Ogier-Ingrassia guanyaven el ral·li i el seu segon títol mundial.
La 50ena edició del Ral·li Catalunya - Costa Daurada suposava la dotzena prova del calendari del campionat del món de ral·lis, que composat per un total de 13 cites, la ronda catalana esdevenia la penúltima de la temporada. El ral·li era puntuable per als certamens reservats a pilots, constructors, WRC-2, WRC-3 així com la Drive DMack Cup, el que suposava que fins a 74 equips s'inscriguissin a l'edició del jubileu. D'aquests, 65 prenien la sortida el dijous 23 d'octubre de 2014 a la prova per tal d'afrontar un recorregut format per 17 proves especials cronometrades de 372,96 km de distància sobre un terreny mixt que 56 dels participants aconseguirien completar el diumenge 26 d'octubre de 2014.
Latvala-Anttila demostraven que les seves aptituds sobre asfalt havien millorat molt.
Dijous al matí es celebrava el tram de proves al terme municipal de Salou, el qual era guanyat per Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul, acte seguit la caravana del ral·li es dirigia cap a Barcelona, on es donaria lloc a la sortida de l'edició amb la celebració per primera vegada en la història del ral·li d'una especial espectacle a la muntanya de Montjuïc. Donat que aquesta especial estava englobada dins la primera etapa, de terra, els cotxes afrontaven els 3,2 km del tram amb configuració per a la grava, el que aportava una dosi extra d'espectacularitat als prop de 20.000 espectadors congregats, facilitant que l'experiment resultés tot un éxit.
En el vessant més purament esportiu, els noruegs de Volkswagen Andreas Mikkelsen i Ola Fløene guanyaven la cronometrada inaugural, pel que aquests esdevenien els primers líders del ral·li per davant dels seus companys Sébastien Ogier i Julien Ingrassia i dels guanyadors del tram de proves, els pilots de Hyundai Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul.
Divendres s'iniciava el ral·li propiament dit, amb tres trams de terra, si bé el tercer tenia una fracció d'asfalt, que es celebraven en dues ocasions cadascún, elevant el recorregut total cronometrat de la primera etapa fins als 141,74 km. Els pilots irlandesos de Citroën Kris Meeke i Paul Nagle s'imposaven en la primera especial del dia per pujar fins la segona posició provisional, mentre que en la segona, Pesells, la parella sofria dues punxades i es veia obligada a abandonar en no comptar amb rodes de recanvi. La cara alegre de Pesells era pels neozelandesos de Hyundai Hayden Paddon i John Kennard, que aconseguien el seu primer escratx en el mundial. Andreas Mikkelsen i Ola Fløene perdien en aquell moment el seu liderat al ral·li, que passava a estar en mans dels belgues Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul, que curiosament havien marcat en els tres trams celebrats fins al moment el tercer temps escratx.
Sébastien Ogier i Julien Ingrassia guanyaven l'últim tram del bucle matinal, el més llarg de tots els que es celebraven en aquesta primera jornada, el qual incloia fraccions d'asfalt. Aquest primer escratx de la parella provençal, permetia als campions del món en vigència passar a liderar el ral·li en arribar al parc d'assistències.
A la represa, els líders del ral·li treien profit de la seva primera posició de sortida als trams, ja que aquests no s'havien d'escombrar com a les primeres passades i la manca de pluviositat que afectava la zona, deixava una densa cortina de pols que costava molt de dissipar i impedia la correcta visibilitat dels que venien darrera. Aquesta circumstància es traduia amb dos temps escratx més per a Sébastien Ogier i Julien Ingrassia que obrien forat al capdavant de la taula general de temps i el primer escratx de Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul en la segona especial cronometrada del bucle, els quals en la última cronometrada de la jornada veien com la seva segona posició provisional s'esbaia en patir una lleugera sortida de pista a causa de la pols en suspensió i colisionar amb una pedra, el que els hi provocava una punxada i els obligava a aturar-se a canviar la roda cedint 2 minuts i mig.
