Thérier-Vial aconseguien la seva última victòria al mundial i la última per a Porsche.

Desena prova en el calendari del Campionat del Món de Ral·lis, el 24è Tour de Corse finalitzava el dissabte 25 d'octubre a Ajaccio i seria la última edició en molts anys en celebrar-se en la tardor. La prova constava d'un recorregut dividit en 18 especials amb una distància total de 1218 km, dels que 236 km es corresponien a trams cronometrats propiament dits, i 902 km eren trams a temps impartit, si bé la velocitat a la que s'havien d'afrontar per complir amb el temps, els convertia a la pràctica en trams contra el crono. A la sortida, celebrada també a Ajaccio hi eren presents 122 equips dels 133 equips dels que només 16 aconseguirien completar el recorregut.

Les notables baixes van situar a Röhrl-Geistdörfer en el podi.

A la mitjanit del divendres 24 d'octubre arrancava la prova on el Renault 5 Turbo, cotxe que debutava en el mundial de ral·lis, pilotat per Jean Ragnotti i Jean-Marc Andrié es mostrava com un cotxe molt efectiu en els trams estrets i revirats aconseguint marcar els dos primers escratxs que els portarien a liderar la prova. Un tercer escratx s'afegiria en el seu compte particular en la quarta especial, però els de Renault van patir una punxada en la cinquena, el que va obligar a la parella aturar-se a canviar la roda. El temps que els pilots van invertir en fer el canvi, uns dos minuts i mig, va ser suficient per a que el FIAT 131 Abarth de Jean-Claude Andruet i Michele Petit "Biche" passessin a liderar la prova per uns pocs segons vers un altre FIAT 131 Abarth, el pilotat pel quatre vegades guanyador de l'event Bernard Darniche i el seu copilot Alain Mahé i autors dels dos altres escratxs en els cinc trams celebrats fins llavors.

En la sisena especial el Datsun 160 J dels finlandesos Timo Salonen i Seppo Harjanne se sortia de la pista i aquests es veien obligats a abandonar la prova, el que acompanyat de l'absència de l'equip Ford a la illa, suposava que FIAT esdevenia ja campió del món de constructors.

Jean Ragnotti i Jean-Marc Andrié recuperaven el liderat en la vuitena especial després d'encadenar tres escratxs consecutius, tram en el que Jean-Claude Andruet i "Biche" es veien obligats a abandonar en trencar-se'ls-hi la corretja de distribució, mentre que els pilots de Talbot Guy Fréquelin i Jean Todt, que havien arribat a figurar en tercera posició per darrera dels dos FIAT 131 Abarth, es veien endarrerits quan els seus mecànics muntaven una roda equivocada.

Els dos últims trams que restaven per arribar a Bastia i finalitzar així la primera etapa van ser guanyats per Jean-Luc Thérier i Michel Vial, els quals desvinculats ja de Toyota, pilotaven un Porsche 911 SC dels germans Alméras, aquests dos millors registres permetia als pilots francesos pujar fins la tercera posició provisional a només 1 segon del segon classificat, el FIAT 131 Abarth de Bernard Darniche i Alain Mahé. 2 minuts i 35 segons per davant, hi figurava el Renault 5 Turbo de Jean Ragnotti i Jean-Marc Andrié, comfirmant així el demostrat al Tour de France.

A mitjanit del dissabte, els 32 equips que havien arribat al parc tancat dels 122 que havien prés la sortida, reemprenien l'acció des de Bastia amb un cel plujós per tal de retornar a Ajaccio mitjançant vuit especials cronometrades. En la primera d'elles els italians Attilio Bettega i Arnaldo Bernacchini que pilotaven un FIAT 131 Abarth, se sortien de la carretera i engruixaven aixi la llista d'abandonaments.

Llista que seguiria creixent en la tretzena especial cronometrada, quan el FIAT 131 Abarth de Bernard Darniche i Alain Mahé començaria a patir problemes mecànics i seria atrapat en el tram pel Talbot Sunbeam Lotus de Guy Fréquelin i Jean Todt, els de Talbot van fer senyals per a que els deixessin passar i quan tots dos pilotaven en paral·lel van colisionar bruscament deixant tots dos cotxes fora de carretera. Però la baixa més sonada va ser la del líder indiscutible, Jean Ragnotti i Jean-Marc Andrié, els quals en aquesta mateixa tretzena especial cronometrada, veien com la corretja de l'alternador es trencava i el seu Renault 5 Turbo es quedava sense potència per tal de poder completar l'especial.

Aquests incidents deixaven a Jean-Luc Thérier i Michel Vial al capdavant de la general provisional seguits de Michèle Mouton i Annie Arrii i Walter Röhrl i Christian Geistdörfer, tots dos al volant dels seus respectius FIAT 131 Abarth. Precisament les franceses serien les següents en patir un contra-temps quan el seu cotxe es quedava aturat en un gran bassal d'aigua en la quinzena especial, afortunadament Christain Dorche i Bernard Martin-Dondoz les van empenyer amb el seu Peugeot 505 per tal de que poguessin reempendre la marxa. Mentre que els alemanys, extenuats per tot l'esforç realitzat al llarg d'una temporada molt intensa, maquillaven una mica el resultat marcant els seus dos primers escratxs aconseguits de manera consecutiva que no els permetien lluitar per la victòria.

Sense gaire més espai per les sorpreses finalitzava la prova amb la cinquena victòria de Jean-Luc Thérier i Michel Vial en el campionat del món de ral·lis, que alhora suposava la segona i última de Porsche en el campionat, en completar el recorregut en un temps total de 14 hores 51 minuts i 43 segons, 10 minuts i 23 segons per davant de Walter Röhrl i Christian Geistdörfer, mentre que els seus companys d'equip, el francesos Alain Coppier i Josepha Laloz pujaven per primera vegada en un podi mundialista en completar el recorregut amb un retard de 25 minuts i 38 segons.

Coppier-Laloz pujaven al podi per primera vegada per goig dels Alméras.

