Especificacions tècniques
Motor

 6 cilindres en V de 2418 centímetres cúbics (93,00 mm de diàmetre - 60,00 mm de carrera).

Potència

240 CV a 7800 rpm

Canvi

Manual de 5 velocitats

Transmissió

Propulsió a les rodes posteriors

Longitud

3710 mm

Amplada 1760 mm
Alçada

1110 mm

Distància entre eixos 2180 mm
Pes mínim 880 kg

 

Títols
Constructors 1974, 1975 i 1976

Amb el potent motor d’un Ferrari Dino sota el capó i l’atrevit, per ho futurista, disseny de Bertone, el dimecres 2 d’octubre de 1974 debutava amb motiu del 16è Ral·li Sanremo, i per tant davant del seu públic, el Lancia Stratos HF. El cotxe ja estava més que rodat en proves d’altres campionats celebrats en carretera, pel que l’estrena en el mundial de ral·lis era més que esperençadora. Per a l’ocasió Lancia posava a disposició dels italians Sandro Munari i Mario Manucci i d’Amilcare Ballestrieri i Silvio Maiga dues unitats oficials del nou cotxe, i si bé els segons patien un fort accident en la quarta especial cronometrada que els obligava a abandonar la ronda domèstica, els primers completaven el recorregut en primera posició.

La victòria va animar als responsables de la marca transalpina a fer el viatge al continent americà, on s’hi recolliria una segona victòria en la ronda següent, el Rideau Lakes canadenc, i un abandonament al Press on Regardless nord-americà. Un podi al RAC Rally i una tercera victòria al 18è Tour de Corse que tancava la temporada i el primer títol dels homes de Lancia era un fet, un títol al que hi arribarien dos més consecutius en les dues temporades següents.

Com a cotxe oficial de marca el Lancia Stratos HF va estar present al llarg de 20 esdeveniments del calendari, en les que els seus homes hi aconseguiren acumular un total de 10 podis dels que 7 es corresponien a victòries, pel que la seva relació de victòries per participacions arribava fins al 35,0 %. Malgrat l’interés de FIAT per a retirar-lo de la competició en favor del 131 Abarth, el Lancia Stratos HF va seguir competint en mans privades, elevant el número de victòries fins a 13 i els podis a 19 en un total de 42 sortides.

Sandro Munari:

Sanremo 1974, Rideau Lakes 1974, Monte-Carlo 1975, Monte-Carlo 1976, Portugal 1976, Tour de Corse 1976, Monte-Carlo 1977

Jean-Claude Andruet:

Tour de Corse 1974

Björn Waldegård:

Suècia 1975, Sanremo 1975 i Sanremo 1976

Bernard Darniche:

Tour de Corse 1975, Monte-Carlo 1979, Tour de Corse 1979 i Tour de Corse 1981.

Markku Alén:

Sanremo 1978

Antonio Fassina:

Sanremo 1979

Grönholm-Rautiainen podien homenetjar al recentment mort Michael Park amb la victòria al Japó.

El diumengre 2 d'octubre de 2005 finalitzava a Obihiro, el 5è Ral·li de Japó, tretzena cita del calendari del campionat del mòn de ral·lis, que amb un recorregut composat per 26 especials cronometrades i 350,18 km de distància total, s'iniciava el divendres 30 de setembre. La prova nipona gaudia de puntuabilitat per als calendaris dels campionats de pilots, marques i producció, el que atreia l'interés de fins a 90 equips per a formalitzar la seva inscripció inciant tots ells la prova des de la rampa de sortida, per 63 d'ells aconseguir completar el recorregut.

Loeb-Elena ara si ja podien celebrar que eren campions del mòn.

Els australians Chris Atkinson i Glenn MacNeall es varen destapar en els compassos incials de la prova, si bé ja van advertir les seves intencions en el shakedown, on amb diferència van ser els homes més ràpids a bord del seu Subaru Impreza WRC S11, Atkinson-MacNeall van ser els homes més ràpids de la primera especial cronometrada i per tant els primers líders de la prova, si bé en la segona especial van perdre la posició arran de l'escratx dels seus companys d'equip a Subaru, el norueg Petter Solberg i l'anglès Phil Mills, els australians treien renda de la seva posició de sortida endarrerida van recuperar el liderat amb el millor crono en la tercera cronometrada.

De nou un altre escratx de Petter Solberg i Phil Mills deixava a la parella número 1 de l'equip novament al capdavant de la general provisional, situació que ja no abandonarien fins a la neutralització de la primera etapa, per darrera d'ells finalitzaven la primera etapa l'alsacià Sébastien Loeb i el monegasc Daniel Elena, els quals corrien sense assumir riscs, pensant en clau de campionat, a més a més de ser els més perjudicats pel fet d'obrir pista. En tercera plaça s'hi trobava el Peugeot 307 WRC de Marcus Grönholm i Timo Rautiainen a poc més de 10 segons del segon lloc.

En inciar-se la segona etapa la pluja va ruixar els trams, el que va animar a Marcus Grönholm i Timo Rautiainen a llençar-se a l'atac marcant el millor registre en el segon i tercer tram del dia, on gràcies a una errada en la munta de pneumàtics per part de Sébastien Loeb i Daniel Elena, els finlandesos van superar en la general a la parella franco-monegasca. La tercera posició que aquests ocupaven en aquell moment igualment els donava el títol de campió del mòn, pel que els de Citroën no van intentar atacar la posició de Grönholm-Rautiainen i l'atenció pràcticament es centrava en el duel entre Solberg-Mills i els de Peugeot.

Petter Solberg i Phil Mills van saber ressistir fantàsticament l'embastida de Marcus Grönholm i Timo Rautiainen, els quals en el segon terç de l'etapa havien arribat a estar separats per menys de 20 segons, però en els darrers compassos del dia, i aprofitant una averia en el diferencial del 307 WRC, els de Subaru van aconseguir retornar les distàncies temporals pràcticament a com es va iniciar l'etapa pel que tot semblar estar ja dictat de cara a la tercera i última etapa.

Només arrancar la tercera etapa en les posicions immediates al podi va començar a haver un autèntic ball de posicions, primer queia per problemes electrónics el Mitsubishi Lancer WRC de Harri Rovanperä i Risto Pietiläinen i després, en la segona cronometrada del dia, abandonava per sortida de pista el cotxe homòleg dels italians Gianluigi Galli i Guido d'Amore. Amb tres especials per davant tot semblava estar inclinat cap a la victòria de Petter Solberg i Phil Mills en la casa del fabricant del seu cotxe, però a les acaballes de la penúltima especial cronometrada, els de Subaru van impactar contra una pedra, malmetent tant la seva direcció que els va ser impossible proseguir en la prova deixant el testimoni del liderat de la prova a Marcus Grönholm i Timo Rautiainen.