Així doncs al parc tancat de Salou hi arribava Sébastien Ogier i Julien Ingrassia en primera posició provisional amb 36,6 segons de marge vers els seus companys d'equip finlandesos Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila, els quals al llarg de tota la jornada es varen estar lamentant d'uns reglatges poc adequats, peró que en la última especial del dia arran del seu 2n millor temps, aconseguien una pujada espectacular des de la sisena posició fins la segona, superant per només 6 dècimes de segon als escandinaus de Citroën Mads Østberg i Jonas Andersson i per 7 dècimes de segon als seus companys d'equip noruegs Andreas Mikkelsen i Ola Fløene. En cinquena posició s'hi trobava Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen a 4,8 segons de Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila, trobant entre aquests 4 equips un punt calent.
Dissabte arribava l'asfalt a la cita catalana amb 6 proves especials cronometrades repartides en quatre trams, o el que és el mateix, dos trams es celebraven en dues ocasions, destacant el d'Escaladei amb 50 km de longitud en honor a la 50ena edició del ral·li i Tivissa i Salou, primer i últim tram del dia que només es celebraven en una ocasió. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila demostraven que les seves aptituds sobre asfalt havien millorat molt i que la victòria aconseguida a Alsàcia no només eren fruit de l'error de Julien Ingrassia, quan marcaven tots els escratxs del bucle matinal, retallant en gairebé 8 segons les distàncies vers els líders.
Per darrera dels finlandesos s'hi instalaven uns altres, els de M-Sport, els quals gràcies a dos tercers temps escratx en els dos primers trams de la jornada, passaven a ocupar aquesta posició en el ral·li davant d'uns desconcertats pilots noruegs que anaven perdent temps progressivament.
Per la tarda l'activitat es reprenia amb la segona passada per Escaladei, on Sébastien Ogier i Julien Ingrassia donaven un cop d'autoritat en guanyar l'especial, mentre que una punxada soferta per Andreas Mikkelsen i Ola Fløene, enviava a la parella noruega fins a la setena posició provisional per darrera dels Hyundai i20 WRC de Dani Sordo i Marc Martí i Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila no defallien i es tornaven a imposar en la penúltima especial cronometrada de la jornada, mentre que en el tram urbà de Salou el millor temps tornava a ser per Andreas Mikkelsen i Ola Fløene per 1 dècima de segon vers els seus companys finlandesos.
Així doncs s'arribava a la neutralització de la segona etapa, amb Sébastien Ogier i Julien Ingrassia mantenint-se al capdavant de la taula de temps per 27,3 segons vers Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen tancaven el podi provisional a 1 minut i 18,6 segons dels líders gràcies a no cometre cap errada, gaudint de 29,7 segons de marge vers el Citroën DS3 WRC de Mads Østberg i Jonas Andersson, que sobre l'asfalt havia baixat substancialment el seu rendiment.
En el programa de la tercera i última etapa només hi constaven 4 proves especials cronometrades de 72,06 km de distància. En elles Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila seguien intentant pressionar als líders i companys d'equip Sébastien Ogier i Julien Ingrassia guanyant totes quatre proves cronometrades, mentre que els provençals es dedicaven a calcular els esforços per tal de conservar la primera plaça que els permetés proclamar-se així campions del món per segon any consecutiu.
L'esforç dels finlandesos els va portar a escurçar 16 segons als seus companys d'equip francesos, insuficients com per rellevar-los de la primera posició, pel que Sébastien Ogier i Julien Ingrassia pujaven al graó més alt del podi en completar el recorregut en un temps total de 3 hores 46 minuts i 44,6 segons, 11,3 segons menys que Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila mentre que Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen tancaven el podi a 1 minut i 42,2 segons dels guanyadors de la prova.
Sense cometre errades, Hirvonen-Lehtinen aconseguien pujar al podi català.
Entre els cotxes homologats per competir en la categoria WRC-2, Nasser Al-Attiyah i Giovanni Bernacchini desplaçaven amb el seu Ford Fiesta RRC del liderat que aconseguien Sébastien Chardonnet i Thibault de la Haye a l'especial de Barcelona al volant d'un Citroën DS3 R5 en tan bon punt es celebrava el primer tram de debó divendres al matí. Acte seguit peró el Ford Fiesta S2000 dels estonis Karl Kruuda i Martin Järveoja marcava el millor temps de la classe i passava a liderar la prova. Els nous líders peró aterraven sobre el morro en un canvi de rasant a Terra Alta, la següent cronometrada, i queien pel voral perdent més de 21 minuts en tornar a posar el cotxe sobre la pista i tota opció a victòria.