En el campionat per pilots, Walter Röhrl sumava 15 punts més en el seu compte particular gràcies a la segona posició aconseguida, el que permetia al pilot alemany engruixar encara més el seu ja definitiu liderat en el campionat. Per darrera d'ell, cap dels seus rivals prenia part en la prova tret de Timo Salonen, el qual sumava un zero pel que la general es mostrava pràcticament inalterada.

Pilot
Punts

Walter Röhrl

118

Ari Vatanen

50

Hannu Mikkola

49

En el campionat de constructors de nou l'abanondament del Datsun 160 J de Salonen-Harjanne donava un títol, en aquesta ocasió el de constructors a FIAT, els quals en les dues proves que restaven ja no podien ser desbancats de la posició d'honor que ocupaven, tot i els 13 punts que Datsun arribava a sumar gràcies a la victòria de Dawson-Gormley en Grup 2.

Constructor
Punts

FIAT

120

Datsun

80

Ford

73

Sainz-Moya tornaven a guanyar al ral·li del RACC, mitjançant Richards. / Foto: Motorsport Images

El dimecres 25 d'octubre de 1995, Lloret de Mar era escenari enmig d'un ambient caldejat pels esdeveniments de la cerimònia de clausura del 31è Ral·li Catalunya-Costa Brava, setena, i per tant penúltima, prova del calendari del campionat del món de ral·lis que amb puntuabilitat per als certàmens de pilots, constructors i producció, atreia fins a 95 equips a formalitzar la seva inscripció. D'aquests, 81 prenien la sortida el dilluns 23 d'octubre cap a un recorregut format de 23 especials cronometrades d'asfalt amb una corda de 474,35 km de distància i que 42 equips aconseguirien finalment completar.

En plena rebel·lió, McRae-Ringer guanyaven el ral·li per després perdre'l amb les penalitzacions.

La primera etapa del ral·li estava formada per 9 proves especials cronometrades de 162,24 km de distància que transcurrien per les comarques de Girona i Barcelona, tenint un reagrupament en el Circuit de Catalunya en l'equador de la mateixa. Els alemanys de Toyota Armin Schwarz i Klaus Wicha esdevenien els primers líders del ral·li en imposar-se en la cronometrada inaugural, mentre que un dels màxims favorits, els espanyols de Subaru Carlos Sainz i Luis Moya havien de lamentar un malfuncionament de la seva mousse antipunxades que li feia botar la direcció i li reduia la confiança necessària per afrontar els revolts al nivell exigit.

Molt pitjor li anaven les coses en aquesta primera especial cronometrada als pilots de Ford Bruno Thiry i Stéphane Prévot, els belgues quan només havien celebrat 8 km de ral·li, veient com la boixa anterior dreta es trencava i roda i pinça de fre es separaven del seu Escort RS Cosworth, obligant-los a abandonar el ral·li.

Carlos Sainz i Luis Moya recuperaven part del temps perdut en imposar-se en la segona especial cronometrada, mentre que els líders Armin Schwarz i Klaus Wicha en cedien una mica a causa de la seva tediosa funció de provar pneumàtics de cara a l'etapa de l'endemà pels seus companys, sent precisament un dels seus companys els qui prenien el liderat gràcies a marcar per segona vegada consecutiva el segon temps escratx a 1 segon del millor registre, Juha Kankkunen i Nicky Grist.

Un cop instal·lats en el liderat provisional del ral·li, la parella finlandeso-britànica aconseguia marcar dos escratxs consecutius que els confirmaven en la seva posició a l'arribada al regarupament del Circuit de Catalunya, on finalment els seus companys d'equip francesos Didier Auriol i Denis Giraudet podien posar final als maldecaps que els hi generaven les suspensions reglades amb duresa excessiva.

Armin Schwarz i Klaus Wicha guanyaven l'especial del Circuit de Catalunya, mentre que Carlos Sainz i Luis Moya recuperaven un segon als líders provisionals en imposar-se a l'especial de Talamanca. En la següent especial cronometrada líders i espanyols aconseguien un escratx ex-aequo, mentre que en la repetició de l'especial inaugural del ral·li en una versió extesa en gairebé 9 km, Armin Schwarz i Klaus Wicha sumaven el seu tercer escratx de la jornada mentre que Carlos Sainz i Luis Moya patien una virolla i perdien de cop 16 segons vers Juha Kankkunen i Nicky Grist, segons classificats a l'especial a 2 segons dels seus companys germànics.

La curta especial de Cladells, en la que Carlos Sainz i Luis Moya compartien el millor registre amb Armin Schwarz i Klaus Wicha, donava pas a la neutralització de la primera jornada, en la que Juha Kankkunen i Nicky Grist hi arribaven com a líders destacats amb 22 segons de marge vers Carlos Sainz i Luis Moya, Armin Schwarz i Klaus Wicha, tot i haver hagut de fer assaigs de gomes pels seus companys d'equip, figuraven com a tercers classificats a 38 segons dels seus companys d'equip, mentre que la parella escosesa de Subaru formada per Colin McRae i Derek Ringer eren quarts a 3 segons dels alemanys en la que era la seva primera participació a la cita catalana.

Per primera vegada en la història del ral·li com a cita del mundial, l'acció de la segona jornada es desplaçava fins a les comarques tarragonines, on vuit proves especials cronometrades d'una distància total de 187,47 km, la més llarga de les tres jornades de ral·li programades, aguardaven als participants que seguien en actiu. En la primera especial cronometrada, Toyota rebia una de freda i una de calenta, la bona noticia venia de la mà de Juha Kankkunen i Nicky Grist, els quals imposaven el seu Celica GT-Four en la lluita contra el cronòmetre i ampliaven en 5 segons més el seu marge vers Carlos Sainz i Luis Moya, mentre que les males noticies les portaven els alemanys Armin Schwarz i Klaus Wicha, els quals en trencar un palier de la seva unitat, s'endarrerien en gariebé un minut.

