Kankkunen-Gallagher esdevenien la segona parella capaç de guanyar les dues rondes africanes de la temporada.
Penúltima prova en el calendari del campionat del món de ral·lis corresponent a la temporada 1985, el diumenge 3 de novembre finalitzava a Yamoussoukro, el 17è Ral·li Costa d'Ivori. La prova, fidel a la tradició de les rondes africanes, no disposava de trams cronometrats, sino de 72 controls horaris al llarg duns sectors competitius calculats per ser recorreguts a una velocitat promitja de 80 o fins i tot 120 km/h, promig pràcticament impossible d'assolir i que per si sol establia les penalitzacions que els participants acumularien en les classificacions. La cita comptava amb el número mínim requerit per la FISA de participants per seguir mantenint la puntuabilitat mundial, 50 equips, dels quals només 8 aconseguirien superar els 4103 km de recorregut programat al llarg de 4 etapes.
Waldegård-Thorszelius van empatar a temps amb Kankkunen-Gallagher, pel que el reglament intern va exercir el desempat.
En les jornades d'entrenament, prèvies al ral·li, es va produir un fet que a posteriori marcaria el curs del mateix. Audi, que només destinava una unitat del seu Sport Quattro per participar a la cita ivoriana, confiava el seu cotxe a les mans de Michèle Mouton i Fabrizia Pons, doncs les fémines encara no havien participat en cap ronda mundial de la temporada i de no assolir el podi, podrien perdre la prioritat A de la FISA. Tanmateix el seu pilot estrella, l'alemany Walter Röhrl, ja havia perjurat anys enrere que mai més tornaria a trepitjar sól africà i el pilot suec Stig Blomqvist era castigat des d'Ingolstadt per haver signat un contracte amb Ford impedint-li participar en aquesta cita i el RAC britànic que tancava la temporada.
Michèle Mouton i Fabrizia Pons començaven el ral·li amb mal peu quan la copilot italiana patia una reacció molt forta a la medicació contra la malaria, tan que Fabrizia Pons se'n va haver de tornar a Itàlia. Com a substitut arribava el suec Arne Hertz, habitual de Hannu Mikkola, el qual a diferència de la seva companya italiana cantava les notes en anglès, el que suposava un handicap afegit a la pilot provençal doncs estava acostumada a reaccionar vers les notes en francès. Com a conseqüència o no del canvi d'idioma en les notes, Michèle Mouton i Arne Hertz estimbaven el seu Sport Quattro contra un convoi ferroviari, deixant el cotxe sense frontal i els 5 cilindres del seu propulsor en un angle de 90º.
Aquest cotxe d'entrenaments després havia de ser emprat en la prova pel seu enginyer Franz Braun i el cap de planificacions Arwed Fischer, els quals sota el dorsal número 11 de fet exercirien un rol d'assistència ràpida. Audi enviava doncs des d'Alemanya un altre Sport Quattro, concretament el que havia emprat Stig Blomqvist i Björn Cederberg a Nova Zelanda el mes de juliol i que encara portava ben visible l'adhesiu de les duanes neozelandeses. Després d'una mínima preparació per assolir les especifiacions de les rondes africanes, el nou cotxe de reconeixements es posava a rodar.
Audi no era l'únic equip amb problemes, Nissan enviava des de Japó una unitat del seu 240 RS preparada pel seu pilot estrella en sól africà, el kenyà Shekhtar Mehta i la seva dona Yvonne Mehta, però aquests van haver de marxar a última hora quan el pare del pilot va enmalaltir greument. Com a substituts hi arribaven els seus compatriotes Mike Kirkland i Rob Combes, els quals havien d'afrontar la prova amb les notes del matrimoni Mehta corresponents a l'edició anterior, així com les dels francesos però residents a la Costa d'Ivori Alain Ambrosino i Daniel Le Saux adaptades del francès, unes condicions a priori gens adequades per afrontar els camins ivorians al 100 %.
