En la penúltima cronometrada Auriol-Occelli aconseguien la victòria al Sanremo.
El dimecres 12 d'octubre de 1994, la ciutat de Sanremo era escenari de la cerimónia de clausura del 36è Ral·li Sanremo, novena cita en el calendari i per tant penúltima prova del campionat del món de ral·lis de la temporada. El ral·li italià, que era puntuable per als certàmens reservats a pilots, marques i producció, comptava amb 94 equips inscrits en la seva llista oficial, dels que 92 van prendre la protocolària sortida des de la rampa el diumenge 9 d'octubre a Sanremo també. El recorregut, composat per 26 proves especials cronometrades de 516,63 km de distància, era superat per 40 equips participants
Una averia elèctrica va arruinar la victòria de Sainz-Moya.
En baixar de la rampa de sortida el diumenge per la tarda, els participants es dirigien neutralitzats fins Arezzo, a uns 450 km del punt de sortida i en el cor de la Toscana, des d'on l'endemà al matí estava programada la primera jornada de competició. Aquesta jornada era íntegrament de terra i estava composada per 8 proves especials cronometrades de 212,47 km de distància.
Aprofitant que el seu dorsal alt els hi donava una posició de sortida endarrerida, i per tant que es trobaven amb les pistes més netes de grava seca, Carlos Sainz i Luis Moya treien el màxim rendiment al seu Subaru Impreza 555 així com dels pneumàtics Pirelli X26 que muntaven, marcant tots els escratxs de la jornada. Tal demostració de la parella espanyola de Subaru, els permetia retornar a Arezzo, en la neutralització de la primera etapa, com a líders indiscutibles de la general amb 1 minut i 1 segon de marge vers els britànics del Jolly Club Malcolm Wilson i Bryan Thomas, que com els de Subaru, treien partit al seu dorsal alt i a les gomes italianes. Els belgues de l'equip oficial Ford Bruno Thiry i Stéphane Prévot, i per tant amb rodes Michelin, tancaven el podi a 15 segons de l'Escort RS Cosworth privat dels britànics.
Els francesos de Toyota Didier Auriol i Bernard Occelli, màxims aspirants a la corona mundial juntament amb la parella espanyola líder provisional de la prova, tenien un mal inici de ral·li quan en la primera cronometrada s'envirollaven i malmetien el frontal del seu Toyota Celica Turbo 4WD perdent 53 segons vers els de Subaru. La parella de Toyota, va seguir acusant les conseqüències de l'impacte en les següents cronometrades, pel que malgrat comptar amb el dorsal número 8 i per tant sortir relativament endarrerits, els francesos seguien cedint temps vers els seus màxims rivals en la cursa del certàmen per arribar a la neutralització de la primera etapa a 2 minuts i 11 segons d'ells i en quarta posició provisional. No massa lluny de Didier Auriol i Bernard Occelli, 12 segons, s'hi trobaven els italians de Ford Miki Biasion i Tiziano Siviero, grans coneixedors de la prova i que ben bé podien comprometre la seva posició l'endemà.
En el programa de la segona etapa del ral·li hi constaven 11 proves especials cronometrades sobre terra de 164,75 km de distància, en les que es va poder viure una situació inversa a la primera jornada. No només perque els participants discurrien per la Toscana per acabar retornant a Sanremo, sino perque a més a més els pilots que havien brillat en la primera jornada ara s'enfonsaven i aquells que havien tingut una arrencada grisa, ara brillaven amb llum pròpia.
Toyota, poseïdora de la corona mundial de constructors des del passat Ral·li 1000 Llacs, confiava el nou Toyota Celica GT-Four a la seva parella finlandeso-britànica composada per Juha Kankkunen i Nicky Grist als quals les punxades i una penalització de dos minuts en la primera etapa els havia deixat en dotzena posició provisional a 6 minuts i 25 segons de Carlos Sainz i Luis Moya. Ara, amb una posició de sortida més endarrerida i una pista més neta de grava, la parella de Toyota es reivindicava marcant els 4 primers escratxs de la jornada, un d'ells ex-aequo amb els britànics de Subaru Colin McRae i Derek Ringer, que serien els autors del millor temps en la cinquena especial cronometrada del dimarts.