Sense més lloc a les sorpreses, Grönholm-Rautiainen aconseguien una victòria pràcticament per sorpresa que permetia als pilots, que lluien un crespó negre en el seu 307 WRC, retre homenatge al seu company d'equip recentment mort Michael Park. A 1 minut i 22 segons del seu temps, completaven el ral·li Sébastien Loeb i Daniel Elena, a qui els punts eren suficients com per proclamar-se campions del mòn, fita que no van voler aconseguir a l'anterior ral·li de Gales com a mesura de respecte a Michael Park. Tancant el podi i gràcies a la desgràcia dels seus companys d'equip així com dels dos Mitsubishi, s'hi trobaven els australians Chris Atkinson i Glenn MacNeall a 2 minuts i 40 segons dels guanyadors de la prova.

Atkinson-MacNeall van brilar en els primers compassos de la prova per poc a poc desinflar-se.

En quan al campionat de Producció, el local Toshi Arai i el neozelandès Tony Sircombe guanyaven la categoria, si bé la victòria no va ser fàcil. En la primera jornada els liders destacats van ser els japonesos Fumio Nutahara i Satoshi Hayashi fins que en la penúltima especial cronometrada del primer dia, una punxada els va eixugar pràcticament tot l'avantatge de gairebé 1 minut que havien aconseguit establir, facilitant que Arai-Sircombe els arrebetessin la posició de líders en la primera especial del segon dia. Entre els dos pilots japonesos va establir-se una lluita tancada fins que una segona punxada en el Mitsubishi Lancer Evo VIII aplanava el camí per als de Subaru els quals en la tercera i última jornada es van permetre el luxe d'incrementar distàncies. De cara al campionat, per Toshi Arai la victòria servia al pilot japonès per desmarcar-se al capdavant de la general provisional, incrementant en 5 punts més l'avantatge que tenien amb l'argentí Marcos Ligato.

Arai-Sircombe repetien victòria en Grup N al Japó, ara si amb puntuabilitat per al PWRC .

En el campionat de pilots, tot i la victòria de Marcus Grönholm, la segona posició que aconseguia Sébastien Loeb, permetia al pilot alsacià renovar el títol de campió del mòn de ral·lis, ja que amb tres rondes per davant el seu avantatge era ara de 36 punts al capdavant de la general del campionat, impossible de superar. Petter Solberg, tot i l'abandonament, seguia acomodat en la tercera posició ja que Markko Märtin, quart, havia decidit abandonar la competició i Toni Gardemeister era a 15 punts en cinquè lloc.

Pilot
Punts

Sébastien Loeb

107

Marcus Grönholm
71

Petter Solberg

65

En el campionat de constructors, la contibució dels suecs Daniel Carlsson i Mattias Andersson, cridats a ocupar el segon 307 WRC, no van poder contribuir gaire amb el seu vuitè lloc a la victòria de Grönholm-Rautiainen, pel que Citroën, que situava els seus cotxes en segon i quart lloc, s'escapava encara una mica més al capdavant de la general del campionat. En la lluita per la tercera posició, Subaru va retallar un punt les distàncies amb Ford sent ara de tres entre les dues marques.

Constructor
Punts

Citroën

150

Peugeot

128

Ford

81

Ogier-Ingrassia s'imposaven en un ral·li ple d'alternàncies.

Onzena prova en el calendari del campionat del mòn de ral·lis, el diumenge 2 d'octubre de 2011 finalitzava el 2n Ral·li d'Alsàcia a Haguenau. La ronda francesa estava composada per 23 proves especials que totalitzaven 337,43 km de lluita contra el crónometre, les quals van ser completades per 34 equips participants dels 64 que des de la rampa de sortida les iniciaven el divendres 30 de setembre. El ral·li era puntuable per als certàmens reservats a pilots, constructors i S-WRC amb el que la seva llista d'inscrits assolia els 66 equips.

Sordo-Del Barrio van intentar fins l'últim instant aconseguir la victòria.

Sébastien Loeb acompanyat del seu inseparable copilot Daniel Elena, demostrava ja des d'un bon inici que partia amb l'avantatge de còrrer a casa marcant el millor temps en el tram de proves celebrat el dijous al matí. Divendres, amb l'inici de les hostilitats, la parella franco-monegasca de Citroën aconseguia marcar el millor temps en la primera prova especial cronometrada, esdevenint així els primers líders de la ronda francesa.

Sébastien Ogier i Julien Ingrassia aconseguien guanyar la segona prova especial cronometrada del dia, mantenint així el pols que es vivia en el si de la casa dels dos galons entre les dues parelles oficials. Sébastien Loeb i Daniel Elena mantenien el liderat per només 1 dècima de segon vers els seus companys d'equip provençals, però en arribar a la tercera prova especial del dia i del ral·li, el motor del DS3 WRC dels líders deia prou quan havia disputat uns 27 km dels 36 que tenia el tram, pel que el pilot de la terra i el seu copilot monegasc es veien forçats a abandonar.

En l'especial llarga de la jornada doncs el canvi en el liderat era obligat, Sébastien Ogier i Julien Ingrassia marcaven el seu segon escratx del dia i passaven a liderar la taula de temps general provisional. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila guanyaven el quart i últim tram del bucle matinal, recuperant així part del minut i mig cedit en l'especial llarga a causa d'una sortida de pista, mentre que per darrera Petter Solberg i Chris Patterson i sobretot Dani Sordo i Carlos del Barrio acostaven posicions amb els líders provisionals.

Per la tarda, amb l'arribada de les segones passades per les especials cronometrades del matí, els tres equips que ocupaven les tres primeres posicions provisionals van sortir disposats a donar-ho tot en pro de la victòria. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia extenien el seu liderat en imposar-se a la primera especial de la represa, la més curta de la jornada, mentre que en la segona prova especial de la tarda i sisena del ral·li, Dani Sordo i Carlos del Barrio amb el Mini Cooper WRC i Petter Solberg i Chris Patterson amb el seu Citroën DS3 WRC privat aconseguien el millor temps ex-aequo.

Petter Solberg i Chris Patterson llevaven del liderat a Sébastien Ogier i Julien Ingrassia en imposar-se a la segona passada per l'especial reina del ral·li, mentre que els oficials de Mini feien el mateix amb la parella noruego-britànica en guanyar la última prova especial cronometrada del divendres, el que suposava que Dani Sordo i Carlos del Barrio entressin com a liders en el parc tancat d'Estrasburg per 1 segon vers Petter Solberg i Chris Patterson i 2,8 segons en relació a Sébastien Ogier i Julien Ingrassia els quals es lamentaven que el seu Citroën DS3 WRC no funcionava al 100 %; mentre que en quarta posició restava a gairebé 1 minut dels càntabres el segon Mini Cooper WRC pilotat per Kris Meeke i Paul Nagle, els quals treien partida del mal inici de ral·li per part dels dos equips oficials de Ford.

