Solberg-Mills van volar per les pistes sardes amb 13 escratxs en 19 trams.

Tretzena cita en el calendari del campionat del mòn de ral·lis, d'un total de setze, el diumenge 3 d'octubre de 2004 finalitzava a la localitat de Porto Cervo el 1r Ral·li de Sardenya, prova que reemplaçava el mític Ral·li de Sanremo com a ronda italiana en el mundial. A la prova, que tenia puntuabilitat en els campionats de pilots, marques i mundial júnior, s'hi inscribien un total de 74 equips dels que 67 empendrien des de la rampa de sortida el dijous 30 de setembre el camí cap un recorregut composat per 19 especials cronometrades de 383,23 km de distància que només 29 equips van aconseguir superar.

Loeb-Elena pensant en clau de campionat, van fer un pilotatge segur, sense arriscar.

Petter Solberg i Phil Mills van sortir a per totes a la prova italiana i ja des d'un primer moment es feien amb el liderat del ral·li gràcies a dos escratxs consecutius el que situava ja a la majoria dels seus rivals per sobre dels 20 segons de distància en tan sols dues cronometrades. Sébastien Loeb i Daniel Elena, que pensaven més en clau de campionat que no de ral·li, feien un pilotatge segur, sense arriscar el més mínim en un intent per superar el Subaru Impreza WRC del líders, tot i així la parella de Citroën aconseguia el millor crono en la tercera especial cronometrada on una fuita d'aigua en el radiador del cotxe número 1 va donar una dosi extra d'emoció a la prova amb un motor reescalfat i que en els últims metres funcionava a tres cilindres.

En la represa, els honors de ser els homes més ràpids van ser per a Marcus Grönholm i Timo Rautiainen els quals marcaven l'escratx en la quarta i cinquena especial cronometrada, si bé el temps que havien pogut recuperar als líders de la prova en aquestes dues especials cronometrades, els de Subaru reestablirien el temps perdut amb l'escratx en el sisè i últim tram de la jornada, arribant a la neutralització del primer dia separats per 30,3 segons, seguits a 34,8 segons dels conservadors Sébastien Loeb i Daniel Elena, sabedors de que per davant tenien dues rondes d'asfalt que els serien molt més propicies per proclamar-se campions del mòn.

En el transcurs de la segona etapa, Petter Solberg i Phil Mills van incrementar distàncies al capdavant de la general provisional del ral·li, gràcies als 6 escratxs aconseguits en els 7 trams celebrats, més quan l'únic equip que semblava poder estar per la labor d'intentar atacar la seva posició, el Peugeot 307 WRC de Marcus Grönholm i Timo Rautiainen, es quedaven sense turbo en la tercera especial cronometrada i perdien de l'entorn de 20 minuts, per sort era el darrer tram del bucle del matí i podien reparar ràpid l'averia, els finlandesos, que queien fins a la 21ena posició, seguien en competició marcant l'escratx en el cinquè tram del dia. D'altra banda, els seus companys d'equip Harri Rovanperä i Risto Pietiläinen, havien d'abandonar en la tercera especial del dia amb la caixa de canvis trencada del seu 307 WRC.

L'incident de Grönholm-Rautiainen deixava en tercera posició el Xsara WRC del pilot madrileny Carlos Sainz, afectat per grip, i el seu copilot molinenc Marc Martí, si bé aquests havien de controlar l'amenaça que suposava per als seus interessos la posició de Markko Märtin i Michael Park que finalitzaven la segona etapa a 2,9 segons d'ells, un cop a Ford havien pogut solventar sobre el terreny la manca de tests previs i per tant l'ajust perfecte de les suspensions.

Només arrancar la tercera etapa, l'estoni Markko Märtin i el britànic Michael Park aconseguien empatar a temps en la general amb Carlos Sainz i Marc Martí, per en la següent especial cronometrada superar-los per 1,3 segons, però tot se'n va anar en orris quan a la tercera especial del dia, el motor del Ford Focus RS WRC de Märtin-Park es trencava, deixant de nou als pilots de Citroën Sainz-Martí en posicions de podi.