Per primera vegada en la història del ral·li, la ciutat de sortida i arribada es movia des d'Abidjan fins a Yamoussoukro, la nova capital del país, on el dimecres 30 d'octubre de 1985 a les 12 el migdia s'hi aplegaven els 50 participants requerits per la FISA per seguir ostentant la puntuabilitat mundial a la rampa de sortida per tal de dirigir-se fins a Abidjan, on hi tenien prevista l'arribada a les 6 de la tarda.
Si bé a la sortida de la primera etapa lluia un sol esplenderòs, el cert es que les fortes tempestes caigudes en les jornades prèvies al ral·li havien deixat un panorama desolador, amb els habituals fangars, arbres caiguts, ponts trencats o pistes malmeses pel pas de camions d'elevat tonelatge amb el fang encara fresc. Amb aquest escenari i el fet de que diversos participants no fossin més que taxistes als qui els hi havien enganxat un dorsal a la porta per arribar als 50 inscrits, ja que per llavors als cotxes de sèrie no se'ls hi requeria un arc de seguretat, va fer que ben d'hora les baixes s'anessin produint a raig i així dels 50 que havien pres la sortida a Yamoussoukro, es van quedar reduits a gairebé la meitat, 27.
En el terreny més purament esportiu, els tres principals equips favorits a la victòria es trobaven classificats en un puny en els primers compassos de la prova, fins que a l'equador de la primera etapa una pinça de fre es trencava en la roda posterior dreta del Toyota Celica TCT de Björn Waldegård i Hans Thorszelius, endarrerint la parella sueca i deixant als seus companys d'equip, Juha Kankkunen i Fred Gallagher, i a Michèle Mouton i Arne Hertz empatats en la primera posició provisional.
Mike Kirkland i Rob Combes, que havien de pilotar contenint-se una mica doncs les notes de les que disposaven no eren les seves, tenen l'infortuni de trobar-se en un fangar un cotxe d'un viletà encallat. En intentar esquivar-lo, els kenyans de Nissan van quedar-hi també clavats, on més tard s'hi afegirien els ivorians Samir Assef i Christian Boy, que estrenaven el seu Opel Manta 400, perdent ambdós equips de l'ordre d'una hora en sortir de la trampa que suposava el fang.
A l'arribada a Abidjan, punt que marcava la finalització de la primera etapa, Juha Kankkunen i Fred Gallagher seguien compartint el liderat amb Michèle Mouton i Arne Hertz amb un total de 14 minuts de penalització, 2 minuts menys que els locals Alain Ambrosino i Daniel Le Saux al volant d'un Nissan 240 RS oficial. Tot i el contra-temps patit amb la pinça de fre trencada, els suecs de Toyota Björn Waldegård i Hans Thorszelius sumaven sis minuts més de penalització que els primers classificats, no res pels estàndards africans, per darrera d'ells un enorme buit, doncs Franz Braun i Arwed Fischer eren cinquens a 43 minuts dels seus companys d'equip i per als qui exercien d'assistència ràpida mentre que Mike Kirkland i Rob Combes restaven en sisena posició a 63 minuts dels líders.
A Abidjan els pilots gaudien d'un descans de 6 hores i mitja, pel que la segona etapa del ral·li s'iniciava poc després de la mitjanit del dijous 31 d'octubre, des d'on els 27 participants que restaven en actiu retornarien fins a Yamoussoukro fent un bucle per la part més oriental del país. Poc abans d'iniciar l'etapa la pluja va fer acte de presència a la zona, el que convertia les pistes per les quals havien de pilotar els participants en autèntiques pistes de patinatge com les que s'havien trobat en les jornades d'entrenaments.
Björn Waldegård i Hans Thorszelius van començar llavors a pressionar als líders, aconseguint el seu objectiu quan els seus companys d'equip Juha Kankkunen i Fred Gallagher punxaven una roda del seu Celica TCT alhora que Michèle Mouton i Arne Hertz començaven a patir uns problemes d'encès en el seu Audi que desencadenaven en un sobre-escalfament de certs elements del seu distribuidor. Per tal d'impedir que l'increment de temperatura anés a més, van decidir fer uns forats al capó que permetissin una ventilació extra, però lluny de ser una solució, aquests orificis van ocasionar més problemes, doncs a cada pas d'aigua, a cada bassal que creuava l'Sport Quattro, els components electrónics de l'Audi es mullaven. Més tard, Juha Kankkunen i Fred Gallagher havien d'aturar-se per segona vegada a canviar una roda que havia explotat, refermant a Björn Waldegård i Hans Thorszelius en el liderat.
