Märtin-Park evidenciaven que el Focus era un molt bon cotxe per a l'asfalt.
El diumenge 31 d'octubre de 2004, 36 equips s'aplegaven al voltant de la rampa de meta, ubicada per última vegada en la seva història a Lloret de Mar, per tal de celebrar la finalització del 40è Ral·li Catalunya - Costa Brava. La cita catalana, que era puntuable pels certàmens reservats a pilots, constructors així com el mundial júnior, comptava amb 55 equips inscrits en la seva llista oficial, dels que 52 es personaven el divendres 29 d'octubre a la sortida del primer tram per tal d'afrontar un recorregut composat per 20 proves especials de 384,08 km de distància sobre asfalt.
Grönholm-Rautiainen venien cara la seva pell i acabaven la prova en segona posició.
El ral·li arrancava amb un bucle matinal de tres trams que a primera hora de la tarda es tornaria a celebrar, totalitzant-se així els primers 115,04 km cronometrats al llarg de 6 proves especials. Els belgues de Ford François Duval i Stéphane Prévot s'imposaven en la primera passada per La Trona, que encetava el recorregut de la 40ena edició del ral·li català, amb 7 dècimes de segon per davant dels recentment proclamats campions del món, Sébastien Loeb i Daniel Elena i 1,3 segons en relació als seus companys d'equip a Ford, l'estoni Markko Märtin i el britànic Michael Park.
Alliberats de la pressió de conquerir la corona mundial, Sébastien Loeb i Daniel Elena decidien plantar cara als Ford sobre l'asfalt, a diferència del que passava quinze dies abans a Còrsega, i amb el seu primer escratx, el pilot francès i el seu copilot monegasc prenien el relleu als seus rivals belgues en el liderat. Durant la celebració de la tercera prova especial, darrera del bucle matinal, un aigüat va agafar per sorpresa a bona part dels participants, els quals amb gomes de sec els hi era difícil mantenir el cotxe en la traçada bona, uns d'aquests eren Sébastien Loeb i Daniel Elena, els quals s'hi envirollaven perdent-hi una quinzena de segons, si bé els de Citroën no perdien plaça, aquest incident habilitava als dos equips Ford per a que els hi poguessin disputar el liderat amb distàncies d'1 segon vers François Duval i Stéphane Prévot, els homes més ràpids en aquesta tercera especial, i 1,1 segons vers Markko Märtin i Michael Park.
Marcus Grönholm i Timo Rautiainen restaven en quarta posició a 7,3 segons dels líders, mentre que Carlos Sainz, que aprofitava el seu concurs al ral·li per acomiadar-se de l'afició, i Marc Martí eren cinquens a 13,8 segons. De cara a les segones passades, en base a la informació facilitada pels serveis meteorològics de l'equip, el madrileny i el català decidien muntar gomes toves així com optar per un reglatje de suspensions més tou també, peró la pluja mai va arribar i la configuració va resultar dolenta.
François Duval i Stéphane Prévot es tornaven a imposar en la segona passada per La Trona, amb el que els belgues recuperaven el liderat de la prova 2 dècimes de segon per davant dels seus companys de formació, mentre que Sébastien Loeb i Daniel Elena baixaven fins la tercera posició a 4,6 segons del liderat. La reacció d'aquests era immediata, i amb el millor temps en la cinquena prova especial, els de Citroën recuperaven la primera posició amb 6 dècimes de marge vers els líders destronats.
En la sisena i última prova especial, Markko Märtin i Michael Park s'anotaven el seu primer escratx a la prova, mentre que els seus companys d'equip belgues hi arrancaven una roda del seu Ford Focus RS WRC'04. Si bé aquests aconseguien arribar a la línia de meta del tram, fer el camí fins a les assistències els hi era impossible, amb el que l'abandonament era obligat.
A l'arribada a Lloret de Mar el divendres a última hora de la tarda, Sébastien Loeb i Daniel Elena eren provisionalment els primers classificats per 2 segons de marge vers Markko Märtin i Michael Park, mentre que els finlandesos de Peugeot Marcus Grönholm i Timo Rautiainen accedien a l'última plaça de podi a 27,5 segons dels líders. Carlos Sainz i Marc Martí eren quarts a 46,4 segons dels seus companys d'equip i amb gairebé mig minut de marge vers el Subaru Impreza S10 WRC de Petter Solberg i Phil Mills, llurs Pirelli seguien sense treballar del tot bé sobre l'asfalt sec, tal i com va passar dues setmanes abans a Còrsega.
La segona jornada del ral·li, celebrada en dissabte, era la més llarga de totes amb 8 proves especials que suposaven 162,88 km de lluita contra el cronòmetre, aixó era un bucle de quatre trams que es celebrava matí i tarda. Sébastien Loeb i Daniel Elena aturaven el crono amb el registre més baix en la primera prova especial del dia, peró el preu que pagaven era excessiu, en un tall de cuneta, els pilots trencaven el protector del càrter i l'oli del seu Citroën Xsara WRC es vessava per la carretera, sense possibilitat de reparar, la parella franco-monegasca no podia arribar a la línia de sortida del segon tram i el seu abandonament era obligat.
Markko Märtin i Michael Park celebraven doncs el liderat que heredaven en la segona cronometrada anotant-se el millor temps per davant de Carlos Sainz i Marc Martí, els quals no només entraven en places de podi en detriment dels seus companys d'equip, sino que semblaven poder posar setge a Marcus Grönholm i Timo Rautiainen. Aquests responien adjudicant-se la tercera especial del dia per estret marge vers els de Ford, mentre que els espanyols detectaven una averia en els seus frens, després de 4 o 5 manxades seguides, el pedal se n'anava abaix. Per sort seva, el tram de Sant Julià, el més llarg de tot el ral·li amb 32,90 km, era cancelat per excès de públic, el qual envaïa la zona habilitada per la premsa.
