Victòria suada i títol per a Ogier-Ingrassia.
Dotzena i última prova en el calendari del campionat del món de ral·lis, el 2n Ral·li de Monza tancava edició el diumenge 21 de novembre de 2021 després de celebrar-se els seus 253,18 km cronometrats al llarg de 16 proves especials. I és aquest punt, l’itinerari, en el qual els organitzadors més hi van treballar arran de les crítiques de la temporada anterior; incrementant la presència de trams pels Alps d’Orobia i reduint-ne la de les especials per les instal·lacions del circuit a la plana. La cita llombarda entregava punts en els certàmens de pilots, constructors, WRC2 i WRC3, el que copsava l'interès de fins a 82 formacions per oficialitzar la seva inscripció, de les que 80 van baixar per la rampa de sortida el dijous 18 de novembre, mentre que 67 d'aquestes aconseguirien ser presents a la cerimònia de clausura.
Tot i un intens estira i arronsa, Evans-Martin s’hagueren de conformar amb el segon graó.
Abans del trenc d’alba, a 1 quart de 7 del matí, els participants abandonaven el parc tancat de Monza per enfrontar-se a un bucle de 2 trams que es celebrava en dues ocasions i sense assistències pels Alps d’Orobia, si bé la primera de les cronometrades es disputava ja amb llum natural, doncs s’iniciava 4 minuts després de l’eixida del sol. Després d’un reagrupament per a les assistències al Circuit de Monza, els participants disputarien 3 proves especials més al llarg de 2 trams en el mateix traçat, per ja a partir de 2 quarts de 8 del vespre menys 5 minuts, començar a enfilar camí vers el parc tancat. En total doncs, la primera etapa suposava 105,41 km de lluita cronometrada, una distància que es distribuïa al llarg de 7 proves especials.
Amb la presència de boira en la part més alta del tram, Sébastien Ogier i Julien Ingrassia s’imposaven en la primera prova especial per davant dels seus companys i rivals en la cursa pel títol Elfyn Evans i Scott Martin, mentre que a continuació s’hi classificaven els 3 Hyundai i20 Coupé WRC de Dani Sordo i Cándido Carrera, Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe i d’Oliver Solberg i Elliott Edmonson.
Tan Elfyn Evans i Scott Martin com Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe aconseguien superar a final de tram als seus companys d’equip en la següent cronometrada, si bé només els belgues guanyaven plaça, doncs els britànics només llevaven 1 dècima de segon als seus companys francesos.
En la segona passada pel bucle, ratificació de posicions assolides, doncs Sébastien Ogier i Julien Ingrassia acumulaven 2 victòries de tram més per davant dels seus companys Elfyn Evans i Scott Martin, i Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe sumaven 2 tercers millors temps, el segon d’ells ex-aequo amb Dani Sordo i Cándido Carrera, amb el què a l’arribada a Monza, 6,5 segons separaven als companys de Toyota, mentre que Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe eren tercers a 27,2 segons dels provençals i per 2,5 segons de marge amb els seus companys espanyols.
Ja en les instal·lacions del circuit, Elfyn Evans i Scott Martin marcaven un escratx a les primeres de canvi per restar a 8 dècimes de segon dels seus companys líders, mentre que Dani Sordo i Cándido Carrera retallaven 9 dècimes de segon als seus caps de files belgues, qui es lamentaven de problemes de canvi, però alhora mostraven la seva joia per la presència d’unes assistències posteriors.
El való i el flamenc demostraven haver pres bé les mides a la primera especial del circuit alhora que haver solucionat els seus problemes mecànics, doncs els de Hyundai marcaven el millor temps en la penúltima cronometrada del dia per davant d’Elfyn Evans i Scott Martin, un resultat que servia als britànics per situar-se en primera posició per davant de Sébastien Ogier i Julien Ingrassia, afligits per uns problemes de frens.
Ja en la darrera cronometrada de l’etapa, tanmateix la més curta de quantes es disputaven, Dani Sordo i Cándido Carrera aconseguien la seva primera victòria de tram i afegien una mica més d’emoció a la taula, doncs a l’entrada al parc tancat de Monza 3,0 segons separaven a espanyols de belgues. Per davant, Elfyn Evans i Scott Martin tornaven a superar a Sébastien Ogier i Julien Ingrassia, i els britànics entraven en règim de parc tancat amb 1,4 segons de marge vers els francesos i 21,6 segons de distància amb els belgues de Hyundai. Oliver Solberg i Elliott Edmonson seguien tancant la pinça dels 5 primers classificats, si bé els de Hyundai 2C es trobaven ja a 50,6 segons dels líders.