Carlos Sainz i Luis Moya responien guanyant la primera passada al tram de Capafonts, a costa però de torçar una llanda després de donar-hi un cop, mentre que Armin Schwarz i Klaus Wicha abandonaven en trencar les suspensions del seu Celica GT-Four. Els líders, que només cedien 1 segon en aquesta segona prova especial cronometrada davant la parella espanyola de la constelació de les Plèiades, s'imposaven consecutivament en les quatre especials següents mentre que els pilots locals es veien incapaços de trobar el compost adequat per a les seves Pirelli. En les primeres proves cronometrades les gomes escollides es varen revelar com massa toves, arribant-se a degradar en excés, el que va fer optar a Carlos Sainz i Luis Moya per uns compostos més durs que estaven en fase experimental i que mai havien arribat a assajar; el resultat va ser pitjor i la parella de Toyota seguia volant per les especials tarragonines, escapant-se de Carlos Sainz i Luis Moya alhora que els seus companys d'equip britànics escurçaven distàncies perillosament.

La segona passada per l'especial de Capafonts va suposar un gir de 180º en la sort de Juha Kankkunen i Nicky Grist, quan els pilots líders se sortien en una corba d'esquerres i el seu cotxe queia uns metres pel voral. Amb l'ajut dels espectadors, el seu Celica GT-Four tornava a estar sobre les quatre rodes al cap d'uns quants minuts lamentant uns danys molt evidents a la seva carrosseria, tot i així, amb incident incluit quan un fotògraf era tropellat mentre Juha Kankkunen i Nicky Grist intentaven tornar a pista, la parella de Toyota completava el tram cedint ni més ni menys que 35 minuts vers Colin McRae i Derek Ringer, autors del millor temps en l'especial, el que deixava als dos pilots de Subaru ocupant les dues primeres posicions.

Els danys soferts en el seu cotxe van dissuadir a Juha Kankkunen i Nicky Grist de prendre la sortida en la última prova especial cronometrada de la jornada, en la que Carlos Sainz i Luis Moya celebraven el seu recentment aconseguit liderat marcant-hi el millor temps, el que permetia a la parella espanyola de Subaru arribar a la neutralització de la segona jornada amb 8 segons d'avantatge vers Colin McRae i Derek Ringer. Didier Auriol i Denis Giraudet, que un cop van canviar el diferencial central del seu Toyota Celica GT-Four van començar a millorar el seu rendiment, restaven en tercera posició a 52 segons dels líders.

Per tal d'evitar una lluita fraticida que posés en perill el doblet de la marca de la constelació de les Plèiades, David Richards, patró de Prodrive, va dictaminar que es respectissin les posicions assolides fins aquell moment, aixó volia dir que Carlos Sainz i Luis Moya guanyarien el ral·li i que Colin McRae i Derek Ringer completarien el recorregut en segona posició de no mitjançar l'infortuni.

Per darrera del trío capdaventer Piero Liatti i Alessandro Alessandrini treien partit dels problemes en la recta final de la jornada amb el carburant per part de Tommi Mäkinen i Seppo Harjanne així com el fet que François Delecour i Catherine François es quedessin sense embragatge, per tal de guanyar places i situar el seu Subaru Impreza en quarta posició amb una vintena de segons de marge vers els seus més immediats perseguidors, la parella de Mitsubishi.

L'activitat de la tercera i última jornada del ral·li retornava a les comarques barcelonines i gironines, on sis proves especials de 124,64 km de distància cronometrada havien de servir per certificar els anhels de David Richards. Carlos Sainz i Luis Moya, confiant en el compliment de les ordres dictades pel seu director d'equip, adoptaven un ritme segur, arriscant el just i necessari per mantenir les distàncies amb Didier Auriol i Denis Giraudet, mentre que per sorpresa de molts Colin McRae i Derek Ringer sortien a l'atac guanyant les dues primeres especials cronometrades, reduint les distàncies entre els dos Impreza fins al segon de distància.

A la Trona, tercera especial cronometrada del dia, Didier Auriol i Denis Giraudet aconseguien el seu primer escratx de la jornada mentre que Colin McRae i Derek Ringer rellevaven a Carlos Sainz i Luis Moya de la primera posició provisional en superar-los per dos segons en el cronòmetre. La parella francesa de Toyota tornaven a imposar-se en la següent especial cronometrada, mentre que els nous líders de la prova tornaven a imposar-se als seus companys espanyols, ara per 3 segons, en marcar el tercer millor temps de l'especial.

Colin McRae i Derek Ringer prosseguien amb la seva rebel·lió en marcar el millor temps en la penúltima especial cronometrada del ral·li, establint una diferència de 8 segons entre britànics i espanyols en la lluita per la primera posició. Donada que la última prova especial cronometrada del ral·li era curta, Cladells, un grup de mecànics es va situar a pocs metres de la línia de meta del tram per tal de fer perdre a la parella britànica el suficient temps com per a que Carlos Sainz i Luis Moya acabessin guanyant el ral·li. Els escosesos no només van fer cas omís a les senyals dels seus mecànics, que gairebé són embestits pels seus pilots, sino que a més a més marcaven un temps millor al de la parella espanyola certificant així la seva victòria a la cita catalana.

Peró en aquestes dues darreres especials cronometrades Didier Auriol i Denis Giraudet es van endarrerir substancialment a causa d'uns problemes de direcció, perdent fins i tot la seva tercera plaça en favor de Piero Liatti i Alessandro Alessandrini al tram de Cladells, el que va permetre a David Richards que els seus plans s'executessin tal i com ell havia desitjat. El director de Prodrive va obligar a Colin McRae i Derek Ringer a penalitzar 1 minut per avanç al control horari, el que va permetre a Carlos Sainz i Luis Moya que acabessin guanyant el ral·li amb un temps total de 5 hores 5 minuts i 58 segons, lògicament 51 segons menys que Colin McRae i Derek Ringer un cop aplicada la penalització. Piero Liatti i Alessandro Alessandrini completaven un triplet per a Subaru a 1 minut i 58 segons dels guanyadors de la prova, mentre que posteriorment Didier Auriol i Denis Giraudet, que completaven el recorregut en quarta posició, van ser exclosos del ral·li per unes irregularitats en el seu turbo detectades arran de l'accident dels seus companys d'equip Juha Kankkunen i Nicky Grist i que acabarien suposant la exclusió de Toyota del mundial per dues temporades.

