Ogier-Ingrassia guanyaven la ronda catalana i el mundial
Figurant com la dotzena prova en el calendari del mundial de ral·lis, el diumenge 16 d'octubre de 2016 finalitzava a Salou el 52è Ral·li Catalunya – Costa Daurada, cita que en ser puntuable pels certàmens reservats a pilots, constructors, WRC2, WRC3 i la copa privada de promoció de joves talents, la Drive Dmack, permetia congregar a 70 equips en la seva llista d'inscrits oficial. D'aquests, 65 inciarien a partir del dijous 13 d'octubre per la tarda a celebrar un recorregut programat de 19 proves especials amb una corda de 321,08 km sobre una superficie mixta, que 51 equips aconseguirien superar.
Sordo-Martí sortien disposats a guanyar el ral·li, peró finalment no va poder ser.
Una especial espectacle celebrada el dijous a la tarda a la muntanya de Montjuïc de Barcelona de 3,20 km de distància, donava el tret de sortida a l'event, la qual es celebrava enmig d'un important aigüat. Els estonis Ott Tänak i Raigo Mõlder afrontaven la cronometrada de la capital catalana just en el precís moment en el que l'aigua dipositada sobre l'asfalt era menor, amb el que la parella aconseguia anotar-se el millor temps i esdevenir els primers líders del ral·li.
Superat l'espectacle inicial, la caravana del ral·li feia el seu viatge cap al seu lloc natural a les muntanyes de l'interior de Tarragona, on tres trams cronometrats celebrats a doble passada sobre terra i sobre superficie mixta els esperaven; en total la celebració de l'etapa del divendres suposava 115,90 km de lluita contra el cronòmetre, en els que la pluja hi afegia la seva dosi d'emoció en disminuir l'adherència considerablement.
Els belgues Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul marcaven el millor temps en la primera d'elles, un registre que permetia a la parella de Hyundai grimpar sis posicions i passar a liderar el ral·li per 3 dècimes de segon vers el Volkswagen Polo R WRC dels campions mundials Sébastien Ogier i Julien Ingrassia, mentre que Kris Meeke i Paul Nagle hi volcaven el seu Citroën DS3 WRC sense que aquest incident els hi impedís seguir en competició.
En la següent especial Sébastien Ogier i Julien Ingrassia repetien autoria del segon millor temps, en aquesta ocasió just per darrera dels seus companys d'equip els finlandesos Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila, mentre que Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul hi aturaven el cronòmetre en la tercera posició, una combinació de resultats que deixaven als provençals en el liderat per davant dels de Hyundai.
El bucle matinal es tancava amb una especial de superficie mixta, en la que Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila tornaven a anotar-se el millor temps per davant de Sébastien Ogier i Julien Ingrassia, el que permetia a la parella nòrdica situar-se en la darrera plaça de podi a 1,3 segons de Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul.
Cara a les segones passades pels tres trams celebrats al matí, els pilots Dani Sordo i Marc Martí sortien disposats a confirmar les declaracions que feien a la prèvia de la celebració del ral·li, en les que assegraven que al Catalunya hi buscarien la victòria després de molts podis. El càntabre i el català de Hyundai s'anotaven el millor temps en la quarta especial, primera del bucle de la tarda, i passaven a liderar la taula general, mentre que Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila patien una sortida de pista i acabaven amb el seu Polo R WRC sobre tres rodes, obligant-los a acollir-se al rally-2.
Els espanyols confirmaven la seva posició i les intencions guanyant la cinquena prova especial, mentre que en la sisena i última del dia, els líders s'anotaven el segon millor registre a 1,7 segons per darrera dels pilots de les dues Irlandes de Citroën Kris Meeke i Paul Nagle.
Superades les sis proves especials de la primera jornada real de competició, els participants que restaven en actiu retornaven a Salou, on Dani Sordo i Marc Martí hi entraven com a líders provisionals per 17 segons de marge vers els francesos Sébastien Ogier i Julien Ingrassia, mentre que Andreas Mikkelsen i Anders Jæger accedien a la tercera plaça a 35,1 segons dels espanyols i després de que Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul es deixessin uns preciosos 18,1 segons en la quarta prova especial en envirollar-se i calar el motor del seu i20 NG WRC.