La segona etapa seguia un model com el de la primera, és a dir, un bucle de 2 trams per les muntanyes es disputava en dues ocasions pel matí i sense assistències, per després de passar per una pertinent revisió mecànica al migdia, disputar 2 cronometrades, enlloc de 3, en les instal·lacions del Circuit de Monza. En total la jornada sabatina suposava 108,24 km de lluita contra el cronòmetre, per ben poc l’etapa més llarga de tot l’itinerari, al llarg de 6 proves especials, una activitat a la que novament se li donava inici abans del trenc d’alba, a 3 quarts i 5 minuts de les 6 del matí.
En quan els cotxes van tornar sobre les cronometrades campestres, Sébastien Ogier i Julien Ingrassia tornaven a posar de manifest la seva superioritat a les carreteres alpines, i si bé el millor temps corresponia a Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe en la primera prova especial del dia, els provençals arrabassaven la primera posició als seus companys d’equip britànics per 1,5 segons en aconseguir-hi el segon millor temps.
La resposta d’Elfyn Evans i Scott Martin no es feia esperar i els de les illes britàniques en aconseguir el registre de referència en la següent prova especial, recuperaven l’anhelada primera posició recentment perduda per un marge de 2,3 segons. Paral·lelament Thierry Nueville i Martijn Wydaeghe s’envirollaven i picaven contra un mur, el que els feia perdre 27,9 segons a final de tram i la darrera de les posicions de podi, una plaça que recalava en mans dels seus companys Dani Sordo i Cándido Carrera.
En tornar a disputar el bucle, Sébastien Ogier i Julien Ingrassia feien un ple de victòries de tram i els francesos de Toyota s’immiscien al parc tancat de Monza amb 5,2 segons de marge amb els seus companys, i rivals en la cursa pel títol, Elfyn Evans i Scott Martin i per 33,4 segons amb els espanyols de Hyundai.
L’estira i arronsa entre les dues parelles de Toyota va trobar continuïtat al Circuit de Monza, Elfyn Evans i Scott Martin tornaven a marcar el millor temps, mentre que Sébastien Ogier i Julien Ingrassia es mostraven un cop més insatisfets. La combinació d’ambdues cares de la mateixa moneda, donava altra vegada com a líders a Elfyn Evans i Scott Martin per 3 dècimes de segon.
Tal i com havia passat en la jornada anterior, l’etapa es tancava amb un escratx de Dani Sordo i Cándido Carrera, mentre que Sébastien Ogier i Julien Ingrassia rebaixaven en 8 dècimes de segon el registre d’Elfyn Evans i Scott Martin i el lideratge tornava a canviar de mans per mig segon.
Cap a 1 quart de 7 de la tarda, els participants estaven autoritzats a entrar en règim de parc tancat en la mesura que aquests anaven abandonant el seu parc d’assistències, una maniobra que s’havia de dur a terme abans de quan manquessin 4 minuts per a les 9 del vespre. En aquells instants, Sébastien Ogier i Julien Ingrassia encapçalaven la classificació per 5 dècimes de segon vers Elfyn Evans i Scott Martin, després d’un llarg estira i arronsa que havien estat mantenint les dues parelles al llarg de les dues etapes disputades. Dani Sordo i Cándido Carrera tancaven les posicions de podi a 27,4 segons dels líders i per 19,2 segons de marge vers els seus caps de files Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe.
El traçat llombard acollia íntegrament la tercera i última etapa, amb 3 proves especials al llarg de 2 trams. En total l’escull dominical suposava els darrers 39,53 km cronometrats del programa, una distància suficientment interessant en vistes de com tancada estava la lluita per la victòria, una activitat a la que es donava inici a 1 quart de 8 del matí amb la sortida dels participants del parc tancat de Monza.
L’etapa s’iniciava amb una victòria de tram per a Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe per davant dels Toyota de Sébastien Ogier i Julien Ingrassia i d’Elfyn Evans i Scott Martin, els quals en empatar en el segon millor temps, emplaçaven la seva lluita particular per a la següent cronometrada.
En aquesta segona cronometrada dominical Sébastien Ogier i Julien Ingrassia abandonaven qualsevol mena d’assumpció de riscos, doncs la segona posició també els hi era bona per a la revàlida del títol mundial, mentre que Elfyn Evans i Scott Martin en envirollar-s’hi, deixaven el camí una mica més planer cap a la victòria als seus companys provençals, doncs els britànics hi concedien 7,1 segons amb l’errada.
L’altra cara de la moneda en l’avant-sala del Power Stage, eren els pilots de Hyundai. Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe repetien autoria d’escratx, i ho feien per davant de Dani Sordo i Cándido Carrera i de Teemu Suninen i Mikko Markkula, aquests últims es posaven per primera vegada al volant d’un Hyundai i20 Coupé WRC, en substitució dels absents per motius familiars Ott Tänak i Martin Järveoja.