Per davant d'ells tot seguia pràcticament igual, amb Petter Solberg i Phil Mills sumant més i més escratxs en el seu compte particular amb el permís de Loeb-Elena i Grönholm-Rautianen que ho feien en el segon i cinquè tram del dia, el que va permetre als pilots de Subaru aconseguir la seva tercera victòria consecutiva de la temporada, cinquena en el comput general del campionat, amb un marge de 2 minuts i 7,9 segons vers Sébastien Loeb i Daniel Elena, tancant el podi i sense la pressió de ningú, ja que els quarts classificats eren ja a gairebé 7 minuts d'ells, Carlos Sainz i Marc Martí finalitzaven el ral·li en tercera posició a 3 minuts i 20,9 segons dels guanyadors.

Afectat per la grip, Carlos Sainz no va poder mostrar la seva capacitat d'estrenador de palmarès mundial a Sardenya.

En el campionat júnior el ral·li va tenir només color Suzuki, si bé fins a tres equips van alternar-se en la posició de líder de la categoria, el primer d'ells va ser el pilot de San Marino Mirco Baldacci i el seu copilot italià Giovanni Bernacchini, cedint els honors als estonis Urmo Aava i Kuldar Sikk que finalitzaven la primera etapa com a líders provisionals. En la represa del segon dia, Per-Gunnar Andersson i Jonas Andersson es feien amb el liderat de la prova per conservar-lo ja fins a la conclusió del ral·li on quatre Ignis S1600 copaven les 4 primeres places. Per a Andersson, la tercera victòria de la temporada, permetia al pilot suec acostar-se al seu company d'equip i líder de la provisional, el britànic Guy Wilks, el qual acabava la prova en segona posició deixava les distàncies entre tots dos en 3 punts.

Suzuki va dominar clarament la categoria júnior a Sardenya, Andersson-Andersson van ser els més ràpids de tots ells.

En el campionat de pilots, Petter Solberg gràcies a cinquena victòria de la temporada escurçava tímidament les distàncies amb el líder destacat del campionat, el francès Sébastien Loeb ja que aquest completava la cita en segona posició. Carlos Sainz per la seva banda, tot i no estar en les millors condicions físiques, la seva tercera posició al ral·li, li va permetre ocupar aquesta plaça en la general provisional del campionat en detriment del retirat Markko Märtin.

Pilot
Punts

Sébastien Loeb

100

Petter Solberg
74

Carlos Sainz

61

En el campionat de constructors el 2-3 de Citroën permetia a la marca dels dos galons desmarcar-se al capdavant de la general del campionat separant-se en 9 punts més de Ford. Subaru per la seva banda a la victòria de Solberg-Mills no hi podia sumar més punts i seguia en tercera posició en terra de ningú.

Constructor
Punts

Citroën

164

Ford

117

Subaru

101

La ronda francesa es movia a Alsàcia en honor de Sébastien Loeb i aquest responia guanyant la prova i el seu setè mundial.

El diumenge 3 d'octubre de 2010 finalitzava a Haguenau la 1a edició del Ral·li dAlsàcia, onzena prova en el calendari del campionat del mòn de ral·lis, que tot i gaudir de puntuabilitat en els certàmens reservats a pilots, constructors, producció, S-WRC i mundial júnior, només aconseguia assolir 70 equips inscrits en la seva llista oficial. D'aquests, 67 començaven a disputar el divendres 1 d'octubre un recorregut format per 20 proves especials cronometrades sobre asfalt d'una distància total de 352,88 km i que, amb o sense ajudes administratives, 49 aconseguirien completar.

El fang trobat en pista el divendres al matí va hipotecar en bona part el ral·li de Sordo-Vallejo.

Per primera vegada en el calendari mundial la ronda francesa es movia des de l'illa de Còrsega cap a terreny continental, i ho feia precisament a casa del per llavors 6 vegades campió mundial Sébastien Loeb. Divendres els participants tenien per davant seu un bucle format per 4 trams que es disputava dues vegades, és a dir 8 proves especials cronometrades en total que suposaven els primers 145,86 km del recorregut.

Sébastien Loeb i Daniel Elena aprofitaven el fet d'obrir pista, ja que en la nit anterior la pluja havia fet acte de presència a la zona i al pas de cada participant la pista s'enfangava cada cop més, això va permetre als pilots de Citroën adjudicar-se de forma consecutiva els 4 escratxs possibles del bucle matinal i arribar al reagrupament per les assitències de l'etapa amb 14,7 segons d'avantatge vers els francesos del Citroën Junior Team, Sébastien Ogier i Julien Ingrassia, mentre que per joia de Citroën, el C4 WRC privat del norueg Petter Solberg i el britànic Chris Patterson i l'oficial dels espanyols Dani Sordo i Diego Vallejo, perjudicats per sortir en cinquena posició a pista, ocupaven les dues següents posicions ocupant així les 4 primeres posicions.