Amb els primers raigs de sol, en l'equador de la segona etapa, Michèle Mouton i Arne Hertz es veien obligats a aturar-se amb simptomes evidents d'haver malmès la junta de culata, doncs el seu motor fumejava alhora que el líquid refrigerant i l'oli s'estaven mesclant. En la seva ajuda arribaven poc després Franz Braun i Arwed Fischer amb el segon dels Sport Quattro els quals en poc més d'una hora i 20 minuts aconseguien que el cotxe de la parella franco-sueca tornés a rodar en perfectes condicions i sense simptomes de cap averia en el seu motor. La brevetat en que es va fer aquesta intervenció tenint en compte els mitjans dels que disposaven i el fet que l'Sport Quattro número 11 mai més es tornés a veure unit al fet que al cotxe de Michèle Mouton i Arne Hertz els hi desaparesqués el dorsal del sostre així com les llums supletòries del capó o casualment ara tinguessin l'enganxina de les duanes neozelandeses en el seu para-brises, va llevar molts rumors d'un canvi de cotxes entre els participants si bé cap equip va presentar cap reclamació oficial.
Audi va intentar fer callar aquests rumors explicant que el problema no residia en la junta de culata, sino en un malfuncionament de la bomba d'oli que el seu enginyer reemplaçaria del seu cotxe, motiu pel qual l'Audi número 11 mai més es va veure en acció, ni tan sols al parc tancat de Yamoussoukro, l'enganxina neozelandesa... Potser vam canviar el para-brisa argumentava Arne Hertz.
Entretant els Toyota avançaven amb pas ferm, amb Juha Kankkunen i Fred Gallagher que recuperaven el liderat en detriment dels seus companys d'equip suecs, el que els permetia fer una revisió dels seus cotxes abans d'entrar al parc tancat de Yamoussoukro. Així al cotxe de Björn Waldegård i Hans Thorszelius els hi era canviada la transmissió que havia estat vibrant en el transcurs d'aquesta segona etapa, i donat que aquest problema també es reproduia en el cotxe d'assistència que pilotava Lars-Erik Torph i Benny Melander, com a mesura de precaució també se li canviava a la unitat de Juha Kankkunen i Fred Gallagher.
Nissan també feia el propi amb els seus 240 RS, i així els locals Alain Ambrosino i Daniel Le Saux veien com els hi era reparada una fuita d'oli de la seva caixa de canvis que havia desencadenat en un problema d'embragatge que patinava. Tot plegat permetia que al terme de la segona etapa Juha Kankkunen i Fred Gallagher figuressin com a líders provisionals amb una penalització acumulada d'1 hora i 41 minuts, 6 minuts menys que Björn Waldegård i Hans Thorszelius, mentre que els Nissan treien partit dels problemes dels Audi per passar a ocupar les posicions contigües amb Alain Ambrosino i Daniel Le Saux tancant el podi a 2 hores i 25 minuts dels líders i Mike Kirkland i Rob Combes en quarta posició a 3 hores i 4 minuts. Tot i l'incident, Michèle Mouton i Arne Hertz, es trobaven a només 21 minuts del Nissan 240 RS dels kenyans.
A la neutralització de Yamoussoukro hi arribaven 18 equips participants, els quals hi descansaven tota la tarda i el vespre del dijous per tal d'iniciar la tercera etapa del ral·li el divendres a mitjanit, etapa que feia un bucle de 1022 km de distància cap al nord del país fins a la frontera amb Ghana i retornar de nou a la ciutat de partida.
