Röhrl-Geistdörfer guanyaven a última hora un ral·li que no volien correr, esdevenint campions del món.

Penúltima cita en el calendari del campionat del món de ral·lis, el 14è Ral·li Costa d'Ivori finalitzava a la capital nacional, Abidjan, el dilluns 1 de novembre de 1982 amb només 6 equips presents a la cerimónia de clausura. La prova arrancava des de la mateixa ciutat el dimecres 27 d'octubre amb 51 equips presents a la línia de sortida per tal d'afrontar un recorregut de 4935 km repartits al llarg de 4 jornades de competició en les que les especials cronometrades no existien, sino uns controls horaris distribuits al llarg de les etapes anaven marcant per on havien de passar els pilots en un marge de temps imperat pràcticament impossible d'aconseguir. La prova africana només era puntuable per al campionat de pilots.

Eklund-Spjuth van fer un ral·li gairebé lliures d'incidents, permetent acabar en segona posició.

El principal punt d'interés de la prova era la lluita pel títol que estaven mantenint l'alemany Walter Röhrl i la francesa Michèle Mouton, si bé aquest duel a punt va estar de no produir-se. D'entrada per la negativa de Walter Röhrl a disputar la prova, ja que per al pilot alemany les proves maratonianes no eren del seu gust, però l'equip Opel el va persuadir per a que iniciés la prova, pel que el seu copilot Christian Geistdörfer va fer les notes acompanyat d'un altre copilot, el suec Bruno Berglund que copilotava en aquesta ocasió el segon Opel Ascona 400 utilitzat com a vehicle d'assistència ràpida.

D'altra banda, la nit anterior a l'inici de la prova, Michèle Mouton va rebre la terrible noticia de la mort del seu pare, si bé en un primer instant la pilot francesa estava disposada a retornar, després va reconsiderar la opció de correr per tal d'homenatjar a qui la va encoratjar a correr en el món dels ral·lis facilitant-li el seu primer cotxe de competició, un Alpine A110.

I amb aquesta convicció la parella galo-italiana van sortir a afrontar la primera etapa que portaria als pilots a cobrir la distància entre Abidjan fins a Yamoussoukro, ja que les pilots d'Audi, que debutaven en un ral·li africà, avantatjarien en 8 minuts l'Audi dels seus companys d'equip els quals tenien un paper d'assistència ràpida, parlem del pilot finlandès Hannu Mikkola i l'enginyer en cap de l'equip Roland Gumpert. Idea que no va ser tan bona com semblava d'entrada doncs Gumpert no era massa bo llegint notes i sobre el terreny era més dificil orquestrar les operacions d'assistència.

Arne Hertz, copilot habitual de Hannu Mikkola, també estava a la prova, però en aquesta ocasió copilotava a Stig Blomqvist, en un rol d'ouvreurs, advertint per ràdio dels perills que Michèle Mouton i Fabrizia Pons es poguessin trobar en les pistes ivorianes obertes al trànsit.

En tercera posició, a 12 minuts de les liders, s'hi situava l'Opel Ascona 400 de Walter Röhrl i Christian Geistdörfer, els quals sense la tracció integral dels seus rivals, poc més podien fer en un terreny afectat per les pluges torrencials dels dies anteriors a l'inici de la prova, per darrera dels alemanys s'hi trobava el Renault 5 Turbo de Jean Ragnotti i Jean-Marc Andrié.

D'altra banda, els Toyota Celica de Björn Waldegård i Hans Thorszelius, així com Per Eklund i Ragnar Spjuth, es veien endarrerits quan en passar per torrents d'aigua o bassals grans, els seus cotxes es veien afectats per fallades elèctriques, quelcom que mai havia passat als cotxes de la marca i que deixava als responsables de l'equip totalment desimprovistos. A més a més, l'equip punta de llança, Waldegård-Thorszelius, es veien obligats a canviar la caixa de velocitats i la direcció, caient fins la novena posició provisional.

Les baixes en aquesta primera etapa van ser notables, sobretot pel caràcter amateur de molts dels inscrits que permetien assolir el mínim de 50 participants i així mantenir la categoria de mundialista de cara l'any següent, però en destacava una, la del Lancia 037 dels italians Adartico Vudafieri i Maurizio Perissinot, els quals debien retirar-se en l'enèssima fallada dels seus propulsors. De fet els italians van haver de completar els reconeixements en un Lada Niva després que el seu cotxe "muleto" també s'averiés el motor.

