Mäkinen-Mannisenmäki guanyaven el ral·li en el darrer sospir.
Figurant com la dotzena prova en el calendari del campionat del món de ral·lis, i per tant l'avant-penúltima, el 41è Ral·li Sanremo finalitzava un any més a les portes del Casino de la localitat italiana el dimecres 13 d'octubre de 1999 amb 55 equips participants presents a la cerimònia. Amb puntuabilitat pels certàmens reservats a pilots, constructors, producció i FIA 2-L, el ral·li es presentava amb una llista d'inscrits formada per 124 equips, dels que 119 iniciarien el dilluns 11 d'octubre a disputar un recorregut programat de 18 proves especials i de 384,88 km de distància.
Després de dominar gairebé el 90 % del ral·li, al final la victòria no a ser per un Peugeot.
El ral·li arrancava amb la celebració de 6 trams cronometrats d'una distància competitiva de 105,87 km, uns primers quilòmetres del recorregut en els que es va poder veure un domini absolut dels pilots de Peugeot. Els germans provençals Gilles i Hervé Panizzi s'imposaven en la primera prova especial del ral·li, el que lògicament els donava el liderat provisional, mentre que els seus companys d'equip i compatriotes François Delecour i Daniel Grataloup, que corrien amb l'amenaça de rebre una sanció de 2 minuts per haver reconegut irregularment els trams en bicicleta, guanyaven el segon tram i els rellevaven al capdavant de la taula de temps per 3 dècimes de segon.
Gilles Panizzi i Hervé Panizzi recuperaven el liderat en sortir de les assistències imposant-se en la tercera prova especial, i si bé aquests guanyaven consecutivament el quart i cinquè tram cronometrat, el coixí que aquests aconseguien vers François Delecour i Daniel Grataloup era de tan sols 3,3 segons; un marge que aquests últims superarien en la darrera prova especial de la jornada per tal d'entrar al parc tancat de Sanremo amb 2 segons de confiança al capdavant de la general. Per la seva banda els tercers membres de l'equip Peugeot, els finlandesos Marcus Grönholm i Timo Rautiainen, es trobaven classificats en la tercera posició provisional a 29,4 segons dels seus companys i després d'haver-se anotat el segon millor temps en la sisena prova especial, elque els permetia superar per 5 dècimes de segon als francesos de Citroën Philippe Bugalski i Jean-Paul Chiaroni.
Tanmateix en aquesta sisena prova especial Carlos Sainz i Luis Moya hi patien un accident molt fort quan el seu Toyota Corolla WRC es descolocava en trepitjar la grava mentre frenaven i que afortunadament es va salvar amb un tall a l'esquena del pilot madrileny, conseqüència que el baquet es trenqués, i el copilot galleg conmocionat, doncs el cotxe va aturar-se bruscament contra un arbre a pocs centimetres per darrera de la posició de Moya i que d'haver estat una mica més endavant, l'experimentat navegant hagués pogut traspassar. Uns altra parella espanyola que tampoc feia entrada al parc tancat era la de Citroën formada per Jesús Puras i Marc Martí, si bé en el cas del pilot càntabre i copilot barceloní, el seu abandonament es debia per averia en l'embragatge del seu Xsara Kit-Car.
La segona jornada del ral·li era la més llarga de totes en estar formada per 8 proves especials de 167,98 km, gairebé la meitat del total del recorregut programat. François Delecour i Daniel Grataloup i Gilles Panizzi i Hervé Panizzi, autors dels millors registres en la primera i segona prova especial del dimarts, seguien extenent el domini dels homes de Peugeot, un domini que els britànics de Ford Colin McRae i Nicky Grist hi posaven punt i final guanyant la tercera cronometrada, escratx que resultava estèril doncs els de l'oval es trobaven enfosats en la general a causa de diversos problemes d'encès en les dues primeres especials.
En les primeres assistències de la jornada els tècnics de Mitsubishi trobaven el que estava generant un malfuncionament elèctric en el Lancer Evo VI de Tommi Mäkinen i Risto Mannisenmäki, el que permetia a la parella finlandesa guanyar dues posicions en la primera especial del dimarts i desplaçar fora del podi als seus compatriotes Marcus Grónholm i Timo Rautiainen en quan aquests patien una lleugera sortida de pista en la tercera prova especial.
