
Evans-Martin vencien d’una manera un tan inesperada.
Amb la morbositat de conèixer els noms dels nous campions del món, tan en el campionat de pilots, com en el de constructors, el dijous 21 de novembre de 2024 arrancava des de Toyota City el 9è Ral·li de Japó, edició que comptava amb un recorregut lleugerament modificat en vers l’anterior i que es trobava composat per 21 proves especials cronometrades de 302,59 km de distància, una corda a la que hi farien front les 44 formacions inscrites i que 38 d’elles serien capaces de completar al cap de 3 dies, és a dir el diumenge 24. Tanmateix, l’esdeveniment del país del sol naixent entregava punts en els certàmens de pilots, constructors, WRC2 i WRC3.

Una punxada en la primera especial vera obligava a Ogier-Landais a remar la resta de prova.
L’estadi Toyota acollia tan la cerimònia de sortida, com la primera prova especial cronometrada del programa, motiu pel qual al cap d’uns escassos 13 minuts de que els equips participants haguessin rebut el cop de bandera, les manetes dels cronòmetres ja començaven a córrer.
Els francesos d’M-Sport Adrien Fourmaux i Alex Coria, que just hi feia un any que hi havien fet el retorn a la màxima categoria del mundial de l’especialitat, hi esdevenien els primers líders en aconseguir el millor temps per un avenç de 5 dècimes de segon en vers als estonians Ott Tänak i Martin Järveoja, un dels aspirants al títol mundial, i per 8 dècimes de segon amb el local Takamoto Katsuta i l’irlandès Aaron Johnston.
Davant l’absència de més activitat cronometrada en el programa, els participants ingressaven en règim de parc tancat en el perímetre de l’estadi en passar 5 minuts de 2 quarts de 8 del vespre, on aquests hi romandrien fins l’endemà divendres 22 a manca d’1 minut per a 1 quart de 7 del matí, hora de sortida dels encarregats d’haver d’obrir pista, els belgues Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe. Per endavant, els pilots de Hyundai i la resta de 44 formacions que restaven en actiu, tenien el clàssic trio de trams que es disputaven matí i tarda, complementant-se al capvespre amb una doble passada per una mena de gimcana a Okazaki, assolint així les 8 proves especials de 126,0 km de l’itinerari, distància que convertia l’etapa inicial en la més llarga de totes.
Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe s’imposaven en la primera passada per la cronometrada del fotogènic túnel d’Isegami, per davant dels seus companys d’equip estonians i dels britànics de Toyota Elfyn Evans i Scott Martin, sent a més a més aquestes 3 primeres formacions en pista les úniques capaces d’aturar el cronòmetre per sota dels 19 minuts, acumulant-se per darrere seu els problemes, ja sia en forma de punxada, com en cúmul de fulles sobre la traçada.
Les 3 parelles passaven a ocupar les tres places de podi, amb Ott Tänak i Martin Järveoja en primera posició, seguit en mig segon pels seus companys de formació i d’Elfyn Evans i Scott Martin, 4,2 segons més lents que els bàltics. Tothora que els anteriors líders, Adrien Fourmaux i Alex Coria, baixaven fins a la quarta posició a 45,2 segons del registre dels pilots bàltics del constructor coreà.
En la següent prova especial, Sébastien Ogier i Vincent Landais deixaven palesa la seva velocitat sobre l’asfalt nipó, aconseguint-hi la seva primera victòria de tram per davant dels seus companys de formació britànics, amb el què la classificació al capdavant de la taula s’estrenyia, per en el moment de concloure l’escull matinal, capgirar-se amb el temps escratx d’Elfyn Evans i Scott Martin per davant dels seus companys francesos.
Elfyn Evans i Scott Martin ingressaven en la zona per al bescanvi de pneumàtics equatorial, en primera posició per 7 dècimes de segon de marge amb Ott Tänak i Martin Järveoja, mentre que arran d’una pèrdua sobtada de potència, Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe s’hi endarrerien per una quarantena de segons a final de tram, per tal de completar el primer bucle del programa en tercera posició a 40,2 segons dels líders britànics.
