Mäkinen-Harjanne esdevenien campions mundials amb la victòria austral.
Setena prova en el calendari del mundial de ral·lis, el dilluns 16 de setembre de 1996 finalitzava a Perth el 9è Ral·li d'Austràlia, edició que en donar opcions a puntuar en els certàmens de pilots, constructors, producció i FIA 2-L, animava fins a 103 equips a oficialitzar la seva inscripció, estant a més a més tots ells presents a la protocol·lària baixada per la rampa de sortida el divendres 13 de setembre a la mateixa ciutat de Perth, i des d’on els equips esdevinguts en participants, afrontarien un itinerari conformat per 27 proves especials cronometrades d‘una corda de 475,92 km, distància que 51 formacions aconseguirien completar en la seva totalitat.
Eriksson-Parmander aconseguien encaminar el seu avenç en el certamen Asia-Pacific
Present en el programa del ral·li des de 1992 i l’encarregada d’obrir les hostilitats en vers el cronòmetre a partir de la temporada següent, l’especial espectacle del parc de Langley, al centre de Perth, era la primera de les onze proves cronometrades que constaven en el programa de la primera etapa i era la única que es celebrava el divendres al vespre.
En els seus 2,20 km de corda, els espanyols de Ford Carlos Sainz i Luis Moya hi aconseguien establir el millor registre per 1 únic segon de marge vers els seus companys d’equip Bruno Thiry i Stéphane Prévot, el Mitsubishi Lancer Evo III de Tommi Mäkinen i Seppo Harjanne, així com dels 3 Subaru Impreza oficials presents al parc tancat, és a dir el dels campions mundials Colin McRae i Derek Ringer, el dels suecs Kenneth Eriksson i Staffan Parmander i el dels italians Piero Liatti i Fabrizia Pons, i per tant la parella espanyola se n’anava a descansar al seu hotel com els primers líders de la prova per aquesta mateixa distància, que tanmateix resultava ser la mínima mesurable en l’edició.
Neutralitzats fins l’endemà dissabte 14 de setembre al matí, la competició es reprenia amb l’entrada en escena de les primeres proves especials forestals. Amb un total de 9 trams, als que s’hi afegiria una segona passada per la cronometrada de Langley Park a la conclusió de l’etapa, els organitzadors assolien així els 179,97 km cronometrats de l’escull inaugural, una activitat que els més matiners donarien per conclosa a partir de 2 quarts de 9 del vespre i que comptava amb 2 parcs d’assistències remotes.
Carlos Sainz i Luis Moya repetien victòria de tram en la segona prova especial del ral·li, la qual no era altra cosa que una segona cronometrada curta encabida a Langford Park, de camí cap al sud de Perth. Amb gairebé només 6 km cronometrats sobre les seves esquenes, el marge dels espanyols al capdavant de la classificació no era massa ampli, 2 segons amb els seus companys d’equip Bruno Thiry i Stéphane Prévot i 4 segons amb Tommi Mäkinen i Seppo Harjanne, així com en relació a Kenneth Eriksson i Staffan Parmander, pel que calia esperar moviments en tan en quan les cronometrades veres entressin en escena.
Els dos Mitsubishi Lancer Evo III oficials confiats en mans de Tommi Mäkinen i Seppo Harjanne i de Richard Burns i Robert Reid, establien el millor temps en la primera prova especial forestal del ral·li i per tant sols 1 segon de diferència. Un resultat que permetia als finlandesos arrabassar el lideratge a la parella espanyola de Ford per 4 segons, mentre que els seus companys britànics es quedaven a 1 segon dels belgues de la formació anglosaxona de l’oval blau i per tant a 1 segon de l’última de les posicions de podi.
Els finlandesos s’aferraven a la primera posició amb una victòria de tram en la tercera prova del dia, mentre que els espanyols reaccionaven en guanyar la quarta cronometrada del dia per tal de seguir mantenint vives les seves remotes opcions a títol. Per darrere els Subaru de Colin McRae i Derek Ringer, així com de Kenneth Eriksson i Staffan Parmander, entraven en lluita directa amb el Mitsubishi de Richard Burns i Robert Reid per la quarta posició, si bé no tot eren alegries per als responsables de la formació de la Constel·lació de les Plèiades, en quan Piero Liatti i Fabrizia Pons atropellaven un cangur i s’hi deixaven un bon pessic de segons.
