Kankkunen-Piironen mica en mica es van anar quedant sense rivals, guanyant per 3a vegada la prova i posant el mundial de pilots al roig.
Amb la ciutat de Perth com escenari de la cerimònia, el dimarts 24 de setembre de 1991 finalitzava la desena ronda del calendari del campionat de ral·lis, el 4t Ral·li d'Austràlia. La cita es presentava amb un programa composat de 39 proves especials cronometrades al llarg de 4 jornades de competició i amb una corda de 592,59 km de distància, les quals s'iniciaven el divendres 20 de setembre a Perth també. El ral·li, que era puntuable per als campionats de pilots, marques i pilots de vehicles de producció , comptava amb 59 equips en la seva llista d'inscrits, dels quals no em va faltar cap ni un a la rampa de sortida si bé 36 d'ells van completar la distància programada en el recorregut.
Eriksson-Parmander ho van intentar peró poc més van poder fer que acabar segons.
Divendres al vespre es celebrava una especial pels carrers del barri de Northbridge a Perth, la qual tractant-se d'una prova de només 2 km de distància i sobre asfalt, poc o gens significativa era del que els pilots es trobarien per les pistes australianes a partir de l'endemà, peró que si més no atreia a un gruix important de públic pels quals aquest tipus de proves estaven dirigides. En ella el Lancia Delta Integrale 16V de Juha Kankkunen i Juha Piironen així com el Toyota Celica GT-4 d'Armin Schwarz i Arne Hertz empataven en el millor temps i per tant ambdos compartien l'escratx.
Dissabte a les 7 del matí els 59 equips participants sortien de Langley Park, a la riva del Swan, per afrontar la primera jornada de competició real, la qual es completava a quarts de nou del vespre del mateix dia estava formada per 8 proves especials sobre terra i 2 passades sobre l'especial espectacle asfaltada en el campus de Curtin University. Entre els participants preocupava l'estat en el que es trobarien les pistes forestals, doncs les intenses pluges que havien caigut durant els reconeixements les podrien haver deixat molt enfangandes o fins i tot en el pitjor dels casos, desenterrar rocs que poguessin espatllar elements dels vehicles.
Carlos Sainz i Luis Moya s'imposaven en la primera prova cronometrada del dia, una curta especial cronometrada que deixava un triple empat en el liderat provisional del ral·li entre la parella espanyola de Toyota amb Juha Kankkunen i Juha Piironen, així com els francesos oficiosos de Lancia Didier Auriol i Bernard Ocelli. La parella finlandesa oficial de Lancia i dues vegades vencedora de la prova en les dues edicions que acumulava com a cita mundialista, desfeien el triple empat en guanyar la següent cronometrada, l'especial més llarga de la jornada, repetint el resultat en la tercera especial si bé en aquest cas ho feien empatant a l'escratx amb Didier Auriol i Bernard Occelli.
Kenneth Eriksson i Staffan Parmander amb el millor temps en la quarta especial cronometrada amb el seu Mitsubishi Galant VR-4, reivindicaven que a Austràlia hi havien més marques més enllà dels Lancia i del Toyota, si bé aquest escratx amb prou feines revertia canvis. A partir de llavors va arribar el moment de Carlos Sainz i Luis Moya, la parella campiona mundial aconseguia marcar tres escratxs consecutius el que els situava al capdavant de la provisional per només 5 segons de marge vers Juha Kankkunen i Juha Piironen.
Didier Auriol i Bernard Occelli escurçaven distàncies amb els dos equips que tenien per davant en guanyar la segona passada per Helena, l'especial llarga de la jornada, i la qual donava pas a l'especial espectacle anomenada University en la que la classificació donaria un gir important. En la seva primera passada Carlos Sainz i Luis Moya feien bona la dita que en aquest tipus d'especials es pot guanyar molt poc i es pot perdre molt quan en prendre un revolt molt tancat el seu cotxe no lliscava com esperaven i volcava, probablement degut a que montaven pneumàtics d'aasfalt peró suspensions de terra. Si bé la parella de Toyota completava la prova i seguien en competició, ho feien havent perdut de l'ordre de minut i mig i el liderat que tornava a estar en mans de Juha Kankkunen i Juha Piironen.
