Kankkunen-Piironen podien finalment brindar la primera victòria al Toyota Celica GT-4.
El Ral·li d'Austràlia era una cita de nova factura, organitzada amb la intenció de portar el mundial per primera vegada en l'història a l'illa oceànica. Quan corria la seva segona edició, els organitzadors ho varen aconseguir i a més a més amb tots els ets i uts, és a dir amb puntuabilitat pels certàmens de pilots, constructors i producció. La cita austral es presentava amb un recorregut de 544,72 km cronometrats al llarg de 32 proves especials, les quals s'iniciaven per tots els 58 equips inscrits al ral·li el dijous 14 de septembre de 1989, tres dies més tard, el diumenge 17 de septembre, 31 equips participants aconseguien completar-les.
Victòria que esdevenia doblet gràcies al fantàstic paper d'Eriksson-Parmander
La primera etapa del ral·li pràcticament era un pròleg que només servia per conduir als participants des de Freemantle, punt de sortida de la cita, fins a Perth, ciutat en la que s'ubicava el parc tancat en les tres nits de descans programades, celebrant-hi pel camí una superespecial espectacle sobre un terreny mixte d'una distància cronometrada de 1,70 km i que més aviat poc tenia a veure amb el que esperava als participants en el que restava de prova. Els finlandesos de Toyota Juha Kankkunen i Juha Piironen aconseguien aturar el cronòmetre abans que ningú en aquesta superespecial, amb el que la parella esdevenia la primera líder de la prova.
El ral·li de debó s'iniciava a partir de l'endemà divendres a les 7 del matí amb 12 proves especials cronometrades forestals, les quals totalitzaven 237,26 km de lluita contra el crono. Els líders Juha Kankkunen i Juha Piironen treien profit del seu dorsal número 1 per adjudicar-se consecutivament les 8 primeres especials cronometrades de la jornada, ja que amb el pas dels participants, les pistes per les quals hi passaven els participants, empitjoraven.
Els suecs Ingvar Carlsson i Per Carlsson, guanyadors de la primera edició de la prova australiana, es situaven en la segona posició al terme de la primera prova especial forestal, peró aquests es veien obligats a abandonar el ral·li en la tercera prova especial quan el motor del seu Mazda 323 4WD va defallir. Aixó obria pas a la segona posició a una altra parella sueca, la de Toyota formada per Kenneth Eriksson i Staffan Parmander, si bé un problema amb la vàlvula de descàrrega del turbo, els va endarrerir lleugerament per obligar-los a lluitar de nou per recuperar la segona plaça enfront de Markku Alén i Ilkka Kivimäki.
I es que els pilots de Lancia, respresentats pels finlandesos Markku Alén i Ilkka Kivimäki, i pels italians Alex Fiorio i Luigi Pirollo, no paraven de mostrar el seu descontentiment amb el comportament dels seus Delta Integrale, molt mancats de tracció, ja fora per les Michelin que calçaven o per que aquests no van saber trobar els reglatges adequats de les suspensions després de fer diversos canvis de configuració. El cert és que els finlandesos patien dues sortides de pista, mentre que els italians s'envirollaven en la setena prova especial.
Precisament la parella italiana, Alex Fiorio i Luigi Pirollo, era la que posava final al domini aclaparador de Juha Kankkunen i Juha Piironen en imposar-se en la novena especial, als qui seguirien Kenneth Eriksson i Staffan Parmander en la desena i Markku Alén i Ilkka Kivimäki en l'onzena. De nou, en la dotzena i última prova especial, Juha Kankkunen i Juha Piironen obtenien el millor temps, el que permetia a la parella finlandesa fer entrada al parc tancat de Perth amb 1 minut i 23 segons de marge vers els seus companys d'equip suecs, mentre que Markku Alén i Ilkka Kivimäki eren tercers a 10 segons de la posició anterior. Alex Fiorio i Luigi Pirollo, a 2 minuts i 45 segons dels líders, estaven ja una mica despenjats de la lluita per les primeres posicions.
