Mäkinen-Mannisenmäki eren de tot menys favorits pel caracter de les especials italianes, tot i així aconseguien la victòria.
Sanremo era l'escenari de la cerimònia de clausura de la dotzena prova del calendari del campionat del món de ral·lis el dimecres 14 d'octubre de 1998, el 40è Ral·li de Sanremo. La cita italiana, que era puntuable per als certamens de pilots, constructors, producció i FIA 2-L, comptava amb 160 equips inscrits en la seva llista oficial, dels que 153 prengueren la sortida des de la rampa ubicada a la mateixa ciutat italiana el dissabte 10 d'octubre i des d'on afrontarien un recorregut composat de 24 proves especials cronometrades de 400,30 km de distància que 76 d'ells aconseguirien superar.
Enguany no es van produir ordres d'equip a Subaru, tot i així Liatti-Pons repetien el segon lloc de la temporada anterior.
Vuit proves especials esperaven als participants del ral·li el dilluns a partir de les vuit del matí, hora de sortida del parc tancat de Sanremo, amb una corda de 120,17 km de distància contra el cronmetrè. Els guanyadors morals de la darrera edició, els italians de Subaru Piero Liatti i Fabrizia Pons, marcaven el millor temps en la primera cronometrada del ral·li amb mig segon d'avantatge vers els finlandesos de Mitsubishi Tommi Mäkinen i Risto Mannisenmäki, els quals en la següent cronometrada s'adjudicaven el millor temps i desbancaven l'Impreza S4 WRC dels locals de la primera posició provisional que hi perdien 5 segons.
Piero Liatti i Fabrizia Pons tornaven a la lluita en la tercera especial cronometrada marcant de nou un escratx, el que els permetia escurçar lleugerament les distàncies vers els encara líders de Mitsubishi. Tanmateix els locals Andrea Dallavilla i Danilo Fappani amb un Subaru Impreza S3 WRC aconseguien desplaçar de les places de podi als espanyols de Toyota Carlos Sainz i Luis Moya, mentre que els oficials de SEAT Harri Rovanperä i Risto Pietiläinen no arribaven al primer parc d'assistències en accidentar el seu Córdoba WRC per un problema de frens.
En sortir de les assistències, Jesús Puras i Carlos del Barrio posaven de manifest que sobre asfalt els KitCar eren cotxes a tenir en consideració, malgrat ser de dues rodes motrius, donat el seu bon balanç pes-potència, ja que els càntabres s'adjudicaven l'escratx en la quarta especial del ral·li amb el seu Citroën Xsara. Per desgràcia, quan ja havien completat la cinquena especial cronometrada i es dirigien de nou cap a les assistències, una connexió de l'oli es trencava, obligant-los a abandonar la prova.
Entretant en la part alta de la taula Piero Liatti i Fabrizia Pons aconseguien el seu tercer escratx del dia, el que els suposava passar a liderar la taula provisional general empatats a temps amb Tommi Mäkinen i Risto Mannisenmäki. Per darrera seu Andrea Dallavilla i Danilo Fappani perdien 17 posicions en punxar una roda del seu Impreza S3 WRC, deixant el darrer graó del podi de nou per a Carlos Sainz i Luis Moya.
Un nou pas per les assistències i els pilots repetien les tres especials per les quals ja havien passat a primera hora del matí. En elles el pols entre Tommi Mäkinen i Risto Mannisenmäki amb Piero Liatti i Fabrizia Pons per la primera posició es va mantenir, i si bé la parella finlandesa dels tres diamants vermells aconseguia marcar dos escratxs per cap dels transalpins de la constelació de les Plèiades, els primers només aconseguien distanciar-se en 3,7 segons a l'arribada a la neutralització de la primera etapa. Per darrera d'ells, en la lluita pel darrer graó del podi, Carlos Sainz i Luis Moya optaven per muntar pneumàtics tous, mentre que els seus companys d'equip, els francesos Didier Auriol i Denis Giraudet, escollien un compost més dur. Completades les cronometrades es va poder comprovar que la opció dels gals era millor que la dels espanyols, doncs aquests superaven als seus companys en la penúltima cronometrada i marcaven l'escratx en la última, el que els deixava a 21,1 segons dels líders mentre que Carlos Sainz i Luis Moya entraven ressignats a Sanremo a 30,7 segons de Tommi Mäkinen i Risto Mannisenmäki i amb el Peugeot 306 Maxi de François Delecour i Daniel Grataloup apretant fort per darrera.
Dimarts 13 d'octubre el ral·li acollia la segona jornada del ral·li, en la que els pilots sortien del parc tancat de Sanremo a dos quarts de sis del matí per afrontar 10 proves especials cronometrades de 167,88 km de distància, de les que sis eren totalment noves amb la principal caracteréstica comú de ser molt estretes i revirades.
