Salonen-Harjanne guanyaven contra pronòstic la cita neozelandesa.
El dimecres 17 de setembre de 1980 finalitzava a la ciutat de Christchurch, en l’illa neozelandesa més meridional, l’11è Ral·li de Nova Zelanda, vuitena ronda en el calendari del campionat del món de l’especialitat. Tot i ser una prova austral, amb el sobrecost important que això comportava per a la majoria d'equips que residien a Europa, el cert era que els organitzadors presentaven una llista d’inscrits amb 85 parelles de noms i amb la concurrència de formacions oficials com FIAT, Datsun o Mercedes-Benz. Totes elles esdevenien en participants en trobar-se a Nelson, punt de sortida de l’edició, el dissabte 13 de setembre i des d’on aquests equips començarien a afrontar un recorregut programat de 41 proves especials que suposaven 1034 km de lluita contra el cronòmetre, distància que 43 formacions participants aconseguirien superar.
FIAT es presentava curta de recursos a Nova Zelanda, malgrat tot Röhrl-Geistdörfer aconseguien una valuosa segona plaça
Pràctica habitual en anteriors edicions de la prova neozelandesa, per a l’edició de 1980 es recuperava la tradició de rotar de l’illa nord a l’illa sud, iniciant-se aquesta amb un recorregut secret, un honor que per llavors estava reservat al RAC Rally britànic i que aixecava un cert malestar entre diversos equips que no podien planificar ni entrenar adequadament. Unes queixes que sobretot arribaven de part de Mercedes-Benz, que contra pronòstic desplaçava a 3 dels seus inadequats 500 SLC a la illa i un 280 SC.
La primera etapa del ral·li era un bucle de 7 trams amb inici i final a Nelson, els quals suposaven els primers 127 km cronometrats de l’itinerari. Amb la sortida de la primera parella participant programada per a les 10 en punt del matí del dissabte 13 de setembre, el seu retorn s’establia per quan manquessin 3 minuts per a 2 quarts de 6 de la tarda.
Les primeres proves cronometrades, molt estretes i lliscants per la presència de fang, brindaven l’oportunitat a Timo Salonen i Seppo Harjanne d’encadenar 3 victòries parcials de tram, amb les que els finlandesos de Datsun establien un important coixí al capdavant de la classificació provisional en vers els seus perseguidors, encapçalats a 46 segons del registre dels nòrdics, pels alemanys federals de FIAT Walter Röhrl i Christian Geistdörfer. La marca torinesa, que no gaudia dels recursos econòmics de temporades anteriors, només desplaçava un cotxe al continent oceànic, el qual a més a més no disposava dels pneumàtics necessaris per afrontar amb garanties els compassos inicials de l’etapa.
Alhora, els Mercedes-Benz oficials es mostraven molt poc maniobrables en aquelles condicions, un context que es veuria agreujat en tan en quan Hannu Mikkola i Arne Hertz es lamentaven d’una fuita de carburant en la primera prova especial, de 40 km de corda, que els portaria a completar el tram en 28ena posició.
Pentti Airikkala i Chris Porter per la seva banda, a bord del Ford Escort RS1800 de l’equip local i semioficial de la marca anglosaxona de l’oval blau, Masport, patien una punxada en aquesta mateixa primera prova especial i la parella es despenjava també de les posicions capdavanteres.
Totes aquestes incidències i contratemps, permetien als australians George Fury i Monty Suffern, a bord del segon dels Datsun 160 J oficials de Grup 2, obtenir la tercera posició provisional a la taula, això si a 1 minut i 53 segons dels seus companys líders.
En arribar sobre l'equador de l’etapa, finalment Walter Röhrl i Christian Geistdörfer disposaven dels pneumàtics que calien per a les condicions de la pista, un material que permetia als bavaresos acabar amb la ratxa dels líders finlandesos amb una victòria parcial de tram, si bé els pilots de la marca italiana només hi retallaven 1 segon. D’altra banda Pentti Airikkala i Chris Porter acumulaven més retards en punxar una segona roda mentre que el Datsun 160 J de George Fury i Monty Suffern es veia superat en la classificació per l’altre Escort RS1800 de Masport present a l’edició, el pilotat pels neozelandesos Jim Donald i Kevin Lancaster.