Liatti-Alessandrini completaven el triplet de Subaru.

En el mundial de producció la situació es posava cómoda per als portuguesos Rui Madeira i Nuno Rodrigues ben d'hora, quan a la segona especial cronometrada abandonaven dos dels seus principals rivals, els argentins Jorge Recalde i Martin Christie, i la pilot alemanya Isolde Holderied i la seva navegant sueca Christina Thörner. En les següents jornades la parella portuguesa seguia obrint forat al capdavant de la categoria aconseguint finalment guanyar la prova catalana, victòria que automàticament els hi suposava esdevenir campions mundials en sumar els 13 punts corresponents a la primera posició i establir una diferència de 16 vers l'argentí Jorge Recalde quan només mancava el RAC Rally per celebrar.

Madeira guanyava el ral·li i el campionat.

En el certamen reservats a pilots, la victòria de Carlos Sainz i el segon lloc per decret de Colin McRae, deixava al pilot madrileny i a l'escocès empatats a 70 punts al capdavant de la general del campionat, 8 punts per davant del finlandès Juha Kankkunen el qual tot i el zero mantenia encara opcions de cara a la cita britànica final. Didier Auriol es situava quart amb 51 punts, i tot i encara tenir opcions al títol, aquestes eren molt remotes.

Pilot
Punts

Carlos Sainz

Colin McRae

70

70

Juha Kankkunen

62

Didier Auriol

51

En el campionat de constructors la situació estava tan o més calenta que en el de pilots, Mitsubishi passava a liderar la classificació arran de la victòria en producció de Rui Madeira i Nuno Rodrigues i la cinquena plaça final d'Andrea Aghini i Sauro Farnocchia, si bé el liderat de la marca dels tres diamants vermells era ínfim, doncs el marge amb Subaru, que amb el doblet aconseguia una forta pujada, era de tan sols 2 punts. Toyota, que encara no havia estat exclosa del mundial, veia conegalada la seva puntuació en abandonar dos dels seus pilots i el tercer ser exclós, tancant el podi provisional

Constructor
Punts

Mitsubishi

288

Subaru

286

Toyota

260

Loeb-Elena aconseguien el seu sisè títol consecutiu en la darrera oportunitat.

El 65è Ral·li de Gales, celebrat des del divendres 23 d'octubre de 2009 fins al diumenge 25, era la cita que posava final al calendari de la corresponent temporada del mundial de ral·lis, a la que s'hi arribava amb el principal focus de tenir dos pilots, Mikko Hirvonen i Sébastien Loeb, separats per 1 punt favorable al finlandès disputant-se la corona mundial. El ral·li galès es presentava amb un recorregut format per 16 proves especials cronometrades de 348,30 km de distància, a les que dels 62 equips que prenien la sortida des de Cardiff, dels 64 que prèviament havien formalitzat la seva inscripció, 50 aconseguirien completar-les i retornar a la capital galesa. La cita britànica era puntuable pels campionats de pilots, constructors i producció.

En quan Hirvonen-Lehtinen se'ls hi alçava el capó del seu Focus RS WRC, les seves opcions a títol es dissipaven.

La primera jornada de competició seguia el model estàndar de l'època, és a dir un bucle de tres trams que es celebrava pel matí i després d'un regarupament per a les assistències, es repetia a primera hora de la tarda. En total la disputa de la primera jornada suposava 130,30 km de lluita contra el cronòmetre, als que la pluja i la boira acompanyava als pilots des de primera hora del matí. Sébastien Loeb i Daniel Elena s'imposaven consecutivament en els tres trams cronometrats del bucle matinal, mentre que els altres aspirants a títol, Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen, hi aturaven sempre el cronòmetre just per darrera seu, amb el que els dos equips entraven a les assistències separats per 8,9 segons.

Per darrera dels dos principals protagonistes s'hi situava el segon dels Citroën C4 WRC oficials, el pilotat pel càntabre Dani Sordo i el català Marc Martí, no sense abans haver hagut de batallar intensament per la posició amb el cotxe homòleg en mans dels privats de Petter Solberg i Phil Mills que retornaven al parc tancat separats per 3,4 segons peró ja gairebé a mig minut del cap de la taula de temps general. D'altra banda Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila danyaven un palier en la segona especial del dia, amb el que la parella finlandesa de Ford arribava a les assistències havent-se deixat més de quatre minuts en el bucle.

En reempendre la competició, Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen s'imposaven en les dues especials més llargues del bucle, mentre que Sébastien Loeb i Daniel Elena ho feien a Sweet Lamb, la més curta i llur segona passada suposava la cinquena prova especial cronometrada de la jornada. En l'altre punt calent de la taula, el norueg Petter Solberg i el britànic Phil Mills es mostraven sempre més ràpids que la parella espanyola oficial de la marca dels dos galons, amb el que els privats aconseguien superar als seus rivals en la cinquena cronometrada i ocupar així una plaça provisional de podi.

Completades les sis primeres especials del ral·li, Sébastien Loeb i Daniel Elena retornaven al parc tancat de Cardiff com a líders de la provisional per 5,3 segons de marge vers els seus rivals finlandesos de Ford, Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen. Petter Solberg i Phil Mills, a 40,5 segons dels primers classificats, tancaven les posicions de podi i amb només 1,1 segons de diferència vers Dani Sordo i Marc Martí. Per darrera de la segona parella de Citroën, s'hi trobava a gairebé 2 minuts un altre C4 WRC, el dels francesos Sébastien Ogier i Julien Ingrassia, els quals es trobaven pressionats pel Ford Focus RS WRC'08 dels noruegs Henning Solberg i Cato Menkerud, endarrerits en les primeres especials per uns problemes de motor.

