Corregit el subviratge, el ral·li de Neuville-Wydaeghe va ser excels.
Després d’un any d’absència en el mundial obligat per les rotacions, que finalment acabaria sent de qualsevol certamen de l’especialitat per les restriccions derivades de la pandèmia de la Covid19, el diumenge 17 d’octubre de 2021 el Passeig de Jaume I de Salou tornava a acollir una cerimònia de clausura del Ral·li Catalunya - Costa Daurada, concretament la seva 56ena edició. La cita catalana, onzena i penúltima prova en el calendari del campionat del món de ral·lis, comptava amb 74 equips en la seva llista oficial d’inscrits, dels que 68 baixarien per la rampa de sortida el dijous 14 d’octubre. L’esdeveniment, que entregava punts en els certàmens de pilots i constructors, així com WRC2, WRC3 i campionat junior, tenia 17 proves especials cronometrades en el seu recorregut, íntegrament d’asfalt, de 280,37 km de distància, una corda que 49 formacions participants aconseguirien completar.
Bon ral·li el d’Evans-Martin, però no excel·lent.
La primera etapa comptava amb 6 proves especials cronometrades de 112,02 km de distància, resultants de passar en dues ocasions, matí i tarda, per un bucle de 3 trams entre els que el segon d’ells, La Granadella, era totalment nou en aprofitar-se només una secció central de l’antic tram mixte de Garrigues, i el darrer d’ells, Riba-Roja, recuperava un tram abandonat per una dècada en haver adoptat també un format mixte en les darreres edicions.
Amb sortida del parc tancat de Port Aventura el divendres 15 d’octubre a les 8 en punt del matí, 7 minuts abans del trenc d’alba, la primera etapa es començaria a donar per conclosa a manca d’1 minut per a 3 quarts de 9 del vespre, hora en la que la primera formació participant podia emprendre el camí cap al parc tancat, maniobra que tots els participants havien de realitzar abans de 2 quarts de 12 de la nit.
Els britànics de Toyota Elfyn Evans i Scott Martin completaven el bucle matinal amb 3 victòries de tram consecutives, si bé en la segona d’elles, la nova especial de La Granadella, el resultat era compartit amb els belgues de Hyundai Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe, un resultat que servia als de la formació coreana per entrar a les assistències de mitja jornada en la segona posició a 7,9 segons del lideratge i amb 4,7 segons de marge vers Sébastien Ogier i Julien Ingrassia, tot i estar-se lamentant de problemes de subviratge.
Introduïdes les millores necessàries en el seu Hyundai i20 Coupé WRC en les assistències de Port Aventura, Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe eren els qui marcaven el ritme al llarg del bucle de la tarda amb 3 victòries parcials de 3 possibles, uns resultats que permetien als belgues accedir a la primera posició al terme de la segona d’elles i entrar en règim de parc tancat amb 7 dècimes de segon de marge vers Elfyn Evans i Scott Martin.
Per la seva banda Sébastien Ogier i Julien Ingrassia, primers en pista, es queixaven de brutícia en els revolts i a La Granadella s’hi deixaven una desena de segons que els portaven a entrar en el parc tancat a 19,4 segons dels líders, mentre que per a Ott Tänak i Martin Järveoja el seu concurs a l’esdeveniment català els hi anava molt pitjor, retirant-se per accident en la segona passada per Vilaplana, especial inaugural del bucle.
Una mica més incisius al llarg de la tarda que no pas al matí, Dani Sordo i Cándido Carrera eren quarts en el moment de concloure la primera etapa a 24,8 segons del temps dels seus companys, mentre que Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen tancaven la pinça dels 5 primers classificats a 38,0 segons dels líders i per un marge de 32,2 segons amb el Ford Fiesta WRC dels francesos Adrien Fourmaux i Alex Coria.
La segona etapa tenia un petit increment en la corda cronometrada vers la jornada anterior, concretament sobre el programa es disposaven 117,45 km competitius, els quals de nou es repartien al llarg d’un bucle de 3 trams a doble passada, més la celebració d’una especial espectacle a Salou per tancar la jornada. Amb sortida del parc tancat de Port Aventura a 1 quart de 8 del matí, el bucle de 3 es finalitzava amb la cronometrada més llarga i més ràpida de tota l’edició, El Montmell.
La ratxa dels líders Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe trobava continuïtat al llarg del dissabte i els belgues aconseguien imposar-se en 6 de les 7 proves especials programades. Malgrat aquest excels rendiment, els de Hyundai només aconseguien endosar a Elfyn Evans i Scott Martin una quinzena de segons per tal d’entrar al parc tancat de Salou amb 16,4 segons de marge vers els britànics de Toyota.