Pentti Airikkala i Chris Porter reaccionaven i tan en la cinquena com en la sisena prova especial cronometrada, la parella hi establia el registre de referència, mentre que Walter Röhrl i Christian Geistdörfer s’endarrerien en un mig minut a la taula, així com Björn Waldegård i Hans Thorszelius, qui hi concedien uns minuts arran d’una punxada en el seu Mercedes-Benz 500 SLC.
Walter Röhrl i Christian Geistdörfer, retallaven distàncies en vers els líders en tornar a aconseguir el millor temps en la setena i última prova especial cronometrada de la jornada, una victòria parcial de tram que permetia als alemanys de FIAT accedir al parc tancat de Nelson a 51 segons del registre acumulat per Timo Salonen i Seppo Harjanne. Jim Donald i Kevin Lancaster tancaven les posicions de podi a 2 minuts i 8 segons dels líders, mentre que els seus companys de carpa, Pentti Airikkala i Chris Porter, remuntaven fins a la quarta posició a 2 minuts i 52 segons del temps dels finlandesos de Datsun. Els companys dels líders, George Fury i Monty Suffern, tancaven la pinça dels 5 primers classificats a 3 minuts i 39 segons del seu temps, si bé amb un marge superior als 4 minuts en vers el primer Mercedes-Benz de la taula, el 500 SLC pilotat per l’escocès Andrew Cowan i l’alemany Klaus Kaiser.
La segona etapa esdevenia també un bucle amb inici i final a Nelson. Amb sortida de la ciutat neozelandesa a les 9 en punt del matí del diumenge 14 de setembre, el seu retorn s’establia a partir de quan manquessin 6 minuts per a 2 quarts de 10 del vespre i un cop els equips participants haguessin completat els 9 trams de 237 km de corda cronometrada que figuraven en el programa de la jornada, una etapa que comptava amb un parc d’assistències remot a Golden Downs.
La pluja, que no havia cessat, deixava les pistes molt més toves que no pas al llarg de la jornada sabatina inaugural, un context que afavoria la major potència dels Ford Escort RS1800 o del FIAT 131 Abarth en vers el Datsun 160J Grup 2 dels líders.
Pentti Airikkala i Chris Porter arrancaven l’etapa establint el registre de referència per a la resta dels 78 equips participants que restaven en el parc tancat en les dues primeres proves especials cronometrades del programa, i amb el primer dels temps escratx, la parella de l’equip Masport arrabassava la plaça de podi als seus companys neozelandesos de carpa, una posició que el finlandès i el local ratificarien amb la segona victòria parcial de tram consecutiva. Entretant, Walter Röhrl i Christian Geistdörfer aconseguien aturar el cronòmetre per davant dels líders, i els alemanys portaven les diferències amb aquests fins al mig minut exacte.
Precisament els bavaresos de FIAT feien una passa endavant en els dos següents trams i aquests hi aconseguien establir el millor temps en tots dos, sent especialment rellevant el tram de Upper Stanley Brook, de 53 km de corda i quart a l’itinerari dominical, on Walter Röhrl i Christian Geistdörfer passaven a classificar-se al capdavant de la classificació per 11 segons de marge en vers Timo Salonen i Seppo Harjanne, justament el mateix coixí del que gaudien els pilots de Datsun al terme de la tercera prova cronometrada dominical.
Alhora aquests 53 km donaven per a molt i els problemes s’hi començaven a acumular. D’una banda Pentti Airikkala i Chris Porter es tornaven a endarrerir a la taula en sumar una nova punxada, mentre que els seus companys d’equip a la formació semioficial de Ford, Jim Donald i Kevin Lancaster, havien de renunciar a la competició en patir una sortida de pista. Entre els Mercedes-Benz, aquells que partien de Nelson més ben classificats a la taula, Andrew Cowan i Klaus Kaiser, s’havien d’aturar a tram durant molta estona arran d’un problema en l’eix posterior del seu 500 SLC i aquests es desplomaven en la provisional. Uns incidents que tornaven a situar de nou en posicions de podi el Datsun de George Fury i Monty Suffern.
Malauradament per als nous líders, FIAT es quedava sense estoc dels pneumàtics que els havien portat fins a la primera posició i aquests veurien com els seus rivals de Datsun començarien a llimar distàncies d’immediat en el transcurs de la cronometrada més llarga de la jornada, Golden Downs Part I, per després, en imposar-se en la sisena prova especial, Golden Downs Part II, recuperar la plaça perduda, tot coincidint amb una punxada, de cost mínim de temps, per als pilots alemanys.
