Delecour-Grataloup dominaren la cita catalana de cap a peus.
Amb 39 equips participants arribats fins al Passeig Marítim de Lloret de Mar, el dijous 4 de novembre de 1993 finalitzava el 29è Ral·li Catalunya - Costa Brava, dotzena, i per tant penúltima, cita en el calendari del campionat del món de l'especialitat. La prova otorgava punts en els certàmens reservats a pilots, constructors, mundial de producció, FIA 2-L, així com al campionat d'Espanya de Ral·lis i de Catalunya en la seva primera jornada, el que permetia als membres del RACC presentar una llista d'inscrits de 100 equips, dels que 95 iniciarien el dimarts 2 de novembre a disputar un recorregut programat per 29 proves especials de 513,60 km cronometrats.
Petites errades impedien Auriol-Occelli presentar batalla als seus compatriotes de Ford.
Els participants sortien de Lloret de Mar el dimarts a les 7 del matí per afrontar un total de 12 proves especials cronometrades que els retornarien a la mateixa ciutat gironina a un quart d'onze de la nit, en total els pilots disputaven en aquesta primera jornada 198,23 km de lluita contra el temps i gaudien d'un reagrupament pel descans a l'Estadi Olímpic de Terrassa al migdia. Carlos Sainz i Luis Moya escalfaven als aficionats que s'aplegaven a les fredes cunetes catalanes en quan els del Jolly Club s'anotaven el millor temps en la primera prova especial del ral·li empatant-hi amb els francesos de Ford François Delecour i Daniel Grataloup, amb el que ambdós equips compartien el liderat provisional.
La igualada duraria ben poc, doncs François Delecour i Daniel Grataloup es tornaven a imposar en la segona especial, la pujada als Àngels, mentre que en la següent especial el Lancia Delta HF Integrale dels espanyols tornaria a mostrar les seves misèries quan un palier es trencava a l'inici del Coll de Bracons i feia perdre 1 minut als pilots. D'altra banda qui tampoc estava tenint un bon inici de ral·li eren els francesos de Toyota Didier Auriol i Bernard Occelli, els quals en els dos primers trams cronometrats cedien ni més ni menys que 29 segons amb la parella de Ford.
A l'arribada al regarupament de Terrassa, el domini dels pilots Ford era imponent, amb un escratx per a Miki Biasion i Tiziano Siviero a La Trona i dos escratxs més per a François Delecour i Daniel Grataloup en les dues últimes especials del bucle matinal, mentre que Didier Auriol i Bernard Occelli només s'anotaven un escratx en la tercera especial cronometrada i es que les humitats presents al ferm complicaven enormement l'elecció de pneumàtics.
En retornar a l'acció, François Delecour i Daniel Grataloup s'imposarien en l'especial celebrada al Circuit de Catalunya, mentre que en la vuitena prova especial els francesos de Ford i els de Toyota s'adjudicaven el temps més baix. Didier Auriol i Bernard Occelli s'imposaven en solitari en la novena prova especial, retallant 9 segons als líders, el que semblava que era l'inici de la remuntada de la parella de Toyota, peró en el següent tram, aquests erraven la munta de pneumàtics i cedien part d'alló que havien aconseguit recuperar. Alhora en aquesta desena especial es recollia l'abandonament de Carlos Sainz i Luis Moya, quan la centraleta electrònica del seu Lancia Delta HF Integrale, deixava el motor desenvolupat per Abarth mut.
En les dues últimes proves especials de la jornada, els dos equips francesos es repartien els millors temps, si bé els de Ford sortien amb un balanç positiu de 2 segons vers els de Toyota, amb el que l'entrada al parc tancat de Lloret de Mar es feia amb una distància de 39 segons entre François Delecour i Daniel Grataloup, i Didier Auriol i Bernard Occelli. Miki Biasion i Tiziano Siviero, que tret de l'escratx de La Trona no es van mostrar tan incissius com els seus rivals francesos, eren tercers a 1 minut i 14 segons dels seus companys, amb només 4 segons de marge vers Juha Kankkunen i Nicky Grist, els quals estaven sorprenent molt gratament. Ja sense possibilitat de disputar les places de podi s'hi trobaven els Lancia Delta HF Integrale de Gustavo Trelles i Jorge del Buono, Jolly Club, i d'Alex Fiorio i Vittorio Brambilla, Astra, a 2 minuts i 33 segons i 2 minuts i 40 segons dels líders respectivament.