Kenneth Eriksson i Staffan Parmander, que s’hi jugaven la consecució del campionat Àsia-Pacífic a la prova, trencaven la dinàmica dels de l'òval blau i dels tres diamants vermells, anotant el millor temps en la cinquena prova especial cronometrada del dia, sisena en el còmput global de l’esdeveniment, mentre que els seus companys d’equip britànics, Colin McRae i Derek Ringer, perdien una mica més de terreny en errar la munta de pneumàtics. Alhora, per darrere dels suecs de Subaru, els dos primers classificats empataven en el segon millor temps, mantenint vives les seves respectives opcions a victòria, en trobar-se separats per tan sols 4 segons.
Sense abandonar aquesta prova especial, un mal funcionament del sistema “Bang-Bang” en l’Escort RS Cosworth de Bruno Thiry i Stéphane Prévot, deixava el motor dels belgues ofegat en benzina, una incidència que endarreria en una mica més de mig minut a la parella, que queia fins a la sisena plaça just en el precís moment d’entrar a les assistències remotes de Collie, alhora que els suecs de Subaru pujaven fins al tercer lloc a 19 segons dels seus antics companys d’equip a Mitsubishi i líders de la provisional.
Just després de les assistències, els participants s’enfrontaven amb la cronometrada més longeva de tot l’itinerari, Wellington Dam, la qual malgrat haver d’escapçar els seus primers quilòmetres en estar impracticables, tenia una corda de 46,29 km. Tommi Mäkinen i Seppo Harjanne hi establien el registre de referència per a la resta del parc tancat i per davant de Kenneth Eriksson i Staffan Parmander, mentre que amb problemes d’encès, el motor de l’Escort RS Cosworth de Carlos Sainz i Luis Moya acabava el tram treballant en 3 cilindres i els espanyols s’hi deixaven 11 segons en vers el registre dels finlandesos de Mitsubishi, alhora que la parella sueca de Subaru tenia més a prop la segona posició que no pas instants previs.
Sense poder solucionar l’avaria de motor i amb l’agulla de la temperatura en la part alta, Carlos Sainz i Luis Moya es deixaven 7 segons suplementaris amb els líders en la següent prova especial, trobant-se ja a 22 segons de Tommi Mäkinen i Seppo Harjanne. En aquesta ocasió però, el registre més baix era el de Colin McRae i Derek Ringer, qui hi arrabassaven la quarta posició als seus compatriotes de Mitsubishi Richard Burns i Robert Reid, i per tant els de Ford aconseguien incrementar en 1 segon el coixí amb Kenneth Eriksson i Staffan Parmader, establint-lo en 9 segons.
Els mecànics d’M-Sport intervenien en el Ford Escort RS Cosworth dels segons classificats al terme de la vuitena prova especial, descobrint que tots els problemes es debien al clima humit australià. D’una banda el fang obstruïa el pas de l’aire en el radiador, mentre que d’una altra, en haver entrat aigua pel filtre de l’aire, el motor no treballava a ple rendiment.
Solventats aquests contra temps en el cotxe dels segons classificats, en vindria un altre, la caiguda de pressió en el diferencial central, el qual sobre les condicions lliscants de la pista, perdia gran part de la seva efectivitat. Tommi Mäkinen i Seppo Harjanne avançaven amb pas ferm i sense lamentacions, aconseguint la seva quarta victòria de tram de la jornada i per davant dels campions mundials escocesos. Un nou bon resultat que permetia als líders elevar el seu marge amb Carlos Sainz i Luis Moya per sobre del mig minut, mentre que els espanyols veien eixugat el seu coixí amb Kenneth Eriksson i Staffan Parmander fins als 4 segons, alhora Colin McRae i Derek Ringer certificaven la seva recuperació, refermant la quarta posició recentment assolida.
De fet els britànics de Subaru aconseguien la seva segona victòria de tram en el que es portava de ral·li en la darrera prova especial forestal, si bé les distàncies aconseguides en els seus 10,39 km de recorregut esdevenien poc rellevants, les quals no superaven en cap cas els 3 segons en vers els principals tenors de l’edició.
Com si la competició fos un sandvitx de cortesia, Langley Park tancava l’activitat de l’etapa, brindant l’oportunitat a Tommi Mäkinen i Seppo Harjanne de sumar una nova victòria de tram per 1 segon de marge amb els Subaru de Colin McRae i Derek Ringer i de Kenneth Eriksson i Staffan Parmader, així com del Ford de Carlos Sainz i Luis Moya.
