Meeke-Nagle es treien les males puces de la temporada guanyant la ronda catalana.
Figurant com l'onzena prova en el calendari del campionat del món de ral·lis, el diumenge 8 d'octubre de 2017 tancava edició a Salou el 53è Ral·li Catalunya – Costa Daurada. La prova catalana tenia en el seu programa 19 proves especials, llur distància cronometrada assolia els 312,02 km, els quals tenia la senya de formar l'única prova amb caràcter mixt del campionat. Al ral·li, que atorgava punts en els certàmens de pilots, constructors, WRC-2, WRC-3 i campionat junior, s'hi inscrivien un total de 72 equips, dels que 70 en prenien la sortida des de la pertinent rampa. 53 equips participants aconseguien completar la jornada dominical i ser presents a la cerimònia de clausura.
Ogier-Ingrassia només van assetjar als seus companys per fer-se amb la segona plaça.
La primera jornada, celebrada el divendres 6 d'octubre, era bàsicament de terra, si bé en una fracció del tram Terra Alta s'hi incloïen uns quilòmetres d'asfalt. En total s'hi programaven 6 proves especials de 115,90 km cronometrats, les quals a la seva vegada s'agrupaven en un bucle de 3 trams que es celebraven matí i tarda.
Els estonians Ott Tänak i Martin Järveoja esdevenien els primers líders de la prova en imposar-se en el primer tram cronometrat del recorregut, si bé les distàncies al final de l'especial no eren massa elevades, aquests mantenien la seva posició de privilegi en aturar el cronòmetre 4 dècimes per darrera de Kris Meeke i Paul Nagle, els més ràpids, en el segon.
Terra Alta, amb els seus 38,95 km cronometrats i una superfície mixta, era el tram més important del dia, i aquí és on el flamant fitxatge de Hyundai, els noruecs Andreas Mikkelsen i Anders Jæger, gràcies a la seva posició de sortida endarrerida, aconseguien marcar el millor registre i passar a liderar la prova per 6 dècimes de segon vers els seus compatriotes Mads Østberg i Torstein Eriksen. Els campions mundials, els francesos Sébastien Ogier i Julien Ingrassia, eren tercers classificats a l'entrada del re-agrupament a 4,6 segons dels líders provisionals.
La classificació estava molt tancada i així a la represa els canvis a la taula se seguirien succeint, primer, i sota l'escratx de Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila, Mads Østberg i Torstein Eriksen prenien el liderat provisional als seus compatriotes per 3 dècimes de segon. Mentre que en la segona passada per Bot, Kris Meeke i Paul Nagle repetien l'autoria del millor temps alhora que Andreas Mikkelsen i Anders Jæger recuperaven el liderat per tan sols 7 dècimes de segon.
Sébastien Ogier i Julien Ingrassia tancaven la jornada imposant-se en la segona passada per Terra Alta, el que situava als pilots provençals en la segona posició provisional a 1,4 segons d'Andreas Mikkelsen i Anders Jæger. Kris Meeke i Paul Nagle, que aturaven el cronòmetre a 8 dècimes de segon del temps dels pilots d'M-Sport, pujaven fins la tercera plaça a 3,0 segons dels líders noruecs amb idèntic marge, 3,3 segons, vers els quarts classificats, els estonians Ott Tänak i Martin Järveoja. Mads Østberg i Torstein Eriksen, que es lamentaven d'haver de pilotar amb el cotxe ple de pols i per tant sense massa visibilitat, baixaven fins la cinquena posició.
Amb l'arribada de la jornada sabatina, arribaven els trams d'asfalt a la ronda catalana i els homes del RACC hi feien constar en el programa un bucle de tres trams que es celebrava en dues ocasions, matí tarda, si bé el bucle vespertí es completava amb una passada per l'especial espectacle de Salou, assolint així un total de 7 proves especials de 121,86 km cronometrats.