En aquesta cinquena especial cronometrada l'equip Ford s'emportava la palma de la mala sort, quan els belgues Bruno Thiry i Stéphane Prévot perdien una roda en colisionar el seu cotxe contra el de François Delecour i Daniel Grataloup, el qual hi estava estacionat en el voral des de que els francesos es veiessin abocats a abandonar el ral·li en la passada anterior per l'especial, tercera prova del programa del dia, en trencar el motor del seu Escort RS Cosowrth. Si bé els belgues podien continuar en competició, el temps cedit els feia baixar diverses posicions.
Miki Biasion i Tiziano Siviero retornaven les alegries als membres de Ford en imposar-se en la sisena especial cronometrada del dia, mentre que Mitsubishi, que disputava per primera vegada el Ral·li de Sanremo des de feia molts anys, veien com els seus pilots alemanys Armin Schwarz i Klaus Wicha s'imposaven en la setena i vuitena prova especial cronometrada, aquesta última especial empatant a temps amb Juha Kankkunen i Nicky Grist.
L'excès de públic va obligar als organitzadors a suspendre la novena especial cronometrada, desplaçant l'acció fins a la desena i penúltima especial cronometrada del dia, on malgrat els seus 16,51 km de distància, es va produir un quadruple empat en el millor temps entre Juha Kankkunen i Nicky Grist, Colin McRae i Derek Ringer, Miki Biasion i Tiziano Siviero i els italians del Jolly Club Gianfranco Cunico i Stefano Evangelisti. La onzena i última cronometrada donava un nou empat, si bé en aquest cas era a dues bandes entre els escocesos de Subaru Colin McRae i Derek Ringer i els italians de Ford Miki Biasion i Tiziano Siviero.
Posant en ordre les dues jornades de terra amb altibaixos per a bona part del parc tancat doncs, a la neutralització de Sanremo del dimarts al vespre s'hi arribava amb Carlos Sainz i Luis Moya com a líders de la provisional tot i el temps que la parella espanyola de Subaru cedia pel fet d'ahver d'obrir pista i per tant netejar de grava la traçada. En segona posició provisional a 1 minut i 13 segons dels líders s'hi trobaven Didier Auriol i Bernard Occelli, els quals retallaven gairebé 1 minut als líders alhora que aprofitaven les incidències sofertes per Malcolm Wilson i Bryan Thomas amb el seu canvi de velocitats i el xoc de Bruno Thiry i Stéphane Prévot per guanyar dues places i distanciar-se dels dos Ford, sort similar correrien els seus excompanys Miki Biasion i Tiziano Siviero pujant fins la tercera plaça a 9 segons dels francesos de Toyota, 3 menys que en la neutralització del dilluns.
Malcolm Wilson i Bryan Thomas baixaven doncs fins la cinquena posició provisional, a 1 minut i 52 segons dels líders, i amb només 3 segons de marge vers els seus compatriotes Colin McRae i Derek Ringer amb el dubte de com es comportaria el Subaru Impreza sobre l'asfalt i de quin rendiment donarien els britànics del Jolly Club sobre una superficie en la que no es prodigaven gaire.
Amb l'arribada de la tercera etapa del ral·li, arribava també l'asfalt, on l'ordre de sortida ja no era tan important, o si més no ser el primer en afrontar la cronometrada ja no suposava un handicap sino que podia ser un avantatge en no trobar la grava en els revolts que deixaven els participants en tallar els revolts i que havien sortit davant. L'etapa, que es celebrava per les muntanyes del voltant de Sanremo, estava composada per 7 proves especials cronometrades que totalitzaven 156,68 km de distància.
La primera cronometrada del dia, Vignai, era la més llarga de la jornada amb 40,76 km de longitud, en la que Bruno Thiry i Stéphane Prévot imposaven el seu Ford Escort RS Cosworth per dos segons al cotxe homòleg del Jolly Club en mans de Gianfranco Cunico i Stefano Evangelisti, els quals es lamentaven d'un problema amb la seva direcció assistida. Els seus companys d'equip britànics, Malcolm Wilson i Bryan Thomas perdien 8 minuts en patir una sortida de pista, mentre que en la part alta de la taula Didier Auriol i Bernard Occelli empataven a temps amb Miki Biasion i Tiziano Siviero que retallaven 13 segons a Carlos Sainz i Luis Moya.
Semblava doncs que el coixí de temps que tenien Carlos Sainz i Luis Moya seria suficient com per aconseguir la victòria, peró a partir de la segona especial uns problemes elèctrics que es traduien amb un mal encès van començar a aparèixer en el Subaru Impreza 555, el qual va baixar força el rendiment perdent de l'ordre d'1 segon per quilòmetre. En les assistències van provar a canviar-ho tot, bomba de gasolina, dipòsit i connexions de combustible, i tot aquell element que fos susceptible de produir aquesta fallada de l'encès, però el cotxe seguia funcionant malament.
