Solberg-Mills aconseguien la victòria i el títol mundial.
El diumenge 9 de novembre de 2003 finalitzava a Cardiff el 59è Ral·li del Regne Unit, a partir de llavors anomenat oficialment com Ral·li de Gales. La cita era la catorzena, i per tant última, del calendari del campionat del món de ral·lis, que amb puntuabilitat per als certàmens reservats a pilots, marques i mundial júnior portava fins a 83 equips a realitzar la seva inscripció. D'aquests, 75 van ser presents a la cerimònia de sortida celebrada també a Cardiff el dijous 6 de novembre, des d'on afrontarien un recorregut composat per 18 proves especials cronometrades de 376,81 km de distància i que només 39 equips aconseguirien completar.
Obligats a sumar punts per aconseguir el títol de constructors, Loeb-Elena completaven el ral·li en segona posició.
La prova tenia el gran alicient de ser la cita que decidiria els títols de campions de pilots i constructors, a la primera corona hi aspiraven els companys d'equip a Citroën Sébastien Loeb i Carlos Sainz que arribaven a Gales empatats a 63 punts, 1 punt per sobre del norueg de Subaru Petter Solberg, mentre que el britànic Richard Burns, amb 58 punts tancava el grup d'aspirants, si bé les seves opcions eren més remotes. En quan al segon títol, aquest s'hauria de decidir entre les dues marques del grup PSA, és a dir Peugeot i Citroën.
Abans d'iniciar-se però el ral·li, Richard Burns patia dos desmais, l'un mentre arribava a Cardiff i l'altre en el centre hospitalari on el varen conduir per poder-lo examinar, pel que els metges van impedir que el pilot anglès pogués prendre part a la cita doméstica donats els elevats riscs que comportava.
El mateix dijous al vespre es celebrava una superespecial espectacle a Cardiff en la que Petter Solberg i Phil Mills aconseguien el millor temps superant en més d'un segon a la resta de rivals els quals eren capitanejats per Markko Märtin i Michael Park. L'endemà divendres la primera etapa es completava amb 6 proves especials molt més pròpies d'un ral·li que la superespecial espectacle i que elevaven la distància total fins als 164,24 km de lluita contra el cronòmetre.
En el primer dels trams cronometrats, Sébastien Loeb i Daniel Elena aconseguien marcar l'escratx, el que els permetia desbancar a Petter Solberg i Phil Mills, autors del segon millor registre, de la primera posició. En el segon i últim del bucle matinal, es repetien les posicions entre els pilots de Citroën i Subaru, el que feia encara més líders als dels dos galons, si bé les distàncies entre ells eren efímeres, però a Citroën queia una galleda d'aigua freda quan aquests rebien la notificació de l'abandonament per part de Carlos Sainz i Marc Martí quan el pilot madrileny no afrontava un revolt que es tancava tal i com li havia indicat el copilot molinenc.
Amb Carlos Sainz i Marc Martí fora de competició, Citroën va replantejar el seu ral·li i va demanar a Sébastien Loeb i Daniel Elena que abandonessin les hostilitats amb Petter Solberg i Phil Mills per centrar-se en acumular quan més punts els hi fos possible de cara a assegurar el títol de constructors, ja que els seus companys escocesos Colin McRae i Derek Ringer es trobaven per llavors en cinquena posició provisional.
