Eriksson-Parmander sumaven la segona victòria de la temporada, primera del Lancer Evo III
Perth no faltava a la cita amb el Ral·li d'Austràlia, que el dilluns 18 de setembre de 1995 veia com finalitzava la seva 8ena edició. La prova era la sisena cita en el calendari del campionat del mòn i amb puntuabilitat per als certàmens de pilots, constructors i mundial de producció així com el campionat Asia-Pacífic, veia com fins a 94 equips s'hi inscribien oficialment. Tots aquests equips van ser presents a la rampa de sortida per tal de fer front a un recorregut composat de 30 especials cronometrades de 503,05 km de corda. 47 equips, justament la meitat, aconseguien completar totes les especials.
McRae-Ringer van mantenir un pols vibrant amb Eriksson-Parmander.
Com era habitual en la prova austral, l'especial espectacle de Langley Park, un parc ubicat al centre de Perth, donava el tret de sortida al ral·li alhora que atreia un nombrós públic per veure el progrès dels principals pilots del mundial sobre un traçat artificial que aquests afrontaven en parelles. La superespecial es celebrava el divendres al vespre, sent a més a més la única prova que es celebrava en el primer dia de competició i en ella va queda palesa la fantàstica acceleració dels Toyota Celica GT-Four, ja que els seus tres cotxes oficials ocupaven les tres primeres posicions amb els francesos Didier Auriol i Denis Giraudet al capdavant.
Els trams de debò arribaven dissabte, amb 11 proves especials cronometrades i una segona passada per l'especial espectacle de Langley Park que completaven la primera jornada, sent en conjunt aquesta l'etapa més llarga del ral·li amb 206,30 km cronometrats i en la que el moment crític podia arribar a Wellington Dam, una especial de 44,95 km que s'havia d'afrontar després de celebrar dues especials prèvies sense assistències.
Didier Auriol i Denis Giraudet encara van ser a temps d'extendre el seu liderat en guanyar la primera especial cronometrada del dia, però ràpidament els seus companys d'equip Juha Kankkunen i Nicky Grist van iniciar les hostilitats. La parella finlandeso-britànica de Toyota guanyava la segona especial del dissabte, per a partir de la tercera prova cronometrada passar a liderar la provisional del ral·li després d'un escratx del Mitsubishi Lancer Evo III de Tommi Mäkinen i Seppo Harjanne.
Els líders es farien forts en la primera posició gràcies a guanyar les tres cronometrades següents, mentre que en la segona meitat de la jornada, el protagonisme va recaure especialment en mans dels dos equips Mitsubishi, sobretot el pilotat per la parella sueca Kenneth Eriksson i Staffan Parmander que guanyaven a Wellington Dam i Dongara Ridge, la següent especial cronometrada, mentre que la parella líder de Toyta s'imposarien en les dues especials curtes que restaven.
Els 44,95 km de Wellington Dam van ser també protagonistes en negatiu, quan Carlos Sainz i Luis Moya, que retornaven al mundial després de que una lesió en l'espatlla del pilot madrileny els apartés de l'anterior cita, el Ral·li de Nova Zelanda, passaven per sobre d'un tronc que possiblement el participant anterior havia escupit al centre de la traçada. Tal va ser la mala fortuna que una branca perforava el seu radiador el qual no va tardar massa en quedar-se sense aigua. Els espanyols es van aturar per fer una reparació d'emergència conectant l'aigua del neteja-parabrises al sistema refrigerant, però tot i així la parella de Subaru completava l'especial amb 12 minuts perduts i el més greu, la temperatura del seu motor per sobre dels 120 ºC.
Els mecànics de Prodrive van canviar el radiador en un temps rècord, però tot i aixó el motor boxer del seu Impreza 555 se seguia escalfant el que els endarreria 3 minuts més. En les assistències de Collie els mecànics van purgar el sistema de refrigeració i el d'oli, peró malgrat els esforços dels tècnics, els pilots no van arribar a la línia de sortida de la següent especial havent d'abandonar amb el seu motor fos. Aquest era el segon abandonament de l'equip Subaru, doncs en la tercera prova cronometrada del dia, s'havia registrat l'abandonament per accident dels neozelandesos Possum Bourne i Tony Sircombe, el que deixava als escocesos Colin McRae i Derek Ringer en solitari.