En tornar sobre les 3 proves especials del bucle, Ott Tänak i Martin Järveoja esdevenien els pilots més ràpids del parc tancat i els estonians recuperaven la primera plaça perduda, mentre que, sense solventar els problemes tècnics que els havien afligit moments abans, Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe seguien en caiguda lliure concedint prop de 150 segons en vers el temps dels seus companys d’equip, deixant en tercera posició a Takamoto Katsuta i Aaron Johnston seguits de ben a prop per Adrien Fourmaux i Alec Coria.
Imposant-se en la següent prova especial, la formació reinstaurada en el lideratge, Ott Tänak i Martin Järveoja, eixamplava distàncies al capdavant de la classificació, mentre que Elfyn Evans i Scott Martin posaven punt i final al monòleg dels pilots de Hyundai, en privar-los d’una tercera victòria de tram consecutiva per 4 dècimes de segon.
Un darrer tram forestal en el que la seva sortida s’endarreria en uns 15 minuts, temps més que suficient com per a que alguns pilots afrontessin la zona més boscosa amb molt poca llum. Davant aquest nou context, Adrien Fourmaux i Alex Coria decidien muntar la rampa de llums LED en el seu Ford Puma Rally1 Híbrid, demostrant l’encert de la decisió en aconseguir-hi el tercer millor temps, situant-se en idèntica posició en la classificació global provisional, abans d’afrontar la doble passada per l’especial espectacle d’Okazaki.
Una doble especial espectacle en la que Takamoto Katsuta i Aaron Johnston s’hi feien amb dues victòries de tram, la segona d’elles aex-aequo amb Adrien Fourmaux i Alex Coria, per tal de restar a 1 dècima de segon de la darrera posició de podi.
Ott Tänak i Martin Järveoja completaven l’etapa amb un segon millor temps i un quart, per darrera del triple empat a millor temps, per tal d’ingressar en el parc tancat del Toyota Stadium amb 20,9 segons de marge en vers Elfyn Evans i Scott Martin i 1 minut i 53,9 segons en relació a Adrien Fourmaux i Alex Coria. Amb Takamoto Katsuta i Aaron Johnston a 1 dècima de segon dels francesos d’M-Sport, uns altres francesos, els seus companys Sébastien Ogier i Vincent Landais, tancaven la pinça dels 5 primers classificats a 2 minuts i 15,6 segons del registre dels estonians.
A manca d’1 minut per a 1 quart de 7 del matí, l’activitat es reprenia en el parc tancat del Toyota Stadium amb la sortida del mateix per part de la primera parella participant, els noruecs de Hyundai Andreas Mikkelsen i Torstein Eriksen. Per davant la integritat de les 44 formacions participants tenien 103,87 km cronometrats repartits al llarg de 7 proves especials, resultants de passar en dues ocasions per un bucle de 3 trams, així com per l’especial espectale de l’Estadi Toyota, corda cronometrada que s’afrontava sense assistències mecàniques, tan sols amb una zona habilitada per al bescanvi de pneumàtics en el seu equador.
Elfyn Evans i Scott Martin s’imposaven en la primera prova especial de la jornada i retallaven en 3,0 segons les distàncies en vers els líders, segons en la lluita individual en vers el cronòmetre. Una escapçada que trobaria continuïtat en les dues següents proves especials, amb una nova victòria de tram per als britànics en la darrera especial matinal, per deixar les distàncies entre les dues formacions en 15,3 segons en arribar a mitja etapa.
Més avall en la classificació, després de flirtejar amb la darrera posició de podi, Takamoto Katsuta i Aaron Johnston patien una sortida de pista en la tercera cronometrada matinal i aquests retornaven la darrera posició de podi a Adrien Fourmaux i Alex Coria, qui accedien a la zona per al bescanvi de pneumàtics a 2 minuts i 11,6 segons dels líders i per 3,4 segons de marge en vers els seus compatriotes Sébastien Ogier i Vincent Landais.
En reprendre la competició els líders Ott Tänak i Martin Järveoja invertien la tendència del matí i aquests batien sistemàticament a Elfyn Evans i Scott Martin per tal de no només reestablir els segons perduts, sino afegir-ne uns quants més per tal d’establir un nou marge de 36,0 segons.
