Ogier-Ingrassia guanyaven per 4t any consecutiu la ronda gal·lesa liderant del primer fins l'últim tram.
Amb 49 equips participants presents a la corresponent cerimònia de clausura, el diumenge 30 d'octubre finalitzava a Deeside el 72è Ral·li de Gales. La ronda britànica, que era la penúltima en el calendari del campionat del món de l'especialitat, comptava amb un total de 22 proves especials cronometrades en el seu programa, llur distància competitiva assolia els 332,03 km i a les que els 58 equips participants dels 66 que prèviament hi havia cursat la seva inscripció, començarien a fer front a partir del divendres 28 d'octubre. Tanmateix el ral·li britànic atorgava punts en els certàmens reservats a pilots, constructors, WRC-2, WRC-3 i campionat junior.
Les gomes DMack van facilitar la labor a Tänak-Mõlder a qui els va mancar 11 segons per aconseguir la victòria.
Per divendres, jornada de la primera etapa del ral·li, els organitzadors programaven un total de 8 proves especials de 178,33 km cronometrats, les quals s'agrupaven en un bucle de 4 trams pels que s'hi passaven en dues ocasions, matí i tarda. Tal i com havia passat en les tres edicions anteriors, és a dir 2013, 2014 i 2015, Sébastien Ogier i Julien Ingrassia i el seu Volkswagen Polo R WRC s'anotaven el primer escratx del ral·li i es situaven com els líders de la cita, una posició que amb el millor temps de la segona prova especial els provençals del constructor alemany s'encarregaven de confirmar.
Els estonians Ott Tänak i Raigo Mõlder, que en les dues especials anteriors havien aconseguit un segon i un tercer millor registre, acabaven amb la ratxa dels líders anotant-se els dos millors temps que restaven per assignar en el bucle matinal, tot i això els protegits de DMack no arribaven a prendre la primera posició als pilots de Volkswagen, que entraven al re-agrupament del migdia amb 7,7 segons de marge al seu favor. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila es classificaven en la tercera posició a 32,3 segons dels seus companys de formació i amb només 2 i 4 dècimes de marge vers els irlandesos Kris Meeke i Paul Nagle i els neozelandesos Hayden Paddon i John Kennard respectivament.
Després d'un re-agrupament sense assistències per a que els pilots poguessin omplir els seus estomacs, Sébastien Ogier i Julien Ingrassia tornaven a sumar escratxs, concretament 3 i de manera consecutiva, mentre que en la darrera especial cronometrada del dia, els provençals s'emportaven el segon millor temps per darrera de Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul, un escratx que tanmateix donava als pilots belgues de Hyundai la tercera plaça provisional.
Alhora Ott Tänak i Raigo Mõlder, que fins la darrera especial es mantenien bastant a prop dels líders provisionals, en aquesta última cronometrada punxaven una roda i feien entrada al parc tancat de Deeside a 37,3 segons dels líders, si bé per a tranquil·litat dels estonians, aquests gaudien d'un marge de 31,7 segons vers Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul. Per darrera dels pilots belgues es classificaven els seus companys neozelandesos Hayden Paddon i John Kennard a 3,8 segons de la seva posició i a continuació s'hi trobaven els irlandesos de Citroën Kris Meeke i Paul Nagle a 5,8 segons.
Amb 101,73 km cronometrats, la jornada sabatina veia reduïda la seva distància competitiva, distància que, com havia passat en la jornada inaugural, es distribuïa al llarg de 8 proves especials sense assistències intermèdies. Les 3 primeres cronometrades del dia formaven un bucle, en el que tots tres primers classificats s'anotaven un millor temps cadascun per deixar les distàncies entre ells pràcticament intactes.
En tornar a passar pel bucle cap al migdia Ott Tänak i Raigo Mõlder encadenaven 3 millors temps consecutius, uns escratxs que malgrat tot, només servien als pilots estonians per reduir en un terç el gap que els hi duien els líders provisionals. La penúltima especial del programa sabatí donava l'oportunitat a Sébastien Ogier i Julien Ingrassia de recuperar 7 dels segons perduts fins llavors, mentre que la darrera cronometrada, concebuda per a l'espectacle als peus del Castell de Cholmondeley, es resolia amb el primer escratx d'Andreas Mikkelsen i Anders Jæger.