La segona jornada del ral·li comptava amb una distància cronometrada de 186,39 km, repartida al llarg de 10 proves especials. Com en la jornada anterior els pilots sortien a les 7 del matí de Lloret de Mar per retornar-hi a tres quarts d'onze de la nit fent prèviament un reagrupament a Poblet. Els mals de cap en quan a l'elecció dels pneumàtics desapareixien el dimecres, doncs el sol regnava i l'asfalt s'assecava. Els francesos de Ford i Toyota iniciaven l'etapa tal i com havien acabat l'anterior, és a dir repartint-se els dos primers temps escratxs, mentre que en la segona prova especial, Juha Kankkunen i Nicky Grist patien una punxada que els feia cedir 1 minut i 15 segons que els allunyava de la desitjada tercera plaça que els proclamaria campions mundials.
Acte seguit el pilot finlandès i el copilot britànic de Toyota reaccionaven abans d'arribar al regarupament de Poblet i s'anotaven els dos escratxs que restaven al bucle per a sorpresa de la majoria dels participants i mitjans desplaçats, mentre que entre els dos primers equips classificats regnaven les taules fent entrada a la població tarragonina separats per 41 segons.
Sortint de Poblet, François Delecour i Daniel Grataloup afegien 3 segons més al marge que els separava dels seus més immediats perseguidors en el primer tram que disputaven, cinquè en el còmput de la jornada, però la reacció de Didier Auriol i Bernard Occelli arribaria finalment en el següent tram, el més llarg de la jornada i del ral·li, La Riba amb 32,48 km, on els de Toyota retallaven 17 segons als seus compatriotes de Ford.
Però a partir de llavors, una inoportuna averia en la caixa de canvis del Celica Turbo 4WD de la parella francesa, la segona marxa saltava, aturava la remuntada dels segons classificats, que en els restants 4 trams cronometrats del dia cedien 8 segons i feien entrada a Lloret de Mar amb 35 segons de retard vers els líders.
Una mica més avall de la taula general, Miki Biasion i Tiziano Siviero es queixaven del comportament del motor del seu Ford Escort RS Cosworth, el qual no entregava la potència al 100 %; sense que a les assistències sabessin trobar la font del problema i per tant solucionar-lo, els italians anaven veient com Juha Kankkunen i Nicky Grist els hi anaven retallant segons a cada tram des de la punxada, fins que a l'arribada del darrer tram cronometrat del dia el marge entre tots dos era de 27 segons. En aquest tram arribava l'estocada final pels transalpins de Ford, quan el seu cotxe s'aturava i a dures penes els pilots aconseguien completar l'especial perdent-hi 3 minuts i per tant sent doblats pels seus rivals de Toyota que entraven al parc tancat en la tercera posició que anhelaven a 2 minuts i 52 segons dels líders, tanmateix Miki Biasion i Tiziano Siviero salvaven la quarta posició per ben poc, doncs els seus compatriotes Alex Fiorio i Vittorio Brambilla restaven a 5 segons del seu temps acumulat.
La tercera i última etapa del ral·li s'iniciava com les dues anteriors, a les 7 del matí i des de Lloret de Mar, per a que els 45 equips que restaven en competició afrontessin els darrers 128,98 km cronometrats del recorregut al llarg de 7 trams. François Delecour i Daniel Grataloup clavaven 15 segons a Didier Auriol i Bernard Occelli en el primer d'ells, per passar a partir de llavors a controlar el ral·li. Els seus companys de Ford, Miki Biasion i Tiziano Siviero, eren l'altra cara de la competició, doncs els italians erraven la munta de pneumàtics i aquests perdien la quarta posició en favor d'Alex Fiorio i Vittorio Brambilla. Ben d'hora la recuperarien però, doncs els del Team Astra patien una sortida de pista en la segona cronometrada i en perdre 9 segons vers els de l'oval, aquests retornaven a la quarta posició.
En la part més alta de la taula, Juha Kankkunen i Nicky Grist guanyaven la segona especial, mentre que Didier Auriol i Bernard Occelli s'anotaven tres temps escratxs consecutius en els que només aconseguien retallar 7 segons al gap que els separava dels líders. Un darrer escratx de François Delecour i Daniel Grataloup en la penúltima especial i un altre de Miki Biasion i Tiziano Siviero en la darrera cronometrada del recorregut tancaven la 29 ena edició de la cita catalana.
