Waldegård-Thorszelius semblaven destinats a repetir el segon lloc de la temporada anterior, finalment es feien amb la victòria.
El diumenge 14 de desembre de 1980 Abidjan era escenari de la finalització del 12è Ral·li Costa d'Ivori, prova que a partir d'aquell moment abandonava l'anterior nomenclatura de Bandama. La prova era la dotzena, i per tant última, cita del calendari del campionat del món de ral·lis, a la que s'hi arribava amb tots els títols decidits. En el seu recorregut s'hi trobaven 62 controls horaris amb una distància aproximada de 5226 km, llurs promitjos imposats per la organització eren pràcticament impossibles i que per si sols eren suficients com per anar determinant la classificació.
Recalde-Straimel es recomposaven dels problemes inicials amb un segon lloc.
Dimarts a les 10 del matí es donava la sortida als participants cap a la primera etapa, un breu recorregut amb inici i final a Abidjan composat per 7 sectors selectius que bàsicament haurien de servir com a pròleg per tal de determinar l'ordre de sortida de l'etapa següent, amb un format més habitual per a una prova de ressistència africana. Aquesta primera jornada, tot i comptar amb només 247 km cronometrats, va posar de manifest que una part dels inscrits a la prova no eren més que figurants per tal d'assolir el mínim per seguir mantenint l'estatus de prova mundialista, maniobra permesa en no ser necessaris els documents d'homologació per prendre la sortida. Així dels 52 equips que sortien a Abidjan, només 38 hi aconseguien retornar unes 5 hores després sense que entre les baixes s'hi trobessin pilots de renom.
Tot i l'etapa pròleg del dimarts, la desorganització que reinava a la prova ivoriana, va permetre que els suecs de Toyota, Per Eklund i Hans Sylvan, afrontessin les carreteres ivorianes en primer lloc el dimecres al matí enlloc de la posició que els hi pertocava, el que significava tenir una vista de la carretera molt més lliure de pols en suspensió que no pas els seus rivals. En total la organització havia programat 26 controls horaris amb una distància aproximada total de 2136 km, gràcies als quals els pilots sortits d'Abidjan arribarien a Yamoussoukro el djous a primera hora de la tarda amb un reagrupament a Bouake.
Al poc de la sortida d'Abidjan els riscs de pilotar a velocitats properes als 200 km/h per pistes obertes al trànsit, inclús en zones densament poblades, ràpidament es van posar de manifest quan els oficials de Mercedes Andrew Cowan i Klaus Kaiser patien un espectacular accident en intentar evitar un autobús que circulava en sentit contrari a la sortida d'un canvi de rasant. El 500 SLC de la parella britanico-germànica feia fins a 5 voltes de campana en l'accident i el seu cotxe quedava pràcticament pel desguàs, desfent-se així d'una manera un tan traumàtica el liderat compartit que mantenien Andrew Cowan i Klaus Kaiser amb els seus companys Hannu Mikkola i Arne Hertz.
Paral·lelament a l'accident de la parella oficial de Mercedes-Benz, uns altres pilots oficials, els de Peugeot Timo Mäkinen i Jean Todt, es veien obligats també a abandonar el ral·li en trencar el motor del seu 504 V6 Coupé. En el següent control horari, el dinovè, els qui prenien el camí cap al parc tancat abans d'hora eren els kenyans oficials de Datsun Mike Kirkland i Yvonne Mehta per una averia elèctrica fulminant en el seu 160J. Tanmateix la parella kenyana havia estat inscrita a la prova a última hora i pràcticament no havien pogut reconèixer perfectament el terreny, el que suposava un handicap afegit a la poca potència del seu cotxe.
A l'entrada a Bouake, Hannu Mikkola i Arne Hertz gaudien de 5 minuts de marge vers els seus companys d'equip Björn Waldegård i Hans Thorszelius, mentre que Shekhar Mehta i Mike Doughty eren tercers. Peró en la segona part de l'etapa, tot i que el camí fins a Yamoussoukro revertia una dificultat menor a la que ja havien hagut de fer front fins al moment els participants, una rasqueta es va quedar clavada entre el disc de fre i la llanda del Mercedes-Benz 500 SLC de Björn Waldegård i Hans Thorszelius, ocasionant-lis un bon grapat de problemes que els feia perdre encara més temps en relació als seus companys d'equip Hannu Mikkola i Arne Hertz, que entraven a Yamoussoukro com a líders provisionals amb 48 minuts de penalització, 27 menys que la parella sueca. Tancant el podi encara s'hi trobaven els kenyans de Datsun Shekhar Mehta i Mike Doughty a 41 minuts dels líders.
Per Eklund i Hans Sylvan, tot i gaudir d'una pista neta de pols en suspensió a la sortida d'Abidjan, i fins i tot arribar a compartir el liderat amb els Mercedes-Benz de Hannu Mikkola i Arne Hertz i d'Andrew Cowan i Klaus Kaiser en els primers controls horaris de la segona etapa, ràpidament s'endarreririen per averies de diversa índole, com una fuita de benzina, una fuita de líquid de frens o tres punxades que els obligarien a pilotar 100 km sobre la llanda del seu Celica. En conjunt aquests incidents no només apartaven els suecs del liderat, sino que també de les posicions de podi.