Superades doncs les 8 proves especials programades de a la segona jornada, els pilots que restaven en actiu retornaven al parc tancat de Deeside, en el que els francesos Sébastien Ogier i Julien Ingrassia hi feien entrada amb la primera plaça per un coixí de 33,8 segons vers Ott Tänak i Raigo Mõlder. Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul per la seva banda seguien tancant el podi, però ja a 1 minut i 4,5 segons dels pilots de Volkswagen, és a dir 1 minut i 7 dècimes de segon de la parella de DMack i sense arribar a desenganxar-se de Hayden Paddon i John Kennard, els quals es trobaven classificats a 12,6 segons dels seus companys de formació. Kris Meeke i Paul Nagle, a 2 minuts i 29,5 segons dels pilots de Volkswagen, es trobaven en terra de ningú.
El ral·li es completava amb les últimes 6 proves especials cronometrades que es programaven en diumenge i llur distància individual era curta, doncs aquestes totalitzaven 52,08 km. Ott Tänak i Raigo Mõlder s'erigien com els homes més ràpids en tots i cadascun dels quilòmetres celebrats, si bé Sébastien Ogier i Julien Ingrassia els controlaven de ben a prop amb els 3 segons millors temps a les primeres passades pels trams cronometrats.
Sense més fets rellevants per explicar i amb els 49 equips que aconseguien completar l'etapa dominical dins el parc tancat, es donava oficialment per conclòs el 72è Ral·li de Gales amb la victòria de Sébastien Ogier i Julien Ingrassia, els provençals invertien un temps total de 3 hores 14 minuts i 30,2 segons i per quarta edició consecutiva aconseguien liderar la prova des del primer fins al darrer tram. Ott Tänak i Raigo Mõlder, tot i marcar 12 escratxs per 7 dels guanyadors de la prova, precisaven de 10,2 segons més que els pilots de Volkswagen i s'havien de conformar amb el segon graó del podi, mentre que Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul completaven la prova en la tercera posició a 1 minut i 35,4 segons dels guanyadors.
En cap moment Neuville-Gilsoul van estar en condicions de seguir els seus predecessors i per tant el 3r lloc final era just i merescut.
En categoria WRC2 la prova gal·lesa arrancava amb un petit estira i arronsa entre els dos principals aspirants al títol, els finlandesos Teemu Suninen i Mikko Markkula i Esapekka Lappi i Janne Ferm. Els primers s'imposaven en la primera especial del programa i endossaven una quinzena de segons als seus compatriotes, els quals responien amb dos escratxs consecutius i fer-se així amb el liderat provisional. Els oficials d'Škoda no s'aturaven aquí, i en imposar-se en les restants cronometrades del dia tret de l'última, Esapekka Lappi i Janne Ferm feien entrada al parc tancat amb un coixí de 46,7 segons.
Dissabte al matí els líders perdien uns quants segons vers els seus més immediats perseguidors, en calar el motor del seu Fabia R5 en un revolt de la primera especial i tardar una mica en tornar a fer rugir el seu cotxe txec; a continuació la boira obligava als pilots a incrementar les precaucions, sent Teemu Suninen i Mikko Markkula qui més riscs assumien i per tant habilitant-los a retallar una mica el coixí de segons que els hi portaven Esapekka Lappi i Janne Ferm.
Superat aquest impàs, Esapekka Lappi i Janne Ferm tornaven a obrir forat vers els seus compatriotes d'Oreca i entraven a Deeside amb pràcticament 1 minut de marge en el liderat; paral·lelament els seus companys de formació, els suecs Pontus Tidemand i Jonas Andersson, feien labor d'equip en començar a estrènyer el cèrcol vers la parella finlandesa que els precedia.
