La t enacitat va permetre a Salonen-Harjanne acomiadar-se del seu títol de campions guanyant.
El dimecres 19 de novembre de 1986, la ciutat anglesa de Bath era escenari de la cerimònia de clausura del 42è RAC Rally, dotzena ronda en el calendari del campionat del món de ral·lis. La prova, que otorgava punts en els campionats de pilots, marques i pilots de cotxes amb especificacions de Grup A, comptava amb un recorregut format per 45 proves especials cronometrades de 515,79 km de corda que s'iniciaven el dimecres 16 de novembre a la mateixa ciutat d'arribada. La ronda britànica gaudia d'una gran popularitat, com ho demostren els 151 equips inscrits, dels que 149 en prendien part des de la rampa de sortida i 83 aconseguirien completar totes les especials programades.
Alén-Kivimäki tiraven la tovallola en l'últim instant després d'un intens frec a frec.
Les normes que la FISA havia imposat a mitjans de temporada arrel dels accidents ocorreguts a Còrsega i Portugal, van afectar el recorregut de la prova britànica que veia com la distància cronometrada es quedava a pràcticament la meita d'edicions anteriors i com totes les especials s'havien de celebrar a la llum del sol.
Diumenge 16 de novembre tenia lloc la primera jornada del ral·li, la qual pràcticament servia de presa de contacte amb el terreny, doncs l'etapa estava formada per 9 especials cronometrades de 43,92 km de distància que servien per unir Bath amb Harrogate. Les distàncies tan curtes de les especials va deixar lloc a unes constants alternàncies en la taula general del ral·li, i així els suecs de Ford Stig Blomqvist i Bruno Berglund esdevenien els primers líders de la cita britànica en guanyar la primera especial.
Acte seguit, en la segona especial cronometrada del ral·li i de la jornada, Juha Kankkunen i Juha Piironen feien el mateix i rellevaven als del Ford RS200 del liderat, plaça que els de Peugeot conservarien fins a l'arribada a la neutralització d'Harrogate. Després del millor temps de Juha Kankkunen i Juha Piironen, els seus companys i compatriotes Mikael Sundström i Voitto Silander, pilots que habitualment participaven en el campionat britànic de ral·lis, donaven la relativa sorpresa quan gràcies a guanyar la tercera especial cronometrada, la parella de Peugeot es quedava enganxada als talons dels seus caps de files. Però la pressió que van anar exercint tant Stig Blomqvist i Bruno Berglund, Tony Pond i Rob Arthur, així com Markku Alén i Ilkka Kivimäki, autors d'una important remuntada en les darreres especials de la primera jornada després d'haver colisionat amb un arbre en els primers compassos del ral·li, va fer que la tercera parella de Peugeot anés perdent gas fins caure a la sisena posició provisional.
Les alternatives deixaven la classificació molt apretada a l'arribar a Harrogate, amb Juha Kankkunen i Juha Piironen en primera posició per 4 segons de marge vers els seus màxims rivals en la cursa pel campionat del món de pilots, els també finlandesos de Lancia Markku Alén i Ilkka Kivimäki. Els locals de MG Tony Pond i Rob Arthur tancaven el podi provisional a 18 segons dels líders, amb 1 segon de marge vers de la parella de Ford formada per Stig Blomqvist i Bruno Berglund i 3 segons en relació al Peugeot 205 T16 E2 de Timo Salonen i Seppo Harjanne. Mikael Sundström i Voitto Silander eren sisens a 24 segons de la primera posició.
La segona jornada del ral·li es podia considerar com l'inici de les hostilitats reals, doncs la unió de les ciutats d'Harrogate i Edimburg, suposava passar pels mítics boscos de Kielder. En total constaven 13 especials cronometrades en el seu programa amb una corda de 172,27 km de distància. Markku Alén i Ilkka Kivimäki acostaven posicions amb els líders gràcies a l'escratx en la primera prova del dilluns i a un bon crono en la segona sota l'escratx de Timo Salonen i Seppo Harjanne. Però en la tercera prova del dia, la més llarga de quantes es celebraven en la segona jornada, els líders aconseguien sumar un important escratx que els distanciava en 33 segons al capdavant de la general, mentre que Tony Pond i Rob Arthur s'endarrerien amb problemes amb el seu diferencial posterior.
