
Tot i no guanyar cap tram Timo Salonen guanyava el seu primer ral·li mundial.
Vuitena ronda en el calendari del campionat del món de ral·lis de 1977, entre un total d’11 proves, el diumenge 18 de setembre es posava punt i final a la ciutat de Montreal al 4t Criterium Molson del Quebec, esdeveniment que s’estrenava en el certamen global amb un recorregut composat per 17 proves especials cronometrades d’una corda total de 536,40 km al llarg de 4 etapes. Una competició que s'iniciava el dijous 15 de setembre amb 51 equips, d’entre els 59 que havien formalitzat la seva inscripció per competir al ral·li, prenent la sortida del parc tancat que s’ubicava a la mateixa capital quebequesa. Una distància que 15 formacions eren capaces de completar i en conseqüència finalitzar l’edició.

Tot i comptar amb material oficial, Simo Lampinen i Solve Andearsson no van poder superar al cotxe homòleg de FIAT Finlàndia.
El ral·li s'iniciava el dijous 15 de setembre amb una mena d’etapa pròleg, doncs aquesta estava conformada per una doble passada per una curta especial espectacle, de 3,30 km, a l’illa de les Sors, la qual pràcticament exercia les funcions d’establir un ordre de sortida a pista pel que restava d’esdeveniment.
Els pilots finlandesos de Ford, Ari Vatanen i Atso Aho, s’imposaven consecutivament en les 2 cronometrades de grava que es dibuixaven en el perímetre de l’illa de Montreal i per davant dels seus companys d’equip britànics Roger Clark i Jim Porter, amb el què ambdues formacions de la firma de l’oval blau s’endinsaven en el parc tancat encapçalant la classificació provisional i separades per 6 segons. Cinquens i tercers, en aquestes dues primeres especials cronometrades, les posicions de podi eren tancades pels alemanys federals de FIAT Walter Röhrl i Christian Geistdörfer, qui fitxaven el seu carnet de ruta a 8 segons dels líders provisionals i per 1 segon de marge amb els nord-americans de Triumph John Buffum i “Vicki”, precedint els altres 4 FIAT 131 Abarth presents a la cita canadenca i en mans de pilots finlandesos.
La segona etapa del ral·li, primera de facto, desplaçava a les 46 formacions participants que restaven en el parc tancat, des de la capital quebequesa fins al complex esquiable del municipi de Mont-Tremblant, un viatge que es realitzava mitjançant 5 proves especials cronometrades de 30,3 km de distància, sent la primera d’elles, una nova passada per l’especial espectacle de l’illa de les Sors.
Una tercera prova especial en la que la parella líder de Ford tornava a aturar el cronòmetre per davant dels seus companys d’escuderia britànics, així com de la resta del parc tancat.
La grava s’acomiadava en la següent prova especial, Papineau, en la que els líders es lamentaven d’haver-hi patit una punxada, afortunadament per aquests, els seus escassos 2,0 km de distància, els prevenia de perdre-hi massa temps, davant la primera victòria de tram d’un FIAT, el pilotat pels alemanys Walter Röhrl i Christian Geistdörfer, amb el que la taula pràcticament no s’alterava més enllà del bescanvi de posicions entre Timo Mäkinen i Henry Liddon amb John Buffum i “Vicki”, quarts i cinquens.
Amb 3 voltes al Circuit permanent de Mont-Tremblant, 12,60 km s’afegien a l’itinerari del programa, una distància que es desenvolupava sobre asfalt i en la que els pneumàtics sense dibuix de Pirelli que muntaven els FIAT, posaven de manifest les seves bondats enfront dels compostos ratllats que portaven els Dunlop dels Ford.
Markku Alén i Ilkka Kivimäki hi marcaven el millor crono per 5 segons d'avantatge en vers els seus companys d'equip alemanys, així com el FIAT oficiós de Timo Salonen i Jaakko Markkula, mentre que Ari Vatanen i Atso Aho, amb el cinquè millor temps en el seu haver per darrere d’un altre cotxe de la firma torinesa, el pilotat per Simo Lampinen i Sölve Andreasson, s'hi deixaven 16 segons.
Un mal rendiment per part dels pilots de Ford que permetia als germànics de FIAT situar-se al capdavant de la classificació pel mínim marge d'1 segon en vers els nòrdics de Ford i per 7 segons amb Markku Alén i Ilkka Kivimäki, sent Timo Salonen i Jaakko Markkula els quarts classificats per davant de Roger Clark i Jim Porter.