Els irlandesos de Citroën Kris Meeke i Paul Nagle s'anotaven el primer escratx del dia, i amb ell els pilots de la casa dels dos galons passaven a liderar la general provisional. Juho Hänninen i Kaj Lindström cobraven la seva dosi de protagonisme amb el millor registre en la segona especial per davant dels nous líders, que d'aquesta manera refermaven posició, mentre que per darrera dels homes de Citroën, Dani Sordo i Marc Martí assolien la segona posició provisional a 15,4 segons d'ells i amb només 1 dècima de segon de coixí vers Sébastien Ogier i Julien Ingrassia.
El bucle matinal es tancava amb un altre escratx de Juho Hänninen i Kaj Lindström, els quals pujaven fins la sisena posició provisional, mentre que Ott Tänak i Martin Järveoja, amb el segon millor registre a l'especial, assolien idèntica plaça a la general provisional per davant dels seus companys de formació, Sébastien Ogier i Julien Ingrassia, i enviant a Dani Sordo i Marc Martí a la quarta posició a 8 dècimes de segon de la darrera plaça de podi i a 14,6 segons dels líders.
Uns problemes hidràulics feien perdre uns quants segons a Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul en l'última cronometrada del matí, els quals a més a més rebien una penalització de 30 segons en arribar tard al control horari, així doncs, en sortir de les assistències intermèdies la parella de Hyundai mirava de redreçar la situació imposant-se en la quarta prova especial de la jornada, primera del bucle, i anotant-se el segon millor registre en la següent a 6 dècimes de segon de Sébastien Ogier i Julien Ingrassia, els escratxers.
En l'últim tram de debò del dia arribaria el drama pels homes de Hyundai, quan en un mateix revolt els coreans perdien de cop a Dani Sordo i Marc Martí, quarts classificats provisionals, i a Andreas Mikkelsen i Anders Jæger, sisens, en colpejar tots dos equips contra una arqueta amagada al voral i aquesta els hi trencava la direcció.
Ott Tänak i Martin Järveoja també topaven amb la llosa de l'arqueta, i amb més contundència que les dues formacions de Hyundai, però per sort seva, el seu Ford Fiesta WRC era més resistent que els i20 WRC i podien completar l'especial sense cap més problema que perdre la segona posició provisional per 1 dècima de segon a favor de Sébastien Ogier i Julien Ingrassia, que sumaven el seu segon escratx consecutiu, tercer en el que portaven de ral·li.
L'especial espectacle de Salou, dibuixada pràcticament sobre el Passeig Marítim de la població, tancava la jornada, i novament Sébastien Ogier i Julien Ingrassia eren els autors del registre més baix, amb el què els provençals es refermaven, tímidament donada la curta distància de l'especial, en la segona posició provisional, entrant així al parc tancat de Port Aventura a 13,0 segons de Kris Meeke i Paul Nagle i amb 1,5 segons de marge vers els seus companys d'equip, els estonians Ott Tänak i Martin Järveoja. La parella de Toyota formada per Juho Hänninen i Kaj Lindström era quarta classificada a 34,0 segons dels líders i Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul eren cinquens a 53,2 segons, pel que els integrants de les places provisionals de podi podien afrontar amb serenor la jornada dominical que els hi restava per endavant.
Els darrers 74,26 km cronometrats del ral·li, programats per diumenge 8 d'octubre, tenien la dificultat afegida de celebrar-se sense assistències intermèdies i aquests es programaven al llarg de 6 proves especials agrupades en dos bucles d'idèntics 3 trams competitius.
Els líders Kris Meeke i Paul Nagle no volien cap mena de sorpresa, i malgrat que aquests s'envirollaven a la primera passada per Riudecanyes, segona especial dominical, els irlandesos s'imposaven en els 5 primers trams cronometrats del dia, presentant-se així a la sortida del Power Stage amb 27,3 segons de marge amb Sébastien Ogier i Julien Ingrassia. En aquesta prova tan especial, pel caràcter d'atorgar punts extra als 5 primers classificats, Dani Sordo i Marc Martí trencaven la dinàmica per 3,5 segons dels qui en el passat havien estat els seus companys d'equip i marcaven el temps més baix, deixant així als irlandesos amb el segon millor temps.