Poc després, en el transcurs d'aquesta segona etapa, els líders patien una punxada, i si bé la parella de Peugeot conservava la primera posició a la provisional, el seu marge vers Markku Alén i Ilkka Kivimäki així com amb els seus companys Timo Salonen i Seppo Harjanne s'havia pràcticament esfumat coincidint amb un canvi de ritme d'aquests dos equips que guanyaven la setena i la quarta i sisena especial cronometrada respectivament.
En la recta final de l'etapa Timo Salonen i Seppo Harjanne encadenaven 4 escratxs més consecutius, amb el que la parella finlandesa, que s'acomiadaria del seu títol mundial en breus dies, passava a liderar la provisional després de la novena especial cronometrada del dia. Tot i aixó, en les dues últimes cronometrades de la jornada l'escenari patiria un nou gir en el seu transcurs, quan Timo Salonen i Seppo Harjanne patien una sortida de pista i paral·lelament els pilots suecs de Lancia Mikael Ericsson i Claes Billstam guanyaven les dues últimes cronometrades permetent-los arribar fins la primera posició provisional a l'entrada d'Edimburg amb un marge de només 2 segons vers Timo Salonen i Seppo Harjanne i vers els seus companys Markku Alén i Ilkka Kivimäki que empataven en la segona posició. Juha Kankkunen i Juha Piironen restaven en quarta posició a només 5 segons dels líders.
Per darrera d'aquests 4 primers classificats es formava un segon grup de 3 equips a minut i mig dels líders, separats per tan sols 12 segons del cinquè al setè, en el que Mikael Sundström i Voitto Silander els capitenjaven i en el que també s'hi trobaven els suecs de Ford Stig Blomqvist i Bruno Berglund, endarrerits a les acaballes de la jornada per una punxada, i els britànics de MG Jimmy McRae i Ian Grindord.
A la sortida de la tercera jornada, que portaria als participants supervivents fins a Liverpool mitjançant 10 proves cronometrades de 110,68 km de distància, Juha Kankkunen i Juha Piironen forçaven el ritme aprofitant el seu alt coneixement de les pistes per les quals passaven els trams del ral·li i amb el millor temps en la primera especial que es celebrava els finlandesos de Peugeot tornaven a liderar la prova britànica. El seu liderat però no va ser massa llarg, doncs Mikael Ericsson i Claes Billstam recuperaven el liderat al terme de la quarta cronometrada del dia, gràcies a marcar-hi el millor temps, mantenint a partir de llavors un frec a frec entre els suecs de Lancia i els finlandesos de Peugeot.
En l'especial més llarga de la jornada, la vuitena, el ral·li va viure el seu enèssim cop de teatre quan Juha Kankkunen i Juha Piironen patien una volcada amb el seu Peugeot 205 T16 E2, si bé el cotxe no patia molts danys, el cert és que els finlandesos es deixaven 3 minuts i mig en l'incident. Alhora Timo Salonen i Seppo Harjanne marcaven el millor temps i tenien al seu abast la primera posició provisional. Per tal de no penalitzar temps, Juha Kankkunen i Juha Piironen afrontaven les dues últimes proves amb el cotxe sense reparar, el que els feia cedir una mica més de temps amb els primers classificats, mentre que un altre incident afectava al Delta S4 de Mikael Ericsson i Claes Billstam que perdien minut i mig en obrir la direcció del seu Lancia Delta S4 arrel d'un petit impacte. Tot plegat facilitava que Timo Salonen i Seppo Harjanne passessin a liderar la general provisional.
Celebrada la última prova especial cronometrada de la tercera jornada, d'apenes 3 km de distància, s'arribava a Liverpool, on Timo Salonen i Seppo Harjanne hi entraven com a líders amb 9 segons d'avantatge vers els seus compatriotes de Lancia Markku Alén i Ilkka Kivimäki, mentre que Mikael Ericsson i Claes Billstam romanien en tercera posició a 1 minut i 5 segons. Juha Kankkunen i Juha Piironen es classificaven en quarta posició a 3 minuts i 23 segons dels seus companys, gràcies també en part a la baixa de Stig Blomqvist i Bruno Berglund amb problemes en el motor del seu Ford RS200 a l'equador de l'etapa, o els enèssims problemes de transmissió que estaven endarrerint els MG Metro 6R4 oficials dels britànics Jimmy McRae i Ian Grindord o Tony Pond i Rob Arthur.