Per la tarda el terreny es va assecar, normalitzant-se una mica més la situació, el que va permetre a Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila marcar el primer millor registre de la represa. Sébastien Loeb i Daniel Elena guanyaven el següent mentre que els seus companys d'equip Dani Sordo i Diego Vallejo amb el seu segon temps escratx consecutiu, superaven a Petter Solberg i Chris Patterson per situar-se ja en posicions de podi.

La parella cantabro-gallega de Citroën aconseguia el seu primer escratx en el tercer tram de la tarda, el que els situava a partir de llavors en segona posició, mentre que en el quart tram de la tarda i últim de la jornada, Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila repetien com els homes més ràpids d'una prova especial el que els permetia trencar el quartet de Citroën en superar en la general provisional a Petter Solberg i Chris Patterson. A la neutralització de la primera etapa doncs s'hi arribava amb Sébastien Loeb i Daniel Elena com a líders amb 22,7 segons de marge en relació a Dani Sordo i Diego Vallejo i 25,6 segons vers Sébastien Ogier i Julien Ingrassia. El primer Ford calia anar-lo a buscar fins la quarta posició, a 41,8 segons dels líders i amb 4 segons de marge vers el Citroën C4 WRC de Petter Solberg i Chris Patterson.

Dissabte pel matí, la segona jornada s'iniciava amb pluja, la qual novament estava formada per un bucle de 4 trams a doble passada que suposaven les 8 proves especials cronometrades de 149,22 km que s'afegien al recorregut. Sébastien Loeb i Daniel Elena arrancaven fort en aquestes condicions i amb el segon escratx del dia en la tercera especial de l'etapa, la més llarga de tot el ral·li, els campions mundials en vigència deixaven pràcticament el ral·li sentenciat en endosar 18,3 segons als segons classificats en l'especial i en la general provisional del ral·li, els seus companys Dani Sordo i Diego Vallejo.

Per darrera en la segona prova cronometrada del dia, Petter Solberg i Chris Patterson reestablien el quartet de Citroën en detriment dels finlandesos de Ford Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila, els quals reaccionaven adjudicant- se el quart i últim tram del bucle del matí.

Amb l'arribada de les segones passades per la tarda Sébastien Ogier i Julien Ingrassia no semblaven estar disposats a acatar les ordres dictaminades pel seu director d'equip, Olivier Quesnel, que havia demanat als seus tres equips respectar les posicions establertes en el reagrupament, quan la parella provençal atacava a fons per marcar l'escratx en el primer tram de la segona passada. Dani Sordo i Diego Vallejo, els més amenaçats per l'actitu rebel de la parella local, responien amb el millor temps en la següent cronometrada, mentre que en la segona passada pel tram més llarg del ral·li i tercera prova cronometrada del bucle, Sébastien Ogier i Julien Ingrassia es veien obligats a abandonar el ral·li en trencar un esmortidor del seu Citroën C4 WRC. Així Petter Solberg i Chris Patterson es situaven en posicions de podi, posició que certifcaven en guanyar els dos últims trams de la jornada que li permetien deixar a Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila a 20 segons.

La tercera i última etapa amb dues passades per un tram i l'especial espectacle a la ciutat natal de Sébastien Loeb, Haguenau, era un mer tràmit per a la majoria dels participants. Petter Solberg i Chris Patterson mantenien la inercia de la jornada anterior en imposar-se en la primera passada pels carrers d'Haguenau, mentre que en el tram genuí de ral·lis el millor temps se l'adjudicava Dani Sordo i Diego Vallejo.

La segona passada pel tram es cancelava, pel que la caravana del ral·li es dirigia cap a Haguenau per tancar en els seus carrers la primera edició del Ral·li d'Alsàcia que es resolia amb un últim escratx de Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila. Sense majors incidents per a destacar doncs, Sébastien Loeb i Daniel Elena guanyaven el ral·li en la ciutat natal del pilot en completar les 19 proves especials celebrades amb un temps de 3 hores 5 minuts i 49,3 segons, és a dir, 35,7 segons menys que Dani Sordo i Diego Vallejo. Petter Solberg i Chris Patterson tancaven el podi a 1 minut i 16,8 segons dels guanyadors.