Cara la jornada dominical doncs l'interès estava en si Pontus Tidemand i Jonas Andersson aconseguien retallar els 12,3 segons de demèrit que duien vers Teemu Suninen i Mikko Markkula i superar-los en la classificació, els suecs s'anotaven tres segons millors temps consecutius en les 3 primeres passades per les especials per darrera dels re-enganxats de Hyundai Kevn Abbring i Sebastian Marshall, mentre que en tornar a passar pels trams suecs i finlandesos s'emportaven un escratx cadascun per tal d'arribar a l'última especial separats en 3,1 segons. Pontus Tidemand i Jonas Andersson tornaven a ser els homes més ràpids de la classe i en endossar 4,2 segons a Teemu Suninen i Mikko Markkula, els suecs complien la tasca encomanada i superaven als finlandesos d'Oreca.
En clau de campionat, els 15 punts que finalment sumava Teemu Suninen en el seu compte particular, situava al pilot finlandès empatat a 120 punts al capdavant de la general amb el gal·lès Elfyn Evans, absent a la prova domèstica. Ara bé cap dels dos pilots estaria present a la cita final australiana, esdeveniment en el que si seria present Esapekka Lappi qui amb els 25 punts de la victòria es situava a 15 punts dels seus predecessors.
Lappi-Ferm guanyaven a Gales i guanyaven molts enters per ser campions mundials.
En la categoria reservada als pilots de vehicles de dues rodes motrius, el WRC-3, categoria en la que només s'hi enrolaven els participants del campionat junior, l'eslovac Martin Koci i elseu copilot txec Lukáš Kostka mantenien un ferri control de la taula amb 4 millors temps i 3 segons millors temps al llarg de les 8 proves cronometrades de la primera etapa, el que els suposava un marge de 34,2 segons vers el romanès Simone Tempestini i l'italià Giovanni Bernacchini, autors de 3 temps escratx.
La segona etapa del ral·li semblava seguir un devenir similar al de la jornada anterior, Martin Koci i Lukáš Kostka s'imposaven consecutivament en les 3 primeres cronometrades, i Simone Tempestini i Giovanni Bernacchini trencaven la ratxa dels líders en la quarta prova especial en superar-los per només 1,6 segons; però un problema amb els frens aparegut en la cinquena especial sabatina, acabava amb les poques opcions dels segons classificats, que ja s'havien proclamat campions mundials junior, de fer-se amb la victòria i donaven un gran coixí de segons al pilot eslovac i al copilot txec que completaven la jornada amb 3 millors temps més i fer retorn al parc tancat amb gairebé 2 minuts de marge.
La poca distància cronometrada que quedava per endavant en l'etapa dominical i el marge del que gaudien Martin Koci i Lukáš Kostka, invitaven a la parella líder a prendre's les últimes especials programades amb cautela, no sense marcar un últim escratx en la primera especial del dia. En clau de campionat el resultat era poc transcendent, doncs Simone Tempestini, segon classificat final a la ronda gal·lesa, ja havia esdevingut campió mundial anteriorment.
Koci-Kostka donaven un correctiu a la resta de participants del WRC-3
Sébastien Ogier ja havia esdevingut campió del món a Salou, pel que la sisena victòria de la temporada per al pilot de Gap, quarta consecutiva, no feia més que obrir encara més forat vers els seus perseguidors en la taula del campionat de pilots. D'altra banda, Thierry Neuville desfeia l'igualada amb la que sortia de la ronda catalana amb Andreas Mikkelsen i es situava en la segona posició en solitari, mentre que el pilot noruec hauria de cuidar els moviments de Hayden Paddon de cara la ronda final australiana en tenir el pilot neozelandès a tan sols 3 punts de distància.
Pilot |
Punts |
Sébastien Ogier
|
|
Thierry Neuville
|
|
Andreas Mikkelsen
|
|
En el campionat de constructors, gràcies sobretot a la victòria de Sébastien Ogier i Julien Ingrassia, Volkswagen sumava el seu quart títol mundial consecutiu gràcies a ampliar el marge vers Hyundai fins als 70 punts de cara a la ronda final australiana. M-Sport, que no tenia una de les seves millors actuacions a casa, sumava 10 punts i es distanciava lleugerament de la segona formació de Volkswagen.
Constructor |
Punts |
Volkswagen
|
|
Hyundai
|
|
M-Sport
|
|