,0 segons dels belgues respectivament.

A la represa de l’activitat als trams, Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul perdien la línia en una corba ràpida d’esquerres i colpejaven contra quelcom del voral. Com a conseqüència de la topada, una roda del seu Hyundai i20 WRC es trencava i els belgues entregaven una mica més d’1 minut a final de tram, a part d’haver de renunciar a competir en el que restava de dia. Paral·lelament Sébastien Ogier i Julien Ingrassia marcaven el registre de referència per a la resta del parc tancat, mentre que els seus companys Elfyn Evans i Scott Martin hi patien una punxada. La conjunció dels tres fets deixava als provençals en tercera posició a 4,6 de Craig Breen i Paul Nagle, mentre que vers els seus companys britànics el coixí s’incrementava fins als 14,4 segons.

Ott Tänak i Martin Järveoja s’imposaven en la segona especial del bucle post meridional, vuitena en el còmput global de l’itinerari, mentre que els companys irlandesos d’aquests, Craig Breen i Paul Nagle, deixaven palesa la seva velocitat, aixi com l’encert des de direcció esportiva en la seva inscripció a la ronda estonia, amb dos escratxs consecutius, que no feien res més que confirmar el doblet de la firma coreana.

Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen tancaven l’etapa sabatina amb una nova victòria de tram, la qual els permetia avançar per un estret marge, concretament en 1,9 segons, als seus companys d’equip Elfyn Evans i Scott Martin i situar-se així en quarta posició. 

Però a manca de 10 minuts per a les 9 del vespre, pocs minuts després de que els primers cotxes comencessin a entrar en règim de parc tancat, els comissaris fallaven que calia sancionar en 1 minut a la parella finlandesa de Toyota per haver retirat unes proteccions del radiador entre el control horari i la sortida al desè tram cronometrat del programa. Com a conseqüència d’aquesta sanció, segon contra-temps de la jove parella nòrdica al llarg del dia, aquests perdien 2 posicions a la taula i quedaven fora de la pinça dels 5 primers classificats.

Així doncs, aplicada la sanció, l’etapa es tancava amb Ott Tänak i Martin Järveoja en la primera posició per 11,7 segons de marge amb els seus companys Craig Breen i Paul Nagle i per 28,7 segons de coixí amb Sébastien Ogier i Julien Ingrassia. Elfyn Evans i Scott Martin restaven a 8,1 segons dels seus companys francesos així com del darrer graó del podi, mentre que Takamoto Katsuta i Daniel Barritt, amb el quart Toyota Yaris WRC, eren cinquens a 1 minut i 1,9 segons dels líders locals.

2 minuts després de que toquessin les 6 del matí, la jornada dominical final arrancava motors amb 6 proves especials de 84,94 km cronometrats en el programa, les quals es distribuïen al llarg d’un bucle de 3 trams a doble passada.

Els homes de Toyota eren amos i senyors dels cronos al llarg de la jornada, doncs aquests s’imposaven en totes i cadascuna de les proves especials del programa, amb 1 victòria de tram per a Elfyn Evans i Scott Martin, 2 per a Sébastien Ogier i Julien Ingrassia, que s’acostaven molt a la segona posició sense assolir-la, i 3 temps escratx per a Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen, rendiment que unit a la baixa de Takamoto Katsuta i Daniel Barritt per accident en la tercera prova especial dominical, situava a les 3 formacions de la marca nipona dins la pinça dels 5 primers classificats.

Per la seva banda Ott Tänak i Martin Järveoja controlaven la classificació amb 2 segons millors temps i 3 tercers temps escratx, mentre que Craig Breen i Paul Nagle contenien els atacs de Sébastien Ogier i Julien Ingrassia en acumular 2 tercers i 2 quarts temps com a resultats individuals més destacats.

Tancant un ral·li per oblidar, Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul abandonaven el ral·li en l’enllaç entre la línia de meta de l‘última prova especial amb el parc tancat, i es que els belgues havien estat experimentant problemes electrònics d’encès de motor al llarg del “Power Stage” i davant l’absència de qualsevol premi en forma de punts extra, pràcticament l’únic al que podien aspirar els pilots en trobar-se enfonsats a la taula, aquests prenien la decisió per tal de salvaguardar el seu propulsor.

Arribats a 2 quarts de 4 de la tarda del diumenge 6 de setembre de 2020, tenia lloc la cerimònia de podi del 10è Ral·li d’Estònia a Raadi, moment que suposava el punt i final de l’edició. En ella, per a deliri dels seus, els campions del món en vigència, Ott Tänak i Martin Järveoja, pujaven al graó més alt del podi en aturar el cronòmetre en un temps de 1 hora 59 minuts i 53,6 segons, un registre que reduïa en 22,2 segons el que aconseguien els seus companys d’equip Craig Breen i Paul Nagle. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia per la seva banda, completaven els 233,40 km cronometrats del recorregut a 26,9 segons del temps dels guanyadors i s’havien de conformar amb ocupar el graó més baix del mateix.