Per darrera, Sébastien Ogier i Vincent Landais aconseguien el segon millor temps per darrera dels líders en la primera cronometrada post meridional i els francesos de Toyota superaven als d’M-Sport, un guany que es ratificava amb 2 victòries parcials de tram en les dues darreres cronometrades veres.
Ja en l’especial espectacle de l’Estadi Toyota, Ott Tänak i Martin Järveoja aconseguien una nova victòria de tram per tal d’endinsar-se en el parc tancat que allà mateix s’hi emplaçava amb 38,0 segons de marge amb Elfyn Evans i Scott Martin, una distància que si es mesurava en vers el registre de Sébastien Ogier i Vincent Landais, esdevenia de 2 minuts i 10,9 segons. A 8,2 segons del temps dels seus compatriotes, Adrien Fourmaux i Alex Coria restaven a les portes de les places de podi, mentre que Takamoto Katsuta i Aaron Johnston tancaven la pinça dels 5 primers classificats a 14,3 segons dels seus companys d’estructura francesos.
70,57 km cronometrats conformaven la tercera i última etapa del programa, una distància que es distribuïa al llarg de 2 trams a doble passada, així com una nova disputa de l’especial espectacle. Una activitat que s’iniciava a 1 quart de 7 del matí amb la sortida del parc tancat per part de la primera parella participant i que finalitzaria a 2 quarts de 5 de la tarda amb la protocolària cerimònia del podi.
La jornada s’iniciava amb males notícies per als membres de l’equip Hyundai, en quan Ott Tänak i Martin Järveoja es topaven amb brutícia sobre la calçada. La contrarietat els provocava subviratge i aquesta anar-se’n fora de la carretera, havent d’abandonar el ral·li per accident.
Elfyn Evans i Scott Martin heretaven així el lideratge per més d’1 minut i mig de marge, mentre que Adrien Fourmaux i Alex Coria guanyaven una posició de podi, davant l’actitud conservadora de Takamoto Katsuta i Aaron Johnston.
Cercant els punts de l’etapa dominical, pràcticament els únics als que podien aspirar, Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe vencien en les dues següents proves especials, mentre que en l'avantsala de la disputa del “Power Stage”, la disputa per tercera vegada de l’especial espectacle de l’estadi Toyota, aquesta es resolia amb el millor temps de Takamoto Katsuta i Aaron Johnston.
Un “Power Stage” en el que Sébastien Ogier i Vincent Landais s’hi feien amb el millor temps per davant de Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe.
Per davant la mesura imperava i finalment Elfyn Evans i Scott Martin es feien amb la victòria en completar els 302,59 km cronometrats del programa en un temps de 3 hores 23 minuts i 41,0 segons, registre que rebaixava en 1 minut i 27,3 segons el de Sébastien Ogier i Vincent Landais i en 1 minut i 55,5 segons el d’Adrien Fourmaux i Alex Coria.

Fourmaux-Coria convertien el seu darrer servei amb M-Sport en podi
En la categoria intermitja, el WRC2, els russos Nikolay Gryazin i Konstantin Aleksandrov prenien les regnes de la classe en establir el millor temps en l’especial espectacle de l’estadi Toyota el dijous al vespre i per davant dels finlandesos Sami Pajari i Enni Mälkönen i del britànic Gus Greensmith i el suec Jonas Andersson, segons ex-aequo a 2,0 segons del Citroën C3 Rally2 dels líders, que per a l’ocasió lluïen una decoració especial basada en el Toyota Corolla AE86 del manga “Initial D”.