L'abandonament sonat de Sébastien Loeb i Daniel Elena no va ser l'únic de la jornada, doncs just abans de celebrar-se l'especial en la que abandonarien els campions mundials, mentre escalfaven els pneumàtics per celebrar-la, Kimi Räikkönen i Kaj Lindström colisionaven contra el Ford Fiesta RS WRC de Henning Solberg i Ilka Minor. Si bé el seu DS3 WRC es podia reparar i per tant proseguir la competició, el pilot finlandès que ja semblava tenir peu i mig fora del mundial de ral·lis preferia abandonar la prova.

En el parc tancat els tècnics de Citroën van poder trobar un problema en el sistema de frens de Sébastien Ogier i Julien Ingrassia, el que un cop solventat permetria a la parella provençal llençar-se a l'atac del liderat l'endemà dissabte. Els francesos marcaven el millor temps en la primera prova cronometrada del dia, mentre que Petter Solberg i Chris Patterson superaven en 7 dècimes de segon als líders provisionals, els càntabres Dani Sordo i Carlos del Barrio, amb el que els tres equips del podi es trobaven en un interval de 8 dècimes de segon.

La parella privada de Citroën s'imposava en la segona especial cronometrada del dia, el que situava a la parella noruego-britànica en primera posició altre cop, mentre que la oficial dels dos galons retallava en tres dècimes més de segon les distàncies que els separaven del Mini Cooper WRC. El liderat de Petter Solberg i Chris Patterson va ser novament efímer, doncs una punxada soferta en la següent especial cronometrada, despenjava a la parella de la lluita per la victòria, si bé restaven en tercera posició per davant de Kris Meeke i Paul Nagle; mentre que Sébastien Ogier i Julien Ingrassia, gràcies a marcar un altre escratx, feien el mateix viatge però a la inversa, passant de la tercera fins la primera posició.

La cursa de bojos prosseguia en el quart i últim tram del bucle matinal, quan Dani Sordo i Carlos Barrio tornaven a recuperar la primera posició provisional del ral·li per només 2 dècimes de segon en marcar un altre escratx.

Per la tarda arribava l'hora de les segones passades pels 4 trams celebrats pel matí, als que se'ls hi afegia una passada per la superespecial espectacle de Mulhouse, assolint així els 148,39 km cronometrats de l'etapa, 10 metres més que al llarg de la primera jornada. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia s'imposaven en 4 de les 5 proves especials cronometrades del bucle, el que permetia a la parella de Citroën recuperar el liderat en la primera especial del bucle i retornar a Estrasburg amb 9,5 segons de marge vers els seus més immediats perseguidors, Dani Sordo i Carlos del Barrio.

Petter Solberg i Chris Patterson tot i compartir el millor registre en la cinquena especial del dia i primera de la tarda, cedien més temps vers els dos primers classificats, arribant a la neutralització a 51,9 segons dels líders. Per darrera d'ells es van produir canvis substancials, Kris Meeke i Paul Nagle s'accidentaven en el primer tram de la represa i cedien el seu quart lloc als oficials de Ford Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila els quals van ser els únics de trencar la ratxa triomfant de Sébastien Ogier i Julien Ingrassia per la tarda.

Diumenge els participants tenien per endavant la tercera i última etapa, la més curta de totes amb només 40,66 km cronometrats al llarg de 6 proves especials, 3 trams a doble passada. Per aquesta raó Dani Sordo i Carlos del Barrio van decidir muntar pneumàtics tous en el seu Mini Cooper WRC, el que permetria a la parella càntabre reduir les distàncies fins als 4,9 segons al terme del bucle matinal. En les segones passades per les especials, amb més temperatura ambiental, les gomes toves del Mini Cooper WRC no es van mostrar tan efectives com al matí, pel que tot i les curtes distàncies a recòrrer, la parella espanyola cedia 1,8 segons en relació amb Sébastien Ogier i Julien Ingrassia en les dues primeres cronometrades del bucle. En l'especial espectacle d'Haguenau, ciutat natal de Sébastien Loeb, i en qualitat de ser la última cronometrada del ral·li el "Power Stage" els de Mini es classificaven en segona posició, 4 dècimes de segon per davant dels oficials de Citroën, marge insuficient per a la victòria.

Petter Solberg i Chris Patterson completaven el recorregut en tercera posició a 1 minut i 23,8 segons dels guanyadors, però en les verificacions posteriors els comissaris trobaven que el seu Citroën DS3 WRC tenia un pes inferior al reglamentari, pel que la parella noruego-britànica era exclosa de la prova. Entretant a Ford pesaven les ordres d'equip i Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila eren obligats a fitxar amb 2 minuts antelació al darrer control horari, pel que la parella rebia el mateix temps com a sanció el que permetia als seus companys Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen pujar fins la quarta posició provisional que amb l'exclusió de Petter Solberg i Chris Patterson acabaria esdevenint tercera.

Així doncs, completades totes les especials programades del ral·li, Sébastien Ogier i Julien Ingrassia aconseguien imposar-se en la segona edició de la cita alsaciana amb un temps total de 3 hores 6 minuts i 20,4 segons, 6,3 segons menys que el Mini Cooper WRC pilotat per Dani Sordo i Carlos del Barrio. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen completaven el podi a 3 minuts i 26,6 segons de retard vers els guanyadors.

A petició popular, Ford va fer còrrer el Fiesta RS WRC negre vist en jornades de test, Hirvonen-Lehtinen acabarien tercers.

En el campionat reservat als cotxes S2000, el SWRC, els estonis Ott Tänak i Kuldar Sikk mantenien viu el pols de la temporada amb els finlandesos Juho Hänninen i Mikko Markkula durant dues proves especials cronometrades, ja que en la tercera, la més llarga del ral·li, la parella finlandesa d'Škoda punxava una roda i cedia més de 2 minuts en relació als primers que lideraven així la provisional. Finlandesos i estonis es van anar alternant com a guanyadors de les especials, el que permetia als primers anar pujant posicions i afiançava els segons en el liderat.

Dissabte finlandesos i estonis van seguir el seu camí, fins que en la quarta i última especial del bucle matinal, Juho Hänninen i Mikko Markkula patien una sortida de pista que els deixava fora de la competició alhora que els obligava a acollir-se al superally per tal de sortir diumenge i rascar alguns punts en el campionat. Els líders Ott Tänak i Kuldar Sikk afluixaven una mica en les segones passades per la tarda donant l'alternativa a altres equips sense que aixó suposès cap perill pel seu liderat.