Sense cap reclamació oficial per part de cap equip en relació al bastant evident canvi de cotxe d'Audi, els comissaris van decidir no intervenir en la neutraltzació de Yamoussoukro, si bé en vistes que el rumor s'anava fent cada cop més gran a mida que les hores avançaven, aquests van emetre un comunicat que revisarien la unitat de Michèle Mouton i Arne Hertz al terme de la tercera etapa. En el terreny més purament esportiu, la parella d'Audi tenia la desgràcia de veure com el seu alternador s'averiava. Sense aquesta peça de recanvi en els cotxes d'assistència, a l'Sport Quattro només se li instal·lava una nova bateria, la qual amb l'elevat consum elèctric propi de les especials nocturnes anava defallint a mesura que els pilots acumulaven metres en el seu compta-quilòmetres a l'espera d'arribar a un punt més avançat on si que es podria bescanviar l'alternador. Amb una bateria consumint-se i un alternador fora de joc, la parella d'Audi havia de fer autèntics actes de fe quan creuaven bassals enfangats, doncs la pilot provençal i el seu copilot suec no sabien quan podrien tornar a veure la pista perfectament a causa d'uns neteja para-brises que funcionaven erràticament.
Mike Kirkland i Rob Combes eren l'equip que més benefici podien treure de l'averia de la parella d'Audi, doncs la baixada de rtime d'aquests els permetria desempellegar-se d'ells, però els kenyans patien també un problema de visibilitat, quan en trencar-se una corretja del seu cotxe, deixava la majoria d'òptiques apagades i per tant obligant-los a pilotar amb encara més cautela de la que havien de tenir en no gaudir de notes pròpies.
Mentrestant en el si de l'equip Toyota, el transcurs de l'etapa va ser molt plàcid, i només Juha Kankkunen i Fred Gallagher van haver de lamentar perdre la marxa enrere del seu Celica TCT. Aquesta averia va obligar als seus mecànics a canviar la caixa de velocitats abans d'entrar al parc tancat de Yamoussoukro, on a més a més s'hi realitzaven les intervencions de manteniment programades que també es feien sobre la unitat que pilotaven Björn Waldegård i Hans Thorszelius, com eren el canvi de la transmissió, l'eix i la suspensió posterior, pel que aquest temps extra invertit en el cotxe dels líders inclinava la balança en favor de la parella sueca que entrava al parc tancat de Yamoussoukro com a nous líders de la prova per només 3 minuts de diferencia.
Amb gairebé 1 dia de descans, els 19 equips que seguien en actiu en el ral·li es disposaven a partir del dissabte 2 de novembre a les 12 del migdia a afrontar la quarta i última etapa del ral·li, la qual era la més dura de totes, no només per ser la més llarga de totes en quan a distància i hores al volant, sinó perque a més a més incloia el temut bosc de Tai, un autèntic trenca-cotxes.
Entretant els comissaris técnics feien públic el seu veredicte sobre l'anàlisi que havien fet sobre l'Audi Sport Quattro de Michèle Mouton i Arne Hertz, no pas del desaprescut en mans de Frans Braun i Arwed Fischer, concloient que no trobaven evidències que s'hagués produit el canvi, tan evident, de cotxe i que per tant la parella d'Audi podia prosseguir amb el seu concurs a la cita africana occidental.
Amb un marge de temps molt ampli al capdavant, els pilots de Toyota es van prendre l'etapa amb molta calma, sense importar-lis perdre uns minuts en alguns controls horaris, aixó si, tenint present en tot moment la diferència tan curta que els separava l'un de l'altre. A mesura que avançava l'etapa, els dos equips de la marca nipona es van anar alternant en el liderat de la prova, el que per molts va ser interpretat com una lluita fraticida.
Durant la última nit del ral·li, en el seu camí cap a la ciutat costanera de San Pedro, unes fortes tempestes van caure a la regió més propera amb la frontera de Libèria, pel que uns sectors del ral·li van ser reemplaçats per la circulació per vies asfaltades, permetent un temps extra als mecànics per exercir les tasques de manteniment. Per quan la caravana assolia la costa ivoriana, dins l'equip Audi eren conscients que assolir la plaça de podi que tan necessitaven per a que Michèle Mouton no perdés la prioritat FIA A, era ja pràcticament impossible, pel que els membres de l'equip van decidir que no tenia sentit continuar amb la competició i abandonaven la prova abans de creuar la part més oriental del bosc de Tai en el camí de retorn fins a Yamoussoukro, sent aquesta doncs la única baixa que registrava la jornada.