En l'últim tram del dia, abans de celebrar-se la segona passada per l'especial espectacle de Lagnley, Didier Auriol i Denis Giraudet patien una volcada amb el seu Toyota Celica GT-Four que desencadenava amb una fallada de la corretja de l'alternador i que com a última conseqüencia obligava a la parella francesa a abandonar la prova per segona edició consecutiva després de la victòria del pilot de Montpeller l'any 1992.
A la neutralització de la primera etapa doncs hi arribaven Juha Kankkunen i Nicky Grist al capdavant de la general provisional, amb 17 segons de marge vers Colin McRae i Derek Ringer, els quals es van mostrar regularment ràpids al llarg de tota la jornada si bé només comptaven amb un escratx en el seu haver. Tommi Mäkinen i Seppo Harjanne a 23 segons dels líders i Kenneth Eriksson i Staffan Parmander a 29 tancaven un grup de quatre que estava cridat a disputar-se la victòria.
En tan bon punt es va iniciar la segona etapa, van començar aflorir problemes en els dos Toyota, llurs esmortidors redissenyats s'endurien i perdien eficàcia sobre el terreny australià, això va provocar que Juha Kankkunen i Nicky Grist cedissin 18 segons vers Kenneth Eriksson i Staffan Parmander, autors del millor temps en la primera prova cronometrada i 28 més en la segona, sobretot quan marxaven rectes en un encreuament, vers la parella de Mitsubishi que repetien en l'escratx i que a partir de llavors esdevenien en els nous líders de la prova.
Progressivament Juha Kankkunen i Nicky Grist i Armin Schwarz i Klaus Wicha van anar perdent temps en la general, en major mesura la parella finlandeso-britànica a qui el seu Toyota Celica GT-Four mai més va tornar a treballar a ple rendiment, mentre que pel davant Colin McRae i Derek Ringer entraven en plena lluita amb Kenneth Eriksson i Staffan Parmander per la victòria. Els de Subaru aconseguien guanyar en dues de les especials cronometrades del bucle de Bunnings, mentre que els de Mitsubishi ho feien en una, deixant la quarta i última especial del conjunt pels alemanys de Toyota Armin Schwarz i Klaus Wicha que marcaven el seu primer escratx.
A Bunnings East però, el segon millor temps va ser per a Colin McRae i Derek Ringer els quals passaven llavors a liderar la taula de temps per uns instants, i es que a TOS, últim tram del dia, Kenneth Eriksson i Staffan Parmander aconseguien de nou marcar el millor temps i retallar els 3 segons de retard vers els líders amb els que partien a afrontar el tram, en conseqüència es donava un empat a la taula de temps entre el Mitsubishi i el Subaru que en principi s'hauria de desfer en la tercera i última passada per Langley Park. Com si els dos equips estiguessin escribint el guió d'una pel·lícula de suspens, suecs i escocesos marcaven el mateix temps en la superespecial i deixaven el desempat de cara a la tercera i última jornada, mentre que Tommi Mäkinen i Seppo Harjanne en tercera posició provisional a només 18 segons dels dos líders esperaven també la seva oportunitat.
L'etapa dominical va ser desastrosa pels interessos de Ford,François Delecour i Daniel Grataloup colisionaven frontalment contra un arbre a Bunnings East, el que obligava a la parella francesa a abandonar la prova, mentre que els seus companys d'equip, els belgues Bruno Thiry i Stéphane Prévot, afrontaven un salt d'una manera massa optimista, el que causava una violenta recepció i que la suspensió frontal del seu Escort RS Cosworth es malmetès així com la direcció. Si bé els pilots podien arribar fins al parc d'assistències, els treballs necessaris per a que poguessin continuar competint amb garanties, els suposava rebre una penalització de 6 minuts.
Dilluns es celebrava la tercera i última etapa, la més curta de totes amb 118 km cronometrats al llarg de 9 proves cronometrades, entre les que destacaven les dues passades per l'especial Helena de 30 km de longitud. Kenneth Eriksson i Staffan Parmander desfeien la igualada en marcar el millor temps en la primera prova especial del dia, un tram de només 7,67 km i en el que els suecs clavaven 7 segons a la parella de Subaru. Amb la primera passada per Helena, següent especial del recorregut, suecs i escocesos empataven a l'escratx.