L'etapa dominical va ser un tràmit per a tots els participants tret de Juho Hänninen i Mikko Markkula els quals després d'una errada de Julien Maurin i Olivier Ural en la segona prova especial del dia, aconseguien en l'últim tram del ral·li la cinquena posició dels francesos, el que permetia al pilot finlandès sumar així 10 punts en el campionat i mantenir-se líder per només 3 punts d'avantatge vers Ott Tänak que a Alsàcia sumava la tercera victòria de la temporada.

Tänak-Sikk s'imposaven en la categoria SWRC.

En la WRC Academy, els canaris Yeray Lemes i Rogelio Peñate iniciaven la prova com a liders, però en l'especial reina del ral·li, l'irlandès Craig Breen i el seu copilot britànic Gareth Roberts els rellevaven de la primera posició provisional després de marcar el seu segon escratx consecutiu de la classe. Irlandès i britànic es mantingueren com a líders de la categoria fins a la segona especial cronometrada del dissabte, quan la parella de les illes britàniques es veia obligada a abandonar el ral·li. Així doncs, Yeray Lemes i Rogelio Peñate recuperaven la primera posició provisional del ral·li, la qual la mantenien fins al terme de la jornada, moment en que la prova finalitzava per als pilots d'aquest campionat. Però posteriorment es posava de manifest que el radar de la policia francesa havia caçat en dues ocasions als pilots sobrepassant els límits, el que va suposar una sanció de 5 minuts per als pilots i que el ral·li fos guanyat pels britànics Alastair Fisher i Daniel Barritt.

A efectes de campionat l'estoni Egon Kaur seguia comandant la provisional amb 20 punts de marge vers Craig Breen, mentre que Yeray Lemes s'enfilava fins la tercera posició provisional gràcies a un relativament bon ral·li.

Dues captures del radar de la policia francesa, pujava a Fisher-Barritt al calaix més alt del podi.

En el campionat de pilots la lluita per la corona s'estrenyia cada cop més quan només mancaven dues proves per celebrar-se. Mikko Hirvonen gràcies al podi que li regalaven els seus companys d'equip i a l'abandonament de Sébastien Loeb, passava a compartir amb el pilot alsacià la primera posició de la provisional amb només 3 punts d'avantatge vers un altre Sébatien, l'Ogier. Jari-Matti Latvala, que gràcies a gunayar el Power Stage acabaria sumant els mateixos punts que Mikko Hirvonen, tancava el podi provisional.

Pilot
Punts

Sébastien Loeb

Mikko Hirvonen

196

196

Sébastien Ogier
193

Jari-Matti Latvala

131

En el campionat de constructors Citroën seguia comandant amb solvència la taula provisional tot i que els dels dos galons només tinguessin un cotxe en la línia de meta i Ford acabés situant els seus dos cotxes en el podi del certamen, ja que Mini no s'hi trobava inscrit. Stobart, sense fer apenes soroll es mantenia en terra de ningú obrint forat en relació a l'equip privat de Petter Solberg que lògicament amb l'exclusió se n'anava de França amb les mans buides.

Constructor
Punts

Citroën

372

Ford

318

Stobart

133

Divendres Ogier-Ingrassia ja deixaven la seva victòria encaminada.

Amb 52 equips participants en la seva cerimònia de clausura, el diumenge 2 d'octubre de 2016 es donava per conclòs a Bastia el 59è Tour de Corse, onzena prova en el calendari del campionat del món de ral·lis. La ronda francesa, que donava punts en els certàmens de pilots i constructors, així com el WRC-2, WRC-3 i el R-GT, copçava l'interès de fins a 77 equips per tal de formalitzar la seva inscripció a la prova, dels que 70 van iniciar des de la pertinent rampa de sortida el camí cap a les 10 proves especials cronometrades de 390,92 km de distància que l'organització els hi programava.

A Neuville-Gilsoul els va faltar quelcom més per batallar per la victòria en aquesta ocasió.

La primera jornada tenia en el seu recorregut 2 trams cronometrats que es celebraven matí i tarda, el que conseqüentment generava un total 4 proves especials de 157,68 km de corda, les quals tenien el handicap afegit de celebrar-se sense assistències intermèdies. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia demostraven que havien arribat a l'illa del Mediterrani per deixar encaminat el seu quart títol mundial, i amb 4 escratxs sobre 4 possibles, la parella campiona mundial aconseguia un marge de 44,0 segons vers els belgues de Hyundai Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul, autors de dos segons millors registres en la segona i tercera prova especial del dia.

Per darrera dels homes de Hyundai, a 58,0 segons dels líders, es disputaven la tercera plaça les dues altres parelles del constructor alemany, els finlandesos Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila i els noruecs Andreas Mikkelsen i Anders Jæger, amb un marge de només 1,3 segons favorables als primers que acumulaven en el seu compte particular 3 tercers millors registres.

D'altra banda els irlandesos de Citroën Kris Meeke i Paul Nagle també atresoraven en el seu haver 2 segons millors registres com Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul al llarg del divendres, però una punxada soferta als inicis de la tercera prova especial del ral·li, els suposava perdre més de 2 minuts en haver d'aturar-se a canviar la roda afectada, i els pilots queien fins la tretzena posició provisional; sort que també corrien Dani Sordo i Marc Martí a la darrera especial del dia, moment en el que els espanyols de Hyundai ocupaven la tercera plaça provisional.

El programa de la jornada sabatina tenia en el seu haver 4 proves especials cronometrades més, novament repartides al llarg de 2 trams que es celebraven matí i tarda, i que permetien que llur distància competitiva s'elevès fins als 169,04 km, esdevenint així en la jornada més llarga de tota l'edició.

Kris Meeke i Paul Nagle marcaven un temps estratosfèric en la primera cronometrada del dia, retallant més de 17 segons als segons classificats a final de tram, que no eren altres que Andreas Mikkelsen i Anders Jæger, els quals a la seva vegada guanyaven la posició a Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila; però fidels als seu joc de llums i ombres, els irlandesos de Citroën s'accidentaven en l'especial següent i en arrancar una roda, aquests es veien forçats a abandonar la jornada.

D'altra banda, en la part alta de la classificació, Sébastien Ogier i Julien Ingrassia aconseguien un escratx ex-aequo amb Andreas Mikkelsen i Anders Jæger, però malgrat tot les dues parelles de Volkswagen només aconseguien llevar 1 segon a Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul els quals entraven així a la neutralització del migdia a 53,6 segons dels líders i a 5,4 segons dels tercers classificats.