Sense drames en la segona passada per l'especial del Campus de Curtin University es tancava la primera jornada en la que s'hi arribava amb Juha Kankkunen i Juha Piironen al capdavant de la provisional per 6 segons de marge vers els seus companys oficiosos Didier Auriol i Bernard Occelli. Kenneth Eriksson i Staffan Parmander per la seva banda veien recompensats els seus esforços per no perdre el tren de les primeres posicions en tancar el podi provisional a 24 segons de la parella finlandesa, si bé amb el Toyota d'Armin Schwarz i Arne Hertz a només 6 segons la seva plaça era de tot menys segura.
La primera etapa va deixar lloc a poques baixes, destacant només la dels neozelandesos Possum Bourne i Rodger Freeth, quan la transmissió del seu Subaru Legacy RS deia que ja n'hi havia prou mentre completaven la sisena prova cronometrada del dia, setena en el comput global del ral·li.
L'acció en l'etapa dominical es desplaçava principalment cap al sector de Bunnings, on 11 proves especials cronometrades, de les que 2 eren mixtes, esperaven als 54 equips que seguien en competició. Carlos Sainz i Luis Moya tornaven a volcar el seu Toyota Celica GT-4 en la primera prova especial del dia fent honor al seu nom, Roller Coaster, si bé en aquesta ocasió amb prou feines perdien temps doncs el cotxe queia sobre les quatre rodes i completaven l'especial a 4 segons dels millor temps compartit entre Kenneth Eriksson i Staffan Parmander i Juha Kankkunen i Juha Piironen.
La parella sueca de Mitsubishi seguia intentant no perdre el tren en guanyar la segona prova especial del dia, en aquesta ocasió en solitari mentre que Juha Kankkunen i Juha Piironen responien guanyant Bunnings Central, la tercera prova dominical. Precisament aquí el ral·li va patir un revés important quan Carlos Sainz i Luis Moya que atacaven fort, a les acaballes de l'especial es topaven amb un sotrac al mig d'un revolt el qual catapultava el seu Toyota Celica GT-4 per fer-lo rodolar violentament en fins a 5 ocasions. L'escena va ser esgarrifosa doncs fins i tot el cap de Carlos Sainz va sortir per la seva finestreta, amb el cotxe per al desguàs tan el pilot madrileny com el seu copilot gallec Luis Moya van ser immediatament conduits a l'Hospital de Perth per a fer un xequeig on es va poder comprovar que no tenien lesions de massa gravetat.
Lancia es treia així del damunt un rival incómode de cara a la victòria al ral·li i en els punts del campionat de constructors, peró als oficials Juha Kankkunen i Juha Piironen els hi sortia un altre rival en la cursa per la consecució del títol de pilots a la casa del veí, quan Didier Auriol i Bernard Occelli amb dos escratxs consecutius a Bunnings amb el Lancia Delta Integrale 16V del Jolly Club prenien la primera posició als finlandesos oficials de la marca. La parella gala aconseguia sumar dos millors registres més en les dues proves que tancaven el sector de Bunnings llaurant un liderat en la provisional.
Juha Kankkunen i Juha Piironen trencaven la dinàmica triomfant dels francesos en guanyar l'especial de TOS, però ràpidament Didier Auriol i Bernard Occelli recuperaven el fil per guanyar les tres últimes proves cronometrades del dia, el que deixava a la parella francesa a la neutralització de la segona etapa amb 9 segons d'avantatge vers els oficials de Lancia. Kenneth Eriksson i Staffan Parmander tancaven el podi provisional a 51 segons dels pilots del Jolly Club tot i els escratxs dels compassos inicials de l'etapa. Si més no la parella sueca de MItsubishi podia estar relativament tranquila en tenir el Toyota Celica GT-4 d'Armin Schwarz i Arne Hertz a 2 minuts i 8 segons de la seva posició i que per tant semblava dificil que la seva plaça de podi pogués perillar.