Els russos avançaven amb decisió sobre les delicades carreteres nipones i els líders completaven l’escull matinal amb les 3 respectives victòries de tram, un millor registre que en 2 de les 3 ocasions s’aconseguia per davant de Sami Pajari i Enni Mälkönen, qui arribaven al reagrupament de mitja jornada a 46,7 segons dels líders, després d’entregar prop de 42,0 segons en l’especial equatorial. Una cronometrada en la que Gus Greensmith i Jonas Andersson queien de la contesa en patir una sortida de pista, habilitant a l’expilot de Fórmula 1 i actual pilot de ral·lis en el país del sol naixent, el finlandès Heikki Kovalainen, i la local Sae Kitagawa, a entrar en posicions de podi a 1 minut i 9,6 segons dels líders i pel marge de 7,3 segons amb Hiroki Arai i Shunsuke Matsuo.
Després de renovar els seus compostos en el reagrupament d’Inabu Donguri Koubou, els pilots es tornaven a afrontar a les 3 especials del bucle matinal amb pràcticament la mateixa sort, 3 victòries de tram consecutives dels líders, si bé en aquesta segona ocasió, el resultat sempre s’obtenia per davant de Sami Pajari i Enni Mälkönen.
Entretant, per darrera, Hiroki Arai i Shunsuke Matsuo rellevaven a Heikki Kovalainen i Sae Kitagawa de la tercera plaça per l’estret marge de 5,7 segons.
Després d’un segon reagrupament de gairebé 1 hora, els pilots afrontaven les 2 darreres especials de la jornada, la doble passada per l’especial urbana d’Okazaki. Dues ocasions que els líders russos no deixaven escapar per seguir aplicant el seu correctiu de temps, eixamplar distàncies al capdavant de la taula i ingressar en el parc tancat de Toyota City amb 1 minut i 13,5 segons de coixí en vers Sami Pajari i Enni Mälkönen i 2 minuts i 13,8 segons amb Hiroki Arai i Shunsuke Matsuo. Heikki Kovalainen i Sae Kitagawa eren quarts a 5,3 segons dels darrers inquilins de les posicions de podi i per 5,0 segons de marge amb el català Jan Solans i el madrileny Rodrigo Sanjuán, molt més incisius al llarg de la tarda que no pas al matí.
Dissabte al matí, en la primera prova cronometrada de l’etapa, els locals Hiroki Arai i Shunsuke Matsuo trencaven l’extensa ratxa de Nikolay Gryazin i Konstantin Aleksandrov, si bé els russos s’hi feien amb el segon millor temps a 1,2 segons del registre dels japonesos. Una ratxa que aquests recuperaven d’immediat amb la novena victòria de tram en la desena cronometrada de l’itinerari.
L’aparició d’un cotxe d’un vilatà enmig del tram, obligava als organitzadors a cancel·lar l’especial al pas dels Rally2, amb el que els competidors es dirigien neutralitzats vers la zona habilitada per al bescanvi de pneumàtics a Nakatsugawa Park.
L’escull post meridional arrancava com el matinal, amb el millor temps d’Hiroki Arai i Shunsuke Matsuo i per davant de Nikolay Gryazin i Konstantin Aleksandrov, qui en les 3 següents proves especials, s’avesaven al segon millor temps, permetent lluir fugaçment a Sami Pajari i Enni Mälkönen, autors del millor temps en les dues cronometrades campestres, i a Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak, la formació més ràpida en la segona passada per l’estadi Toyota.
Els russos completaven la jornada amb 1 minut i 25,3 segons de marge en vers els seus perseguidors finlandesos, el que suposava un lleuger increment del marge d’uns 11 i escaig segons, mentre que en relació a Hiroki Arai i Shunsuke Matsuo, el marge assolia la distància de 2 minuts i 16,7 segons.
Tot i que l’amplitud del marge podia convidar a adoptar un pilotatge més conservador, Nikolay Gryazin i Konstantin Aleksandrov seguien imprimint un ritme fort i completaven l’etapa dominical amb 4 victòries parcials i 1 segon millor temps per darrera de Jan Solans i Rodrigo Sanjuán, mentre que Heikki Kovalainen i Sae Kitagawa patien una sortida de pista en el mateix punt que Ott Tänak i Martin Järveoja i el seu Toyota Yaris Rally2 queia a sobre del Hyundai dels estonians. Una baixa que permetia a Gus Greensmith i Jonas Andersson fer-se amb la quarta posició.
