McRae-Grist guanyaven un ral·li plagat d'errades.
El diumenge 2 de novembre de 1997, i amb 49 equips presents en ella, tenia lloc la cerimònia de clausura del 10è Ral·li d'Austràlia a Perth. La prova, que era la tretzena ronda en el calendari del campionat del món de l'especialitat, donava punts en els certàmens destinats a pilots, constructors, mundial de producció i FIA 2-L, el que permetia als organitzadors penjar una llista oficial d'inscrits amb 87 equips. Tots ells iniciaven el dijous 30 d'octubre a recòrrer les 24 proves especials programades de 421,42 km de lluita contra el cronòmetre.
En una darrera jornada expectacular, Mäkinen-Harjanne gairebé aconseguien la victòria.
Un any més, Langley Park acollia una superespecial espectacle de 2,20 km que servia per obrir la competició. Aquesta es celebrava el dijous al vespre i els participants l'afrontaven de dos en dos. Els francesos de Toyota Didier Auriol i Denis Giraudet així com els espanyols de Ford Carlos Sainz i Luis Moya, hi empataven al millor registre i atresorant només 1 segon de marge vers altres aspirants a victòria com els finlandesos Tommi Mäkinen i Seppo Harjanne, els suecs Kenneth Eriksson i Staffan Parmander o els companys d'equip dels espanyols a la marca de l'oval Juha Kankkunen i Juha Repo, pilot que acumulava 4 victòries en la cita.
Donada la poca distància d'aquesta superespecial espectacle i les gairebé inexistents diferències assolides, aquesta resultava ser pràcticament intrascendent, deixant pas a la competició real l'endemà divendres, quan es celebraven 9 especials cronometrades forestals i una nova passada per l'especial de Langley Park, assolint així els 159,48 km de distància de la primera etapa. Els líders provisionals del campionat i campions en vigència, Tommi Mäkinen i Seppo Harjanne iniciaven el ral·li amb mal peu, quan el seu Mitsubishi Lancer Evo IV es negava a arrancar, en ser emputjats pels seus mecànics, els dels tres diamants vermells rebien una penalització de 30 segons, amb el que la parella finlandesa es veia obligada a anar remontant d'entrada.
Didier Auriol i Denis Giraudet s'imposaven en la primera cronometrada del dia i passaven a liderar la general en solitari, mentre que Carlos Sainz i Luis Moya s'hi deixaven 4 segons i baixaven fins al tercer lloc. Pitjor era el cas dels seus companys Juha Kankkunen i Juha Repo, els pilots perdien prop d'un minut en colisionar contra un arbre, a conseqüència de l'impacte la suspensió quedava malmesa, la qual es trencava en l'especial següent fent perdre 16 minuts adicionals a la parella finlandesa.
Un escratx i un segon temps escratx aconseguits de manera consecutiva per part dels britànics de Subaru Colin McRae i Nicky Grist, permitien als pilots introduir-se en places de podi, mentre que qui arribava al liderat provisional desplaçant-ne a Didier Auriol i Denis Giraudet, eren uns altres britànics, els de Mitsubishi Richard Burns i Robert Reid, els quals celebraven la posició adquirida amb un millor temps en la quarta especial cronometrada del dia, un escratx que era ex-aequo amb els francesos de Toyota.
Els britànics de Subaru reemprenien el fil guanyador imposant-se en les dues passades consecutives per l'especial Muresk, mentre que els seus companys de formació, els suecs Kenneth Eriksson i Staffan Parmander hi desplaçaven del liderat a Richard Burns i Robert Reid. Acte seguit Juha Kankkunen i Juha Repo s'anotaven el seu segon escratx de la jornada, després de l'aconseguit en la tercera cronometrada i sent tots dos en les dues especials més llargues del dia, que permetien als finlandesos maquillar una mica el resultat, mentre que la parella sueca recentment ascensa al liderat, hi aturaven el cronòmetre amb el segon millor temps, confirmant així les bones sensacions.