L’etapa doncs s’acabava amb distàncies poc significatives entre els principals protagonistes i amb les diferències establertes a l’inici del segon terç de la jornada. Tommi Mäkinen i Seppo Harjanne entraven en el parc tancat de Perth a quarts de 9 del vespre liderant la classificació per 37 segons de marge amb Carlos Sainz i Luis Moya, 40 segons si la lectura es realitzava en vers el registre de Kenneth Eriksson i Staffan Parmander. Colin McRae i Derek Ringer restaven a les portes del podi a 56 segons dels líders, alhora que ajudaven als seus companys suecs, a mantenir en cinquena posició els altres aspirants al títol de l’Àsia-Pacífic, els seus compatriotes de Mitsubishi Richard Burns i Robert Reid, cinquens a 1 minut i 16 segons del temps dels seus companys de formació.
Les pluges torrencials que es precipitaven sobre el territori pel qual s’havia de disputar la segona etapa, afectava el desenvolupament normal de la mateixa, amb 8 proves especials en el seu programa, 4 de les quals es corresponien als diferents punts cardinals de Bunnings, la seva disputa permetia afegir a l’itinerari 187,90 km cronometrats, corda que a priori la convertia en l’etapa més llarga de tot el recorregut. Malauradament, aquesta distància minvaria fins als 126,22 km al llarg de 6 trams i amb força enrenou entre els participants, els primers dels quals, d’entre els 80 que quedaven en el parc tancat de Langley Park de Perth, en sortien a les 6 en punt del matí, mentre que el seu retorn s’establia a partir de les 7 de la tarda.
Amb un terreny molt estovat arran de les pluges, només les formacions nòrdiques formades per Tommi Mäkinen i Seppo Harjanne i per Kenneth Eriksson i Staffan Parmander aconseguien establir registres competitius en la cronometrada inaugural de l’etapa, mentre que la resta del parc tancat s’hi deixaven un mínim de 22 segons en vers el temps dels líders de la classificació. Amb el segon millor temps a 5 segons dels finlandesos de Mitsubishi en el seu haver, els suecs de Subaru prenien la segona posició a Carlos Sainz i Luis Moya per un marge de 23 segons, una classificació provisional que convertia als de la casa dels tres diamants vermells en campions mundials.
Malgrat que els de Ford s’unien al grup dels escandinaus voladors en la segona prova especial, el millor temps era d’obra de Kenneth Eriksson i Staffan Parmander i per tant les distàncies s’eixamplaven entre els dos darrers inquilins del podi, però no en relació als líders, qui esdevenien tercers a 6 segons dels seus ex companys d’equip i a 3 segons de Carlos Sainz i Luis Moya.
Els participants escometien l’àrea de Bunnings pel nord, un tram que en llurs darrers metres, s’hi trobava un riu que havia crescut molt amb les pluges de matinada, assolint una fondària propera a la quarantena de centímetres. Primers en pista, Tommi Mäkinen i Seppo Harjanne aconseguien creuar-lo en prendre moltes precaucions, mentre que Carlos Sainz i Luis Moya, que venien just pel darrere, l'afrontaven a més velocitat i s'hi quedaven clavats en entrar aigua al motor així com en el seu compartiment a través del sostre. Kenneth Eriksson i Staffan Parmander corrien la mateixa sort que els espanyols, mentre que Colin McRae i Derek Ringer, alertats per Luis Moya i ajudats pel pare del pilot escocès i ex-pilot de ral·lis Jimmy McRae, que empenyien el cotxe, aconseguien creuar el pas d'aigua davant l'estupefacció de Carlos Sainz.
Per darrera van caure successivament els britànics Richard Burns i Robert Reid, amb el segon dels Mitsubsihi Lancer Evo III, i els belgues Bruno Thiry i Stéphane Prévot, escuders a Ford. Finalment no va ser fins que Piero Liatti i Fabrizia Pons, amb el tercer dels Subaru Impreza 555, es van negar a creuar el pas d'aigua, que els comissaris no es van decidir a anular l'especial i permetre unes assistències de 30 minuts, 10 minuts més del que s’havia programat en un principi, per a que els mecànics poguessin treballar en els cotxes fondalats al torrent.