La jornada sabatina, la més llarga de tot el ral·li amb 138,16 km cronometrats, seguia el mateix model de l'etapa anterior, és a dir, un total de 6 proves especials que s'agrupaven en dos bucles de tres trams. La pluja incrementava la seva intensitat en relació l'etapa anterior, i una branca que es ficava en el neteja-parabrises del Citroën C4 WRC de Sébastien Loeb i Daniel Elena, permetia a Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen adjudicar-se la primera especial de la jornada i deixar les distàncies entre els dos pretendents al títol en 2,9 segons. En la lluita per la tercera plaça es produia un fet similar, els neteja para-brises de Petter Solberg i Phil Mills no treballaven com s'esperava d'ells, amb el que el norueg i el britànic havien de pilotar amb cautela deixant-se prop de mig minut, ocasió que aprofitaven Dani Sordo i Marc Martí per pendre'ls-hi la posició.

Remoguda la branca del neteja para-brises, Sébastien Loeb i Daniel Elena s'imposaven en les dues especials cronometrades que restaven al bucle matinal, mentre que els seus companys d'equip es classificaven en la segona posició en totes dues proves, amb el que al reagrupament del migdia les distàncies entre els quatre primers classificats s'obrien.

Per la tarda, amb les segones passades per les especials cronometrades, un escratx per part de Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen i dos més aconseguits per Sébastien Loeb i Daniel Elena, així com un estira i arronsa entre Petter Solberg i Phil Mills amb Dani Sordo i Marc Martí, deixava les distàncies a l'entrada del parc tancat pràcticament iguals a com ho havien fet al reagrupament per a les assistències. Entre els primers i els segons classificats 30,2 segons s'hi interposaven, mentre que entre el darrer equip amb dret a pujar al podi i el quart classificat hi havia 24 segons. Ja força més notòria era la distància que separava els dos companys d'equip a Citroën, 1 minut i 20,1 segons.

La tercera i última etapa comptava amb un bucle de dos trams que es celebraven en dues ocasions, el que generaven un total de 4 proves especials de 79,84 km de distància i que es disputaven sense assistències intermitges. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen sortien disposats a cremar els darrers cartutxos que tenien a la recàmara imposant-se en les dues primeres proves cronometrades del dia, mentre que uns excessivament prudents Sébastien Loeb i Daniel Elena s'hi deixaven 12 segons justos, amb el que les distàncies entre els de Citroën i els de Ford es situaven en 18,2 segons.

En tornar a passar per les cronometrades, el capó del Ford Focus RS WRC'09 de la parella finlandesa s'obria a la recepció d'un salt, el que els obligava a aturar-se en ple tram deixant-s'hi 1 minut i 7,5 segons, amb el que no només s'acomiadaven de la victòria i del títol, si no que a més a més queien a l'abast de Dani Sordo i Marc Martí, 9 dècimes de segon separaven els dos últims equips del podi. Sébastien Loeb i Daniel Elena es prenien la darrera especial cronometrada del ral·li amb molta serenor per evitar qualsevol punxada o fallada mecànica, mentre que la tensió que hi havia entre segons i tercers classificats, es traduia amb l'escratx de Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen per 1 dècima de segon vers Dani Sordo i Marc Martí.

En tornar a Cardiff, un cop completades les 16 proves especials del 65è Ral·li de Gales, Sébastien Loeb i Daniel Elena s'adjudicaven la victòria en aturar el cronòmetre en un temps final de 3 hores 16 minuts i 25,4 segons, 1 minut i 6,1 segons per davant dels pilots finlandesos de Ford Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen. Tancant el podi galès s'hi trobaven els seus companys d'equip Dani Sordo i Marc Martí, els quals invertien 1 minut i 7,1 segons més per cobrir els 348,30 km competitius.

Sordo-Martí tancaven el podi galès per ben poc.

En el campionat de producció, el norueg Eyvind Brynildsen i el francés Denis Giraudet dotats d'un Škoda Fabia S2000 s'imposaven en quatre de les sis primeres especials del ral·li, de fet els pilots només deixaven escapar el millor temps en les dues passades per Sweet Lamb, amb el que la parella feia entrada al parc tancat de Cardiff amb gairebé 1 minut de marge vers el cotxe homòleg dels suecs Patrik Sandell i Emil Axelsson, autors dels dos escratxs a Sweet Lamb, i el Mitsubishi Lancer Evo IX dels txecs Martin Prokop i Jan Tománek, 3 dècimes de segon rera el segon classificat.

Dissabte al matí, una sortida de pista per part de Patrik Sandell i Emil Axelsson, deixava als suecs fora de combat, mentre que els líders, sense forçar massa el ritme, seguien distanciant-se dels seus rivals. Per la tarda, la parella sueca intentava recuperar l'honor imposant-se en totes tres especials del bucle, mentre que Martin Prokop i Jan Tománek, segons classificats, es trobaven ja a més de 2 minuts d'Eyvind Brynildsen i Denis Giraudet. Els gairebé 80 km cronometrats dominicals van tenir poca història, fins que a les verificacions posteriors els líders i guanyadors de la categoria eren exclosos de la prova en haver utilitzat uns frens irreglamentaris, passant la victòria a mans de Martin Prokop i Jan Tománek.

Aquesta era la segona victòria de la temporada pel pilot txec, el qual a part d'acumular el títol de campió júnior, es proclamava també sub-campió en producció a tres punts del portugués Armindo Araújo, coronat ja a la cita australiana anterior, i el qual competia a la cita britànica fora del certàmen amb el que seria el seu nou cotxe la temporada següent, el Mitsubishi Lancer Evo X.

Prokop-Tománek esdevenien sub-campions en producció.