Tota manera el Toyota Celica GT-4 de Kenneth Eriksson i Staffan Parmander va decidir afegir una mica més d'emoció a la prova, quan el motor del cotxe no arrancava en el moment de fer entrada al parc tancat. En portar ja 1 minut de penalització per retard, aquests decidien empenyer el cotxe per entrar al parc tancat, moment en que van ser advertits que aquesta maniobra no era permesa i per tant aquests van haver d'entrar per la propia inercia acumulada en una empempta final. Tot plegat els suposava una penalització de minut i mig, amb el que els suecs inciarien la segona etapa en la quarta posició per darrera d'Alex Fiorio i Luigi Pirollo.
La celebració de la tercera etapa del ral·li, suposava afegir 184,98 km cronometrats al programa, els quals, com en l'etapa anterior, es repartien al llarg de 12 proves especials. La sortida dels participants es donava a les 8 del matí a Perth, per retornar a la mateixa ciutat 12 hores després havent fent entremig un reagrupament a Northam.
Els pilots de Toyota Kenneth Eriksson i Staffan Parmander esdevingueren els protagonistes de la jornada en quan s'imposaven consecutivament en els 8 primers trams cronometrats del dia, els dos primers ex-aequo amb els seus companys d'equip i líders provisionals Juha Kankkunen i Juha Piironen. Aquesta ratxa permetia a la parella sueca recuperar ràpidament una plaça al podi en detriment dels italians del Jolly Club Alex Fiorio i Luigi Pirollo, mentre que després Markku Alén i Ilkka Kivimäki, que seguien sense trobar el balanç adequat pel seu Lancia Delta Integrale, començaven a notar la pressió de la parella de Toyota.
Juha Kankkunen i Juha Piironen posaven final a la ratxa dels seus companys d'equip en aconseguir en solitari el millor temps en la segona passada per l'especial reina del ral·li, Helena, la qual comptava amb 30,05 km de lluita contra el cronòmetre. Si bé tot just era el tercer escratx que els finlandesos aconseguien al llarg de la jornada, aquest cobrava especial importància doncs els hi permetia obrir forat vers els seus rivals. Acte seguit Kenneth Eriksson i Staffan Parmander tornaven a marcar la pauta, i amb dos escratxs consecutius, els suecs superaven a Markku Alén i Ilkka Kivimäki, llur Lancia Delta Integrale es quedava sense llums al vespre per una averia de l'alternador.
Els finlandesos de la marca turinesa recuperaven alguns dels segons perduts en imposar-se en la darrera prova especial sabatina, si bé aquests no aconseguien arrebatre la segona plaça als seus rivals suecs de Toyota. Així doncs, l'entrada al parc tancat de Perth es feia amb Juha Kankkunen i Juha Piironen al capdavant de la general provisional per 2 minuts i 14 segons de marge vers els seus companys Kenneth Eriksson i Staffan Parmander. Markku Alén i Ilkka Kivimäki tancaven les places d'honor a 6 segons dels segons classificats, és a dir a 2 minuts i 20 segons de la parella líder.
L'etapa dominical final era relativament curta, amb 7 proves especials de 120,33 km cronometrats, entre les que cal destacar-hi la presència dels trams de Bunnings, especials que es celebraven a doble passada i que esdevindrien tot un referent de la cita austral. Kenneth Eriksson i Staffan Parmander iniciaven l'etapa imposant-se en les 4 especials de Bunnings, prevenint així qualsevol incertesa sobre el doblet de la marca nipona, mentre que Juha Kankkunen i Juha Piironen feien el mateix en la cinquena especial de la jornada, sumant així el seu catorzè i últim temps escratx.
Entretant Markku Alén i Ilkka Kivimäki tenien un altre moment per a la desesperació quan el seu Lancia Delta Integrale va començar a treballar a tres cilindres. Afortunadament per a la parella finlandesa el problema es debia a una bugia desconnectada i l'incident no va anar més enllà d'alguns segons perduts.