A les 3 de la matinada doncs, els equips participants que restaven en actiu abandonaven San Pedro per dirigir-se cap a la línia de meta que els esperava a Yamoussoukro. A poc d'abandonar el reagrupament, Mike Kirkland i Rob Combes es quedaven sense combustible en el seu Nissan 240 RS, lògicament el cotxe es va aturar i en fer les verificacions pertinents, van poder observar com quelcom havia perforat el tub que feia de nivell extern, facilitant que tot el carburant s'escapés per aquell punt. Per darrera venia el cotxe d'assistència de Toyota, que gentilment reparaven l'averia del cotxe dels kenyans alhora que els hi donaven prou benzina com per arribar al següent punt.
Els seus companys d'equip, els locals Alain Ambrosino i Daniel Le Saux, van intentar fer un darrer esforç per tal d'intentar donar caça als Toyota líders, però en quan els ivorians havien destrossat la majoria de grups òptics del seu Nissan 240 RS a causa de la grava que deixaven anar els cotxes precedents, la parella de Nissan va dessistir del seu objectiu. Mike Kirkland i Rob Combes per la seva banda patirien un nou contra-temps quan en creuar un pont de fusta, una roda posterior del seu cotxe, les motrius, quedava immersa dins un forat, gat en mà els kenyans van haver d'empenyer de valent per treure la roda del forat, i no va ser fins al tercer intent que ho aconseguiren; per desgràcia no va ser aquest el darrer problema de la parella de Nissan, doncs en quan van intentar arrancar el seu cotxe, aquest no engegava i no ha va fer fins que per darrera arribava el Subaru Leone de l'italià Alessandro Molino i l'ivorià Christian Massela que van estirar el cotxe dels kenyans per a que aquest tornés a rugir.
Tot plegat va permetre als pilots de Toyota que portessin a terme el seu pla real, i es que en aquests darrers controls horaris de la cita els dos equips van aconseguir empatar en les penalitzacions de la general provisional del ral·li, pilotant des de llavors en paral·lel intentant fins i tot entrar a la rampa final d'aquesta manera per tal de que tots dos Celica TCT guanyessin la prova, però aquesta no era prou ampla per a la posada en escena.
El fet que els dos Toyota oficials acumulessin la mateixa penalització a l'arribada, va obligar als comissaris técnics a exercir el suposit per al desempat recollit en el reglament particular del ral·li i aquest s'inclinava en favor de Juha Kankkunen i Fred Gallagher, permetent així al pilot finlandès acumular la seva segona victòria al mundial, alhora que era el segon pilot capaç de vèncer en les dues proves africanes en una mateixa temporada després que ho aconseguís Jean-Pierre Nicolas l'any 1978. Björn Waldegård i Hans Thorszelius doncs, tot i acumular 4 hores i 46 minuts com els seus companys, havien de conformar-se amb la segona plaça al podi, mentre que Alain Ambrosino i Daniel Le Saux tancaven el podi a 1 hora i 33 minuts dels guanyadors.
Ambrosino-Le Saux es van veure afavorits pels aconteixements per tal de pujar al darrer graó del podi.
El resultat de la prova africana occidental va ser pràcticament irrellevant en el campionat per a pilots, ja que el títol es trobava ja decidit en favor de Timo Salonen des del 1000 Llacs i a més a més els principals pilots del certàmen i primers classificats a la taula provisional no acudien a la cita ivoriana.
Pilot |
Punts |
Timo Salonen
|
|
Stig Blomqvist
|
|
Walter Röhrl
|
|
En el campionat de constructors la taula va romandre intacta vers la finalització del Sanremo, doncs la cita no donava punts per aquest campionat, si bé com en el cas del de pilots, el títol havia quedat ja decidit en favor de Peugeot el passat 1000 Llacs.
Constructor |
Punts |
Peugeot
|
|
Audi
|
|
Lancia
|
|