Per la tarda, en tornar a passar pels trams del matí, un millor temps de Sébastien Ogier i Julien Ingrassia, amb Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul just darrera seu i Andreas Mikkelsen i Anders Jæger en tercera posició a final de tram, i un últim escratx per part de la parella belga de Hyundai, no feia més que confirmar les posicions assolides pels integrants provisionals del podi, que tornaven al parc tancat de Bastia separats en 46,5 segons i 1 minut i 8 segons de la parella líder, i per tranquil·litat de la parella noruega, amb Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila a 33,3 segons de la seva darrera plaça de podi.

Cara la tercera i última jornada del ral·li, els organitzadors de l'esdeveniment programaven dues proves especials de 64,20 km de distància competitiva, sent la primera d'elles amb 53,78 km, la més llarga de tota l'edició. Malgrat tot, les distàncies assolides fins aquell moment en la part més alta de la classificació, no feien témer gaires canvis de no passar cap infortuni.

Kris Meeke i Paul Nagle, que corrien sota l'empara del Rally 2, tornaven a mostrar la seva millor versió anotant-se el millor temps a l'especial més llarga de la cita, on a més a més endossaven una mica més de mig minut a la resta de participants, una posició que els irlandesos repetien al Power Stage i que els hi suposava emportar-se els 3 punts extra. D'altra banda, en la part més alta de la classificació, els participants pràcticament es marcaven al segon, amb el què les distàncies al final del recorregut eren pràcticament les mateixes amb les que aquests sortien de Bastia a trenc d'alba.

Així doncs, un cop completats els 390,92 km cronometrats que els organitzadors disposaven sobre el programa, es donava per finalitzat el 59è Tour de Corse amb la victòria de Sébastien Ogier i Julien Ingrassia, els quals invertien un total de 4 hores 7 minuts i 17,0 segons per recórrer les 10 proves especials, emportant-se a més a més la seva primera victòria a l'illa. A 46,4 segons del seu temps s'hi trobaven els belgues de Hyundai Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul, mentre que en la tercera i última plaça de podi s'hi classificaven els seus companys Andreas Mikkelsen i Anders Jæger amb una diferència total d'1 minut i 10 segons.

Mikkelsen-Jæger sumaven el seu cinquè podi de la temporada i impedien el títol als seus companys.

Entre els cotxes de 4 rodes motrius, però d'un grau de preparació inferior als World Rally Car, els WRC-2, la primera jornada estava protagonitzada per l'estira i arronsa particular entre els dos principals favorits de la categoria, per una banda els britànics d'M-Sport Elfyn Evans i Craig Parry i d'una altra els txecs d'Škoda Jan Kopecký i Pavel Dresler.

Elfyn Evans i Craig Parry marcaven el primer escratx del ral·li per davant de Jan Kopecký i Pavel Dresler per tal d'esdevenir els primers líders de la classe, si bé els txecs reaccionaven immediatament amb dos millors temps consecutius per tal d'escurçar les distàncies amb els britànics, els quals s'esperonaven en la darrera especial del dia, i en tornar a marcar el millor temps de la categoria, feien entrada al parc tancat de Bastia amb 15,7 segons de marge vers els homes d'Škoda. Keving Abbring i Sebastian Marshall, a bord del debutant Hyundai i20 R5, es trobaven en la tercera posició a una mica més d'1 minut de la parella d'M-Sport.

Al llarg de la segona jornada, Elfyn Evans i Craig Parry s'imposaven en tres de les quatre cronometrades del programa, mentre que Jan Kopecký i Pavel Dresler només aconseguien aturar abans que ningú altre de la classe en una sola ocasió, amb el què els líders britànics aconseguien ampliaven el gap vers els seus rivals fins arribar als 37,8 segons. D'altra banda una fuita d'aigua deixava fora de combat a Keving Abbring i Sebastian Marshall, amb el que per darrera de Jan Kopecký i Pavel Dresler s'establia un forat de més de 2 minuts i mig vers els francesos Yoann Bonato i Benjamin Boulloud.

En general doncs les distàncies eren prou importants de cara els 64,20 km cronometrats de la darrera jornada, pel que de no succeir-se cap incident, els canvis en les posicions més altes es preveien com a poc probables. D'incidents no n'hi van haver, i Jan Kopecký i Pavel Dresler tancaven el seu concurs al ral·li amb dos escratxs consecutius si bé amb Elfyn Evans i Craig Parry enganxats als seus talons, amb el que la parella britànica s'emportava finalment la victòria, la tercera de la temporada i la qual permetia al pilot gal·lès tenir un marge de 27 punts el finlandès Teemu Suninen i 40 en relació al compatriota d'aquest darrer, Esapekka Lappi.

Evans-Parry i Kopecký-Dresler es repartien a parts iguals els millors temps, però la victòria era pels britànics.

En la classificació reservada als vehicles de 2 rodes motrius, el WRC-3, la primera jornada del ral·li oferia una bonica lluita entre els dos convidats per l'organització, els francesos Laurent Pellier i Benoît Neyret Gigot, amb els seus companys a l'equip de la FFSA, Yohan Rossel i Benoît Fulcrand. Els primers s'imposaven en les dues passades pel primer tram del bucle, i en ambdues ocasions es classificaven com a líders provisionals, mentre que els segons ho feien en les dues passades del tram restant i copiaven el moviment per tal de fer entrada a les dues neutralitzacions de la jornada com a líders provisionals.

Dissabte, si bé cap de les dues formacions es mostraven com les més ràpides de la classe al llarg del bucle matinal, si que Laurent Pellier i Benoît Neyret Gigot rellevaven als seus compatriotes al capdavant de la taula provisional de temps per un estret marge. En sortir de les assistències intermèdies, Yohan Rossel i Benoît Fulcrand mostraven un major encert i amb dos escratxs consecutius, els pilots recuperaven de nou el liderat provisional per un marge de 14,9 segons.

Les distàncies eren curtes i les ganes de guanyar elevades, pel que tots dos equips sortien amb les espases en alt a afrontar les dues últimes proves especials del diumenge; malauradament una averia de frens arruïnava el ral·li a Yohan Rossel i Benoît Fulcrand, els quals en cedir 1 minut en el tram més llarg del recorregut, s'acomiadaven de la primera posició de manera definitiva, pel que finalment la victòria era per a Laurent Pellier i Benoît Neyret Gigot.

En clau de campionat els dos pilots de la FFSA tenien el seu compte a zero, i per tant el seu doblet a la cita nacional era totalment irrellevant, d'altra banda el líder de la provisional, l'italià d'origen romanès Simone Tempestini, completava el recorregut en la quarta posició final i esdevenia campió del món júnior, el que li donava dret a sis proves de cara l'any següent a bord d'un Citroën DS3 R5.