Arribats al parc tancat de Lloret de Mar el dimecres als volts de les 3 de la tarda, François Delecour i Daniel Grataloup podien inscriure per primera vegada en la seva trajectòria el seu nom en el passeig dels campions, completant els 513,60 km cronometrats en un temps total de 5 hores 36 minuts i 19 segons, 1 minut just per davant dels seus compatriotes de Toyota Didier Auriol i Bernard Occelli. L'altra parella del constructor nipó, Juha Kankkunen i Nicky Grist tancaven el podi català a 4 minuts i 9 segons del temps dels guanyadors.
Kankkunen-Grist sorprenien amb un molt bon ritme sobre asfalt i esdevenien campions mundials.
En la categoria de producció els catalans Jordi Ventura i Joan Sureda se n'anaven a dormir com els líders de la classe, el que de retruc els hi suposava guanyar el títol de Catalunya de ral·lis, però l'endemà dimecres, només sortir del parc tancat de Lloret de Mar, la caixa de canvis del seu Lancia Delta HF Integrale es trencava i la parella es veia obligada a abandonar. Els asturians Daniel Alonso i Salvador Belzunces prenien llavors el liderat, però de manera efímera, doncs en l'enllaç cap a la segona cronometrada, se'ls hi trencaven els espàrrecs de les rodes i aquests es veien obligats a abandonar també.
Els italians i líders del certamen mundial, Alex Fassina i Luigi Pirollo, prenien llavors el liderat, però com si una mena de malefici existís, una averia electrònica els hi feia perdre 18 minuts que els enviava fins la desena posició de la categoria, mentre que els portuguesos Antonio Coutinho i Antonio Lisboa passaven a liderar la classe, completant el recorregut en la primera posició i per tant guanyant la prova.
En les verificacions posteriors però, es va trobar que la parella portuguesa havia emprat la gàbia de seguretat del Ford Sierra, la qual era 1 mm més fina que la de l'Escort i per tant fora de reglament, amb el que els guanyadors eren exclosos del ral·li. Els Peugeot 309 GTi dels catalans David Guixeras i Jordi Albadalejo eren proclamats guanyadors, però aquests també estaven sota la lupa dels comissaris, doncs s'havia produït una queixa d'un altre competidor; en trobar-se que els seu baquet pesava menys del mínim homologat, els locals també eren exclosos i els guanyadors passaven a ser Alex Fassina i Luigi Pirollo, pilot que en afegir els corresponents 13 punts de la victòria, acumulava 56 punts al certamen i esdevenia campió.
Fassina-Pirollo completaven el ral·li en tercera posició, però l'acabaven guanyant per esdevenir campions.
Entre els cotxes amb motor atmosfèric de 2000 centímetres cúbics i tracció a les rodes anteriors, el FIA 2-L, els belgues d'Opel Bruno Thiry i Stéphane Prévot prenien avantatge en les primeres especials del dimarts dels problemes que tenien amb els intercomunicadors els cotxes homòlegs de l'importador espanyol de la marca en mans de Mia Bardolet i Quim Muntada i de Luis Climent i José Muñoz. Mentre que els problemes amb les eleccions de pneumàtics que van venir a continuació, aplanaven el camí als oficials de la marca alemanya.
A partir de llavors catalans i valencians van anar la resta del ral·li a cavall dels cronos de l'Astra oficial de la marca, centrant-se en la seva lluita pel títol d'Espanya de Ral·lis, lluita en la que els catalans perdien les seves opcions en envirollar-se en una de les primeres especials del dimecres i deixar-s'hi 1 minut. El triplet d'Opel a la cita catalana, donava als de Rüsselheim el primer títol del FIA 2-L.
Thiry-Prévot guanyaven sense rivals i donaven a General Motors el primer títol del FIA 2-L.
En el campionat reservat a pilots, els 12 punts que sumava a la ronda catalana Juha Kankkunen, donaven al pilot de Laukaa el seu quart títol mundial, mentre que la lluita que hi havia entre els francesos François Delecour i Didier Auriol, aquesta s'obria en 5 punts mésa favor del primer, que pràcticament tenia fet el subcampionat amb un coixí de 16 punts.
Pilot |
Punts |
Juha Kankkunen
|
|
François Delecour
|
|
Didier Auriol
|
|
En la taula del campionat de constructors, Toyota seguia mantenint la primera posició provisional amb tan sols 6 punts de marge vers els seus principals rivals de Ford, que a Lloret de Mar s'emportaven la victòria. Subaru, absent de manera oficial al ral·li, seguien tancant les places de podi amb 100 punts davant la poca competitivitat mostrada pels Lancia privats presents al ral·li català.
Constructor |
Punts |
Toyota
|
|
Ford
|
|
Subaru
|
|