Diumenge Ogier-Ingrassia van intentar assaltar la segona posició, però els fou impossible.

En categoria WRC2, els compassos incials del programa van ser un anar i venir de noms, doncs  Mads Østberg i Tortsein Eriksen s’imposaven per 2 dècimes de segon de marge vers Pontus Tidemand i Patrik Barth en l’especial espectacle de Tartu del divendres al vespre i els noruecs feien cap al parc tancat ocupant aquesta posició.

Emplaçats a les cronometrades campestres del dissabte, els escandinaus de Hyundai Ole-Christian Veiby i Jonas Andersson s’imposaven en la primera prova especial que s’hi celebrava i els de la firma coreana accedien a la primera plaça provisional en detriment de Mads Østberg i Torstein Eriksen, qui amb un escratx al següent tram, la recuperaven d’immediat.

Emperò, en un pujar i baixar de resultats i emocions, Mads Østberg i Torstein Eriksen patien una punxada en la recepció d’un salt en la tercera prova matinal, i els noruecs entregaven el testimoni del lideratge per 13,7 segons als protegits d’M-Sport Adrien Fourmaux i Renaud Jamoul.

La parella de Citroën es posava mans a la feina d’immediat i amb 2 victòries de tram en les 2 proves especials que restaven al bucle matinal, els noruecs entraven al parc d’assistències de mitja etapa ocupant la primera posició per 16,5 segons amb Nikolay Gryazin i Konstantin Aleksandrov i per 17,5 segons amb Pontus Tidemand i Patrik Barth.

En la segona passada pel bucle de 5 trams, Mads Østberg i Torstein Eriksen no deixaven lloc a les sorpreses i els líders encadenaven un ple de victòries parcials per tal de fer cap al parc tancat de Tartu ocupant la primera posició per 37,5 segons de marge amb els russos de Hyundai Nikolay Gryazin i Konstantin Aleksandrov i per 45,5 segons de distància amb els francòfons d’M-Sport Adrien Fourmaux i Renaud Jamoul.

Tot i que la jornada dominical es celebrava sense assistències, Mads Østberg i Torstein Eriksen no es guardaven res en la recamara i els líders s’imposaven en totes i cadascuna de les 6 proves especials del programa de l’escull, per tal de certificar la seva contundent victòria a la quarta ronda del calendari per 1 minut i 28,4 segons de marge amb Adrien Fourmaux i Renaud Jamoul i per 2 minuts i 50,1 segons amb Pontus Tidemand i Patrik Barth, i es que Nikolay Gryazin i Konstantin Aleksandrov patien una punxada en la darrera prova especial de l’itinerari i entregaven prop de 3 minuts per baixar des de la segona plaça fins a la cinquena i última.

La victòria de Mads Østberg i Torstein Eriksen era la tercera de la temporada després de la seva absència a la ronda prèvia mexicana, amb el què el noruec assolia la xifra dels 75 punts, 24 més que no pas Nikolay Gryazin i 27 més que Adrien Fourmaux. Distàncies respectables considerant que tot just era la quarta ronda de l’any.

Les lleganyes i una punxada impedien el ple de victòries d’Østberg i Eriksen.

En la classe WRC3, 1 dècima de segon separava a Jari Huttunen i Mikko Lukka d’Oliver Solberg i Aaron Johnston al terme de l’especial espectacle inaugural pels carrers de Tartu. El suec i l’irlandès repetien autoria del segon millor temps en la primera prova especial campestre, mentre que els locals Egon Kaur i Silver Simm, amb l’escratx per la classe, passaven a comandar la taula provisionalment.

No va ser fins la tercera prova especial sabatina que Oliver Solberg i Aaron Johnston hi aconseguien la seva primera victòria de tram, la qual tanmateix els donava accés a liderar la classificació, per després en sumar 2 escratxs consecutius més, entrar a les assistències de mitja etapa amb 11,7 segons de marge amb Egon Kaur i Silver Simm i amb 14,5 segons vers Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczpaniak, autors del millor temps en la segona prova especial del matí.

Els líders resolien la segona passada pel bucle com en el matí, és a dir amb 3 victòries parcials de tram i 2 segons millors temps, un rendiment que els permetia entrar a Tartu amb 17,8 segons de coixí vers Egon Kaur i Silver Simm i amb 28,9 segons en relació a Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczpaniak.