Entretant, Pentti Airikkala i Chris Porter es tornaven a alçar i aquests amb dos millors temps, el segon d’ells ex-aequo, amb els pilots finlandesos de Datsun, tornaven a situar-se posicions d’honor, si bé a 5 minuts i 35 segons de Timo Salonen i Seppo Harjanne.
La recta final de l’etapa esdevenia una mica més del mateix que s’havia vist en aquesta part central de jornada, doncs gràcies a disposar d’uns pneumàtics Dunlop que s’adaptaven millor al territori que no pas les Pirelli, Timo Salonen i Seppo Harjanne tancaven l’etapa amb 2 victòries de tram per 1 per part de Pentti Airikkala i Chris Porter. La contrapartida en la formació nipona venia de mans dels australians George Fury i Monty Suffern, qui en patir dues punxades, queien a l'abast del Mercedes-Benz 500 SLC de Hannu Mikkola i Arne Hertz.
Arribats a Nelson a quarts de 10 del vespre, tota l’activitat que s’ha intentat resumir de la jornada deixava a Timo Salonen i Seppo Harjanne en primera posició per 1 minut i 5 segons de marge amb Walter Röhrl i Christian Geistdörfer, mentre que Pentti Airikkala i Chris Porter eren tercers a 5 minuts i 39 segons. George Fury i Monty Suffern entraven en el parc tancat a les portes de les posicions de podi a 9 minuts i 47 segons del registre dels seus companys d’equip, mentre que Hannu Mikkola i Arne Hertz eren cinquens a 11 minuts i 30 segons del lideratge.
Poc després del trenc d’alba, a les 7 en punt del matí del dilluns 15 de setembre, els 71 equips que seguien en actiu es disposaven a afrontar una de les jornades més dures del ral·li, amb 12 proves especials cronometrades per endavant de 359 km competitius que els conduirien fins a Greymouth, cap al sud oest de l’illa i enmig de la regió coneguda com “West Coast”, on els primers participants hi tenien prevista l’entrada a 1 quart i mig de 4 de la matinada de l’endemà dimarts, previ reagrupament a Murchinson.
El terreny era sec, el que permetia a Timo Salonen i Seppo Harjanne atacar i aconseguir el millor temps en les dues primeres proves especials de la jornada per tal d’elevar les distàncies amb Walter Röhrl i Christian Geistdörfer fins a 1 minut i 53 segons. Mentre que George Fury i Monty Suffern tornaven a abaixar els ànims entre els responsables de Datsun en patir una nova punxada i ser avançats en la classificació per Hannu Mikkola i Arne Hertz. Paral·lelament, els suecs Ingvar Carlsson i Claes Billstam patien una sortida de pista a bord del Mercedes-Benz 280 CE que pilotaven i els suecs esdevenien la primera baixa d’entitat de la jornada, en ser totalment incapaços de treure el seu cotxe del barranc en el que havia anat a parar.
En el tercer tram del dia, Glen Hope, Timo Salonen i Seppo Harjanne patien una sortida de pista en perdre el control del seu 160 J mentre afrontaven un petit pont. En quedar atrapats en els filferros de les tanques del camp, els pilots pràcticament hi concedien 1 minut en vers els seus principals rivals al ral·li abans no poguessin reprendre la competició, incident que els feia asserenar-se, però no perdre la condició de líders.
La pluja tornava a fer acte de presència a continuació i sense les Pirelli adequades en el seu FIAT 131 Abarth i amb els ànims refredats entre els líders, Pentti Airikkala i Chris Porter aconseguien un total de 3 victòries de tram consecutives abans que aquests no arribessin al reagrupament de Murchinson, al terme de la cinquena prova especial.
Un ritme superior dels de Masport que generaria un moment de tensió amb els seus predecessors en pista, els alemanys Walter Röhrl i Christian Geistdörfer. Els del Ford Escort RS1800 atrapaven a tram als del FIAT 131 Abarth, qui en previsió d’una futura secció asfaltada, esperaven arribar-hi per tal de facilitar-hi la maniobra d’avançament, impacients, Pentti Airikkala i Chris Porter tiraven pel dret i la maniobra abrupta els portava a colpejar contra una pedra que els hi deixava una marca ben visible en el seu frontal.