La victòria que aconseguia Sébastien Loeb en la darrera cita del campionat, permetia al pilot alsacià proclamar-se campió del món per sisè any consecutiu, si bé en aquesta ocasió només 1 sol punt el separava del seu rival, el finlandès Mikko Hirvonen. Per la seva part, el càntabre Dani Sordo s'anotava el seu setè podi de la temporada i tancava la temporada en tercera posició, a força distància dels seus dos precursors peró amb gap considerable vers el finlandès Jari-Matti Latvala.

Pilot
Punts

Sébastien Loeb

93

Mikko Hirvonen

92

Dani Sordo

64

En el campionat de constructors, Citroën ja s'havia proclamat campiona a la cita anterior, el Catalunya, pel que la presència de dos cotxes francesos al podi britànic per un dels de Ford, no feia més que incrementar les distàncies entre les dues principals marques. Stobart, gràcies a situar de nou els seus dos cotxes en la línia de meta, tancava la temporada en la tercera posició a 60 punts de l'estructura oficial i amb 33 punts de marge vers els joves pilots de Citroën.

Constructor
Punts

Citroën

167

Ford

140

Stobart

80

Mikkelsen-Floene aconseguien a Catalunya la seva primera victòria mundial.

Figurant com la penúltima cita en el calendari del campionat del món de ral·lis, el 51è Ral·li Catalunya-Costa Daurada finalitzava el diumenge 25 d'octubre de 2015 a Salou amb 64 equips presents a la seva cerimònia de clausura. La ronda catalana, que era puntuable pels certàmens reservats a pilots i constructors, així com els mundials WRC-2 i WRC-3, tenia un recorregut mixt terra-asfalt format per 23 proves especials d'una corda cronometrada de 331,25 km, a la que els 82 equips participants, dels 84 que prèviament hi havia formalitzat la inscripció, començaven a fer a partir del dijous 22 octubre.

El mal purgat del sistema de frens i una inoportuna punxada, va impedir a Latvala-Anttila proclamar-se guanyadors.

Una especial espectacle de 3,20 km de distància dibuixada als peus del Palau Nacional de Barcelona, servia per iniciar les hostilitats dels participants vers el cronòmetre, sent els campions mundials Sébastien Ogier i Julien Ingrassia els pilots que aconseguien marcar el temps més baix per 2,1 segons de diferència vers els belgues de Hyundai Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul.

Des de Barcelona, els pilots retornaven al parc tancat de Salou, on a partir de l'endemà divendres s'iniciaria el ral·li de debò amb un bucle de 4 trams forestals, els quals en celebrar-se matí i tarda, permetien als organitzadors completar els 131,80 km cronometrats de la primera etapa. Els 3 primers trams del bucle eren estrictament de terra, mentre que el quart, i el més llarg de tot el ral·li, tenia una porció d'asfalt convertint-lo en mixt.

Malgrat que els campions mundials i líders provisionals tenien la feixuga tasca d'anar obrint pista, aquests encara van aguantar en el liderat al terme del primer tram del dia, però ja en el segon, uns inspirats Robert Kubica i Maciej Szczpaniak, autors del segon millor temps per 2 dècimes de segon de retard en l'especial anterior, ara s'enfilaven fins al lloc més alt de la general gràcies al seu temps escratx. Mentre que Sébastien Ogier i Julien Ingrassia queien fins al quart lloc provisional en ser també superats per uns altres homes inspirats en aquells instants, els neozelandesos de Hyundai Hayden Paddon i John Kennard i els escandinaus de Citroën Mads Østberg i Jonas Andersson.

En arribar al tram de Terra Alta, últim del bucle matinal i per tant el més llarg de tot el ral·li, es va poder comprovar però que la pèrdua de posicions de Sébastien Ogier i Julien Ingrassia no responia a res més que les reserves que es prenien els pilots cara aquesta especial. La parella aconseguia marcar-hi el segon millor temps per darrera dels seus companys d'equip, els finlandesos Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila, el que els permetia recuperar el liderat de la general, si bé el seu marge era de només 8 dècimes de segon vers precisament els seus companys de formació.

La decepció en aquest últim tram matinal era pels polonesos Robert Kubica i Maciej Szczpaniak, la parella hi punxava en dues ocasions, el que els suposava cedir una mica més de 5 minuts vers els homes més ràpids de l'especial i quedar totalment descartats per qualsevol resultat rellevant a les primeres de canvi. Mentre que Mads Østberg i Jonas Andersson en patir-hi una punxada lenta baixaven fins la cinquena posició.

En tornar a passar per les especials es va tornar a produir el mateix joc, Sébastien Ogier i Julien Ingrassia conservaven gomes, mentre que Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila arribaven fins al liderat i els estonians de M-Sport, Ott Tänak i Raigo Mõlder, els relegaven fins a la tercera posició en aconseguir el millor temps a la cinquena especial de la jornada. Estonians i finlandesos van flirtejar amb el liderat en un estira i arronsa particular al llarg del bucle de la tarda, un flirteig que en arribar de nou a Terra Alta, s'acabaria amb el millor temps dels campions del món, que d'aquesta manera recuperaven el liderat.

Completada doncs la primera etapa, era hora d'entrar al parc tancat de Salou, on Sébastien Ogier i Julien Ingrassia hi fitxaven en la primera posició per 4 segons de marge vers Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila i 11,3 segons en relació a Ott Tänak i Raigo Mõlder. Els locals de Hyundai, Dani Sordo i Marc Martí, es trobaven classificats en la quarta plaça a 26,9 segons del liderat, tot esperant que amb l'arribada de l'asfalt a partir de l'endemà el seu progrès a la taula es plasmés.

La segona jornada, amb 123,05 km cronometrats al llarg de 8 proves especials, veia reduïa la seva distància competitiva en relació a l'etapa anterior, si bé aquesta suposava l'entrada definitiva de l'asfalt així com de 2 trams nous al programa i un de recuperat de feia més d'una dècada.