Pellier-Neyret competien per primera vegada a Còrsega i guanyaven la prova.

Sébastien Ogier feia la feina que havia de fer a Còrsega per tal d'esdevenir campió del món sobre sòl sobirà francès, però per desgràcia seva, la tercera posició que finalment aconseguia el seu company de formació Andreas Mikkelsen, impedia que el títol es consumés. D'altra banda, la segona posició que aconseguia Thierry Neuville a la prova, situava al belga en la tercera posició provisional en solitari per 10 punts de marge vers Hayden Paddon.

Pilot
Punts

Sébastien Ogier

195

Andreas Mikkelsen
127

Thierry Neuville

112

En el campionat de constructors, Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila completaven amb la seva quarta posició final la victòria que els seus companys hi aconseguien, amb el que Volkswagen tornava a ser la marca en sumar més punts, un fet que no succeïa des de Sardenya. Hyundai, tot i perdre 11 punts amb els alemanys a Còrsega, mantenia remotes opcions al títol en situar-se a 66 punts d'aquests, mentre que per darrera seu el segon equip de Volkswagen superava M-Sport per 4 punts i es classificava en la tercera posició.

Constructor
Punts

Volkswagen

293

Hyundai

227

Volkswagen II

136

Dissabte Rovanperä-Halttunen donaven el cop de gràcia per esdevenir campions.

Després d’una década d’absència en el màxim calendari, la comunitat del mundial de ral·lis es tornava a aplegar a Auckland el diumenge 2 d’octubre de 2022, per tal de celebrar una cerimònia de podi del certamen. Amb un plantejament sobre el mapa no massa diferent al de la darrera edició en el mundial, la cita austral comptava amb 17 proves especials en el seu programa que totalitzaven 279,80 km cronometrats, una corda que 28 equips dels 29 que havien oficialitzat la seva inscripció, començarien a afrontar el dijous 29 de setembre al vespre i que 21 d’ells serien capaços de completar, amb més o menys grau d’exactitud, el diumenge 2 d’octubre. La ronda, que era l’onzena sobre un total de 13, entregava punts en els certàmens de pilots i constructors, així com en el WRC2, i en les seves diverses variants segons l’experiència acumulada en la vida, i el WRC3.

Inactius des del Safari, Ogier-Veillas tornaven a trepitjar podi.

Una hora i escaig després de baixar per la rampa de sortida, els participants s’afrontaven al primer repte cronometrat en forma d’una especial espectacle dibuixada dins el parc Auckland Domain de la mateixa ciutat neozelandesa. En ella, els estonians Ott Tänak i Martin Järveoja hi marcaven el millor temps per 9 dècimes de segon de marge vers els irlandesos Craig Breen i Paul Nagle i 1,6 segons en relació als seus companys Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe.

Superades les assistències de 15 minuts que seguien aquesta breu activitat competitiva, els primers equips participants estaven autoritzats a accedir al parc tancat d’Auckland en passar 8 minuts de les 7 de la tarda, on aquests hi romadrien fins l’endemà divendres 30 de setembre a 3 quarts de 6 del matí.

L’etapa del divendres era la més llarga de totes quantes es programaven, no només a l’edició, sinó també en tota la temporada. Un bucle amb 3 trams mítics es programava a uns 150 km al sud d’Auckland, el qual en celebrar-se en dues ocasions i sense assistències, es generaven els 158,56 km cronometrats de la jornada, uns trams que eren Whaanga Coast, Te Akau South i Te Akau North.

Malgrat que el terreny estava humit i compacte arran de les pluges que s’havien precipitat sobre la regió de Hamilton el vespre anterior, el cert era que la traçada s’anava assecant amb el pas dels vehicles i aquesta s’anava netejant de la caracteristica grava. En aquest context, Gus Greensmith i Jonas Andersson es feien amb el millor temps en la cronometrada inaugural de l’etapa i el britànic i el suec saltaven fins a la segona posició a 4 dècimes de segon dels seus companys Craig Breen i Paul Nagle. Sébastien Ogier i Benjamin Veillas, amb la pista també força neta, esdevenien segons a final de tram i romanien en tercera posició.

La següent prova especial era la més llarga de tot el programa, i malgrat els seus 31,48 km de corda, s’hi donaren fins a dues coincidències, d’una banda Ott Tänak i Martin Järveoja, Craig Breen i Paul Nagle i Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen hi esdevenien els segons classificats amb el mateix crono, 1,3 segons més lent que no pas el d’Elfyn Evans i Scott Martin, vencedors de l’especial, mentre que d’una altra banda, en un gir tancat i de canvi d’adherència molt sobtat, tan Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe com Takamoto Katsuta i Aaron Johnston s’hi envirollaven.

Amb aquests resultats, Craig Breen i Paul Nagle estenien el seu lideratge una mica més, mentre que per darrera seu s’hi instal·laven el Hyundai dels estonians i el Toyota dels britànics.

En el tancament de l’escull, Ott Tänak i Martin Järveoja aconseguien una altra vegada el millor temps i amb ell, els bàltics es feien amb la primera posició, mentre que Craig Breen i Paul Nagle es mostraven honestos a final de tram i asseguraven que no havien pogut atacar massa en els revolts de Te Akau North, passant a compartir la segona posició amb Elfyn Evans i Scott Martin a 2,6 segons dels pilots de la marca coreana.

Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe es tornaven a envirollar, i malgrat conservar la setena posició provisional, el cert era que els belgues es començaven a despenjar del grup capdavanter, completant l’escull matinal a mig minut dels finlandesos Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen, tanca d’aquest grup a 10,7 segons dels líders.

A mig camí entre la darrera cronometrada matinal i la primera post-meridional, a Raglan, s’hi ubicava un parc remot, adequat per al bescanvi de pneumàtics així com per al proveïment de carburant.

Amb la pista força més seca que no pas al matí, Sébastien Ogier i Benjamin Veillas aprofitaven l’efecte neteja i en assumir un bon grapat de riscos, es feien amb la victòria de tram en la segona passada per Whaanga Coast i amb ella escalar des de la cinquena posició fins a la primera. Encarregats d’obrir pista, tan Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen com Ott Tänak i Martin Järveoja s’hi deixaven 17,2 segons vers el registre dels francesos i els estonians baixaven fins a la tercera posició.

Molt pitjor era l’aventura de Craig Breen i Paul Nagle en aquesta especial, els irlandesos patien una sortida de pista en el mateix revolt en el que l’any 2002 es van sortir Colin McRae i Nicky Grist, i que tanmateix va desencadenar en la ruptura de la relació laboral entre l’escocès i el gal·lès, però si bé els irlandesos aconseguien ensortir-se’n amb l’ajuda del públic, la formació s’hi deixava una mica més de 18 minuts i queia fins a l’última posició de la general provisional.

