Latvala-Anttila aconseguien la seva primera victòria sobre asfalt amb una actuació brillant.
Amb la capital alsaciana, Estrasburg, com escenari de cerimònies, el diumenge 5 d'octubre 2014 s'hi oficialitzava la conclusió del 5è Ral·li d'Alsàcia, onzena prova en el calendari del campionat del món de l'especialitat. La ronda francesa, que era puntuable pels certàmens reservats a pilots i constructors, així com els mundials WRC-2, WRC-3 i junior, sent aquests dos últims pràcticament el mateix campionat, tenia en la seva llista d'inscrits 97 equips, dels que 89 iniciaven el divendres 3 d'octubre a disputar un recorregut format per 18 proves especials de 303,63 km cronometrats, una distància que 68 equips aconseguien completar.
Mikkelsen-Fløene semblaven estar en condicions de lluitar per la victòria, però el correctiu rebut el dissabte ho impedia.
Un bucle de tres trams pels que s'hi passaven en dues ocasions més una especial espectacle celebrada a les afores d'Estrasburg, eren els encarregats de donar la benvinguda als participants. En total les 7 proves especials programades en la primera jornada suposaven 114,75 km competitius, en els 11,11 de la primera de les quals es vivia un duel molt tancat entre els dos equips de Volkswagen que aspiraven al títol mundial a finals de temporada, és a dir, entre els finlandesos Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila i els francesos Sébastien Ogier i Julien Ingrassia, separats per tan sols 3 dècimes de segon favorables als primers, mentre que els seus altres companys d'equip, els noruecs Andreas Mikkelsen i Ola Fløene completaven el triplet de la marca a 5 dècimes dels líders provisionals.
El duel entre finlandesos i francesos finalitzava en la segona prova especial programada, quan un problema amb el canvi de marxes feia perdre una mica més de 4 minuts als campions mundials en vigència, els quals a més a més penalitzaven per avançament 4 minuts addicionals en la següent cronometrada per una errada del copilot, el que amb 8 minuts de retard, els locals quedaven descartats per la victòria i els punts.
Entre tant, Andreas Mikkelsen i Ola Fløene accedien al liderat amb el millor temps en la segona prova especial, un liderat efímer, doncs Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila amb el millor registre en la tercera i última prova especial del bucle matinal, recuperaven el liderat per 7 dècimes abans d'entrar al re-agrupament del migdia. Beneficiats per la caiguda de Sébastien Ogier i Julien Ingrassia en sortien els pilots de les dues Irlandes Kris Meeke i Paul Nagle, els quals a bord del seu Citroën DS3 WRC accedien a l'última de les places de podi a 7,2 segons dels líders finlandesos.
En sortir de les assistències els noruecs escurçaven distàncies amb el millor temps de la quarta prova especial, sense arribar però a llevar el liderat als seus companys, els quals reaccionaven d'immediat amb dos escratxs consecutius en els dos trams de carretera que restaven per celebrar-se per elevar les distàncies fins als 8,5 segons. Tanmateix, aquest domini en els cronòmetres dels de Wolfsburg, deixava als seus rivals, capitanejats per Kris Meeke i Paul Nagle i els espanyols de Hyundai Dani Sordo i Marc Martí, un mica despenjats de la lluita per la victòria, tot i que aquests últims donaven un color diferent al transcurs del ral·li en compartir l'escratx amb Andreas Mikkelsen i Ola Fløene a l'especial espectacle d'Estrasburg.
Així doncs s'arribava al parc tancat, on Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila hi fitxaven en la primera plaça per 8,2 segons de marge vers Andreas Mikkelsen i Ola Fløene. Kris Meeke i Paul Nagle, tercers integrants del podi provisional, es trobaven ja a 23,1 segons del liderat. Decebuts pel rendiment que els nous Michelin estaven donant al seu Hyundai i20 WRC, Dani Sordo i Marc Martí restaven a les portes del podi a 51,2 segons dels primers classificats.
La jornada sabatina seguia un model pràcticament igual a l'anterior, amb un bucle de tres trams que es celebrava en dues ocasions, més una especial espectacle per tancar la jornada que en aquest cas es disputava a Mulhouse, en total en aquesta ocasió les 7 proves cronometrades suposaven un total de 125,50 km competitius, convertint així la segona etapa del ral·li en la més llarga de totes.
Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila s'imposaven consecutivament en les 4 primeres proves especials cronometrades del dia així com a l'especial espectacle de Mulhouse, anotant-se en les altres dues cronometrades programades un segon i un tercer millor registre i sempre per davant dels seus companys d'equip Andreas Mikkelsen i Ola Fløene. D'aquesta manera la parella líder finlandesa aconseguia obrir en 20 segons el gap vers els seus perseguidors noruecs, mentre que per darrera s'hi donaven unes lluites més interessants.
Dani Sordo i Marc Martí veien com els escandinaus de Citroën Mads Østberg i Jonas Andersson retallaven les distàncies per sota dels 10 segons en la primera especial de la jornada, però en la següent un problema amb els diferencials allunyava lleugerament a la parella dels dos galons de la possibilitat de prendre'ls-hi la plaça. Aquesta averia deixava en la cinquena posició als polonesos Robert Kubica i Maciej Szczpaniak, els quals mica en mica van anar llimant diferències per tal de fer entrada al parc tancat d'Estrasburg a només 9 dècimes de la parella espanyola.
Amb els mateixos noms figurant en les quatre primeres posicions de la general provisional, s'arribava a la neutralització de la segona etapa. Però si bé els noms eren els mateixos, les distàncies no, doncs totes elles es veien eixamplades, i ara Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila gaudien de 28 segons vers Andreas Mikkelsen i Ola Fløene, mentre que el marge que els finlandesos tenien amb Kris Meeke i Paul Nagle arribava fins als 53,7 segons. Sense trobar les sensacions adequades amb el seu cotxe, Dani Sordo i Marc Martí es trobaven ja a 1 minut i 41,7 segons del liderat en una superfície que era la seva.
La tercera i última etapa del ral·li tenia en el seu programa 4 proves especials, les quals es trobaven repartides al llarg de 2 trams pels que els participants hi competien en dues ocasions, assolint així una distància total cronometrada de 63,38 km, llur principal handicap residia en que es celebraven sense assistències i sota l'amenaça de pluja, el que generava una amplia selecció de compostos diferents.
Robert Kubica i Maciej Szczpaniak s'imposaven en la primera especial dominical i gràcies aquest resultat, els polonesos rellevaven de la quarta posició a Dani Sordo i Marc Martí, mentre que en la següent Sébastien Ogier i Julien Ingrassia s'assajaven de cara a obtenir alguns punts en el Power Stage. La tercera cronometrada de la tercera etapa va tenir molt poca història, en canvi la quarta i última, i per tant el Power Stage, Sébastien Ogier i Julien Ingrassia s'anotaven el registre més baix per tal d'emportar-se almenys 3 punts de la seva ronda local. Alhora en aquesta última prova especial, Robert Kubica i Maciej Szczpaniak patien una sortida de pista i els centre-europeus es veien obligats a abandonar la prova, retornant el quart lloc a Dani Sordo i Marc Martí.
Amb els 76 equips que aconseguien superar les tres etapes del ral·li al parc tancat d'Estrasburg el diumenge al migdia, el 5è Ral·li d'Alsàcia es donava oficialment per conclòs amb la victòria de Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila, els quals invertien un temps total de 2 hores 38 minuts i 19,1 segons per tal de recórrer els 303,63 km del programa; sent a més a més aquesta victòria la primera que els finlandesos aconseguien sumar sobre asfalt. Per la seva dreta els escortaven al podi els seus companys d'equip, els noruecs Andreas Mikkelsen i Ola Fløene, els quals precisaven 44,8 segons més que ells, mentre que Kris Meeke i Paul Nagle tancaven el podi a 1 minut i 5,3 segons dels guanyadors.
Meeke-Nagle no van poder presentar batalla als Volkswagen, però el naufragi d'altres els va donar lloc al podi.
En categoria WRC-2, reservada als cotxes de 4 rodes motrius però de preparació inferior als World Rally Car, la parella francòfona formada pel local Quentin Gilbert i el belga Renaud Jamoul aconseguien liderar la classe en bona part de la primera jornada gràcies a sumar 4 millors temps al llarg de les 7 primeres proves especials, si bé aquests feien entrada al parc tancat amb només 9,1 segons de marge vers els portuguesos Bernardo Sousa i Hugo Magalhaes que se n'adjudicaven 2 d'escratxs.