En les assistències Carlos Sainz i Luis Moya canviaven la configuració de les suspensions, així com s'inclinaven per una altre opció de pneumàtics més amples després d'haver vist que els escollits a primera hora del matí no eren gens adequats. Els canvis que els espanyols introduien al seu Escort WRC, milloraven notablement el comportament del cotxe, el que permetia a la parella de l'oval anotar-se el seu primer escratx del dia, un escratx que tanmateix tenia poc efecte doncs hi empatava a temps amb Didier Auriol i Denis Giraudet, els pilots que tenia classificats just per davant en la provisional i la distància de la cronometrada era de les més curtes de l'etapa i del ral·li.
Una errada de Kenneth Eriksson i Staffan Parmander en la darrera especial cronometrada forestal del dia, la segona passada pel clàssic tram d'Helena, provocava una sortida de pista dels líders que hi cedien una mica més de 2 minuts i quatre posicions a la general, passant a ocupar el seu lloc al capdavant de la general els seus companys d'equip britànics Colin McRae i Nicky Grist, mentre que Didier Auriol i Denis Giraudet s'hi anotaven el segon escratx consecutiu, al que s'hi afegiria un tercer en la darrera prova del dia, la superespecial espectacle de Langley Park; on els pilots de Mitsubishi Tommi Mäkinen i Seppo Harjanne hi feien 1 minut tard i rebien 10 segons més de penalització.
Amb tots aquests incidents i manca de lideratge clar s'arribava a la conclusió de la primera etapa, a la que Colin McRae i Nicky Grist hi arribaven com els líders provisionals amb 9 segons de marge vers els seus compatriotes de Mitsubishi Richard Burns i Robert Reid. Didier Auriol i Denis Giraudet tancaven les posicions de podi a 31 segons dels de la constelació de les Plèiades, en el que era la millor actuació de la parella francesa dalt del nou Toyota Corolla WRC i amb 20 segons de marge amb els qui ja s'havia anunciat que la temporada següent serien els seus companys d'equip, els espanyols Carlos Sainz i Luis Moya. Kenneth Eriksson i Staffan Parmander eren cinquens a 1 minut i 18 segons dels seus companys d'equip, mentre que Tommi Mäkinen i Seppo Harjanne, amb els 40 segons de penalització rebuts, eren sisens a 1 minut i 41 segons dels líders.
La segona jornada de competició tenia una distància cronometrada inferior a l'anterior, 150,93 km, els quals es repartien al llarg de 9 proves especials. Unes especials a les que els finlandesos de Ford Juha Kankkunen i Juha Repo ja no hi farien front, doncs la gran quantitat de temps cedit al llarg de la jornada anterior, impossibilitava als pilots de poder ajudar als seus companys en la missió de restar punts als seus rivals en la cursa pel campionat.
Tommi Mäkinen i Seppo Harjanne, així com Didier Auriol i Denis Giraudet empataven a l'escratx en la primera especial del dia, la qual tenia una distància molt curta i el seu pes en el curs del ral·li insignificant, peró que si més no deixava palesa una certa millora de la parella finlandesa de Mitsubishi en quan aquesta s'anotava el seu segon escratx consecutiu en la següent especial programada.
Qui també mostraven milloria, tot sigui dit per una millor posició de sortida als trams, eren els espanyols Carlos Sainz i Luis Moya, els de Ford feien més ajustos en les suspensions del seu Escort WRC en les assistències i ara el seu cotxe tenia un comportament millor, el que permetia als pilots imposar-se en la tercera i la quarta prova especial cronometrada del dia i superar així als francesos Didier Auriol i Denis Giraudet, ocupant el lloc que aquests tenien en el podi provisional. Tommi Mäkinen i Seppo Harjanne seguien mostrant el seu progrés amb el segon millor temps en les dues especials que guanyaven els de Ford, si bé els de Mitsubishi només aconseguien guanyar una posició després de l'accident de Kenneth Eriksson i Staffan Parmander que ara si es veien forçats a abandonar la cita australiana.