La tercera etapa del ral·li era la més llarga de totes, amb 210,35 km de lluita contra el cronòmetre al llarg de 12 proves especials de terra i 1 mixta. Conscients de la importància de la jornada doncs, Kenneth Eriksson i Staffan Parmander van afrontar les especials emprant carburant local d'aviació, el qual tenia 2 o 3 octans més que l'oficial de la FIA. La maniobra era permesa pel màxim estament regulador de la competició, amb el que els pilots de Mitsubishi aconseguien marcar temps similars als dels Lancia, empatant a l'escratx en tres trams amb Juha Kankkunen i Juha Piironen i adjudicant-se un altre en solitari en la quarta prova cronometrada del dia.
Juha Kankkunen i Juha Piironen doncs compartien el protagonisme amb la parella de Mitsubishi en la primera meita de la jornada, on sumaven un total de sis temps escratx, mentre que Didier Auriol i Bernard Occelli, penalitzats per haver d'obrir pista sobre la grava australiana anaven veien com de mica en mica els seus rivals finlandesos els hi anaven retallant distàncies, per a més inri els líders perdien 10 segons en la tercera prova cronometrada en trencar un palier del seu cotxe, el que provocava el seu relleu al capdavant per part Juha Kankkunen i Juha Piironen.
El protagonisme en la segona meitat de la jornada, almenys en quan a escratxs es refereix, va estar compartit entre Armin Schwarz i Arne Hertz amb els líders Juha Kankkunen i Juha Piironen, fent aquests últims el seu coixí de segons al capdavant de la taula més i més gran. Tanmateix al cap de poca estona de creuar l'equador de la jornada es registrava un altre abandonament important en el ral·li, es corria la novena prova cronometrada quan Didier Auriol i Bernard Occelli sentien com el seu motor feia uns sorolls extranys i com de cop aquest s'aturava, el que enviava a la parella francesa del Jolly Club a la llista d'abandonaments a la que en la següent prova especial cronometrada s'hi afegirien els suecs Ignvar Carlsson i Per Carlsson en accidentar el seu Mazda 323 GT-X oficial.
Kenneth Eriksson i Staffan Parmander tot i haver guanyat una plaça en la general per l'abandonament de la parella francesa del Jolly Club i haver-se emparellat amb Juha Kankkunen i Juha Piironen en les primeres especials del dia, el cert és que en el comput global de l'etapa la parella sueca de Mitsubishi acabava cedint 27 segons vers els líders, per arribar a la neutralització de la tercera etapa a 1 minut i 9 segons del seu temps acumulat. Mentre que Armin Schwarz i Arne Hertz, tot i guanyar tres cronometrades de la recta final de l'etapa, es trobaven a 4 minuts i 53 segons dels líders i a 3 minuts i 44 segons de la segona posició, per sort seva, el Subaru Legacy RS de Markku Alén i Ilkka Kivimäki no era rival doncs acusava una important falta de potència i en les especials més llargues el correctiu que rebien els finlandesos de la constelació de les Plèiades era important, trobant-se ja a quasi bé 4 minuts de la última posició de podi.
La quarta i última etapa doncs, amb unes distàncies bastant marcades entre els primers classificats, estava cridada a ser un tràmit tractant-se a més a més de la més curta de totes, amb només 4 especials cronometrades de 80,24 km de distància. Els líders peró van mantenir el seu ritme superior a la resta del parc tancat i guanyant tres dels 4 trams celebrats esbaïen qualsevol dubte que poguès planar, només en el tram més llarg del dia, Flynns, els finlandesos cedien 3 segons en relació als homes més ràpids de l'especial, Kenneth Eriksson i Staffan Parmander.