A manca de celebrar-se una desena de quilòmetres cronometrats corresponents a les dues últimes proves especials del recorregut programat, els pilots de Toyota decidien alçar una mica el peu de l'accelerador per tal d'assegurar el doblet de la marca assentada a Colònia, aixó donava opció pel lluiment a Alex Fiorio i Luigi Pirollo i a Markku Alén i Ilkka Kivimäki, els quals aconseguien els seus respectius últims escratxs a la prova australiana, escratxs que tanmateix donada la distància cronometrada i els gaps assolits fins al moment, esdevenien estèrils.
Amb l'entrada dels participants a Perth a partir de dos quarts de cinc de la tarda, es donava per finalitzat el ral·li, el qual es resolia amb la victòria dels finlandesos Juha Kankkunen i Juha Piironen, parella que completava el recorregut programat en un temps final de 5 hores 32 minuts i 9 segons. Aquesta victòria brindada pels pilots finlandesos suposava la primera en l'història del mundial del Toyota Celica GT-4, sent així mateix la primera victòria d'un Toyota de tracció integral. Kenneth Eriksson i Staffan Parmander per la seva banda invertien 1 minut i 7 segons més que els seus companys d'equip, el que convertia la victòria en un fantàstic doblet. Per últim, i en un ral·li molt decepcionant en tots els nivells, Markku Alén i Ilkka Kivimäki tancaven el podi a 2 minuts i 13 segons dels seus compatriotes guanyadors.
Uns culpaven als pneumàtics i a l'estabilitat, altres als pilots, peró el cert és que Alén-Kivimäki no van estar al nivell dels Toyota.
En el campionat de producció, la presència dels francesos Alain Oreille i Gilles Thimonier trencaven amb la tónica de pilots procedents del campionat Asia-Pacific, els quals en ser majoria i tenir un major coneixement del terreny, eren els qui marcaven la pauta. Entre aquests destacava especialment el Mitsubishi Galant VR-4 dels locals Ed Ordynski i Lyndon Wilson, els quals al terme de la tercera etapa disposaven ja de més de 6 minuts de marge al capdavant de la general.
Sense lamentar cap menda de contra-temps, finalment la parella australiana aconseguia la victòria a casa, una victòria que a efectes de campionat era intrascendent i que situava a Ed Ordynski al mateix nivell que altres pilots guanyadors d'events locals. Tanmateix Alain Oreille i Gilles Thimonier completaven el seu segon ral·li sobre terra en un meritori tercer lloc final, el qual permetia al pilot francès situar-se a només 6 punts de l'absent Gustavo Trelles, líder provisional del certàmen amb 39 punts.
Ordynski-Wilson van donar un correctiu en producció.
La primera victòria que aconseguia Juha Kankkunen en els seus dos anys a Toyota, permetia al pilot bi-campió finlandès situar-se en la tercera posició provisional empatat a punts amb el suec Ingvar Carlsson, qui d'Austràlia sortia amb les mans buides per culpa del motor del seu Mazda. Alex Fiorio per la seva banda, sumava 10 punts, permetint-li pujar un graó més en el podi i situar-se al nivell del seu company oficial Didier Auriol. Tan Kenneth Eriksson com Markku Alén, eren pilots infrautilitzats per les seves marques, i els seus podis tot just els hi permetien pràcticament doblar les seves puntuacions acumulades.
Pilot |
Punts |
Massimo Biasion |
86 |
Mikael Ericsson
Didier Auriol
Alex Fiorio
|
|
Ingvar Carlsson
Juha Kankkunen
|
|
Lancia ja havia esdevingut campiona en marques al mes d'agost a l'Argentina, pel que el relatiu mal resultat de la marca turinesa a Austràlia tenia poca importància, més quan tot i la primera victòria de Toyota en una lluita de tu a tu sobre el terreny, els nipons es quedaven a la meitat de la seva puntuació. Tanmateix aquesta victòria de Toyota, permetia a la marca distanciar-se d'uns altres pretendents, Mazda, que de les antípodes en sortien amb 10 punts gràcies al cinquè lloc dels neozelandesos Rod Millen i Tony Sircombe.
Constructor |
Punts |
Lancia |
134 |
Toyota |
70 |
Mazda |
51 |