Solberg-Patterson tancaven un nou triplet de Citroën.

Entre els cotxes de producció la prova va estar dominada en els primers compassos pels neozelandesos del "Pirelli Star Driver" Hayden Paddon i John Kennard, els quals s'adjudicaven les tres primeres cronometrades, en la quarta però un problema els feia descendre fins la tercera posició provisional deixant al capdavant als portuguesos Armindo Araújo i Miguel Ramalho. Per la tarda portuguesos i neozelandesos van mantenir el seu estira i arronsa però de nou en l'especial que tancava el bucle, ara una averia elèctrica deixava als oceànics pràcticament fora de la lluita.

Al llarg del dissabte, els portuguesos s'afermaven en la seva posició de líder en guanyar cinc de les vuit especials cronometrades celebrades per ja en el tràmit dominical pilotar de forma molt segura i així assegurar-se una important victòria que permetia al pilot recuperar la primera posició provisional del campionat per 18 punts de marge a falta de celebrar la última prova del campionat, el ral·li de Gales.

Araújo-Ramalho recuperaven el liderat a Alsàcia.

En el campionat reservat a vehicles S2000, el conegut com S-WRC, la prova va estar dominada en la seva primera jornada pels pilots de Škoda, especialment pels noruegs Eyvind Brynildsen i Cato Menkerud, autors de 4 escratxs de 8 possibles. Al llarg de la segona jornada, el suecs Patrik Sandell i Emil Axelsson van anar llimant distàncies vers els líders, fins que en la última prova cronometrada del dissabte els suecs superaven als noruegs al capdavant de la taula general de temps. En el tràmit dominical, Eyvind Brynildsen i Cato Menkerud veien volatilitzades totes les seves opcions a victòria en aturar-se el seu Škoda Fabia S2000 en l'únic tram que s'hi celebrava.

Amb aquesta victòria Patrik Sandell aconseguia sumar 99 punts, i si bé no passava de la quarta posició provisional del campionat, s'acostava a les posicions de podi i a la posició del líder, ocupada des de l'inici de la temporada pel pilot de Manlleu Xevi Pons que acumulava 108 punts en acabar la ronda francesa en una discreta quarta posició.

Araújo-Ramalho recuperaven el liderat a Alsàcia.

En categoria júnior els francesos Mathieu Arzeno i Renaud Jamoul van dominar la classe en els tres primers trams del divendres, però en arribar el quart, el més llarg del dia, el domini va recaure en mans dels belgues Thierry Neuville i Nicolas Klinger. Aquests es van mantenir al capdavant fins a l'arribada l'endemà de l'especial reina, on els 3 minuts perduts per una punxada deixava com a líders al neerlandès Hans Weijs i al belga Bjorn Degandt, que si bé no destacaven pels bons cronos si que ho feien per mantenir-se al marge dels incidents. En arribar a la segona passada per l'especial cronometrada reina del ral·li però, una punxada enviava als protegits per la Federació Neerlandesa de Ral·lis fins a la segona posició per darrera dels francesos convidats per la organització Jérémi Ancian i Damien Mezy. Els nous líders sumaven el seu tercer escratx i segon consecutiu en la última prova cronometrada del dia, el que els confirmava al capdavant de la provisional amb gairebé 1 minut i tres quarts d'avantatge vers els segons classificats de cara al tràmit dominical, on pràcticament res rellevant va ocòrrer donada la brevetat de la mateixa certificant-se així l'anecdòtica victòria de Jérémi Ancian i Damien Mezy.

A efectes de campionat l'alemany Aaron Burkart, que a Alsàcia tenia un discret paper acabant quart, es mantenia en primera posició provisional per 7 punts de marge vers el neerlandès Hans Weijs, que a França li aconseguia retallar 8 punts en acabar en segona posició a l'espera del que pogués passar al Ral·li Catalunya que tancava el campionat reservat als més joves pilots.

Ancian-Mezy, convidats per la organització, s'imposaven en categoria júnior.

La victòria que aconseguia Sébastien Loeb a la seva ciutat natal, suposava la consecució del seu setè títol mundial consecutiu, doncs amb dues proves per davant el seu marge d'avantatge vers el seu compatriota Sébastien Ogier, que a Alsàcia igualava el seu pitjor resultat amb un sisè lloc, era ja de 60 punts. Jari-Matti Latvala tancava el podi provisional a 22 punts del Sébastien provençal i amb 11 de marge vers Petter Solberg.

