McRae-Ringer guanyaven el ral·li britànic del jubileu pel jubileu dels britànics.
Darrera prova en el calendari del campionat del món de ral·lis, el dimecres 23 de novembre de 1994 finalitzava a Chester la 50ena edició del RAC Rally. La prova britànica, que era puntuable pels campionats de pilots, constructors, producció així com el FIA 2-L, tenia un recorregut format per 29 proves cronometrades de 520,66 km de distància que posaven a prova els 178 equips participants i inscrits al ral·li a partir del diumenge 20 de novembre des de la mateixa ciutat britànica en la que finalitzava. 97 equips participants aconseguien finalitzar la prova.
Kankkunen-Grist donaven el primer podi al Celica GT-Four al mundial.
Com era tradicional en la ronda britànica, aquesta s'iniciava amb les especials espectacle traçades en parcs o circuits conegudes popularment com “Mickey Mouse”; un total de 7 proves especials figuraven en el programa de la primera etapa amb 46,61 km de lluita contra el cronòmetre.
Els dos equips que s'hi jugaven el títol mundial, els espanyols de Subaru Carlos Sainz i Luis Moya, i els francesos de Toyota Didier Auriol i Bernard Occelli, s'imposaven en les dues primeres cronometrades del programa, si bé eren els homes de la Constel·lació de les Plèiades els qui ocupaven la primera plaça en aquest interval.
La tercera prova especial esdevenia doblement dramàtica, en quan Carlos Sainz i Luis Moya entraven massa forts en un bassal d'aigua provocant-los el trencament del radiador del seu Impreza 555 així com de la corretja de la bomba, mentre que Didier Auriol i Bernard Occelli hi impactaven contra una pedra i arrancaven la roda frontal dreta del seu Celica Turbo 4WD, fent bo el tòpic que en aquests tipus d'especials hi ha molt poc a guanyar i molt a perdre. Si bé els espanyols només es deixaven 13 segons vers els seus companys d'equip, els escocesos Colin McRae i Derek Ringer, que tanmateix passaven a liderar la prova, els seus rivals francesos cedien prop de 4 minuts i mig en els 3 km que aquests feien sobre les tres rodes.
Carlos Sainz i Luis Moya demostraven que el motor del seu cotxe no havia patit danys en aquest incident marcant el registre més baix en la quarta cronometrada per a tranquil·litat d'aquells que anhelaven el tercer títol dels pilots, mentre que en les tres restants especials, els escratxs se'ls anotaven Juha Kankkunen i Nicky Grist, Colin McRae i Derek Ringer, i François Delecour i Daniel Grataloup.
Precisament aquest darrer escratx de la parella francesa de Ford generava polèmica, doncs els de l'oval es sortien de la pista i enlloc de tornar acte seguit pel lloc previst, aquests feien drecera i s'estalviaven uns centenars de metres de l'especial incorporant-se més endavant, el que els permetia retallar mig minut a la resta de participants i passar a compartir el liderat amb els escocesos de Subaru. Aquesta maniobra va ser advertida pels comissaris del ral·li, amb el que la parella passava a estar exclosa de la prova; només l'apel·lació dels responsables del seu equip, impedia que aquesta es materialitzés i que per tant tan François Delecour i Daniel Grataloup com Colin McRae i Derek Ringer, figuressin ex-aequo en la primera posició provisional. Carlos Sainz i Luis Moya eren segons classificats a 11 segons dels líders, mentre que Juha Kankkunen i Nicky Grist tancaven les places de podi a 20 segons a l'entrada al parc tancat de Harrogate.
En sortir de la localitat britànica l'endemà dilluns al matí, els participants es disposaven a afrontar 8 proves especials de 183,15 km cronometrats que els conduirien per Escòcia, cobrant un gran pes els boscos de Kielder. Qui no en sortia de la ciutat competint eren els francesos de Ford François Delecour i Daniel Grataloup, doncs finalment eren exclosos de la prova.