Les indicacions de Guy Fréquelin, director de l'àrea esportiva de Citroën, van tenir efecte immediat i en la represa de l'activitat els rols s'intercanviaven entre Petter Solberg i Phil Mills amb Sébastien Loeb i Daniel Elena. Els de Subaru marcaven el millor registre i passaven a liderar la prova, mentre que els de Citroën obtenien el segon millor temps i passaven a ocupar la segona posició provisional. Per darrera d'ells els protagonistes seguien caient, Marcus Grönholm i Timo Rautiainen, que venien d'haver completat l'especial anterior perdent de l'ordre de 14 minuts, en la quarta especial cronometrada del ral·li es veien abocats a l'abandonament en arrancar una roda del seu Peugeot 206 WRC, mentre que Markko Märtin i Michael Park ho feien en aquesta mateixa especial per una averia de motor en el seu Ford Focus RS WRC'03. Tot plegat deixava la lluita per la darrera plaça del podi a dos equips que s'acomiadaven del mundial, Tommi Mäkinen i Kaj Lindström que es retiraven de la competició, i Colin McRae i Derek Ringer que amb la reducció de 3 a 2 cotxes oficials per la temporada següent, es veien sense baquet.
Petter Solberg i Phil Mills aconseguien guanyar dos de les tres especials cronometrades que restaven de la jornada, mentre que Sébastien Loeb i Daniel Elena ho feien en la que restava per adjudicar, el que permetia a la parella de Subaru entrar al parc tancat de Cardiff amb 8,0 segons de marge sobre la de Citroën. Per darrera d'ells en l'altre punt calent del ral·li, es vivia una situació paral·lela, els de Subaru superaven als de Citroën en les dues especials en les que els seus caps de files superaven a Sébastien Loeb i Daniel Elena, mentre que Colin McRae i Derek Ringer aconseguien retallar distàncies amb Tommi Mäkinen i Kaj Lindström en la mateixa prova cronometrada en la que els seus companys de Citroën superaven als caps de files a Subaru, per tal de deixar les distàncies entre els dos equips en 11,4 segons de distància de cara a les dues jornades que restaven per endavant.
En el programa del ral·li del dissabte hi figuraven 8 proves especials cronometrades de 138,71 km de distància, en les que es va poder veure una demostració de força per part de Petter Solberg i Phil Mills davant el conservadorisme de Sébastien Loeb i Daniel Elena. La parella de la Constelació de les Plèiades aconseguia imposar-se en totes les 8 proves cronometrades, el que els permetia passar dels 8 segons de marge inicials fins als 41,2 que acumulaven a la conclusió de la jornada. En quan a l'altre punt calent de la taula general de temps, Tommi Mäkinen i Kaj Lindström mantenien el seu estira i arronsa amb els locals Colin McRae i Derek Ringer, i el temps que els uns recuperaven en una especial, els altres el tornaven a posar en la següent. Finalment a la neutralització de la segona etapa, la distància entre els dos equips s'havia reduit en 5,2 segons i per tant 6,2 segons separaven als dos aspirants al podi de cara a la tercera i última etapa.
La jornada dominical només constava de tres especials cronometrades, un tram que es celebrava a doble passada i la segona passada pel tram de Margam Park, pel qual els pilots ja hi havien passat la jornada anterior; en total, els quilómetres que restaven per decidir els diferents campions mundials eren 73,86. Sébastien Loeb i Daniel Elena s'imposaven en les dues primeres proves cronometrades de la jornada, el que amb prou feines els permetia retallar una desena de segons les distàncies que els separaven de Petter Solberg i Phil Mills, que amb l'últim escratx de la jornada els tornaven a recuperar per deixar-ho tot pràcticament igual a com van iniciar la jornada.
En la lluita per la tercera plaça al podi, Tommi Mäkinen i Kaj Lindström aconseguien superar per uns pocs segons a Colin McRae i Derek Ringer en les dues primeres proves cronometrades dominicals, mentre que en la tercera i última la parella britànica de Citroën patia una punxada que els feia perdre 2 minuts i mig i tota opció a pujar al podi.
Així doncs, completades les 18 proves especials cronometrades, Petter Solberg i Phil Mills repetien victòria en l'escenari en el que just un any abans havien aconseguit la seva primera victòria en el mundial de ral·lis, una victòria que tanmateix els valia esdevenir campions del món amb només 5 victòries acumulades al mundial. La parella noruego-britànica de Subaru completava el recorregut en un temps total de 3 hores 28 minuts i 58,1 segons, 43,6 segons per davant dels altres candidats al títol que seguien en pista, la parella franco-monegasca de Citroën formada per Sébastien Loeb i Daniel Elena. Per la seva banda Tommi Mäkinen i Kaj Lindström s'acomiadaven del mundial de ral·lis amb un podi, a 2 minuts i 58,8 segons dels seus companys d'equip.