La tercera etapa del ral·li comprenia 15 controls horaris dins un bucle amb arribada i sortida des de Yamoussoukro ressegint la part més occidental del país i la línia de la costa en passar per San Pedro. La sortida als 17 equips participants que restaven en actiu es donava el divendres al migida, mentre que el retorn s'esperava per dissabte a primera hora de la tarda.
En aquesta tercera etapa, un cop els primers participants havien superat el sisè control horari, Hannu Mikkola i Arne Hertz es van trobar amb un problema similar al que la jornada anterior havia afectat als seus companys d'equip, peró per desgràcia dels líders en aquesta ocasió un accident previ d'un dels vehicles d'assistència, va impedir que totes les peces necessàries per a la reparació arribessin al lloc de l'inicident i al Mercedes-Benz 500SLC dels líders només se li va poder canviar l'eix i no els frens, frens que en seguir treballant malament, més endavant van facilitar un accident i el comiat de Hannu Mikkola i Arne Hertz del ral·li.
Björn Waldegård i Hans Thorszelius heredaven així el liderat, seguits de Shekhar Mehta i Mike Doughty, però aviat els kenyans desapareixerien de la compatició quan en intentar esquivar un ciclista que circualava per la pista, feien una maniobra per l'exterior i el seu Datsun 160J acabava estabellat contra un arbre obligant-los lògicament a abandonar el ral·li.
Amb aquestes dues baixes pràcticament consecutives, els argentins de Mercedes-Benz Jorge Recalde i Nestor Straimel pujaven fins la segona posició un cop s'havien recuperat dels problemes inicials amb l'accelerador i que els havien obligat a aturar-se en fins a tres ocasions. Mentre que per darrera de la parella sud-americana, els constants problemes amb els que se n'anaven trobant l'italià Sandro Munari i el seu copilot francès Jacques Jaubert en el seu FIAT 131 Abarth prestat de fàbrica amb patrocini privat, facilitava que la parella francesa resident a la Costa d'Ivori formada per Alain Ambrosino i Jean-Robert Bureau assolissin la darrera plaça de podi amb el seu Peugeot 504 V6 Coupé a l'arribada a Yamoussoukro, en llur parc tancat hi entraven només 13 participants.
La quarta i última etapa del ral·li resseguia part de la primera però en sentit contrari. Amb 733 km competitius repartits en 11 controls horaris, es podia dir que la jornada era pràcticament un tràmit que portava els participants des de Yamoussoukro fins a Abidjan amb sortida el diumenge a la 1 de la matinada i arribada el mateix dia a un quart d'onze. Les distàncies importants que separaven als primers equips classificats van acabar de certificar aquest supòsit i la calma va imperar en les últimes hores de la cita ivoriana que tot i així es cobrava dues víctimes més que no podien fer entrada a la capital nacional.
Superats doncs els 62 controls horaris que la organització havia programat, Björn Waldegård i Hans Thorszelius assolien la victòria en acumular un total de 2 hores i 36 minuts en penalitzacions, 1 hora i 11 minuts menys que els seus companys d'equip argentins, Jorge Recalde i Néstor Straimel. Tancant el podi ivorià a 2 hores i 41 minuts del temps dels líders s'hi trobava el Peugeot 504 V6 Coupé dels francesos Alain Ambrosino i Jean-Robert Bureau.
Francesos però residents a la Costa d'Ivori, Ambrosino-Bureau tancaven el podi.
En el campionat per a pilots, certàmen que feia gairebé un dos mesos que estava decidit en favor del pilot alemany Walter Röhrl, el qual no s'inscribia a la prova pensant en treballar pel seu futur equip, Mercedes-Benz, el resultat del ral·li resultava pràcticament intrascendent, registrant-se un únic moviment destacable i que va ser el protagonitzat pel guanyador, el suec Björn Waldegård, que aconseguia la tercera posició final en detriment del finlandès Ari Vatanen gràcies als 20 punts obtinguts.
|
Punts |
Walter Röhrl
|
|
Hannu Mikkola |
|
Björn Waldegård
|
|
En el campionat de constructors es vivia una situació paral·lela al de pilots, i FIAT havia aconseguit la seva segona corona al terme del Tour de Corse a finals d'octubre. Sandro Munari i Jacques Jaubert completaven la prova en sisena posició, peró en acumular només els 7 millors resultats, els punts obtinguts per la parella no sumaven. Mercedes-Benz, tot i aconseguir una nova victòria al ral·li africà, es quedava a les portes del podi del campionat, en el que Datsun aconseguia superar per estret marge a Ford gràcies als 5 punts que sumaven els nipons a Abidjan.
Constructor |
Punts |
FIAT
|
|
Datsun
|
|
Ford
|
|