Tanmateix era en aquest traçat on es registrava la primera baixa d'entitat del ral·li, quan el motor del FIAT 131 Abarth de Timo Mäkinen i Henry Liddon es trencava, obligant a la parella finlandeso-britànica a acomiadar-se de la competició.
La jornada es concloïa amb dos trams més sobre asfalt, Côte de Saint Andrié i Tour du Lac, un context que permetia als binomis transalpins, FIAT i Pirelli, deixar palesa la seva superioritat sobre la negra superfície amb dues victòries de tram més a favor de Markku Alén i Ilkka Kivimäki, qui escalaven fins a la segona posició en detriment dels seus compatriotes Ari Vatanen i Atso Aho.
A Mont-Tremblant Walter Röhrl i Christian Geistdörfer hi entraven ocupant la primera posició per un marge de 3 segons en vers els seus companys Markku Alén i Ilkka Kivimäki i per 5 segons en relació a Ari Vatanen i Atso Aho. Uns altres finlandesos, Timo Salonen i Jaakko Markkula, eren quarts classificats a 22 segons dels líders, avançant en 10 segons el registre de Simo Lampinen i Sölve Andreasson i en 19 segons el Ford de Roger Clark i Jim Porter.
No era fins arribar a la tercera etapa que el ral·li començava a prendre la duresa que hom s’esperava d’una cita del mundial de l’especialitat. Amb un format circular, és a dir amb inici i final a Mont Tremblant, les 40 formacions que encara restaven en competició recorrien els boscos més occidentals de l’epicentre de la jornada, per tal de disputar-hi 6 proves especials cronometrades de 204,30 km sobre grava, resultants de passar en 3 ocasions per un tram de 52,90 km, 2 ocasions per un altre de 8,80 km i finalment una única passada pels 28,0 km de La Diable.
La pluja acompanyava als participants i sobre un terreny trencat i enfangat, els Ford s’hi desenvolupaven molt millor. Ari Vatanen i Atso Aho recuperaven el lideratge de la classificació provisional en imposar-se en la primera prova especial de l’etapa sabatina, una plaça que els finlandesos de Ford ratificaven en imposar-se en la primera passada pels 52,90 km cronometrats de Sac a Commis, tothora que Markku Alén i Ilkka Kivimäki s’endarrerien substancialment per caure fins a la sisena posició provisional per darrera del Ford Escort RS1800 de Roger Clark i Jim Porter.
L’encert dels finlandesos de Ford i la malastrugança dels de FIAT, deixava als primers al capdavant de la general per 54 i 56 segons de marge en vers els FIAT de Walter Röhrl i Christian Geistdörfer i de Timo Salonen i Jaakko Markkula i per més de 2 minuts amb Simo Lampinen i Sölve Andreasson.
Tot i la poca entitat de la següent prova especial, Markku Alén i Ilkka Kivimäki recuperaven 1 posició a la general en aconseguir-hi el millor temps.
Però la remuntada dels finlandesos de la firma torinesa trobava el seu punt final en la segona passada per la cronometrada de Sac a Commis, quan el càrter del seu cotxe es quedava sense oli a causa d’un filtre defectuós, el que provocava que el motor del seu FIAT 131 Abarth es quedés clavat i la parella fora de la competició, una sort, la de l’abandonament, que també corrien els seus companys Walter Röhrl i Christian Geistdörfer en esclatar-lis el motor de la seva unitat de competició, dos reversos simultanis que deixaven en escac als integrants de l’equip FIAT que ja comptaven per 3 les baixes arran de problemes de motor.
Roger Clark i Jim Porter hi aconseguien el millor temps en aquesta quarta especial sabatina, el que unit a les dues baixes entre la formació italiana, situava als britànics en la darrera posició que donava dret a una dutxa d’escumós i sortir a la foto del podi l’endemà, superant per mèrits propis el 131 Abarth dels nòrdics Simo Lampinen i Sölve Andreasson. Tanmateix, Timo Salonen i Jaakko Markkula aturaven el cronòmetre 1 segon per darrere del registre dels pilots de Ford i aquests retallaven substancialment les distàncies en vers els líders, per situar-les en 5 segons.