La quarta i última etapa, que unia Liverpool amb Bath constava de 13 proves especials cronometrades de 188,92 km, sent doncs l'etapa més llarga de totes les celebrades. En les primeres cronometrades, els 9 segons entre Timo Salonen i Seppo Harjanne es mantenien en relació Markku Alén i Ilkka Kivimäki, però després la parella de Peugeot aconseguia incrementar el forat amb els seus perseguidors fins als 25 segons. Markku Alén i Ilkka Kivimäki que buscaven la victòria pensant en clau de campionat de pilots, feien un esforç per reduir la diferencia vers el liderat fins als 6 segons quan només quedaven tres proves per concloure el recorregut.
En aquestes tres últimes especials, les dues últimes les més llargues de tot el ral·li, es va poder veure un domini inqüestionable de Timo Salonen i Seppo Harjanne que aconseguien sumar-hi els tres escratxs. En la primera d'elles els de Peugeot aconseguien passar dels 6 segons fins als 12, mentre que en la penúltima la distància es doblava fins als 24. Donat que només restava una prova cronometrada, Markku Alén i Ilkka Kivimäki van decidir afluixar i assegurar els punts de la segona plaça permetent als campions del món en vigència que s'acomiadessin del seu títol amb una victòria.
Per darrera, Mikael Ericsson i Claes Billstam trencaven el motor del seu Lancia Delta S4 en la penúltima especial cronometrada, el que permetia a Juha Kankkunen i Juha Piironen assolir una plaça al podi que a priori semblava impossible pels finlandesos després dels més de 3 minuts perduts en la volcada i posterior conducció amb el cotxe malmès.
A Bath hi arribaven Timo Salonen i Seppo Harjanne havent completat les 45 cronometrades en un temps total de 5 hores 21 minuts i 11 segons, aconseguint acumular una diferència d'1 minut i 22 segons vers els també finlandesos de Lancia Markku Alén i Ilkka Kivimäki. Una tercera parella finlandesa, la formada per Juha Kankkunen i Juha Piironen, tancaven el podi britànic a 6 minuts i 5 segons dels seus companys d'equip.
Una volcada hipotecava el ral·li de Kankkunen-Piironen, que gràcies als abandonaments acabaven pujant al podi.
Entre els cotxes amb homolgació de Grup A, els suecs de Mazda Ingvar Carlsson i Jan-Olof Bohlin van controlar la categoria des dels primers compassos, assolint distàncies superiors al minut a l'arribada d'Edimburg vers els finlandesos amb Audi Coupé Quattro Lasse Lampi i Pentti Kuukala.
En la tercera jornada, Kenneth Eriksson i Peter Diekmann esdevenien ja campions mundials arrel dels abandonaments dels seus principals rivals en la cursa pel títol, el que permetia a la parella de Volkswagen llençar-se a l'atac i superar l'Audi Coupé de Lasse Lampi i Pentti Kuukala, mentre la parella sueca de Mazda marxava impassible en primera posició gràcies al coixí acumulat en les dues primeres etapes.
La quarta i última etapa va seguir un guió similar al de la tercera, sense que el gran esforç de Kenneth Eriksson i Peter Diekmann suposés cap canvi en la general de la classe, certificant-se així la victòria del Mazda 323 4WD d'Igvar Carlsson i Jan-Olof Bohlin.
Carlsson-Bohlin dominaven de cap a peus la categoria de Grup A.
Tot i haver tingut un any molt dolent per a Timo Salonen, el campió mundial que s'acomiadava de la seva corona aconseguia gràcies a la segona victòria de la temporada superar a Massimo Biasion en la cursa per la tercera plaça i situar-se així en el darrera graó del podi del campionat per a pilots. Al capdavant de la taula la lluita per la corona estava en el seu punt més àlgid amb Markku Alén i Juha Kankkunen separats per tan sols 1 punt, per tant a l'espera que la FISA fallés sobre el resultat del Sanremo, el títol es decidiria entre els dos pilots finlandesos a l'Olympus Rally nord-americà que tancava la temporada.
|
Punts |
Markku Alén
|
|
Juha Kankkunen |
|
Timo Salonen
|
|
En el campionat de constructors Peugeot ja havia aconseguit el títol amb anterioritat, pel que la seva sisena victòria de la temporada els hi permetia despreciar el tercer lloc recollit a l'Argentina. Lancia feia el mateix amb la segona posició aconseguida en terres britàniques despreciant la tercera plaça del Safari Rally. El poc seguiment que diverses marques dotades amb monstres de Grup B van fer a la temporada des dels incidents de principis de temporada, va permetre als Volkswagen de Grup A tancar la temporada com a tercera marca.
Constructor |
Punts |
Peugeot
|
|
Lancia
|
|
Volkswagen
|
|