D'altra banda la parella de Toyota formada per Juha Kankkunen i Nicky Grist, que a diferència dels seus companys francesos pilotaven el nou Celica GT-Four, sortien a l'atac per tal de pressionar als espanyols Carlos Sainz i Luis Moya i facilitar la conquesta del mundial de Didier Auriol i Bernard Occelli. Però res és senzill a la prova del Regne Unit, si bé els de Toyota s'anotaven el millor temps en la primera especial, mentre que la parella de Subaru cometia una petita errada en forma de sortida de pista que els feia cedir una vintena de segons i la segona posició provisional que recalava en mans del pilot finlandès i el seu copilot britànic, els seus companys francesos hi bolcaven el seu Celica Turbo 4WD precisant d'uns 7 minuts per tornar a posar el cotxe sobre les quatre rodes amb l'ajuda d'uns pocs espectadors, al que s'hi afegirien 3 minuts més en haver de pilotar amb el cap per la finestra a causa de l'oli que es dipositava sobre el para-brises.
En la següent especial els líders i els nous segons classificats compartien l'escratx, mentre que la parella escocesa aconseguia el millor temps en solitari en la tercera especial, cronometrada que tanmateix era la més llarga de tota la jornada i de tot el ral·li amb 45,35 km de distància. Precisament aquesta distància afavoria als Subaru equipats amb pneumàtics Pirelli, mentre que els altres participants, dotats de gomes Michelin hi cedien una mitjana d'1 minut tret de Juha Kankkunen i Nicky Grist que s'hi deixaven una vintena de segons.
Juha Kankkunen i Nicky Grist tornaven a imposar-se en la quarta i cinquena prova especial del dia per tal de posar uns quants segons entremig amb Carlos Sainz i Luis Moya, mentre que Colin McRae i Derek Ringer, que empataven a l'escratx en la quarta especial, feien els tres darrers millors temps de la jornada per tal de distanciar-se de la resta del parc tancat.
La mala sort de Didier Auriol i Bernard Occelli continuava quan els francesos trencaven el turbo del seu Toyota en la sisena prova cronometrada, el que els feia perdre 4 minuts més vers els pilots capdavanters i frenava per tant la seva escalada de posicions. Mentre que Juha Kankkunen i Nicky Grist s'envirollaven en la següent especial amb tan mala sort que hi trencaven el pont de llums, un element vital donat el caràcter nocturn de les darreres especials de la jornada, el que els feia perdre 1 minut i la segona plaça, que retornava a Carlos Sainz i Luis Moya.
Amb l'arribada de nou a Chester es completava la segona jornada, on Colin McRae i Derek Ringer hi acumulaven un marge d'1 minut i 16 segons vers els seus companys Carlos Sainz i Luis Moya, mentre que Juha Kankkunen i Nicky Grist eren tercers a 1 minut i 45 segons dels primers classificats. Per darrera del finlandès i el britànic de Toyota, s'establia un gran buit de tres minuts i mig fins a trobar els belgues de Ford Bruno Thiry i Stéphane Prévot, que amb el seu pilotatge segur i regular, es beneficiaven dels errors i problemes dels altres.
La tercera etapa del ral·li portava als participants que restaven en actiu cap a Gales, mitjançant un bucle de 7 proves especials de 180,84 km cronometrats amb sortida i arribada a Chester. Encara de nit, Juha Kankkunen i Nicky Grist s'imposaven en la primera cronometrada de l'etapa, mentre que Colin McRae i Derek Ringer feien el mateix en la següent.
La tercera i quarta prova especial eren les més llargues de la jornada, i aquí, com ja havia passat en la jornada anterior, els Subaru gràcies a la major durabilitat de les seves Pirelli, aconseguien els dos millors temps dels trams, amb Carlos Sainz i Luis Moya com els pilots més ràpids seguits dels seus companys d'equip i líders provisionals, Colin McRae i Derek Ringer. Aquesta circumstància permetia als espanyols afermar la seva posició, doncs en aquests dos trams el seu coixí amb el Toyota de Juha Kankkunen i Nicky Grist s'incrementava en 1 minut i 20 segons.