Per darrera, i gràcies al segon millor temps en la primera passada per la cronometrada reina del Montmell, Dani Sordo i Cándido Carrera es tiraven a sobre de la darrera posició de podi ocupada Sébastien Ogier i Julien Ingrassia; concretament els espanyols feien ingrés al parc d’assistències de Port Aventura a 2 dècimes de segon del registre dels campions del món en vigencia, el que esperonava als francesos per sumar dues victòries de tram a la tarda, ex-aequo a Querol i en solitari al Montmell, per tal d’aconseguir així un cert coixí vers els espanyols, un marge però que a Salou s’esfumava quan el motor del seu Yaris WRC es calava en prendre la sortida.
Així doncs, arribats a 1 quart de 8 del vespre, hora en la que es començava a fer ingrés al parc tancat de Port Aventura, Sébastien Ogier i Julien Ingrassia eren tercers a 38,7 segons del temps dels belgues i per 1,2 segons de marge vers Dani Sordo i Cándido Carrera. Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen seguien tancant la pinça dels 5 primers classificats a 32,4 segons dels de Hyundai, però havent ampliat el seu marge vers els seus perseguidors després dels problemes patits en els Ford Fiesta WRC d’Adrien Fourmaux i Alex Coria i de Gus Greensmith i Chris Patterson.
La tercera i última etapa arrancava motors a les 6 del matí, hora de sortida del primer participant del parc tancat, amb un bucle de 2 trams, que novament es disputava en dues ocasions, en el seu programa. A diferència d’esdeveniments anteriors en el calendari, la jornada dominical catalana si que disposava d’un parc d’assistències a mitja etapa, el que animava als pilots a no reservar-se tant. En total l’etapa suposava els darrers 50,90 km cronometrats de l’itinerari, els quals es concloirien a quarts de 2 de la tarda.
Dani Sordo i Cándido Carrera sortien amb el ganivet entre les dents i el càntabre i el gallec s’imposaven en la primera especial dominical, Santa Marina, per tal de prendre la tercera posició a Sébastien Ogier i Julien Ingrassia per 5 dècimes de segon i quan encara no s’havia fet de dia. El espanyols perllongaven el seu canvi de ritme al llarg de la resta de l’etapa i aquests s’imposaven en les 3 proves especials següents, Power Stage inclós, per tal de certificar la seva tercera posició final.
Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe seguien de ben a prop als seus companys d’equip, i els líders en sumar 3 segons millors temps en les 4 proves especials programades, aconseguien eixamplar encara una mica més el seu marge vers Elfyn Evans i Scott Martin i ratificar així la seva victòria a la cita de casa nostra, segona consecutiva després de l'aconseguida l'any 2019.
En passar 4 minuts de 2 quarts de 2 de la tarda del diumenge 17 d’octubre de 2021, al Passeig de Jaume I de Salou tenia lloc la cerimònia del podi corresponent al 56è Ral·li Catalunya - Costa Daurada, en la que Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe hi pujaven en el seu graó més alt en completar els 280,46 km cronometrats del recorregut en un temps de 2 hores 34 minuts i 11,8 segons. Elfyn Evans i Scott Martin hi eren segons amb un temps que suposava un retard de 24,1 segons vers el dels guanyadors, mentre que Dani Sordo i Cándido Carrera es quedaven en el graó més baix a 35,3 segons del registre dels seus companys d’equip.
Amb un canvi de ritme a darrera hora, Sordo-Carrera es feien lloc al podi.
En categoria WRC2 la ronda catalana s’iniciava amb un estira i arronsa entre els Citroën C3 Rally2 de Mads Østberg i Torstein Eriksen i el d’Eric Camilli i Maxime Vilmot, els noruecs s’imposaven en la primera prova especial del programa per davant dels francesos i per tant la classificació general mostrava aquest ordre. En l’especial següent els papers s’invertien i els francesos passaven a liderar la taula per 2,1 segons de marge, per just abans d’entrar al parc d’assistències, retornar el lideratge als noruecs en quan aquests aconseguien el millor temps en la tercera prova especial matinal.
A la represa els noruecs repetien victòria de tram en la primera cronometrada del bucle per tal de refermar-se en la primera posició, però en la següent prova especial, una punxada es tornava a posar en el seu camí i els pilots baixaven fins la cinquena posició en concedir 1 minut i 47,3 segons vers el registre d’Eric Camilli i Maxime Vilmot, qui passaven a liderar de nou la classificació.
Un nou escratx d’Eric Camilli i Maxime Vilmot, situava a l’expilot d’M-Sport a 20,4 segons per davant d’un altre, el finlandès Teemu Suninen, qui navegat per Mikko Markkula debutava amb Hyundai a l’esdeveniment català. Els txecs Erik Cais i Jindriška Žáková tancaven les posicions de podi a 24,4 segons del temps dels francesos.