La pluja es tornava a precipitar sobre la regió de cara a la sisena prova especial del programa, cinquena de la jornada, amb el què les dificultats en el pilotatge s’incrementaven. Si bé obrir pista havia estat un handicap per als finlandesos de Toyota al llarg de bona part del dia, ara aquests es trobaven amb una menor intensitat de les precipitacions i per tant amb menys aigua acumulada a pista, el que els ajudaria a aconseguir la seva primera victòria parcial i pujar fins a la quarta posició, mentre que Gus Greensmith i Jonas Andersson s’acomiadaven del grup capdavanter en deixar-s’hi de l’ordre de mig minut. Alhora, els líders Sébastien Ogier i Benjamin Veillas picaven posteriorment contra un arbre i hi perdien el seu aleró posterior. Malgrat la contrarietat, els francesos només s’hi deixaven 6,5 segons vers el temps dels seus companys i aquests conservaven la primera posició per 5,6 segons de marge amb els seus tercers companys de formació, els britànics Elfyn Evans i Scott Martin.

Sense el suport aerodinàmic del seu aleró posterior, Sébastien Ogier i Benjamin Veillas concedien una tretzena de segons en la cronometrada que tancava la jornada i amb ells la primera posició que anava a parar als qui establien el millor temps en aquesta darrera prova especial, els estonians Ott Tänak i Martin Järveoja, que precisament tornaven a intercanviar la seva posició amb els francesos.

A 3 quarts i mig de 8 del vespre, els primers equips participants arribaven al parc d’assistències d’1 hora que es programava a Auckland, i des d’on aquests podrien fer entrada al parc tancat. Ott Tänak i Martin Järveoja ho feien en primera posició amb només 2 dècimes de segon de marge vers Elfyn Evans i Scott Martin i per 6,7 segons amb Sébastien Ogier i Benjamin Veillas. Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen, tancaven el grup que aspirava a victòria a 7,2 segons dels estonians, mentre que Gus Greensmith i Jonas Andersson eren cinquens a 43,8 segons dels líders, precedint en 1,8 segons a Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe.

Emperò, i amb els cotxes dins el parc tancat, es revelava que tan Ott Tänak i Martin Järveoja, com Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen, com Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe, havien fet un ús excessiu de l’impuls híbrid, motiu pel qual les 3 parelles eren sancionades amb 5 segons, una penalització que virtualment situava a Elfyn Evans i Scott Martin en la primera posició.

A 1 quart i mig de 7 del matí els 21 equips participants que restaven en actiu dins el certamen mundial, reprenien l’activitat competitiva amb la sortida del parc tancat d’Auckland. Un bucle de 3 trams dibuixats al nord de l’epicentre de l’esdeveniment, es disputaven en dues ocasions, aconseguint així els 88,28 km de l’etapa.

Craig Breen i Paul Nagle cridaven l’atenció dels mitjans imposant-se en la primera prova especial sabatina, si bé aquest resultat era del tot estèril donat el gran temps entregat la jornada anterior. Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen, així com Ott Tänak i Martin Järveoja aturaven el cronòmetre per darrere dels irlandesos i en aquest mateix ordre, i si bé els estonians no es mostraven gaire confidents amb les reaccions del seu cotxe ni amb el seu pilotatge, aquests aconseguien avantposar-se als britànics de Toyota a final de tram, qui de tota manera accedien al lideratge, un cop aplicats els 5 segons de sanció, per 2,9 segons de coixí.

El lideratge d’Elfyn Evans i Scott Martin seria efímer però, doncs en la segona prova especial de la jornada, tanmateix la més llarga de l’etapa, aquests se n’anaven de morro i picaven contra un voral, provocant la rebolcada del seu Yaris Rally1. Tot i perdre-hi el portó posterior, el cotxe queia sobre les 4 rodes i podia completar la cronometrada a una mica més de mig minut del registre dels seus companys Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen, nous líders de la classificació. Per a més drama, en l’impacte contra el voral, el radiador del seu cotxe es trencava, amb el què el pilot gal·lès havia d’anar afegint aigua dels bassals en l’enllaç vers la següent cronometrada i amb la seva bossa d’esquena per a beure aigua, per tal d'intentar-se mantenir viu en la competició.

Entre els Hyundai, Ott Tänak i Martin Järveoja se seguien lamentant de la manca de velocitat del seu cotxe i seguien concedint segons vers els finlandesos de Toyota, mentre que una avaria en el canvi, afligia encara més a Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe.

La velocitat d’uns i els problemes dels altres, deixava a Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen en primera posició per 4,6 segons amb Ott Tänak i Martin Järveoja, mentre que Sébastien Ogier i Benjamin Veillas pescaven la darrera posició de podi, a 1,9 segons dels bàltics de Hyundai.

La cronometrada que tancava el bucle matinal era cancel·lada arran de l’accident de Gus Greensmith i Jonas Andersson, pel que la majoria que s’hi estaven jugant les garrofes se’ls hi atribuïa un temps. Elfyn Evans i Scott Martin, malgrat acabar el bucle matinal pels seus propis mitjans a 36,2 segons dels líders finlandesos, eren exclosos del ral·li en arribar a les assistències d’Auckland, doncs allà s’hi trobava que la seva gàbia de seguretat havia resultat danyada en l’accident de la segona prova especial sabatina, amb el què el grup de pilots capdavanters quedava reduït a 3, on Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen lideraven per 4,6 segons i 6,5 segons vers els seus rivals estonians i companys francesos respectivament.

Les condicions humides i delicades de la pista en el bucle post meridional, eren un camí de llambordes daurades per als líders Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen, qui amb dues noves victòries de tram i un segon millor temps per darrere dels irlandesos Craig Breen i Paul Nagle, eixamplaven distàncies al capdavant de la general.

Sébastien Ogier i Benjamin Veillas hi acumulaven 2 segons millors temps, just per darrere dels seus companys finlandesos, i aquests es feien amb la segona posició d’Ott Tänak i Martin Järveoja, un guany facilitat en tan en quan els de Hyundai tornaven a emprar en excés l’impuls híbrid del seu i20 Rally1 en la primera cronometrada de la tarda i aquests eren sancionats amb 10 segons suplementaris, si bé els francesos en fer 1 minut tard al següent control horari, tornaven a equilibrar la balança.