L'anul·lació de la especial es feia extensible també a la sisena prova cronometrada del dia, Bunnings South, per la qual també hi creuava el torrent d'aigua. Amb la incertesa de si els motors dels cotxes haurien quedat tocats en omplir-se d'aigua, es restaurava la competició amb la celebració de la quarta i cinquena especial del dia. Tommi Mäkinen i Seppo Harjanne hi aconseguirien dues victòries de tram més consecutives, una primera per davant de Colin McRae i Derek Ringer i la següent de Carlos Sainz i Luis Moya, qui amb prou feines hi aconseguien recuperar 1 segon amb Kenneth Eriksson i Staffan Parmander dels 6 que s’havien deixat abans, emperò que si més no permetia a la parella de Ford eixamplar en prop de mig minut les distàncies amb els seus perseguidors per darrere, els escocesos de Subaru, després d’una mala munta de pneumàtics per part dels campions del món en vigència.
Complida la pausa obligada per la cancel·lació de Bunnings South, Tommi Mäkinen i Seppo Harjanne tornaven a establir el millor temps en els dos darrers trams de la jornada, assolint així un total de 5 victòries de tram i un tercer millor temps al llarg de les 6 especials de l’etapa. Un rendiment molt alt que els permetia retornar al parc tancat de Langley Park amb 1 minut i 22 segons d'avantatge vers Kenneth Eriksson i Staffan Parmander o 1 minut i 53 segons en relació Carlos Sainz i Luis Moya. Tot i la superioritat palesa de la parella de Mitsubishi, aquesta assegurava que s’estava reservant una mica per esquivar les contingències, i els finlandesos gaudien ja de 2 minuts i 47 segons amb els campions mundials en vigència Colin McRae i Derek Ringer o 3 minuts i 9 segons amb els seus companys d’equip britànics.
Dilluns a les 6 del matí es donava el tret de sortida per a la celebració de la tercera i última etapa del ral·li, la qual amb 108,05 km de lluita contra el cronòmetre al llarg de 8 proves especials cronometrades, dirigia als 62 equips participants que restaven en actiu cap a l’est del parc tancat, una competició que finalitzaria amb la protocolària cerimònia de podi a la Forrest Place de Perth a les 2 de la tarda.
Una etapa en la que Carlos Sainz i Luis Moya sortien amb un únic objectiu, assolir la segona posició del ral·li, per tal d'impedir que Tommi Mäkinen i Seppo Harjanne esdevinguessin ja matemàticament campions del món. Els pilots de Mitsubishi aconseguien sumar un nou temps escratx en la primera prova especial del dia, mentre que la parella de Ford retallava 1 segon als suecs de Subaru que els precedien.
Bruno Thiry i Stéphane Prévot aconseguien la seva única victòria de tram al ral·li en la següent prova especial, mentre que els dos aspirants a segona posició igualaven registres 2 segons per darrere dels belgues i com els segons més ràpids ex-aequo.
Amb Tommi Mäkinen i Seppo Harjanne assegurant arribar al final de l’itinerari amb el seu cotxe íntegre, Carlos Sainz i Luis Moya s’esforçaven i s’arriscaven al màxim per en guanyar les 5 següents proves especials, retallar 5, 1, 1, 2 i 6 segons respectivament a Kenneth Eriksson i Staffan Parmander i presentar-se a la darrera prova especial del programa, segona passada per la cronometrada inaugural de la jornada, a 15 segons dels pilots de Subaru i amb 30,05 km cronometrats per endavant.
Els pilots espanyols de Ford volaven sobre la repetició d’Helena i malgrat millorar en 36 segons el registre aconseguit a primera hora del matí, el cert era que Carlos Sainz i Luis Moya només podien retallar 11 segons als segons classificats, quedant-se doncs a 4 segons de l’ojectiu establert a primera hora del matí.
Si bé en un primer moment l’alegria semblava continguda, finalment Tommi Mäkinen i Seppo Harjanne podien celebrar el seu títol mundial a manca de 2 ral·lis per a la conclusió del calendari en aconseguir la victòria a l’esdeveniment australià. Els de Mitsubishi completaven els 414,63 km cronometrats disputats del programa en un temps de 4 hores 8 minuts i 50 segons, registre que els conferia un marge final d’1 minut i 17 segons per davant dels suecs Kenneth Eriksson i Staffan Parmander i d’1 minut i 21 segons en vers Carlos Sainz i Luis Moya, qui tancaven el podi australià.