I com no hi ha 2 sense 3, els belgues de Hyundai feien un ple de victòries parcials al llarg de l’etapa dominical per tal de sumar 5 punts extra en el seu comptador particular, mentre que els seus companys de carpa Dani Sordo i Cándido Carrera, en aconseguir el tercer millor temps a 3,6 segons del registre dels seus caps de files, no es deixaven arrabassar la tercera posició que venien ocupant des de l’equador del ral·li.
Sense espai pels sobresalts, doncs la comoditat de tenir el parc tancat a dins del mateix circuit era el que comportava, a les 2 en punt de la tarda tenia lloc la cerimònia del podi del 2n Ral·li de Monza, en la que Sébastien Ogier i Julien Ingrassia hi pujaven en el graó més alt després d’haver recorregut els 253,18 km cronometrats del programa en un temps de 2 hores 39 minuts i 8,6 segons. Elfyn Evans i Scott Martin completaven l’itinerari amb una demora de 7,3 segons vers el registre dels seus companys i s’havien de conformar amb el segon graó, mentre que Dani Sordo i Cándido Carrera hi invertien 21,3 segons més que els guanyadors i el càntabre assolia així el seu tercer podi de l’any en 7 participacions.
Sordo-Carrera tornaven a trepitjar podi, en aquesta ocasió gràcies a una errada dels seus caps de files.
En categoria WRC2 la ronda llombarda arrancava amb el domini aclaparador dels Škoda Fabia Rally2 Evo de l’equip Tok Sport, Andreas Mikkelsen i Philip Hall s’imposaven en les 3 proves especials que es celebraven el divendres al matí per davant dels seus companys Marco Bulacia i Marcelo der Ohanessian, mentre que la quarta i última matinal era cancel·lada amb el pas de Dani Sordo i Cándido Carrera per l’emergència mèdica d’un espectador.
Ja en les instal·lacions del circuit, Andreas Mikkelsen i Philip Hall seguien estirant el seu domini amb una quarta victòria parcial consecutiva en la cinquena prova especial programada, mentre que en la sisena i penúltima, el noruec i el britànic patien una punxada en la fracció de grava de la mateixa, la qual els hi suposava deixar-s’hi més de 2 minuts vers el registre de Jari Huttunen i Mikka Lukko. Com a a conseqüència de l’incident els pilots queien fins a la tercera posició, a més de minut i mig dels seus companys llatinoamericans.
L’escull es completava amb una nova victòria de tram per al ja proclamat campió mundial i el seu nou navegant britànic, qui reduïen subtilment les distàncies amb els primers classificats; mentre que Marco Bulacia i Marcelo der Ohanessian tornaven a aturar el cronòmetre per darrere dels seus companys d’equip i elevaven el seu marge en el lideratge fins als 5,3 segons vers Jari Huttunen i Mikka Lukko i fins a 1 minut i 34,7 segons vers Andreas Mikkelsen i Philip Hall.
Dissabte al matí, l’activitat cronometrada s’iniciava amb la baixa per accident de Marco Bulacia i Marcelo der Ohanessian en la primera prova especial programada, el que deixava al capdavant de la taula a Jari Huttunen i Mikka Lukko per davant d’Andreas Mikkelsen i Philip Hall. Els finlandesos celebraven la seva primera posició tancant l’escull matinal campestre amb una victòria parcial, mentre que el pilot noruec i el copilot britànic establien el registre de referència per a la categoria en les 3 anteriors, així com en les 2 últimes al circuit.
En definitiva, Jari Huttunen i Mikka Lukko s’immiscien en el parc tancat de Monza el dissabte al vespre amb 1 minut i 1,6 segons de marge vers Andreas Mikkelsen i Philip Hall i amb 11 minuts i 40,2 segons de coixí amb els locals Enrico Brazzoli i Manuel Fenoli, unes distàncies més que suficients com per afrontar els 39,53 km cronometrats de la jornada dominical amb serenor.
I així va ser, Andreas Mikkelsen i Philip Hall aconseguien les 3 victòries de tram possibles en les 3 cronometrades dominicals, per tal d’assolir així la xifra total de 13 temps escratx al llarg dels 15 trams disputats, un rendiment excel·lent però que tanmateix els deixava a 47,0 segons de la victòria de Jari Huttunen i Mikka Lukko. Enrico Brazzoli i Manuel Fenoli tancaven la seva participació en tercer lloc a 14 minuts i 8 dècimes de segon del registre dels finlandesos.
Andreas Mikkelsen ja havia esdevingut campió del món a Catalunya, tot i no participar a la ronda catalana, pel que el segon lloc assolit a Monza pel pilot noruec, no feia més que eixamplar el seu gap vers el seu compatriota Mads Østberg fins als 23 punts, precisament els recol·lectats a la cita llombarda. D’altra banda Jari Huttunen afegia 29 punts en el seu comptador i el finlandès igualava la puntuació de Marco Bulacia en la tercera posició.