Takamoto Katsuta i Aaron Johnston havien de retirar-se de la competició per accident en la cinquena prova especial, i si bé la seva manca de ritme era exuberant, doncs per exemple en aquesta prova especial s’hi deixaven més de 2 segons per quilòmetre vers els llebrers finlandesos, Oliver Solberg i Elliott Edmonson heretaven la cinquena posició a gairebé 3 minuts i mig dels líders.

De poca entitat cronometrada, la sisena prova especial sabatina no aportava massa cosa més enllà de la segona victòria de tram de Craig Breen i Paul Nagle, amb el què a partir de 2 quarts i mig de 7 de la tarda, els participants començaven a immiscir-se en el parc tancat, moment en el que la classificació situava a Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen al capdavant de la taula per 29,0 segons de marge amb Sébastien Ogier i Julien Ingrassia i per 46,4 segons amb Ott Tänak i Martin Järveoja. Gràcies a mantenir-se en pista, Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe eren quarts a 1 minut i 41,4 segons dels líders i per un marge d’1 minut i 53,5 segons amb els seus companys Oliver Solberg i Elliott Edmonson.

A 3 quarts de 10 del matí del diumenge 2 d’octubre de 2022, arrancava la tercera i última etapa del ral·li, una de les més curtes de tota la temporada, amb tan sols 31,18 km competitius que resultaven de passar en dues ocasions per un bucle de 2 trams situats en un radi inferior als 50 km de la ciutat, permetent així un format molt compacte i que l’activitat finalitzés amb la cerimònia del podi en passar 3 minuts de 2 quarts de 4 de la tarda.

Tot i que el marge de Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen era prou important al capdavant de la classificació provisional, donada la poca corda cronometrada de la jornada dominical, els finlandesos seguien tibant fort i s’imposaven en la cronometrada inaugural així com en la de clausura, altrament coneguda com el “Power Stage”, obtenint així els 5 punts extra en el certamen de pilots, mentre que en les dues proves especials centrals, els finlandesos esdevenien segons i hi entregaven 1,7 segons i 8 dècimes de segon a Ott Tänak i Martin Järveoja i a Sébastien Ogier i Benjamin Veillas respectivament, temps insuficient com per a que la taula patís cap canvi en l’anhelada primera posició.

En la lluita per les dues posicions contigües de podi, Ott Tänak i Martin Järveoja batien en dues ocasions a Sébastien Ogier i Benjamin Veillas, o a la inversa si la referència es prenia des de l’òptica dels gals, emperò els estonians aconseguien retallar en conjunt 3,5 segons als homes de Toyota, una distància que novament era insuficient com per a provocar cap canvi.

Sabedors de la seva victòria final, així com en el “Power Stage”, Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen s’apujaven al sostre del seu Yaris Rally1 en la mateixa línia de meta de la cronometrada i celebraven la conquesta del seu primer títol mundial ballant una mena de “Haka”, que més aviat semblava el “Aserejé” de las Ketchup de l’any 2002.

Arribats a Auckland en passar pocs minuts de 2 quarts de 4 de la tarda, el resultat esdevenia definitiu i així Kalle Rovanperä esdevenia el pilot més jove en convertir-se en campió del món, amb 22 anys i 1 dia, 5 anys menys que l’anterior récord que ostentava l’escocès Colin McRae des de l’any 1995. La formació finlandesa completava els 279,80 km cronometrats del programa en un temps de 2 hores 48 minuts i 1,4 segons, registre que rebaixava en 34,6 segons l’acumulat pels seus companys Sébastien Ogier i Benjamin Veillas i en 48,5 segons el d’Ott Tänak i Martin Järveoja.

Les cronometrades sabatines van ser fatals per a Tänak-Järveoja

Si en categoria absoluta la competició va estar molt renyida fins arribar a l’equador de la jornada sabatina, en la categoria intermitja la situació va resultar ser diametralment oposada. Davant l’absència dels principals animadors del certamen, només els polonesos Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak es desplaçaven fins a l’altra banda del món per competir-hi, els locals i campions del món en producció l’any 2011, Hayden Paddon i John Kennard, tenien el camí planer vers la victòria.

Els neozelandesos s’imposaven en totes i cadascuna de les proves especials de l'itinerari que es celebraven tret de 4, amb 3 victòries de tram per als polonesos i la darrera, en la penúltima prova especial del programa, en la que els australians Harry Bates i John McCarthy els hi llevaven el privilegi per tan sols 1 dècima de segon, 4 cronometrades en les que els herois locals hi esdevenien els segons més ràpids.

Un excels rendiment doncs que permetia a Hayden Paddon i John Kennard entrar al parc tancat d’Auckland del divendres i del dissabte al vespre amb 1 minut i 1,5 segons de marge i 2 minuts i 4,7 segons respectivament, i finalment adjudicar-se la victòria amb 2 minuts i 33,1 segons de coixí amb Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak i amb 3 minuts i 25,1 segons en relació als seus compatriotes Shane van Gisbergen, pilot habitual de la competició en circuits, i Glen Weston.

A efectes de campionat, la gran inversió realitzada per Kajetan Kajetanowicz, permetia al pilot polonès escurçar distàncies amb el líder provisional Andreas Mikkelsen, alhora que aquest rellevava en la segona posició a l'absent Emil Lindholm.


Paddon-Kennard volaven per les pistes neozelandeses i donaven tota una lliçó a la resta de la classe.

Entre els pilots nascuts abans del 1992, la victòria era per als australians Harry Bates i John McCarthy, qui tanmateix hi competien sols en la classe, mentre que entre aquells que en els seus documents oficials hi constava un any de naixement anterior a 1973, la victòria era per a l’alemany Armin Kremer i la seva filla Ella Kremer.

Tot i competir sols, Bates-McCarthy aconseguien una victòria de tram a les acaballes de l'itinerari.

Kremer pare i filla s'imposaven entre els veterans.

La doble victòria de Kalle Rovanperä a Nova Zelanda, permetia al pilot finlandès proclamar-se campió del món en el certamen de pilots l'endemà de complir 22 anys, establint així un nou record difícilment rebaixable. Ott Tänak, tercer al podi, afiançava la seva segona posició provisional, al igual que el belga Thierry Neuville davant el segon zero consecutiu del britànic Elfyn Evans.

Pilot
Punts

Kalle Rovanperä

237

Ott Tänak
173

Thierry Neuville

144

A la ronda austral, Toyota hi aconseguia el seu quart doblet de la temporada i els japonesos establerts a Finlàndia tenien a tocar de la punta dels dits el seu sisè títol mundial. El seu principal rival, Hyundai, amb 4 i20 rere els 2 primers Yaris Rally1, no feia altra cosa que certificar la primera posició entre els perdedors davant una nova debacle entre els M-Sport.

Constructor
Punts

Toyota

455

Hyundai

374

M-Sport

224