La segona etapa era un bucle amb inici i final a Yamoussoukro dirigint-se cap a la regió nord-oest del país a tocar amb les fronteres de Guinea i Mali, on els dos cotxes d'assistència ràpida en cursa d'Audi i Opel queien de la competició, en primera instància ho feia l'Ascona 400 de Björn Johansson i Bruno Berglund quan l'arbre de lleves es trencava i les vàlvules quedaven doblegades en picar contra els pistons. L'Audi de Hannu Mikkola i Roland Gumpert ho feia poc més tard després de l'enèssim problema de canvi i diferencial del Quattro, que els duia a l'exclusió en superar el màxim permés en retards.

Michèle Mouton i Fabrizia Pons van haver de canviar el diferencial del seu Audi en la primera meitat de l'etapa, permetent que els alemanys Walter Röhrl i Christian Geistdörfer s'acostessin a la seva posició, però en el retorn cap a Yamoussoukro, els d'Opel van perdre gairebé una hora en haver de canviar el pont posterior del cotxe completant la segona jornada en segona posició per la baixa de Hannu Mikkola i Roland Gumpert però ja a 59 minuts de les liders de la prova.

Jean Ragnotti i Jean-Marc Andrié havien d'abandonar la prova també, quan en una successió de 4 salts, en el quart Andrié va haver d'atendre un avís de ràdio i per tant no va poder advertir del perill al seu pilot, la recepció del salt va ser tan forta que la suspensió frontal del seu Renault 5 Turbo va quedar destrossada i la barra de direcció partida en dos permetent que el Toyota Celica dels suecs Per Eklund i Ragnar Spjuth entressin a ocupar posicions de podi, mentre que Björn Waldegård i Hans Thorszelius, lliures de problemes, escalaven fins la quarta posició provisional.

En la tercera jornada es repetia inici i final a Yamoussoukro, però en aquesta ocasió el recorregut feia un bucle en direcció sud fins a San Pedro per arribar a la frontera de Libèria. En el transcurs d'aquesta jornada, Michèle Mouton i Fabrizia Pons van precisar canviar el radiador del seu Quattro només inciar-se l'etapa, per més endavant haver de fer intervencions de major importància en el seu cotxe com la substitució del diferencial i la caixa de canvis, el que va permetre que Walter Röhrl i Christian Geistdörfer en un esforç d'última hora per tal d'afrontar la darrera jornada en primera posició en una cursa lliure de pols en suspensió, escurcessin substancialment les distàncies entre els dos equips arribant a ser en la neutralització de la tercera etapa de tan sols 18 minuts a favor de les pilots d'Audi.

En arrancar la quarta i última jornada, de retorn a Abidjan, es va produir un cop de teatre, quan l'Audi Quattro pintat amb els colors de Marlboro de Michèle Mouton i Fabrizia Pons es negava a posar-se en marxa. Va ser precís modificar tot el sistema d'injecció del carburant, pel que les pilots van perdre una bona quantitat de temps. Per tal d'intentar recuperar el temps perdut en l'inici de la jornada, Michèle Mouton i Fabrizia Pons van correr de valent prenent més riscos dels necessaris, a conseqüència dels quals van volcar el seu Audi. Ràpidament Stig Blomqvist i Arne Hertz van acudir en la seva ajuda i van tornar a posar el seu cotxe sobre les quatre rodes, però en l'incident Fabrizia Pons havia perdut les seves notes. Utilitzant un road-book precari van continuar com van poder el recorregut fins a Abidjan, on una densa boira hi afegia més complicacions per les pilots que finalment no van poder evitar l'inevitable, un fort impacte en sortir-se de la pista de nou que provocava tals danys que eren impossibles de ser reparats a temps obligant-les a abandonar la prova.

Walter Röhrl i Christian Geistdörfer també patien una sortida de pista en el punt que es sortien per segona vegada les pilots d'Audi, però els alemanys podien proseguir el seu camí cap Abidjan, trobant-se així amb la victòria en una prova a la qual no hi volien anar per no ser del seu gust amb una penalització acumulada de 8 hores 43 minuts i 30 segons. Per Eklund i Ragnar Spjuth completaven el recorregut amb 10 hores i 17 minuts de retard acumulat, o el que és el mateix, 1 hora 33 minuts i 30 segons per darrera dels guanyadors de la prova. Completant el podi s'hi trobava Björn Waldegård i Hans Thorszelius amb 11 hores de penalització, és a dir amb 2 hores 16 minuts i 30 segons de demora vers els pilots d'Opel vencedors.

