Ogier-Ingrassia apretaven les dents per emportar-se la victòria.
Amb 48 equips participants presents en la seva cerimònia de clausura, el 74è Ral·li de Gales tancava edició el diumenge 7 d’octubre de 2018 a primera hora de la tarda a la població de Deeside. La ronda britànica es presentava amb 23 proves especials cronometrades en el seu programa, llur corda competitiva s’elevava fins als 317,71 km, una distància a la que els 57 equips participants dels 60 que hi havien formalitzat la seva inscripció començaven a fer front a partir del dijous 4 d’octubre. Tanmateix, aquests inscrits aspiraven a puntuar en els seus respectius campionats de pilots, constructors, WRC2 i WRC3.
2 hores i escaig abans de completar el recorregut, Latvala-Anttil lideraven...
Dijous al vespre tenia lloc una curta especial espectacle d’1,70 km cronometrats, en la que els finlandesos de Toyota Esapekka Lappi i Janne Ferm hi aconseguien el millor temps per 3 dècimes de marge amb els seus companys d’equip Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila, així com amb els belgues Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul. Els francesos Sébastien Ogier i Julien Ingrassia, amb el Ford Fiesta RS WRC eren quarts a 7 dècimes de segon dels primers classificats, mentre que Ott Tänak i Martin Järveoja aturaven el cronòmetre amb el cinquè millor temps a 9 dècimes de segon dels seus companys d'equip, unes distàncies amb les que, davant l’absència de més activitat competitiva en el programa, s’accedien al parc tancat de Deeside a partir de quan passessin 6 minuts de les 8 del vespre.
Després d’aquest primer tastet d’activitat cronometrada per acostar el ral·li a aquells espectadors més gànduls, la prova arrancava seriosament el divendres 5 d’octubre amb l’entrada en escena de les primeres proves especials cronometrades campestres. Els organitzadors disposaven sobre el programa un bucle de 3 trams que es celebrava matí i tarda, si bé al del matí se li afegien 2 passades per una segona prova especial espectacle, "Slate Mountain", per tal d’assolir el total de 8 proves especials de 110,76 km cronometrats.
Els estonis Ott Tänak i Martin Järveoja s’imposaven en la primera d’elles per tal d’esdevenir els nous líders per l’estret marge de 9 dècimes de segon amb Sébastien Ogier i Julien Ingrassia, un gap que els homes de Toyota s’encarregarien d’anar eixamplant en aconseguir el millor temps en les dues proves especials següents.
Tanmateix els portadors del dorsal número 1 acusaven problemes amb la caixa de canvis en la darrera especial matinal i aquests queien diverses posicions a la taula, mentre que els seus companys de carpa i guanyadors de la darrera edició del ral·li, els britànics Elfyn Evans i Daniel Barritt, s’acomodaven en la segona plaça amb dos segons millors temps en les dues primeres proves especials del matí.
Les dues passades per la segona prova especial espectacle que tancaven l’escull matinal, poc o res aportaven més enllà de dos intercanvis de posicions entre Teemu Suninen i Mikko Markkula amb Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul en la lluita per la quarta posició.
A 3 quarts menys 1 minut de 2 de la tarda, l’activitat competitiva als trams es reemprenia amb la sortida dels participants del parc d’assistències de Deeside. Ott Tänak i Martin Järveoja s’imposaven en les dues primeres proves especials celebrades i elevaven el seu coixí de segons amb els segons classificats per sobre dels 30 segons.
Així doncs el ball de bastons calia anar-lo a buscar per darrera seu. Elfyn Evans i Daniel Barritt es veien obligats a abandonar la jornada en l’enllaç entre Deeside amb la línia de sortida de la segona passada per Clocaenog, primera prova especial del bucle post-meridional, pel que la segona posició l’heretaven Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila, tanmateix autors del segon millor registre en aquesta primera especial de la tarda.
Els finlandesos però trencaven el parabrises del seu Yaris WRC en picar contra un roc en la cronometrada següent, i en mostrar-se quelcom cautes després d’aquest incident, la parella perdia la segona posició de mans de Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul, els segons més ràpids en aquesta ocasió.
Els belgues completaven la jornada amb una victòria de tram i els de Hyundai accedien al parc tancat a quarts de 8 del vespre a 28,8 segons del temps d’Ott Tänak i Martin Järveoja. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila tancaven les posicions de podi a 2,5 segons del registre de la parella belga i per 4,6 segons de marge amb Esapekka Lappi i Janne Ferm i 6,9 segons amb Sébastien Ogier i Julien Ingrassia.
Amb 150,24 km cronometrats al llarg de 9 proves especials, la jornada sabatina era la més llarga de totes les 4 programades, una etapa que a més a més s’afrontava sense assistències i en la que per tant només estaven permesos els canvis de pneumàtics, així com el proveïment de carburant durant la seva celebració. La jornada s’iniciava amb la sortida del parc tancat de Deeside força abans del trenc d’alba, concretament a 2 quarts de 6 del matí, i aquesta havia d’estar ressolta abans de les 11 de la nit, moment en el que tots els participants que seguissin en actiu, havien de ser de-hi de retorn.