Els britànics de Mitusbishi Richard Burns i Robert Reid, que disputaven per primera vegada la cita italiana, s'adjudicaven la primera prova cronometrada del dia, mentre que els transalpins Piero Liatti i Fabrizia Pons amb el seu segon temps escratx es situaven a només 7 dècimes del liderat. Tommi Mäkinen i Risto Mannisenmäki escampaven qualsevol sombra de dubte en guanyar la segona especial programada, en un tipus d'especial en la que a priori el Mitsubishi Lancer Evo V partia com a poc favorit. L'estira i arronsa entre els dos primers classificats es mantenia en la tercera especial cronometrada del dia, mentre que Carlos Sainz i Luis Moya tornaven a entrar en posicions de podi per demèrit dels altres, quan els seus companys d'equip Didier Auriol i Denis Giraudet es veien obligats a abandonar el ral·li amb la suspensió trencada després de tallar un revolt i impactar contra una roca oculta entre la vegetació.
Gilles Panizzi i el seu germà Hervé Panizzi tornaven a mostrar les cartes dels KitCar en asfalt quan aconseguien guanyar la quarta especial cronometrada del dia amb el seu Peugeot 306 Maxi, mentre que Tommi Mäkinen i Risto Mannisenmäki començaven a obrir forat amb l'escratx de la cinquena prova del programa. Tanmateix els britànics de Subaru Colin McRae i Nicky Grist que partien molt endarrerits a primera del matí degut a que en la primera etapa en cap moment van donar senyals de competivitat i a mes a més punxaven una roda en la que el sistema antipunxades no va funcionar, escalaven fins la quarta posició provisional gràcies a marcar 4 segons temps escratx en les quatre últimes primeres passades per les especials.
Abandonant el reagrupament i les assistències d'Acqui Terme, a primera hora de la tarda els participants es disposaven a celebrar de nou les 5 proves cronometrades per les quals havien passat al matí i migdia. Colin McRae i Nicky Grist aconseguien finalment l'escratx en la sisena i setena especial del dia el que els acostava molt a la posició de Carlos Sainz i Luis Moya que seguien tancant el podi, mentre que Tommi Mäkinen i Risto Mannisenmäki amb l'escratx de la vuitena especial, reestablien les distàncies amb Piero Liatti i Fabrizia Pons després de la urpada que els transalpins els hi feien en la prova cronometrada anterior.
Tommi Mäkinen i Risto Mannisenmäki imposaven el seu ritme en les dues últimes proves cronometrades del dia, sempre per davant de Colin McRae i Nicky Grist, el que permetia a la parella finlandesa afermar-se en el iderat amb 28,5 segons d'avantatge al retorn a Sanremo vers Piero Liatti i Fabrizia Pons, d'altra banda la dupla britànica de Subaru superava a Carlos Sainz i Luis Moya en la última posició de podi per 10 segons a la finalització de l'etapa, sent la parella espanyola de Toyota la que menys millorava en les segones passades per desesperació seva, que a més asseguraven correr sense cap problema i per tant sense saber com revertir la situació.
Dimecres a partir de les 7 del matí, els 87 equips participants que havien superat les dues jornades prèvies de competició, es disposaven a afrontar les sis especials cronometrades de 106,41 km que la organització havia programat, amb dos trams al migdia que eren la repetició dels que s'havien celebrat el dilluns aproximadament a la mateixa hora. Els cotxes FIA 2-L de Gilles Panizzi i Hervé Panizzi i de Philippe Bugalski i Jean-Paul Chiaroni s'imposaven a tota la parroquia WRCar en la primera prova cronometrada de la jornada, mentre que en la segona Tommi Mäkinen i Risto Mannisenmäki seguien obrint forat al capdavant de la taula de temps provisional.
En les segones passades per les especials del dilluns Gilles Panizzi i Hervé Panizzi aconseguien marcar els dos escratxs mentre que l'estira i arronsa dels dos primers classificats ara era favorable a la parella italiana de Subaru que retallava gairebé 10 segons als líders. Per darrera d'ells Carlos Sainz i Luis Moya pressionaven fortament a Colin McRae i Nicky Grist, arribant a classificar-se a només 7 dècimes de segon de la parella britànica de la Constelació de les Plèiades.
En les dues últimes cronometrades, un segon temps escratx de Piero Liatti i Fabrizia Pons, per darrera del Peugeot 306 Maxi de Gilles Panizzi i Hervé Panizzi que sumava el seu cinquè i últim escratx, i un últim escratx en la sisena prova especial del programa deixava els locals a pocs segons del seu objectiu, la primera posició. Tanmateix en aquesta última prova especial cronometrada Carlos Sainz i Luis Moya aconseguien el segon temps escratx per darrera dels italians, el que deixava la parella espanyola de Toyota a 1,5 segons de Colin McRae i Nicky Grist, impedint així qualsevol opció estratègica per a que Colin McRae i Nicky Grist guanyessin una posició tal i com havia passat l'any anterior, ja que de fer-ho també suposaria un guany de posicions per a Carlos Sainz i Luis Moya.