Nasser Al-Attiyah i Giovanni Bernacchini recuperaven així la primera posició i s'imposaven en totes les especials que restaven del divendres, arribant a acumular una diferència de 2 minuts vers el segon classificat a la neutralització de la primera jornada. Amb l'arribada de l'asfalt els francesos Julien Maurin i Nicolas Klinger reduien distàncies vers els líders fins arribar a 1 minut i 5,9 segons de distància gràcies a marcar 4 de 6 escratxs possibles tot i comptar amb un Ford Fiesta R5, molt menys potent que el RRC del pilot qatarí i el seu copilot italià.
Tot i que la distància era un tan abultada pel quilometratge de l'etapa dominical, els francesos van seguir reduint distàncies vers els primers classificats per situar-les en poc més de mig minut a la conclusió del ral·li, esforç doncs insuficient per impedir la victòria de Nasser Al-Attiyah i Giovanni Bernacchini que passaven a liderar la taula provisional del campionat amb 17 punts de marge vers litalià Lorenzo Bertelli.
Al-Attiyah-Bernacchini fomentaven la seva victòria a la terra catalana.
En la Drive DMack Cup els francesos Quentin Gilbert i Renaud Jamoul es llauraven un liderat ferm gràcies a guanyar les 4 primeres proves cronometrades del ral·li, peró en sortir de les assistències intermedies del divendres al matí, els líders patien una sortida de pista amb la que malmetien les suspensions del seu Ford Fiesta R2, llavors el liderat el prenien els britànics Tom Cave i Craig Perry que completaven la primera jornada amb 1 minut i 3,2 segons d'avantatge vers els catalans Nil Solans i Miquel Ibañez.
Al llarg de la segona jornada, ja sobre l'asfalt de les carreteres tarragonines, britànics i catalans van mantenir un estira i arronsa que deixava als dos equips separats per pràcticament la mateixa distància amb la que havien sortit del parc tancat a primera hora del matí, de cara a afrontar la tercera i última etapa dominical, on a La Mussara els líders patien una punxada i cedien el liderat a la parella local, Nil Solans i Miquel Ibañez, que conservaven la seva posició per tal de sumar la seva primera victòria en el certamen.
En clau de campionat, la ronda catalana era la cinquena i última de la temporada, certamen en el que finalment el pilot estoni Sander Pärn esdevenia campió gràcies a les tres victòries aconseguides en les tres primeres proves així com el segon lloc sumat a la cita anterior, Alemanya.
Solans-Ibañez aconseguien finalment guanyar en la Drive D-Mack Cup.
En el campionat per pilots els 25 punts que sumava Sébastien Ogier al Ral·li Catalunya-Costa Daurada, li eren més que suficients com per alçar-se campió del món per segon any consecutiu per davant del seu company d'equip, el finlandès Jari-Matti Latvala. Andreas Mikkelsen, tot i tenir un paper discret al ral·li, tancava el podi provisional del campionat amb un clar domini dels pilots de Volkswagen.
Pilot |
Punts |
Sébastien Ogier
|
|
Jari-Matti Latvala
|
|
Andreas Mikkelsen
|
|
En l'apartat de constructors el domini dels pilots de Volkswagen es traduia en el de marques, que amb el seu cinquè doblet de la temporada aconseguia seguia incrementant distàncies al capdavant de la general. Per darrera la lluita pel sub-campionat s'estrenyia cada cop més entre Citroën, M-Sport i Hyundai, ja que els coreans sumaven més punts que el preparador britànic i aquest a la seva vegada més que els dels dos galons, pel que aquestes tres marques es jugarien les places d'honor en la definitiva ronda del Ral·li de Gales.
Constructor |
Punts |
Volkswagen
|
|
Citroën
|
|
M-Sport
|
|