Sébastien Ogier i Julien Ingrassia marcaven el primer escratx del dia i els pilots d’M-Sport s’immiscien novament en les posicions de podi, mentre que en la prova següent, Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul es quedaven clavats al voral i no en pogueren sortir fins que els aficionats no van acudir a ajudar-los; tot plegat els suposava la pèrdua d’una cinquantena de segons així com 6 posicions a la classificació general provisional. L'altra cara de la moneda eren els campions mundials en vigència, qui guanyaven una nova posició per situar-se en segon lloc, si bé perdent terreny amb els llebrers Ott Tänak i Martin Järveoja, qui s'imposarien en la tercera prova especial matinal per tal de posar encara més segons per mig.
El número senar de proves especials programades implicava una distribució desigual d’aquestes entre els esculls del matí i de la tarda. El primer d’ells es completava amb una passada pel tram de Dyfnant, en el que Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila hi aconseguien el millor temps per tal d’entrar al parc remot de Newtown en tercer lloc a 1,7 segons de Sébastien Ogier i Julien Ingrassia i a 49,7 segons dels seus companys d’equip i líders de la provisional Ott Tänak i Martin Järveoja.
L’escull de la tarda s’iniciava com el del matí, és a dir amb una victòria parcial per a Sébastien Ogier i Julien Ingrassia, que es desempellagaven així una mica de Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila, mentre que la segona d’elles veuria un nou cop de teatre, quan Ott Tänak i Martin Järveoja trencaven el radiador del seu cotxe i es veien obligats a abandonar l’etapa.
Després d’un cert estira i arronsa de segons entre els que dos anys abans havien estat companys d’equip a Volkswagen, Sébastien Ogier i Julien Ingrassia entraven al parc tancat de Deeside amb un marge de 4,4 segons amb Jari-Matti Latvala i Mikka Anttila, mentre que Esapekka Lappi i Janne Ferm eren tercers a 11,8 segons dels líders i per 1,7 segons de distància amb els pilots de Citroën de les illes britàniques Craig Breen i Scott Martin, res doncs decidit de cara als 55,52 km cronometrats de la jornada dominical.
La quarta i última etapa, prenent-nos la llibertat de considerar com a tal l’especial espectacle del divendres al vespre, tenia en el seu recorregut un total de 5 proves especials, sent la segona d’elles el “Power Stage” que entregava punts extra als seus 5 primers classificats. Tal i com ja havia passat la jornada anterior, aquesta etapa dominical discorria sense assistències, i per tant els equips només estaven habilitats a canviar pneumàtics, així com proveir de carburant als seus cotxes.
La jornada s’iniciava amb la sortida del parc tancat a manca de 5 minuts per a 2 quarts de 6 del matí, i la primera prova especial que els participants afrontaven era la d’Elsi, la qual només es disputava en una única ocasió. En ella Esapekka Lappi i Janne Ferm reduïen distàncies amb els seus companys d’estructura gràcies a marcar-hi el millor temps, alhora que obrien el gap amb el C3 WRC de Craig Breen i Scott Martin en 5 segons i mig, mentre que al Power Stage, Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila retornaven el cop amb l’escratx, un resultat que situava als de Toyota al capdavant de la classificació per 3,6 segons de marge amb Sébastien Ogier i Julien Ingrassia i 14,1 segons amb Esapekka Lappi i Janne Ferm.
El primer bucle de l’etapa es completava amb un millor temps dels tercers inquilins de les posicions de podi, és a dir els provençals d’M-Sport, els quals restaven a 2 dècimes de segon del lideratge de la parella finlandesa a l’entrada de la zona habilitada per al proveïment de carburant així com el canvi de gomes a Dolgarrog.
Així doncs, amb aquestes distàncies tan curtes entre els dos primers classificats, unit a una primera passada a ritme de competició per tal de millorar les notes, la recta final de la prova es mostrava com a mínim apassionant. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia ho donaven el tot pel toto, i en imposar-se en la primera de les dues últimes proves especials que restaven en el programa, els pilots recuperaven la primera plaça per 3,1 segons, una posició que els provençals ratificaven amb el següent escratx.
Arribats a 1 quart de 2 de la tarda, Llandudno acollia la cerimònia del podi, en la que Sébastien Ogier i Julien Ingrassia pujaven al graó més alt després de cobrir els 317,71 km del recorregut amb un temps de 3 hores 6 minuts i 12,5 segons. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila escortaven als campions del món per la seva esquerra a 10,6 segons del seu temps, mentre que aque els seus companys d’equip i compatriotes Esapekka Lappi I Janne Ferm tancaven el podi a 35,1 segons del registre guanyador.
Lappi-Ferm rebaixaven hostilitats diumenge per assegurar el podi.