Dissabte els responsables del RACC programaven la jornada més llarga del ral·li amb 7 proves especials sobre asfalt, més una superespecial espectacle pel Passeig Marítim de Salou, totalitzant 139,18 km cronometrats. Els recuperats Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila s'imposaven en les dues primeres especials, les quals conservaven humitats de les pluges caigudes en la jornada anterior, mentre que Sébastien Ogier i Julien Ingrassia ho feien en les dues següents proves especials del bucle, ja totalment seques en regnar-hi el sol. Dani Sordo i Marc Martí es mantenien en el liderat gràcies a aturar el crónometre en segona posició en tres dels quatre trams, aixó és que la parella de Hyundai en una especial aconseguia posar uns quants segons més de per mig vers els seus rivals més directes.
Per la tarda, en tornar a passar per les tres darreres especials cronometrades del bucle matinal, es produien canvis importants en la taula general de temps. Andreas Mikkelsen i Anders Jæger volcaven el seu Volkswagen Polo R WRC en ser catapultats per l'inici de la tanca metàlica de la carretera, deixant lloc en les posicions provisionals del podi als belgues Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul, d'altra banda Sébastien Ogier i Julien Ingrassia el millor temps en les tres proves especials en carretera que restaven a la jornada, aconseguint recuperar en la darrera d'elles el liderat per davant de Dani Sordo i Marc Martí.
Una mala resolució per part de Dani Sordo i Marc Martí a l'especial espectacle de Salou, on es dedicaven a sobrevirar en excès de cara al públic, els feia perdre 4,1 segons suplemetaris vers els nous líders, amb el que la parella de Hyundai retornava al parc tancat de Port Aventura a 5,8 segons de Sébastien Ogier i Julien Ingrassia. Els seus companys a Hyundai, Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul, tancaven les places de podi a una distància considerable, 1 minut i 3,9 segons de marge vers la parella de Volkswagen, mentre que els tercers integrants de l'equip Hyundai, els neozelandesos Hayden Paddon i John Kennard, restaven a les portes del podi a 1 minut i 20 segons dels líders. Kris Meeke i Paul Nagle, a gairebé 2 minuts del cap de la classificació tenien remotes opcions d'entrar al podi català.
La quarta jornada del ral·li, si es que podem considerar com a jornada l'especial espectacle de Barcelona, estava formada per només 4 proves especials, engoblades en un bucle de dos trams que es celebraven per duplicat, en total els participants havien d'afrontar els últims 62,80 km del recorregut.
Sébastien Ogier i Julien Ingrassia guanyaven la primera cronometrada dominical, mentre que en la segona el millor temps era pels seus companys d'equip Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila. Per la seva banda Dani Sordo i Marc Martí veien com la distància vers els líders es duplicava en les dues proves del bucle matinal, moment en que els espanyols decidien desistir en l'atac de la primera posició i assegurar la segona plaça provisional.
Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila guanyaven les dues especials que restaven, amb el que els finlandesos sortien de Salou amb els 3 punts extra del Power Stage, mentre que Sébastien Ogier i Julien Ingrassia hi eren segons i Dani Sordo i Marc Martí.
Celebrats els 321,08 km cronometrats del 52è Ral·li Catalunya – Costa Daurada, Sébastien Ogier i Julien Ingrassia s'erigien com a guanyadors de l'edició en invertir un temps total de 3 hores 13 minuts i 3,6 segons en recorrer la distància programada, mentre que Dani Sordo i Marc Martí s'havien de conformar un altre any amb la segona posició, en aquesta ocasió a 15,6 segons de distància dels seus precursors. Els companys d'equip belgues d'aquests, Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul, tancaven el podi a 1 minut i 15 segons dels guanyadors.
Neuville-Gilsoul van començar fort, peró mica a mica es van anar desinflant.