Així doncs completades totes les especials cronometrades programades, Tommi Mäkinen i Risto Mannisenmäki aconseguien la seva primera victòria en asfalt, la segona per al pilot finlandès si tenim en compte l'aconseguida al Catalunya-Costa Brava de 1997 amb Seppo Harjanne a la seva dreta. La parella finlandesa de Mitsubishi cobria els 400,30 km de distància en 4 hores 34 minuts i 34,5 segons, 15,8 segons per davant dels màxims favorits Piero Liatti i Fabrizia Pons. Colin McRae i Nicky Grist tancaven el podi, posició impensable a la neutralització del dilluns, a 1 minut i 30,4 segons dels guanyadors.
McRae-Grist feien una important remontada la segona jornada per guanyar-se un lloc al podi.
Entre els inscrits en el campionat de producció, els transalpins Gianluigi Galli i Guido D'Amore inciaven la cita guanyant les dues primeres proves especials cronometrades, mentre que en la segona un dels favorits a victòria, els austríacs Manfred Stohl i Peter Müller es veien obligats a abandonar la prova en trencar-se el turbo del seu Mitsubishi Lancer Evo III. Aquest abandonament donava automàticament el títol al pilot uruguaià Gustavo Trelles, que ho celebrava amb el seu copilot guanyant la següent cronometrada. Gigi Galli i Guido d'Amore s'adjudicaven consecutivament els 4 següents escratxs obrint un cert forat al capdavant de la general que s'esbaia en punxar una roda i caure fins al tercer lloc.
Dimarts Gigi Galli i Guido d'Amore aconseguien guanyar totes les cronometrades de la jornada fent una gran demostració de força, el que en l'equador de la mateixa etapa els permetia passar a liderar la categoria i arribar a la neutralització de la nit amb 1 minut d'avantatge vers Mario Stagni i Roberto Paganoni, líders de la prova 24 hores abans.
Amb quatre escratxs consecutius en les quatre primeres cronometrades, semblava que Mario Stagni i Roberto Paganoni estaven disposats a donar una mica més d'emoció al curs final de la classe, però Gigi Galli i Guido D'Amore donaven un últim cop d'autoritat en vèncer la cinquena i penúltima especial del ral·li, el que tallava la ratxa dels segons classificats que acabarien el ral·li en aquesta posició a 35,8 segons dels inqüestionables guanyadors, Gigi Galli i Guido D'Amore.
Dimarts Galli-D'Amore donaven un seriós correctiu a tota la parroquia de producció.
En categoria FIA 2-L la prova es presentava com un duel entre els socis del grup PSA, és a dir entre els Peugeot 306 Maxi i els Citroën Xsara KitCar. Els del lleó partien com els ben classificats i només els càntabres Jesús Puras i Carlos del Barrio, autors del millor temps de la categoria en la tercera especial cronoemtrada i un escratx absolut en la següent, semblaven els únics capaços de seguir el ritme que imprimien tan François Delecour i Daniel Grataloup com Gilles Panizzi i Hervè Panizzi. Malharaudament els de Citroën abandonaven en l'enllaç cap a les assistències posteriors al cinquè tram i el doblet de Peugeot començava a gestar-se només impedit per un últim esforç de Philippe Bugalski i Jean-Paul Chiaroni que s'interposaven entre els de Peugeot.
Gilles Panizzi i Hervé Panizzi començaven la segona jornada atacant, i amb 4 escratxs consecutius i un segon temps escratx, els germans provençals aconseguien passar a liderar la categoria per davant dels seus companys d'equip François Delecour i Daniel Grataloup, els quals en l'equador de l'etapa recuperarien el liderat per unes poques dècimes per en la següent especial veure's abocats a l'abandonament per averia elèctrica. Aquest incident reduia l'equació a dues variables, entre les que a la neutralització de la segona jornada manava el Citroën Xsara KitCar de Philippe Bugalski i Jean-Paul Chiaroni.
En la tercera i última jornada, els germans Panizzi feien tota una demostració de força, guanyant totes les especials de la categoria, marcant fins i tot 4 escratxs absoluts de 6 possibles, el que donava una clara victòria a Peugeot, que en no aconseguir el doblet, permetia a SEAT seguir comandant la provisional del certàmen per 12 punts.
En la tercera etapa els Panizzi demostraven tot el potencial del 306 Maxi amb 4 escratxs absoluts.
En el campionat de pilots, la victòria de Tommi Mäkinen a la cita italiana combinada amb la quarta posició de Carlos Sainz, reduia el marge del pilot madrileny al capdavant de la provisional a només 2 punts de diferència amb el pilot finlandès. Colin McRae, que finalitzava el ral·li en tercera posició, mantenia encara certes opcions de cara les dues proves restants a 8 punts del líder provisional del campionat.
Pilot |
Punts |
Carlos Sainz
|
|
Tommi Mäkinen |
48 |
Colin McRae
|
|
En la taula del campionat per a constructors, la general era tan o més apretada que en el de pilots, tan Mitsubishi com Subaru sortien de Sanremo amb 10 punts més en el seu compte particular gràcies a ocupar totes les places del podi, el que permetia a les dues marques nipones operades des del Regne Unit acostar-se a la nipona líder, Toyota, que només sumava 3 punts.
Constructor |
Punts |
Toyota
|
|
Mitsubishi
|
|
Subaru
|
|