Els finlandesos Marcus Grönholm i Timo Rautiainen sortien especialment inspirats de les assistències, i amb dos escratxs i dos tercers temps escratx, per un escratx i un segon millor temps per part de Carlos Sainz i Marc Martí, els de Peugeot aconseguien escapar-se tímidament de la parella local de Citroën, per la seva part, Markko Märtin i Michael Park, amb tres segons temps escratx i un millor temps en la sisena especial del dia, mantenien les distàncies amb els seus perseguidors, fent entrada al parc tancat amb 39,7 segons de coixí vers els finlandesos i 51,1 en relació als espanyols. Per darrera dels pilots amb dret a podi s'obria un forat superior al minut, si bé els francesos Stéphane Sarrazin i Patrick Pivato, amb un Subaru Impreza S9 WRC eren capaços de superar a la versió S10 oficial de Petter Solberg i Phil Mills, gràcies a que els pilots de l'importador francès de la marca comptaven amb gomes Michelin per a transmetre la força del seu cotxe al ferm català.
Diumenge el ral·li es completava amb 6 proves especials més agrupades en un bucle de 3 trams que es celebraven a doble passada i que que suposaven els darrers 106,16 km cronometrats. Markko Märtin i Michael Park volien deixar lligada la victòria a l'arribada a les assistències intermèdies, i amb dos temps escratx, un d'ells ex-aequo amb Carlos Sainz i Marc Martí, i un tercer millor registre en la primera especial dominical, els de Ford aconseguien la fita, mentre que la parella espanyola de Citroën reduia lleugerament les distàncies vers els seus precursors finlandesos.
De cara al bucle del migdia, Carlos Sainz i Marc Martí van intentar sorprendre a Marcus Grönholm i Timo Rautiainen optant per uns compostos bastant diferents als de Peugeot, peró mentre els líders es dedicaven a controlar les distàncies i assegurar que el seu cotxe arribés a Lloret de Mar el diumenge al migdia, els del lleó s'anotaven els tres darrers escratxs del ral·li, desmutant el pla del pilot madrileny que buscaba acomiadar-se del seu públic des d'una posició més alta al podi.
Celebrades 19 de les 20 proves especials programades, o el que és el mateix 351,18 km de lluita contra el temps, Markko Märtin i Michael Park s'anotaven la victòria en la darrera visita del mundial a Lloret de Mar en precisar de 3 hores 40 minuts i 43,8 segons per a recòrrer aquesta distància cronometrada, 23,2 segons menys que els finlandesos de Peugeot Marcus Grönholm i Timo Rautiainen que sorprenien amb la seva segona plaça. Carlos Sainz i Marc Martí tancaven el podi a 37,7 segons dels guanyadors.
Carlos Sainz s'acomiadava del públic català des del podi.
En el mundial júnior la competició arrancava amb moltes alternatives, de fet fins a 4 equips van rotar per la primera posició i només els suecs Per-Gunnar Andersson i Jonas Andersson van ser capaços de liderar la categoria durant dues especials consecutives. Els locals Xevi Pons i Oriol Julià van ser capaços de liderar la taula en dues ocasions, peró un accident en la darrera especial del divendres els obligava a retirar-se.
El sanmarinés Mirco Baldacci i l'italià Giovanni Bernacchini feien entrada al parc tancat com a líders provisionals per 6,9 segons de marge vers els seus companys suecs a Suzuki, peró una punxada en la roda frontal dreta soferta en la segona especial sabatina, enviava a la parella de la península itàlica a la part baixa de la categoria, mentre que el francès Nicolas Bernardi i el belga Jean-Marc Fortin passaven a ocupar el seu lloc en la primera posició. A partir d'aquell moment, arribava la serenor a la categoria, més quan Per-Gunnar Andersson i Jonas Andersson pensaven més en clau de campionat i no mostraven interés per disputar la victòria a la parella de Renault que de mica en mica anaven obrint forat per anar-se'n a dormir amb 43,4 segons de coixí.
Lluny d'especular, els líders sortien a per totes en la jornada final i aconseguien incrementar el marge fins als 3 minuts vers la parella sueca de Suzuki. En clau de campionat, Nicolas Bernardi s'anotava la seva segona victòria de la temporada i escalava fins la segona posició del campionat, dos punts per darrera de Per-Gunnar Andersson que a Lloret de Mar esdevenia campió del món.
En quan Bernardi-Fortin es feien amb el liderat, no tenien aturador.
Markko Märtin guanyava el seu tercer ral·li de la temporada, segon consecutiu després de Còrsega, amb el que el pilot estoni no només se separava del madrileny Carlos Sainz en la lluita per la tercera plaça provisional, sino que a més a més pressionava al norueg Petter Solberg pel sub-campionat. Per a Sébastien Loeb, que ja s'havia proclamat campió a l'illa francesa, el seu zero a la prova li era intrascendent.
Pilot |
Punts |
Sébastien Loeb
|
|
Petter Solberg
|
|
Markko Märtin
|
|
En el campionat de constructors la taula no vivia masses canvis, doncs les puntuacions que sumaven les diferents marques eren força similars i Citroën ja havia aconseguit la corona a Còrsega. Ford, que guanyava el ral·li, era la marca amb més punts, 10, mentre que Citroën, amb un cotxe al podi la que menys, 6. Subaru gràcies a que els seus dos cotxes arribaven al parc tancat aconseguia 9 punts malgrat no trepitjar podi, mentre que Peugeot sumava 8.
Constructor |
Punts |
Citroën
|
|
Ford
|
|
Subaru
|
|