Tommi Mäkinen i Risto Mannisenmäki reforçaven la posició adquirida anotant-se el millor temps en la quarta i cinquena especial, uns escratxs que alhora permetien als dels tres diamants vermells retallar a la meitat el gap que tenien vers els dos Peugeot líders. Colin McRae i Nicky Grist per la seva part seguien remuntant posicions a passos agigantats guanyant la sisena cronometrada de l'etapa, just abans de patir un accident en la setena que enviava a la parella de Ford directament a la llista d'abandonaments.
Tancant la jornada, Tommi Mäkinen i Risto Mannisenmäki s'imposaven en les dues últimes proves especials cronometrades per escurçar notòriament les distàncies vers els dos cotxes del lleó que els precedien, mentre que un problema de diferencials en el Peugeot 206 WRC dels per llavors líders François Delecour i Daniel Grataloup en la darrera especial, precipitava un canvi en el liderat que recalava en mans de Gilles i Hervé Panizzi per 2 segons de diferència vers aquests. La parella finlandesa de Mitsubishi feia entrada al parc tancat de Sanremo a 22,9 segons dels germans provençals i amb un marge de gairebé mig minut vers una altra parella francesa, la de Toyota formada per Didier Auriol i Denis Giraudet.
En l'aspecte més negatiu de la competició, Colin McRae i Nicky Grist no eren les úniques baixes ilustres del dia, doncs els també britànics de Subaru Richard Burns i Robert Reid es veien també obligats a abandonar el ral·li en fallar-lis la caixa de canvis en la segona prova especial, mentre que en la següent prova cronometrada arribava el torn dels alemanys d'Škoda Armin Schwarz i Manfred Hiemer, els quals arrancaven una roda al seu Octavia WRC.
El ral·li es completava el dimecres amb 4 proves especials de 110,49 km cronometrats, entre les que destacava la primera d'elles i la seva corresponent segona passada que tancava la cita italiana, la qual era la més llarga de tot el programa amb 40,61 km de lluita contra el temps. Tommi Mäkinen i Risto Mannisenmäki aconseguien el millor temps en el tram rei del ral·li, metre que uns problemes de pneumàtics en el si de l'equip Peugeot, els feia perdre una vintena de segons vers la parella finlandesa de Mitsubishi alhora que es produia de un nou relleu en el liderat, tornant-hi a la posició més alta de la taula provisional François Delecour i Daniel Grataloup.
En la segona prova cronometrada els problemes amb els pneumàtics arribaven de la mà de Tommi Mäkinen i Risto Mannisenmäki, els pilots escollien rodes mixtes i el tram es celebrava en mullat en produir-se precipitacions de certa intensitat. François Delecour i Daniel Grataloup patien una averia elèctrica en la penúltima prova especial del ral·li, obligant-los a abandonar la competició i resituant en la primera posició provisional a Gilles Panizzi i Hervé Panizzi, que tanmateix hi aconseguien el millor temps, alhora que Didier Auriol i Denis Giraudet accedien a les posicions de podi.
Les distàncies peró entre els germans Gilles i Hervé Panizzi i el Mitsubishi de Tommi Mäkinen i Risto Mannisenmäki eren mínimes, només 1,8 segons, pel que la segona passada pels 40,41 km de Colle Langan resultarien decisius. Els líders optaven per un compost més dur de les seves gomes en haver tingut problemes al matí, peró en aquesta ocasió el ferm estava més humit arrel de les pluges caigudes, amb el que els pneumàtics mai van acabar d'agafar temperatura. Tommi Mäkinen i Risto Mannisenmäki hi aconseguien l'escratx mentre Gilles i Hervé Panizzi s'hi deixaven 19,8 segons i per tant la primera posició.
Completat doncs el recorregut del 41è Ral·li de Sanremo, aquest es resolia amb la victòria de Tommi Mäkinen i Risto Mannisenmäki, els finlandesos invertien un temps total de 4 hores 26 minuts i 45 segons en recòrrer els 384,88 km cronometrats, 18 segons menys que Gilles Panizzi i Hervé Panizzi, mentre que una altra parella francesa, la formada per Didier Auriol i Denis Giraudet, tancaven el podi italià a 42,2 segons dels guanyadors.