Amb només 4 baixes entre els pilots no prioritaris, 36 equips entraven per última vegada al parc tancat de Langley Park encapçalats per Juha Kankkunen i Juha Piironen els quals invertien un temps de 5 hores 48 minuts i 48 segons per a recòrrer els 592,59 km cronometrats. Amb aquesta Juha Kankkunen i Juha Piironen aconseguien la seva tercera victòria consecutiva a la cita australiana, la qual en el seu palmarès com a mundialista només tenia escrit un nom, el dels finlandesos. Kenneth Eriksson i Staffan Parmander completaven el recorregut en segona posició a 1 minut i 13 segons dels guanyadors, mentre que el podi el tancaven la parella de Toyota Armin Schwarz i Arne Hertz a 5 minuts i 54 segons, sent aquest el primer podi en el mundial per al pilot alemany, no pas per a l'experimentat copilot suec.
Armin Schwarz debutava en un podi del mundial, no era aquest el cas del seu experimentat copilot Arne Hertz.
En la categoria reservada a cotxes de Grup N, la primera jornada va ser un festival de Mitsubishi, estan el liderat força renyit entre els australians George Fury i Ross Runnals amb els seus compatriotes Ed Ordynsky i Harry Manson als quals només 1 segon els separava. Amb unes distàncies tan curtes, el més mínim incident podia cambiar el signe del ral·li i així va ser quan George Fury i Ross Runnals van haver-se d'aturar enmig d'una especial de la segona jornada a canviar un pneumàtic punxat, cedint el testimoni del liderat a Ed Ordynsky i Harry Manson. El camí de la victòria es va veure aplanat quan els seus màxmis rivals abandonaven el ral·li en els primers compassos de la tercera jornada amb les suspensions inoperatives en el seu Mitsubishi Galant VR-4. Amb aquesta victòria el pilot australià pujava fins la tercera posició del campionat a 20 punts del líder indiscutible de la general, el belga Gregoire de Mevius el qual decidia no anar a la cita austral pel sobrecost que això suposava.
Després d'un important frec a frec, Ordynsky-Manson acabaven guanyant la categoria de producció.
Abans de l'inici del ral·li, la FIA fallava la exclusió de Timo Salonen del Ral·li 1000 Llacs per l'ús d'un carburant irreglementari, amb el que Carlos Sainz oficialment acabava el ral·li finlandès en quarta posició i rebia 2 punts més en el campionat. Punts que van ser vitals per al pilot madrileny per mantenir-se al capdavant de la provisional del campionat de pilots després del seu abandonament per accident i la victòria de Juha Kankkunen al ral·li. Didier Auriol per la seva banda amb el segon abandonament de la temporada, i el més important, no haver guanyat encara cap ral·li, veia com les seves aspiracions al títol es reduien notablement.
Pilot |
Punts |
Carlos Sainz
|
|
Juha Kankkunen |
123 |
Didier Auriol
|
|
En el campionat de constructors Lancia mantenia la primera posició en la lluita tan tancada que tenien amb Toyota gràcies a la victòria que els hi brindava Juha Kankkunen i Juha Piironen, amb aquesta nova victòria, els italians podien descartar el segon lloc aconseguit al Monte-Carlo, si bé l'abandonament de Didier Auriol i Bernard Occelli permetia que els japonesos pujessin al podi i per tant no perdessin tants punts vers els italians en poder rebutjar el quart lloc de Carlos Sainz i Luis Moya a Finlàndia com el pitjor resultat en l'acumulat de la temporada. Mitsubishi amb el seu segon podi consecutiu en la temporada aconseguia superar a Mazda en la darrera posició de podi.
Constructor |
Punts |
Lancia |
131 |
Toyota |
128 |
Mitsubishi |
45 |