Els problemes de la primera etapa no van permetre progressar més enllà a Waldegård-Thorszelius.

En el campionat per pilots, l'alemany Walter Röhrl esdevenia campió del món per segona vegada gràcies a la victòria que obtenia en terres africanes combinada amb l'abandonament de Michèle Mouton, ja que la diferencia entre els dos pilots era de 27 punts amb una sola cita per disputar-se, el RAC britànic. Per Eklund sumava de nou una posició de podi, el que permetia al pilot suec empatar amb el seu compatriota Stig Blomqvist el qual exercia d'ouvreur al ral·li africà.

Pilot
Punts

Walter Röhrl

109

Michèle Mouton

82

Stig Blomqvist

Per Eklund

55

55

En el campionat de constructors la general restava igual vers la finalització del Sanremo, ja que la cita ivoriana no otorgava punts en el campionat, pel que títol estava per decidir-se en el sempre complicat RAC, prova en la que a priori els Audi partien amb certa avantatge donat el sòl lliscant pel que es disputa i el baix rendiment que hi generalment mostrava Walter Röhrl en la cita britànica.

Constructor
Punts

Audi

104

Opel

102

Nissan

57

Patrick Tauziac, pilot francès nascut al Vietnam, esdevenia en el primer asiàtic en guanyar un ral·li del mundial

El dijous 1 de novembre de 1990 finalitzava a Abidjan el 22è Ral·li Costa d'Ivori, dotzena i per tant penúltima cita en el calendari del campionat del món de ral·lis. La cita africana occidental només era puntuable pel certamen reservat a pilots, el qual ja estava decidit ja a favor de Carlos Sainz des de l'anterior Sanremo, el que es va suposar una llista de inscrits pobre amb només 32 equips i sense les principals estrelles del mundial. La prova que no tenia trams, sino controls de pas, tenia un recorregut aproximat de 3088 km de distància que dels 32 equips que prenien la sortida el diumenge 28 d'octubre, només 14 aconseguien finalitzar-la.

Un cert desconcert en un control horari va evitar una lluita irreal per la victòria.

El ral·li arrancava el diumenge a les 10.30 del matí, per arribar a Yamoussoukro la mitjanit del dilluns després de cobrir 27 controls de pas i una distància total de 901,42 km. Els pilots francesos, peró residents a Costa d'Ivori, Patrick Tauziac i Claude Papin treien profit d'obrir pista gràcies al seu dorsal número 1, ja que en aquesta posició tenien un camp de visió més nítid sense l'estela de pols del participant anterior. Tot i aquest avantatge, Patrick Tauziac i Claude Papin arribaven a Yamoussoukro amb només 5 minuts d'avantatge vers el Mitsubishi Galant VR-4 oficial de Kenjiro Shinozuka i John Meadows, mentre que Rudolf Stohl i Enrst Rohringer restaven en tercera posició amb el seu Audi 90 Quattro.

Els herois locals i guanyadors de l'edició de la cita l'any 1988 Alain Ambrosino i Daniel le Saux, en aquesta ocasió participaven en un modest Nissan March Turbo, el que els conduia a finalitzar aquesta primera etapa en quarta posició a 50 minuts dels líders i a pràcticament una mitja hora del darrera calaix del podi, pel que les seves opcions d'immiscir-se en la lluita per la victòria o un lloc al podi eren a priori remotes.

En aquesta primera etapa es van registrar un total d'onze baixes, entre les quals destacava la dels uruguaians Gustavo Trelles i Daniel Muzio quan aquests lideraven cómodament el Grup N i tenien serioses opcions de proclamar-s'hi campions mundials de mantenir el resultat; el pilot peró no veia una soca d'un arbre oculta entre les fulles i destrossava el seu Lancia Delta Integrale.

Després de descansar unes 16 hores a Yamoussoukro, el dilluns a dos quarts de cinc de la tarda, els 21 participants que restaven en actiu es disposaven a afrontar la segona etapa del ral·li, la més dura de totes del programa amb 1196,33 km de distància al llarg de 27 controls de pas, la qual finalitzaria el dimarts a les 17 a Daloa, a l'oest de la nació ivoriana. Al poc d'iniciar-se la segona etapa, una punxada afectava al Mitsubishi Galant VR-4 de Patrick Tauziac i Claude Papin, el que permetia al cotxe homòleg i oficial de la marca de Kenjiro Shinozuka i John Meadows passar a ocupar la primera posició provisional del ral·li i per tant una pista neta de pols.