En la categoria WRC2, els finlandesos d’Škoda Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen s’imposaven en la cronometrada espectacle inaugural del dijous al vespre així com en totes i cadascuna de les proves especials de la primera etapa vera del ral·li, tret de la primera passada per l’especial espectacle que tancava el bucle matinal, en la que els nòrdics aturaven el cronòmetre amb el tercer millor temps a 1,9 segons dels seus companys d’equip Pontus Tidemand i Jonas Andersson. Un ritme clarament superior que davant l'absència de contra-temps conferia a la jove parella un marge de 58,6 segons vers els seus companys de carpa suecs al terme de la jornada i d’1 minut i 6,3 segons amb Fergus Greensmith i Alex Gelsomino.
Tot i que el coixí de segons era considerable, els líders afluixaven lleugerament el seu ritme al llarg de la segona etapa, acumulant fins a un total de 5 victòries de tram de les 9 possibles, amb el què els líders completaven l’escull sabatí cap als volts de les 9 de la nit havent incrementat el marge amb els seus companys d’equip en 4,5 segons i fins a 1 minut i 48,6 segons amb Gus Greensmith i Alex Gelsomino.
Tanmateix, Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen s’imposaven en les dues primeres proves especials dominicals per a partir de llavors viure ja de la renda de segons acumulada fins aquell instant, una tasca facilitada en quan els seus companys Pontus Tidemand i Jonas Andersson feien el mateix per tal d’assegurar un esplèndid doblet per a la firma de la sageta txeca.
Així doncs, finalment Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen aconseguien la victòria a la ronda gal·lesa per 1 minut i 34,2 segons d’avantatge vers Pontus Tidemand i Jonas Andersson i per 2 minuts i 13,6 segons amb Gus Greensmith i Alex Gelsomino, una victòria que tot just era la primera de la temporada per a la parella finlandesa que s’enfilava fins al quart lloc a 5 punts de Gus Greensmith, restant encara lluny, a 60 punts, dels 125 que acumulava el líder destacat Jan Kopecký. Per la seva banda, Pontus Tidemand perdia una nova ocasió de véncer, i el suec restava a 14 punts del seu company txec.
Rovanperä-Halttunen aconseguien esquivar les errades per guanyar, de veritat, per primera vegada.
La llista d’inscrits entre els pilots que comptaven amb un cotxe de 2 rodes motrius, oficialment el WRC3, era breu, molt breu, doncs aquesta només comptava amb 4 formacions. Entre aquestes els locals Tom Williams i Philip Hall mostraven un ritme clarament superior a la resta amb 15 victòries de tram de 23 possibles.
Els britànics s’imposaven en l’especial espectacle del dijous al vespre i aquests entraven ja al parc tancat de Deeside com a líders de la classificació per 5 dècimes de segon en el seu sarró vers Taisko Lario i Tatu Hämäläinen, un marge molt curt que els portava a perdre breument l’anhelada posició després de la disputa de la primera prova especial vera del divendres al matí, en la que la parella aturava el cronòmetre amb el segon millor temps a 2,4 segons de, precisament, Taisko Lario i Tatu Hämäläinen.
Immediatament Tom Williams i Philip Hall recuperaven la primera posició i davant l'aparició de problemes diversos dels seus rivals de classe al llarg del dia, aquests completaven la segona etapa amb més de 3 minuts i mig de marge vers Enrico Brazzoli i Luca Beltrame. Marge que fregaria els 4 minuts amb els transalpins després de la disputa de l'etapa sabatina, i que s'incrementaria fins arribar als 4 minuts i 38,5 segons a la conclusió de l'esdeveniment. Taisko Lario i Tatu Hämäläinen completaven el podi a 6 minuts i 55,1 segons dels guanyadors.
A efectes de campionat, la victòria del pilot britànic era totalment anecdòtica, doncs Tom Williams només comptava amb 22 punts en el seu haver en el moment de baixar per la rampa de sortida el dijous a la tarda i aquest només aconseguia enfilar-se fins a la sisena posició, 3 punts per sobre de la seva compatriota Louise Cook.
Amb baixa oposició, Williams-Hall doblaven la puntuació al certamen WRC3.
La victòria que Sébastien Ogier aconseguia a Gales unida a la sortida de pista banal de Thierry Neuville així com la ruptura del radiador del llebrer Ott Tänak, permetia al pilot provençal situar-se en segon lloc en la taula provisional del campionat per a pilots, desplaçant de la posició a l’estoni, i a 7 punts del lideratge del seu rival belga.
Pilot |
Punts |
Thierry Neuville |
|
Sébastien Ogier
|
182 |
Ott Tänak
|
|
En el certamen de constructors, gràcies a situar dos dels seus Yaris WRC dalt del podi, Toyota aconseguia més punts que cap altra marca a la ronda britànica i així els nipons es refermaven encara més en la seva primera posició. La formació dirigida per Tommi Mäkinen, ampliava el seu gap fins als 20 i 44 punts amb els seus rivals situats en les posicions contigües, rivals que escurçaven en 11 punts les seves distàncies.
Constructor |
Punts |
Toyota
|
|
Hyundai
|
|
M-Sport
|
|