Pilot
Punts

Sébastien Loeb

226

Sébastien Ogier
166

Jari-Matti Latvala

144

En el campionat de constructors el tercer doblet de Citroën de tres possibles sobre asfalt, unit al baix rendiment que obtenien les dues parelles finlandeses de Ford a Alsàcia, donava també el títol en el certàmen a casa a la marca dels dos galons, doncs la seva diferència vers Ford arribava ja fins als 111 punts. L'equip junior de Citroën, seguia tancant el podi provisional igualant la puntuació obtinguda per l'equip Stobart tot i que els francesos només aconseguien situar un dels seus dos cotxes a la línia d'arribada.

Constructor
Punts

Citroën

388

Ford

277

Citroën Junior

193

Evans-Martin van haver de correr i molt per tal d’aconseguir la victòria.

Canviant la verdor dels frondosos boscos finlandesos per les tonalitats daurades i marronoses pròpies de la tardor, el 70è Ral·li 1000 Llacs finalitzava el diumenge 3 d’octubre de 2021 al seu lloc natural, la ciutat de Jyväskylä. El ral·li, que retornava al panorama després d’un any d’absència arran de la pandèmia per la Covid19, es presentava amb un recorregut format per 19 proves especials cronometrades d’una distància total de 287,11 km, una corda a la que les 43 formacions participants començarien a fer front a partir del divendres 1 d’octubre i que 37 d’elles aconseguirien completar. L’esdeveniment finlandès, que entregava punts en els certàmens de pilots, constructors, WRC2 i WRC3, comptava amb 43 parelles de noms en la seva llista d’inscrits, totes les que baixaven per la rampa de sortida.

Tänak-Järveoja ho van intentar tot, però els hi fou impossible tornar a inscriure el seu nom en el palmarès.

En passar 7 minuts de l’1 del migdia, arrancava la primera etapa del ral·li en sortir del parc tancat de Jyväskylä, un escull format per 6 proves especials cronometrades de 89,42 km competitius, llur principal handicap residia en celebrar-se sense assistències mecàniques.

Tal i com venia sent habitual a la ronda finlandesa, l’especial urbana de Harju inaugurava les hostilitats vers el cronòmetre, si bé en aquesta ocasió la cronometrada quedava més ben integrada amb la resta de la primera etapa. Takamoto Katsuta i Aaron Johnston marcaven el millor temps pels carrers de Jyväskylä amb 2 dècimes de segon d’avenç sobre el temps de Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe i amb 3 i 4 dècimes de segon sobre el temps que els dos darrers guanyadors de les tres últimes edicions hi aconseguien marcar, Esapekka Lappi i Janne Ferm i Ott Tänak i Martin Järveoja respectivament.

En posar rumb a les cronometrades campestres va ser quan realment es van començar a veure els pilots cridats a ser protagonistes. Craig Breen i Paul Nagle s’imposaven en la següent prova especial per davant d’Ott Tänak i Martin Järveoja i els estonis passaven així a liderar la classificació per davant de, precisament, la parella irlandesa. Elfyn Evans i Scott Martin, amb el tercer millor temps a final de tram, passaven a ocupar idèntica posició a la taula.

Ott Tänak i Martin Järveoja es refermaven en la primera posició amb dues victòries de tram consecutives en la tercera i quarta prova especial del dia, mentre que Craig Breen i Paul Nagle feien el mateix en la segona posició amb un segon millor temps així com una altra victòria parcial en la penúltima prova especial programada. Paral·lelament, en aquesta penúltima prova especial, els Toyota Yaris WRC, oficial i privat, dels locals Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen i d’Esapekka Lappi i Janne Ferm aconseguien superar el dels britànics Elfyn Evans i Scott Martin i la parella de les illes baixava des de la tercera posició fins a la cinquena.

L’endarreriment de la ronda finlandesa en el calendari suposava un avenç important en l’hora de l’ocàs i per tant la sisena i última prova especial del dia es celebrava de nit, tot i iniciar-se a les 7 en punt de la tarda. En aquestes condicions Elfyn Evans i Scott Martin es retornaven del cop rebut instants abans en forma de victòria de tram, mentre que Craig Breen i Paul Nagle en aturar el cronòmetre amb el tercer millor temps per darrera d’Esapekka Lappi i Janne Ferm, passaven a comandar la provisional.