Tommi Mäkinen s'acomiadava del mundial de ral·lis amb un podi.
Entre els més joves, els britànics Kris Meeke i Chris Patterson prenien les regnes de la categoria en els primers compassos de la prova, però aviat es va constatar que el seu Opel Corsa S1600 poc podia fer davant el Suzuki Ignis S1600 oficial dels suecs Daniel Carlsson i Mattias Andersson, que amb tres escratxs consecutius aconseguien liderar la provisional a l'equador de la primera etapa.
Dissabte la parella sueca de Suzuki seguia mostrant un nivell més alt, i en guanyar 5 especials cronometrades per 3 per part dels britànics amb Opel, els líders aconseguien distanciar-se en gairebé mig minut dels locals. Tanmateix en aquesta segona jornada els francesos i líders del campionat, Brice Tirabassi i Jacques-Julien Renucci, es veien abocats a abandonar la prova per una averia de motor en el seu Renault Clio S1600, el que deixava la seva conquesta del títol a expenses del paper que poguessin desenvolupar els catalans Salvador Cañellas i Xavier Amigó, que per llavors no era gens ni mica bo.
Kris Meeke i Chris Patterson van sortir disposats a posar les coses díficils als suecs en la jornada final, però després de marcar el millor temps en la primera prova cronometrada del diumenge, els britànics accidentaven el seu cotxe i es veien fora de la prova. Aquest incident donava una glopada d'aire fresc a Daniel Carlsson i Mattias Andersson que davant la fluixa oposició que els restava fins i tot es permetien el luxe de tancar la seva participació a la prova amb dos escratxs més.
En clau de campionat la segona victòria que sumava Daniel Carlsson en la temporada, permetia al pilot suec arribar fins la tercera posició del campionat, mentre que Salvador Cañellas, que reconeixia que el fang no era el seu terreny favorit, s'havia de conformar amb la quarta plaça, insuficient per desplaçar del primer lloc a Brice Tirabassi que acabava esdevenint campió per només 2 punts.
Carlsson-Andersson demostraven maneres en el fang galès.
En el campionat per a pilots, com ja s'ha comentat anteriorment, tot estava per decidir a l'arribada a Gales i les posicions que assolissin els diferents candidats a corona, decidiria el campió. Petter Solberg aconseguia el combo perfecte en guanyar el ral·li, aconseguint dos punts extra sobre Sébastien Loeb, suficients com per superar el punt de desavantatge que tenia abans d'arribar a Cardiff, proclamant-lo com el primer campió del món de ral·lis norueg. Carlos Sainz, que arribava empatat a punts amb l'alsacià Sébastien Loeb, es trobava que en no sumar cap punt passava a tancar el podi del campionat.
Pilot |
Punts |
Petter Solberg
|
|
Sébastien Loeb
|
|
Carlos Sainz
|
|
En el campionat de constructors la situació estava tan o més calenta que en el de pilots, Citroën aconseguia situar els seus dos Xsara WRC per davant de l'únic 206 WRC oficial supervivent de les pistes galeses, el pilotat per Harri Rovanperä i Risto Pietiläinen, el que donava amb escreix els punts suficients a la marca dels dos galons com per sumar el seu primer títol de marques al mundial davant dels seus socis de grup, Peugeot. Subaru, amb dos cotxes dalt del podi aconseguia un bon grapat de punts en la seva visita a Gales, el que permetia als de la Constelació de les Plèiades tancar el podi del certamen amb solvència.
Constructor |
Punts |
Citroën
|
|
Peugeot
|
|
Subaru
|
|