Colin McRae i Derek Ringer seguien obrint forat al capdavant de la provisional marcant els millors temps en les dues proves cronometrades següents, mentre que Juha Kankkunen i Nicky Grist llimaven distàncies amb el segon dels Impreza 555 marcant el millor temps en la darrera especial del dia. Per la seva part Didier Auriol i Bernard Occelli tot just completaven la seva primera jornada sense incidents, optant per un pilotatge segur que els permetés entrar en la zona de punts en donar caça als vehicles de producció i FIA 2-L que els precedien, doncs fer el mateix amb els diversos Escort RS Cosworth presents era un risc massa elevat.
Així doncs es feia entrada al parc tancat de Chester per tercera vegada en quatre jornades, i amb Colin McRae i Derek Ringer en una inqüestionable primera posició, com ho testimoniaven els 105 segons de gap que els escocesos tenien vers els seus companys d'equip Carlos Sainz i Luis Moya. Juha Kankkunen i Nicky Grist per la seva banda conservaven la darrera posició amb dret a pujar al podi, amb un coixí de gairebé 5 minuts amb els belgues de Ford; però els de Toyota es trobaven ja a 1 minut i 8 segons dels espanyols, amb el que la tasca de guanyar plaça o de pressionar-los a cometre una errada per ajudar així als seus companys francesos, novens classificats al terme de l'etapa, a conquerir el mundial, era molt díficil.
Amb la incertesa sobre l'existència o no de les ordres d'equip en el si de l'equip Subaru i de fins a quina posició aconseguiria escalar Didier Auriol i Bernard Occelli, arrancava la quarta i última etapa del ral·li. La situació en aquell moment proclamava campió del món a Carlos Sainz, si bé en el cas que el madrileny completés la prova en segona posició, Didier Auriol només necessitaria ser setè, quelcom factible tenint en compte que el pilot de Montpeller tenia el vuitè a 8 segons i donat el cas, Toyota podia sacrificar Juha Kankkunen i Nicky Grist.
En total als participants que havien arribat fins aquest punt, només els hi quedaven 7 proves especials per endavant d'una distància total cronometrada de 110,06 km. Colin McRae i Derek Ringer s'imposaven en l'especial inaugural de la jornada per davant de Juha Kankkunen i Nicky Grist, mentre que els companys d'equips dels líders s'hi trobaven uns troncs barrant el pas.
Pilots de Subaru i de Toyota s'intercanviaven els papers en la segona especial, Dyfi, incloent els de la mala sort. Juha Kankkunen i Nicky Grist ara eren els més ràpids per davant de Colin McRae i Derek Ringer, mentre que Carlos Sainz i Luis Moya patien una sortida de pista per un error en les notes que deixava el seu Impreza 555 falcat en el fang. Tot i l'ajuda dels espectadors per a que els espanyols tornessin a pista, aquests van veure des de la cuneta el pas de diversos equips, entre ells Didier Auriol i Bernard Occelli, sent el copilot francès el qui va veure l'incident i va cridar amb jubileu que ja eren campions mundials davant la incredibilitat del seu company.
Els espanyols es deixaven 34 minuts en l'incident, pel que en completar l'especial, aquests decidien abandonar el ral·li doncs ja no hi tenien res a fer. Juha Kankkunen i Nicky Grist passaven a ocupar la segona plaça, mentre que Bruno Thiry i Stéphane Prévot passaven a ocupar el darrer calaix del podi a molta distància dels seus precursors. Amb només 5 trams per endavant i unes distàncies tan importants entre els primers classificats, la recta final del ral·li esdevenia un tràmit, que malgrat tot veia com els líders escocesos encara s'anotaven tres escratxs més.
Amb l'arribada a Chester el dimecres al migdia, el 50è RAC Rally es donava per finalitzat amb la victòria dels britànics Colin McRae i Derek Ringer, el que suposava la primera victòria d'un pilot local des de que Roger Clark ho aconseguia l'any 1976, per gran alegria del públic que s'hi aplegava. Els de Subaru invertien un temps total de 5 hores 17 minuts i 25 segons per a recórrer els 520,66 km cronometrats, 3 minuts i 33 segons menys que Juha Kankkunen i Nicky Grist, que d'aquesta manera donaven el primer podi al mundial al nou Celica GT-Four. Mentre que els belgues amb Ford, Bruno Thiry i Stéphane Prévot, tancaven el podi a 10 minuts i 12 segons dels guanyadors.