Simo Lampinen i Sölve Andreasson reaccionaven en la segona passada per l’especial curta de la jornada, si bé els nòrdics amb prou feines retallaven 4 segons als pilots de Ford, alhora que Timo Salonen i Jaakko Markkula, amb novament el segon millor temps en el seu haver, aconseguien portar les diferències en vers els seus compatriotes líders de Ford fins als 3 segons.
Ari Vatanen i Atso Aho reaccionaven favorablement a la pressió que estaven exercint els seus compatriotes de l’importador finlandès de FIAT, i aquests en vèncer en la tercera passada per Sac a Commis, ingressaven en el parc tancat de Mont Tremblant amb 27 segons de marge en vers Timo Salonen i Jaakko Markkula. Roger Clark i Jim Porter, tot i concedir-hi prop de 4 minuts, conservaven la tercera posició de podi si bé per 59 segons de marge amb Simo Lampinen i Sölve Andreasson, i a la important distància de 6 minuts i 35 segons del registre dels seus companys d’equip.
La quarta i última etapa del ral·li, celebrada el diumenge 18 de setembre, comprenia 2 trams a doble passada, una activitat cronometrada que conduïa als concurrents que restaven en competició fins al punt de sortida, Montreal, i que suposava els darrers 295,2 km de l’itinerari programat.
La pluja seguia fent acte de presència a la regió i abans de que s’arribès a celebrar cap quilòmetre cronometrat, es produïa una altra precipitació, la de les baixes, quan una avaria en l’alternador en l’Escort RS1800 d’Ari Vatanen i Atso Aho, emmudia el seu auto i els abocava a l’abandonament.
Tanmateix amb 3 dels 4 cotxes oficials fora de concurs, tot el pes de l’equip oficial FIAT requeia sobre les espatlles de Simo Lampinen i Sölve Andreasson, qui responien a les exigències imposant-se en la primera cronometrada dominical i rebaixar en 9 segons el registre total acumulat de Roger Clark i Jim Porter, un guany de posicions que esdevenia doble amb la baixa dels fins llavors líders i que per tant situava als nòrdics en segona posició provisional a 7 minuts i 1 segon dels nous líders, Timo Salonen i Jaakko Markkula.
Simo Lampinen i Sölve Andreasson seguien exprimint a fons el seu FIAT 131 Abarth i la parella s’imposava consecutivament en les 3 següents proves especials que restaven en el recorregut, un excels rendiment que malauradament només els servia per certificar-los en la segona posició, arribant a Montreal a 4 minuts i 37 segons del temps de Timo Salonen i Jaakko Markkula, qui sense aconseguir cap victòria parcial de tram, s’adjudicaven la seva primera victòria en el mundial. Roger Clark i Jim Porter completaven el recorregut en tercera posició a 7 minuts i 2 segons dels guanyadors, salvant a Ford d’una patacada major.

Roger Clark i Jim Porter salvaven els mobles de Ford.
En la Copa FIA per a pilots, gràcies als 9 i 6 punts que hi sumaven respectivament Timo Salonen i Simo Lampinen, ambdós pilots finlandesos empataven a 15 punts amb el seu compatriota Ari Vatanen, qui al Canadà acumulava el seu cinquè 0. Entretant, tot i la seva absència a la ronda canadenca, Sandro Munari s’havia imposat en el Ral·li de San Martino di Castrozza italià a principis del mes de setembre, on “il Draco” hi havia aconseguit recuperar la primera posició del campionat per 3 punts de marge en vers Björn Waldegård.
Pilot |
Punts |
 Sandro Munari |
31 |
 Björn Waldegård |
28 |
Ari Vatanen
Timo Salonen
Simo Lampinen
|
|
FIAT aconseguia una victòria molt rellevant en la seva cursa en vers al títol a Canadà, doncs en situar dos dels seus cotxes en els dos graons més alts del podi, retallava substancialment les distàncies amb els seus rivals Ford, tercers al cap i a la fi. Amb 3 esdeveniments per endavant, entre ells el Sanremo italià i l’asfaltat Tour de Corse, terrenys molt més favorables als autos sortits de Torí que no pas als de Boreham, 2 punts separaven als 2 principals contendents en la cursa pel títol. Per darrera, Toyota gràcies als 8 punts que aconseguien amb el segon lloc en Grup 2, permetia als nipons superar a Opel en la lluita per la tercera posició per tan sols un punt.
Constructor |
Punts |
 Ford |
114 |
 FIAT |
112 |
 Toyota |
52 |