El creuament d'aquest torrent d'aigua a Bunnings North va deixar una de les imatges més dantesques del mundial
Entre els cotxes de producció, Jorge Recalde i Martin Christie aturaven el cronòmetre en l'especial espectacle inaugural amb el millor temps ex-aequo amb els locals David West i Tony Best i per 1 segon de marge en vers Michael Guest i Steve O’Brien-Pounde i Tolley Challis i Steve Vanderbyl.
Sobre la curta cronometrada de Langford Park, Michael Guest i Steve O’Brien-Pounde aconseguien el millor temps per davant dels seus compatriotes Ed Ordynski i Mark Stacey i els primers es situaven com a líders en solitari per un marge molt estret, ja que en haver-se disputat uns 5 quilòmetres i escaig, a 3 segons del seu registre s’hi trobava el gruix dels favorits a victòria.
A mesura que el ral·li anava avançant cap al sud, Jorge Recalde i Martin Christie s'anaven despenjant de la taula fins al punt de caure pel camí arran d'una avaria en el seu motor. Alhora, tan Michael Guest i Steve O’Brien-Pounde, com Ed Ordynski i Mark Stacey anaven confirmant les seves respectives dues primeres posicions de la classificació provisional, fins que just abans d’arribar al reagrupament de Collie, els problemes advenien també entre les dues parelles locals. Els líders patien una rebolcada i s’hi deixaven quelcom més de 6 minuts, mentre Ed Ordynski i Mark Stacey desllandaven una roda i hi concedien una mica més de 3 minuts, dues coincidències que deixaven a Uwe Nittel i Christina Thörner al capdavant de la taula provisional.
Gustavo Trelles i Jorge del Buono s’imposaven en la cronometrada reina de l’etapa i del programa i els sud americans estrenyien el cèrcol sobre la parella líder europea, la qual reaccionava en l'avantpenúltim tram de la jornada i tornava a engruixir distàncies, accedint al parc tancat de Perth amb 30 segons de marge en vers l'uruguaià i l'argentí. 1 minut i 18 segons en mesurar la distància en relació als tercers classificats, els malaïsis Karamjit Singh i Allen Oh.
Regularment més ràpids que no pas Uwe Nittel i Tina Thörner, Gustavo Trelles i Jorge del Buono anaven retallant les distàncies amb els líders paulatinament, fins al punt d’abandonar la secció de Bunnings a tan sols 5 segons del lideratge, mentre que els japonesos Yoshihiro Kataoka i Satoshi Hayashi llevaven el tercer lloc a la parella malaïsia a les primeres de canvi. Novament els oficials de Mitsubishi Ralliart Alemanya reaccionaven i oferien un centelleig de nivell en forma de victòria de tram en la penúltima prova especial, gràcies a la qual els líders aconseguien revertir la tendència i incrementar en 7 segons el seu marge al capdavant de la taula.
Les pluges però havien deixat en molt mal estat la pista per la qual es celebrava l’especial espectacle de Langley Park, unes condicions delicades en les que Gustavo Trelles i Jorge del Buono eren els millors en desenvolupar-s’hi. L’uruguaià i l’argentí hi establien el registre de referència de la classe i aquests retornaven al règim de parc tancat a només 5 segons del lideratge. Yoshihiro Kataola i Satoshi Hayashi conservaven la tercera posició al terme de la jornada, si bé a 3 minuts i 19 segons dels líders i amb Ed Ordynski i Mark Stacey assetjant per darrere.
Les distàncies eren curtes i la lluita aferrissada entre els dos primers classificats, Uwe Nittel i Tina Thörner s’imposaven en les dues cronometrades més llargues de primera hora del matí, mentre que Gustavo Trelles i Jorge del Buono ho feien en les 4 restants més curtes, un balanç que deixava als sud-americans al capdavant de la classificació per 8 segons de marge i quan només quedaven 2 trams per endavant.
La reacció de la parella germano-sueca era excelsa i aquesta s’imposava en les 2 cronometrades que restaven, si bé en un primer instant l’escapçada en vers els líders era de tan sols 1 segon, en el darrer tram de l’esdeveniment, segona passada per la longeva cronometrada d’Helena, Gustavo Trelles i Jorge del Buono es lamentaven d’una sortida de pista i en deixar-s’hi més de 20 minuts, aquests perdien 5 posicions a la taula, entregant el testimoni del lideratge a Uwe Nittel i Christina Thörner.