Els campions mundials s'imposaven en la cinquena prova especial, mentre que Carlos Sainz i Luis Moya hi aturaven el cronòmetre just per darrera seu, traient als companys britànics dels primers, Richard Burns i Robert Reid, 13 segons que els hi permetien rellevar-los en la segona posició de la taula global de temps. Espanyols i finlandesos empataven a l'escratx en la sisena, mentre que en la setena i vuitena els de Ford eren els més ràpids per davant de Tommi Mäkinen i Seppo Harjanne. Carlos Sainz i Luis Moya posaven així setge al liderat de Colin McRae i Nicky Grist, mentre que per la parella de Mitsubishi encara els hi quedava una mica per cardar per arribar a guanyar posició.
La tercera passada per la superespecial espectacle de Langley Park tancava la competició del dia, on Colin McRae i Nicky Grist s'hi deixaven perdre 6 segons per tal que els espanyols Carlos Sainz i Luis Moya els superessin i passessin a obrir pista l'endemà diumenge. Per la seva part Didier Auriol i Denis Giraudet eren els homes més ràpids en la pista i la parella francesa aconseguia així estrènyer el cèrcol sobre la posició de Richard Burns i Robert Reid.
Amb l'entrada al parc tancat de Perth es completava la segona jornada de competició, la qual deixava en primera posició als pilots de Ford Carlos Sainz i Luis Moya per 2 segons de marge en relació als britànics Colin McRae i Nicky Grist. Uns altres britànics, els de Mitsubishi Richard Burns i Robert Reid, tancaven el podi provisional a 30 segons dels líders i amb només 6 segons de coixí amb els francesos de Toyota Didier Auriol i Denis Giraudet. Tommi Mäkinen i Seppo Harjanne recuperaven gairebé 1 minut al llarg de la jornada i fitxaven en la cinquena posició a 53 segons dels espanyols.
La competició es completava el diumenge amb el bucle de Bunnings, el qual es trobava composat per 4 trams, South, East, West i North, que totalitzaven 111,01 km de lluita contra el cronómetre. Els líders provisionals iniciaven la competició de la pitjor manera possible, quan a l'onzè quilómetre cronometrat de la primera especial, el motor del seu Ford Escort WRC deia prou, deixant els espanyols tirats al voral a l'espera que un helicòpter els passés a recollir. Aquest incident deixava de nou obrint pista als britànics Colin McRae i Nicky Grist, que lógicament també recuperaven el liderat.
L'altra cara de la moneda eren els finlandesos Tommi Mäkinen i Seppo Harjanne. Els pilots tenien una bona posició de sortida als trams i en haver-se acostat perillosament als seus rivals en la jornada anterior, els de Mitsubishi s'anotaven tots els millor registres possibles del dia per tal d'entrar en les posicions de podi i quedar-se ben aprop de guanyar el ral·li. Si bé no va ser fins la tercera especial dominical que els dels tres diamants vermells es guanyaven un lloc al podi i en detriment dels seus companys d'equip Richard Burns i Robert Reid que feien el viatge a la inversa, passant del segon al quart lloc, la parella demostrava la seva pasta campiona.
En entrar per quarta vegada al parc tancat de Perth, es donava per finalitzat el 10è Ral·li d'Austràlia, el qual es resolia amb la victòria dels britànics de Subaru Colin McRae i Nicky Grist, els quals invertien un temps total de 4 hores 5 minuts i 31 segons per a cobrir els 421,42 km cronometrats del recorregut. Amb 6 segons de retard vers el temps dels guanyadors cobrien la mateixa distància els pilots Tommi Mäkinen i Seppo Harjanne, mentre que Didier Auriol i Denis Giraudet donaven a Toyota el primer podi del Corolla WRC aturant el cronòmetre 21 segons després que els primers classificats.