Auriol-Giraudet tancaven el podi italià sense fer massa soroll.
En el campionat de producció la primera jornada del ral·li va esdevenir una lluita tancada entre dues parelles italianes, les formades per Mario Stagni i Roberto Paganoni i Gigi Galli i Guido d'Amore. Els primers dominaven els primers compassos de la cita, mentre que els segons reaccionaven per la tarda i amb dos escratxs se n'anaven a dormir com a líders de la categoria amb 2 segons de marge. Dimarts els líders afiançaven la seva posició de privilegi en aconseguir el millor registre en 7 de les 8 proves cronometrades, mentre que en l'especial que se'ls hi escapava el millor crono, els italians hi aconseguien el segon millor temps, assolint en total un marge de confiança lleugerament superior al minut i mig.
Amb aquest marge, Gigi Galli i Guido d'Amore van dedicar-se a administrar l'avantatge al llarg de l'etapa final, cedint el protagonisme als austríacs Manfred Stohl i Peter Müller, els quals aconseguien fins i tot superar a Mario Stagni i Roberto Paganoni en la segona posició provisional. En clau de campionat el resultat era pràcticament intrascendent, doncs Gustavo Trelles, absent al ral·li, gaudia d'un marge bastant important al capdavant de la general i l'omanita Hamed Al-Wahaibi, el seu màxim perseguidor, només sumava 1 punt en acabar la prova en sisena posició, mentre que Gigi Galli només acumulava 1 punt en el certàmen.
Galli-D'Amore deixaven la victòria sentenciada al llarg de la segona jornada.
Entre els cotxes de tracció i motor atmosféric de 2 litres, el FIA 2-L, la prova va estar dominada en gairebé la seva totalitat per un cotxe PSA, com en la categoria absoluta, concretament els Citroën Xsara KitCar. Si bé en els primers compassos va existir una lluita interna per la victòria entre els francesos Philippe Bugalski i Jean-Paul Chiaroni i els espanyols Jesús Puras i Marc Martí, l'abandonament d'aquests últims en quedar-se sense embragatge quan es celebrava la tercera especial deixava via lliure als francesos per guanyar les restants proves cronometrades i fer entrada al parc tancat amb gairebé mig minut de marge.
Dimarts els francesos seguien exercint el seu domini en la categoria, malgrat un contra peu en l'especial que inaugurava la jornada, guanyant 6 proves especials de les 8 que s'hi celebraven, mentre que malgrat perllongar-se el el domini amb tres escratxs consecutius en les tres primeres especials del dimecres, tot l'esforç se n'anava en orris quan els francesos patien un accident en l'última especial del ral·li i veure's obligats a abandonar, cedint el liderat i la victòria als italians Piero Longh i Lucio Baggio. La victòria dels locals donava 16 punts a Renault, que es distanciava netament dels seus rivals de Hyundai, els quals no aconseguien posar cap dels seus cotxes en la línia de meta.
Longhi-Baggio es trobaven amb la victòria en l'última especial.
En el campionat de pilots, la victòria que aconseguia el finlandès Tommi Mäkinen a la cita italiana per la tercera posició que s'hi anotava Didier Auriol, desfeia l'empat que tenien tots dos pilots al capdavant de la general provisional i deixava al de Montpeller 6 punts per darrera del liderat. Juha Kankkunen per la seva banda tenia un ral·li gris, peró malgrat tot acabava la prova en sisena posició i sumava 1 punt per empatar en la tercera plaça amb l'accidentat Carlos Sainz.
Pilot |
Punts |
Tommi Mäkinen
|
|
Didier Auriol |
52 |
Carlos Sainz
Juha Kankkunen
|
|
En quan a la classificació provisional del campionat de constructors, Toyota seguia liderant la taula amb un marge important, mentre que Subaru veia com els de Mitsubishi se'ls hi tiraven a sobre en afegir 13 punts al seu compte particular pels 2 punts que només aconsegien sumar els de constelació de les Plèiades.
Constructor |
Punts |
Toyota
|
|
Subaru
|
|
Mitsubishi
|
|