L’alemany i la sueca doncs s’imposaven per 4 minuts i 48 segons de marge en vers Ed Ordynski i Mark Stacey, qui malgrat la contrarietat de la sisena prova especial, no abaixaven els braços, culminant una bona remuntada i per 5 minuts i 24 segons amb Yoshihiro Kataoka i Satoshi Hayashi.
Posteriorment però, en les pertinents verificacions tècniques, els comissaris es trobaven amb que els pistons del Mitsubishi Lancer Evo III dels guanyadors no complien amb la normativa de Grup N i aquests resultaven ser exclosos del ral·li, amb el què la victòria recalava en mans d’Ed Ordynski, qui acumulava ja 6 guardons en la classe, i de Mark Stacey.
Malgrat l’al·legat que presentaven els responsables de Ralliart Alemanya, que la modificació no suposava cap guany de potència i que aquesta desviació de la norma es debia a que el motor havia estat reparat amb camises noves, el resultat era definitiu.
A efectes de campionat la victòria dels australians era anecdòtica, però si més no s'evitava la proclamació d'Uwe Nittel com a campió mundial. Gustavo Trelles per la seva banda, acabava el ral·li en cinquena posició i aconseguia sumar 4 punts més en el seu compte particular, situant-se a 11 punts del pilot alemany.
Ed Ordynski tornava a guanyar en la cita domèstica després de tot plegat.
En el campionat FIA 2-L SEAT i Škoda eren les marques que més recursos destinaven a la ronda austral, amb 3 formacions per a cadascuna de les 2 marques del Grup Volkswagen. Els càntabres Jesús Puras i Carlos del Barrio, debutants en l’esdeveniment oceànic, establien el millor temps en la primera passada per Langley Park i per davant dels seus companys alemanys Erwin Weber i Manfred Hiemer, restant en tercera posició ex-aequo els catalans Antonio Rius i Manuel Casanova i els txecs d’Škoda Emil Triner i Pavel Štanc.
Ja sobre les cronometradores sabatines, els pilots de SEAT posaven de manifest la major potència dels seus cotxes i amb una victòria de tram dels alemanys de la marca de Martorell i una segona victòria de la parella càntabra, la marca catalana lluïa un triplet en solitari al capdavant de la classificació, el qual malauradament no es perllongaria massa, doncs en arribar a l’equador de l’etapa, Antonio Rius i Manuel Casanova començaven a acusar problemes en el seu Ibiza KitCar, habilitant a Pavel Sibera i Petr Gross a entrar en el darrer graó del podi.
Els problemes de motor s’agreujaven en el tercer dels SEAT i la parella catalana en endarrerir-se en més de 10 minuts en la cronometrada reina de Wellington Dam, s’acomiadaven de tota opció a un resultat rellevant, alhora que permetien als veterans suecs Stig Blomqvist i Benny Melander, autors del millor temps en aquesta especial, a escudar en la taula als seus companys d’equip txecs a Škoda. Alhora Erwin Weber i Manfred Hiemer, amb el segon millor temps en el seu haver en aquest tram, desplaçaven als seus companys càntabres de la primera posició per un marge de 19 segons.
El lideratge dels germànics però que no seria massa llarg, doncs Jesús Puras i Carlos del Barrio s’imposaven en les restants proves especials forestals de l’etapa i els espanyols retornaven al punt de sortida encapçalant la classificació per 23 segons de marge amb els seus companys d’equip. Pavel Sibera i Petr Gross tancaven les posicions de podi a 58 segons dels líders, mentre que la baixa d’Stig Blomqvist i Benny Melander a causa de la ruptura d’una junta de cardan, deixava un forat important en vers els quarts classificats, el Suzuki Baleno del japonès Nobuhiro “Monster” Tajima i el local Ross Runnalls.
Només iniciar-se l‘etapa dominical el bon paper de la marca catalana se n’anava en orris. D’una banda Jesús Puras i Carlos del Barrio havien de retirar-se de la competició en trencar el diferencial del seu Ibiza KitCar en la primera prova especial del dia, mentre que d’una altra, les precipitacions caigudes al llarg de la nit convertien la pista en un fangar, una situació en la qual la lleugeresa i les rodes més estretes del Škoda Felicia KitCar, esdevenien un avantatge enfront de la major potència dels cotxes sortits de Martorell. Erwin Weber i Manfred Hiemer s’endarrerien substancialment al terme del primer tram, habilitant que Pavel Sibera i Petr Gross passessin a liderar la classificació per 25 segons de marge en vers els alemanys de SEAT, qui en la següent prova especial, veien com la distància s’incrementava fins assolir una distància d’1 minut i 38 segons.