Completats els 89,42 km cronometrats de la primera etapa, els pilots estaven habilitats a partir de les 9 del vespre a entrar en règim de parc tancat a Jyväskylä, una maniobra que es portava a terme després de les pertinents assistències mecàniques i que s’havia de realitzar abans de 2 quarts d’1 de la nit. En aquells precisos moments, Craig Breen i Paul Nagle eren líders per 2,8 segons de marge vers Ott Tänak i Martin Järveoja, mentre que en relació als Toyota d’Elfyn Evans i Scott Martin, Esapekka Lappi i Janne Ferm i de Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen, el coixí de segons esdevenia de 6,1, 6,7 i 7,9 segons respectivament.

Les distàncies entre els 5 primers classificats eren curtes i per tant els 151,95 km cronometrats de la jornada sabatina esdevenien molt interessants. Una activitat a la que es donava inici quan mancaven 2 minuts per a 3 quarts de 7 del matí i que es distribuïa al llarg de 9 proves especials, resultants de passar per un bucle de 4 trams pel matí i per la tarda, i que es tancava al capvespre amb una segona passada per l’especial urbana de Harju. 

Elfyn Evans i Scott Martin encadenaven 4 victòries de tram al llarg de l’escull matinal i els de Toyota es feien amb la primera posició amb la segona d’elles, per entrar al parc d’assistències de Jyväskylä amb un coixí de 5,6 segons vers Craig Breen i Paul Nagle, autors de 2 segons millors temps i 2 tercers temps escratxs, i de 9,7 segons amb Ott Tänak i Martin Järveoja, 1 segon temps escratx i 2 tercers.

Alhora, en el darrer tram del bucle matinal, Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen s’accidentaven i la gran esperança local es veia obligada a abandonar la competició, cedint el seu quart lloc a uns altres locals, els guanyadors de l’edició de 2017 Esapekka Lappi i Janne Ferm, si bé aquests ja es trobaven a gairebé mig minut dels britànics.

Havent dinat i posat a punt les mecàniques, Ott Tänak i Martin Järveoja reaccionaven, i els estonis s’imposaven en les 3 primeres proves especials de l’escull. Però amb Elfyn Evans i Scott Martin aturant sempre el cronòmetre per darrera seu, l’esforç només els hi servia per superar als seus companys d’equip irlandesos en la classificació. Els britànics vencien en la darrera cronometrada del bucle per tal de recuperar segon i mig al seu marge i portar-lo fins a 9,1 segons, mentre que pels carrers de Jyväskylä els de Hyundai i Toyota feien taules en aconseguir-hi l’escratx ex-aequo. 

Retornant a la darrera prova especial del bucle post-meridional, Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe es veien obligats a abandonar quan eren cinquens a la taula provisional i per davant dels seus màxims rivals en la cursa pel títol, els francesos Sébastien Ogier i Julien Ingrassia, per una avaria en el radiador arran d’haver recepcionat massa fort un salt.

Superada l’etapa més llarga del programa, els pilots podien entrar en règim de parc tancat a partir d’1 quart de 10 del vespre, una maniobra que s’havia de realitzar abans de 2 quarts d’1 de la nit, tal i com havia passat la jornada anterior, i després d’haver passat per les pertinents assistències de final d’etapa. En aquells moments, Elfyn Evans i Scott Martin encapçalaven la classificació per 9,1 segons amb Ott Tänak i Martin Järveoja i per 19,5 segons amb Craig Breen i Paul Nagle. Esapekka Lappi i Janne Ferm, que buscaven un bon resultat per tal de recuperar un seient en la màxima categoria la próxima temporada, eren quarts a 44,8 segons dels britànics i amb més d’1 minut i mig de marge amb Sébastien Ogier i Julien Ingrassia.

L’absència d’unes assistències retornava al programa en la jornada dominical, si bé en aquesta ocasió l’escull només estava conformat per 4 proves especials, bucle de 2 trams a doble passada, de 45,74 km cronometrats, dels que els seus darrers 11,12 km es corresponien al Power Stage.

Ott Tänak i Martin Järveoja intentaven mantenir viu el seu pols amb Elfyn Evans i Scott Martin i els estonis s’imposaven en la primera prova especial del dia per davant dels britànics, emperò els resultats s’invertirien ràpidament a favor dels de Toyota, qui tancaven el seu concurs a la ronda finlandesa amb 3 victòries de tram, Power Stage inclòs, just per davant dels de Hyundai.