Peró el seu liderat no seria massa llarg, doncs quan es dirigien a Man després de sortir del primer reagrupament de l'etapa que tenia lloc a Seguela, un error de notes comés per la parella oficial de Mitsubishi durant els reconeixements, enviava als líders al fons d'un esboranc on el seu cotxe hi aterrava de morro destrossant el radiador i altres parts vitals, els danys doncs obligaven a la parella japoneso-britànica a esperar a que algú de les seves assistències els portessin cap a casa. D'aquesta manera Patrick Tauziac i Claude Papin recuperaven el liderat de la prova amb un marge no massa ampli vers Rudolf Stohl i Ernst Rohringer, mentre que el pilot guanyador de la darrera edició, el francès Alain Oreille i el seu copilot Michel Roissard, pujava fins la tercera posició provisional amb el seu Renault 5 GT Turbo amb especificacions de Grup N superant entre d'altres a Alain Ambrosino i Daniel Le Saux.

En la recta final del ral·li, un control de pas es va situar uns metres per endavant del que s'hauria d'haver instal·lat, el que permetia als participants prendre dues vies, la prevista en un primer moment per la organització i una altra d'alternativa substancialment més curta. Patrick Tauziac i Claude Papin, entre d'altres, van decidir seguir amb la ruta marcada per la organització, és a dir el camí llarg, mentre que Rudolf Stohl i Ernst Rohringer van fer drecera. Quan els austríacs estaven a punt d'arribar al següent control de pas, un periodista els va alertar que els comissaris ubicats en aquell control els veurien venir pel camí incorrecte arriscant-se a rebre una penalització, motiu pel qual els segons classificats van decidir fer mitja volta i prendre el camí que haurien d'haver anat des d'un bon principi perdent uns 40 minuts en tot el procés.

Més tard la organització es va adonar de l'error d'ubicació del control, motiu pel qual va decidir cancelar totes les penalitzacions que els pilots hi havien sumat en el seu compte particular, mentre que es mantenien les del següent que si estava ubicat on indicava el carnet de ruta; tot plegat va permetre que Patrick Tauziac i Claude Papin gaudissin de 40 minuts més de marge en el seu liderat fregant gairebé la hora de marge, distància que pràcticament ja no es va moure en el que restava de prova.

A Abidjan doncs els 14 equips participants que havien aconseguit superar els 3088 km de recorregut hi entraven el dijous a partir de les 10 del matí, entre els que Patrick Tauziac i Claude Papin eren els qui menys penalitzacions acumulaven amb 4 hores i 54 minuts. Rudolf Stohl i Ernst Rohringer ho feien a continuació a 1 hora i 2 minuts del temps acumulat pels guanyadors, mentre que el podi ivorià el tancava Alain Oreille i Michel Roissard, pilot que repetia podi a la cita amb un Renault 5 GT Turbo de Grup N si bé l'any anterior aconseguia la victòria al ral·li.

Alain Oreille no va poder repetir la victòria de la temprada anterior, si més no tronava a trepitjar podi amb un N.

En el campionat de producció, Gustavo Trelles i Daniel Muzio lideraven amb el seu Lancia Delta Integrale en els primers compassos del ral·li, peró en tan bon punt van haver d'abandonar el testimoni el recollia Alain Oreille i Michel Roissard, els quals sense gaire problema acabarien assolint la victòria. A efectes de campionat, l'abandonament de Gustavo Trelles impedia al pilot uruguaià proclamar-se campió mundial a la Costa d'Ivori, que per a més desgràcia seva, veia com la victòria del pilot francès el ficava de ple en les travesses pel títol que es decidiria al RAC britànic que tancava la temporada si bé el de Renault no hi tenia prevista la seva participació.

En el campionat per pilots, únic certamen per al que la cita otorgava punts, les absències dels principals pilots del campionat, que ja estava decidit en favor de Carlos Sainz, així com l'anecdòtica victòria de Patrick Tauziac, no aportava canvis significatius en la part alta de la taula provisional, i no deixava de ser res més que la primera victòria d'un pilot d'origen asiàtic en el mundial.

Pilot
Punts

Carlos Sainz

132

Didier Auriol

87

Juha Kankkunen

85

En el campionat de constructors la taula provisional restava congelada des del Sanremo, ja que la cita de l'oest d'Africa no otorgava punts pel certamen en el que Lancia ja era matemàticament campiona.

Constructor
Punts

Lancia

137

Toyota

128

Subaru

43