Tanmateix aquesta mateixa pluja convertia als pesants Mercedes-Benz 500 SLC en ingobernables, i tan Andrew Cowan i Klaus Kaiser com Björn Waldegård i Hans Thorszelius, patien respectives sortides de pista, precisant els segons de l’ajuda dels membres de l’helicòpter del seu equip, així com de l’empenta diversos espectadors, per tal de poder sortir de la rasa en la que havien caigut.
A Murchinson doncs, Walter Röhrl i Christian Geistdörfer hi arribaven a 58 segons dels líders, mentre que Pentti Airikkala i Chris Porter ho feien a 3 minuts i 25 segons de Timo Salonen i Seppo Harjanne, trobant-se Hannu Mikkola i Arne Hertz classificats en quarta posició 10 minuts més avall.
A la represa Walter Röhrl i Christian Geistdörfer realitzaven un molt bon crono sobre la sisena prova especial de la jornada i aquests retallaven en 21 segons les distàncies amb els líders, qui en els 50 km cronometrats del tram de Hochstetter Forest, donaven rèplica establint el registre de referència per a la resta de participants i amb aquest temps, afegir un mínim d’1 minut en vers a la resta del parc tancat.
Queia la nit i seguir el camí correcte en un recorregut que era secret, esdevenia un problema afegit per als participants, doncs sovint divisar a temps les fletxes que indicaven per on seguia el tram, era una tasca dificil. En una ocasió Hannu Mikkola i Arne Hertz s’equivocaven de direcció en un encreuament, però afortunadament per sobre del sostre del seu 500 SLC hi havia l’helicòpter del seu director esportiu, Erich Waxenberger, qui de seguida els hi corregia l’errada contenint la quantitat de temps perdut.
Björn Waldegård i Hans Thorszelius patien una nova sortida de pista quan ja havien creuat les banderoles de final de tram, situació que prevenia als suecs de perdre més segons en vers els primers classificats, però no d’acumular més danys en la seva unitat oficial dels 500 SLC.
Amb alternàncies i sense un dominador clar de la segona meitat de l’etapa, 51 formacions participants arribaven a Greymouth la matinada del dimarts, entre les quals Timo Salonen i Seppo Harjanne lideraven la taula provisional per 1 minut i 37 segons en vers Walter Röhrl i Christian Geistdörfer i 5 minuts i 9 segons en relació a Pentti Airikkala i Chris Porter. Hannu Mikkola i Arne Hertz eren quarts a 16 minuts i 7 segons dels líders i amb l’honor d’esdevenir els únics pilots de Mercedes-Benz que no haguessin patit cap sortida de pista. Afligits per les pèrdues de pressió en les seves rodes, George Fury i Montty Suffern eren cinquens a 19 minuts i 30 segons del temps dels seus companys d’equip, precedint en gairebé 10 minuts el 500 SLC dels suecs Björn Waldegård i Hans Thorszelius.
Després d’haver descansat per un període de gairebé 12 hores, a les 3 en punt de la tarda del mateix dimarts es reprenia la competició des de Greymouth per tal de disputar la quarta i última etapa del programa. Un darrer escull que conduïa a les 51 formacions que restaven en competició, des de la costa occidental fins a la costa oriental, on anirien a trobar la ciutat de Christchurch, punt en el que els primers en afrontar l’etapa hi arribarien a partir de l’endemà dimecres 17 de setembre a 3 quarts i 3 minuts de 4 de la tarda. El desplaçament es realitzava mitjançant 13 proves especials cronometrades de 311 km de corda, entre les que 10 es disputaven sobre terra, 1 era mixta i les 2 restants sobre asfalt, les quals comptaven amb un reagrupament per a les assistències a Hammer Springs.
La pluja seguia amenitzant la competició i només inciar-se la quarta etapa, Andrew Cowan i Klaus Kaiser s'envirollaven cap enrere en un revolt de la primera prova especial del dia, de 60 km de corda, i els pilots passaven a engruixir la llista de baixes en no poder-se reincorporar a pista.