En quan les manetes dels rellotges finlandesos indicaven que era 1 quart de 3 de la tarda, a Jyväskylä tenia lloc la cerimònia del podi, en la que Elfyn Evans i Scott Martin hi pujaven al seu graó més alt en completar els 287,11 km cronometrats del programa amb un temps de 2 hores 19 minuts i 13,7 segons, un registre que reduïa en 14,1 segons l’aconseguit per Ott Tänak i Martin Järveoja i en 42,2 segons el de Craig Breen i Paul Nagle.

Molt incisius en la primera meitat de prova, Breen-Nagle es van desinflar en la segona.

En categoria WRC2, Mads Østberg i Torstein Eriksen s’alçaven com els primers líders de la classe en imposar-se en l’especial urbana de Harju, una posició d’honor que els noruecs conservarien fins a la penúltima prova especial del divendres, gràcies a repetir la victòria de tram en la primera passada per l’especial més llarga de l’etapa, tercera cronometrada del dia. Ja en la darrera cronometrada de la jornada, i després d’haver acumulat 3 victòries parcials de 6 possibles, Teemu Suninen i Mikko Markkula rellevaven als de Citroën a bord del Volkswagen Polo R5 GTi que els locals havien arrendat a Printsport.

Els finlandesos entraven en règim de parc tancat el divendres al vespre amb un marge de 8,2 segons vers els noruecs de la firma francesa i de 13,7 segons vers els russos Nikolay Gryazin i Konstantin Aleksandrov, qui després de l’experiment grec amb M-Sport, retornaven al seu cotxe sortit de Wolsfburg. Fora de les posicions de podi s’hi trobava el duel fratricida entre els Hyundai i20 Rally2 d’Oliver Solberg i Craig Drew i de Jari Huttunen i Mikko Lukka, qui estaven separats en tan sols 9 dècimes de segon i a 34,4 segons dels líders.

La jornada sabatina seguia més o menys el mateix patró de la jornada anterior, amb un repartiment a parts iguals de les victòries de tram entre els líders finlandesos amb els seus perseguidors noruecs. Paral·lelament, i al llarg de l’escull matinal, queien d’aquestes primeres posicions Oliver Solberg i Craig Drew per accident en la primera prova especial i Nikolay Gryazin i Konstantin Aleksandrov per excés de punxades en la tercera prova especial.

Amb aquests dos abandonaments matinals, Jari Huttunen i Mikko Lukka prenien la tercera posició provisional, i precisament els de Hyundai mantenien la igualada de victòries parcials entre primers i segons classificats en imposar-se en la segona passada per la cronometrada de Harju.

Res estava encara decidit de cara als 45,74 km cronometrats de la darrera jornada dominical, doncs 8,0 segons separaven a Teemu Suninen i Mikko Markkula de Mads Østberg i Torstein Eriksen, mentre que als locals Jari Huttunen i Mikko Lukka calia anar-los a trobar a 1 minut i 34,2 segons del temps dels seus compatriotes.

El ball de segons entre els dos primers classificats encara es va mantenir en la primera meitat d’etapa, si bé en la seva segona meitat, Teemu Suninen i Mikko Markkula s’asseguraven la victòria amb 1 escratx i un segon millor temps per darrera dels reenganxats Nikolay Gryazin i Konstantin Aleksandrov.

Així doncs, completada l’activitat programa, Teemu Suninen i Mikko Markkula aconseguien la seva primera victòria de la temporada i la primera des de que havien sortit de l’òrbita d’M-Sport per un marge de 15,7 segons amb Mads Østberg i Torstein Eriksen i d’1 minut i 51,9 segons en relació a Jari Huttunen i Mikko Lukka.

A efectes de campionat, Mads Østberg escurçava distàncies sobre Andreas Mikkelsen, absent a la ronda finlandesa, fins als 8 punts i amb 6 participacions tots dos, si bé el segon tenia per descomptar el zero de Sardenya i el primer comptava com a pitjor resultat acumulat el vuitè aconseguit a Grècia.

Suninen-Markkula demostraven que havia valgut la pena sortir d’M-Sport.