Qui queia de la lluita per la victòria era l'altre equip de Mitsubishi, els format pels finlandesos Tommi Mäkinen i Seppo Harjanne, els quals a Helena colpejaven contra una pedra i danyaven les suspensions del seu Lancer Evo III. Si bé els pilots seguien en actiu en la competició, ho feien cedint 3 minuts i una posició a la general, caient per darrera del Toyota Celica GT-Four de Juha Kankkunen i Nicky Grist.
Colin McRae i Derek Ringer recuperaven 3 dels segons perduts en la primera especial en marcar l'escratx en solitari al tercer tram del dilluns deixant les distàncies entre els dos equips en 4 segons, però des de llavors Kenneth Eriksson i Staffan Parmander van donar un recital de pilotatge, guanyant tres proves cronometrades i quedant segon en una quarta per darrera dels seus companys d'equip. Només els suecs van deixar atrapar-se pels de Subaru en la cinquena especial cronometrada del dia, en la que tots dos equips van empatar al tercer temps escratx.
Tot plegat permetia a la parella escandinava dels tres diamants vermells escapar-se irremeiablement de l'abast dels de la britànica de la constelació de les Plèiades, els quals tancaven el seu concurs al ral·li amb un millor temps en la segona passada per Helena, que escurçava en 5 segons les diferencies entre tots dos equips, insuficients després de la ratxa dels suecs.
Completades doncs les 30 especials programades del ral·li, Kenneth Eriksson i Staffan Parmander brindaven per la seva segona victòria de la temporada al graó més alt del podi al que hi arribaven amb un temps total de 4 hores 53 minuts i 59 segons. En segona posició s'hi classificaven els escocesos Colin McRae i Derek Ringer, els quals es quedaven a 19 segons del millor temps i sense poder revalidar la victòria aconseguida la temporada anterior quan la prova no era puntuable pel mundial. Tancant el podi a 1 minut i 55 segons s'hi trobaven Juha Kankkunen i Nicky Grist.
Uns problemes amb els esmortidors van arruinar el ral·li de Kankkunen-Grist.
En el campionat de producció, els locals Ed Ordynsky i Mark Stacey pràcticament van còrrer sense oposició cap a la victòria final, més quan els portuguesos Rui Madeira i Nuno Rodrigues es veien obligats a abandonar la prova a l'equador de la segona jornada. Jorge Recalde i Martin Christie van acostar posicions amb la parella local quan aquests van tenir un problema amb el seu turbo, però finalment els australians s'imposaven per sisena vegada entre els cotxes de Grup N al ral·li de casa. Tot i que Ed Ordynsky ja havia participat anteriorment en el campionat, al Ral·li de Nova Zelanda, a la illa veïna el pilot va ser tercer i per tant el seu bagatge de punts en el campionat, curt. Així doncs la victòria no deixava de ser anecdòtica, i el més important residia en els 10 punts que el segon classificat al ral·li i a la general del campionat, l'argentí Jorge Recalde, retallava al líder provisional, el portuguès Rui Madeira, restant a només 3 punts del liderat.
Ordynski-Stacey seguien mostrant-se superiors a casa seva.
En el campionat de pilots, la tercera posició amb la que finalment es trobava Juha Kankkunen al terme del ral·li austral, permetia al pilot quatre vegades campió mundial seguir encapçalant la taula provisional del certamen malgrat encara no haver guanyat cap ral·li en el que portavem de temporada. Juha Kankkunen es trobava a partir de llavors seguit a 7 punts pel britànic Colin McRae, el qual amb la seva segona posició del ral·li superava de cop a Didier Auriol i Carlos Sainz.
Pilot |
Punts |
Juha Kankkunen |
62 |
Colin McRae |
55 |
Didier Auriol
|
|
En el campionat de marques la lluita estava tan o més tancada que en el campionat de pilots, Mitsubishi gràcies als bons resultats aconseguits a la prova escurçava substancialment les distàncies vers Toyota, si bé els nipons establerts a Colònia seguien mantenint el seu liderat a la provisional per només 5 punts. Subaru, que només aconseguia situar 1 dels seus cotxes al parc tancat un cop completades totes les especials cronometrades, perdia una mica de terreny vers les altres marques japoneses.
Constructor |
Punts |
Toyota |
260 |
Mitsubishi |
255 |
Subaru |
222 |