Al llarg de la jornada sabatina, els líders aconseguien 1 victòria de tram i 5 segons millors temps, 2 d’ells per darrera de Teemu Suninen i Mikko Markkula i els 3 restants per darrera de Mads Østberg i Torstein Eriksen, un balanç que deixava les distàncies en el moment de retornar al parc tancat de Salou, pràcticament tal i com estaven en el moment de sortir-ne, doncs 27,1 segons separaven als francesos dels finlandesos. Erik Cais i Jindriška Žáková, autors del millor temps a la segona passada per Querol, es mantenien en tercer lloc però ja a 52,4 segons del lideratge.
Amb una victòria de tram en la primera prova especial dominical i un segon millor temps en la següent, tot semblava indicar que tot estava dat i beneït per a Eric Camilli i Maxime Vilmot, però els francesos muntaven gomes de pluja de cara a la segona passada per Riudecanyes, tanmateix el Power Stage, i les precipitacions no es produïen fins ben entrada l’especial, amb el què els francesos s’hi deixaven una desena de segons i un grapat de punts extra del premi a la precocitat que corresponia a Mads Østberg i Torstein Eriksen.
Finalment però, Eric Camilli i Maxime Vimot es feien amb la victòria per 20,2 segons de marge vers Teemu Suninen i Mikko Markkula, mentre que Erik Cais i Jindriška Žáková tancaven el podi per davant de Mads Østberg i Torstein Eriksen a 56,1 segons dels guanyadors francesos.
A efectes de campionat, la quarta plaça final de Mads Østberg donava el títol al seu compatriota Andreas Mikkelsen, qui tanmateix s’ho mirava assegut en una cadira des del parc tancat de Salou, doncs tots dos pilots noruecs comptaven amb 126 punts en el seu comptador, si bé el de Citroën tenia una participació més en el seu comptador i només es retenien els sis millors resultats.
Camilli-Vilmot vencien amb espurnes de nivell.
En categoria WRC3, Emil Lindholm i Reeta Hämäläinen, si bé oficialment era la navegant qui constava inscrita com a pilot de l’Škoda Fabia Rally2 Evo, doncs els finlandesos ja havien disputat 7 proves al llarg de la temporada i tenien vetada la seva presència amb prioritat FIA a la ronda catalana, s’imposaven en 3 de les 6 proves especials del divendres i en 2 de les 3 restants, els nòrdics hi aturaven el cronòmetre amb el segon millor registre per darrera de Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak i de Pepe López i Borja Rozada, un rendiment que deixava als finlandesos en primera posició per 14,9 segons vers els madrilenys i 15,2 segons en relació als polonesos.
La jornada sabatina va ser pràcticament una prórroga del que s’havia vist en la jornada inicial, doncs els líders s’imposaven en 4 de les 7 cronometrades programades, mentre que la parella espanyola ho aconseguien en 2 i els pilots polonesos feien el mateix pels carrers de Salou; amb el què Emil Lindholm i Reeta Hämäläinen, o més ben dit Reeta Hämäläinen i Emil Lindholm, elevaven el seu marge al capdavant de la taula fins als 31,4 segons vers Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak i fins els 33,0 segons vers Pepe López i Borja Rozada, qui en els darrers compassos de l’etapa patien una caiguda de potència en el seu Škoda Fabia Rally2 Evo.
Malauradament, en les verificacions que els tècnics d’Škoda Motorsport realitzaven sobre el cotxe dels madrilenys en el parc tancat, aquests detectaven que un cilindre estava treballant sense pressió, motiu pel qual els enginyers de la firma de la sageta aconsellaven la seva retirada a fi i efecte d’evitar danys majors en el propulsor txec.
Amb aquesta baixa tan sonada, la jornada dominical va esdevenir pràcticament un tràmit, en la que Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak hi aconseguien les dues victòries de tram en les dues passades per Riudecanyes, el que suposava el premi extra de 5 punts per al pilot polonès en la seva cursa vers el títol.
A efectes de campionat, la primera victòria de Reeta Hämäläinen era totalment anecdòtica, però no intrascendent, doncs impedia a Kajetan Kajetanowicz aconseguir la puntuació màxima i que per tant tan el pilot polonès, així com l’absent Yohan Rossel, es juguessin el títol mundial a la darrera prova a Monza i empatats a 127 punts.
Hämäläinen-Lindholm trobaven un gap en el reglament per córrer a Catalunya i guanyar.
En categoria junior, repartiment de victòries de tram al llarg de la primera etapa entre els britànics Jon Armstrong i Philip Hall amb els finlandesos Sami Pajari i Marko Salminen; si bé el cinquè millor temps que els nòrdics aconseguien en la primera prova especial a 17,5 segons del registre del de les illes, inclinava la balança a favor dels primers, que entraven al parc tancat de Salou amb 15,9 segons de marge vers els segons.