Completat l’itinerari, Nikolay Gryazin i Konstantin Aleksandrov aconseguien imposar-se en 2 terceres parts del programa, acumulant un total de 14 victòries de tram i 6 segons millors temps, un excel·lent rendiment que els assegurava la victòria amb un temps de 3 hores 33 minuts i 45,3 segons, registre que els donava un marge final d’1 minut i 46,5 segons amb Sami Pajari i Enni Mälkönen. Hiroki Arai i Shunsuke Matsuo tancaven el podi nipó a 3 minuts i 20,0 segons del temps dels vencedors.
A efectes de campionat, la segona plaça de Sami Pajari era més que suficient com per a que el finlandès es proclamès campió del món al Japó per 3 punts de marge, mentre que el rus es quedava en tercera posició en la cursa pel títol a 7 punts del suec Oliver Solberg i a 10 del vencedor, superant per 5 punts al seu company de carpa, l’occità Yohan Rossel.
Gryazin-Aleksandrov aplicaven un seriós correctiu a la resta de competidors.
La victòria de Nikolay Gryazin i Konstantin Aleksandrov trobava continuïtat en el certamen WRC2Challenger, mentre que en la classificació reservada als més veterans, el WRC Masters, el guardó de vencedors era per a Norihiko Katsuta, pare d’en Takamoto, i Yusuke Kimura.
En la categoria petita, el WRC3, només 2 formacions hi oficialitzaven la seva inscripció, d’una banda els hispans Diego Domínguez i Rogelio Peñate i d’una altra els francesos Ghjuvanni Rossi i Kylian Sarmezan.
Els segons s’imposaven en la primera especial vera del programa per tal de fer-se amb el lideratge de la classe, mantenint-se al capdavant de la taula fins a la sisena prova especial del programa, després de 4 victòries de tram consecutives dels hispans.
El canvi en el lideratge avivava a la parella francesa, qui malgrat aconseguir 2 temps escratx en les 3 últimes proves especials de la primera etapa, aquesta s’endinsava en el parc tancat de Toyota City a 2,0 segons del pilot paraguaià i el navegant canari.
Tot i certes alternàncies en les lluites individuals en vers les manetes dels cronòmetres, les distàncies se seguien eixamplant entre les 2 formacions participants, especialment en les dues passades pel tram del Mount Kasagi, per esclatar en la recta final de la jornada, quan una avaria en l’alternador noquejava als segons classificats en la penúltima prova especial, amb el què Diego Domínguez i Rogelio Peñate completaven l’etapa sabatina amb 20 minuts i 38,2 segons de coixí.
Amb unes distàncies tan importants, la jornada dominical esdevenia un tràmit irrellevant, en el què Ghjuvanni Rossi i Kylian Sarmezan hi aprofitaven l’avinentesa per acumular experiència i victòries de tram en el mundial i en el que finalment Diego Domínguez i Rogelio Peñate aconseguien la victòria per 19 minuts i 39,6 segons.
Proclamats campions del món amb anterioritat, la cinquena victòria de Diego Domínguez en la temporada eixamplava el marge del paraguaià en la classificació final del certamen, mentre que Ghjuvanni Rossi empatava amb l’estonià Romet Jürgenson en la quarta posició amb 61 punts.

Domínguez-Peñate guanyaven per cinquena vegada en el mundial.
La baixa d’Ott Tänak per accident en el transcurs de la primera especial dominical, unit al bon paper de Thierry Neuville al llarg d’aquesta darrera jornada, donava l’anhelat títol mundial al pilot belga, mentre que Elfyn Evans es feia amb el segon lloc final en la taula superant en 10 punts a l’estonià.
|
Punts |
Thierry Neuville
|
|
 Elfyn Evans |
|
Ott Tänak
|
|
El doblet de Toyota permetia a la marca nipona sumar el seu vuitè títol mundial en la ciutat que li havia donat el seu nom l’any 1959 per l'estretíssim marge de 3 punts en vers Hyundai, mentre que M-Sport tancava la temporada a 266 punts dels vencedors.
Constructor |
Punts |
Toyota
|
|
Hyundai
|
|
M-Sport
|
|