Al llarg de la jornada final dominical, els resultats d’Oliver Solberg i Aaron Johnston eren bastant similars als de l’etapa sabatina, mentre que entre els seus rivals la sort va ser força dispar, per una banda Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczpaniak cursaven baixa per accident en la darrera prova especial de l’itinerari, mentre Egon Kaur i Silver Simm punxaven en la penúltima prova especial i s’endarrerien una mica més d’1 minut. Qui en treia profit de tots aquests incidents eren els finlandesos Jari Huttunen i Mikko Lukka, qui amb 2 escratxs arribaven fins a la segona plaça final.

Així doncs, i després d’aquest intercanvi de posicions tan foll en la recta final del programa, Oliver Solberg i Aaron Johnston aconseguien la victòria per 59,0 segons de marge amb Jari Huttunen i Mikko Lukka i per 1 minut i 47,8 segons amb Egon Kaur i Silver Simm.

Per a Jari Huttunen la segona plaça final era prou important, doncs valia al pilot finlandès per posar-se com a líder en solitari al capdavant de la classificació per 6 punts de marge amb el bolivià Marco Bulacia i per 8 punts amb el suec Oliver Solberg, qui tot just aconseguia la primera victòria de la temporada.

Tot i la joventut, Solberg-Johnston van demostrar maduresa a Estònia.

Entre els més joves del campionat, els suecs Tom Kristenson i Joakim Sjöberg es veien obligats a abandonar en el transcurs de la segona prova especial vera del dissabte per una avaria en l’arbre de lleves i quan lideraven la classificació. Els letons Martinš Sesks i Renars Francis, els més ràpids en aquesta cronometrada i els tercers més velosos en les dues primeres proves especials, passaven a ocupar la plaça que deixaven els suecs.

A mesura però que avançava la jornada, els locals Ken Torn i Kauri Pannas, així com Robert Virves i Sander Pruul feien una passa endavant i aquests acabaven el bucle matinal per davant dels letons que entraven al parc d’assistències en tercera posició provisional.

Per la tarda, una doble punxada noquejava a Ken Torn i Kauri Pannas, mentre que entre Robert Virves i Sander Pruul amb Martinš Sesks i Renars Francis les distàncies es mantenien pràcticament inalterades, entrant les dues parelles del Bàltic al parc tancat de final d’etapa amb 11,2 segons de distància favorables a la parella local. Uns altres veïns de la zona, els finlandesos Sami Pajari i Marko Salminen, tancaven les posicions de podi a 27,4 segons dels líders i després de guanyar les últimes 4 proves especials del dia. Tanmateix, els finlandesos en precedir en més de 2 minuts als britànics Ruairi Bell i Matthew Edwards, quarts classificats de la classe, aquests tancaven el grup que es jugaria l’ordre de les posicions de podi l’endemà diumenge.

En la primera passada pel bucle de 3 trams, Sami Pajari i Marko Salminen acumulaven 2 victòries de tram més, per 1 per part de Martinš Sesks i Renars Francis, mentre que els tercers contendents, Robert Virves i Sander Pruul, patien una punxada que els enviava a la tercera posició en la darrera prova cronometrada del bucle matinal.

La segona passada pel bucle discorria sense sobresalts i finalment Martinš Sesks i Renars Francis es feien amb la victòria per un marge de 14,7 segons amb Sami Pajari i Marko Salminen i de 37,8 segons amb Robert Virves i Sander Pruul. A efectes de campionat, aquesta primera posició que aconseguia el pilot letó a la segona cita del seu calendari, li permetia passar a encapçalar la classificació per 8 punts de marge amb Sami Pajari, mentre que en relació a Tom Kristenson, guanyador de la ronda inaugural sueca al mes de febrer, la distància s’ampliava fins als 18 punts després de que el suec només afegís 1 punt en el seu comptador, corresponent a l’escratx en la segona prova especial del programa.

Sense errades ni badar, Sesks i Francis guanyaven entre els joves.

En el campionat de pilots, Ott Tänak aconseguia la seva primera victòria d’ençà que era campió del món així com pilot de Hyundai, un resultat que permetia a l’estoni acostar-se a les posicions capdaventeres de Sébastien Ogier i d’Elfyn Evans.

Pilot

Punts
Sébastien Ogier

79

Elfyn Evans

70

Ott Tänak

66

En el certamen de marques, Hyundai sumava un doblet vital que permetia als vigents campions del món situar-se a tan sols 5 punts de la posició líder de Toyota. Mentre que deixant palès una altra vegada que es trobaven a un nivell totalment diferent dels dos primers contendents, M-Sport s’enquistava un cop més com la tercera marca en discordia.

Constructor
Punts

Toyota

137

Hyundai

132

M-Sport

83