En arribar al sector de Bunnings, i gràcies a la intervenció dels tècnics de la “Sociedad Española de Automóviles de Turismo”, els alemanys aconseguien revertir la situació en les 2 següents proves especials del programa i la parella escapçava 8 segons als líders txecs, mentre que els australians Robert Nicoli i Claire Parker aconseguien llevar la tercera posició a Nobihiro Tajima i Ross Runnalls.
Tancant una jornada per oblidar, Erwin Weber i Manfred Hiemer es deixaven prop de 2 minuts i mig en la tercera passada per l’especial espectacle de Langley Park i els pilots descendien fins a la quarta posició, 6 segons per darrera de la parella de Suzuki, 34 segons si la distància es mesurava amb el Daihatsu Charade de Robert Nicoli i Claire Parker.
La tercera etapa s’iniciava amb una de calenta i una de freda per a la parella de SEAT. D’una banda Nobihiro Tajima i Ross Runnalls no podien prendre la sortida del parc tancat, amb el què Erwin Weber i Manfred Hiemer recuperaven una posició en el podi sense ni tan sols competir-la. D’altra banda Robert Nicoli i Claire Parker esdevenien els més ràpids de la categoria i aquests portaven per sobre del minut el gap amb els germànics. Un forat que aniria incrementant-se en les successives 4 proves especials.
En un tot o res, Erwin Weber i Manfred Hiemer s’imposaven en les 3 últimes proves especials del programa, llevant en totes elles el temps necessari com per aconseguir per mèrits propis la segona plaça, tasca facilitada per la baixa dels australians en el tram d’enllaç des del darrer tram fins al parc tancat de Perth.
Tot i que els líders es mostraven aliens a la lluita dels dos darrers inquilins de les posicions d’honor i atacant en aquells trams en els que el terreny era més propici al seu petit Škoda Felicia KitCar, Pavel Sibera i Petr Gross també coneixen moments de tensió quan a manca de 2 km per a completar el programa, la transmissió del seu Felicia KitCar es trencava.
Després d'empènyer el seu cotxe per tal de poder creuar la línia de meta i rebre les assistències necessàries, finalment Pavel Sibera i Petr Gross arribaven al parc tancat de Perth i aconseguien la victòria de la classe per 1 minut i 20 segons de marge amb Erwin Weber i Manfred Hiemer, mentre que Emil Triner i Pavel Štanc, amb el segon dels cotxes txecs, tancaven el podi australià a 2 minuts i 14 segons del temps dels seus companys i compatriotes.
Škoda sumava 60 punts en situar 2 dels seus 3 cotxes en el podi australià, mentre que SEAT feia bona la segona posició de la seva parella alemanya així com el setè lloc dels locals Andrew Pinker i Duncan Jordan, qui pilotaven un dels Ibiza GTi 16V emprats en els reconeixements, per tal de passar a liderar el campionat per 3 punts de diferència amb Škoda.
Sibera-Gross tenien una victòria dràmatica a Austràlia.
En el campionat per a pilots, Tommi Mäkinen esdevenia campió del món quan encara faltaven dues proves per celebrar-se, ja que el seu marge vers Carlos Sainz s'incrementava fins als 41 punts amb la seva cinquena victòria de la temporada, tercera consecutiva, i restaven 40 punts per disputar-se. Kenneth Eriksson per la seva banda, a part d'assegurar-se el títol del campionat Asia-Pacífic amb el seu segon lloc, plantejava dubtes en quan qui s'acabaria proclamant-se sub-campió mundial, en restar a 8 punts del pilot madrileny de Ford.
Pilot |
Punts |
Tommi Mäkinen |
115 |
Carlos Sainz |
74 |
Kenneth Eriksson |
66 |
En quan al certamen de constructors, les dues firmes nipones presents en el parc tancat australià, obtenien puntuacions bastant similars, pel que la corona mundial restava per definir de cara a la recta final del campionat. Ford per la seva banda, es despenjava una mica de les dues primeres posicions en sumar una desena menys de punts.
Constructor |
Punts |
Mitsubishi |
293 |
Subaru |
284 |
Ford |
220 |