Celebrades doncs les 19 proves especials programades i amb els cotxes dins el parc tancat, Kris Meeke i Paul Nagle s'emportaven la victòria en completar els 312,02 km cronometrats del recorregut en 3 hores 1 minut i 21,1 segons, 28,0 segons menys que Sébastien Ogier i Julien Ingrassia, qui valoraven molt positivament aquest podi en la seva cursa cap al cinquè títol. Ott Tänak i Martin Järveoja, a 5,0 segons dels seus companys d'equip i a 33,0 segons dels líders, eren els encarregats de tancar el podi català.
Tänak-Järveoja començaven el ral·li liderant i l'acabaven al podi.
En quan als participants equipats amb vehicles de 4 rodes motrius però de grau de preparació inferior al World Rally Car, el WRC-2, els finlandesos de M-Sport Teemu Suninen i Mikko Markkula s'imposaven consecutivament en els 3 primers trams cronometrats del ral·li, el que combinat amb els problemes de Jan Kopecký i Pavel Dresler, que veien minvat el seu ritme en atrapar a la secció d'asfalt del tram de Terra Alta al Citroën DS3 WRC de Jourdan Serderidis i Fréderic Miclotte, deixava a la parella nòrdica amb un marge de gairebé 55 segons al capdavant de la provisional.
Per la tarda, en tornar a passar per les especials, els resultats pràcticament es calcaven, i Teemu Suninen i Mikko Markkula tornaven a anotar-se els millors registres en els dos primers trams del bucle. Ja a la segona passada per Terra Alta, Jan Kopecký i Pavel Dresler trencaven dinàmiques i marcaven el seu primer escratx. Completada l'etapa de terra doncs, l'entrada al parc tancat de Salou es feia amb els finlandesos en la primera posició provisional per 1 minut i 17,2 segons de marge vers Simone Tempestini i Giovanni Bernacchini, mentre que Jan Kopecký i Pavel Dresler tancaven les places de podi a 1,6 segons de la parella de Citroën.
Dissabte amb l'arribada de l'asfalt als trams del ral·li, arribava l'hora de Jan Kopecký i Pavel Dresler, els txecs s'imposaven en tots i cadascun dels 7 trams cronometrats del dia, per amb el primer escratx del matí, superar el Citroën DS3 R5 de Simone Tempestini i Giovanni Bernacchini en la segona posició provisional. Tanmateix, Teemu Suninen i Mikko Markkula aturaven el cronòmetre just per darrera de la parella d'Škoda en les 6 proves especials genuïnes del dia, amb el que la parella d'M-Sport retornava a Port Aventura amb 44,4 segons de marge.
Al llarg de la jornada dominical final es va mantenir la dinàmica, Jan Kopecký i Pavel Dresler marcaven els millors registres, mentre que Teemu Suninen i Mikko Markkula els seguien de ben a prop marcant els segons millors registres per tal de minvar la sangria de segons, amb el què finalment la parella finlandesa s'anotava la victòria a la cita catalana.
L'absent Pontus Tidemand ja havia esdevingut campió del món a Alemanya, pel que aquesta primera victòria a la temporada de Teemu Suninen, només permetia al finlandès situar-se en la segona posició provisional del certamen 6 punts per davant de Jan Kopecký.
Una arrencada fulgurant sobre terra i un bon ritme sobre asfalt eren vitals en la victòria de Suninen-Markkula.