La prudència de Thiry-Prévot els duia al podi britànic.
Entre els cotxes de producció, el nipó Masao Kamioka i l'australià Iain Stewart completaven la peculiar primera jornada al capdavant de la categoria amb 4 segons de marge al volant del seu Subaru Impreza WRX vers els locals Jonny Milner i Steve Turvey, mentre que un dels aspirants al títol, el càntabre Jesús Puras i el català Àlex Romaní, es trobaven força endarrerits després de penalitzar per retard i que el seu Escort RS Cosworth emanés un preocupant fum negre. En entrar en terreny escocès, els britànics superaven a la parella de Subaru, i malgrat completar l'etapa amb certs problemes amb la seva caixa de canvis, Jonny Milner i Steve Turvey retornaven a Chester com els primers classificats de la categoria, mentre que Jesús Puras i Alex Romaní escalaven fins la tercera posició, suficient per aconseguir la corona.
La tònica es va mantenir en el que restava de prova, és a dir, Jonny Milner i Steve Turvey seguien lluitant per la victòria amb Masao Kamioka i Iain Stewart, si bé el gap cada cop era més favorable als líders, mentre que Jesús Puras i Alex Romaní eren espectadors de luxe des de la còmoda tercera plaça. Finalment la victòria recalava en mans del britànic, una victòria que tanmateix resultava anecdòtica doncs el pilot no s'enfrontava al campionat a temporada completa, mentre que Jesús Puras, gràcies a la tercera plaça, esdevenia campió mundial per 8 punts de marge vers l'alemanya Isolde Holderied.
Milner-Turvey guanyaven a casa.
En el campionat FIA 2-L, reservat als cotxes de dues rodes motrius i motor atmosfèric, la lluita era molt tancada a quatre bandes, entre els finlandesos de Nissan Tommi Mäkinen i Seppo Harjanne, líders al terme de la primera etapa, els belgues d'Opel Gregoire de Mevius i Willy Lux així com els locals Alister McRae i David Senior per part de Nissan i Gwyndaf Evans i Howard Davies amb Ford. Una punxada de la parella finlandesa de Nissan, així com un problema amb el balanç dels frens, habilitava als darrers per a liderar la categoria al terme de la segona etapa per només 16 segons de diferència.
Aquesta distància era eixugada ràpidament, per Tommi Mäkinen i Seppo Harjanne, malgrat que aquests corrien a casa de Gwyndaf Evans, Gales, i aconseguien fer entrada a Chester amb un marge superior al minut vers els locals. Quan tot semblava indicar que els finlandesos aconseguirien la victòria, aquests bolcaven el seu Nissan Sunny arruïnant les seves opcions a victòria que acabava sent per la parella britànica de Ford. D'altra banda Gregoire de Mevius i Willy Lux completaven el ral·li en tercera posició, el que donava el títol per segon any consecutiu a Opel.
Evans-Davies aconseguien la victòria en el darrer sospir.
En el campionat de pilots, el devanir de la darrera jornada del ral·li britànic, ajudava a Didier Auriol a proclamar-se com el primer pilot francès campió del món. El de Montpeller completava la prova en la sisena posició, el que li permetia sumar 6 punts més, mentre que l'abandonament del madrileny Carlos Sainz, deixava l'espanyol amb les mans buides i a 17 punts al terme del certamen i amb només 6 punts d'avantatge amb Juha Kankkunen, que sumava el seu cinquè podi de l'any.
|
Punts |
Didier Auriol
|
|
Carlos Sainz |
|
Juha Kankkunen
|
|
En el campionat reservat a constructors, Toyota es podia permetre descartar el resultat de la cita britànica, amb el que la seva puntuació quedava congelada a 151 punts, d'altra banda Subaru sumava 20 punts amb la victòria de la seva parella escocesa i acabava la temporada a 11 punts dels campions. Ford, amb un rendiment força diferent al de les dues marques japoneses, no només al ral·li sinó al llarg de la temporada, tancava les places de podi a 35 punts dels guanyadors.
Constructor |
Punts |
Toyota
|
|
Subaru
|
|
Ford
|
|