En categoria WRC3, Emil Lindholm i Reeta Hämäläinen completaven la primera jornada amb 4 victòries de tram i 2 segons millors temps, un rendiment excel·lent que els situava al capdavant de la categoria des d’un primer moment i que els hi mantenia en el transcurs de tota l’etapa per tal d’entrar al parc tancat de Jyväskylä amb 17,1 segons de marge vers els seus compatriotes Mikko Heikkilä i Topi Luthinen i 29,5 segons amb Teemu Asunmaa i Marko Salminen. Cinquens i primers estrangers eren els espanyols Pepe López i Borja Odriozola a gairebé 2 minuts dels líders locals.

Els líders no afluixaven al llarg del dissabte, i a Emil Lindholm i Reeta Hämäläinen només se’ls hi escapaven dues victòries de tram al llarg de tota la jornada per tal de retornar al parc tancat havent ampliat el coixí fins a 1 minut vers els seus compatriotes i perseguidors. 

Centrant-nos en el grup perseguidor, gràcies a un segon i tercer millor temps, així com un escratx ex-aequo amb els líders en la tercera prova especial, Eerik Pietarinen i Annti Linnaketo escalaven des de la quarta posició fins a la segona plaça provisional; un rendiment que provocava la reacció de Mikko Heikilä i Topi Luthinen que amb la victòria de tram en la darrera cronometrada matinal, recuperaven la segona posició.

En la segona passada pel bucle, Mikko Heikilä i Topi Luthinen iniciaven l’escull desmarcant-se dels seus perseguidors, però gràcies al millor temps compartit amb els líders en la segona passada per la cronometrada urbana de Harju, Eerik Pietarinen i Antti Linnaketo tornaven a escurçar distàncies vers la posició de plata, per tal d’entrar en el parc tancat a 8,4 segons d’aquesta plaça i a 1 minut i 9,2 segons del lideratge. En una classificació molt estreta, Teemu Asunmaa i Marko Salminen eren quarts a 16,6 segons de la darrera de les posicions de podi.

L’elevada tensió entre els pilots finlandesos ben d’hora es cobraria el seu preu, doncs en el transcurs de la segona prova especial dominical, tan Eerik Pietarinen i Antti Linnaketo, així com Teemu Asunmaa i Marko Salminen, tercers i quarts de la classificació provisonal, causaven baixa per accident, habilitant a Lauri Joona i Mikael Korhonen a ocupar la darrera de les posicions de podi, un cop que els finlandesos havien aconseguit superar als espanyols Pepe López i Borja Odriozola al llarg del dissabte.

La classificació que en resultava d’aquest desastre era pràcticament definitiva donades les grans distàncies que els separaven i els escasos quilòmetres cronometrats que aquests tenien per endavant, pel que els pilots es deixaren de negligències, amb un cert repunt al Power Stage final, el qual seria guanyat pels estonis Egon Kaur i Silver Simm per davant de la parella espanyola, així com els guanyadors de l’esdeveniment, Emil Lindholm i Reeta Hämäläinen.

Els finlandesos aconseguien la victòria a la cita domèstica per 1 minut i 1,3 segons de marge vers Mikko Heikilä i Topi Luthinen i per 4 minuts i 56,5 segons amb Lauri Joona i Mikael Korhonen, una victòria que, transportada a la provisional del certamen, situava al jove Emil Lindholm en la tercera posició provisional a 54 punts de Yohann Rossel i a 39 punts de Kajetan Kajetanowicz.

Lindholm-Hämäläinen es coronaven a Jyväskylä.

La victòria perfecta que Elfyn Evans aconseguia sobre les ràpides pistes de grava finlandeses, unida al resultat discret de Sébastien Ogier i al zero de Thierry Neuville, refermava al pilot gal·lès en la segona posició provisional de la taula i el deixava de nou en situació de lluitar per la primera plaça en la recta final del calendari en trobar-se a 24 punts del seu company provençal.

Pilot
Punts

Sébastien Ogier

190

Elfyn Evans
166

Thierry Neuville

130

Tot i que Hyundai situava a dos dels seus cotxes sobre el podi finlandès, el cert era que Toyota gràcies a la victòria absoluta i de tram del Power Stage, combinada amb el 4t lloc en constructors de Sébastien Ogier i Julien Ingrassia, aconseguia ampliar tímidament les distàncies amb els seus rivals coreans en la cursa cap al títol. Per la seva banda, M-Sport seguia fent de comparsa un esdeveniment més.

Constructor
Punts

Toyota

439

Hyundai

378

M-Sport

171