Huttunen-Lukko no eren els més ràpids, però si els únics en escapar dels contra-temps.
En categoria WRC3 Yohan Rossel i Jacques-Julien Renucci s’imposaven en la primera prova especial del programa i en bona lògica els pilots francesos esdevenien els primers líders de la classe. Els polonesos Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak feien el mateix en les dues cronometrades que es celebraven a continuació, doncs la quarta especial matinal era cancel·lada per emergència mèdica, emperò els líders aturaven el cronòmetre just per darrere dels centre-europeus, impedint així el relleu de posicions en la part més alta de la taula.
Yohan Rossel i Jacques-Julien Renucci entraven al parc d’asistències de mitja etapa amb 6,6 segons de marge vers els seus més immediats perseguidors i després d’acumular una nova victòria de tram, un tercer i un quart millor temps en les proves especials del circuit, aquests veien com aquest marge es reduïa fins als 2,9 segons vers Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak. Andrea Crugnola i Pietro Elia Ometto, autors de 3 temps escratx i 2 segons millors temps, entraven a Monza a 11,7 segons dels líders francesos.
Precisament la parella local s’imposava en les 3 primeres proves especials sabatines, un rendiment que per d’una banda els hi permetia prendre la segona posició a Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak, i d’una altra situar-se a 6,0 segons de Yohan Rossel i Jacques-Julien Renucci.
Els francesos van saber reaccionar, i en imposar-se en la darrera cronometrada campestre, aquests aconseguien restablir una part important dels segons perduts al llarg del matí i entrar en el reagrupament de mitja etapa amb 10,7 segons de marge vers els transalpins, mentre que els seus rivals polonesos en la cursa pel títol estaven ja a 22,1 segons.
Al circuit Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak aconseguien un molt bon registre en la primera cronometrada que s'hi celebrava i els polonesos retallaven 12,4 segons als líders i 2,6 segons als italians. Aquests últims, en tancar l’etapa amb una altra victòria parcial, entraven en règim de parc tancat en primera posició per 6,5 segons de marge vers Yohan Rossel i Jacques-Julien Renucci i 9,1 segons en relació a Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak, res doncs estava encara decidit de cara a l’escull dominical.
Andrea Crugnola i Pietro Elia Ometto eixamplaven distàncies al capdavant de la taula en imposar-se en la primera especial de la tercera etapa, mentre que Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak feien el mateix en la prova següent i per davant dels pilots italians per tal de prendre la segona posició a Yohan Rossel i Jacques-Julien Renucci per 1,6 segons.
Els francesos reaccionaven en la tercera prova especial, la qual tancava el programa, i en marcar-hi el registre de referència, els pilots recuperaven la segona posició per completar així el recorregut a 4,0 segons del temps d’Andrea Crugnola i Pietro Elia Ormetto i per 3,1 segons de marge amb el de Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak.
A Monza Yohan Rossel i Kajetan Kajetanowicz hi arribaven empatats a punts al capdavant de la classificació provisional, a més a més, per tal d’afegir més punts en els seus respectius comptadors, tots dos pilots o bé havien de guanyar l’esdeveniment o bé quedar-hi segons, a part de classificar-se per davant del seu rival. Cap dels dos pilots complia amb la primera premissa, però si que ho feia amb la segona l’occità, que esdevenia així campió del món per tan sols 3 punts de marge.
Pràcticament la victòria de Crugnola-Ometto es va gestar en les cronometradores sabatines.
Sébastien Ogier podia celebrar el seu vuitè títol mundial saltant al sostre del seu Yaris WRC en guanyar la ronda llombarda, doncs als 17 punts de marge amb els que hi arribava, calia afegir 6 més arran de la seva victòria al ral·li per davant del seu company Elfyn Evans, amb el què el provençal es coronava campió per 23 punts de marge vers el gal·lès. Thierry Neuville, quart a final de ral·li per darrera de Dani Sordo, aconseguia batre una vegada més a Kalle Rovanperä i assegurar-se així la tercera posició final.
|
Punts |
Sébastien Ogier
|
|
Elfyn Evans |
|
Thierry Neuville
|
|
Doblet per a Toyota en el campionat de constructors a la cita italiana, un resultat que no feia més que donar més volada a la festa dels representants de la marca japonesa, que aconseguia així el trofeu de campions del món per 58 punts de marge vers els guanyadors de les 2 últimes edicions del mateix, Hyundai. Aliens a la lluita de les dues marques asiàtiques, M-Sport quedava en terra de ningú, tot esperant que la nova normativa que entrava la següent temporada igualés prestacions.
Constructor |
Punts |
Toyota
|
|
Hyundai
|
|
M-Sport
|
|