Entre els cotxes del campionat WRC2 el domini dels Škoda Fabia R5 era total, els pilots txecs Jan Kopecký i Pavel Dresler eren els primers líders de la categoria en imposar-se en l'especial barcelonina, mentre que en trepitjar la grava enfangada de les comarques tarragonines el liderat passaria a ser pels finlandesos Teemu Suninen i Mikko Markkula, els quals marcaven un temps impossible per a la competència en la primera especial forestal. Malhauradament pels seus interessos, els pilots es veien forçats a cesar la competició en la darrera especial del bucle matinal, retornant el liderat a Jan Kopecký i Pavel Dresler. A partir de llavors s'establia una lluita interna en el si de l'equip oficial Škoda, del que en sortien victoriosos els suecs Pontus Tidemand i Jonas Andersson amb els dos últims escratxs de l'etapa.
Dissabte, amb l'arribada de l'asfalt, Jan Kopecký i Pavel Dresler exercien el seu domini d'aquesta superficie en imposar-se en 7 de les 8 proves especials de la jornada, cedint només en la sisena especial a causa d'una punxada lenta que alhora comprometia el seu liderat, tot plegat deixava a les dues parelles del fabricant txec separades per 14,3 segons a l'arribada a Port Aventura.
Pontus Tidemand i Jonas Andersson posaven una mica més d'emoció en guanyar les dues primeres proves especials dominicals, al que reaccionaven la parella txeca guanyant les dues últimes per certificar així la seva victòria al ral·li català per 15,3 segons de marge. En clau de campionat, la primera victòria de la temporada que aconseguia Jan Kopecký, permetia al pilot txec empatar en la tercera posició amb el seu company absent Esapekka Lappi, mentre que Teemu Suninen s'anotava 12 punts i reduia les distàncies amb el líder galès Elfyn Evans fins als 15.
Trelles-Del Buono guanyaven la prova i es situaven líders de la general.
Entre els cotxes de dues rodes motrius, el WRC3, els italians Fabio Andolfi i Manuel Fenoli aconseguien la victòria de manera inqüestionable en imposar-se en 17 de les 19 proves cronometrades del recorregut de la cita catalana, una victòria que permetia al pilot transalpí situar-se en la provisional del campionat a 14 punts del seu compatriota, absent a la cita, Simone Tempestini.
Andolfi-Fenoli guanyaven el ral·li amb mà de ferro.
En la Drive DMack els britànics Osian Pryce i Dale Furniss i Jon Armstrong i Noel O'Sullivan s'immersien en una lluita particular per la victòria en els primers compassos del ral·li, de la que els segons quedaven en solitari a l'equador del bucle matinal del divendres. Amb un marge de gairebé un minut, els britànics es dedicaven a assegurar el pilotatge i la seva posició ja a partir de les segones passades per les cronometrades de la primera etapa fins a la conclusió del ral·li el diumenge al migdia.
En clau de campionat, Jon Armstrong sumava la segona victòria de la temporada que el deixava en una destacada tercera posició final, mentre que el seu compatriota Osian Pryce aconseguia el títol del certàmen per davant de Max Vatanen sumant 14 punts.
Armstrong-O'Sullivan aconseguien una victòria infructuosa.
La victòria que Sébastien Ogier aconseguia a Catalunya, otorgava automàticament al pilot provençal la seva quarta corona mundial consecutiva, igualant el registre anteriorment aconseguit per Tommi Mäkinen. Per darrera del francès, Thierry Neuville aconseguia empatar amb Andreas Mikkelsen en la segona posició provisional, mentre que el neozelandès Hayden Paddon aconseguia mantenir-se per davant delseu company Dani Sordo per 3 punts de marge.
Pilot |
Punts |
Sébastien Ogier
|
|
Andreas Mikkelsen
Thierry Neuville
|
|
Hayden Paddon
|
|
En el campionat de constructors, tot i que Hyundai situava els seus dos cotxes en el podi, la victòria d'un Volkswagen minimitzava aquest fet amb el que les distàncies entre les dues marques amb prou feines sofria variacions. Per darrera dels coreans, la baixa d'Andreas Mikkelsen i Anders Jaeger per accident, permetia a M-Sport superar el segon equip de la marca de Wolfsburg en la tercera posició provisional, trobant-se separats per 8 punts a falta de dues proves i amb el segon equip de Hyundai 12 punts més avall.
Constructor |
Punts |
Volkswagen
|
|
Hyundai
|
|
M-Sport
|
|