Gianfranco Cunico i Stefano Evangelisti esdevenien els protagonistes del moment, amb tres escratxs consecutius entre la segona i quarta prova especial cronometrada, el primer d'ells ex-aequo amb els francesos de Toyota Didier Auriol i Bernard Occelli, que en aquestes tres cronometrades escurçaven en 39 segons les distàncies amb els líders alhora que es distanciaven en 18 segons de Miki Biasion i Tiziano Siviero, tot i que el pilot de Montpeller estava convalescent d'una grip intestinal amb febre alta.
Didier Auriol i Bernard Occelli marcaven el seu segon escratx del dia i també del ral·li en la cinquena prova especial cronometrada, on aconseguien retallar 11 segons més a la parella líder de la prova, deixant les distàncies entre els dos protagonistes de la lluita pel títol mundial de pilots en només 10 segons. En la següent cronometrada, els de Toyota patien una lleugera sortida de pista sense majors conseqüències més enllà que fes-li perdre el millor temps per només 2 segons vers Bruno Thiry i Stéphane Prévot, autors de l'escratx, peró en aquesta especial, Carlos Sainz i Luis Moya cedien 18 segons vers els francesos i per tant la seva primera posició a la general provisional.
Els nous líders de la prova tancaven el seu concurs al 36è Ral·li de Sanremo imposant-se en la setena i última prova especial del dia, el que els permetia entrar a la ciutat de la Riviera italiana com a guanyadors de la cita amb un temps total de 5 hores 56 minuts i 40 segons. Resignats amb el segon lloc, Carlos Sainz i Luis Moya aturaven el cronòmetre amb 21 segons de retard vers els pilots de Toyota mentre que Miki Biasion i Tiziano Siviero tancaven el podi a 47 segons dels guanyadors.
El temps perdut en la primera etapa va hipotecar les aspiracions de Biasion-Siviero a casa.
Entre els cotxes amb homolgació de Grup N, és a dir de producció, el ral·li va inciar-se amb el domini dels argentins Jorge Recalde i Martin Christie amb els càntabres Jesús Puras i Carlos del Barrio no massa lluny d'ells. En la segona jornada, una sortida de pista dels líders deixava als càntabres en una posició immillorable de cara a aconseguir el títol de producció, peró més entrada l'etapa uns problemes de temperatura en el motor del seu Escort RS Cosworth així com de suspensions posteriors, feia que aquests reduissin la seva intensitat i es veiessin superats pel Mitsubishi Lancer Evo II de l'alemanya Isolde Holderied i la sueca Christina Thörner. En la tercera i última etapa, uns problemes elèctrics en el Ford dels càntabres, impossibilitava que aquests intentessin assaltar la primera plaça d'Isolde Holderied i Christina Thörner que acabarien imposant-se a la cita.
En clau de campionat Jesús Puras es mantenia al capdavant de la provisional ara amb 6 punts de marge vers la pilot germànica Isolde Holderied, que al Sanremo aconseguia la seva primera victòria de la temporada consolidant la seva segona posició en el campionat i endarrerint l'aliró del pilot càntabre.
Holderied-Thorner posposaven l'aliró de Chus Puras.
El fet de que Didier Auriol aconseguís en els últims instants per davant del madrileny Carlos Sainz, permetia al pilot de Montpeller incrementar en cinc punts el seu marge al capdavant de la general provisional enlloc de perdre'n cinc, pel que es passava d'un hipotètic sol punt d'avantatge als 11 que s'establien després de la prova. D'altra banda, Juha Kankkunen que acabava la cita en setena posició, quedava ja descartat per la lluita pel títol que es decidiria al RAC britànic entre el de Montpeller i el de Madrid.
Pilot |
Punts |
Didier Auriol
|
|
Carlos Sainz |
99 |
Juha Kankkunen
|
|
Toyota tenia ja en el seu haver el títol de constructors des del passat mes d'agost amb la conclusió del Ral·li 1000 Llacs, tot i així la victòria de Didier Auriol i Bernard Occelli donava encara més volada a la marca nipona establerta a Colònia. Subaru perdia terreny vers els campions, però guanyava aire en relació a Ford que a Itàlia sumava el cinquè podi de la temporada.
Constructor |
Punts |
Toyota
|
|
Subaru
|
|
Ford
|
|