Paral·lelament, Pentti Airikkala i Chris Porter, completaven aquesta longeva cronometrada inaugural amb una velocitat promig de 145,85 km/h i la parella semioficial de Ford aconseguia retallar en més d’1 minut les distàncies en vers als líders Timo Salonen i Seppo Harjanne i en gairebé mig minut amb Walter Röhrl i Christian Geistdörfer.
Els de Masport seguien tivant fort i s’anotaven dues victòries de tram més en les 2 següents proves especials programades, si bé en la tercera d’elles Timo Salonen i Seppo Harjanne els hi aconseguien igualar el registre. Tanmateix, i un cop havien creuat la bandera de final de tram d’aquesta tercera prova especial, Pentti Airikkala i Chris Porter patien una sortida de pista i la parella queia a un centenar de metres de la traçada. Com a conseqüència de l’accident, el primer es feria el braç i el segon l’espatlla, motiu pel qual la parella era conduïda a l’hospital, tot cursant baixa.
La baixa del pilot finlandès i del copilot neozelandès, permetia a Hannu Mikkola i Arne Hertz entrar en les posicions de podi, si bé a una distància sideral dels seus dos predecessors en les places d’honor, els líders finlandesos de Datsun i els alemanys federals de FIAT.
Precisament la parella del constructor transalpí seguia sense disposar d’uns compostos adequats als territori, doncs aquests havien estat concebuts per al Codasur argentí, una situació que permetia a Timo Salonen i Seppo Harjanne encadenar 4 victòries de tram més en el seu comptador i elevar el seu coixí al capdavant de la classificació fins als 4 minuts i 13 segons en vers Walter Röhrl i Christian Geistdörfer.
Amb un gran coixí de segons en el seu haver i només 6 proves especials en el programa per disputar-se, de cordes cronometrades relativament curtes, els líders decidien pasar a controlar la classificació, tot prenent precaucions extra, per tal de portar el seu Datsun 160 J fins a la línia de meta, un nou context que permetia a Walter Röhrl i Christian Geistdörfer aconseguir establir en 5 ocasions el registre més baix d’entre tots els participants que restaven en actiu i reduir considerablement el seu gran demèrit en vers els líders, sent el millor temps que se’ls hi escapava per al Vauxhall Chevette 2300 HSR que pilotaven els locals Paul Adams i Jim Scott.
Arribats a Christchurch el dimecres 17 de setembre de 1980 a quarts de 4 de la tarda, l’11è Ral·li de Nova Zelanda es donava per conclòs amb la victòria de Timo Salonen i Seppo Harjanne. Els pilots finlandesos de Datsun completaven els 1034 km secrets del recorregut en un temps de 12 hores 6 minuts i 57 segons, registre que rebaixava en 2 minuts i 41 segons l’acumulat per un dels grans favorits a victòria, els alemanys de FIAT Walter Röhrl i Christian Geistdörfer. Hannu Mikkola i Arne Hertz tancaven a bord del seu Mercedes-Benz 500 SLC, el podi oceànic a 22 minuts i 25 segons del registre dels guanyadors.
Ben d'hora es va veure que el Mercedes-Benz 500 SLC era un cotxe poc adequat per a les pistes neozelandeses.
En el campionat de pilots, l'absència de Markku Alén a la prova, màxim perseguidor del seu company d'equip Walter Röhrl en la lluita pel títol mundial, feia molt bona la segona plaça que l'alemany aconseguia a la cita austral, mentre que Timo Salonen, que hi sumava la seva primera victòria, així com el segon podi de la temporada, escurçava distàncies en vers el seu compatriota de FIAT, alhora que superava per dos punts al suec Björn Waldegård, qui tancava un ral·li ple d'incidents amb el cinquè lloc final.
Pilot |
Punts |
Walter Röhrl |
83 |
Markku Alén |
47 |
Timo Salonen
|
|
En quan al campionat de contructors, la taula general provisional patia pocs canvis en situar-se tres de les quatre primeres marques de la provisional del campionat en el podi neozelandès, només Ford hi era absent, el que suposava que la marca de l'òval caiès de la segona fins la quarta posició en la general. D'altra banda la victòria aconseguida per a Datsun era molt important, doncs la marca nipona incrementava en 6 punts més el forat que tenien en relació a Mercedes-Benz, refermant-se en la segona posició.
Constructor |
Punts |
FIAT |
86 |
Datsun |
67 |
Mercedes-Benz |
61 |