Auriol-Giraudet donaven el primer podi al Corolla WRC.
En el campionat de producció la prova va tenir un clar color dels pilots que habitualment competien al Campionat Asia-Pacific, doncs l'única presència europea la formaven el valencià Luis Climent i el català Àlex Romaní, i aquests es van veure forçats en la tercera prova especial quan el motor del seu Mitsubishi Lancer Evo III deia prou. El japonès Katsuhiko Taguchi i el malaisi Roland Pickering esdevenien els primers líders de la classe, anant-se'n a dormir el divendres en aquesta posició, peró en el transcurs de la segona etapa del ral·li, aquests accidentaven el seu Mitsubishi Lancer Evo III cedint el testimoni al Subaru Impreza 555 del japonès Shigeyuki Konishi i el neozelandès Tony Sircombe els quals van conservar la posició fins al terme de la prova per tal de donar a la marca de la constelació de les Plèiades la seva primera victòria en gairebé 18 mesos de competició al mundial.
A efectes de campionat, Shigeyuki Konishi havia completat el Ral·li de Nova Zelanda en segona posició, pel que aquesta victòria li permetia acumular 21 punts en el certàmen i escalar fins la tercera plaça, a 5 punts de l'austríac Manfred Stohl. L'uruguaià Gustavo Trelles, que ja s'havia proclamat campió a Finlàndia i que per tant desestimava la gran inversió de viatjar fins Austràlia, atresorava per llavors 84 punts.
Konishi-Sircombe donaven la victória a Subaru 18 mesos després.
Entre els vehicles de dues rodes motrius i motor atmosfèric de 2000 cc, el FIA 2-L, els finlandesos Harri Rovanperä i Voitto Silander exercien un control ferri de la categoria des dels primers compassos de la mateixa, anant-se'n a dormir ja el divendres amb gairebé 3 minuts de marge al capdavant. Una diferència que va anar creixent davant els problemes que patien els seus companys d'equip, els catalans Oriol Gòmez i Marc Martí, en la transmissió, suspensions i pneumàtics o la manca de competitivitat dels Škoda oficials.
La parella finlandesa de SEAT, malgrat patir una averia elèctrica en la penúltima prova especial del ral·li que aturava en fins a dues ocasions el motor del seu cotxe, finalment feia entrada a Perth en la primera posició amb gairebé 6 minuts de marge sobre els txecs Pavel Sibera i Petr Gross, mentre que l'altra parella de la marca catalana recuperava posicions per acabar tancant el podi de la categoria. En clau de campionat SEAT ja s'havia proclamat campiona a Itàlia, amb el que el seu resultat a les antípodes els hi permetia descartar un dels mals resultats aconseguits a principis de temporada al vell continent.
Rovanperä-Silander no van tenir rival en el FIA 2-L.
La victòria que aconseguia Colin McRae a la vella colònia britànica, permetia al pilot escocès arribar fins la segona posició de la taula del campionat per a pilots, superant pel camí al madrileny Carlos Sainz, llur abandonament l'apartava matemàticament de la lluita per la corona mundial. Tommi Mäkinen es mantenia en la primera posició amb 10 punts de marge vers el pilot de Subaru, amb el que tot es decidiria al RAC que tancava la temporada.
Pilot |
Punts |
Tommi Mäkinen
|
|
Colin McRae
|
|
Carlos Sainz
|
|
En el campionat de constructors, la victòria brindada per Colin McRae i Nicky Grist a Subaru, unit a l'abandonament dels dos Ford, donava el títol mundial als de la Constelació de les Plèiades, mentre que Mitsubishi, que situava els seus dos cotxes en la línia de meta en la segona i quarta posició, superava als de l'oval per un sol punt.
Constructor |
Punts |
Subaru
|
|
Mitsubishi
|
|
Ford
|
|