Sébastien Ogier i Julien Ingrassia es refermaven en el liderat imposant-se en les tres primeres proves especials sabatines, mentre que els seus companys d'equip i màxims perseguidors, els finlandesos Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila, patien les conseqüències de tenir mal purgat el seu circuit de frens i anar cedint segons a cada tram en no poder-los purgar en els enllaços, incident que va ser especialment notori en la tercera prova sabatina, en la que la parella cedia gairebé 1 minut de cop.

Una especial abans, la segona, Ott Tänak i Raigo Mõlder havien d'abandonar la jornada per una sortida de pista, i acollir-se a la fórmula de Rally-2 per provar sort l'endemà diumenge i emportar-se algun punt en el “Power Stage”. Tot aquests incidents afavorien a Dani Sordo i Marc Martí, els quals pujaven fins la segona posició, però sense trobar un ritme guanyador i amb els noruecs de Volkswagen Andreas Mikkelsen i Ola Fløene pressionant per darrera.

En la quarta i última prova especial matinal, Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila es refeien del temps cedit al llarg de les tres especials cronometrades anteriors amb el seu primer escratx del dia, mentre que Andreas Mikkelsen i Ola Fløene els seguien en la taula de temps a final de tram i estrenyien el cèrcol sobre Dani Sordo i Marc Martí fins a 1,5 segons a l'entrada al re-agrupament.

Per la tarda, en tornar a passar per les tres últimes especials cronometrades del bucle del matí, Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila confirmaven la seva recuperació imposant-se en dues de les tres proves celebrades en carretera, mentre que en la tercera, segona del bucle, el millor temps se l'anotaven els seus companys i líders de la taula provisional, Sébastien Ogier i Julien Ingrassia.

Tot plegat permetia situar als 3 Volkswagen Polo R WRC presents a la ronda catalana en posicions de podi, en detriment de Dani Sordo i Marc Martí; els espanyols en la primera especial de la tarda perdien la segona posició en mans d'Andreas Mikkelsen i Ola Fløene, i en la darrera cronometrada sabatina celebrada en carretera es veien també superats per Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila, els quals de cop passaven de la quarta a la segona posició a manca de celebrar-se l'especial espectacle de Salou, una especial en la que poc o res hi passava amb l'escratx ex-aequo de Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul amb Sébastien Ogier i Julien Ingrassia.

Amb els cotxes de nou al parc tancat de Port Aventura, es donava per neutralitzada la segona jornada del ral·li, amb la classificació encapcelada per Sébastien Ogier i Julien Ingrassia, els quals tenien un marge de 54,0 i 56,9 segons vers els seus companys d'equip finlandesos i noruecs respectivament. Dani Sordo i Marc Martí feien entrada al parc a 1 minut i 1,4 segons del liderat, amb la tranquil·litat però de tenir als pilots de Citroën Kris Meeke i Paul Nagle a més de 40 segons.

Donades les distàncies entre els quatre primers classificats, i amb només 76,40 km cronometrats al llarg de 6 proves especials per endavant, tot semblava indicar que el punt calent de la classificació es trobaria en la lluita per la segona i tercera plaça, si bé aquesta distància competitiva s'havia d'afrontar sense assistències intermèdies i a tenor de l'actuació de Dani Sordo i Marc Martí fins llavors, poc semblava que la parella local de Hyundai pogués posar contra les cordes a les dues formacions de Volkswagen que tenia per davant.

En les dues primeres especials dominicals el resultat va ser el mateix, el millor temps per Andreas Mikkelsen i Ola Fløene, seguits de Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila i després de Dani Sordo i Marc Martí, si bé les posicions no s'arribaven a canviar, si que els noruecs estrenyien el cèrcol sobre els finlandesos, deixant el gap entre els dos equips en 4 dècimes de segon. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila reaccionaven en la darrera especial matinal superant en només 5 dècimes de segon als seus companys noruecs, amb el que la distància entre tots dos equips no arribava al segon al terme del primer bucle, mentre que Dani Sordo i Marc Martí s'hi deixaven prop de 7 segons i el temps a recuperar per entrar en places de podi s'elevava fins als 14,9 segons.

En la represa però, els finlandesos punxaven una roda i en cedir gairebé una desena de segons vers Andreas Mikkelsen i Ola Fløene, que tanmateix esdevenien els homes més ràpids al final de l'especial, aquests es veien rellevats en la segona posició per la parella noruega. A continuació la sort va fer un gir de 180º, i si ara Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila eren els pilots més ràpids a final de tram, els noruecs perdien prop de 7 segons per culpa d'una virolla soferta al principi del mateix, amb el que les dues formacions de Volkswagen es jugarien el segon lloc al Power Stage, on hi arribaven separats per només 1,4 segons.

Andreas Mikkelsen i Ola Fløene aturaven el cronòmetre per davant dels seus companys d'equip finlandesos i asseguraven així la segona posició final, però mentre celebraven aquesta plaça a la línia de meta davant els mitjans de comunicació, aquests eren informats que Sébastien Ogier i Julien Ingrassia es veien obligats a abandonar el ral·li en arrencar una roda al seu cotxe després de sortir escopits en un revolt d'esquerres i posteriorment impactar amb el guarda-rail de la carretera, accident del que a més a més el copilot provençal en sortia commocionat; pel que la segona posició esdevenia finalment en la seva primera victòria mundial.

Superats els 331,25 km cronometrats programats, i amb els 64 equips participants que completaven les 23 proves especials al parc tancat de Salou, es donava per oficialment acabat el 51è Ral·li Catalunya-Costa Daurada amb la victòria d'Andreas Mikkelsen i Ola Fløene, els noruecs invertien un temps total de 3 hores 21 minuts i 4,8 segons en completar tot el recorregut, 3,1 segons menys que els seus companys Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila que finalment s'havien de conformar amb la segona posició, mentre que els locals Dani Sordo i Marc Martí, entraven de retruc en la darrera posició de podi a 21,2 segons dels guanyadors.

Sordo-Martí aconseguien, i de regal, el seu primer podi de la temporada a Catalunya.