Per darrera seu, a 52,4 segons del temps dels líders, Lauri Joona i Mikael Korhonen es trobaven disputant la tercera posició amb Robert Virves i Aleks Lesk i amb Martins Sesks i Renars Francis separats en tan sols 11,2 segons.
Només iniciar-se la jornada sabatina, els britànics patien una sortida de pista i s’acomiadaven de les seves opcions a victòria en deixar-s’hi una mica més de 5 minuts i mig. L’altra cara de la competició, l’amable, era per Robert Virves i Aleks Lesk, qui amb el millor temps al Savallà, s’enfilaven fins a la segona posició provisional.
Els estonis tancaven el bucle matinal amb una altra victòria de tram i un segon millor temps per darrera de Jon Armstrong i Philip Hall, el que els posava en situació d’inquietar el lideratge de Sami Pajari i Marko Salminen.
A la represa, una punxada tirava per la borda l’esforç dels bàltics, que baixaven fins a la tercera posició a gairebé 1 minut del lideratge, mentre que Lauri Joona i Mikael Korhonen, amb el segon millor temps per darrera dels llebrers britànics, prenien el relleu d’incomodadors dels seus compatriotes líders en classificar-se a 6,2 segons d’aquests.
La cinquena prova especial sabatina, deixava a les dues formacions finlandeses separades en 2,0 segons a la taula, el que provocava la reacció dels líders que aconseguien recuperar part dels segons perduts per tal d’immiscir-se en el parc tancat de Port Aventura amb 16,2 segons de coixí, mentre que Robert Virves i Aleks Lesk eren tercers a 50,3 segons.
Ja en la jornada dominical, la muntanya russa de resultats individuals dels principals protagonistes de l’esdeveniment català, deixava les distàncies entre aquests pràcticament tal i com estaven en el moment d’iniciar-se l’etapa abans del trenc d’alba, amb el què Sami Pajari i Marko Salminen aconseguien la victòria per 15,9 segons de marge amb Lauri Joona i Mikael Korhonen i per un marge de 50,1 segons vers Robert Virves i Aleks Lesk.
Amb la victòria i els 4 millors temps aconseguits al llarg de la prova, Sami Pajari aconseguia sumar 54 punts en el seu comptador particular i el finlandès descomptava així el seu sisè lloc final a Croàcia, no així les seves victòries de tram aconseguides a la ronda croata, per tal d’enfilar-se fins al primer lloc final amb 137 punts, 18 més que no pas el britànic Jon Armstrong, i coronar-se així com campió del món del certamen.
Pajari-Salminen guanyaven la prova catalana i el campionat.
En categoria R-GT, fins a 3 formacions franceses al volant d’un Alpine A110 es disposaven en el parc tancat de Salou, però la competició pràcticament no va existir, doncs Emmanuel Guigou i Florian Barral s’imposaven en totes i cadascuna de les 17 proves especials del programa per tal de certificar la seva victòria final per 6 minuts i 33,3 segons de marge vers Pierre Ragues i Julien Presenti i per 14 minuts i 3,2 segons amb Philippe Baffoun i Marine Delon.
Tot i la victòria, tercera de la temporada al llarg de les 5 rondes programades, Emmanuel Guigou seguien pagant car el seu abandonament a Ypres i finalment el títol anava a parar a mans de Pierre Ragues, guanyador als trams belgues, així com a Roma, per 5 punts de marge vers el seu compatriota.
Guigou-Barral guanyaven totes i cadascuna de les cronometrades del ral·li.
La victòria que Thierry Neuville aconseguia a Catalunya, permetia al pilot belga desempallegar-se de la pressió que Kalle Rovanperä li estava exercint per la tercera posició del certamen. Mentre que Elfyn Evans, segon, tornaria a jugar-se el títol mundial amb Sébastien Ogier per les carreteres lombardes, si bé en aquesta ocasió el gal·lès es trobava 17 punts per darrera del pilot provençal i no pas per davant tal i com havia passat la temporada anterior.
Pilot |
Punts |
Sébastien Ogier |
|
Elfyn Evans |
187 |
Thierry Neuville
|
|
En el campionat de constructors, Hyundai tornava a situar a dos dels seus cotxes dalt del podi final, però a més a més, els coreans també s’emportaven la victòria de tram al Power Stage així com l’absoluta, un rendiment que en aquesta ocasió servia als campions en vigència per escurçar distàncies amb els líders japonesos. Per darrera, el sisè lloc d’Oliver Solberg i Craig Drew, així com el setè dels catalans Nil Solans i Marc Martí, que s’enrolaven en la ronda doméstica en el lloc del lesionat Pierre-Louis Loubet, permetia a l’estructura satèl·lit de Hyundai 2C tornar a igualar la puntuació d’M-Sport per segona vegada en la temporada.
Constructor |
Punts |
Toyota
|
|
Hyundai
|
|
M-Sport
|
|