En categoria WRC-3, la reservada als pilots de vehicles de 2 rodes motrius, els primers compassos del ral·li van estar protagonitzats per les alternances a la classificació, els suecs Denis Rådström i Johan Johansson esdevenien els primers líders de la classe en aturar el cronòmetre abans que ningú a la primera especial, als que els hi seguirien amb idèntica posada en escena els francesos Nicolas Ciamin i Thibault de la Haye. Nil Solans i Miki Ibañez, campions de la categoria des del passat Ral·li d'Alemanya, tancaven el bucle matinal guanyant el tram de Terra Alta i passant a liderar provisionalment la classe per 12,2 segons de marge vers els pilots francesos.
Els catalans encara estaven a temps d'aconseguir un altre millor temps a la represa de la competició per la tarda, si bé acte seguit Nicolas Ciamin i Thibault de la Haye deixaven ben palès que estaven disposats a vendre cara la victòria als locals, en marcar els dos millors temps que restaven per adjudicar-se a la jornada i entrar a Port Aventura amb un avantatge de 22,1 segons vers Nil Solans i Miki Ibañez.
Els francesos Raphaël Astier i Fréderic Vauclare van ser els clars dominadors de la primera jornada íntegrament asfaltada, la sabatina, doncs els pilots s'imposaven en tots 6 trams cronometrats de debò del programa. Paral·lelament Nil Solans i Miki Ibañez anaven llimant distàncies vers Nicolas Ciamin i Thibault de la Haye, fins al punt de provocar l'errada d'aquests al sisè i últim tram de debó del dia, on se sortien de la pista i trencaven les suspensions del seu Ford Fiesta R2T obligant-los a prendre el camí cap a les assistències abans del desitjat. Els catalans doncs passaven a liderar la categoria, i aquests ho celebraven imposant-se en l'especial espectacle de Salou per entrar així al parc tancat amb un marge de 41,2 segons vers Terry Folb i Christopher Guieu.
Les sis proves especials dominicals van ser pràcticament una reedició del que s'havia pogut veure al llarg de la jornada anterior, és a dir, un domini de Raphaël Astier i Fréderic Vauclare, els quals s'imposaven en les 5 primeres cronometrades del dia per tal de prendre la segona posició provisional als seus compatriotes Terry Folb i Christopher Guieu. Només Nicolas Ciamin i Thibault de la Haye, qui competien en qualitat de re-enganxats, privaven als pilots francesos del seu darrer escratx al darrer tram del recorregut per 3,1 segons.
Finalment doncs Nil Solans i Miki Ibañez esdevenien profetes a casa seva, i els ja campions del WRC-3, arrodonien la temporada amb també una victòria en categoria junior, el que els suposava atresorar el títol d'aquesta competició i incrementar alhora el pack de cites amb un Ford Fiesta R5 de cara la temporada següent.
Solans-Ibañez guanyaven a casa i aconseguien el títol junior.
En el campionat de pilots, Sébastien Ogier feia una passa endavant cap al seu cinquè títol consecutiu, primer des de que pilotava per M-Sport, gràcies a classificar-se per davant dels seus més immediats perseguidors, mentre que pel guanyador, el nord-irlandès Kris Meeke, el resultat era merament balsàmic i només servia per fer oblidar part dels 0 que aquest acumulava. D'altra banda Ott Tänak pujava al podi per segon ral·li consecutiu, mentre que Thierry Neuville tampoc sumava cap punt com a Alemanya, amb el que el pilot estonià superava al belga per 1 sol punt a la classificació provisional.
Pilot |
Punts |
Sébastien Ogier |
198 |
Ott Tänak |
161 |
Thierry Neuville |
160 |
En la cursa pel campionat de constructors, Citroën era la marca que més punts obtenia gràcies a la victòria dels seus pilots irlandesos, si bé el constructor francès estava totalment descartat en la lluita per les primeres posicions. D'altra banda M-Sport, líders provisionals de la taula, situava a dos dels seus cotxes dalt del podi català i es quedava a només 2 punts de ser el preparador en sumar més al ral·li, amb el que els britànics es distanciaven una mica més de Hyundai i Toyota.
Constructor |
Punts |
M-Sport
|
|
Hyundai
|
|
Toyota
|
|