En categoria WRC-2 i després del primer escratx de la parella formada pel qatarià Nasser Al-Attiyah i el francès Mathieu Baumel al xou de Barcelona, els oficials de la marca Škoda, Pontus Tidemand i Emil Axelsson, ràpidament prendrien les regnes de la classificació en arribar a les proves forestals, on en sumar 6 millors temps de 8 possibles, 5 d'ells consecutius, els suecs entraven a la neutralització de la primera etapa amb una mica més de mig minut de marge vers els seus companys txecs Jan Kopecký i Pavel Dresler i finlandesos Esapekka Lappi i Janne Ferm.

Amb l'arribada de l'asfalt, tothom esperava l'atac de la parella txeca dels de la fletxa alada, però una fallada en la direcció assistida en la primera especial sabatina els endarreria en aquesta tasca i a més els suposava perdre una mica més d'1 minut vers els altres equips capdavanters. Reparada l'averia, Jan Kopecký i Pavel Dresler s'imposaven en 5 de les 7 proves que restaven per endavant, permetent-los neutralitzar el temps que havien perdut en l'incident inicial i retornar així a Salou a 30,1 segons dels seus companys suecs.

Cara la jornada dominical, Jan Kopecký i Pavel Dresler no es van mostrar tan superiors com en la jornada anterior, malgrat tot els txecs aconseguien retallar una vintena de segons a Pontus Tidemand i Emil Axelsson, insuficients com per prendre'ls-hi la victòria, mentre que Nasser Al-Attiyah i Mathieu Baumel en tancar el podi català, sumaven 15 punts en el campionat WRC-2, suficients com per aconseguir el títol de campions del certamen.

Terra i asfalt, les dues cares del ral·li per a Tidemand-Axelsson.

En la categoria reservada als vehicles de dues rodes motrius, el WRC-3, la superioritat dels Citroën DS3 R3T presents a la cita catalana va ser inqüestionable, la majoria dels quals alhora s'enrolaven també en el certamen junior. El francès Quentin Gilbert i el belga Renaud Jamoul esdevenien els primers líders de la classe en sortir de Barcelona, una posició que la parella francòfona va mantenir fins al terme de la primera etapa tot i l'assetjament al que els van sotmetre els italians Simone Tempestini i Max Chiarcossi.

Dissabte, el canvi en el liderat es va consumar en quan Quentin Gilbert i Renaud Jamoul patien una punxada en la segona especial programada, una sort que en la quarta prova especial, també correrien Simone Tempestini i Max Chiarcossi, els quals a més tenien problemes amb el gat i cedien encara més temps en l'operació del canvi de roda. Tot plegat tornava a situar com a líders a Quentin Gilbert i Renaud Jamoul just en el moment d'entrar al re-agrupament per a les assistències amb un marge superior al minut vers Terry Folb i Franck Le Floch davant el desencert o falta de competitivitat de la resta del parc tancat.

A partir de llavors la calma i serenor van ser la nota predominant en la categoria, malgrat la qual els líders encara van ser a temps d'obrir una mica més de gap vers els seus més immediats perseguidors francesos i anotar-se així la quarta victòria de la temporada, amb la que Quentin Gilbert obria un forat de 19 punts vers l'italo-romanès Simone Tempestini, que finalment a Salou hi entrava fora de les places de podi.

A Catalunya Gilbert-Ramoul s'anotaven la quarta victòria de la temporada i s'acostaven al títol.

Entre els més joves del campionat, les alternatives van estar a l'ordre del dia en les proves cronometrades de la primera jornada, de les que els noruecs Marius Aasen i Veronica Engan en van sortir els més ben parats amb dos escratxs i un botí de 20,6 segons vers els britànics Tom Cave i Craig Parry.

Al llarg de la primera jornada d'asfalt, la sabatina, noruecs i britànics van mantenir un estira i arronsa particular pel liderat, amb tres victòries parcials per cadascun de les vuit possibles, amb el que la distància entre els dos equips de cara a les 6 proves especials finals era de 27,8 segons. Aquest duel però tindria un final sobtat quan en el transcurs de la segona cronometrada dominical, els britànics després d'una sortida de pista perdien una mica més de 8 minuts, i amb ells tota opció de donar caça a la parella líder que tanmateix liderava la classificació provisional del certamen.

Així doncs, guanyador del Ral·li Catalunya i líder de la provisional abans de l'inici de la cita mixta, Marius Aasen esdevenia en bona lògica el guanyador de la copa emparada pel preparador britànic M-Sport així com el fabricant de pneumàtics DMack, amb el que el pilot gaudiria d'un programa de 7 ral·lis de cara a la temporada següent dins el WRC-2.

Aasen-Engan guanyaven cita i campionat a Catalunya.

En el campionat de pilots, pel provençal Sébastien Ogier, que ja havia esdevingut campió del món a Austràlia, el resultat de la ronda catalana tan li era més enllà de veure com una victòria se l'hi escapava en el darrer tram i a més el seu copilot havia de romandre unes hores en observació a l'hospital. Per darrera Andreas Mikkelsen s'assegurava la tercera posició final en superar per 16 punts al seu compatriota Mads Ostberg, mentre que els 20 punts que sumava Jari-Matti Latvala a Salou, asseguraven al 90% el sots-campionat del finlandès.

Pilot
Punts

Sébastien Ogier

238

Jari-Matti Latvala

180

Andreas Mikkelsen

154

En el campionat reservat als constructors, Citroën aconseguia obrir en 3 punts més el gap vers Hyundai gràcies a situar els seus dos cotxes en la quarta i cinquena posició final, amb el que la distància entre les dues marques que aspiraven al segon lloc a final de temporada, es situava en 4 punts a manca de la ronda final, el Ral·li de Gales. Volkswagen, que estava en una dimensió totalment diferent a la de la resta de competidors, seguia pràcticament doblant la puntuació dels seus més immediats perseguidors.

Constructor
Punts

Volkswagen

387

Citroën

206

Hyundai

202