Un millor temps i un segon millor temps en les dues primeres proves especials sabatines, permetien als portuguesos accedir al liderat del certamen, una posició que els ibèrics aconseguirien mantenir al llarg d'una volta, doncs en la cinquena prova especial de la jornada, segona passada per la segona especial, Quentin Gilbert i Renaud Jamoul recuperaven la plaça perduda. Uns i altres mantenien el seu estira i arronsa en les dues últimes proves del dia, i el retorn a Estrasburg es feia amb 5,7 segons de diferència favorables als francòfons.
Aspirants a líder i líders mantenien el seu duel particular al llarg de la breu jornada dominical, i els primers s'imposaven en les dues passades pel primer tram, mentre que els segons ho feien en la segona. Així doncs la parella franco-belga finalment s'adjudicava la victòria per 8,1 segons de marge. Uns resultats que posats a la general del certamen eren intranscendents, doncs els pilots es trobaven força lluny de les posicions capdavanteres ocupades per Lorenzo Bertelli, Yuriy Protasov i Jari Ketomaa.
Gilbert-Jamoul sumaven la seva primera victòria.
Entre els més joves del campionat, o els integrants del WRC-3, doncs pràcticament era la mateixa classificació però amb diferents maneres de sumar punts, els locals i convidats per l'organització Frédéric Hauswald i Olivier Ural, iniciaven el seu periple alsacià dominant el bucle matinal amb dos escratxs i un segon temps escratx.
Per la tarda els joves francesos seguien estenent el seu rol de líders davant els alts i baixos dels regulars del certamen fins que una averia en la bomba de gasolina prèvia a l'especial espectacle que tancava la jornada, els deixava fora de competició. El testimoni el recollien llavors els britànics Alastair Fisher i Gordon Noble, davant una important amenaça dels seus rivals encapçalats pels francesos Quentin Giordano i Valentin Serraud, els quals fitxaven a poc més de 9 segons dels líders a l'entrada del parc tancat.
Al llarg de la jornada sabatina, els desencerts de Quentin Giordano i Valentin Serraud donaven aire a Alastair Fisher i Gordon Noble, mentre que per darrera uns altres francesos, Stéphane Lefebvre i Thomas Dubois, i Eric Camilli i Maxime Vilmot, progressaven favorablement fins al punt d'immiscir-se en una lluita per la segona posició a poc més d'una vintena de segons de la parella líder.
Diumenge Alastair Fisher i Gordon Noble deixaven el ral·li sentenciat amb dos escratxs consecutius en les dues primeres cronometrades, mentre que per darrera Eric Camilli i Maxime Vilmot es desempallegaven de la pressió dels seus compatriotes per tal de completar el recorregut en segona posició. Finalment però cap resultat pujava al marcador del WRC-3, doncs un problema amb la fitxa d'homologació, suposava l'exclusió de tots els participants d'aquesta mena de copa mono-marca promocionada per Citroën Sport, en la que s'havia convertit el campionat de 2 rodes motrius.
Fisher-Noble s'imposaven davant el desencert de l'oposició local.
En la general provisional del campionat per a pilots, el finlandès Jari-Matti Latvala aconseguia retallar 23 punts al seu company d'equip i líder, el francès Sébastien Ogier, amb el que les distàncies entre els dos únics aspirants a la corona mundial es situaven en 27 punts quan encara mancaven per celebrar-se dues cites més. Per darrera, el seu altre company, el noruec Andreas Mikkelsen, no feia més que afermar encara més la seva posició obrint en 8 punts més el gap que el separava del finlandès Mikko Hirvonen.
Pilot |
Punts |
Sébastien Ogier
|
|
Jari-Matti Latvala |
190 |
Andreas Mikkelsen
|
|
La victòria que brindaven Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila a Volkswagen, permetia a la marca ja campiona mundial esdevenir la que més punts s'emportava de la seva visita a Alsàcia amb 25, 4 més que els seus més immediats rivals de Citroën, que a la seva vegada obrien en 3 punts més el forat que els separava del preparador britànic M-Sport. Hyundai per la seva banda sumava 2 punts menys que M-Sport i ara les seves possibilitats d'entrar al podi a final de temporada quedaven definides en 7 punts.
Constructor |
Punts |
Volkswagen
|
|
Citroën
|
|
M-Sport
|
|